Jos tuo tojon akku on lifepo4 kennolla, niin sitä tosiaan ei yksinkertaisesti voi ladata -20°c lämpötilassa. Ylipäätään mikö tahansa pakkaslukema rajoittaa todella radikaalisti tuon akkutyypin lataamista, ja esim laadukkaat lyijyakun korvaajat joita hupiakuiksi myydään tuolla tekniikalla yksinkertaisesti kieltäytyvät lataamisesta kokonaan jos ollaan alle 0°C.
Luulin itsekin aiemmin että Toyota käyttäisi LFP-akkua koska niin etukäteen toitotti akun kestoa, ja tiettävästi LFP on eliniältään kestävämpi kuin NMC tai NCA.
Jostain aiemmasta keskustelusta tällä foorumilla kuitenkin käsitin ettei se ole LFP-akku.
Olettaen että Toyotassa kuitenkin on akun lämmitys talvipakkasia varten, kuvittelisi että LFP-akullisenakin se latautuisi -20 asteessakin, aivan kuten Tesla Model 3 RWD (LFP) latautuu. Siinä vaan menee alussa suuri osa energiasta akun lämmittämiseen, ennenkuin alkaa kunnolla ladata.
Sitä en tiedä mitä tarkalleen Toyota tuolla varoituksellaan on tarkoittanut. Esim. sitä jos akun lämpötila oikeasti on -20, sitten se ei lataudu, ei ennenkuin akun lämmitys on onnistunut nostamaan lämpötilan tarpeeksi korkealle? Se kävisi enemmän järkeen. Jos ja kun Toyotassa ei edes ole LFP-akkua, ainakaan minulla ei ollut Zoella (NMC-akku kai) mitään ongelmia hidas-/perusladata autoa viime talvena -20 asteen pakkasessa, vaikka auto oli ollut vuorokauden kylmässä. Voi olla että lataus eteni hitaammin jos ja kun osa energiasta piti käyttää akun lämmitykseen, mutta joka tapauksessa akku latautui.
Kokonaan eri keskustelu sitten on se että 150kW DC-pikalaturilla ei tule huipputehoja latauksessa jos on kylmä akku, mutta se ei kuulu tähän keskusteluun jossa mietitään latautuuko Toyota ollenkaan, edes hitaasti, kovemmilla pakkasilla. Veikkaan että kuitenkin latautuu ja Toyota taas sekoili sanomisissaan, väittiväthän he ensin ettei lataudu alle nollakelissä (olikos se nyt 32 F, korjasivat sitten myöhemmin että eiku tarkoitettiin -4 F eli -20 C).
Tuohon nähden on hyvin erikoista että siellä ei ole minkäänlaista akun lämmitystä.
Niin siis... onko jotain kautta varmistunut ettei Toyotassa ole mitään akun lämmitystä, edes vastuksilla? En siis tarkoita akun esilämmitystä ajon aikana tulevaa pikalatausta varten, joka sitten on ihan eri juttu ja puuttuu kai suurimmasta osasta sähköautoja, vaan sitä että autolla on yleensäkään mitään kykyä lämmittää akkua aktiivisesti, kun niin katsoo tarpeelliseksi.
Ihmettelisin oikeasti jos noin olisi koska akun lämmitys vastuksilla löytyy jopa melkein puolet halvemmasta 2021 Renault Zoe:sta (Nordic-versiosta; etelä-eurooppalaisesta versiosta ei ehkä löydy). Kun kuitenkin ovat jaksaneet tehdä Toyotaan kuitenkin aktiivisen nestejäähdytyksen, ja omien sanojensa mukaan tarkan akun kunnon ja lämpötilan seurannan.