Yleistä keskustelua sähköautoista

Joo itsekään en kyllä ihan pysty kuvittelemaan että sähköautolla pystyisi käyttövoimakuluissa säästää 2000e / 10 Mm, koska vaikka sähkö olisi ilmaista, niin tuohan vaatisi 20 euron kustannusta sataselle polttisautolla. Lähelle ehkä päästään, mutta sitten toisaalta sähkökään ei ole ilmaista. (Paitsi jos työnantaja tai vaikka Lidl maksaa sähkön, niin sitten)
 
Bemun i3:ssa joissain oli 50 kW CCS.
i3 on sähköauto, joten on aika luonnollista että siinä on myös dc lataus (vaikka eihän sitä kaikissa sähkäreissä olekaan).

Sitä en tiedä miten niissä rex malleissa oli tuo toteutettu, saiko niihinkin dc pikalatauksen rex koneen lisäksi.
 
Joo itsekään en kyllä ihan pysty kuvittelemaan että sähköautolla pystyisi käyttövoimakuluissa säästää 2000e / 10 Mm, koska vaikka sähkö olisi ilmaista, niin tuohan vaatisi 20 euron kustannusta sataselle polttisautolla. Lähelle ehkä päästään, mutta sitten toisaalta sähkökään ei ole ilmaista. (Paitsi jos työnantaja tai vaikka Lidl maksaa sähkön, niin sitten)

Itsellä pelkät polttoainekustannukset on ~7x2,xx€/100km ja auto ei oo mikään aivan ikäloppu(10 vuotta vanha). Niin aika helposti jollain vanhemmalla vehkeellä tulee kyllä 20 euroa satkulle täyteen näillä dieselin hinnoilla(puhumattakaan mitä ne ovat vuoden tai kahden päästä)
 
Kaupunkiajossa, missä sähköauto eniten säästää, ei yleensä noin nopeasti kilometrejä tule. Se on harvinaisempi tapaus se.
Mitä tämä tarkoittaa? Sähköautohan säästää rahaa sitä enemmän, mitä enemmän on kilometrejä. Yleensä nämä isoimmat kilometrit tehdään maantiellä, eikä kaupungissa.
 
Yksi työkaveri laskee reilun 300km päivässä työmatkaa juurikin sähköautolla, eiköhän siihen aika tiiviiseen tahtiin tule kilometrejä, eikä niistä nyt kovin moni kaupungille osu.
 
Ihan samanlainen heitto kuin omasikin. Ihan kun katsoo oman firman parkkipaikka voi tämän todeta. Kuka nyt itse maksaisi latauksestaan jos sen voi työpaikalla tehdä.
Anekdoottinen kokemukseni pääkaupunkiseudulta (tai suht läheltä sen ulkopuolelta) on että kolme tietämääni/kokemaani työpaikkaa ei tarjoa ilmaista latausta töissä (yksi tarjoaa pysäköintihallissaan maksullista latausta jonka hoitaa joku latausfirma, toinen ei anna ladata lämmitystolpista, ja kolmas ei tarjoa edes parkkipaikkoja ollenkaan).

Nykyinen työpaikkani pääkaupunkiseudun ulkopuolella tarjoaa latauksen max kahdelle autolle kerrallaan, milloin he saavat tyytyä 1x8A lataukseen jolla ei kovin kummoisia määriä ladata, mutta sen verran kuitenkin että takaisin kotiin asti pääsen (työkaveri ei pääsisi koska asuu kauempana ja ajaa enemmän moottoritietä). Tosin ei niitä latailijoitakaan siellä kerrallaan ole koskaan kuin yksi tai kaksi, pieni firma.

Mulle tuo hidas työpaikkalataus riittää, se on enemmän sellainen hätävara ettei tarvitse töistä koskaan vahingossakaan ihan tyhjällä akulla lähteä kotio päin (kun työmatkaa kuitenkin on vähän vajaa 2x60km), mutta toisaalta se ei myöskään ole paikka missä voin ladata aina täyteen työpäivän aikana eikä tartte sitten muualla ladatakaan (juuri tuon takia työnantaja ei halua kustantaa paikalle 11kW latausasemia, tai edes 1x16A; ihan ok minun puolestani, kunhan jotain hätävaraa on kotimatkaa varten).
 
Viimeksi muokattu:
Useimmille on varmaan olennaista paljonko autoilun kokonaiskulut on. Eli siis jos haluan tietyin ominaisuuksin ja mukavuuksin olevan auton käyttöön vaikka 5 vuodeksi ja haluan ajaa tietyn määrän, niin minua kiinnostaa lähinnä meneekö minulla siihen rahaa yhteensä 30 000€ vai 100 000€. Se, mihin "kustannuslajeihin" ne kustannukset jakautuu on ihan yhdentekevää.

Uskon että tämän ymmärtää kaikki mutta nyt oli nimenomaan kysymys arvon alenemasta joka ei poistu sillä että säästät bensakuluissa.
 
6,5ltr/100km @ 2e/ltr, break-even sähkön kanssa 20kwh/100km --> 65snt/kwh. Aiemmilla tunnetuilla sähkönhinnoilla ei mikään ongelma säästää polttoainekuluissa 10e/100km, eli 200e @ 2000km/kk.

Tähän soppaan arvonalenema, 15%/a sähköautolla vs. 0% bensavehkeellä, jotta ne huomioiden kulut olisivat tasan, saisi sähköauton arvo olla 16teur, siinä hintaluokassa vallan mainiosti maantiellekin (lue työmatkaan) sopivia pirssejä tarjolla.
 
Kaikki laskut ovat sinänsä aika teoreettisia kun riippuen mitä ja miten laskee voi tulla oikeastaan mihin tahansa lopputulokseen. Sähköautolla ajaminen on toki halvempaa, mutta kokonaiskustannukset riippuvat ihan siitä mihin sitä verrataan. Jos verrataan vaikka sähköautoa ladattavaan hybridiin, niin itselläni (joku 20-25k) ajettuna kulutus on satasella sen 2,8l. Tuota kun vaikka 20000 km -lukemalle arvottaa niin se on 1120e (20000/100*2,8*2e). Tuohon pitää sitten toki sähkökulu laskea päälle (josta itselläni ei tähän hätään mitään hajua ole). Siihen sitten arvonalenemat, huollot, vakuutukset, renkaat yms. päälle. Riippuen vähän auton hinnasta tuon kuollettaminen kestää aika kauan tai sitten hetken, riippuen mikä se alkuperäinen hintaero (ja rahoituksen hinta) on.

Kustannusten laskemiseen oma ajoprofiili ja haluttu auto vaikuttavat niin paljon, että yleistä kustannusten säästämistä kannattaa tehdä aika pitkälle vain omasta vinkkelistä (jolloin lopputuloksena voi olla jokseenkin mitä vaan). Yleisesti pääsee halvimmalla jos ei tarvitse autoa ja(tai pystyy olemaan ilman. Se sitten miten realistista se on, vaihtelee tietty paljon. Itse ollaan pyritty pitämään yhden auton linja ja toistaiseksi se on pitänyt.
 
Mitä tämä tarkoittaa? Sähköautohan säästää rahaa sitä enemmän, mitä enemmän on kilometrejä. Yleensä nämä isoimmat kilometrit tehdään maantiellä, eikä kaupungissa.
Pätkäajossa sitä bensaa kuluu paljon enemmän kuin maantiellä. Meidän eka mii tuli korvaamaan vanhaa sitikkaa, joka imi jo kesällä 10 l/100km kaupungissa ja talvella kylmäkäynnistyksien kera vielä lisää. 2019 hinnoilla laskeskelin, että joku 1600 e/v olis Miin säästö käyttökuluihin (sis. huollot, vakuutukset yms.), nyt tietysti vielä enemmän.

e: Aika tarkkaan 10 tkm/v tulee tuolle kauppakassille.
 
Kaikki laskut ovat sinänsä aika teoreettisia kun riippuen mitä ja miten laskee voi tulla oikeastaan mihin tahansa lopputulokseen. Sähköautolla ajaminen on toki halvempaa, mutta kokonaiskustannukset riippuvat ihan siitä mihin sitä verrataan. Jos verrataan vaikka sähköautoa ladattavaan hybridiin, niin itselläni (joku 20-25k) ajettuna kulutus on satasella sen 2,8l. Tuota kun vaikka 20000 km -lukemalle arvottaa niin se on 1120e (20000/100*2,8*2e). Tuohon pitää sitten toki sähkökulu laskea päälle (josta itselläni ei tähän hätään mitään hajua ole). Siihen sitten arvonalenemat, huollot, vakuutukset, renkaat yms. päälle. Riippuen vähän auton hinnasta tuon kuollettaminen kestää aika kauan tai sitten hetken, riippuen mikä se alkuperäinen hintaero (ja rahoituksen hinta) on.
Oma kokemus on, että ladattavan hybridin huoltokustannukset on ainakin VAGilaisilla tuplat vastaavaan bensamoottoriseen verrattuna (öljyt 1v/15tkm vs 2v/30tkm, kalliimmat perushuollot jne). Se syö aika nopeasti nuo polttoainesäästöt.
 
Oma kokemus on, että ladattavan hybridin huoltokustannukset on ainakin VAGilaisilla tuplat vastaavaan bensamoottoriseen verrattuna (öljyt 1v/15tkm vs 2v/30tkm, kalliimmat perushuollot jne). Se syö aika nopeasti nuo polttoainesäästöt.

Eipä noi Kian huollot ole ainakaan pahasti tuntuneet. Toki autojen huoltohinnoissa on varmasti isoja eroja merkkien välillä ja merkkien eri autojenkin välillä. Eipä tuon 20v vanhan bensakulkineenkaan pitäminen kovin halvaksi enää loppuvaiheessa tullut, mutta toki pitkän pennin olisi säästänyt historian aikana jos tekisi itse kaiken.
 
6,5ltr/100km @ 2e/ltr, break-even sähkön kanssa 20kwh/100km --> 65snt/kwh. Aiemmilla tunnetuilla sähkönhinnoilla ei mikään ongelma säästää polttoainekuluissa 10e/100km, eli 200e @ 2000km/kk.

Jos verrataan samanlaista dieseliä maantiellä, niin mennään myös sitten sähkön hinnalla vaikka sen SC:n mukaan. Viime vuonna halvan sähkön aikaan vielä, SC maksoi 0,37€/kWh (nythän se on jotain 0,57€/kWh). Tällaisia pitkiä matkojahan noilla yleensä ajetaan, jolloin latausta ei kotona ihan halvalla tehdä.

Kyllähän sitä halvemmalla pääsee, mutta ei sillä 10€/100km säästä mitenkään. Varsinkaan kun 6,5l/100km dieselille tuntuu kovin kovalta jos ajattelee jotain A4:sta (itse pääsin ihan tankilta laskien omalla bensa-A4:lla alempiin lukemiin). 5,5l/100km vs. SC mennäänkin jo sitten ~5€/100km laskutavalla.

Toki, onhan siinä silloin 175tkm ajolla säästynyt polttoainekuluissa hieman alle 9k€, mutta onhan autokin maksanut enemmän. Ja kaupantekohetkellä ei olla siinä 0% kohdassa, vaan tässä tapauksessa se kyseinen malli on menettänyt sen 20k€ jo nyt hintapyynnössä (eikä mene silläkään), eli ~33% arvon laskua. Todellinen myyntihinta lienee lähempänä 40% ainakin arvon menetystä, mikä on siis aivan normaalia sinäänsä autolle, mutta se myös merkitsee ettei voi alkaa laskemaan että sähköautolla arvonmenetys on 0, vaan noudattavat hyvin samaa tasoa.

Tähän soppaan arvonalenema, 15%/a sähköautolla vs. 0% bensavehkeellä, jotta ne huomioiden kulut olisivat tasan, saisi sähköauton arvo olla 16teur, siinä hintaluokassa vallan mainiosti maantiellekin (lue työmatkaan) sopivia pirssejä tarjolla.

Arvonalenema ei ole 0% sähköautolla, siitähän tässä on keskusteltu kun ei isokilometriset mene kaupaksi.
 
Jos verrataan samanlaista dieseliä maantiellä, niin mennään myös sitten sähkön hinnalla vaikka sen SC:n mukaan. Viime vuonna halvan sähkön aikaan vielä, SC maksoi 0,37€/kWh (nythän se on jotain 0,57€/kWh). Tällaisia pitkiä matkojahan noilla yleensä ajetaan, jolloin latausta ei kotona ihan halvalla tehdä.

Kyllähän sitä halvemmalla pääsee, mutta ei sillä 10€/100km säästä mitenkään. Varsinkaan kun 6,5l/100km dieselille tuntuu kovin kovalta jos ajattelee jotain A4:sta (itse pääsin ihan tankilta laskien omalla bensa-A4:lla alempiin lukemiin). 5,5l/100km vs. SC mennäänkin jo sitten ~5€/100km laskutavalla.
Kuten yllä weetabix sanoi, kaikki riippuu käyttötapauksista. Omalta osaltani tuo 10e/100km (sisältämättä nyt sitä 15% arvonalenemaa) on hyvinkin lähellä totuutta kun verrataan bensavehkeeseen, vuotuiset kilometrit ~20tkm.

Viesissäsi puhuttiin jo dieselistä, eli käyttövoimaverot mukaan polttoainekuluihin.
 
Kuten yllä weetabix sanoi, kaikki riippuu käyttötapauksista. Omalta osaltani tuo 10e/100km (sisältämättä nyt sitä 15% arvonalenemaa) on hyvinkin lähellä totuutta kun verrataan bensavehkeeseen, vuotuiset kilometrit ~20tkm.

Ainahan riippuu käyttötarkoituksesta, sen takiahan täällä jotkut eivät sähköä halua ollenkaan kun ei maksa edes itseään takaisin. Mutta, kun konteksti alkoi niistä autoista, joilla oli ajettu paljon, niin kertomalla siihen väliin tarinoita oman nurmikon leikkaamisesta ei oikein ole hyödyllistä. Parempi silloin verrata noihin paljon ajettuihin ja miten niihin kilometrejä yleensä tulee ja kuinka se vaikuttaa kuluihin.

Jokainen saa omissa laskelmissaan aina autonsa kannattavaksi jos oikeasti haluaa.

Viesissäsi puhuttiin jo dieselistä, eli käyttövoimaverot mukaan polttoainekuluihin.

Toki pitäisi lisätä (vaikutus olisi esimerkkilaskelmaani 1,2€/100km), mutta myös sähköauton korkeampi rahoituskulu tulisi vastaavasti. Veikkaan että aika hyvin korvaisivat toisensa.
 
Itse ollaan pyritty pitämään yhden auton linja ja toistaiseksi se on pitänyt.
Meidän perheessä tuo ongelma on ratkaistu sillä että vaimolla ja lapsilla ei ole ajokortteja.

Helpottaisi kyllä elämää jonkin verran jos vaimolla olisi, nyt toimin hänelle liian usein kuskina ajoissa joissa minua ei tarvita. Voisin jäädä kotiin kaivelemaan nenääni.
 
Viimeksi muokattu:
Uskon että tämän ymmärtää kaikki mutta nyt oli nimenomaan kysymys arvon alenemasta joka ei poistu sillä että säästät bensakuluissa.
Kulujahan ne on molemmat, joten miksei sitä arvonalenemaa voisi kuitata pois säästetyillä polttoainekustannuksilla? Arvonalenema tietysti kysymysmerkki ennenkuin auton laittaa kiertoon. Polttoaine - ja energiakuluja taas voi laskea ja arvioida "lennosta".
Itse juuri laskelmoin että viimeisen 4kk aikana sähköautolla tullut säästöä aiempaan dieseliin verrattuna n. 1700€. Eli vuodessa tulisi n.5k€, joka reippaasti yli 10% ajoneuvon arvosta.
 
ulujahan ne on molemmat, joten miksei sitä arvonalenemaa voisi kuitata pois säästetyillä polttoainekustannuksilla?

Huoh, mun puolesta arvonaleneman voi kuitata vaikka marjanpoimintatuloilla mutta se ei nyt ollut se pointti, arvonalenema on olemassa vaikka bensakuluissa säästäisi kuinka paljon.

Nyt ei siis puhuttu kokonaiskustannuksista vaan arvonalenemasta nimenomaan.
 
Huoh, mun puolesta arvonaleneman voi kuitata vaikka marjanpoimintatuloilla mutta se ei nyt ollut se pointti, arvonalenema on olemassa vaikka bensakuluissa säästäisi kuinka paljon.

Nyt ei siis puhuttu kokonaiskustannuksista vaan arvonalenemasta nimenomaan.
Kirjoitinkin näin " Arvonalenema tietysti kysymysmerkki ennenkuin auton laittaa kiertoon."

Ja kuten jo aiemmin tässä topicissa on mainittu, autoilun kokonaiskustannukset kiinnostaa, joten miksi pitää vängätä vain arvonalenemasta?
Marjanpoimintatulot ei kyllä suoranaisesti liity autoiluun, joten ei ehkä niitä kannata huomioida. Toki jos siihen aletaan, niin verottomia km-korvauksia samalla ajanjaksolla makseltu näköjään reilut 2800€... Lisäksi tietysti palkkaa "marjojen poiminnasta".

Jottei menisi offtopiksi kokonaan, niin mitä ne kotilatauksen (3x16A, eli 11kw) lataushäviöt arviolta on? Itse arvioinut 15%, mutta vain arvio... Ja voiko noita lataushäviöitä jotenkin pienentää? Esim. käyttämällä 3x8A ?
 
Ja kuten jo aiemmin tässä topicissa on mainittu, autoilun kokonaiskustannukset kiinnostaa, joten miksi pitää vängätä vain arvonalenemasta?

En minä vänkää arvonalenemasta, totesin vain että se on olemassa riippumatta bensakulujen säästöistä. Jos olet tämän kanssa eri mieltä niin sitten en pysty auttamaan.

Kokonaiskustannuksista en ole sanonut mitään, se varmasti kiinnostaa sinua ja monia muitakin mutta nyt nimenomaan puhuin arvonalenemasta joka on eri asia kuin kokonaiskulut.
 
Sähköautojen pitkän aikavälin arvonalenemaa on aika vaikea arvioida. En nyt ainakaan arvioisi sitä nollaksi, tosin en edes yrittäisi arvioida miten polttomoottorisissa.

Oma veikkaus on, että kun sähköautojen valmistajat saavat toimitukset kuntoon alenee niiden arvo ihan yhtä nopeasti kuin polttomoottoriset historiallisesti. Jos tulee samalla edullisempia malleja markkinoille voi pudotus olla nopeampikin.
 
Sähköautojen pitkän aikavälin arvonalenemaa on aika vaikea arvioida. En nyt ainakaan arvioisi sitä nollaksi, tosin en edes yrittäisi arvioida miten polttomoottorisissa.

Oma veikkaus on, että kun sähköautojen valmistajat saavat toimitukset kuntoon alenee niiden arvo ihan yhtä nopeasti kuin polttomoottoriset historiallisesti. Jos tulee samalla edullisempia malleja markkinoille voi pudotus olla nopeampikin.
Juur oli uutinen että sähköautojen valmistuskustannukset on nousseet rajusti akkumateriaalien takia.
Veikkaan että nykyiset "edulliset" sähköautot tulevat olemaan entistä ankeampia sisutuksessa ym. tulevaisuudessa. Siitä tulee uusi normaali.
 
PItkän aikavälin ennusteeni on, että joku keksii ja tuo markkinoille paremman (paremmat ominaisuudet halvemmalla) akkumateriaalin.
 
Onhan niitä muitakin tapoja leikata kulutusta, esim. saamalla auton painon sinne tonnin paikkeille (kuten se Renaultin konseptiauto) ja miksei pienillä kinniäisillä allekin. Megane e-tech on myös suhteellisen kevyt auto kokoonsa nähden, joten sisänsä niiden kaikkien autojen ei tarvitse olla SUV kokoluokkaa.

Toki akkujakin kehitetään, mutta itse epäilisin että ennemmin auton hintaa leikataan kaikilla muilla tavoilla kuin akkukemiaa kehittämällä. Enkä siis tarkoita että tämä olisi huono asia.

Toki autojen hinnat ovat kovat kun kysyntää riittää enemmän kuin tarjontaa.
 
PItkän aikavälin ennusteeni on, että joku keksii ja tuo markkinoille paremman (paremmat ominaisuudet halvemmalla) akkumateriaalin.
No onhan sitä viimeiset sata vuotta kehitetty. Radikaalia useamman kertaluokan tehokapasiteetin lisäystä per kilo ei ole saatu aikaan. Tulevat solid state-akutkaan ei ole mitään game changereita.
 
No onhan sitä viimeiset sata vuotta kehitetty. Radikaalia useamman kertaluokan tehokapasiteetin lisäystä per kilo ei ole saatu aikaan. Tulevat solid state-akutkaan ei ole mitään game changereita.
Vaan eipä ole ollut motivaatiota juuri kehittää ennen moderneja sähköautoja. Jos polttomoottori ei olisi voittanut aikanaan sähköautoja oltaisiin huomattavasti pidemmällä.
 
Vaan eipä ole ollut motivaatiota juuri kehittää ennen moderneja sähköautoja. Jos polttomoottori ei olisi voittanut aikanaan sähköautoja oltaisiin huomattavasti pidemmällä.
Tuo on täysin harhaa. Sähköauto on ollut todella kauan aivan valmista/toimivaa tekniikkaa, ainoastaan akut on ongelma ja niitä kaikenlaisia akkuja on ollut koko ajan lukemattomissa sovelluksissa käytössä ja paine kehitykseen on ollut. Ei siihen mitään sähköautoja ole tarvittu.
 
Tällä hetkellä kyllä sähköautot ja sähköverkkotason varastointiratkaisut tarjoaa aika lailla ennennäkemättömän kannustimen kehittää jotain uutta. Ei akuissa kovin kauaa ole ollut tilannetta, jossa maailmanlaajuisesti ei yksinkertaisesti ole riittävästi materiaaleja kattamaan kaikkea nähtävillä olevaa kysyntää.
 
Ihmesistä tulee yllättävän kekseliäitä kun on pakko. Ehkä sitten kallistuvat lyhyellä aikavälillä, mutta sitä todennäköisemmin tulee kohta innovaatioita.

Mä mietin tätä just aika paljon. Audi Q4 tilauksessa jo vuoden ja hinta isommalla akulla alle 50k (48k hankintatuen kanssa). Tähän päälle vielä hyvä tarjous nykyisestä autosta vaihdossa joka tavallaan tekee tosta vielä edullisemman. Nyt just tuli tilaisuus uuteen kämppään jonka myötä autoilu varmaan vähenee merkittävästi. Ollaan pähkäilty peruisko tuon, vai luottaisko ettei tuossa nyt kauheasti häviäisi vaikka hetken ajelisi ja kattoisi miltä tuntuu…
 
Tällä hetkellä kyllä sähköautot ja sähköverkkotason varastointiratkaisut tarjoaa aika lailla ennennäkemättömän kannustimen kehittää jotain uutta. Ei akuissa kovin kauaa ole ollut tilannetta, jossa maailmanlaajuisesti ei yksinkertaisesti ole riittävästi materiaaleja kattamaan kaikkea nähtävillä olevaa kysyntää.
Sähköverkkotasolla homma on paljon helpompaa. Keveys, pieni tilavuus, suuri energiatiheys ja vähäinen lämpötilasensitiivisyys on aivan kynnyskysymyksiä ajoneuvoissa muttei juurikaan sähköverkossa. Sähköverkossa lähinnä edulliset materiaalit mutta ajoneuvoissa kaikki em. vaatimukset pitäisi täyttyä.
Voi olla ettei siihen meidän vinkkelistä ikinä pystytä.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, että paljonko sähköautojen hintakorotusten taustalla on ollut katteiden korotus, kun se inflaation varjolla on ollut mahdollista, ja paljon todellisten valmistuskulujen nousu.
 
No joo on ihan totta että sähköverkkokäyttöön ja sähköautokäyttöön tulee eri ratkaisut tulevaisuudessa. Tällä hetkellä kummankin suhteen on kuitenkin suuri motivaatio kehittää jotain muuta Li-ion tilalle.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, että paljonko sähköautojen hintakorotusten taustalla on ollut katteiden korotus, kun se inflaation varjolla on ollut mahdollista, ja paljon todellisten valmistuskulujen nousu.

"18.11.2022
Konsulttiyhtiö AlixPartnersin laskelmat kertovat täyssähköauton materiaalikustannusten asettuneen syyskuussa keskimäärin 5 076 dollariin eli noin 4 897 euroon. Kasvua vuoden 2020 keskimääräisestä kustannuksesta on tullut peräti 2 152 dollaria eli 2 076 euroa. Polttomoottoriautojen kohdalla, mukaan lukien hybridit, keskimääräinen materiaalikustannus oli syyskuussa 1 851 dollaria (1 786 euroa), kun vuonna 2020 vastaava luku oli 1 475 dollaria (1 423 euroa).


Sähköautojen materiaalikustannukset ovat siis kasvaneet 74 prosenttia, kun polttomoottoriautojen kohdalla kasvua oli 25 prosenttia".

 
"18.11.2022
Konsulttiyhtiö AlixPartnersin laskelmat kertovat täyssähköauton materiaalikustannusten asettuneen syyskuussa keskimäärin 5 076 dollariin eli noin 4 897 euroon. Kasvua vuoden 2020 keskimääräisestä kustannuksesta on tullut peräti 2 152 dollaria eli 2 076 euroa. Polttomoottoriautojen kohdalla, mukaan lukien hybridit, keskimääräinen materiaalikustannus oli syyskuussa 1 851 dollaria (1 786 euroa), kun vuonna 2020 vastaava luku oli 1 475 dollaria (1 423 euroa).


Sähköautojen materiaalikustannukset ovat siis kasvaneet 74 prosenttia, kun polttomoottoriautojen kohdalla kasvua oli 25 prosenttia".


No onneksi materiaalikulujen osuus on sitten vain 10% sen keskimääräisen auton kuluista, muuten autonvalmistajat olisivat ongelmissa.
 
Eiköhän se niin mene, että esim osamaksua maksava autoilija katsoo paljonko se on per/kk. Siihen sitten lisätään pa-kulut ja sähkö päälle jos vaikka ajelee ladattavalla hybridillä. Lisäksi vuoden vakuutus ja ajoneuvovero jaettuna 12. Jos ei ota katsastusta ja huoltoja yms rengaskuluja mukaan, niin varmaan voi jo laskea onko varaa ostaa/onko kannattavaa vaihtaa esim. 60t€ sähköautoon, jonka osamaksu varmaan tuplautuu perus 250-400e mitä varmaan yleensä ihmisillä on. Jos on niin hyvätuloinen, että on vara laittaa vaikka tonni lyhennykseen kuussa (tai pariskunnalla tarve vain yhdelle autolle a500€) ja auto vaihtuu viim. 3 vuoden kohdalla, niin sähköauton hankinassa varmaan on muut asiat mielessä kuin pelkät kk kulut. Yleensä suomalainen ihminen kuluttaa kaiken mitä tulee palkkana ja auto valitaan sen mukaan että ei jätä tielle ja on halpa pakollinen kk kulu. Tähän sähköautot on vielä liian kalliita suurimmalle osaa. Tulee halvemmaksi ajaa muutaman tonnin autolla ja kädet ristissä toivoa että pärjää ilman tuhansien remontteja.
 
No ei aivan näinkään. AC laturi ei edes kykene siirtämään virtaa sillä teholla mitä lämmitys vaatii. Lataus toki alkaa heti kun lämmitys käynnistyy, mutta akkua siinä hiukan kuluu. Sähköauton esilämmitys kestää 5-10 minuuttia. Tämä ei ole millään tavalla verrannollinen polttiksiin muutenkaan.

Hetkonen, kai nyt 3x16A tuottaa tarpeeksi virtaa lämmitystä varten?
 
Puhumattakaan 3x32A eli 22kW.

Sähköautojen materiaalikustannukset ovat siis kasvaneet 74 prosenttia, kun polttomoottoriautojen kohdalla kasvua oli 25 prosenttia".

Näistä luvuista vaan ei sinänsä selviä yksittäisen sähköauton materiaalikulut. Eli jos kaikkien sähköautomallien materiaalikulut pysyisivät ennallaan, mutta isoakkuisten osuus lisääntyisi, niin tuo luku kasvaisi silloinkin.
 
Jos tarkoitat hybridejä, niin edelleenkin lähes kaikki 1-vaiheisia. Niihin ei juurikaan kannata 3-vaiheista laittaa. Mitsun Outlanderi on jopa DC latauksella varustettu hybridi.
 
No mun kuplassa on teslaa, possua, WV ja bemaria. Harvalla on kotona 11Kw tai nopeampi lataus.
Mut hyvä näin, jatketaan.
 
Taitaa mennä iloisesti ristiin nyt se, mistä tehosta puhutaan. Täyssähköautojen laturit pääsääntöisesti vähintään sen 3x16A mutta läheskään kaikki autot eivät vietä öitään kytkettynä 3x16A sähkötehoon vaan ovat kiinni suko-pistokkeissa.
 
Taitaa mennä iloisesti ristiin nyt se, mistä tehosta puhutaan. Täyssähköautojen laturit pääsääntöisesti vähintään sen 3x16A mutta läheskään kaikki autot eivät vietä öitään kytkettynä 3x16A sähkötehoon vaan ovat kiinni suko-pistokkeissa.
Ehkä en vain ymmärtänyt että porukka lämmittää autoa julkisella lataus pisteellä aamuisin.
 
3,7 kw:lla latauksessa Outlander PHEV ainakin syö akkua jos lämmitys on päällä. Pitäisi laittaa Defa sisätilanlämmitin ja kahden johdon taktiikka talveksi. Boksiin tulee 3x16A mutta rajoitettu softalla kun ei toi auto enempää kuitenkaan ota.
 
Se on tietenkin totta että noita schukopistokkeesta lataavia varmasti on paljon tällä hetkellä. Sen kuitenkin pitäisi olla vain tilapäisratkaisu. Aika moni omakotitalossa asuva kuitenkin sen 11kW tai 22kW aseman itselleen asennuttaa. Ja uusissa rivareissakin näkyy olevan 11-22 kW latauspisteet. Myös joihinkin vanhoihin niitä on asennettu. Varmasti useimmat 70-100kWh akun omistavat haluaisivat kotiin nopeamman kuin 1,8kW (tai "super-Schukolla) 3,7kW latauksen, että auton saa alle vuorokaudessa ladattua.
 
Taitaa mennä iloisesti ristiin nyt se, mistä tehosta puhutaan. Täyssähköautojen laturit pääsääntöisesti vähintään sen 3x16A mutta läheskään kaikki autot eivät vietä öitään kytkettynä 3x16A sähkötehoon vaan ovat kiinni suko-pistokkeissa.
Itsellä on 3x16A (11kW) latausasema kotona, jota pystyy säätämään 6-16A välein. Kotona en ole kertaakaan käyttänyt autojen mukana tullutta 1-vaiheista tilapäislaturia. Yleensä rajattu 8A, mutta Korealaisissa saa säädettyä tuon suko laturin 8-12A väliin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom