Yleistä keskustelua sähköautoista

Tässä on vain se täysin virheellinen oletus, että ne varusteet pitää olla Y:tä vastaavat ja koko myös. Uudet ostajat eivät myöskään latausnopeutta välttämättä samalla tavalla sisäistä tai välitä. Ne katsoo ensin perusmallin hinnan, joka on useita tonneja Y:tä halvempi. Siihen kauppiaan muutaman pinnan tarjous/renkaat kaupan päälle ja mainintaa hyvästä, kilpailijoita paremmasta, takuusta. "Eihän siinä yhdessä mallissa ole edes parkkitutkia, iso auto ja kaikki, ei sellaista kaupungin ahtaissa paikoissa voi ajaa."
Ja ehkä vielä tärkeämpänä ulkonäkö. Niro on varsin modernin näköinen. Ja värejäkin on aika mukavasti. Muitakin kuin Santaderinvalkoinen, musta ja harmaa.
 
  • Tykkää
Reactions: 10R
Ja ehkä vielä tärkeämpänä ulkonäkö. Niro on varsin modernin näköinen. Ja värejäkin on aika mukavasti. Muitakin kuin Santaderinvalkoinen, musta ja harmaa.
Plus se, että ovi ei rämähdä kiinni kuten vanhassa Ladassa. Oven sulkeutumisääni on edelleen hyvä mittari laatufiilikselle.
 
Niron ohjaamohan on varsin mukavan näköinen. Ratin ulkonäkö vähän tökkää mutta perinteinen mittaristo miellyttää.
 

Liitteet

  • KIA Niro.png
    KIA Niro.png
    659,6 KB · Luettu: 266
Edellinen auto kun tuli aikanaan hankittua niin jotkut Nissanin ja Toyotan mallit tippuivat pois kun näyttö oli keskellä eikä kuskin edessä. Eihän sellaista henkilökohtaisesti pystynyt käyttämään (ja tuskin pystyisi vieläkään, ellei sitten päätiedot olisi hudilla tms. toteutettu). Mutta hyvin subjektiivisia asioitahan nämä ovat, eli tarkoittaa sitä että eri toteutuksille varmasti löytyy ostajia.
 
Edellinen auto kun tuli aikanaan hankittua niin jotkut Nissanin ja Toyotan mallit tippuivat pois kun näyttö oli keskellä eikä kuskin edessä. Eihän sellaista henkilökohtaisesti pystynyt käyttämään (ja tuskin pystyisi vieläkään, ellei sitten päätiedot olisi hudilla tms. toteutettu). Mutta hyvin subjektiivisia asioitahan nämä ovat, eli tarkoittaa sitä että eri toteutuksille varmasti löytyy ostajia.

Kyllä siihen tottui yllättävän helposti, eikä siihen tarvi juuri ajon aikana katsella, ainakaan itsellä. Ajon aikanakin käyttö on kohtuu helppoa, mutta valikoiden laajuuteen tottumisessa menee aikansa.

Nirosta löytyy ainakin EV -mallissa HUD Business Premium tasosta lähtien.
 
Tarkoitat varmaan Niro EV:tä, eli sähkömallia? Veikkaan itse, että ei sitä ole tehtykään kilpailemaan Teslan kanssa, vaan kohdesegmentti on muualla.
Tosiaan Niro EV:n kokoluokka on eri. Eipä noita ole ainakaan yleisesti taidettu verrata keskenään. Kia EV6 tai Hyundai ioniq 5 olisi paremmin samaa kokoluokkaa.

Toki Niro EV:n plussanakin tavallaan tuo pienempi koko, jos ei niin tarvitse tiloja ja pienempi auto näppärämpi.
Kyllä siihen tottui yllättävän helposti, eikä siihen tarvi juuri ajon aikana katsella, ainakaan itsellä. Ajon aikanakin käyttö on kohtuu helppoa, mutta valikoiden laajuuteen tottumisessa menee aikansa.

Nirosta löytyy ainakin EV -mallissa HUD Business Premium tasosta lähtien.
Itse en taas jostain syystä tykkää hud näytöstä.

Itse oon tottunut käyttämään Teslan vakkaria niin, että vakkari päälle ja sitten pyöräyttää rullaa nopeasta ylös tai alas. Esim 35km/h -> 30km/h. Menee siis seuraavaan 5 tai 0 lukuun. Adaptiivinen vakkari kumminkin, eli ei tarvitse olla jatkuvasti säätämässä. Yleensä kevyesti jarrua, niin vakkari menee pois päältä, mutta viiksestäkin saisi (oikea ylös).

Jossain vanhassa Nissan Primerassa oli myös mittaristo keskellä ja melko äkkiä siihen tottui. Vaikka mittaristo olikin ihan perinteisesti analoginen.
 
Henkilökohtaisesti on kyllä kynnyskysymys että on sellainen jakkara (vaikka sportti) ja ohjaamon leveys ettei polvia saa osumaan mihinkään. Harva asia autossa voi ärsyttää enemmän.
Itsellä kun normaalisti ajoasento on sellainen että jalat on aikalailla suorassa eli polkimien ja penkin selkänojan etäisyys on säädetty ettei tartte koukistella liiallisesti ylös/sivuille päin, niin hyvin olen mahtunut pienempiinkin ohjaamoihin. Onhan tuo Polestar2 tyköistuvampi kuin vaikkapa edellinen autoni eli Volvo S60 (viimeisin korimalli), jossa myös massiivinen keskikonsoli, muttei mitenkään häiritsevästi.

Kun sanot ettet halua osua jaloilla mihinkään, niin kerrotko missä on niin iso ohjaamo nyky sähköautoissa, niin vois ihan mielenkiinnosta käydä asiaan tutustumassa.
 
Tässä on vain se täysin virheellinen oletus, että ne varusteet pitää olla Y:tä vastaavat ja koko myös. Uudet ostajat eivät myöskään latausnopeutta välttämättä samalla tavalla sisäistä tai välitä. Ne katsoo ensin perusmallin hinnan, joka on useita tonneja Y:tä halvempi. Siihen kauppiaan muutaman pinnan tarjous/renkaat kaupan päälle ja mainintaa hyvästä, kilpailijoita paremmasta, takuusta. "Eihän siinä yhdessä mallissa ole edes parkkitutkia, iso auto ja kaikki, ei sellaista kaupungin ahtaissa paikoissa voi ajaa."
Hmm kyllä mä uuden ostajana tarkastan varusteet ja vertaan mitä rahoillani saan. Kai tämä kuuluu tavallisen ihmisen logiikkaan, perse ruvella on rahat hankittu, joten vastinetta on saatava. Enkä ole muita fiksumpi. Tavallinen kansalainen, mitä muutkin autokaupoissa uusia tai uudehkoja autoja katslevat ovat olleet, ainakin näin päällisin puolin.
 
Kova setti kyllä jos ihmiset ostaa monien kymmenien tuhansien autoja sillä perusteella että joku autokaupan liimaletti sanoo että tässä autossa on pidempi takuu. Kyllähän nyt varmasti se käydään koeajamassa ja vertaillaan varusteet yms.
 
Oletteko sähköautoissa huomanneet onko eroa kulutuksissa vakkarin ja manuaalisen jalkakaasulla ajon välillä?
Ehkä sähköautossa vaikea mitata/arvioida, mutta polttomoottoriautoissa on tullut huomattua eroja.

Esim. VW Jetta diesel meni jalkakaasulla vähemmällä kuin vakkarilla, Ford Focus diesel taas kulki vakkarilla edullisemmin, sitten Renault Clio bensassa ei ollut eroa ja nykyinen Corolla hybrid menee jalkakaasulla edullisemmin.
Erot polttiksilla jotain 0,2-0,4L/100km olleet vakkarin ja jalkakaasun välillä, osa mennyt vakkarilla edullisemmin ja osa taas jalkakaasulla ilman vakkaria edullisemmin.
Vaatii vaan pidemmän aikavälin tarkastelua kuin pari reissua, polttiksilla tulee pidettyä kirjaa tankkauksista niin näkee aina trendiä että jos joillain tankkausväleillä on tullut ajettua enemmän vakkarilla niin näkee eron muihin tankkausväleihin.
 
Oletteko sähköautoissa huomanneet onko eroa kulutuksissa vakkarin ja manuaalisen jalkakaasulla ajon välillä?
Ehkä sähköautossa vaikea mitata/arvioida, mutta polttomoottoriautoissa on tullut huomattua eroja.

Esim. VW Jetta diesel meni jalkakaasulla vähemmällä kuin vakkarilla, Ford Focus diesel taas kulki vakkarilla edullisemmin, sitten Renault Clio bensassa ei ollut eroa ja nykyinen Corolla hybrid menee jalkakaasulla edullisemmin.
Erot polttiksilla jotain 0,2-0,4L/100km olleet vakkarin ja jalkakaasun välillä, osa mennyt vakkarilla edullisemmin ja osa taas jalkakaasulla ilman vakkaria edullisemmin.
Vaatii vaan pidemmän aikavälin tarkastelua kuin pari reissua, polttiksilla tulee pidettyä kirjaa tankkauksista niin näkee aina trendiä että jos joillain tankkausväleillä on tullut ajettua enemmän vakkarilla niin näkee eron muihin tankkausväleihin.

Ite en oo nyt reilun viikon ajolla huomannut oikeen eroa suuntaan tai toiseen. Päivittäisen työmatkan kulutus on pyöriny siinä 17,5kwh/100km paikkeilla ajoi sitte autopilotilla tai itse.
 
Itse olen 185 ja ei ikinä ole polvet häiritsevästi kiinni ovessa / keskikonsolissa.

Hyvin olen siis mahtunut istumaan kuskin paikalla sen ~20 tkm

1674748496173.png

En siitä tietenkään kiistele, mutta tässä kuvassa juuri nuo panelireunat molemmilla puolilla. Se voi olla, että jos olet alle sen 185cm, niin polvet alkavat hankaamaan panelireunoihin jollei nyt ihan maaten halua ajaa.
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Sama artikkeli vähän lyhyempänä printti-TM:ssä oli otsikoitu

Toyota bz4x style: Mieti vielä hetki hankintaa

Jesus, en muista että Toyotaa olisi lehdissä ennen näin kovaa lyöty.

Ajoimme Toyota bZ4X:llä ensimmäiset 2 000 kilometriä Suomen talvessa – ja jouduimme pettymään

Toyota bZ4X käyttötestiauto

TEKSTI LAURI AHTIAINEN
KUVAT MARKUS PENTIKÄINEN
Toyotan odotettu sähköauto bZ4X aloitti Tekniikan Maailman 60 000 kilometrin käyttötestin tammikuun alussa. Nyt autolla on ajettu ensimmäiset 2 000 kilometriä, joten on hyvä kerrata ensikokemuksia. Etenkin auton sähkövoimalinjan luonteenpiirteet kannattaa tiedostaa ennen Toyota-kauppaan kävelemistä.
Ajoimme bZ4X:llä ensimmäisen kerran maaliskuussa, kun tutustuimme sen prototyyppiin. Auto osoittautui jo silloin varsin hyväksi ajaa. Sähkövoimalinjan ominaisuuksia ei lyhyellä koeajolla voi arvioida, mutta tehtaan insinöörien puheet rauhoittelivat. Viime aikojen Toyotat ovat sitä paitsi olleet tosi hyviä autoja, joten kai yhtiön sähköautokin olisi?

PERINTEISTEN AUTOASIOIDEN osalta bZ4X toimiikin mainiosti. Valitettavasti sähkövoimalinjan puutteet tekevät pitkien talvimatkojen taittamisen haastavaksi.
Toyota ilmoittaa WLTP-toimintamatkaksi käyttötestiautollemme 502 kilometriä, mutta talvikelissä korkean sähkönkulutuksen takia noin kymmenessä pakkasasteessa toimintamatka on noin puolet siitä. Se on WLTP-arvoon ja ilmoitettuun 71,4 kilowattitunnin akkukapasiteettiin nähden vähän. Ison kulutuksen (noin 25 kWh/100 km) lisäksi tämä selittyy sillä, että 71,4 kWh on akun teoreettinen kapasiteetti, eikä käytettävissä oleva energiamäärä. Osa valmistajista ilmoittaa käytettävän kapasiteetin, osa molemmat. Ensikoeajon perusteella olimme käsityksessä, että 71,4 kWh olisi käytettävä kapasiteetti, mutta käsitys oli väärä.
Joka tapauksessa odotimme Toyotan liikkuvan kymmenessä pakkasasteessa ainakin noin 300 kilometriä. Onneksi päivitys on tuomassa mittaristoon akun prosenttinäytön, joka helpottaa puristamaan autosta kaikki kilometrit irti. Toimintamatkan näyttävä mittari toimii sinänsä luotettavasti, mutta varmuusmarginaalia on jätetty aivan liikaa. Lukeman näyttäessä nollaa autolla ajaa pikkupakkasessa peräti 30 kilometriä.

LYHYEN TOIMINTAMATKAN pahin vihollinen on hidas pikalataus, ja valitettavasti tämä yhdistelmä löytyy Toyotasta. Vielä maaliskuussa Toyotan insinöörit puhuivat ajoakun lämmönhallinnasta. Lopullisessa tuotantoautossa akun lämpötilaan ei voi vaikuttaa, eli esilämmitystä pikalataukselle ei ole. Maahantuojan puolustukseksi todettakoon, että asiasta ilmoitettiin Toyotan verkkosivuilla varsin selkeästi heti asian käytyä ilmi.
Valitettavasti Tekniikan Maailman alustavat mittaukset vahvistavat bZ4X:n talvisen pikalataussuorituskyvyn olevan huhutun huono.

Ensimmäinen pikalataus Saariselän Nesteen 150 kilowatin laturissa tehtiin koko päivän kestäneen pätkittäisen ajon ja sitä seuranneen 26 kilometrin siirtymän jälkeen. Lataus aloitettiin 36 prosentista, ja puolen tunnin latauksen jälkeen luovutimme. Keskiteho jäi 38 kilowattiin. Puolessa tunnissa saimme siis akkuun 75 kilometriä.
Epäilemättä pidemmällä latauksella keskiteho nousee akun lämmetessä, ja pitkää matkaa taittaessa seuraavakin lataus saattaa mennä nopeammin. Mutta aika moni 50 000 euron hintaluokan sähköauto jatkaisi jo puolen tunnin kohdalla matkaa.
Ilmoitettua kahden päivittäisen pikalatauksen rajoitusta emme ole vielä testanneet.

TÄMÄN HINTALUOKAN sähköautolle yhdistelmä korkeaa kulutusta ja hidasta pikalatausta on anteeksiantamaton. Kotilataajia haittaa myös autossa toistaiseksi oleva 1-vaiheinen vaihtosähkölaturi, joka onneksi vaihtuu myöhemmin 3-vaihelaturiksi. Muutakin hienosäätöä on tulossa, mutta akun esilämmitystä ei ainakaan vielä ole odotettavissa.
Ensikokemusten perusteella bZ4X:n joutuu tuomitsemaan pettymykseksi etenkin talvikäytössä. Se on sääli, sillä moni suomalainen kenties lykkäsi täyssähköauton ostamista, kunnes Toyota sellaisen tekee.

TL;DR
gadne_hiippailee.gif
 
En siitä tietenkään kiistele, mutta tässä kuvassa juuri nuo panelireunat molemmilla puolilla. Se voi olla, että jos olet alle sen 185cm, niin polvet alkavat hankaamaan panelireunoihin jollei nyt ihan maaten halua ajaa.
Itse olen juuri tuon 185 ja kyllä vaikka miten päin penkin sääti eilisessäkin koeajossa, niin polvi oli jotenkin ikävästi silti. Ei se silti ainakaan tunnissa ehtinyt mitenkään ruveta kunnolla ärsyttämään ja on edelleen mahdollista (tai jopa todennäköistä) että annan tilauksen olla sisällä ja polestar tulee pihaan.
 
Toyota:
"Ensikokemusten perusteella bZ4X:n joutuu tuomitsemaan pettymykseksi etenkin talvikäytössä. Se on sääli, sillä moni suomalainen kenties lykkäsi täyssähköauton ostamista, kunnes Toyota sellaisen tekee."


Tuotahan voisi myös ajatella positiiviseksi asiaksi, koska Tesla sai laskettua hintojaan juuri tähän sopivaan väliin. Koska kaikkea tuotantoa ei saatu myytyä pois.

Juuri talvihan se on sähköauton ajomatkalle se rankin juttu. Toyotan 251km talvella on kyllä aika surkea, ei mahda mitään.

Itsekin olen Toyotan koeajanut ja kulutus oli aika kova, sekä lataus hidas.
 
En siitä tietenkään kiistele, mutta tässä kuvassa juuri nuo panelireunat molemmilla puolilla. Se voi olla, että jos olet alle sen 185cm, niin polvet alkavat hankaamaan panelireunoihin jollei nyt ihan maaten halua ajaa.
Tuossa kuvassa on istuintyyli ns yliampuva eli en ikinä aja noin leveällä asennolla. Tiedostin itsekin eka ajokerralla nuo panelireunat, jotka jäävät onneksi omassa ajoasennossa pois häiritsemästä, jollain ne voi sattua erilailla eli aikamoinen suunnittelukukkanen käynyt kiinalaisilla.
 
Toyota ei maksanut niin hyvin kuin VAG?
Niin. Rupesin vaan miettimään, että ei ollut edes vw e-Golfissa tuollaista rajaa, että vain kaksi pikalatausta per päivä. Vw id.3 jo tavallaan toinen versio ja edellistä parempi.

Toyota on myös hybrideissä pihi, mutta tuo sähköauto ei ole.

Tai auto on huono?
Taitaa olla 60tkm kestotesti ja sen ennakko. Kyllä itsekin pitäisin koejon perusteella Toyotaa huonona.
1000x paremman näköinen kuin teslan viritykset...
Niron mittaristo on kuvista päätellen hienosti uudistettu. Itse kyllä suosittelisin ev6:sta ennen Niroa. Niro täytyisi olla halvempi?
 
Tai auto on huono?

Näitkö koskaan vastaavaa uutisointia TSI+DSG tai öljynsyönnistä tai muista volkkarin ongelmista? Päästöhuijaus oli ainoa mistä puhuttiin oikeasti isosti, muista ei niinkään.

Noh, onhan toi aika typerä veto Toyotalta jättää akunlämmitys ym. pois ja rampauttaa muuten ok auto, toki montako prosenttia toyotan myynnistä menee kylmiin maihin missä ongelmia on!?
 
Noh, onhan toi aika typerä veto Toyotalta jättää akunlämmitys ym. pois ja rampauttaa muuten ok auto, toki montako prosenttia toyotan myynnistä menee kylmiin maihin missä ongelmia on!?
Onkohan tuo sama kaksi pikalatausta per päivä rajana myös kesällä?
 
Näitkö koskaan vastaavaa uutisointia TSI+DSG tai öljynsyönnistä tai muista volkkarin ongelmista? Päästöhuijaus oli ainoa mistä puhuttiin oikeasti isosti, muista ei niinkään.

Noh, onhan toi aika typerä veto Toyotalta jättää akunlämmitys ym. pois ja rampauttaa muuten ok auto, toki montako prosenttia toyotan myynnistä menee kylmiin maihin missä ongelmia on!?
Tätä kanssa miettinyt, että onko tuo akunlämmitys sellainen asia mitä ei autotehtaissa jakseta kauheasti miettiä kun sitä ei isoilla markkinoilla juuri tarvita? Toki Norja on iso sähköauto markkina, sinänsä? Mutta noin muuten varmaan lähinnä Suomi, Ruotsi, Norja, Kanada missä tarvitsee akkua lämmittää? Jossain muualla sitten ehkä satunnaisesti jos sattuu joku kylmä päivä, mutta tuskin joku Italialainen tms. kauheasti antaa arvoa akun lämmitykselle kun on autoa osatamassa?
 
Onkohan tuo sama kaksi pikalatausta per päivä rajana myös kesällä?

En tiedä, tuo on kyllä käsittämätön asia, selvästi halutaan suojata akkua, mutta miksi? Miksi siellä on niin paska akku tms. että sitä pitää suojata noin?
 
En tiedä, tuo on kyllä käsittämätön asia, selvästi halutaan suojata akkua, mutta miksi? Miksi siellä on niin paska akku tms. että sitä pitää suojata noin?
Tuo 10 vuoden takuu voisi olla yksi syy, että pikalatauksia on rajattu määrä.

"Sähköautojen ajoakuille myönnetään 10 vuotta / 1 milj. km kattava Toyota määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva."

 
No siis, eihän se periaatteessa merkkaa että akku on paska jos sitä halutaan suojata. Voi se toki sitäkin olla, mutta yhtälailla voidaan olla erittäin konservatiivisia sen suhteen mitä auton pitää kestää. Jos kerran 0% päästään pakkasessakin vielä 30 kilometriä, niin onhan tuossa otettu hivenen erilainen lähestymistapa tuossakin.

<jälkiedit>
Sinänsä tuo Solterra (ko. auton sisarauto) voisi olla varteenotettava vaihtoehto, mutta tuo ohjaispyörä/mittaristo -viritelmä on aika luontaantyöntävän näköinen. En sitten tiedä onko se vähän paremman näköinen livenä ja onko se kuitenkin ihan käytettävä (epäilyttää tuo ratin yli katselu että saako siinä ajoasennon kuitenkaan riittävän hyväksi).
</jälkiedit>
 
Tuo 10 vuoden takuu voisi olla yksi syy, että pikalatauksia on rajattu määrä.

"Sähköautojen ajoakuille myönnetään 10 vuotta / 1 milj. km kattava Toyota määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva."


Kyllä, joku tuollainen siellä on taustalla kun tiedetään että akku ei tykkää hyvää pikalatauksesta.

Hybrideissäkin takuut on kattavat ja siksi kaikella on varmuuskertoimia reilusti ja kyllähän toyotalla laatu pääsääntöisesti on kunnossa, mutta tuossa bZ4X pitäisi sitten olla vain isompi akku...
 
Oletteko sähköautoissa huomanneet onko eroa kulutuksissa vakkarin ja manuaalisen jalkakaasulla ajon välillä?
Ehkä sähköautossa vaikea mitata/arvioida, mutta polttomoottoriautoissa on tullut huomattua eroja.
En ole havainnut tai mitannut omalla sähköautollani eroja, mutta tästä muistui mieleeni esim. erään kiinalaissähköauton testi (Tesla Björnin tekemä) missä hän oli havaitsevinaan ettei ko. sähköauton regen toiminut jos vakkari oli päällä. Tällä oli kaiketi kulutukseen suuri vaikutus pohjois-Thaimaan vuoristoisilla teillä jos jyrkissä alamäissä vakkaria käytettäessä ei jarrutusenergiaa ladatakaan akkuun.

Oletan että useimmissa sähköautoissa regen toimii myös vakkarilla, mutta jos jossain sähköautoissa on kuten kiinalaisesimerkissä, sillä ainakin luulisi olevan suuri vaikutus.
 
Tuo 10 vuoden takuu voisi olla yksi syy, että pikalatauksia on rajattu määrä.

"Sähköautojen ajoakuille myönnetään 10 vuotta / 1 milj. km kattava Toyota määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva."


Helppohan se on tollainen myöntää kun ei hitaan latauksen takia saa millään miljoona kilometriä puhki 10v aikana. Lisäksi tässä myös suositeltiin latausta 80% vaikka on LFP akut?
 
No siis, eihän se periaatteessa merkkaa että akku on paska jos sitä halutaan suojata. Voi se toki sitäkin olla, mutta yhtälailla voidaan olla erittäin konservatiivisia sen suhteen mitä auton pitää kestää. Jos kerran 0% päästään pakkasessakin vielä 30 kilometriä, niin onhan tuossa otettu hivenen erilainen lähestymistapa tuossakin.

Juu, väärin sanottu että paska akku, mutta sanotaan näin että liian pieni suomen talveen noilla rajoituksilla.

Toyota selvästi haluaa tehdä autoja jotka kestää ja esimerkiksi Tesla tekee autoja jotka saadaan mahdollisimman nopeasti asiakkaalle, vaikka keskeneräisinä...

Katsotaan 10v kuluttua miten Toyota on kestänyt...
 
Hmm kyllä mä uuden ostajana tarkastan varusteet ja vertaan mitä rahoillani saan. Kai tämä kuuluu tavallisen ihmisen logiikkaan, perse ruvella on rahat hankittu, joten vastinetta on saatava. Enkä ole muita fiksumpi. Tavallinen kansalainen, mitä muutkin autokaupoissa uusia tai uudehkoja autoja katslevat ovat olleet, ainakin näin päällisin puolin.
Tavallisen ihmisen logiikkaan kuuluu myös, että ei osta Suberbin kokoista autoa, jos on etsimässä Fabiaa. Samaa logiikkaa on myös se, että harva pistää rahaa yhtään enempää kuin on tarvis. Tavallinen ihminen katsoo, että tuossa on perusmallin hinta ja varusteet. Jos se riittää, niin tinkivara huomioiden 5 k€ lisäys isompaan parempaan malliin on iso. Varsinkin kun tulee uudelta valmistalta heikommalla takuulla ja netistäkin pitäisi vielä tilata.
 
Oletan että useimmissa sähköautoissa regen toimii myös vakkarilla, mutta jos jossain sähköautoissa on kuten kiinalaisesimerkissä, sillä ainakin luulisi olevan suuri vaikutus.

Sinänsä pelkkä vakkarin toiminta regenin tapauksessakaan ei vielä takaa toimivuutta. Esim. ainakin Rivianin pickupissa on ilmeisesti alamäkeen jonkin verran haasteita regenin kanssa kun ilmeisesti joko moottori ja/tai akusto kuumenee Kalifornian tai Coloradon vuoristoissa alamäkipätkillä niin paljon, että kulkuneuvo vaihtaa jossain vaiheessa regenin kokonaan pois ja täten kuskin pitää käyttää vain normijarruja.

Toki tuossa vaikuttaa myös varmasti ajoneuvon paino aika paljon ja lisänä tietty voi tulla erilaiset peräkärryjen vetämiset vielä päälle.
 
Tätä kanssa miettinyt, että onko tuo akunlämmitys sellainen asia mitä ei autotehtaissa jakseta kauheasti miettiä kun sitä ei isoilla markkinoilla juuri tarvita? Toki Norja on iso sähköauto markkina, sinänsä? Mutta noin muuten varmaan lähinnä Suomi, Ruotsi, Norja, Kanada missä tarvitsee akkua lämmittää? Jossain muualla sitten ehkä satunnaisesti jos sattuu joku kylmä päivä, mutta tuskin joku Italialainen tms. kauheasti antaa arvoa akun lämmitykselle kun on autoa osatamassa?

Kyllähän tuota Jenkeissäkin isossa osassa on ihan ns. oikea talvi

1674810099719.png


Toki nuo kylmemmät alueet on keskimäärin vähemmän asutettuja, mutta aika merkittävä alue/populaatio kuitenkin, jota varmasti kiinnostaa sähköauton talvikelpoisuus. Vertailukohtana Helsingissä viimeisen 30 vuoden tammikuun keskilämpötila on -4.3 °C.
 
Jos tuossa ei ole lämmitystä, niin onhan Toyotassa sentään akkuviilennys? Vai onko se vaan kasa kennoja ja mennään sormet ristissä et toimii miten toimii välittämättä mistään muusta?
 
Plus se, että ovi ei rämähdä kiinni kuten vanhassa Ladassa. Oven sulkeutumisääni on edelleen hyvä mittari laatufiilikselle.

Tässä täytyy muistaa että karmittomat ikkunat puuttuu Kiasta. Ainoa valmistaja joka on saanut karmittomiin lähes täydellisen sulkeutumisäänen on mersu, mutta hintakin sen mukainen. Bemarissa karmittoman äänet oli Teslaakin huonommat.
 
Tätä kanssa miettinyt, että onko tuo akunlämmitys sellainen asia mitä ei autotehtaissa jakseta kauheasti miettiä kun sitä ei isoilla markkinoilla juuri tarvita? Toki Norja on iso sähköauto markkina, sinänsä? Mutta noin muuten varmaan lähinnä Suomi, Ruotsi, Norja, Kanada missä tarvitsee akkua lämmittää? Jossain muualla sitten ehkä satunnaisesti jos sattuu joku kylmä päivä, mutta tuskin joku Italialainen tms. kauheasti antaa arvoa akun lämmitykselle kun on autoa osatamassa?
Kyllä USA:nkin pohjoisosissa (ja vähän etelämpänäkin, varsinkin vuoristoisilla alueilla) on talvisin varsin kylmä.

Onhan samaa eroa polttomoottoriautoissakin. Itselleni oli esim. yllätys Thaimaassa vuokra-autolla ajaessani että kappas, paikallisesta Toyotasta puuttuu kokonaan sisätilan lämmitys, ainoastaan viilennys (ilmastointi) löytyi. Aloin etsiä lämmitystä kun yksi tammikuun yö lämpötila laskikin 14 asteen tienoille ja alkoi t-paidassa ja sortseissa vähän hytistää auton sisällä. Pohjois-Thaimaassa vuoristossa voidaan joinakin öinä käydä pakkasenkin puolella.

Eli ei se mikään uusi juttu ole että autonvalmistajat tekevät erilaisia autoja, erilaisilla varustuksilla, ns. lämpimiin ja kylmiin maihin. Tuttua jo polttomoottoriautoista.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuossa ei ole lämmitystä, niin onhan Toyotassa sentään akkuviilennys? Vai onko se vaan kasa kennoja ja mennään sormet ristissä et toimii miten toimii välittämättä mistään muusta?
Kun puhutaan "akun lämmityksestä", on hyvä erottaa toisistaan sähköauton kyky tarvittaessa lämmittää akkua (esim. jotta se ei vioitu jos sitä yrittää ladata kovassa pakkasessa), ja pikalatauksen nopeuden maksimointia varten tarkoitettu akun esilämmitys ajon aikana.

Olen satavarma että bZ4X:ssä on kyllä akun lämmitys (vastuksilla tai muuten), mutta puuttuu tuo pikalatauksen nopeuden maksimointiin tarkoitettu akun esilämmitys ajon aikana. Sama mun Renault Zoe:ssa, googlaamalla selvitin että koska se on Zoen "Nordic-versio", siinä on akun lämmitys pakkasia varten vastuksilla... mutta mitään akun esilämmitystä ajon aikana pikalatausta varten ei ole. Semminkään kun omassani ei ole edes DC-pikalatausta (max 22kW AC-lataus), ja vaikka olisi, se olisi maksimissaan 50kW DC-lataus. Jos autoni katsoo parhaaksi lämmittää akkua vastuksilla kylmänä päivänä, se kaiketi tekee sen latauksen alussa. Ei hajuakaan tekeekö koskaan muulloin, esim. auton sisätilojen lämmityksen aikana, tai ajon aikana, jos on sitä mieltä että nyt akku on liian kylmä.

Zoen ranskalaisversiosta akun lämmitys vastuksilla saattaa puuttua kokonaan. Luottavat sitten kai siihen ettei Ranskassa sitä tarvitse koskaan ladata kovilla pakkasilla, ei edes talvilomalla Alpeilla.
 
Tässä täytyy muistaa että karmittomat ikkunat puuttuu Kiasta. Ainoa valmistaja joka on saanut karmittomiin lähes täydellisen sulkeutumisäänen on mersu, mutta hintakin sen mukainen. Bemarissa karmittoman äänet oli Teslaakin huonommat.
Niin, puuttuuko Kiasta karmittomat ikkunat vai puuttuuko Teslasta karmit? Mulle se on ihan se ja sama, kun lopputulos ratkaisee. Valmistaja tekee autoa suunnitellessaan päätöksiä, jotka vaikuttavat siihen lopputulokseen. Käyttäjän kannalta karmittomasta ratkaisusta on paljon helpompi löytää huonoja puolia kuin hyviä. Jos ovi rämisee suljettaessa niin se on huono juttu. Meluisampikin se karmiton ratkaisu yleensä on ajossa.

Helppohan se on tollainen myöntää kun ei hitaan latauksen takia saa millään miljoona kilometriä puhki 10v aikana. Lisäksi tässä myös suositeltiin latausta 80% vaikka on LFP akut?
Niin tuo vastaa noin 275km ajoa päivässä joka ikinen päivä 10 vuoden ajan. AC latauksessa tuo tarkoittaa karkeasti 4-6 tunnin latausaikaa per päivä 11kW teholla (3-vaihelataus tulossa). Ei todellakaan mikään mahdoton juttu tuo lataus hoitaa yön aikana, jos kilometrit tulisi tasaisesti ympäri vuoden.

Taksikäytössä varmaan tuollainen 100tkm tulee vuodessa melko helposti, mutta ei auto taksina kestä kuin sen 2-3 vuotta ja sen jälkeen pitäisi jonkun vielä ehtiä ajamaan se 700-800tkm mittariin loppujen vuosien ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Toyota selvästi haluaa tehdä autoja jotka kestää ja esimerkiksi Tesla tekee autoja jotka saadaan mahdollisimman nopeasti asiakkaalle, vaikka keskeneräisinä...
Jos tuolla viitataan Toyotan akun suojaamiseen käyttäjää rajoittamalla, minä näen tuon enemmän vain turhana kontrollin viemisenä pois käyttäjältä.

Jos ei-Toyotan käyttäjä haluaa lisätä akkunsa elinikää, hän voi ihan itse vältellä pikalatauksen käyttöä, ja asettaa omiksi rajoikseen ettei koskaan lataa akkua yli 80% ja koskaan aja sitä alle 20%. Kuskin päätös tekeekö näin vai ei (vaikka toki kaikissa sähköautoissa on jonkinlaiset suojabufferit, Toyotassa ne vaan taitavat olla kummallisen suuret, eli suuri ero akun brutto- ja nettokapasiteetilla).

Toyota puolestaan vie tämän kontrollin pois käyttäjältä, ja pakottaa hänet välttelemään pikalatausta, ja pakottaa ylisuuret suojabufferit akun käyttöön.
 
Kokeilin tuossa myöhään eilen Miillä tyhjällä tiellä vähän lämmitellä akkua kiihdytys-(regen) jarrutuksella. En tehnyt kuin muutaman kerran viimeisen 5 km aikana, mutta näytti vaikuttavan positiivisesti jo tuokin. Pikkupakkasilla tuskallinen 24-25 kW latausteho on hyvin tyypillinen, nyt lähti 30 kW:lla, johon ei käytännössä pääse talvisin. Ei tuolla kuuhun mennä edelleenkään, mutta pieni parannus kuitenkin. Jos olis liikennettä ollut enemmän, niin sitten tietysti hieman nihkeämpää puuhastella nopeuden vaihtelua.
 
Niin, puuttuuko Kiasta karmittomat ikkunat vai puuttuuko Teslasta karmit? Mulle se on ihan se ja sama, kun lopputulos ratkaisee. Valmistaja tekee autoa suunnitellessaan päätöksiä, jotka vaikuttavat siihen lopputulokseen. Käyttäjän kannalta karmittomasta ratkaisusta on paljon helpompi löytää huonoja puolia kuin hyviä. Jos ovi rämisee suljettaessa niin se on huono juttu. Meluisampikin se karmiton ratkaisu yleensä on ajossa.

Nyt kun ajattelen asiaa, niin ole ikinä omistanut autoa missä on karmit, joten mun näkövinkkelistä ne puuttuu Kiasta :D

Missään omassa autossa ei ole ovi sentään rämissyt, ainoa missä olen räminää kuullut on Daewoo. Se ei liene ihme :lol:
 
Kävin ajamassa Volvo C40 tänään. Eilisen polestar ajelun jälkeen istuma-asennossa selkeä harppaus ylöspäin. Ei tarvinnut keskittyä etsimään mahdollisimman hyvää asentoa vaan jalat olivat mukavasti.

Ei vaan jotenkin saa perusteltua tuota itselle silti. Hankintahinta 6000€ polestaria enemmän, todellinen korko 3,5% polestaria enemmän ja toimituskin menisi syyskuun tienoille.

Tesla taas olisi yksi vaihtoehto ja tuossa kun soittelin teslan myyjän kanssa aamulla, niin sieltä olisi n. 15kpl y:tä tulossa, mistä voisi napata jo ensi viikolla yhden jos siihen päätyisi.

Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.
 
En ole saanut vielä jälleenmyyjältä pyytämiäni takuuehtoja, vastasivat että ne saa vaan paikan päältä noutamalla. Kian UK:n sivuilla löytyy lista julkisesti esillä, jos tämä vastaava on käytössä Suomessa niin tämä herättää hiukan epäilyjä väittämästäsi kolmesta takuun ulkopuolella olevasta komponentista:

Noillahan ei ole mitään tekemistä Suomen takuun kanssa, vaikka sama yhtiö onkin kyseessä. Eikä tuossakaan listassa ole mitään uutta aiempaan. Ihan täysin samanlaisia takuuehtoja löytyy kaikilta merkeiltä normaaliin kulumiseen ja käyttäjävirheisiin liittyen eli sitä pitkää "nälkävuosilistaa" edelleenkin odotellaan.

Edit. Vanhoja kuvia kun kävi läpi niin Kian takuupapereista löytyi kuva. Ei siellä tosiaan ole muita komponentteja mainittu kuin se navi, äänentoisto ja 12V akku.
 

Liitteet

  • IMG_20210506_124033.jpg
    IMG_20210506_124033.jpg
    227,8 KB · Luettu: 38
Viimeksi muokattu:
Kävin ajamassa Volvo C40 tänään. Eilisen polestar ajelun jälkeen istuma-asennossa selkeä harppaus ylöspäin. Ei tarvinnut keskittyä etsimään mahdollisimman hyvää asentoa vaan jalat olivat mukavasti.

Ei vaan jotenkin saa perusteltua tuota itselle silti. Hankintahinta 6000€ polestaria enemmän, todellinen korko 3,5% polestaria enemmän ja toimituskin menisi syyskuun tienoille.

Tesla taas olisi yksi vaihtoehto ja tuossa kun soittelin teslan myyjän kanssa aamulla, niin sieltä olisi n. 15kpl y:tä tulossa, mistä voisi napata jo ensi viikolla yhden jos siihen päätyisi.

Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.

Paljonko ajat? Itsellä nyt tulee 50tkm vuoteen ja en voisi harkita edes muuta kuin Teslaa. Helppokäyttöisyys, latausnopeus, suorituskyky ja sisustan tilavuus tekevät itselle Teslasta parhaan kokonaisuuden.

Jos et aja akun kantaman ulkopuolelle, niin sitten ei niin väliä. Ja jos sentry, puhelinavain sun muut softajutut ei ole tärkeitä niin Volvo/Polestar ihan jees. Harri Salon testi mielestäni kiteytti asian hyvin. Softa ei ole Teslan tasolla, mutta muuten auto on hyvä. Sähköautona Tesla voittaa
 
Jos 50 tkm tulee vuoteen, niin vain kuskinpenkin (”työpisteen”) ergonomialla on todella aidosti merkitystä. Latausnopeus on toinen, jos on pakko muualla kuin kotona ladata.
 
Paljonko ajat? Itsellä nyt tulee 50tkm vuoteen ja en voisi harkita edes muuta kuin Teslaa. Helppokäyttöisyys, latausnopeus, suorituskyky ja sisustan tilavuus tekevät itselle Teslasta parhaan kokonaisuuden.

Jos et aja akun kantaman ulkopuolelle, niin sitten ei niin väliä. Ja jos sentry, puhelinavain sun muut softajutut ei ole tärkeitä niin Volvo/Polestar ihan jees. Harri Salon testi mielestäni kiteytti asian hyvin. Softa ei ole Teslan tasolla, mutta muuten auto on hyvä. Sähköautona Tesla voittaa
Ajan 15tkm vuoteen. Toki ennustan, että sähköauton oston jälkeen huviajelujen määrä nousee sen verran, että tuo luku saattaa tuplaantua.

Yksi kysymys on tällä hetkellä myös ilmoilla ja se on, että voikohan tuon sähköauton hankintatuen siirtää tilauksesta toiseen. Eli se on jo korvamerkitty minulle ja tulevalle polestarille, mutta voisikohan sinne vaihtaa vaan teslan tilaussopimuksen polestarin tilalle?
 
Kun puhutaan "akun lämmityksestä", on hyvä erottaa toisistaan sähköauton kyky tarvittaessa lämmittää akkua (esim. jotta se ei vioitu jos sitä yrittää ladata kovassa pakkasessa), ja pikalatauksen nopeuden maksimointia varten tarkoitettu akun esilämmitys ajon aikana.

Kiitos, olen tietoinen tästä. Siksi kysyinkin, että onko koko Toyotassa lämmönhallintaa ollenkaan? Siinä autossa on menty siitä mistä aita on matalin about jokaisella asteella, niin en yllättyisi jos tuossakin olisi sama meno kuin tripletissä = ei mitään lämmönhallintaa suuntaan tai toiseen.
 
Omalla mutulla tuskin pystyy hankintatukea siirtämään. Hankintatuki on käsittääkseni kohdistettuna sekä ostajaan, että tiettyyn ajoneuvoon. Olettaisin, että kumpi tahansa vaihtuu niin hankintatuki pitää hakea uudestaan.
 
Eli se on jo korvamerkitty minulle ja tulevalle polestarille, mutta voisikohan sinne vaihtaa vaan teslan tilaussopimuksen polestarin tilalle?
Omalla mutulla tuskin pystyy hankintatukea siirtämään. Hankintatuki on käsittääkseni kohdistettuna sekä ostajaan, että tiettyyn ajoneuvoon. Olettaisin, että kumpi tahansa vaihtuu niin hankintatuki pitää hakea uudestaan.

Varsinkin kun se hankintatuki taitaa olla vuonna 2022 tilatuissa autoissa enää. Eihän sitä vuodelle 2023 enää ole?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom