Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toki pitää huomioida että monesti pääsulake 3x25A, ettei lämmityskautena samaan aikaan laita sähkökiuasta päälle, jos laturi nappaa täyden 16A lataukseen.Ei se 3x16A ole kovin kummoista tekniikkaa kiinteistön sähköissä. Voimavirtapistokkeeseen muutaman satasen piuha kiinni tai yksi sähköveto latauspaikalle ja siihen 400-1000€ latausasema.
Tuolla hidaslaturilla et vain ehdi latailemaan akkua täyteen niillä yön halvoilla pikkutunneilla. Siis jos sattuu pörssisähkösopimus olemaan...Teknisesti jos pistorasiat on mitoitettu oikein niin ei ole mitään estettä jatkuvaan käyttöön. Minulla on 11kW voimavirtalaturi ja Teslan mukana tullut max 13A latauskaapeli. Useimmiten käytämme kuitenkin tuota hitaampaa laturia, yön aikana akku on joka tapauksessa täynnä.
Miksikö? Tuo ohuempi kaapeli on mukavampi käsitellä ja akulle pitkässä juoksussa suotuisampi ladata pienemmällä teholla. Voimavirran tehoa saisi toki laskettua, mutta ei niin alas kuin tuo schukolaturi.
akulle pitkässä juoksussa suotuisampi ladata pienemmällä teholla
Voisiko 4-vedossa oli isompi maavara? Se ainakin nostaisi ilmanvastusta.Jos palataan taas valtakunnan sähköverkon, kiinteistöjen vähköverkon ja sähkön riittävyyden parista sähköautoihin...
Kaivelin Ioniq 6:sen speksilistoja kun auto sattuu kiinnostamaan. Osaako joku keksi syytä sille, että miksi 4wd versiolle listataan cw arvoksi 0.246 vs. takavedon 0.219? Se oli toki tiedossa, että speksien mukainen range on pienempi 4wd:lle, mutta miksi ihmeessä se vaikuttaa noin paljon ilmanvastukseen? Mukavasti on ilmoitettu range sekä 18" että 20" nakeilla. Vaikea keksiä syystä kyllä noiden isompien hommaamiseen.
AC latauksessa viittasin tavalliseen schuko laturiin ja teholuokkaan 1 x 8-12A, joka on ehdottomasti yleisin lataustapa. Järkikin varmaan sanoo, että 11kW ja 22kW lataustehoissa riittää kapasiteettia lämmitykseen.
Tietysti näin, mutta suurimmalle osalle myös 3,6kW latausasema tai karavaani pistorasia (3,6kW) on ihan riittävä, koska yön aikana saa taas auton täyteen. Tietty hitaammalla latauksella ei pysty ihan niin tarkasti kikkailla halpojen tuntien latausta jos kotona on pörssisähkö käytössä.11kw laturi dynaamisella kuormanhallinnalla täälläkin. En mitään schukolatausta edes harkitsisi omakotitaloon.
Sahkoautosta alkaa hyotymaan taloudellisesti 75km tyomatkan kohdilla jolloinka latausta joku 15kwh. Tekee 8 ampeerin piuhalla sen 8 tuntia. Keskimaarainen tyomatka 52km.Nii aika lyhyitä matkojahan suurin osa suomalaisista ajelee työajona että sitä lataustarvetta ei ole jotain 60kwh joka päivälle.
Meinaatko, että kaikki sähköautojen omistajat ovat näitä 75km tai yli työmatkojen omaavia? Itselläni tulee vähän päivästä riippuen 0-40km auton mittariin kilsoja. Toki ei vielä sähköautoa pihassa olekaan, mutta tilauksessa kylläkin.Sahkoautosta alkaa hyotymaan taloudellisesti 75km tyomatkan kohdilla jolloinka latausta joku 15kwh. Tekee 8 ampeerin piuhalla sen 8 tuntia. Keskimaarainen tyomatka 52km.
Jos tyomaalla on 8A latausta 8 tuntia niin paivassa tulee 40 km takkiin. Viikonloppuisin taytyisi sitten ladata 200km jostakin. 400 wltp pitaisi riittaa autossa tuohon.Joo itellä ois 110km per päivä mut ei lataus mahdollisuutta himassa toistaiseksi. Oon harkinnu et riittäiskö Model 3 LR siihen että pääsis töissä latailemaan
En. Lahinna tarkoitin etta kilometreja saisi tulla sen 20tkm vuodessa etta taloudellinen syy olisi merkittava ostaa sahkoauto. 15tkm se ei oikein sita viela ole.Meinaatko, että kaikki sähköautojen omistajat ovat näitä 75km tai yli työmatkojen omaavia?
Jos tyomaalla on 8A latausta 8 tuntia niin paivassa tulee 40 km takkiin. Viikonloppuisin taytyisi sitten ladata 200km jostakin. 400 wltp pitaisi riittaa autossa tuohon.
Olisin jo ajat sitten tilannut sahkoauton jos tyomatka olisi 110km. Mulla on vain 3km ja sahkomopolla mulla menee siihen viikossa 1kwh eli jotain 30 senttia. Talvella on niin kylma niin menen taksilla ja siihen meneekin sitten 30 euroa viikossa.Joo tommosta oon itekki laskeskellu, onhan se toki iso hankinta mutta eipä tommonen 3 litranen dieselkään oo kovin halpa ylläpitää. Hyvin äkkiä makselis lyhennystä säästyneillä kuluilla ja sitten ois kumminkin 10 vuotta uudempi auto.
Keskimääräinen työmatka ei kerro mitään . Pitää katsoa mediaania. Esimerkiksi yksi 100 km ajava ja yksi 10 km ajava tekee keskimäärin kaksi 55 km ajavaa, mutta vain yksi joutuu lataamaan useamman kerran viikossa.Sahkoautosta alkaa hyotymaan taloudellisesti 75km tyomatkan kohdilla jolloinka latausta joku 15kwh. Tekee 8 ampeerin piuhalla sen 8 tuntia. Keskimaarainen tyomatka 52km.
Olisin jo ajat sitten tilannut sahkoauton jos tyomatka olisi 110km. Mulla on vain 3km ja sahkomopolla mulla menee siihen viikossa 1kwh eli jotain 30 senttia. Talvella on niin kylma niin menen taksilla ja siihen meneekin sitten 30 euroa viikossa.
En tullut tanne vankaamaan. Lahinna kirjoitin alas mita olen laskiskellut siita etta 8A riittaa useimmille mutta ei varsinaisesti riita niille jotka lahtevat vaihtamaan sahkoautoon taloudellisista syista. Olisin myos antanut mediaani kilometrit jos ne olisivat helpolla googletuksella loytyneet. Olisi voinut jattaa kokonaan mainitsematta kun silla ei ole asian kannalta merkitysta. Itse myos pidan sahkoautojen voimalinjasta paljon enemman joten olisin siita myos valmis maksamaan enemman.Keskimääräinen työmatka ei kerro mitään Pitää katsoa mediaania. Esimerkiksi yksi 100 km ajava ja yksi 10 km ajava tekee keskimäärin kaksi 55 km ajavaa, mutta vain yksi joutuu lataamaan useamman kerran viikossa.
Oma työmatkani on n. 10 km yhteen suuntaan ja ostin sähköauton ihan vain helppouden, ajomukavuuden, varusteiden ja päästöttömyyden vuoksi. En taloudellisen hyödyn.
Mita jos vaan ostaisi uuden? Ajat sitten sen 10 vuotta niin tasoittuu niiden ensimmaisien vuosien kalleus.Joo itellä menee dieseliin joku 15-17,5 euroa per päivä plus muut kulut. Oon vaan niin juutalainen et oon odottanu et noiden 2020 Model 3 LR:ien hinnat putois vielä pikkasen alaspäin ni vois perustella sen ostamisen.
Mita jos vaan ostaisi uuden? Ajat sitten sen 10 vuotta niin tasoittuu niiden ensimmaisien vuosien kalleus.
Jaa'a. Olisko ilmoitettu 4WD@20" ja 2WD@18"? Muuten en keksi kuin mahdollisen maavara-eron/joku ylimääräinen jäähdytys takapäälle.Jos palataan taas valtakunnan sähköverkon, kiinteistöjen vähköverkon ja sähkön riittävyyden parista sähköautoihin...
Kaivelin Ioniq 6:sen speksilistoja kun auto sattuu kiinnostamaan. Osaako joku keksi syytä sille, että miksi 4wd versiolle listataan cw arvoksi 0.246 vs. takavedon 0.219? Se oli toki tiedossa, että speksien mukainen range on pienempi 4wd:lle, mutta miksi ihmeessä se vaikuttaa noin paljon ilmanvastukseen? Mukavasti on ilmoitettu range sekä 18" että 20" nakeilla. Vaikea keksiä syystä kyllä noiden isompien hommaamiseen.
Vähän samansuuntaista mietin, mutta aika erikoinen. Muissa range-spekseissä erikseen ilmoitettu 18” vs 20”.Jaa'a. Olisko ilmoitettu 4WD@20" ja 2WD@18"? Muuten en keksi kuin mahdollisen maavara-eron/joku ylimääräinen jäähdytys takapäälle.
Ilmoitettu maltillinen kulutusero 14,3 vs. 15,1 kWh/100 km vihjaa, että tuskin ilmanvastuksessa samalla rengastuksella olisi noin suurta eroa kuin spekseissä lukee.
Miksi auto pitäisi saada ladattua kotona tyhjästä täyteen alle vuorokaudessa?Se on tietenkin totta että noita schukopistokkeesta lataavia varmasti on paljon tällä hetkellä. Sen kuitenkin pitäisi olla vain tilapäisratkaisu. Aika moni omakotitalossa asuva kuitenkin sen 11kW tai 22kW aseman itselleen asennuttaa. Ja uusissa rivareissakin näkyy olevan 11-22 kW latauspisteet. Myös joihinkin vanhoihin niitä on asennettu. Varmasti useimmat 70-100kWh akun omistavat haluaisivat kotiin nopeamman kuin 1,8kW (tai "super-Schukolla) 3,7kW latauksen, että auton saa alle vuorokaudessa ladattua.
Ajan normipäivisin n. 120km työajoja, ja esim. tänään kun tulin kotiin, 52kWh akusta oli jäljellä vajaa 30%. Laitoin sen lataukseen n. 2,3kW teholla, ja nyt ennen nukkumaanmenoa se on päälle 50%. Eiköhän se aamulla töihin lähtiessäni ole latautunut jo reippaasti päälle 80%.
Aiemmin jo mainittu, eli pörssisähkösopimus ja yön halvat hinnat. Eli ei alle vuorokaudessa, vaan muutamassa tunnissa 01-06 välillä.Miksi auto pitäisi saada ladattua kotona tyhjästä täyteen alle vuorokaudessa?
Kai tuossa on sitten eroja sähköautojen välillä kun en viime talvena kokenut asiaa sen suuremmaksi ongelmaksi, vaikka toki keskimäärin lataus kaiketi eteni hitaammin kuin lämpimämmillä keleillä. Ei nyt ainakaan mitään tuollaista ilmiötä että latausteho olisi tippunut kolmasosaan vai mitä tuossa sinun tapauksessasi sitten tapahtui. Onhan nyt tänäänkin täällä ollut kuitenkin n. -4 asteen pakkaskeli, ja ihan kiltisti tuntuu autoni kuitenkin edelleen latautuvan 1x10A virralla.Pitää paikkansa näillä lämpötiloilla, mutta ei oikein kylmemmällä. Itse jouduin auton ostaessa tuolla 13A:lla pärjäämään (ennen kuin sain itse latausaseman asennettuksi), ja vaikka teoriassa sen pitäisi pystyä yössä lataamaan täyteen niin kylminä viikkoina (-15C keskiarvolla) se ei toteutunut. Akun lämmitykseen meni niin suuri osa, että itse lataamiseen ei oikein riittänyt potkua vaan auto ilmoitteli että 1kW teholla meni akkuun, loput lämmitykseen. Viikonloppu pelasti, koska joka päivä jäätiin hieman jälkeen. Puhumattakaan Teslan kanssa siitä että autoa pitää esilämmittää jotta pääsee edes sisään sinne ja sehän ei helpota alkuunkaan kylminä päivinä.
Kun sähkön hinta vaihtelee 20snt/kWh tuntien välillä, on auto on kiva ladata nopeasti silloin kun sähkö on halpaa ja vastaavasti jättää lataus kalliiden tuntien aikana väliin.Miksi auto pitäisi saada ladattua kotona tyhjästä täyteen alle vuorokaudessa?
Tuo lienee relevanttia vain niille jotka oikeasti ajavat joka päivä useampia satoja kilometrejä, eli tosiaan akun täydestä tyhjäksi.
Joku voisi sanoa, että se vasta typerää onkin, että polttaa talonsa ja menettää (vakuutus)rahansa, kun tietentahtoen tilapäiseen käyttöön tarkoitetulla laturilla latailee pistokkeesta, jota jatkuvaan kuormitukseen ei ole tarkoitettuTäällä kun nää samat sankarit toistelee samoja juttuja että ei riitä sukolataus jne... Meillä tulee päivässä 20-30km ajoa. Tarvitse noilla ajoilla laittaa kuin kerran kaksi viikkoon yöksi lataukseen.
Se se vasta typerää olisi ostaa meille jotain tonnin 11kW laturia.
Ketka?Täällä kun nää samat sankarit toistelee samoja juttuja että ei riitä sukolataus
Tähän on tullut päivityksiä tänä syksynä. Ei ole päivitys ehtinyt vielä kaikkiin autoihin, mutta pienitehoisilla DC-latureilla ei jatkossa lämmitetä akkua kuin sen verran, että voidaan ottaa vastaan laturin maksimiteho.Björn taisi järkeillä asian jotenkin että aina kun Tesla havaitsee käytettävän DC-latausta, oli se sitten kuinka vähätehoista (kuten 20kW), yrittää Tesla käyttää paljon energiaa akun lämmittämiseen kohti 40 asteen optimilämpötiloja jotta pystyttäisiin superpikalataamaan, vaikka sellaista tehoa ei DC-laturista ole kuitenkaan luvassa. Eli ainakin siinä tapauksessa Tesla pyrki ihan turhaan lämmittämään akkua suht heikkotehoisen DC-latauksen aikana kohti nopeaa teholatausta. Voi toki olla että Teslan käytös on video tekohetkestä muuttunut, on varmaan lähemmäs vuoden vanha video.
Korjaan, latailee pistokkeesta joka on vaihdettu käyttötarkoitukseen soveltuvaksi ja hyväksytyksi eikä menetä näin rahojaan.Joku voisi sanoa, että se vasta typerää onkin, että polttaa talonsa ja menettää (vakuutus)rahansa, kun tietentahtoen tilapäiseen käyttöön tarkoitetulla laturilla latailee pistokkeesta, jota jatkuvaan kuormitukseen ei ole tarkoitettu
Omaan ässään tää tuli. On hyvä päivitys, tosin thaikuissa ny niin en ole oikeilla pakkasilla päässy testaa.Tähän on tullut päivityksiä tänä syksynä. Ei ole päivitys ehtinyt vielä kaikkiin autoihin, mutta pienitehoisilla DC-latureilla ei jatkossa lämmitetä akkua kuin sen verran, että voidaan ottaa vastaan laturin maksimiteho.
Oliko sitten niin iso saasto verrattuna type-2 asentamiseen? Tahan kylla vaikuttaa paljon se etta onko jo kolmivaihe piuhaa tarjolla ulkona ja joutuuko sahkomiehesta maksamaan mitakin hintaa. Itse olettaisin etta se sininen karavaanari tulppa on akkia kanssa 300 euroa kun sahkomiehet ovat persoja rahalle ja niita sinisia ei oikein halvalla saa suomesta. Mutta mutta itsekkin olisin sen sinisen ihan itse tilannut saksasta halvalla ja itse vaihtanut.Korjaan, latailee pistokkeesta joka on vaihdettu käyttötarkoitukseen soveltuvaksi ja hyväksytyksi eikä menetä näin rahojaan.
Äkkiseltään katsottuna sininen karavaani pistorasia n.10€. Siihen päälle se tunnin asennus niin pitäisi alle 100€ selvitä, jos asennus tehdään vanhan pistorasian tilalle eikä uutta johtoa tarvitse vetää.Itse olettaisin etta se sininen karavaanari tulppa on akkia kanssa 300 euroa kun sahkomiehet ovat persoja rahalle ja niita sinisia ei oikein halvalla saa suomesta. Mutta mutta itsekkin olisin sen sinisen ihan itse tilannut saksasta halvalla ja itse vaihtanut.
Korjaan, latailee pistokkeesta joka on vaihdettu käyttötarkoitukseen soveltuvaksi ja hyväksytyksi eikä menetä näin rahojaan.