- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 4 133
Yli 10 prosentin ero – Miksi Volkswagenin sähköautot näyttävät nyt ottavan tehottomammin latausta vastaan, kuin mitä latauslaitteet kertovat?
18.1.202305:30päivitetty 18.1.202308:42
AUTO
KOEAJO
LIIKENNE
SÄHKÖAUTO
TEKNIIKKA
12 kilowatin ero? Auton käyttöjärjestelmä ja eri pikalaturit näyttivät joka kerralla jopa yli 10 prosentin eroa lataustehossa (tässä 99 kilowattia vs. 87 kW).KUVA: NIKO ROUHIAINEN
Volkswagenin käyttöjärjestelmäpäivitys tuo lisävakautta ja uusia ominaisuuksia käyttäjän näkyviin.
Volkswagen on vihdoin saamassa sähköautojensa myöhästyneet käyttöjärjestelmäpäivitykset pikkuhiljaa rullaamaan myös Suomessa.
Samalla tottunut VW-sähköautoilija, tai etenkin merkin autoilla ensimmäisiä kertoja lataava, törmää yllätykseen. Auto näyttää vastaanottavan vähemmän latausta, kuin mitä latauslaitteen oma näyttö tai älypuhelinsovellus kertoo antavansa – ja veloittavansa.
Kelpo talviauto. Takaveto ja -moottori eivät jättäneet lumisessa talvikoeajossa painavaa sähköautoa pulaan. Esilämmitys toimii ohjelmistopäivityksen myötä luotettavasti.
Kauppalehti testasi asiaa uunituoreella Volkswagen ID Buzz -sähköautolla, ja sen 3.2-käyttöjärjestelmäversiolla. Talvikelissä suoritetut neljä pikalatausta sujuivat hyvällä teholla ja vikkelästi, mutta auto näytti käyttöjärjestelmänsä näytöllä ottavansa latausta vastaan keskimäärin noin kymmenen prosenttia latauslaitteen ilmoittamaa lukemaa vähemmän.
Volkswagenia maahantuovalta K Auto Oy:ltä löytyy selvennys asiaan.
”Latauslaite näyttää kaiken auton vastaanottaman tehon, ja auton sovellus päivityksen myötä vain akkuun ladatun. Latauslaitteen omalla näytöllä tai sovelluksen lukemassa on mukana auton akun lämmityksen (maksimi 5,5 kW) sekä auton sisätilojen lämmityksen (maksimi 6 kW) kuluttamat tehot. Myös latauksessa itsessään tulee häviötä”, selvittää viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.
Varsinkin 3.0 ja uudemmilla softilla ero voi aluksi olla hänen mukaansa suurempikin, kun akkua lämmitetään aiempaa suuremmalla teholla. Kun akun lämmitystarve vähenee ja poistuu, on ero merkittävästi pienempi erityisesti, jos autossa ei ole ilmastointi päällä.
Kiiruhtaminen kannattaa. Latauskäyrä nousee nopeasti ylös ja pysyy siellä pitkään, mikä tekee ID Buzzin pikalataamisesta järkevää.KUVA: NIKO ROUHIAINEN
Volkswagenin sähköautot – kuten useat muunkin merkkiset – ovat jo aiemmin käyttäytyneet samalla tavalla. Kyse on siis lähinnä lisäinformaation esittämisestä ja akun lämmitystehon lisäämisestä. Volkswagenin tapauksessa tätä ei ole aiemmin huomannut siksi, että aikaisemmissa ohjelmistoversioissa auto näytti laskennalliset toimintamatkakilometrit, teho-osio on tullut näkyviin myöhemmin. 3.1 ohjelmistoversiosta alkaen latausteho näkyy kilowatteina latausnäytöllä. Myös sovelluksessa latausteho on nykyään näkyvillä.
Mainitut ominaisuudet toimivat maahantuojan mukaan kaikissa ID.-malleissa vastaisuudessa samaan tapaan.
Tarkempi ID. Buzzin talvikoeajoa ja latautumista kylmissä olosuhteissa käsittelevä juttu ilmestyy näillä sivuilla pian.
18.1.202305:30päivitetty 18.1.202308:42
AUTO
KOEAJO
LIIKENNE
SÄHKÖAUTO
TEKNIIKKA
12 kilowatin ero? Auton käyttöjärjestelmä ja eri pikalaturit näyttivät joka kerralla jopa yli 10 prosentin eroa lataustehossa (tässä 99 kilowattia vs. 87 kW).KUVA: NIKO ROUHIAINEN
Volkswagenin käyttöjärjestelmäpäivitys tuo lisävakautta ja uusia ominaisuuksia käyttäjän näkyviin.
Volkswagen on vihdoin saamassa sähköautojensa myöhästyneet käyttöjärjestelmäpäivitykset pikkuhiljaa rullaamaan myös Suomessa.
Samalla tottunut VW-sähköautoilija, tai etenkin merkin autoilla ensimmäisiä kertoja lataava, törmää yllätykseen. Auto näyttää vastaanottavan vähemmän latausta, kuin mitä latauslaitteen oma näyttö tai älypuhelinsovellus kertoo antavansa – ja veloittavansa.
Kelpo talviauto. Takaveto ja -moottori eivät jättäneet lumisessa talvikoeajossa painavaa sähköautoa pulaan. Esilämmitys toimii ohjelmistopäivityksen myötä luotettavasti.
Kauppalehti testasi asiaa uunituoreella Volkswagen ID Buzz -sähköautolla, ja sen 3.2-käyttöjärjestelmäversiolla. Talvikelissä suoritetut neljä pikalatausta sujuivat hyvällä teholla ja vikkelästi, mutta auto näytti käyttöjärjestelmänsä näytöllä ottavansa latausta vastaan keskimäärin noin kymmenen prosenttia latauslaitteen ilmoittamaa lukemaa vähemmän.
Volkswagenia maahantuovalta K Auto Oy:ltä löytyy selvennys asiaan.
”Latauslaite näyttää kaiken auton vastaanottaman tehon, ja auton sovellus päivityksen myötä vain akkuun ladatun. Latauslaitteen omalla näytöllä tai sovelluksen lukemassa on mukana auton akun lämmityksen (maksimi 5,5 kW) sekä auton sisätilojen lämmityksen (maksimi 6 kW) kuluttamat tehot. Myös latauksessa itsessään tulee häviötä”, selvittää viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.
Varsinkin 3.0 ja uudemmilla softilla ero voi aluksi olla hänen mukaansa suurempikin, kun akkua lämmitetään aiempaa suuremmalla teholla. Kun akun lämmitystarve vähenee ja poistuu, on ero merkittävästi pienempi erityisesti, jos autossa ei ole ilmastointi päällä.
Kiiruhtaminen kannattaa. Latauskäyrä nousee nopeasti ylös ja pysyy siellä pitkään, mikä tekee ID Buzzin pikalataamisesta järkevää.KUVA: NIKO ROUHIAINEN
Volkswagenin sähköautot – kuten useat muunkin merkkiset – ovat jo aiemmin käyttäytyneet samalla tavalla. Kyse on siis lähinnä lisäinformaation esittämisestä ja akun lämmitystehon lisäämisestä. Volkswagenin tapauksessa tätä ei ole aiemmin huomannut siksi, että aikaisemmissa ohjelmistoversioissa auto näytti laskennalliset toimintamatkakilometrit, teho-osio on tullut näkyviin myöhemmin. 3.1 ohjelmistoversiosta alkaen latausteho näkyy kilowatteina latausnäytöllä. Myös sovelluksessa latausteho on nykyään näkyvillä.
Mainitut ominaisuudet toimivat maahantuojan mukaan kaikissa ID.-malleissa vastaisuudessa samaan tapaan.
Tarkempi ID. Buzzin talvikoeajoa ja latautumista kylmissä olosuhteissa käsittelevä juttu ilmestyy näillä sivuilla pian.