Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin, ei tuossa kuvassa. Mutta kyse onkin sitten siitä, että onko liikerata pidempi kuin normipenkissä ja/tai mikä se takapenkin tila on vaikkapa parimetrisen kuskin takana.

Aika mahdoton kuvista sanoa , mutta ilmeisesti malli y:n nähden yhteistä jalkatilaa on kolme senttiä vähemmän. Eli about 182cm kuskin takana on about 18 senttiä polvista penkkiin tilaa. (konversioita ko. Ionic5 2022 mallin arvosteluvideosta).
 
No tässä on yli 180 cm pitkä autogefuhlin kaveri takana, kun etupenkki on hänen ajoasennossa. Takapenkki ei taida olla kuvassa edes ääritakana. En oikein tiedä mitä yrität todistaa (jos mitään), mutta aika huoletta voi olla, että tilaa on takana vähintäänkin riittävästi kaikkiin tarkoituksiin/tarpeisiin.
1674686488541.png


e: Sinänsä huvittavaa, että tuossa sun postaamalla videolla tuo kaveri ei siirrä sitä keskikonsolia ääriasennosta eteenpäin (vai onko se löytänyt jonkun ö-luokan mallin, jossa se on kiinteänä. Suomiversioissa ainakin liikkuu kaikissa).
 
Viimeksi muokattu:
Sehän on kiva, että toyota kehittää autoja. Mietin vain, että kerkeääkö ne tippua kelkasta pois. Ehtiikö nykyiset toyota uskovaiset jo tutustua ja ihastua uusiin merkkeihin, ennen kuin toyota saa linjastolta mitään järkevää ulos.
 
Se juna meni jo, ei kestä edes Tojon perse neljää vuotta ilman kilpailukykyistä tuotetta. Taitaa se 'Kodak' pitää tälläkin kehitysrintamalla paikkansa.
Jottei mene ihan hekotteluksi, niin miettikääpä mistä se raha autonvalmistajille tulee tällä hetkellä j alähivuosina?
Polttomoottoriautoista joita valmistetan aika helvetin paljon enemmän lähivuosina kuin sähkiksiä. Sitten hybridit joita valmistetan paljon enemmän kuin sähkiksiä. Suhteet tietysti muuttuvat, mutta neljä vuotta on hyvyt aika tämän kelkan suunnan muuttamisessa. Siis, ei se Toyo ihan pihalla ole, stategia on vaan erinlainen kuin muilla, ottavat varman päälle.

Ja miksi näin? Jos Tojotalla olisi tällä hetkellä vaikka sähköcorolla 50 TEUR hintaan, niin ei se perinteistä toyota kansaa huumaisi. Jäisivät moiset kauppaan aika varmasti. Massatuotetta siitä ei tulisi. Toyotan stategian on tehdä sähköcorolla corollan hintaan, mutta aika ei ole vielä valmis siihen, siksi jahkailu.
 
Jottei mene ihan hekotteluksi, niin miettikääpä mistä se raha autonvalmistajille tulee tällä hetkellä j alähivuosina?
Polttomoottoriautoista joita valmistetan aika helvetin paljon enemmän lähivuosina kuin sähkiksiä. Sitten hybridit joita valmistetan paljon enemmän kuin sähkiksiä. Suhteet tietysti muuttuvat, mutta neljä vuotta on hyvyt aika tämän kelkan suunnan muuttamisessa. Siis, ei se Toyo ihan pihalla ole, stategia on vaan erinlainen kuin muilla, ottavat varman päälle.

Ja miksi näin? Jos Tojotalla olisi tällä hetkellä vaikka sähköcorolla 50 TEUR hintaan, niin ei se perinteistä toyota kansaa huumaisi. Jäisivät moiset kauppaan aika varmasti. Massatuotetta siitä ei tulisi. Toyotan stategian on tehdä sähköcorolla corollan hintaan, mutta aika ei ole vielä valmis siihen, siksi jahkailu.


LOL, ihan varmasti. Tojon bzzz eka täys sähkö on ihan torttu, pikalataus 2xpäivä ja akun lämmitys uupuu.

Tuo vahvan aloituksen jälkeen sun tojota lippis tarinaa ei oikein usko :)
 
Siin on vaan se vika, että Tesla tekee sen m2 Corollan hintaan nopeammin, halvemmin ja kehittyneemin, koska Tojolla ei ole vielä ees kehitteilläkään samanlaista konseptia kuin Giga ja nuo isoista kokonaisuuksista kasatut autot ala Gigapress joilla painetaan yksikkökustannuksia alemmas ja sähköautojen hinta yhä suuremmille luokille tavoitettavaksi.

Sitä rahaa palaa kokoajan eikä ne katteet per myyty Corolla tai Camry millä rahoittaa sitä myöhästynyttä muutosta ole paksuja. Paljon suljettavia tehtaita, paljon isoja lakkoja, lisää harmaita hiuksia ajaa muutosta läpi.
 
. En oikein tiedä mitä yrität todistaa (jos mitään), mutta aika huoletta voi olla, että tilaa on takana vähintäänkin riittävästi kaikkiin tarkoituksiin/tarpeisiin.

e: Sinänsä huvittavaa, että tuossa sun postaamalla videolla tuo kaveri ei siirrä sitä keskikonsolia ääriasennosta eteenpäin (vai onko se löytänyt jonkun ö-luokan mallin, jossa se on kiinteänä. Suomiversioissa ainakin liikkuu kaikissa).

En yritä todistaa mitään vaan keskustelen. Eli jalkatilaa on lähes Y mallin verran ja se tosiaan on varmasti riittävä.

Liikkuva keskikonsoli on mainittu premium vatustetasossa vasta Suomessakin (kun nettisivulta uutta katsoo), eli tuon mukaan ei Style varustelussa olisi vielä mukana (alkuperäisissä showroom esittelyissä kun malli tuli ko. ominaisuus oli vasta huippuvarustellussa mallissa jossa oli myös se lasikatto).
 
Liikkuva keskikonsoli on mainittu premium vatustetasossa vasta Suomessakin (kun nettisivulta uutta katsoo), eli tuon mukaan ei Style varustelussa olisi vielä mukana (alkuperäisissä showroom esittelyissä kun malli tuli ko. ominaisuus oli vasta huippuvarustellussa mallissa jossa oli myös se lasikatto).
Kyllä se keskikonsoli liikkuu ainakin videon autossa, ei se noin naurettavan takana muuten olisi, ei ole (jenkkilän?) halvin malli myöskään (ja 99% varmuudella olen sitä stylessäkin siirrellyt).
 
Mielenkiintoista, mielestäni kontti näytti kuitenkin ihan kohtuulliselta kun autoa koeajoin.

Olisiko kyseessä voinut olla plugari versio? Siinähän akut vievät peräkontista tilaa. Tuon sähköversion kontin pitäisi olla tilavin noista.
Noissa virallisissa litramitoissa taisi olla vielä sellainen että mitataan takaluukun pohjalta ikkunalinjaan/takapenkin selkänojaan asti. Tästä johtuen joissain autoissa tuo mitta hieman vääristyy suhteessa esim TeslaBjörnin banaanilaatikkotestiin joka ehkä paremmin kuvaa sitä miten ihmiset yleensä pakkaa autonsa täyteen.

Esim tuossa Y:ssä äkkiä kun katsoin niin takakontin korkeus on samaa luokkaa kuin VW Polossa.
 
Siin on vaan se vika, että Tesla tekee sen m2 Corollan hintaan nopeammin, halvemmin ja kehittyneemin, koska Tojolla ei ole vielä ees kehitteilläkään samanlaista konseptia kuin Giga ja nuo isoista kokonaisuuksista kasatut autot ala Gigapress joilla painetaan yksikkökustannuksia alemmas ja sähköautojen hinta yhä suuremmille luokille tavoitettavaksi.

Ei Teslalla ole mitään osaamista rakentaa Model 2:sta samaan hintaan kuin Yaris / Corolla. Se on yhtälailla täysin ilmaa vielä. Hinnan pitäisi tulla Model 3:sta alas kymppitonneja ja Teslan rakenteen pitäisi kestää pienen katteen autot, mutta mitään näyttöä osaako Tesla sitä markkinaa ei ole.

Silloin ei Teslallakaan puhuttaisi enää 25% katteista per auto, vaan 2,5%. Siellä pitää pystyä tuottamaan suuria määriä pienellä katteella, josta saadaan se liiketoiminta. En usko että Tesla uskaltaa tuohon markkinaan edes lähteä, eiköhän Model 2 tule olemaan reippaasti kalliimpi. Näin ihan vertailun vuoksi sieltä kotimarkkinalta, Camry (joka on iso auto kuitenkin) on $26k. Model 3 on $43k. Corolla on siellä $21k. Teslan pitäisi pystyä puolittamaan Model 3:n tuotantokustannukset nykyisestä ja silti se ei pääsisi yhtä terveisiin marginaaleihin. Se on raakaa peliä noissa kisoissa.
 
Siin on vaan se vika, että Tesla tekee sen m2 Corollan hintaan nopeammin, halvemmin ja kehittyneemin, koska Tojolla ei ole vielä ees kehitteilläkään samanlaista konseptia kuin Giga ja nuo isoista kokonaisuuksista kasatut autot ala Gigapress joilla painetaan yksikkökustannuksia alemmas ja sähköautojen hinta yhä suuremmille luokille tavoitettavaksi.

Sitä rahaa palaa kokoajan eikä ne katteet per myyty Corolla tai Camry millä rahoittaa sitä myöhästynyttä muutosta ole paksuja. Paljon suljettavia tehtaita, paljon isoja lakkoja, lisää harmaita hiuksia ajaa muutosta läpi.

Itse ainakin toivon entistä enemmän kilpailua markkinalle, sillä on eniten kuluttajia hyödyttävä vaikutus. Ihan sama mikä valmistaja se sitten on.

Itse en ainakaan henkilökohtaisesti tule tukemaan sellaista toimintaa, jossa autoistakin tulee ns. kertakäyttöisiä, jos siis nämä täältä lukemani jutut pitävät paikkansa, että autoihinkin aletaan asentamaan komponentteja, joiden korjaaminen muuttuu mahdottomaksi.
 
Itse ainakin toivon entistä enemmän kilpailua markkinalle, sillä on eniten kuluttajia hyödyttävä vaikutus. Ihan sama mikä valmistaja se sitten on.

Itse en ainakaan henkilökohtaisesti tule tukemaan sellaista toimintaa, jossa autoistakin tulee ns. kertakäyttöisiä, jos siis nämä täältä lukemani jutut pitävät paikkansa, että autoihinkin aletaan asentamaan komponentteja, joiden korjaaminen muuttuu mahdottomaksi.
Plus tietenkin se että valmistaja etänä säätää ajoneuvon varusteita(!) ja toiminnallisuutta miten haluaa.
Vuokra-autossa(leasing) sen vielä jotenkin ymmärtää muttei omassa.
 
Plus tietenkin se että valmistaja etänä säätää ajoneuvon varusteita(!) ja toiminnallisuutta miten haluaa.
Vuokra-autossa(leasing) sen vielä jotenkin ymmärtää muttei omassa.
Ei ehkä toi, mutta joku varusteiden määräaikainen tilaus voisi olla ihan jees. Eli jos ajaa vaikka suurimman osan ajasta pelkkää kaupunkia ja sitten kun lähtee lapin reissulle niin ostaa adaptiivinen vakkari muutamalla kympillä reissun ajaksi.
 
Itse olen myös 180cm pitkä ja ei ole häirinnyt missään kohtaa. Monet muut tuntuu kommentoivan tätä samaa vaivaa. Ajeleeko ihmiset haarat levällään vai miten sitä jalkaa lepuutetaan?

Harvoin tulee ajettua ihan koivet suorana ja itselläni sen huomasi selvästi, että kun levitti haarojaan ja polvet osuivat keskikonsoliin ja oveen, niin muovin saumojen terävyys hankasi polviin.
 
Katohan. Molemmat oon vieläpä koeajanut itsekin.
Liekkö sit nykyään kuplautuu, ku ainut mitä ajattelee on lastenrattaiden alaosan mahtuminen syvyyssuunnassa siihen.

Erikoista, niin ne mielikuvat voi olla vääriä... Vaikka molempia ajanut ja vertaillutkin, heh.
Sitten kun Ioniq 5:sta ostaa vielä takavetomallin ilman Bosen kaiutinsettia niin takakontista voi poistaa sen välilevyn niin konttiin saa tasaista korkeutta varmaan sen 10-15 senttiä lisää. En muistanut tuota tarkkaan mitata omalla koeajolla, mutta mitä videoista olen arvioinut niin isontaa konttia melkoisesti. Yksi syy miksi itse päädyin takavetoon huokeamman hinnan ja pidemmän rangen lisäksi.

Edit: takavetohan ei siis vaikuta kuin konepellin alla olevaan tilaan ja suurentaa sitä melko paljon. Bosen kun jättää pois niin suurenee myös kontti sen välilevyn alla.

Käsittääkseni ilman Bosea tuo kyhmy häviää tuosta keskeltä ja pohjasta tulee tasainen välilevyn alla (=paljon monikäyttöisempi tila välilevyn alla).

Hyundai-Ioniq-5-cargo-area-underfloor-storage.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole kyllä koskaan tullut vastaan rämisevää kojelautaa, vaikka se olisikin kovaa muovia ollut. Ja muutenkin tuossa tapauksessa sen pehmeän pinnan pitäisi olla kojelaudan sisäpuolella, jos sen ei haluta rämisevän mitään vasten.
Rämisevä ehkä väärä sana, natiseva ja kopiseva? Onhan siinä iso ero jos materiaali 2mm paksua kovaa ämpärimuovia tai 10mm paksua joustavaa (vaahtomuovin oloista) muovia. Samalla vaimentaa kojelaudan takaa tulevia ääniä.
 
Harvoin tulee ajettua ihan koivet suorana ja itselläni sen huomasi selvästi, että kun levitti haarojaan ja polvet osuivat keskikonsoliin ja oveen, niin muovin saumojen terävyys hankasi polviin.
Kai sitä itse on sen verran kapeajalkainen tai muulla tavalla erilainen, että itselläni ei tosiaan osu mihinkään saumaan vaikka pitäisi jalkoja millä tavalla. Kai siihen voi vaikuttaa myös penkin etäisyydellä polkimista?
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Tarkemmat takuuehdot eivät ole missään julkisesti saatavilla, joten jotta väitteelläsi olisi jotain arvoa voisit tuoda ne tähän esille.

Mitäpä, jos itse toisit ne esille, koska niin väitit asian olevan:

Ei välttämättä ole, mutta Kian takuun ulkopuolisten komponenttien lista on pitkä kuin nälkävuosi. Lisäksi autoa on huollatettava merkkiliikkeessä 15tkm/20tkm/1 vuoden välein takuun voimassaolon edellytyksenä.

"Pitkä kuin nälkävuosi" ja ihan kolme eri komponenttia on jätetty takuun ulkopuolelle, joista se kolmas eli pienjänniteakku on kuluva osa siinä missä renkaatkin.

Ei kai se ole mitenkään henkilökohtaisuuksiin menemistä, jos vain korjaa toisen virheellisiä väitteitä ja kertoo, että voisi puhua vähän enemmän totta jatkossa.

Vaikka sulla on ollut kaksi Hyundai Konaa niin se ei edelleenkään ole Kia, josta oli puhe. Mulla on ollut Kia yli kolme vuotta ja huollatin siinä takuun piiriin asioita 3 vuoden jälkeen ja kaikki korjattiin ilman mitään mukinoita merkkihuollossa eikä niistä tullut minkäänlaista laskua itselle. Hyvin toimi siis se 7 vuoden takuu niin kuin takuun kuuluukin toimia.

Edit: Niro EV huoltoväli on myös 24kk tai 30tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Lähteenä käytit listaa takuusta maahantuojan sivuilta, jossa on lueteltu muutamia takuun ulkopuolelle rajattuja kohteita ja rajoituksia, viimeisenä lause tarkemmat takuuehdot saat autosi mukana tai jälleenmyyjältä. En suosittele ketään tekemään mitään johtopäätöksiä takuun kattavuudesta ennen kyseiseen asiakirjaan perehtymistä. Argumentointisi on mielenkiintoista myös siltä osin, että pienjänniteakku on kuluva osa siinä missä renkaatkin, mutta korkeajänniteakku ei sillä sille on kuitenkin myönnetty täysi takuu. :hmm:
Mulla on tai oli tuollainen lista oman auton mukana eikä siinä ollut mitään muuta mainittu kuin tuo navi ja äänentoisto. Jos nyt toimitat vain itse ne todisteet siitä pitkästä nälkävuosilistasta tai lopetat jankuttamisen asiasta, josta et tarkemmin tiedä.

Aikalailla näyttää kaikissa Kian sähköautoissa olevan huoltoväli 2 vuotta tai 30tkm joten siinäkin kohdassa olet väärässä.

 
Jottei mene ihan hekotteluksi, niin miettikääpä mistä se raha autonvalmistajille tulee tällä hetkellä j alähivuosina?
Polttomoottoriautoista joita valmistetan aika helvetin paljon enemmän lähivuosina kuin sähkiksiä. Sitten hybridit joita valmistetan paljon enemmän kuin sähkiksiä. Suhteet tietysti muuttuvat, mutta neljä vuotta on hyvyt aika tämän kelkan suunnan muuttamisessa. Siis, ei se Toyo ihan pihalla ole, stategia on vaan erinlainen kuin muilla, ottavat varman päälle.

Ja miksi näin? Jos Tojotalla olisi tällä hetkellä vaikka sähköcorolla 50 TEUR hintaan, niin ei se perinteistä toyota kansaa huumaisi. Jäisivät moiset kauppaan aika varmasti. Massatuotetta siitä ei tulisi. Toyotan stategian on tehdä sähköcorolla corollan hintaan, mutta aika ei ole vielä valmis siihen, siksi jahkailu.
Nokia yritti aikoinaan samaa taktiikkaa, myi Symbian-puhelimia kun niitä kerran vielä meni niin hyvin kaupaksi, vaikka joku Apple olikin just tuonut iPhonensa markkinoille ja Googlelta huhuttiin olevan tulossa jotain puhelinkäyttistä.

Kukas sen lypsävän lehmän tappaisi ellei lehmä itse?
 
Niro EV ja e-Niro ovat kaksi eri mallia. Toinen on ollut myynnissä 2022 asti ja toinen siitä eteenpäin. e-Nirossa oli huoltoväli 15tkm/1vuosi kuten viestissäni mainitsin.
Kia myy nykyisin vain Niro EV:tä jossa on tuo 24kk ja 30tkm huoltoväli. Seuraavaksi varmaan otat esimerkit 15 vuoden takaa ja millaisia huoltoja silloin tehtiin.
Alkuperäissä viestissäsi viittasit, että kaikkia Kia autoja pitää huollattaa kerran vuoteen mikä ei pidä paikkaansa.
 
Tämä keskustelu ei nyt johda mihinkään ja olisi alunpitäen pitänyt jättää vastaamatta, kun vastapuoli menee henkilökohtaisuuksiin.
Tämähän lähti liikkeelle siitä kun yritit puolustella Teslan maksullista jatkotakuuta ja morkata Kian 7 vuoden takuuta perättömillä väitteillä (aina vietävä marmorille huoltoon, aina huoltoväli 15/20tkm tai 1 vuosi, takuun piiriin kuulumattomien osien lista on pitkä kuin nälkävuosi). Näille väitteille ei sitten löytynytkään perusteita ja kun joku korjaa nämä asiavirheet niin huomaakin, että se Kian 7 vuoden takuu onkin ihan hyvä eikä siitä tarvitse autoa ostaessa maksaa mitään ylimääräistä kuten Teslalla.
 
eikä siitä tarvitse autoa ostaessa maksaa mitään ylimääräistä kuten Teslalla.
Aina nää tavalla tai toisella hinnassa mukana on. Näyttäisi esim. tuo Kia Niro EV olevan suunnilleen Model Y:n perusvarustetasoa vastaavalla varustuksella 4500e kalliimpi kuin takavetoinen Y. Eli Y:n hinta lisätakuun kanssa jää alle tuon Niron.
 

Aika iso muutos kun miettii millainen kulttuuri maassa on, ei mikään ihan pieni juttu ole tälläinen.
Varmaan ihan aiheellista astua sivuun kun katsoo kuinka hyvin tuo EV-taival alkoi.

Kuvaavaa on se että uskottavin arvaus miksi bz4x on niin huono, että Toyota saisi todistettua maailmalle kuinka huonoja sähköautot on :rofl:
 
Miksi niitä Kian "seitsemän vuoden tehdastakuun" kolmen vuoden jälkeen takuun piiristä poistuvia asioita ei voi listata tarkasti julkisesti missään? Ei herätä luottamusta kun tarkat takuuehdot saa ainoastaan tiskin alta...
 
Varmaan ihan aiheellista astua sivuun kun katsoo kuinka hyvin tuo EV-taival alkoi.

Kuvaavaa on se että uskottavin arvaus miksi bz4x on niin huono, että Toyota saisi todistettua maailmalle kuinka huonoja sähköautot on :rofl:
Enemmän mä ihmettelen miksi tuota alettiin tuomaan Suomeen. Ei tuolla etelän mailla mitään akun lämmityksiä sun muita tarvitse mutta tämä väestöltään maailman pohjoisin valtio on aika oma ympäristönsä.
 
Itselläni on kokemusta tosin vain muutamasta Kiasta, mutta sen verran voin sanoa, että yhden kohdalla on pitänyt tehdä takuukorjausta, kun diesel-Ceedin huohotin jäätyi, ja öljyt tulivat pihalle. Autolla oli ikää noin viisi vuotta, ja kaikki korjattiin mukisematta ja varmuuden vuoksi myös kytkin vaihdettiin. Monen muun merkin kohdalla maksettavaa olisi toki tullut. Kahden muun mallin kohdalla vikoja ei ole ilmaantunut.
 
Aina nää tavalla tai toisella hinnassa mukana on. Näyttäisi esim. tuo Kia Niro EV olevan suunnilleen Model Y:n perusvarustetasoa vastaavalla varustuksella 4500e kalliimpi kuin takavetoinen Y. Eli Y:n hinta lisätakuun kanssa jää alle tuon Niron.
Tämä on juuri se ongelma aina Teslan ollessa puheena. Jopa se lisämaksullinen takuu/lisävaruste/muu asia Teslassa käännetään jollakin tapaa muka hyväksi asiaksi, vaikka se toisessa autossa kuuluu mukaan perushintaan. Saahan niitä 7 vuoden takuullisia Kia-malleja myös tuota Y:tä halvemmalla.

Miksi niitä Kian "seitsemän vuoden tehdastakuun" kolmen vuoden jälkeen takuun piiristä poistuvia asioita ei voi listata tarkasti julkisesti missään? Ei herätä luottamusta kun tarkat takuuehdot saa ainoastaan tiskin alta...
Koska siellä ei ole mukana muuta oleellista kuin se mitä on jo siellä sivuilla mainittu eli navi, äänentoisto ja 12v akku.

Takuun/lisätakuun voimassaolon edellytyksenä Tesla pitää huoltaa 0 kertaa. Kia 2018-2022 pitää huoltaa vähintään 7 kertaa ja tänä vuonna esitellyt mallit 5 kertaa. Ilmaisiako nämä KIAn huollot olivat?
Niin siis uudet mallit pääsevät jopa 3 huoltokerralla. Kyllä nuo kolme huoltoa varmasti edullisemmaks tulee kuin se maksullinen lisätakuu. Ja autoa nyt muutenkin olisi hyvä parin vuoden välein huollattaa. Onnea vaan ajaa siis Teslalla se 8 vuotta kertaakaan sitä huoltamatta. Ei ne Teslankaan huollot varmasti ilmaisia ole.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin ajamassa nyt kolmannen kerran polestar 2 ja kyllähän se keskikonsoli edelleen ärsytti, mutta en osaa sanoa että ärsyttikö niin paljoa että peruisin tilauksen. Todella vaikea päätös. Sen kanssa kyllä eläisi, mutta toisaalta tesla y:ssä ei sitä ongelmaa olisi.
 
Enyaq oli sattumalta koeajossa. Hyvä kaikin puolin ja 80x lähtee täysin riittävän rivakasti ~7s 100kph. Korkeasta ajoasennosta en pitänyt, kun vertaa omaan Superbiin. Muuten sähkölinja toimi bensa-autoa sujuvammin ja ratin läpysköistä oli helppo säätää regeniä.

Ainoa mutta on 13kk toimitusaika ja hinta oli aika tiukka 65k€ 80x tarpeellisella varustelulla. Eli en tiedä oikein yhtään skenaariota, jossa voisin perustella tämän ostamista Model Y sijasta. Toisaalta tuskin ostan Model Y:täkään tässä hieman epävarmassa hardis tilanteessa, mutta sen voisi käydä koeajamassa seuraavaksi.
 
Enyaq oli sattumalta koeajossa. Hyvä kaikin puolin ja 80x lähtee täysin riittävän rivakasti ~7s 100kph. Korkeasta ajoasennosta en pitänyt, kun vertaa omaan Superbiin. Muuten sähkölinja toimi bensa-autoa sujuvammin ja ratin läpysköistä oli helppo säätää regeniä.

Ainoa mutta on 13kk toimitusaika ja hinta oli aika tiukka 65k€ 80x tarpeellisella varustelulla. Eli en tiedä oikein yhtään skenaariota, jossa voisin perustella tämän ostamista Model Y sijasta. Toisaalta tuskin ostan Model Y:täkään tässä hieman epävarmassa hardis tilanteessa, mutta sen voisi käydä koeajamassa seuraavaksi.
Jos ei ole kiirettä auton vaihdolle, niin Teslan HW4 olisi seuraava päivitys. On kyllä pitkä toimitusaika Skodalle ja hintakin korkea. Kestää aika pitkään, että nuo tilausjonot olisi saatu purettua.
 
Koeajolla huomion lisäksi kiinnitti keskikonsolin ja oven paneleiden muotoilu, johon polvi hankaa tosi ärsyttävästi 180cm kuskin osalta.
Itse olen 185 ja ei ikinä ole polvet häiritsevästi kiinni ovessa / keskikonsolissa.

Hyvin olen siis mahtunut istumaan kuskin paikalla sen ~20 tkm

1674748496173.png
 
Jahas, Lightyear meni sitten konkkaan.
Niin meni.

"Yllättäen Valmet Automotive sai tiedon tuotannon lopettamisesta ja yhtiön joutumisesta selvitystilaan maannantaina. Julkisuuteen tuotannon lopettamisesta kerrottiin tiistaina."
 
Itse olen 185 ja ei ikinä ole polvet häiritsevästi kiinni ovessa / keskikonsolissa.

Hyvin olen siis mahtunut istumaan kuskin paikalla sen ~20 tkm

1674748496173.png
Henkilökohtaisesti on kyllä kynnyskysymys että on sellainen jakkara (vaikka sportti) ja ohjaamon leveys ettei polvia saa osumaan mihinkään. Harva asia autossa voi ärsyttää enemmän.
 
Niin meni.

"Yllättäen Valmet Automotive sai tiedon tuotannon lopettamisesta ja yhtiön joutumisesta selvitystilaan maannantaina. Julkisuuteen tuotannon lopettamisesta kerrottiin tiistaina."

Voisi kuvitella että Valmet on yksi velkojista, saisikohan napattua jotain Lightspeedin patentteja tms. osaamista osana velkojen kuittausta?
 
Sinänsä konkurssi tarkoittaa yleensä, että osaaminen voidaan suurimpien velkojien tapauksessa kaupata kolmannelle taholle.

Valmet sähköautobisnekseen? Tuotantolinjatkin ovat jo valmiina ja eikun myyntisivu nettiin ja saa käydä tehtaan pihasta hakemassa.
 
Kyl Valmetin vahvuus on olla joustava sopimusvalmistaja tai sitten koko paska myyntiin vaikkapa NIO:lle. :lonely:
 
Ei taida halvimmassa versiossa Suomessakaan tuo liikkua.
Oliskohan siinä Stylen Launch versiosssa sellainen ollut? Oli meinaa eka mitä koeajoin ja mielikuva on aika vahva, että sillä keskikonsolilla leikin edestakaisin. Noh, samapa tuo, videon autossa se kuitenkin olisi ollut mahdollista siirtää.
 
Aina nää tavalla tai toisella hinnassa mukana on. Näyttäisi esim. tuo Kia Niro EV olevan suunnilleen Model Y:n perusvarustetasoa vastaavalla varustuksella 4500e kalliimpi kuin takavetoinen Y. Eli Y:n hinta lisätakuun kanssa jää alle tuon Niron.

Tuo Niro ei kyllä ole kovin kilpailukykyinen Model Y:tä vastaan.

Takaveto Y:ssä on vakiona sähkösäätöiset jakkarat, premium-audio yms. Ja Model Y on kokoluokkaa suurempi, tehokkaampi, suorituskykyisempi ja Model Y:n LFP akullinen takavetomallikin lataa moninkertaisella teholla Niroon verrattuna. Ja Model Y on tosiaan tonneja halvempi.

Saa Kia-myyjät kyllä tosissaan palkkansa eteen töitä tehdä...
 
Tuo Niro ei kyllä ole kovin kilpailukykyinen Model Y:tä vastaan.

Takaveto Y:ssä on vakiona sähkösäätöiset jakkarat, premium-audio yms. Ja Model Y on kokoluokkaa suurempi, tehokkaampi, suorituskykyisempi ja Model Y:n LFP akullinen takavetomallikin lataa moninkertaisella teholla Niroon verrattuna. Ja Model Y on tosiaan tonneja halvempi.

Saa Kia-myyjät kyllä tosissaan palkkansa eteen töitä tehdä...
Tässä on vain se täysin virheellinen oletus, että ne varusteet pitää olla Y:tä vastaavat ja koko myös. Uudet ostajat eivät myöskään latausnopeutta välttämättä samalla tavalla sisäistä tai välitä. Ne katsoo ensin perusmallin hinnan, joka on useita tonneja Y:tä halvempi. Siihen kauppiaan muutaman pinnan tarjous/renkaat kaupan päälle ja mainintaa hyvästä, kilpailijoita paremmasta, takuusta. "Eihän siinä yhdessä mallissa ole edes parkkitutkia, iso auto ja kaikki, ei sellaista kaupungin ahtaissa paikoissa voi ajaa."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 190
Viestejä
4 547 431
Jäsenet
74 942
Uusin jäsen
jesse86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom