Yleistä keskustelua sähköautoista

Yli 10 prosentin ero – Miksi Volkswagenin sähköautot näyttävät nyt ottavan tehottomammin latausta vastaan, kuin mitä latauslaitteet kertovat?
18.1.202305:30päivitetty 18.1.202308:42
AUTO
KOEAJO
LIIKENNE
SÄHKÖAUTO
TEKNIIKKA
432ac2d7-993e-5e81-be79-4703d4e80e43

12 kilowatin ero? Auton käyttöjärjestelmä ja eri pikalaturit näyttivät joka kerralla jopa yli 10 prosentin eroa lataustehossa (tässä 99 kilowattia vs. 87 kW).KUVA: NIKO ROUHIAINEN

Volkswagenin käyttöjärjestelmäpäivitys tuo lisävakautta ja uusia ominaisuuksia käyttäjän näkyviin.

Volkswagen on vihdoin saamassa sähköautojensa myöhästyneet käyttöjärjestelmäpäivitykset pikkuhiljaa rullaamaan myös Suomessa.

Samalla tottunut VW-sähköautoilija, tai etenkin merkin autoilla ensimmäisiä kertoja lataava, törmää yllätykseen. Auto näyttää vastaanottavan vähemmän latausta, kuin mitä latauslaitteen oma näyttö tai älypuhelinsovellus kertoo antavansa – ja veloittavansa.

Kelpo talviauto. Takaveto ja -moottori eivät jättäneet lumisessa talvikoeajossa painavaa sähköautoa pulaan. Esilämmitys toimii ohjelmistopäivityksen myötä luotettavasti.
a0754a2b-169a-5dc7-818e-96d8594b9e5d

Kauppalehti testasi asiaa uunituoreella Volkswagen ID Buzz -sähköautolla, ja sen 3.2-käyttöjärjestelmäversiolla. Talvikelissä suoritetut neljä pikalatausta sujuivat hyvällä teholla ja vikkelästi, mutta auto näytti käyttöjärjestelmänsä näytöllä ottavansa latausta vastaan keskimäärin noin kymmenen prosenttia latauslaitteen ilmoittamaa lukemaa vähemmän.

Volkswagenia maahantuovalta K Auto Oy:ltä löytyy selvennys asiaan.

”Latauslaite näyttää kaiken auton vastaanottaman tehon, ja auton sovellus päivityksen myötä vain akkuun ladatun. Latauslaitteen omalla näytöllä tai sovelluksen lukemassa on mukana auton akun lämmityksen (maksimi 5,5 kW) sekä auton sisätilojen lämmityksen (maksimi 6 kW) kuluttamat tehot. Myös latauksessa itsessään tulee häviötä”, selvittää viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen.

Varsinkin 3.0 ja uudemmilla softilla ero voi aluksi olla hänen mukaansa suurempikin, kun akkua lämmitetään aiempaa suuremmalla teholla. Kun akun lämmitystarve vähenee ja poistuu, on ero merkittävästi pienempi erityisesti, jos autossa ei ole ilmastointi päällä.
e5590a54-efcb-5816-9840-0d20485119b1


Kiiruhtaminen kannattaa. Latauskäyrä nousee nopeasti ylös ja pysyy siellä pitkään, mikä tekee ID Buzzin pikalataamisesta järkevää.KUVA: NIKO ROUHIAINEN
Volkswagenin sähköautot – kuten useat muunkin merkkiset – ovat jo aiemmin käyttäytyneet samalla tavalla. Kyse on siis lähinnä lisäinformaation esittämisestä ja akun lämmitystehon lisäämisestä. Volkswagenin tapauksessa tätä ei ole aiemmin huomannut siksi, että aikaisemmissa ohjelmistoversioissa auto näytti laskennalliset toimintamatkakilometrit, teho-osio on tullut näkyviin myöhemmin. 3.1 ohjelmistoversiosta alkaen latausteho näkyy kilowatteina latausnäytöllä. Myös sovelluksessa latausteho on nykyään näkyvillä.

Mainitut ominaisuudet toimivat maahantuojan mukaan kaikissa ID.-malleissa vastaisuudessa samaan tapaan.

Tarkempi ID. Buzzin talvikoeajoa ja latautumista kylmissä olosuhteissa käsittelevä juttu ilmestyy näillä sivuilla pian.
 
Mistä noi tägit muuten tilaillaan ja maksaako ne jotain? Itse tulen käyttämään ainakin virran ja rechargen latauksia.

Jos olette olleet reissussa, niin kannattaako se lataus aina ajoittaa ihan tyhjälle akulle? Jos on vaikkapa vielä 50% akkua jäljellä ja hyvä taukopaikka olisi edessä, missä on myös kohtuuhintainen lataus niin kannattaako se ladata siinä, vai kitutella mielummin akku 10% ja pysähtyä vasta sitten vaikka lataus olisi jopa hieman kalliimpaa seuraavassa paikassa.

Olen vasta 3 ketaa ajanut tuollaisen 1000km päiväsiirtymän. Pari ensimmäistä kertaa yritin tuota että aina pienille prosenteille ja sitten latausta vain sen verran että pääsee seuraavalle. Käytännössä kuitenkin ruuhkien takia vähempien pysähdysten taktiikka on kuitenkin ollut nopeampi ja latausnopeus on ollut toissijaista.

Mikä mahtaa olla paras sivusto tutkia latureita Ruotsin puolella? Latauskartta.fi on (toivottavasti) niiden osalta melko puutteellinen kun tuntuu näkyvän muutamia hidaslatureita siellä täällä...

Ellin kartalla olen itse pärjänny. Plugsharet ym. saattaa näyttää asemia joita ei enää ole olemassa.
 
Tattis. Onko tuossa tarkoitus olla ns. "kaikki" latausasemat, kuten Plugshare, ChargeFinder tai Latauskartta.fi? Vaiko vain ne missä mainittu "Elli-kortti" käy?

Jos tuntemattomalla seudulla etsin lähintä halvahkoa latausasemaa, aika usein se menee näin:

1. Etsin ensin ns. kaikkia asemia ChargeFinderilla.

2. Jos havaitsen lähistöllä Plugitcloud, K-Lataus tai ABC-lataus -asemia (tuossa preferenssijärjestyksessä, johtuen että Plugitcloudilla tuppaa olemaan monesti kaikkein halvimpia latausasemia), sitten lataan kyseisen applikaation varmistaakseni että sellainen latausasema oikeasti on, ja tarkemmat tiedot hinnoista yms. Ja tietty sitten että voin aloittaa latauksen.

ChargeFinder pystyy monesti myös näyttämään onko latausasema vapaa vai varattu, mutta sekin lienee hyvä tarkistaa sitten palveluntarjoajan omasta applikaatiosta. Esim. muistelen että jossain vaiheessa Lidlin asemat putosivat pois, eli ettei ChargeFinder enää nähnytkään onko vapaana vai ei. Ehkä nyt taas näkee.
 
Tattis. Onko tuossa tarkoitus olla ns. "kaikki" latausasemat, kuten Plugshare, ChargeFinder tai Latauskartta.fi? Vaiko vain ne missä mainittu "Elli-kortti" käy?

Jos tuntemattomalla seudulla etsin lähintä halvahkoa latausasemaa, aika usein se menee näin:

1. Etsin ensin ns. kaikkia asemia ChargeFinderilla.

2. Jos havaitsen lähistöllä Plugitcloud, K-Lataus tai ABC-lataus -asemia (tuossa preferenssijärjestyksessä, johtuen että Plugitcloudilla tuppaa olemaan monesti kaikkein halvimpia latausasemia), sitten lataan kyseisen applikaation varmistaakseni että sellainen latausasema oikeasti on, ja tarkemmat tiedot hinnoista yms. Ja tietty sitten että voin aloittaa latauksen.

ChargeFinder pystyy monesti myös näyttämään onko latausasema vapaa vai varattu, mutta sekin lienee hyvä tarkistaa sitten palveluntarjoajan omasta applikaatiosta. Esim. muistelen että jossain vaiheessa Lidlin asemat putosivat pois, eli ettei ChargeFinder enää nähnytkään onko vapaana vai ei. Ehkä nyt taas näkee.
Tuossa näkyy vain ne jotka voi maksaa Ellin kautta. Jos joku VAG tuote alla niin kuukausimaksusta saa alennusta ja esim. Ruotsissa IONITYillä hinta ”vain” 28c/kWh
 
Tuossa näkyy vain ne jotka voi maksaa Ellin kautta. Jos joku VAG tuote alla niin kuukausimaksusta saa alennusta ja esim. Ruotsissa IONITYillä hinta ”vain” 28c/kWh
Ellillä on kolme eri palvelupakettia ja ilmeisesti viittaat tuohon kuukausimaksultaan kalleimpaan Drive Highway-pakettiin, jossa Ruotsinn IONITYn hinta on 3,3SEK/kWh eli päivän kurssilla 29c/kWh. Halvemman kk-maksun paketeilla lataushinnat on korkeammat.

Jos tuolla Ellin sivuilla näkyy kk-maksut 7,99€/kk ja 14,99€/kk, niin paljonko VAG-omistajat saa niistä alennusta? Katsoin VW:n "We Charge" ja Cupran "Easy Charging" sivut ja kummallakin oli ihan samat hinnat näkyvissä.

Edit: Näköjään VAGin tietyillä automalleilla on mallikohtaiset alennetut hinnat. Esim. ID3 (paitsi Pure 50kW) oli 2020 nuo vastaavat kk-hinnat 0 ja 9,99€/kk. Silloin 2020 normihintakin oli korkeampi 17,99€/kk.

Itse kun olin viime kesänä reissussa, niin ajattelin että tuollainen kk-maksu olisi ollut ihan järkevä, mutta sitten huomasin että siihen olisi pitänyt sitoutua vuodeksi.

Tuolla Ellin kertalla näyttää näkyvän ainakin
- Virta
- K-Lataus
- Lidl
- Recharge
- Ionity

Ei näytä näkyvän ainakaan
- Plugit cloud
- Motolataus
- ABC lataus
- eParking

Edellä mainitut nyt siis ketjuja joita olen itse käyttänyt. Voisin kuvitella että sama pätee muihinkin maihin, että osa latauspisteistä jää pois näkyvistä tuolla. Tietenkin parempi niin että osa latauspisteistä ei näy kartalla kuin että kartalla näkyy latauspisteitä joita ei ole o_O
 
Viimeksi muokattu:
Ei minullakaan ole mitään tarvetta vääntää yhtään mistään. Sanoin vain millaisiin lopputuloksiin itse pääsin. Tottakai painotuksia on erilaisia ja kulurakenne on jokaisella vähän eri. Voihan se olla että sinä kun ostat 30k€ polttomoottoriauton niin saat ostettua siihen 20k€ polttoainetta eivätkä kulut edelleenkään ole sähköauton kanssa tasan. Itselläni näin ei käynyt. Ja todettakoon nyt vielä sekin että auto on edelleen ostamatta koska olen jahkailija. Ajan pyörällä ja bussilla koska tässä tilanteessa en näe minkäänlaisen yksityisauton hankintaa järkevänä, tai että en saa sitä itselleni järkeväksi, vaikka taloudelliset rahkeet siihen ehkä riittäisikin.

Jatkan tässä Tesla-ketjussa käytyä keskustelua, jotta en osaltani sotke sitä aiheeseen kuulumattomalla asialla. Myöskään en tässä ryhdy lainaamaani viestiä kritisoimaan/arvostelemaan, mutta otin sen nyt kontekstiksi tähän omaan juttuuni:

Varmaan aika moni ajattelee, että allekirjoittaneella on jotain sähköautoja vastaan aiempien kirjoittelujeni myötä, mutta asia ei ole lainkaan niin. Päinvastoin. Sähköinen voimansiirto autossa on varsin kiehtova ja loppupeleissä aika luotettavakin kokonaisuus. Nykyiset akut eivät tosin omaan arvomaailmaan niin hyvin sovi niiden suhteellisen kuormittavasta valmistamisesta, kalleudesta ja osin korjauskelvottomuudesta johuen (siis jos vaihdetaan akkupaketteja, eikä vain yksittäisiä moduuleja). Mielelläni vaihtaisin nykyisen polttomoottoriautoni sähköiseen voimalinjaan yksistään jo sen huolettomamman rakenteen vuoksi. Mutta isoin este on toki ollut raha.

Vielä puolisen vuotta sitten sähköautojen korkeaa hankintahintaa pystyi puolustamaan sillä, että edes rahoitus siihen ei ollut kallista, jolloin ei ollut järkeä säästää isoa käsirahaa autoa kohden, kun muilla tavoin rahoilleen sai parempaa vastinetta. Tämän nyt tiedetään tulleen aivan toiseen asentoon, kun lainaraha on alkanut jälleen maksaa ja se on ihan huomattava lisäkustannus auton kuukausikuluihin. Lisäksi inflaatiosta huolimatta voi korkeammalla käsirahalla saada kokonaiskustannuksia alemmas.

Toistaiseksi kun ihan pankkitilini menoja katson, edullisimmaksi toistaiseksi on tullut ajaa nykyisellä kaasuautolla, kun polttoaine on maksanut sen. n. euron litralta (jos kilohintaa verrataan ikään kuin litrahinnaksi muutettuna), johon toki tulee 200 euron ylimääräinen vuosikustannus käyttövoimaveron muodossa. Auton hankintahinta oli n. 15t€ vuonna 2019 ja lähes kaikki huollot ja remontit olen voinut tehdä itse, koska 90%:sti auto on kuitenkin tavallinen Passat. Isoin säästö perinteisessä polttomoottoriautossa on aina ollut vuosikustannusten puolesta se, jos huollot on osannut ja pystynyt tekemään itse. Näin ollen auton huoltokustannukset ovat olleet merkittävästi pienemmät kuin keskivertoautoilijalla.

Vaikka nykyään elämäntilanteesta johtuen en enää ole niin vannoutunut autoharrastaja, tykkään kuitenkin pitää autot kunnossa ja nautin ajamisessa muustakin kuin vain 0-100 kiihdytyksistä. Myös erilaiset mukavuusvarusteet ja penkkien ergonomia ovat aina olleet lähellä sydäntä. Vuosien varrella on tullut omistettua mm. 7-sarjan Bemareita. Tällaisia sähköautoja on vielä ollut aika vähän markkinoilla ja toki uutena niiden hinnat ovat jotain ihan muuta kuin 50-70t€. Lisäksi valitettavasti myös uusi sähköinen 7-sarja on tehty polttomoottorisen sisaruksen ehdoilla, joka hieman saa (muotokielen ohella) miettimään, että kuinka ehyt ja dynaaminen paketti mahtaakaan olla kyseessä. Monista uusista sähköautoista vaikuttaa olevan vielä aika askeettisia ja jokseenkin huonosti aikaa kestäviä designin suhteen, joka ainakin itseäni vieraannuttaa niistä. Esim. täysvarusteltu Passat on esim. sisätiloiltaan mielestäni kutsuvampi kuin oikeastaan mikään heidän ID-sarjan autoista. Tämän sanottua tuon kuitenkin ilmi, että kysehän on täysin makuasiasta.

Koska kynnys ostaa yhtään mitään autoa uutena, mielenkiinnolla odotan, miten nykyiset sähköautot ikääntyvät. Paljon on asioita, joita sähköautossa ei voi mennä rikki, koska asia yksinkertaisesti puuttuu siitä, mikä polttiksessa on pakollinen juttu, mutta toisaalta miten on tulevaisuudessa esim. Teslan sähköisten järjestelmien tilanne (saavatko ne kuinka kauan päivityksiä ja kun eivät enää, niin mitä sitten tapahtuu?) ja alkaako niihin jossain vaiheessa saamaan varaosia suoraan alihankkijoilta? Missä kunnossa tulevat "huoltovapaat" Teslat olemaan vanhemmiten kun niiden jarruihin, alustaan ym. osiin ei välttämättä ole koskettu lainkaan niiden eliniän aikana? Nimittäin aika monta käytettyä autoa läpikäyneenä olen aina ihmetellyt ihmisten kekseliäisyyttä, miten jokaisessa pikkunippelissäkin on pitänyt säästää ja asioita ei ole tehty niin kuin ne olisi pitänyt tehdä, vaan on tehty vaikka minkälaisia purkkavirityksiä, jotta laitos pysyy liikenteessä ja kasassa. Nimimerkillä minä uusin aivan kaikki muovikiinnikkeetkin alkuperäisillä osilla, jos huomaan sellaisten olevan rikki/riittävän kuluneita.
 
Toistaiseksi kun ihan pankkitilini menoja katson, edullisimmaksi toistaiseksi on tullut ajaa nykyisellä kaasuautolla, kun polttoaine on maksanut sen. n. euron litralta (jos kilohintaa verrataan ikään kuin litrahinnaksi muutettuna), johon toki tulee 200 euron ylimääräinen vuosikustannus käyttövoimaveron muodossa. Auton hankintahinta oli n. 15t€ vuonna 2019 ja lähes kaikki huollot ja remontit olen voinut tehdä itse, koska 90%:sti auto on kuitenkin tavallinen Passat. Isoin säästö perinteisessä polttomoottoriautossa on aina ollut vuosikustannusten puolesta se, jos huollot on osannut ja pystynyt tekemään itse. Näin ollen auton huoltokustannukset ovat olleet merkittävästi pienemmät kuin keskivertoautoilijalla.
Taustana, ajan työni puolesta noin 20tkm vuodessa (kilometrikorvaukset) + työmatka ja muut ajot noin 20tkm.

Karkeasti laskien BMW ja työsuhdeauto on olleet kalleimmat autoni ja tilitä on hävinnyt noin 500 - 700 €/kk kun mukaan laski kaikki autoilun kulut. Volvo V70 oli toiseksi kallein ja juurikin nuo huollot rassasivat. Autosta meni vain kuluvia osia, mutta lasku oli vuodessa yli 2000€. Itsellä ei ole korjaustiloja enää nykyään tarjolla ja eikä sen puoleen vapaa-aikaakaan.

Sähköautoilu on toistaiseksi ollut halvin liikkumisenmuoto omilla ajoillani ja jopa tienasin sillä hieman. Mutta paljolti on ollut kiinni pienestä arvonalenemasta. Arvonalenema ID.3 oli noin 5000€ 40tkm ajolla.

Autohistoriani lähivuosilta on suurinpiirtein seuraavanlainen
- BMW 530D vm 2007 200-300tkm väli
- Volvo V70 vm 2004 etanoli 350-390tkm
- Työsuhdeauto uusi Volvo V40 diesel (ei kilometrikorvauksia) 0-110tkm
- Väliaikainen raksapaku kun odotin uutta autoa
- VW ID.3 58kWh vm2021 0-40tkm
- Skoda Enyaq 80X
 
Karkeasti laskien BMW ja työsuhdeauto on olleet kalleimmat autoni ja tilitä on hävinnyt noin 500 - 700 €/kk kun mukaan laski kaikki autoilun kulut.
Eiks työsuhdeauton pointti ole juuri se, että muita autoilun kuluja ei tule kuin autoedun verotusarvo. (Plus käyttövoima jos käyttöetuauto).

Sähköautoillahan on vielä 2025 asti etu, että verotusarvosta saa 170 euroa kuussa pois ja työnantaja voi antaa käyttövoiman verovapaasti. Tämä on sikäli hauska kun kyseessä ei ole prosentuaalinen etu, vaan verotuksellisesti tavallaan 14200 euroa pois auton uushankintahinnasta suhteessa bensa/tmv kippoon, niin omallakin kohdalla oli nyt ensimmäistä kertaa mitään kiinnostusta työsuhdeautoon. Ja kun Tesla laski hintoja niin sehän teki niistä tietysti kiinnostavampia työsuhdeautoiksi. Eli siis 20% lasku hinnassa (hinnastohinta 60k -> 50k) tarkoittaa jopa 29% laskua verotusarvossa. (620-> 480 € / kk + 0,07snt/km)

Toki siltikään työsuhdeauto ei mielestäni ole järkevä, jos on paljon kilometrikorvattavaa ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ellillä on kolme eri palvelupakettia ja ilmeisesti viittaat tuohon kuukausimaksultaan kalleimpaan Drive Highway-pakettiin, jossa Ruotsinn IONITYn hinta on 3,3SEK/kWh eli päivän kurssilla 29c/kWh. Halvemman kk-maksun paketeilla lataushinnat on korkeammat.

Jos tuolla Ellin sivuilla näkyy kk-maksut 7,99€/kk ja 14,99€/kk, niin paljonko VAG-omistajat saa niistä alennusta? Katsoin VW:n "We Charge" ja Cupran "Easy Charging" sivut ja kummallakin oli ihan samat hinnat näkyvissä.

Edit: Näköjään VAGin tietyillä automalleilla on mallikohtaiset alennetut hinnat. Esim. ID3 (paitsi Pure 50kW) oli 2020 nuo vastaavat kk-hinnat 0 ja 9,99€/kk. Silloin 2020 normihintakin oli korkeampi 17,99€/kk.

Itse kun olin viime kesänä reissussa, niin ajattelin että tuollainen kk-maksu olisi ollut ihan järkevä, mutta sitten huomasin että siihen olisi pitänyt sitoutua vuodeksi.

Tuolla Ellin kertalla näyttää näkyvän ainakin
- Virta
- K-Lataus
- Lidl
- Recharge
- Ionity

Ei näytä näkyvän ainakaan
- Plugit cloud
- Motolataus
- ABC lataus
- eParking

Edellä mainitut nyt siis ketjuja joita olen itse käyttänyt. Voisin kuvitella että sama pätee muihinkin maihin, että osa latauspisteistä jää pois näkyvistä tuolla. Tietenkin parempi niin että osa latauspisteistä ei näy kartalla kuin että kartalla näkyy latauspisteitä joita ei ole o_O
Mulla on tuo powerpassin charge faster 9,99/kk. Sillä ruotsin ionity näyttää nyt hinnaksi 3,15sek/kWh. Erikoista jos eri merkeillä on eri hinta, luulin että kaikilla Elliä käyttävillä olisi sama.
 
Eiks työsuhdeauton pointti ole juuri se, että muita autoilun kuluja ei tule kuin autoedun verotusarvo. (Plus käyttövoima jos käyttöetuauto).

Sähköautoillahan on vielä 2025 asti etu, että verotusarvosta saa 170 euroa kuussa pois ja työnantaja voi antaa käyttövoiman verovapaasti. Tämä on sikäli hauska kun kyseessä ei ole prosentuaalinen etu, vaan verotuksellisesti tavallaan 14200 euroa pois auton uushankintahinnasta suhteessa bensa/tmv kippoon, niin omallakin kohdalla oli nyt ensimmäistä kertaa mitään kiinnostusta työsuhdeautoon. Ja kun Tesla laski hintoja niin sehän teki niistä tietysti kiinnostavampia työsuhdeautoiksi. Eli siis 20% lasku hinnassa (hinnastohinta 60k -> 50k) tarkoittaa jopa 32% laskua verotusarvossa. (490-> 370 € / kk + 0,07snt/km)

Toki siltikään työsuhdeauto ei mielestäni ole järkevä, jos on paljon kilometrikorvattavaa ajoa.

Milläs laskutavalla saat verotusarvoksi 370e/kk 50k autolle. Itse katsonut niin verotusarvo olisi noin 440e/kk
 
Pösöt menneet Ruotsiin:


Jahas, alkaa tuntua siltä että maahantuoja laski väärin ja yrittää nyt viivytellä mahd paljon että porukka peruttaisi tilauksensa, kaikki autot kuitenkin menee kaupaksi joten tehtaalle vain ilmoitus että "just nyt ei tarvita autoja ihan hirveästi" -> levitellään käsiä ja kerrotaan toimitusongelmista. Jos Ruotsi saa 2400 autoa niin puhtaasti väestöluvulla yms tänne pitäisi ainakin 1000 autoa saada helposti.
 
Jahas, alkaa tuntua siltä että maahantuoja laski väärin ja yrittää nyt viivytellä mahd paljon että porukka peruttaisi tilauksensa, kaikki autot kuitenkin menee kaupaksi joten tehtaalle vain ilmoitus että "just nyt ei tarvita autoja ihan hirveästi" -> levitellään käsiä ja kerrotaan toimitusongelmista. Jos Ruotsi saa 2400 autoa niin puhtaasti väestöluvulla yms tänne pitäisi ainakin 1000 autoa saada helposti.

Se on ihan siitä kiinni, miten maahantuoja on saanut ostettua tuotantoslotteja. Ruotsin myyntiluvussa on lähes tuhat autoa liikaa, kun e-2008:ja on viime vuonna rekisteröity siellä 1506 kappaletta.
 
Eiks työsuhdeauton pointti ole juuri se, että muita autoilun kuluja ei tule kuin autoedun verotusarvo. (Plus käyttövoima jos käyttöetuauto).

Sähköautoillahan on vielä 2025 asti etu, että verotusarvosta saa 170 euroa kuussa pois ja työnantaja voi antaa käyttövoiman verovapaasti. Tämä on sikäli hauska kun kyseessä ei ole prosentuaalinen etu, vaan verotuksellisesti tavallaan 14200 euroa pois auton uushankintahinnasta suhteessa bensa/tmv kippoon, niin omallakin kohdalla oli nyt ensimmäistä kertaa mitään kiinnostusta työsuhdeautoon. Ja kun Tesla laski hintoja niin sehän teki niistä tietysti kiinnostavampia työsuhdeautoiksi. Eli siis 20% lasku hinnassa (hinnastohinta 60k -> 50k) tarkoittaa jopa 29% laskua verotusarvossa. (620-> 480 € / kk + 0,07snt/km)

Toki siltikään työsuhdeauto ei mielestäni ole järkevä, jos on paljon kilometrikorvattavaa ajoa.
Meillä lähtee verotusarvon verran palkasta ja nostaa tietenkin kokonaisveroprosenttia. Eli melko tyhmä järjestelmä
 
Uusi auto saatu tänään alle ja kotimatka 400km meni kyllä hymyssä suin. Ei ainuttakaan ongelmaa (toki ei pitäisikään olla) ja kulutus yllätti todella positiivisesti. Matkahan nyt oli suurelta osin pelkkää 80-aluetta ja vakkarilla kun ajeli niin todella leppoisasti meni. Lisäsin pari kuvaa oman auton esittelyketjuun, kunnes otan parempia pinnoituksen ja kalvotuksen jälkeen. Kulutus oli 400km matkalle 20,6kwh/100km ja auto siis Polestar 2 Long range dual motor. Ei ollenkaan paha.
 
Toimiiko toi Lidl lataus oikeasti niin että kuka tahansa voi lopettaa latauksen pömpelistä?
En tiedä, mutta ainakin täälläpäin Lidlin laturit on jatkuvasti rikki, joten ei maksa vaivaa enää käydä edes kokeilemassa. Viimeksi kun kävin kokeilemassa, niin kahden lähellä olevan Lidlin laturit olivat rikki samanaikaisesti.
 
Meillä lähtee verotusarvon verran palkasta ja nostaa tietenkin kokonaisveroprosenttia. Eli melko tyhmä järjestelmä
Siis sehän on tietenkin verotuksellisesti ihan samantekevää otatko sen verotusarvon verran rahaa vai autoetua. Eli voit verrata ihan suoraan siihen kuin jos olisi autoedun hintainen huollot, vakuutukset, verot, katsastukset, yms kattava täyshuoltoleasing. Tai siis voisi, ellei olisi työajoja, joista itse hankkimallaan autolla saa kilometrikorvauksia.
 
Uusi auto saatu tänään alle ja kotimatka 400km meni kyllä hymyssä suin. Ei ainuttakaan ongelmaa (toki ei pitäisikään olla) ja kulutus yllätti todella positiivisesti. Matkahan nyt oli suurelta osin pelkkää 80-aluetta ja vakkarilla kun ajeli niin todella leppoisasti meni. Lisäsin pari kuvaa oman auton esittelyketjuun, kunnes otan parempia pinnoituksen ja kalvotuksen jälkeen. Kulutus oli 400km matkalle 20,6kwh/100km ja auto siis Polestar 2 Long range dual motor. Ei ollenkaan paha.
Vissiin kuitenkin jouduit lataamaan tuossa matkalla kun 4*20,6 kWh > 78 kWh?
 
En tiedä, mutta ainakin täälläpäin Lidlin laturit on jatkuvasti rikki, joten ei maksa vaivaa enää käydä edes kokeilemassa. Viimeksi kun kävin kokeilemassa, niin kahden lähellä olevan Lidlin laturit olivat rikki samanaikaisesti.
On muuten hauska huomio tuosta omalta lähi Litukalta, kun aiemmin latauksen ollessa ilmaista siinä oli aina Tesloja jonoksi asti autossa istumassa. Sen jälkeen kun se muuttui maksulliseksi niin en ole nähnyt yhtään Teslaa siinä lataamassa.
 
Vuosien varrella on tullut omistettua mm. 7-sarjan Bemareita. Tällaisia sähköautoja on vielä ollut aika vähän markkinoilla ja toki uutena niiden hinnat ovat jotain ihan muuta kuin 50-70t€.
Niinpä. Itsekin tykkään 7 -sarjan bemareista enemmän kuin nykyisistä sähköautoista kun niitä saa niin kätevästi 50-70t€ uutena.
 
On muuten hauska huomio tuosta omalta lähi Litukalta, kun aiemmin latauksen ollessa ilmaista siinä oli aina Tesloja jonoksi asti autossa istumassa. Sen jälkeen kun se muuttui maksulliseksi niin en ole nähnyt yhtään Teslaa siinä lataamassa.
Eipä ole tullut seurattua. Mutta Lidlin latureiden toimintavarmuus on kyllä ala-arvoista ainakin täälläpäin vaikka onkin ihan tavallinen maksullinen lataus nykyään. En tiedä mikä niissä on, kun aina jotakin vikaa. ABB:n laturi noissa on - onko ne vaan niin huonoja?
 
Kaiva esiin kiinteistön sähkösuunnitelmat ja katso sieltä. Tai laita tänne tai vaikka yv:llä.

Noin uudesta kiinteistöstä *pitäisi* suunnitelmat löytyä.
Nyt löytyi paperit ja tämähän tosiaan tulikin suoraan meidän omaan sisäsähkökaappiin, josta on sitten paksu kaapeli pääkaappiin ulos. Piharasian kaapelina on "MCMK 4X2,5+2,5" ja sulake "B 16". Sulakkeen vieressä on 2kpl vastaavia tyhjiä "B 16" varalla. Eli kaapeli ilmeisesti on 4-johdin ja esim. Teslan Wall Connector tukee tällaista asennusta ja teho voisi olla 6,4kW?
 
Nyt löytyi paperit ja tämähän tosiaan tulikin suoraan meidän omaan sisäsähkökaappiin, josta on sitten paksu kaapeli pääkaappiin ulos. Piharasian kaapelina on "MCMK 4X2,5+2,5" ja sulake "B 16". Sulakkeen vieressä on 2kpl vastaavia tyhjiä "B 16" varalla. Eli kaapeli ilmeisesti on 4-johdin ja esim. Teslan Wall Connector tukee tällaista asennusta ja teho voisi olla 6,4kW?

Kaapeli on 5-johdin, tuo "+2,5" on kaapelin vaippa joka toimii samalla suojamaana.
Eli 3 vaihetta + nollajohto + suojamaa.

Tuohon saat täydet 11kW tehoja, 3x16Ax230V.
Ainut pieni parannus voisi olla vaihtaa johdonsuojakatkaisijat B-tyypistä C-tyyppiin mutta se ei aina ole mahdollista. (C-tyyppi kestää hieman paremmin pitkäaikaista kuormitusta)
Ja asennukseen voi joutua lisäämään vikavirtasuojakytkimen jos/kun sitä ei keskuksen päässä tuossa ole(piharasiassa todennäköisesti on vikavirtasuoja.
 
Tuohon saat täydet 11kW tehoja, 3x16Ax230V.
Ainut pieni parannus voisi olla vaihtaa johdonsuojakatkaisijat B-tyypistä C-tyyppiin mutta se ei aina ole mahdollista. (C-tyyppi kestää hieman paremmin pitkäaikaista kuormitusta)
Ja asennukseen voi joutua lisäämään vikavirtasuojakytkimen jos/kun sitä ei keskuksen päässä tuossa ole(piharasiassa todennäköisesti on vikavirtasuoja.
Loistavaa, kiitos analyysista. Tämä puoli on siis hyvin kunnossa, kunhan aika asennukselle koittaa.
 
On muuten hauska huomio tuosta omalta lähi Litukalta, kun aiemmin latauksen ollessa ilmaista siinä oli aina Tesloja jonoksi asti autossa istumassa. Sen jälkeen kun se muuttui maksulliseksi niin en ole nähnyt yhtään Teslaa siinä lataamassa.
Tämähän oli selkeästi odotettavissa. Vähän kuin ilmaiset ämpärit. Jos ne ämpärit olisivat maksaneet 10centtiä, niin ei niitä kukaan jonottaisi, mutta koska ne ei maksa mitään niin jono on valmis. Onko tämä joku pihien Suomalaisten ominaisuus vaan?
 
Autoverkkokaupan pihalla Raisiossa oli pari e-2008:a odottamassa omistajaa, rekisterit muistaakseni *901 ja *906, eli luultavasti noi välissäkin olevat on samoja pösöjä. Muistutin vielä myyjää että jos joku jättää noutamatta, niin voin ottaa!

Samalla tuli otettua kylmät tyypit K-Autossa Model Y:stä, oli ihan positiivinen yllätys (toisin kuin liikkeen palvelutaso), täytyy tuohon sitten päivittää pösön jälkeen :)
 
Miten muuten se Raision liike tällä hetkellä palvelee? Parakissa ja teltan alla edelleen? :rofl:
 
Aikamoista tylytystä sai BZ4X Hesarissa. Ei sillä näemmä tee nollakelissäkään mitään kun kova kulutus ja todella hidas lataus. Ilmeisesti samat ongelmat sitten Subarussakin. Sekin myytiin loppuun Suomessa joten pettyneitä varmaan riittää.

Oletan että noihin ongelmiin tulee jotain päivitystä valmistajan puolelta.
 
Aikamoista tylytystä sai BZ4X Hesarissa. Ei sillä näemmä tee nollakelissäkään mitään kun kova kulutus ja todella hidas lataus. Ilmeisesti samat ongelmat sitten Subarussakin. Sekin myytiin loppuun Suomessa joten pettyneitä varmaan riittää.

Oletan että noihin ongelmiin tulee jotain päivitystä valmistajan puolelta.
Linkki:
 
Itsellä ollut toukokuusta lähtien sähköKona tilauksessa ja laitoin myyjälle viestiä että kun ei näytä mitään varmaa tietoa olevan toimitusajasta, niin voitaisiin purkaa tilaussopimus. Toki tuossa nyt menettää sen pari tonnia kun hankintatukea ei enää myöhemmin saa mutta ei voi mitään. Ehkäpä sittenkin palaan alkuperäiseen suunnitelmaan ajaa nykyisellä 2020 ostetulla bensavehkeellä vielä muutaman vuoden.
 
Itsellä ollut toukokuusta lähtien sähköKona tilauksessa ja laitoin myyjälle viestiä että kun ei näytä mitään varmaa tietoa olevan toimitusajasta, niin voitaisiin purkaa tilaussopimus. Toki tuossa nyt menettää sen pari tonnia kun hankintatukea ei enää myöhemmin saa mutta ei voi mitään. Ehkäpä sittenkin palaan alkuperäiseen suunnitelmaan ajaa nykyisellä 2020 ostetulla bensavehkeellä vielä muutaman vuoden.
Eikö tuo nyt ole sama pitää tilaus sisällä jos peruutuksen syy ei ole jokin muu auto kiikarissa?
 
Eikö tuo nyt ole sama pitää tilaus sisällä jos peruutuksen syy ei ole jokin muu auto kiikarissa?
Tässä kun ollu aikaa fiilistellä niin sitä on alkanut miettiä että ottaa pienen aikalisän bensa-autolla ja katsoo sitten myöhemmin että mitäs markkinoilta löytyy. Tuo Kona tuli alunperin tilattua lähinnä sen takia että oli edullisimmasta päästä oleva crossover-korinen sähköauto, vaikka miinuksena onkin pienet tilat ja kirveellä veistetty ulkomuoto.

Jos Kona olisi se must-have, niin sitten tietysti kannattaisi pitää tilaus sisällä kun tuo on vielä hyvällä hinnalla tilattu.
 
Itsellä ollut toukokuusta lähtien sähköKona tilauksessa ja laitoin myyjälle viestiä että kun ei näytä mitään varmaa tietoa olevan toimitusajasta, niin voitaisiin purkaa tilaussopimus. Toki tuossa nyt menettää sen pari tonnia kun hankintatukea ei enää myöhemmin saa mutta ei voi mitään. Ehkäpä sittenkin palaan alkuperäiseen suunnitelmaan ajaa nykyisellä 2020 ostetulla bensavehkeellä vielä muutaman vuoden.
Hyundain sähköautoa ostaessa on paras henkisesti valmistautua minimissään vuoden odotukseen, eikä homman etenemisestä tule mitään tietoa ennen kuin auto on laivassa.

Kona alkaa myös olla hintansa suhteen aika erikoisessa seurassa. Ioniq 5 on lähellä ja Model Y lähempänä. Muutaman tonnin hintaero ei ehkä tiedä kovin hyvää Konan arvolle, vaikkei itse isoa tarvitsisi.
 
Hyundain sähköautoa ostaessa on paras henkisesti valmistautua minimissään vuoden odotukseen, eikä homman etenemisestä tule mitään tietoa ennen kuin auto on laivassa.

Kona alkaa myös olla hintansa suhteen aika erikoisessa seurassa. Ioniq 5 on lähellä ja Model Y lähempänä. Muutaman tonnin hintaero ei ehkä tiedä kovin hyvää Konan arvolle, vaikkei itse isoa tarvitsisi.
Vuosi sitten Konia sai vielä muutamassa kuukaudessa, mutta viime keväänä alkoi Hyundailla tuotanto yskiä pahasti. Lokakuussa kun automyyjä soitti ja kertoi ettei auto tule marraskuussa niin myyjä kysyi jo silloin että pidetäänkö tilaus voimassa vai perutaanko ja sanoin että pidetään eli myyjä tiesi tilanteen toivottomuuden jo silloin.

Oma auto on tilattu silloin, kun hinnat päättyen -varustellun mallin listahinta alennuksineen ja hankintatuella oli juuri ja juuri yli 40 000 euroa, mitä itse pidin hyvänä hintana. Nythän listahinta, johon ei enää saa automaattisesti 4 000 euron alennusta eikä hankintatukea, on 46 990 EUR ja tuolla hinnalla tuollaista pikkukippoa ei ole enää järkeä ostaa. Jos Kona himottaa, niin noita tippuu kyllä myyntiin vähän ajettuina kunhan ensimmäinen omistaja on ajanut vuoden auto -kamppiksensa läpi.
 
Uudistettu Hyundai Kona julkaistaan parin kuukauden kuluttua, mutta viralliset kuvat on jo ulkona.

Toisaalta aina on uudempaa ja parempaa tulossa eli odottelijalta jää auto(t) ostamatta.
 
Toimiiko toi Lidl lataus oikeasti niin että kuka tahansa voi lopettaa latauksen pömpelistä?
Niissä isommissa pömpeleissä missä on sekä DC että AC-lataus, niin juu mielestäni kuka tahansa voi katkaista latauksen näytöltä.

En tosin tiedä miksi kukaan olisi niin kuspää että niin tekisi, mutta itse olen ekaa kertaa sellaista pömpeliä käyttäessäni tainnut vahingossa katkaista viereisen Teslan DC-latauksen, kun yritin löytää valikosta AC-latausta. :vihellys: En hokannut olevani väärässä valikossa kun menin painamaan stop...
 
On muuten hauska huomio tuosta omalta lähi Litukalta, kun aiemmin latauksen ollessa ilmaista siinä oli aina Tesloja jonoksi asti autossa istumassa. Sen jälkeen kun se muuttui maksulliseksi niin en ole nähnyt yhtään Teslaa siinä lataamassa.
Eikä Zoeja. Eikä muitakaan autoja. Eiku kerran taisin ohiajaessani nähdä siinä eSoulin tms.

Minäkin lopetin Lidlillä latailun koska yhdessä läheisessä kauppakeskuksessa on halvempi 22kW AC-lataus lämpimässä hallissa (mikä on kiva juttu näin talvella, auto sulaa samalla ostosten yhteydessä), ja itseasiassa toisessa läheisessä kauppakeskuksessa on edelleen ilmainen 11kW lataus, mutta käsittääkseni se (vihdoinkin) muuttuu maksulliseksi tämän kuun lopussa.

Sellaista huomiota en itse ole tehnyt että ilmaisilla tms. latauspaikoilla olisi nimenomaan tai lähes pelkästään Tesloja. On siellä mielestäni kaikkia sähköautomerkkejä, myös varsin paljon ladattavia hybridejä. Viimeksi käydessäni, 25 varatulla latauspaikalla oli ehkä 5-6 Teslaa, ja loput olivat muita merkkejä.

Saattaa toki olla että Lidleillä on tätä nykyä halvin DC-pikalataus, mutta se on rajoitettu 50kW teholle? Esim. K-Latauksessa tai ABC saanee selkeästi nopeampaa DC-latausta hieman kalliimmalla.
 
Aika paljon noissa Litukan latauspaikoilla näkyi takseja silloin kun nuo olivat ilmaisia. Ainakin siis täälläpäin (Helsinki/vantaa)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 214
Viestejä
4 548 506
Jäsenet
74 946
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom