Yleistä keskustelua sähköautoista

Itsellä kun normaalisti ajoasento on sellainen että jalat on aikalailla suorassa eli polkimien ja penkin selkänojan etäisyys on säädetty ettei tartte koukistella liiallisesti ylös/sivuille päin, niin hyvin olen mahtunut pienempiinkin ohjaamoihin. Onhan tuo Polestar2 tyköistuvampi kuin vaikkapa edellinen autoni eli Volvo S60 (viimeisin korimalli), jossa myös massiivinen keskikonsoli, muttei mitenkään häiritsevästi.

Kun sanot ettet halua osua jaloilla mihinkään, niin kerrotko missä on niin iso ohjaamo nyky sähköautoissa, niin vois ihan mielenkiinnosta käydä asiaan tutustumassa.
Enemmän se jakkarasta itsellä kiinni on osuuko polvet sivusta varsinkin keskikonsoliin.
Sporttipenkit yleensä antaa paremmin reisitukea kun oon aika riukukinttu.
Eli kun varsinkin kaasujalka nojaa rennosti ulospäin reisitukeen niin yllättävän monessa kulkineessa se onkin polvi mikä ottaa kiinni.
 
Osaahan XC40/C40 myös esilämmityksen latureille, joten ei se huonoin valinta ole ajomiehille. Janoinen elektroneille, mutta se taas riippuu ihmisestä ja ajoprofiilista, onko sillä merkitystä.
 
Tavallisen ihmisen logiikkaan kuuluu myös, että ei osta Suberbin kokoista autoa, jos on etsimässä Fabiaa. Samaa logiikkaa on myös se, että harva pistää rahaa yhtään enempää kuin on tarvis. Tavallinen ihminen katsoo, että tuossa on perusmallin hinta ja varusteet. Jos se riittää, niin tinkivara huomioiden 5 k€ lisäys isompaan parempaan malliin on iso. Varsinkin kun tulee uudelta valmistalta heikommalla takuulla ja netistäkin pitäisi vielä tilata.
Näinhän tämä voi olla useiden kohdalla. Itse en oikeastaan ole edes ostamassa autoa, ostan enemmänkin tietokoneen/elektroniikkalaitteen omaksi ilokseni. Pääasiallinen syy hankkia sähköauto on että haluan sellaisen (70% osuus hankintasyystä) toissijainen syy hankkia on säästöt polttoaineessa/rahan säästö ylipäänsä (30%).

Muita merkkejä käynyt katsomassa, mutta ei sytytä yhtään joku volkkari tai kia. Ainoastaan teslasta tuli sellainen fiilis, että haluan sen. Omat ajoni vielä sellaisia, että ei tuo Model Y edes sovellu kauhean hyvin (mikään sähköauto ei sovellu) niihin. Nykyinen Diesel vie rangessa kaikkia muita 100-0 ja päivässä tulee välillä 1000 km enkä edes tiedä saanko tuota järkevästi ladattua, mutta täytyy rukkailla sitten aikatauluja sen mukaan että onnistuu. Voisihan sitä dieselillä vielä ajaa niin kokonaisuutena pääsisi paljon helpommalla, mutta toisaalta haluan teslan. Vaihdan sitten johonkin muuhun jos ei toimikkaan minun ajoissani järkevästi.
 
Omalla mutulla tuskin pystyy hankintatukea siirtämään. Hankintatuki on käsittääkseni kohdistettuna sekä ostajaan, että tiettyyn ajoneuvoon. Olettaisin, että kumpi tahansa vaihtuu niin hankintatuki pitää hakea uudestaan.
Tosiaan hankintatuki on sidottu juuri tiettyyn autoon ja hakijaan. Ei voi siirtää toiseen autoon tai toiselle ostajalle.
 
Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.

Koititko säätää istuimen korkeutta miten paljon, silläkin saattaa olla iso vaikutus siihen, mihin kohtaa polvi osuu? Olen itse 183 eikä minuakaan kyllä pollen ajoasento haittaa yhtään (eikä polvet hinkkaa mihinkään), itse asiassa se jakkara on todella mukava istua pitkiäkin aikoja iman kolotuksia ja jumeja.
 
Ajan 15tkm vuoteen. Toki ennustan, että sähköauton oston jälkeen huviajelujen määrä nousee sen verran, että tuo luku saattaa tuplaantua.

Yksi kysymys on tällä hetkellä myös ilmoilla ja se on, että voikohan tuon sähköauton hankintatuen siirtää tilauksesta toiseen. Eli se on jo korvamerkitty minulle ja tulevalle polestarille, mutta voisikohan sinne vaihtaa vaan teslan tilaussopimuksen polestarin tilalle?

Eli ei nyt ihan hirveästi tule pakollista ajoa. Kuten @Mariini tuossa mainitsi, rangella ei välttämättä ole niin merkitystä.

Näinhän tämä voi olla useiden kohdalla. Itse en oikeastaan ole edes ostamassa autoa, ostan enemmänkin tietokoneen/elektroniikkalaitteen omaksi ilokseni. Pääasiallinen syy hankkia sähköauto on että haluan sellaisen (70% osuus hankintasyystä) toissijainen syy hankkia on säästöt polttoaineessa/rahan säästö ylipäänsä (30%).

Muita merkkejä käynyt katsomassa, mutta ei sytytä yhtään joku volkkari tai kia. Ainoastaan teslasta tuli sellainen fiilis, että haluan sen. Omat ajoni vielä sellaisia, että ei tuo Model Y edes sovellu kauhean hyvin (mikään sähköauto ei sovellu) niihin. Nykyinen Diesel vie rangessa kaikkia muita 100-0 ja päivässä tulee välillä 1000 km enkä edes tiedä saanko tuota järkevästi ladattua, mutta täytyy rukkailla sitten aikatauluja sen mukaan että onnistuu. Voisihan sitä dieselillä vielä ajaa niin kokonaisuutena pääsisi paljon helpommalla, mutta toisaalta haluan teslan. Vaihdan sitten johonkin muuhun jos ei toimikkaan minun ajoissani järkevästi.


Miten ajat noita 1000km päiviä? Itselläkin niitä tulee ja en ole kokenut asiaa ongelmaksi. Itsellä ajot sijoittuu enimmäkseen pääväylille. Jos teet jotain kotikäyntejä niin sitten ymmärrän että sähköllä kulkeminen aiheuttaisi enemmän vaivaa.
 
Ajan 15tkm vuoteen. Toki ennustan, että sähköauton oston jälkeen huviajelujen määrä nousee sen verran, että tuo luku saattaa tuplaantua.

Yksi kysymys on tällä hetkellä myös ilmoilla ja se on, että voikohan tuon sähköauton hankintatuen siirtää tilauksesta toiseen. Eli se on jo korvamerkitty minulle ja tulevalle polestarille, mutta voisikohan sinne vaihtaa vaan teslan tilaussopimuksen polestarin tilalle?

Kysyin itse aiheesta aiemmin Traficomilta. Seuraavia vastauksia sain:

Hakemuksen tietoja on mahdollista muuttaa/päivittää sellaisessa tilanteessa, jossa hakemuksen kohteena oleva ajoneuvo on vaihtunut. Tällöin tarvitsemme hakijan ilmoituksen siitä, että hakemuksen kohteena oleva ajoneuvo on vaihtunut. Lisäksi tarvitsemme hakemuksen liitteeksi tilaus- tai kauppasopimuksen kyseisestä ajoneuvosta.

ja

Tasavallan Presidentti on vahvistanut lain vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankinnan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuntamisen määräaikaisesta tukemisesta annetun lain muuttamisesta ja määrää lain tulemaan voimaan 12 päivänä joulukuuta 2022.

Lakimuutoksen myötä lain 3 §:n 1 momenttia on muutettu. Lain 3 §:n mukaan täyssähköauton hankintatuki voidaan myöntää sellaiselle luonnolliselle henkilölle, joka on vuonna 2022 ostanut tai sitoutunut vähintään kolmeksi vuodeksi vuokraamaan omaan käyttöönsä uuden kokonaishinnaltaan enintään 50 000 euroa maksavan aiemmin ensirekisteröimättömän sähkökäyttöisen henkilöauton.

Hankintatuki on ajoneuvokohtainen. Jos kohde muuttuu, eli hakemuksen kohteena olevaa ajoneuvoa vaihdetaan, lain mukaan ajoneuvo pitää olla vuonna 2022 hankittu.

Hankintatuen edellytykset eivät täyty, jos hakemuksen kohteeksi vaihdetaan ajoneuvo, joka on tilattu vuonna 2023. Siten hankintatukea ei voida myöntää vuonna 2023 tilatulle ajoneuvolle.


Eli lyhykäisyydessään: Jos uusi auto on ostettu/tilattu vuonna 2022, vaihtaminen onnistuu. Jos vasta 2023, ei onnaa.
 
Koititko säätää istuimen korkeutta miten paljon, silläkin saattaa olla iso vaikutus siihen, mihin kohtaa polvi osuu? Olen itse 183 eikä minuakaan kyllä pollen ajoasento haittaa yhtään (eikä polvet hinkkaa mihinkään), itse asiassa se jakkara on todella mukava istua pitkiäkin aikoja iman kolotuksia ja jumeja.
Kyllä mä sitä siirtelin suuntaan ja toiseen. Siltikin esimerkiksi tuossa volvossa (mikä on samaan pohjaan tehty ja käytännössä sama auto) ei keskikonsoli haitannut yhtään ja polvi meni ikään kuin sen konsolin yli, eikä näin ollen painanut mihinkään. Tuo on kyllä polestarilta ihan järjestön ratkaisu kaikin puolin tuo keskikonsoli. Ne mukitelineetkin on todella huonosti sijoitettuna verrattuna volvoon.
 
Eli lyhykäisyydessään: Jos uusi auto on ostettu/tilattu vuonna 2022, vaihtaminen onnistuu. Jos vasta 2023, ei onnaa.
Niin eikö tuo tarkoita, että vaikka alkuperäinen auto olisi tilattu 2022 ja sitten jostain syystä haluaakin vaihtaa autoa ja tekee uuden tilauksen 2023 niin sitä ei voi enää laittaa vanhalle hakemukselle. Toisin sanoen alkuperäinen tilaus ja uusi korvaava tilaus kumpikin pitää olla tehtynä vuoden 2022 puolella.

Esimerkkinä mulla on tehty tukihakemus vuonna 2022, joka on vielä täysin voimassa ja odottaa toimitusta. Jos nyt haluaisinkin tilata jonkun toisen auton ja perua vanhan tilauksen, niin tukimuutosta ei voi tehdä, koska uusi tilaus on vuoden 2023 puolella.
 
Niin eikö tuo tarkoita, että vaikka alkuperäinen auto olisi tilattu 2022 ja sitten jostain syystä haluaakin vaihtaa autoa ja tekee uuden tilauksen 2023 niin sitä ei voi enää laittaa vanhalle hakemukselle. Toisin sanoen alkuperäinen tilaus ja uusi korvaava tilaus kumpikin pitää olla tehtynä vuoden 2022 puolella.

Esimerkkinä mulla on tehty tukihakemus vuonna 2022, joka on vielä täysin voimassa ja odottaa toimitusta. Jos nyt haluaisinkin tilata jonkun toisen auton ja perua vanhan tilauksen, niin tukimuutosta ei voi tehdä, koska uusi tilaus on vuoden 2023 puolella.
Näin mä ymmärsin. Eli jos vaihdan polestarin teslaan, niin häviän tuon hankintatuen myös. Kuukausierä olisi suurinpiirtein kyllä sama teslassa. Eikö tässä persaukisena pidä lähinnä sitä tuijottaa.
 
Eli ne vetoakselit, iskunvaimentimet, puslat ja nivelet menee takuuseen vielä 7 vuoden ja 149000 kilometrin jälkeenkin? Vai oliko ne rajattu lisätakuuehdoissa normaalin kulumisen puitteissa? Tuo "normaali kuluminen" on siitä kätevä termi, että sen varjolla voi mikä tahansa valmistaja pestä kätensä.
Lisäsin kuvan edelliseen viestiini ei kuuluvista komponenteista. Mulla esimerkiksi puola vaihdettiin mukisematta uuteen 3 vuoden jälkeen, vaikka periaatteessa sekin on kuluva osa. Kaikki osathan autossa on kuluvia osia kun kilometrejä ja aikaa tulee mittariin. Kyse on siitä, että pitäisikö normaalitilanteessa kyseisen osan kestää takuuajan ilman vaihtoa. Esimerkkinä laakerit pitäisi helposti kestää sen +150tkm, vaikka onkin selkeästi kuluva osa. Jos eivät kestä niin kyseessä on todennäköisesti valmistus- tai suunnitteluvika ja menee takuun piikkiin.

Mutta nyt en jaksa asiasta enempää jauhaa, koska Kian 7 vuoden takuu on oikeasti ihan toimiva sen 7 vuoden ajan, vaikka moni muuta haluaakin väittää.
 
Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.

Itse menisin kyllä puhtaasti fiiliksen perusteella. Mieti minkä oikeasti haluat. Jos kaiken yrittää viimeisen päälle itselleen järjellä ja excelillä perustella, elämästä tulee kovin tylsää.

Edit. Tietenkin itselle sopivan budjetin rajoissa :D
 
Itse menisin kyllä puhtaasti fiiliksen perusteella. Mieti minkä oikeasti haluat. Jos kaiken yrittää viimeisen päälle itselleen järjellä ja excelillä perustella, elämästä tulee kovin tylsää.

Edit. Tietenkin itselle sopivan budjetin rajoissa :D
Tää on hyvä neuvo. Polestaria haluaisin ehkä enemmän, mutta pitää käydä vielä molemmat istumassa läpi ja miettiä, että onko toi polestarin ajoasento sitten ratkaiseva, vai voisiko sen kanssa pärjätä. Toki näistä varmaan eroon pääsee tarvittaessa.
 
Kävin ajamassa Volvo C40 tänään. Eilisen polestar ajelun jälkeen istuma-asennossa selkeä harppaus ylöspäin. Ei tarvinnut keskittyä etsimään mahdollisimman hyvää asentoa vaan jalat olivat mukavasti.

Ei vaan jotenkin saa perusteltua tuota itselle silti. Hankintahinta 6000€ polestaria enemmän, todellinen korko 3,5% polestaria enemmän ja toimituskin menisi syyskuun tienoille.

Tesla taas olisi yksi vaihtoehto ja tuossa kun soittelin teslan myyjän kanssa aamulla, niin sieltä olisi n. 15kpl y:tä tulossa, mistä voisi napata jo ensi viikolla yhden jos siihen päätyisi.

Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.

Nyt olen ajanut noin 2500km Polestarilla (Dualmotor+pilot lite+ pluspaketti). Itsellä kans toi "ahdas ohjaamo" koeajolla mietitytti mutta nyt ei edes huomaakaan, vaan ennemmin plussaa. Kiva istua tyköistuvaan autoon, kai tuossa on haettu juuri semmoista hävittäjään istumisen tunnetta kuten Salon videoilla tuotiin ilmi. Etäsovellus on huono puoli, en itse tarvitse muuta juurikaan kuin lämmityksen käynnistystä mutta sovelluksen hitaus ärsyttää. Auto muuten on kyllä hyvä varsinkin näin talvikelissä ja tuo Harman Kardonin äänentoisto pienen säätämisen jälkeen on harvinaisen hyvä valmisratkaisuksi. Olen joskus autohifiä harrastellu niin yllätti kyllä positiivisesti. Teslaa kävin kans koittaa ennen ostamista, mutta itselle tuo normaalin mittariston puuttuminen oli ongelma, tuntui liian "leluautolta" :hmm:
 
Miten ajat noita 1000km päiviä? Itselläkin niitä tulee ja en ole kokenut asiaa ongelmaksi. Itsellä ajot sijoittuu enimmäkseen pääväylille. Jos teet jotain kotikäyntejä niin sitten ymmärrän että sähköllä kulkeminen aiheuttaisi enemmän vaivaa.
Määränpäässä en voi ladata (käytännössä eri yritykset siellä täällä kohteina), mutta yleensä pitkät siirtymät toki pääväyliä, ajatuksena käyttää superchargereita yms sopivasti niin varmaan jotenkin toimii.

Hotelleissa sitten jos onnistuisi yölataus.

Noin teoriassa uskon että toimii.
 
No siis, eihän se periaatteessa merkkaa että akku on paska jos sitä halutaan suojata. Voi se toki sitäkin olla, mutta yhtälailla voidaan olla erittäin konservatiivisia sen suhteen mitä auton pitää kestää. Jos kerran 0% päästään pakkasessakin vielä 30 kilometriä, niin onhan tuossa otettu hivenen erilainen lähestymistapa tuossakin.

<jälkiedit>
Sinänsä tuo Solterra (ko. auton sisarauto) voisi olla varteenotettava vaihtoehto, mutta tuo ohjaispyörä/mittaristo -viritelmä on aika luontaantyöntävän näköinen. En sitten tiedä onko se vähän paremman näköinen livenä ja onko se kuitenkin ihan käytettävä (epäilyttää tuo ratin yli katselu että saako siinä ajoasennon kuitenkaan riittävän hyväksi).
</jälkiedit>
Sama yksivaiheinen laturi siinäkin näytti olevan teknisten tietojen perusteella. Miksi kukaan ostaisi tuollaista, ellei hinta ole tyyliin puolet kilpailevista merkeistä?
 
Onko Teslassa vieläkään akun esilämmitystä muille latureille kuin supercharger? Toinen kysymys. Eikö teslalla ole varustelistaa näkyvillä missään?
 
Onko Teslassa vieläkään akun esilämmitystä muille latureille kuin supercharger? Toinen kysymys. Eikö teslalla ole varustelistaa näkyvillä missään?
Kaikille pikalatureille saa lämmitettyä, jotka auton kartasta löytyy. Mitään selkeää varustelistaa ei ole, mutta tilaussivulta näkee kyllä oleelliset varusteet.
 
Kävin ajamassa Volvo C40 tänään. Eilisen polestar ajelun jälkeen istuma-asennossa selkeä harppaus ylöspäin. Ei tarvinnut keskittyä etsimään mahdollisimman hyvää asentoa vaan jalat olivat mukavasti.

Ei vaan jotenkin saa perusteltua tuota itselle silti. Hankintahinta 6000€ polestaria enemmän, todellinen korko 3,5% polestaria enemmän ja toimituskin menisi syyskuun tienoille.

Tesla taas olisi yksi vaihtoehto ja tuossa kun soittelin teslan myyjän kanssa aamulla, niin sieltä olisi n. 15kpl y:tä tulossa, mistä voisi napata jo ensi viikolla yhden jos siihen päätyisi.

Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.
Oma mielipiteeni: älä vaihda Polestar 2 tilausta Tesla Model Y:n tilaukseen. Todella merkittävä ero rahoituksen kokonaiskustannuksissa, Y:n rahoituksessa joutuu maksamaan tyhjästä liikaa vrt. Polestar 2.

Mutta, jos tilanne on se, että et tykkää Polestar 2:sta, ei sitä sitten kannata tietenkään ostaa.
 
Kävin ajamassa Volvo C40 tänään. Eilisen polestar ajelun jälkeen istuma-asennossa selkeä harppaus ylöspäin. Ei tarvinnut keskittyä etsimään mahdollisimman hyvää asentoa vaan jalat olivat mukavasti.

Ei vaan jotenkin saa perusteltua tuota itselle silti. Hankintahinta 6000€ polestaria enemmän, todellinen korko 3,5% polestaria enemmän ja toimituskin menisi syyskuun tienoille.

Tesla taas olisi yksi vaihtoehto ja tuossa kun soittelin teslan myyjän kanssa aamulla, niin sieltä olisi n. 15kpl y:tä tulossa, mistä voisi napata jo ensi viikolla yhden jos siihen päätyisi.

Auttakaa nyt. Polestar muuten täydellinen, mutta ajoasento ärsyttää vähän. Teslassa ei ärsytä oikeastaan muu kuin joku tietty tylsyys ja ehkä karmittomat ovet. Volvossa ei ärsyttänyt mikään (ei edes kulutus), mutta hinta se vähän karkaa tuosta omasta 50k€ budjetista.
Pyydä polestar pidemmälle koeajolle, vaikka yön yli. Laita äänikirja/hyvää musiikkia soimaan ja ajele toiseen kaupunkiin. Ajattele ihan muita asioita. Jos hankala istuma-asento vieläkin jäytää perillä tai et pääse siitä ajatuksesta irti, niin olisi se kyllä itselle helvetin vaikea perustella 50k uutta autoa, jota on ikävä ajaa/siinä istua.
Itse koeajoin Polestarin ja ajoasento yms. oli itselle kyllä ihan ok. Ne mitkä karsasti, oli pirun pienet takatilat+kontti ja surkea äänieristys. Se isojen renkaiden humina moottoritienopeudessa oli niin raskasta hiljaisempiin autoihin tottuneena, että ei vain pystynyt. Edessä korkea keskitunneli ei haitannut, mutta taakse ei aikuista mukavasti saa ja lapsen laittaminenkin turvaistuimen kanssa oli kuin Twingoon ahtautuisi. Noista huomaa, että Pol2 perustuu Volvon ”halpis” pikkuauto (S40) pohjalle, jota ei koskaan julkaistu (Volvo Concept 40.2).

Käy ny koeajaan Kiat/Hyundait/VW ja Skoda. Mielikuvat voi niidenkin kautta avartua.
 
Käy ny koeajaan Kiat/Hyundait/VW ja Skoda. Mielikuvat voi niidenkin kautta avartua.
Ajettu kyllä. Eipä noi oikein säväytä. Hyundai ehkä olisi lähempänä, mutta esimerkiksi navigaattori niin surkea, että en ikinä haluaisi sitä käyttää.


Oma mielipiteeni: älä vaihda Polestar 2 tilausta Tesla Model Y:n tilaukseen. Todella merkittävä ero rahoituksen kokonaiskustannuksissa, Y:n rahoituksessa joutuu maksamaan tyhjästä liikaa vrt. Polestar 2.

Mutta, jos tilanne on se, että et tykkää Polestar 2:sta, ei sitä sitten kannata tietenkään ostaa.
Ehtiikö se jo parissa kolmessa vuodessa näkyä niin merkittävästi? En oikein tiedä miten ne olisi helpoin vertailla toisiaan vastaan.
 
Onko Teslassa vieläkään akun esilämmitystä muille latureille kuin supercharger? Toinen kysymys. Eikö teslalla ole varustelistaa näkyvillä missään?

Rechargen pisteet löytyy, Virran pisteitäkin siellä on ja mahdollisesti K-lataustakin. Itse enimmäkseen latailen Rechargen pisteillä niin on pelittänyt hyvin
 
Meidän talouteemme on näillä näkymin tulossa SRSM Polestar 2 seuraavien viikkojen aikana ja uudet mallit sai rapsuttamaan päätä.

Kaikki sopimukset on jo allekirjoitettu, mutta vastaanottopäivää ei olla vielä sovittu. Jos päättäisin perua tilauksen, niin onko kokemusta siitä kuinka paljon tarvitsee vääntää DNB kanssa kättä/maksaa sopimuksen perumisen myötä?
 
Meidän talouteemme on näillä näkymin tulossa SRSM Polestar 2 seuraavien viikkojen aikana ja uudet mallit sai rapsuttamaan päätä.

Kaikki sopimukset on jo allekirjoitettu, mutta vastaanottopäivää ei olla vielä sovittu. Jos päättäisin perua tilauksen, niin onko kokemusta siitä kuinka paljon tarvitsee vääntää DNB kanssa kättä/maksaa sopimuksen perumisen myötä?
Ei ole kokemusta, mutta samassa tilanteessa ollaan, enkä ole edes miettinyt koko asiaa. Ei kai siitä mitään vääntöä tule? Sopimus vaan kariutuu?
 
Ei ole kokemusta, mutta samassa tilanteessa ollaan, enkä ole edes miettinyt koko asiaa. Ei kai siitä mitään vääntöä tule? Sopimus vaan kariutuu?

"Autoalan ja kuluttajaviranomaisten hyväksymä purkumaksu on kaksiosainen. 4200 euroon asti lasketaan purkumaksuna 10 prosenttia auton hinnasta eli 420 euroa. Sen ylittävältä osalta lasketaan 3 prosenttia auton hinnasta.

Eli jos auto maksaa ostosopimuksen mukaan 30 000 euroa, maksettavaa tulee 420€ + 774€ eli yhteensä 1194 €.

Laskentakaava on sama sekä uusien että käytettyjen autojen kaupoissa.

Tätä enempää myyjällä ei ole oikeutta vaatia normaalissa autokaupassa."

 
Meidän talouteemme on näillä näkymin tulossa SRSM Polestar 2 seuraavien viikkojen aikana ja uudet mallit sai rapsuttamaan päätä.

Kaikki sopimukset on jo allekirjoitettu, mutta vastaanottopäivää ei olla vielä sovittu. Jos päättäisin perua tilauksen, niin onko kokemusta siitä kuinka paljon tarvitsee vääntää DNB kanssa kättä/maksaa sopimuksen perumisen myötä?
Ihan mielenkiinnosta, mikä tuossa "uudessa" Polestarissa olisi mielestäsi parempaa? Eikö siinä riisuttu ominaisuuksia ns perusmallista isolla kädellä ja siirrettiin ne varustepakettien taakse?
 
"Autoalan ja kuluttajaviranomaisten hyväksymä purkumaksu on kaksiosainen. 4200 euroon asti lasketaan purkumaksuna 10 prosenttia auton hinnasta eli 420 euroa. Sen ylittävältä osalta lasketaan 3 prosenttia auton hinnasta.

Eli jos auto maksaa ostosopimuksen mukaan 30 000 euroa, maksettavaa tulee 420€ + 774€ eli yhteensä 1194 €.

Laskentakaava on sama sekä uusien että käytettyjen autojen kaupoissa.

Tätä enempää myyjällä ei ole oikeutta vaatia normaalissa autokaupassa."

Okei eli mahdollisti DNB voisi periä maksuja jos sopimuksen irtisanoo. No minun tilanteessani jos vaihtaisin polestarin teslaan, niin minustahan tulisi heidän silmissään vain parempi asiakas kun maksan isompaa korkoa? Eli ainakin tuo luulisi onnistuvan ihan ilman maksuja.
 
Ainakin Teslan ketjussa monet maininneet että nämä DNB:n rahoitushakemukset ovat tosiaan "tarjouksia" eli eivät sopimuksia jossei oikeasti ole jo laitettu itse sopimukseen nimeä alle. DNB ainakin käyttänyt tätä hyväkseen ja mm nostaneet korkoa loppuvaiheessa kun luovutusvaihe on lähellä ja sopparit on pitäneet viimeistellä.
 
Ainakin Teslan ketjussa monet maininneet että nämä DNB:n rahoitushakemukset ovat tosiaan "tarjouksia" eli eivät sopimuksia jossei oikeasti ole jo laitettu itse sopimukseen nimeä alle. DNB ainakin käyttänyt tätä hyväkseen ja mm nostaneet korkoa loppuvaiheessa kun luovutusvaihe on lähellä ja sopparit on pitäneet viimeistellä.
Joo mutta nyt ei ole kyse tuosta, koska minulla ja tällä toisellakin kirjoittajalla tilanne on se, että kaikki sopimukset on jo allekirjoitettu ja korko lyöty lukkoon.
 
Ei kai se DNB se auton myyjä? Myyjä voi noita perumismaksuja periä mutta ei kai rahoitusyhtiö mitään saa. Korkeintaan jonkun avausmaksun pidättää tms?
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä tuossa "uudessa" Polestarissa olisi mielestäsi parempaa? Eikö siinä riisuttu ominaisuuksia ns perusmallista isolla kädellä ja siirrettiin ne varustepakettien taakse?

Lähinnä pisti miettimään koko uuden auton ostoa. Työkuviot muuttui odotusajan aikana, eikä enää ole niin kovaa tarvetta sähköautolle.

Aluksi tuli FOMO uusista malleista, mutta rauhoittumisen jälkeen järki voitti. Hinnat + korot kasvanut sen verran, että alkaa olemaan autolla turhan paljon hintaa.

Nyt mietinnässä menisikö Polella vai ostaisko jonkun järkipolttiksen, esim. pari vuotta vanhan Mazda 3.
 
Ainakin Teslan ketjussa monet maininneet että nämä DNB:n rahoitushakemukset ovat tosiaan "tarjouksia" eli eivät sopimuksia jossei oikeasti ole jo laitettu itse sopimukseen nimeä alle. DNB ainakin käyttänyt tätä hyväkseen ja mm nostaneet korkoa loppuvaiheessa kun luovutusvaihe on lähellä ja sopparit on pitäneet viimeistellä.
Santanderilla myös näin. Voivat kyllä halutessaan muuttaa korkoa mutta eivät ole vielä menneet sille linjalle.
 
Kiitos, olen tietoinen tästä. Siksi kysyinkin, että onko koko Toyotassa lämmönhallintaa ollenkaan? Siinä autossa on menty siitä mistä aita on matalin about jokaisella asteella, niin en yllättyisi jos tuossakin olisi sama meno kuin tripletissä = ei mitään lämmönhallintaa suuntaan tai toiseen.
Googlaamalla, ainakin Toyotassa on nestepohjainen viilennyssysteemi, ja ainakin jossain vaiheessa Toyota on kovasti mainostanut kuinka tarkasti he monitoroivat akkua, myös sen lämpötilaa:


Tosin en tiedä mitä tämä varoitus Toyotalta tarkoitti ettei auto lataisi muka ollenkaan alle -20 C asteen (= -4 F) pakkasessa. Ei kai tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa, ainakaan jos akunlämmitys esim. vastuksilla löytyy? Tosin jos ei löytyisi, käsittääkseni akku ottaisi lataamisesta damagea jo pikkupakkasissakin... Tosi outoa olisi jos ovat tehneet nestejäähdytyksen mutta ei lämmitystä.

 
Noh, onhan toi aika typerä veto Toyotalta jättää akunlämmitys ym. pois ja rampauttaa muuten ok auto, toki montako prosenttia toyotan myynnistä menee kylmiin maihin missä ongelmia on!?

En tiedä Toyotan myynnistä mutta ainakin vastaava Subaru on Suomessa loppuunmyyty. Ei tunnu puutteet haittaavan tai sitten ostajat eivät ole ymmärtäneet tuota ongelmaa. Arvo tippunee nopeasti.

Eläkeläisille hyvä auto jos viettää talvet Espanjassa!
 
Tosin en tiedä mitä tämä varoitus Toyotalta tarkoitti ettei auto lataisi muka ollenkaan alle -20 C asteen (= -4 F) pakkasessa. Ei kai tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa, ainakaan jos akunlämmitys esim. vastuksilla löytyy? Tosin jos ei löytyisi, käsittääkseni akku ottaisi lataamisesta damagea jo pikkupakkasissakin... Tosi outoa olisi jos ovat tehneet nestejäähdytyksen mutta ei lämmitystä.
Itse tiedän aika vähän. Mutta akun esilämmitystä ei Toyotassa ole. Eli kun kytkisi auton lataukseen, niin ensin kytkeytyisi akun lämmitys päälle ja vasta sitten kun akku olisi riittävästi lämmennyt, niin kytkeytyisi myös akun latauskin päälle.

Ilmeisesti vähän sama ongelma voisi olla, kuin Teslan RWD malleissa, jossa LFP akku, eli vaatii pitkän akun esilämmityksen ja sitten kyllä ottaa virtaa vastaan melko nopeasti.
 
Mersulla aika rajut hinnat akun vaihdossa. Porschen Taycaniin akku oli 80ke.


Mercedestä maahantuovalta Veholta kerrotaan, että akkupaketin vaihto tehdasuuteen maksaisi töineen EQC:n tapauksessa 55 645 euroa. Tästä työn osuus on 2100 euroa.

Mercedes tarjoaa täysin uuden akun vaihtoehtona myös tehdaskunnostettuja akkuja EQC:hen. Näiden hinnat vaihtelevat 32 445 - 45 455 euron välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Voin vaan kuvitella mitä vakuutusmaksuille tapahtuu, jos todellakin noin kallista lystiä.
Aivan älyvapaita hintoja. Akun hinallahan sa upouuden C mersun ja herkkujakin päälle.
 
Kattaako kaikkien yhtiöiden kaskot jos pohjan pamauttaa jonnekin ja akku uusiksi vai onkohan joillain jotain erikoisehtoja sen suhteen?
 
Googlaamalla, ainakin Toyotassa on nestepohjainen viilennyssysteemi, ja ainakin jossain vaiheessa Toyota on kovasti mainostanut kuinka tarkasti he monitoroivat akkua, myös sen lämpötilaa:


Tosin en tiedä mitä tämä varoitus Toyotalta tarkoitti ettei auto lataisi muka ollenkaan alle -20 C asteen (= -4 F) pakkasessa. Ei kai tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa, ainakaan jos akunlämmitys esim. vastuksilla löytyy? Tosin jos ei löytyisi, käsittääkseni akku ottaisi lataamisesta damagea jo pikkupakkasissakin... Tosi outoa olisi jos ovat tehneet nestejäähdytyksen mutta ei lämmitystä.

Jos tuo tojon akku on lifepo4 kennolla, niin sitä tosiaan ei yksinkertaisesti voi ladata -20°c lämpötilassa. Ylipäätään mikö tahansa pakkaslukema rajoittaa todella radikaalisti tuon akkutyypin lataamista, ja esim laadukkaat lyijyakun korvaajat joita hupiakuiksi myydään tuolla tekniikalla yksinkertaisesti kieltäytyvät lataamisesta kokonaan jos ollaan alle 0°C.

Tuohon nähden on hyvin erikoista että siellä ei ole minkäänlaista akun lämmitystä.
 
Jos tuo tojon akku on lifepo4 kennolla, niin sitä tosiaan ei yksinkertaisesti voi ladata -20°c lämpötilassa. Ylipäätään mikö tahansa pakkaslukema rajoittaa todella radikaalisti tuon akkutyypin lataamista, ja esim laadukkaat lyijyakun korvaajat joita hupiakuiksi myydään tuolla tekniikalla yksinkertaisesti kieltäytyvät lataamisesta kokonaan jos ollaan alle 0°C.
Luulin itsekin aiemmin että Toyota käyttäisi LFP-akkua koska niin etukäteen toitotti akun kestoa, ja tiettävästi LFP on eliniältään kestävämpi kuin NMC tai NCA.
Jostain aiemmasta keskustelusta tällä foorumilla kuitenkin käsitin ettei se ole LFP-akku.

Olettaen että Toyotassa kuitenkin on akun lämmitys talvipakkasia varten, kuvittelisi että LFP-akullisenakin se latautuisi -20 asteessakin, aivan kuten Tesla Model 3 RWD (LFP) latautuu. Siinä vaan menee alussa suuri osa energiasta akun lämmittämiseen, ennenkuin alkaa kunnolla ladata.

Sitä en tiedä mitä tarkalleen Toyota tuolla varoituksellaan on tarkoittanut. Esim. sitä jos akun lämpötila oikeasti on -20, sitten se ei lataudu, ei ennenkuin akun lämmitys on onnistunut nostamaan lämpötilan tarpeeksi korkealle? Se kävisi enemmän järkeen. Jos ja kun Toyotassa ei edes ole LFP-akkua, ainakaan minulla ei ollut Zoella (NMC-akku kai) mitään ongelmia hidas-/perusladata autoa viime talvena -20 asteen pakkasessa, vaikka auto oli ollut vuorokauden kylmässä. Voi olla että lataus eteni hitaammin jos ja kun osa energiasta piti käyttää akun lämmitykseen, mutta joka tapauksessa akku latautui.

Kokonaan eri keskustelu sitten on se että 150kW DC-pikalaturilla ei tule huipputehoja latauksessa jos on kylmä akku, mutta se ei kuulu tähän keskusteluun jossa mietitään latautuuko Toyota ollenkaan, edes hitaasti, kovemmilla pakkasilla. Veikkaan että kuitenkin latautuu ja Toyota taas sekoili sanomisissaan, väittiväthän he ensin ettei lataudu alle nollakelissä (olikos se nyt 32 F, korjasivat sitten myöhemmin että eiku tarkoitettiin -4 F eli -20 C).

Tuohon nähden on hyvin erikoista että siellä ei ole minkäänlaista akun lämmitystä.
Niin siis... onko jotain kautta varmistunut ettei Toyotassa ole mitään akun lämmitystä, edes vastuksilla? En siis tarkoita akun esilämmitystä ajon aikana tulevaa pikalatausta varten, joka sitten on ihan eri juttu ja puuttuu kai suurimmasta osasta sähköautoja, vaan sitä että autolla on yleensäkään mitään kykyä lämmittää akkua aktiivisesti, kun niin katsoo tarpeelliseksi.

Ihmettelisin oikeasti jos noin olisi koska akun lämmitys vastuksilla löytyy jopa melkein puolet halvemmasta 2021 Renault Zoe:sta (Nordic-versiosta; etelä-eurooppalaisesta versiosta ei ehkä löydy). Kun kuitenkin ovat jaksaneet tehdä Toyotaan kuitenkin aktiivisen nestejäähdytyksen, ja omien sanojensa mukaan tarkan akun kunnon ja lämpötilan seurannan.
 
@timppeli Mä menin kyllä täällä saadun käsityksen mukaan, jos siellä akuston lämmitykseen vaadittava rauta on, niin silloinhan softapäivityksella saa paikattua monia noista pahoista virheistä.
 
Mersulla aika rajut hinnat akun vaihdossa. Porschen Taycaniin akku oli 80ke.


Ennen piti aina käytettyä autoa ostaessa makoilla molemmin puolin autoa katselemassa onko pohja miten mätä.
Nyt sitten taas pääsee makoilemaan ja konttailemaan kun pitää tarkistaa miten lommoille se aikaisempi liisaaja on pohjan ajanut.
 
Luulin itsekin aiemmin että Toyota käyttäisi LFP-akkua koska niin etukäteen toitotti akun kestoa, ja tiettävästi LFP on eliniältään kestävämpi kuin NMC tai NCA.
Jostain aiemmasta keskustelusta tällä foorumilla kuitenkin käsitin ettei se ole LFP-akku.

Olettaen että Toyotassa kuitenkin on akun lämmitys talvipakkasia varten, kuvittelisi että LFP-akullisenakin se latautuisi -20 asteessakin, aivan kuten Tesla Model 3 RWD (LFP) latautuu. Siinä vaan menee alussa suuri osa energiasta akun lämmittämiseen, ennenkuin alkaa kunnolla ladata.

Sitä en tiedä mitä tarkalleen Toyota tuolla varoituksellaan on tarkoittanut. Esim. sitä jos akun lämpötila oikeasti on -20, sitten se ei lataudu, ei ennenkuin akun lämmitys on onnistunut nostamaan lämpötilan tarpeeksi korkealle? Se kävisi enemmän järkeen. Jos ja kun Toyotassa ei edes ole LFP-akkua, ainakaan minulla ei ollut Zoella (NMC-akku kai) mitään ongelmia hidas-/perusladata autoa viime talvena -20 asteen pakkasessa, vaikka auto oli ollut vuorokauden kylmässä. Voi olla että lataus eteni hitaammin jos ja kun osa energiasta piti käyttää akun lämmitykseen, mutta joka tapauksessa akku latautui.

Kokonaan eri keskustelu sitten on se että 150kW DC-pikalaturilla ei tule huipputehoja latauksessa jos on kylmä akku, mutta se ei kuulu tähän keskusteluun jossa mietitään latautuuko Toyota ollenkaan, edes hitaasti, kovemmilla pakkasilla. Veikkaan että kuitenkin latautuu ja Toyota taas sekoili sanomisissaan, väittiväthän he ensin ettei lataudu alle nollakelissä (olikos se nyt 32 F, korjasivat sitten myöhemmin että eiku tarkoitettiin -4 F eli -20 C).


Niin siis... onko jotain kautta varmistunut ettei Toyotassa ole mitään akun lämmitystä, edes vastuksilla? En siis tarkoita akun esilämmitystä ajon aikana tulevaa pikalatausta varten, joka sitten on ihan eri juttu ja puuttuu kai suurimmasta osasta sähköautoja, vaan sitä että autolla on yleensäkään mitään kykyä lämmittää akkua aktiivisesti, kun niin katsoo tarpeelliseksi.

Ihmettelisin oikeasti jos noin olisi koska akun lämmitys vastuksilla löytyy jopa melkein puolet halvemmasta 2021 Renault Zoe:sta (Nordic-versiosta; etelä-eurooppalaisesta versiosta ei ehkä löydy). Kun kuitenkin ovat jaksaneet tehdä Toyotaan kuitenkin aktiivisen nestejäähdytyksen, ja omien sanojensa mukaan tarkan akun kunnon ja lämpötilan seurannan.

Tarkka tyyppi on LiNiMnCoO2 (https://www.toyota.fi/content/dam/t...tekniset-tiedot/Tekniset_tiedot_bZ4X_MV23.pdf) , ainakin näin peruskoulupohjalta voisi sanoa ettei tuossa rautaa ole, eli ei ole LFP (lithium ferro phosphate).
 
Ja tähän yhtälöön kun sotkeutuu joku innokas katsastusmies uusine ohjeistuksineen sähkäreistä, niin riemu on valmis. Odotan kieli pitkällä iltapaivälehtien klikkiotsikoita:

"Katsastusmies määräsi 80 000 EUR korjauksen autolle ! - auton omistaja väittää katsastusmiestä mielenvikaiseksi "

"Katsastusmies ajoi perheenisän vararikkoon ! - auton omistaja joutui myymään asuntonsa "

:) :)
 
Tämä 50ke remppa siis tulee myös siinä vaiheessa kun Mersulla on ajettu yli 160tkm ja akku lopettaa toimintansa mistä tahansa syystä. Herää kysymys, että kuka esim. tällaisella EQC:llä uskaltaa ajaa akkutakuun loppumisen jälkeen. Ja sama koskee todennäköisesti kaikkia näitä saksalaisia premium-autoja.

Saa nähdä alkaako vakuutusyhtiöt jossain vaiheessa myymään erillisiä akkuvakuutuksia akkutakuun ulkopuolella oleville autoille. Olisi varmasti markkinaa tuollaiselle vakuutukselle.
 
Tämä 50ke remppa siis tulee myös siinä vaiheessa kun Mersulla on ajettu yli 160tkm ja akku lopettaa toimintansa mistä tahansa syystä. Herää kysymys, että kuka esim. tällaisella EQC:llä uskaltaa ajaa akkutakuun loppumisen jälkeen. Ja sama koskee todennäköisesti kaikkia näitä saksalaisia premium-autoja.

Saa nähdä alkaako vakuutusyhtiöt jossain vaiheessa myymään erillisiä akkuvakuutuksia akkutakuun ulkopuolella oleville autoille. Olisi varmasti markkinaa tuollaiselle vakuutukselle.
Ei taatusti ala. Ikinä ei ole ollut autoissa mekaanisen/sähköisen rikkoutumisen takia mitään vakuutusta/korvausta.
Ja miksi pitäisikään olla? Onhan niitä ollut premiumeissakin helvetin kalliita konerikkojakin.
Artisti maksaa. Artisti ostaa sellaisen kinnerin mitä on varaa korjuuttaa tai sitten sellaisen missä on takuu.
Siinä vaiheessa kun helvetin kalliin akun omaavan auton akkutakuu on ummessa ja prosentitkin reilusti tippuneet niin auton hintakin luonnollisesti hakee sen tason että jos akku porsii niin -> paaliin ja toinen pommi tilalle.

Ehkä kun aikaa kuluu niin menestyjiä on ne valmistajat joiden akkujen kestosta tulee faktaa ajan kuluessa tarpeeksi (15? vuotta) ja akun vaihto on järjellisen hintainen. Siis siinä perusautohintatasossa tyyliin Corolla/Quasqai jne.
 
Tarkka tyyppi on LiNiMnCoO2 (https://www.toyota.fi/content/dam/t...tekniset-tiedot/Tekniset_tiedot_bZ4X_MV23.pdf) , ainakin näin peruskoulupohjalta voisi sanoa ettei tuossa rautaa ole, eli ei ole LFP (lithium ferro phosphate).

Tuo on NMC akku

Tämä 50ke remppa siis tulee myös siinä vaiheessa kun Mersulla on ajettu yli 160tkm ja akku lopettaa toimintansa mistä tahansa syystä. Herää kysymys, että kuka esim. tällaisella EQC:llä uskaltaa ajaa akkutakuun loppumisen jälkeen. Ja sama koskee todennäköisesti kaikkia näitä saksalaisia premium-autoja.

Saa nähdä alkaako vakuutusyhtiöt jossain vaiheessa myymään erillisiä akkuvakuutuksia akkutakuun ulkopuolella oleville autoille. Olisi varmasti markkinaa tuollaiselle vakuutukselle.

Ihan samoin kuin suuttimen hajoaminen aiheuttaa mersuun uuden 20000e moottorin hankkimisen kun takuuaika on ummessa. Voidaan kysyä miten kukaan uskaltaa ajaa E mersulla takuuajan jälkeen?

Käytännössä tietysti sinne vaihdetaan muutamalla satasella uusi suutin, ihan kuten siihen akkuunkin vauhdetaan vain se komponentti joka sieltä on hajonnut. Akkuun ei oikein voi tulla totaalithuoavaa vikaa muuten kuin tulipalo, toisin kuin esim polttomoottori jossa suhteellisen poeni vika esim jakopäässä voi tuhotakäytännössä koko moottorin.

Sinänsä tuollainen akun mekaaninen vauriohan menee kaskosta, ja jos niistä alkaa vakuutusyhtiöille olemaan liian raskaita kuluja ne tekevät sopimuksen jonkun akkuja korjaavan tahon kanssa, tai sitten kieltäytyvät myymästä täyskaskoa.

Akkuvikoihin varmaan alkaa saamaan vastaavia vakuutuksia, kuin mitä muutenkin käytettyihin autoihin myydään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 155
Viestejä
4 545 603
Jäsenet
74 935
Uusin jäsen
pyrtsä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom