Yleistä keskustelua sähköautoista

Kauhean suuri ongelma muistettu mainita noin 6-9 kellonlyönnille kun pääosa kotilatauksesta tapahtuu normaalirytmissä olevilla juuri 00-06 kun muutenkin kulutus (ja hinta) on edullisimmillaan.

Autojen lämmitys tapahtuu enimmäkseen klo 07 jälkeen jolloin koko sähkönkulutus on jo korkeammalla.

Lämmitys klo 04 tuskin ongelma.
 
Aika pienelle tuntuu joku 600w sisätilanlämmitin. Joku 1600w on realistisempi ja pienempi auto jo alkaa olemaan lämmin pikkupakkasilla.
 
Kaipa tämä koskee myös ja erityisesti sähköautolijoita :D
"Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaa
Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan autojen sisätilojen lämmittämisestä pitää luopua, jos sähköpula uhkaa".

Kyllä tuohon ratkaisut löytyy jos tahtoa on:

1. Sähköauto: Lataus halvalla sähköllä yöllä, latauksen katkaisu kun sähkö hinta nousee aamulla. Lämmitys akkusähköllä.
- Miinukset: Range jää lyhyeksi

2. Polttomoottoriauto+sähkölämmitykset: Jätetään lämmitykset pois käytöstä
- Miinukset: Kylmä auto liikkeellelähdössä. Korkea kulutus ja korkeat päästöt

3. Polttomoottoriauto+webasto: Ei syö sähkö verkosta, ei toimenpiteitä
 
Millä tavalla. :confused:
No jo pelkästään sen takia että taivasalla olevien auto skrabaaminen ja lumenpuhdistus on monesti huomattavasti helpompaa kovalla pakkasella kun sisätilaa on lämmitetty. Jää ja huurre lähtee paljon helpommin ikkunoista. Aina on niitä laiskiaisia jotka eivät putsaa kaikkia ikkunoita jos kuura on lujassa. vähän raavitaan sieltä täältä. Uudellamaalla kovia pakkasia (enemmän kuin 20) ei hirveästi ole mutta jo keski-suomen korkeudella alkaa olla.
 
No jo pelkästään sen takia että taivasalla olevien auto skrabaaminen ja lumenpuhdistus on monesti huomattavasti helpompaa kovalla pakkasella kun sisätilaa on lämmitetty. Jää ja huurre lähtee paljon helpommin ikkunoista. Aina on niitä laiskiaisia jotka eivät putsaa kaikkia ikkunoita jos kuura on lujassa. vähän raavitaan sieltä täältä. Uudellamaalla kovia pakkasia (enemmän kuin 20) ei hirveästi ole mutta jo keski-suomen korkeudella alkaa olla.

Itse laitan polttiksen käyntiin aina 5-15min ennen lähtöä, on sulaa ja lämmintä. Ei toki onnistu kerrostalon pihalla tai jossain epäilyttävissä hoodeissa.
 
Ite olen säästellyt sähköä myös tämän syksyn pakkaskeleillä, kun ei jaksa laittaa autoa roikkaan. Käyn laittaa reilua varttia ennen auton käyntiin samalla kun käyttää koiria kusella ja onkin lämmin auto kun lähtee.
Liittyy ohuesti sähköautoiluun, kun veikkaan että ei jaksaisi johdon kanssa leikkiä siinäkään. Paitsi pakon edessä, kuten nyt polttiksien kanssa jos oikein kylmä ja haluaa että edes hieman esilämmitystä.
Itse laitan polttiksen käyntiin aina 5-15min ennen lähtöä, on sulaa ja lämmintä. Ei toki onnistu kerrostalon pihalla tai jossain epäilyttävissä hoodeissa.
Samaa kirjoitin just samalla kun tuli uusi postaus. Välillä myös kesällä, jos tarttee saada viileäksi.
 
Kai tässä haetaan, että kuski hytisee autossa ja siitä syystä touchi rattiin ja tiehen ei ole yhtä samettinen kuin lämpimällä kabiinilla.
Huurre, nimimerkillä juuri jouduin odottelemaan sen vajaa 10min että sai huurut pois kuskin puoleltakin. Teslassa taas ei ollut lähtiessä tuo huuru ongelmana vaan ai että oli haista sanonko mistä ajaa lämpimään halliin sopivalla kelillä. Ikkunat totaali huurussa sen 10-25s aka juuri se taktinen kun pitäisi nähdä mihin ajaa ettei tuki tietä.
 
Paikallinen verottaja puhalsi uutta tuulta sähköauton hankintaan.

Löytyykö mistään kattavaa listaa tästä ILP kuviosta, missä autoissa vakiona kaikissa, vakiona pohjoismaiden malleissa, lisävaruste tai ei ollenkaan? Corsa e, 208, ë-C4, Kona ja ehkä I Pace tässä nyt listalla tällä hetkellä.
 
Huurre, nimimerkillä juuri jouduin odottelemaan sen vajaa 10min että sai huurut pois kuskin puoleltakin. Teslassa taas ei ollut lähtiessä tuo huuru ongelmana vaan ai että oli haista sanonko mistä ajaa lämpimään halliin sopivalla kelillä. Ikkunat totaali huurussa sen 10-25s aka juuri se taktinen kun pitäisi nähdä mihin ajaa ettei tuki tietä.
Onko tuo tesla jotenkin poikkeuksellisen herkkä tuohon? Aika useinhan lämmitettyyn parkkihalluin ajaminen pitää ennakoida kytkemällä peilin lämmittimet ja huurteenpoisto etukäteen päälle.
 
Onko tuo tesla jotenkin poikkeuksellisen herkkä tuohon? Aika useinhan lämmitettyyn parkkihalluin ajaminen pitää ennakoida kytkemällä peilin lämmittimet ja huurteenpoisto etukäteen päälle.

En usko että on. Mitä itse pari kertaa parkkihallissa tuota kokenut, huuru on kehittynyt lasin ulkopinnalle josta se lähtee tietenkin pyyhkijöiden avulla pois. Ehkä hänellä ollut sisäkierto päällä? Sitten varmasti huurtuu auto kuin auto.
 
Kaipa tämä koskee myös ja erityisesti sähköautolijoita :D
"Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaa
Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan autojen sisätilojen lämmittämisestä pitää luopua, jos sähköpula uhkaa".
Sähköautossa on semmoinen kätevä akku, jolla lämmitykseen käytettävän energian voi ottaa sähköverkosta eri aikaan kuin polttisautoaan aamulla lämmittelevät.
 
Sähköautossa on semmoinen kätevä akku, jolla lämmitykseen käytettävän energian voi ottaa sähköverkosta eri aikaan kuin polttisautoaan aamulla lämmittelevät.
Aaaa.... Okei. Mutta mitäs jos se sähköauto haluaa pitää sen akun siihen asetetussa prosenttimäärässä ja kun lämmitys ottaa virtaa akusta alkaa auto napatakin kyseistä sähköä taas tolpasta kunnes lämmitys loppuu/saadaan auto niin lämpimäksi että pystytään taas ylläpitämään tuo asetettu lämpötila sekä akkuprosentti eli ottaa virtaa tolpasta lämmityksen loppumiseen asti. Näin ainakin oma toimi. 8A virta tolpasta ei riittänyt viime talvena pitämään varausta vaan joutui repimään tolpasta kaikki 8A mitä oli tarjolla jotta lämmitys riitti lämmittämään auton ennalta haluttuun aikaan. Eli otti virtansa ihan samaan aikaan kuin ne muutkin autot siinä parkkiksella.
 
Aaaa.... Okei. Mutta mitäs jos se sähköauto haluaa pitää sen akun siihen asetetussa prosenttimäärässä ja kun lämmitys ottaa virtaa akusta alkaa auto napatakin kyseistä sähköä taas tolpasta kunnes lämmitys loppuu/saadaan auto niin lämpimäksi että pystytään taas ylläpitämään tuo asetettu lämpötila sekä akkuprosentti eli ottaa virtaa tolpasta lämmityksen loppumiseen asti. Näin ainakin oma toimi. 8A virta tolpasta ei riittänyt viime talvena pitämään varausta vaan joutui repimään tolpasta kaikki 8A mitä oli tarjolla jotta lämmitys riitti lämmittämään auton ennalta haluttuun aikaan. Eli otti virtansa ihan samaan aikaan kuin ne muutkin autot siinä parkkiksella.

Jos taloyhtiön pihasta laitetaan lämmitystolpat pimeiksi aamuisin, niin eiköhän laturitkin sammuteta. Sitten saa käyttää omaa harkintaa haluaako lämmittää akusta vai ei.
 
Jos taloyhtiön pihasta laitetaan lämmitystolpat pimeiksi aamuisin, niin eiköhän laturitkin sammuteta. Sitten saa käyttää omaa harkintaa haluaako lämmittää akusta vai ei.
Vaikea toteuttaa lakien kannalta jos miettii. Asukas maksaa sopimuksen mukaisesti tolpasta ja tavalla tai toisella siitä tulevasta sähköstä (kellokytkin, sähkön määrä tms.). Tuo sopimus pitäisi pystyä purkamaan mahdollisesti yksipuoleisella päätöksellä (mikä tuskin tulisi toteutumaan ottaen huomioon miten laiskoja moni autoilija nykyään on.
 
Aaaa.... Okei. Mutta mitäs jos se sähköauto haluaa pitää sen akun siihen asetetussa prosenttimäärässä ja kun lämmitys ottaa virtaa akusta alkaa auto napatakin kyseistä sähköä taas tolpasta kunnes lämmitys loppuu/saadaan auto niin lämpimäksi että pystytään taas ylläpitämään tuo asetettu lämpötila sekä akkuprosentti eli ottaa virtaa tolpasta lämmityksen loppumiseen asti. Näin ainakin oma toimi. 8A virta tolpasta ei riittänyt viime talvena pitämään varausta vaan joutui repimään tolpasta kaikki 8A mitä oli tarjolla jotta lämmitys riitti lämmittämään auton ennalta haluttuun aikaan. Eli otti virtansa ihan samaan aikaan kuin ne muutkin autot siinä parkkiksella.
No sitten se sähköautoilija on samaa sakkia lämmityksen suhteen kuin sisätilalämmitintä huudattaa autoilijakin. Ei sitä akkua tietysti kukaan voi pakottaa sähköverkon puskurina käyttämään jos autoilija on välinpitämätön. En tiedä miksi se varaus pitäisi pitää vakiona. Itse lataan kerran viikossa, ajastettuna viikonloppu-öisin.
 
Piti taas vilkaista, eikä kumpikaan näistä alle 40k Tesla Model 3:sta ole käynyt kaupaksi tässä kolmessa viikossa. Nyt toisen pyynti jo valahtanut tonnin alaspäin 38 990 euroon.
Pitäisikö tätä nyt jotenkin ihmetellä, kun 117 ja 185 (!) tkm rullatut ei mene kaupaksi, koska pienellä rahallisella erotuksella löytyy myös hyvin selvästi vähemmän ajettuja yksilöitä? Ei maailma nyt vielä niin sekaisin ole, etteikö kilometrit näkyisi hinnassa ja kiinnostuksessa - kun vaihtoehtojakin on.
 
Ei maailma nyt vielä niin sekaisin ole, etteikö kilometrit näkyisi hinnassa ja kiinnostuksessa - kun vaihtoehtojakin on.
Ei ole enää, vielä muutama kuukausi sitten oli. Juuri tuo halpojen Tesla Model 3:sten listoille jääminen on minusta se paras merkki markkinoiden tervehtymisestä sähköautojen osalta. Minusta on mielenkiintoista seurata, että mihin se hinta lopulta asettuu, että alkaa taas ostajia löytymään.
 
Ei ole enää, vielä muutama kuukausi sitten oli. Juuri tuo halpojen Tesla Model 3:sten listoille jääminen on minusta se paras merkki markkinoiden tervehtymisestä sähköautojen osalta. Minusta on mielenkiintoista seurata, että mihin se hinta lopulta asettuu, että alkaa taas ostajia löytymään.
Kyllä minä 185tkm rullatusta 2019 LR mallista 32k maksaisin.
 
Ei ole enää, vielä muutama kuukausi sitten oli. Juuri tuo halpojen Tesla Model 3:sten listoille jääminen on minusta se paras merkki markkinoiden tervehtymisestä sähköautojen osalta. Minusta on mielenkiintoista seurata, että mihin se hinta lopulta asettuu, että alkaa taas ostajia löytymään.
Sulla menee nyt kyllä sekaisin halpa ja hinnaltaan halvempi. Se, että markkinoille tulee enemmän ja enemmän vanhempia paljon rullattuja ei tee hinnoista maagisesti halpoja. Minusta nykyhetken ilmiö kertoo hintojen halpuutuksen sijaan enemmän siitä, että ”ensimmäinen” todellinen sukupolvi varteenotettavia sähköautoja alkaa tulla vaihtoikään ja hinnat tämän vuoksi tippuvat. Uudenkarheat pääsääntöisesti (kaikki mallit/merkit) ovat edelleen joko ei-oo myynnissä tai paljon yli listahinnan, jos auto oikeasti löytyy. Halvaksi ei hintoja voi sanoa, kun 40 t€ pyydetään 185 tkm vehkeestä, josta akkutakuukin alkaa olla ajettu pois. Vielä yksityisellä myyjällä, liikkeessä kiskoisivat varmaan tonneja enemmän.
 
Keväällä/kesällä nuo pari alle 40t maksavaa pikkuTeslaa ja muutamat jotka karvan yli 40t, olisi ostettu nopeasti autoliikkeiden toimesta pois ja laitettu 5000€ lisää hintaan ja myyty rivakasti. Kertoo kysynnän muutoksesta että näin ei ole nyt käynyt. Kaiketikin uskonkin, että nuo yksityiset myyjät ovat saaneet ostotarjouksia useimmistakin liikkeistä, mutta tällä kertaa tarjoukset ovat olleet alle pyyntihinnan, veikkaan että reilusti kun ei ole kauppoihin päässeet...

Seuraava rajapyykki onkin 30t€ Model 3:lla ja se tapahtuu nopeammin, kuin Teslafanboyssit uskookaan.
 
Seuraava rajapyykki onkin 30t€ Model 3:lla ja se tapahtuu nopeammin, kuin Teslafanboyssit uskookaan.
Seuraan! Keväällä tulee varmaan vähän takapakkia tähän laskuun, kun kysyntä alkaa taas kasvamaan. Oma veikkaus on, että ensimmäinen alle 30k€ M3 nähdään vasta ensi syksynä.
 
Tulipas tälläinen vastaan tänään, että automyyjä sanoi "pikalatauksen olevan pahaksi akuille" (eli nämä DC-suurteholaturit") ja kuulemma "suositus on hidaslataus" (ilmeisesti siis AC-lataus) varsinkin plugin-hybrideille. Kuulosti itselle kyllä vähän silleen paskapuheelta. Mikä on internetin konsensus asiasta?
EDIT: Onko missään plug-in hybridissä edes DC-pikalatausmahdollisuutta? Eikös niissä kaikissa ole vain AC type2-liitin? Ei niiden pikkuruista akkua liene tarpeen ladata 100kW teholla...

Kyllä se periaatteessa pitää paikkansa, nopeampi lataus kuumentaa akkua kovastikin joka sitten lyhentää akun elinikää. Pätee muihinkin akullisiin härpättimiin kuin sähköautoihin. Vielä tarkennuksena että jostain olen käsittänyt ongelmana olevan myös kova ja nopea akun lämpötilan vaihtelu, eli että kylmä akku alkaa kovasti kuumeta latauksessa. Erikseen vielä varoitetaan ettei kylmää akkua tulisi pikaladata, ja kylmällä tässä tarkoitetaan yön tai päivän kovassa pakkasessa seissyttä autoa. Esim. sähköpotkulautani ohjeissakin erikseen kielletään akun lataus ulkona pakkasessa koska sen katsotaan vahingoittavan akkua.

Tulee tosin muistaa että sähköautot pyrkivät ottamaan nämä huomioon akun aktiivisessa lämmönhallinnassa, eli akkua viilennettään tehokkaasti pikalatauksen aikana, ja/tai esilämmitetään latausta varten jos akku on kylmänä. Minulle jäänyt kuva että varsinkin Teslassa tämä puoli on pitkään ollut kunnossa, ja tarvitsee vähemmän miettiä miten nopea pikalataus tai lataus akku kylmänä vaikuttaa akkuun. Tosin Teslan (ja joidenkin muiden sähköautojen) akun esilämmitys ennen pikalatausasemalle tuloa liittyy käsittääkseni enemmän maksimaalisen lataustehon saavuttamiseen, kuin akun eliniän pidentämiseen. En vain jotenkin jaksa uskoa että akku oikeasti pitää saada lämmitettyä johonkin 40 asteeseen ennenkuin sitä on ns. turvallista (pika)ladata, kyllä se taitaa enemmän liittyä siihen että siinä lämpötilassa se vaan alkaa heti alusta asti ladata nopeimmin.

Akku yleensä myös lämpenee jonkin verran ajon aikana muutenkin, joten jos pikalataus tapahtuu ajon aikana tai sen päätteeksi, kuvittelisin ongelman olevan vähäisempi kuin jos seisottaa autoa kylmänä -30 asteen pakkasessa yön yli pikalaturin vieressä, ja vasta sitten alkaa ladata. Tosin, kuten edellä sanottu, useimmat sähköautot kaiketi silloin pyrkivät ensin aktiivisesti lämmittämään akkua aluksi.

Sitten vielä erikseen LFP-akut, en tiedä kuinka paljon niissä tarvitsee miettiä näitä elinikäjuttuja, mutta niillä ilmeisesti on erityisiä ongelmia latautua kylmänä, joten niitä joudutaan joka tapauksessa (esi)lämmittämään latausta varten.

Saatan toki olla väärässä, tai sitten ei. Tai sitten molempia.
 
Viimeksi muokattu:
Kauhean suuri ongelma muistettu mainita noin 6-9 kellonlyönnille kun pääosa kotilatauksesta tapahtuu normaalirytmissä olevilla juuri 00-06 kun muutenkin kulutus (ja hinta) on edullisimmillaan.

Suurin osa kuitenkin lataa autonsa töissä ilmaiseksi klo 08-16.
 
Edelleen on arvonlasku <0 kun huomioidaan polttoainesäästöt vs polttisauto niin ei tuo niin huonosti ole. T. Fanboy
Mullakin on tuossa nykyisessä polttiksessa jopa arvonnousua, vaikka olen sillä useamman vuoden ajellut. Jos huomioin polttoainesäästöt verrattuna suurempikulutteiseen.

Hei, mehän tienataan tällä.
 
Onko lähdettä tähän vai joku heitto vaan? Oma arvaus ois että yöllä suurin osa lataa kotipihassa tai parkkipaikalla jos sellaiseen on mahdollisuus

Ihan samanlainen heitto kuin omasikin. Ihan kun katsoo oman firman parkkipaikka voi tämän todeta. Kuka nyt itse maksaisi latauksestaan jos sen voi työpaikalla tehdä.
 
Ihan samanlainen heitto kuin omasikin. Ihan kun katsoo oman firman parkkipaikka voi tämän todeta. Kuka nyt itse maksaisi latauksestaan jos sen voi työpaikalla tehdä.

Kuka nyt työpaikalle ajaisi, kun kotonakin voi töitä tehdä. Ihan kun katsoo omaa parkkipaikkaa, voi tämän todeta. Oikeasti, olisin yllättynyt jos edes promille sähköautoilijoista lataisi työpaikallaan ilmaiseksi pääasiassa. Kyllä niiden latauspaikkamäärä on niin mitätön isossa mittakaavassa, eikä välttämättä useimpia työnantajia edes kiinnosta rakentaa niitä lisää. PK-seudulla ei kaikilla työpaikoilla edes ole parkkipaikkoja ollenkaan, tai niitä on rajoitettu määrä. Ja se vasta on jäävuoren huippu sille että siellä olisi mitään ilmaista sähköä. Kyllä tuo on sellainen kohde, josta säästetään useimmissa yrityksissä heti alkuun nykyhetkellä.
 
Kuka nyt työpaikalle ajaisi, kun kotonakin voi töitä tehdä. Ihan kun katsoo omaa parkkipaikkaa, voi tämän todeta. Oikeasti, olisin yllättynyt jos edes promille sähköautoilijoista lataisi työpaikallaan ilmaiseksi pääasiassa. Kyllä niiden latauspaikkamäärä on niin mitätön isossa mittakaavassa, eikä välttämättä useimpia työnantajia edes kiinnosta rakentaa niitä lisää. PK-seudulla ei kaikilla työpaikoilla edes ole parkkipaikkoja ollenkaan, tai niitä on rajoitettu määrä. Ja se vasta on jäävuoren huippu sille että siellä olisi mitään ilmaista sähköä. Kyllä tuo on sellainen kohde, josta säästetään useimmissa yrityksissä heti alkuun nykyhetkellä.

Kaikki plugarit mukaan niin kyllä niitä ladataan ihan hyvällä prosentilla työmailla.
 
Kaikki plugarit mukaan niin kyllä niitä ladataan ihan hyvällä prosentilla työmailla.

Eipä niitä latureita vain ole, vaikka plugareita olisi. Jos nykyisin tingitään jo siitä kuinka monta autopaikkaa per työntekijä on (vai onko kokonaan työntekijän ongelman hommata ne), niin ei niihin vielä siihen päälle osteta jotain latausasemia. Jos löytyy kaksi laturia per 200 autopaikkaa ja työntekijöitä on 2000, niin aika heikko prosentti on. Ja tätä tasoahan se nykyisin paljolti on.

Taitaa olla vain maakunnissa jokaiselle työntekijälle autopaikka.
 
Sivistä ihmeessä minua miksei. :confused: Teslaa hankkiessa ajattelin että 10k km =1000e säästöä bensakuluissa, 100k km=10ke. Myöhemmin polttoaineen hinnan noustessa olen tuota muuttanut ajatuksissani 10k km=2000e. Bonuksena vähäiset huoltokulut.
Toinen on pääomakulua ja toinen käyttökulua. Ei se pääomakulu mihinkään häviä, vaikka käyttökulut pienenevät.
 
Taitaa olla vain maakunnissa jokaiselle työntekijälle autopaikka.
Ettei olisi vain joku kehaykkosen sisapuolinen ongelma. Itsella ollut tyomaat paakaupunkiseudulla mutta kehaykksen ulkopuolella ja ei ole kylla parkkipaikkojen kanssa ollut ongelmaa.
 
Onko missään plug-in hybridissä edes DC-pikalatausmahdollisuutta? Eikös niissä kaikissa ole vain AC type2-liitin? Ei niiden pikkuruista akkua liene tarpeen ladata 100kW teholla...

On. Esim Mersun lähes kaikki uudemmat long range hybridit lataa myös dc:llä ja vieläpä varsin hyvällä teholla.

Ja ihan mitsun outlander phevissä taisi myös olla edit: chademoliitin.
 
Viimeksi muokattu:
On. Esim Mersun lähes kaikki uudemmat long range hybridit lataa myös dc:llä ja vieläpä varsin hyvällä teholla.

Ja ihan mitsun outlander phevissä taisi myös olla ccs liitin.
Mersuissa tosin pitää aina maksaa 670-680 € lisää. Pienissä A, B, GLA jne. DC CCS 24 kW. Keskikokoisista C300e 55 kW CCS. Vielä järeämpi 60 kW CCS löytyy mm. GLC, GLE ja S-sarjasta.

Bemun i3 REx:ssa joissain oli 50 kW CCS:

Vakiovarusteena CCS (32 kW) löytyy Range Rovereista, Discoverystä ja Defenferistä.

Nuo nyt eivät ole aiheen mukaisia sähköautoja, mutta tiedoista saattaa jollekin kahden vaiheilla olevalle olla iloa. Parhaissa WLTP on jopa 121 km (MB GLC) ja kun latausnopeus on jopa 60 kW, niin voivat entistä useammalle käyttäjälle toimia käytännössä sähköautoina.

Edit.
Esim: Auto-Suni | Uusi Mercedes-Benz GLC on täällä!

Tuon akku on samaa luokkaa kuin täyssähkö Miissä ja pikalataus on selvästi nopeampi. Kulutusero tietenkin tekee Miistä paremman sähköauton. Sähköauton ja plugarin raja hämärtyy.

Edit2. @Pakana plugareista tässä höpisin, eli tarkoitin REx-mallia. Tavallaan sekin on pohjimmiltaan ihan yhtä sähköauto kuin i3 BEV, koska akut ja laturit ovat yhtä suuria, mutta se kakspyttyinen REx tekee siitä lataushybridin.

@timppeli
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautoissa käyttäjän ei tarvitse huolehtia akun hajoavan lämpötilan vuoksi. Auto suojelee arvokkainta komponenttiaan. Isoin haitta kylmällä akulla pikalataamisesta on hidas nopeus (tämä on juuri sitä akun suojelemista).

Pikalataus kuluttaa toki akkua enemmän kuin hidas mutta kulutustavaraa ne ovat muutenkin. Akun ikäkin huonontaa kapasiteettia vaikkei olisi ajettu kilometriäkään. 1. Omistajalle tällä ei ole mitään merkitystä.
 
Sivistä ihmeessä minua miksei. :confused: Teslaa hankkiessa ajattelin että 10k km =1000e säästöä bensakuluissa, 100k km=10ke. Myöhemmin polttoaineen hinnan noustessa olen tuota muuttanut ajatuksissani 10k km=2000e. Bonuksena vähäiset huoltokulut.

Sulla menee nyt kulut sekaisin. Auton arvo laskee riippumatta siitä paljonko olet säästänyt bensakuluissa.
 
Sulla menee nyt kulut sekaisin. Auton arvo laskee riippumatta siitä paljonko olet säästänyt bensakuluissa.
Useimmille on varmaan olennaista paljonko autoilun kokonaiskulut on. Eli siis jos haluan tietyin ominaisuuksin ja mukavuuksin olevan auton käyttöön vaikka 5 vuodeksi ja haluan ajaa tietyn määrän, niin minua kiinnostaa lähinnä meneekö minulla siihen rahaa yhteensä 30 000€ vai 100 000€. Se, mihin "kustannuslajeihin" ne kustannukset jakautuu on ihan yhdentekevää.

Eli siis toisin sanoen jos toisella autolla arvonalenema 50 000€ ja polttoainekulut 20 000€ ja toisella autolla arvonalenema 40 000€ ja polttoainekulut 50 000€, niin (muiden kulujen ja ominaisuuksien ollessa samat) kyllä minusta tuo ensimmäinen olisi järkevämpi vaihtoehto, vaikka siinä arvonalenema olikin suurempi.

Arvonlalenemaa olennaisempi juttu on se hankintahinta, eli jos joutuu sitomaan isomman summan pääomaa kiinni, niin sitten siitä voi laskea paljonko pääomalle olisi saanut tuottoa muuten.

Ainakaan minulla ei henkilökohtaisella tilillä ole eri laaria pääomakuluille ja ylläpitokuluille. Edes yrityksessä ei voiton suuruuteen (viivan alle jäävään) vaikuta onko kyseessä kalusto- vai käyttökulut, vaikka siellä ne kirjataankin erillisille kirjanpitotileille. Yrityksen tapauksessa toki tilanne on vähän mutkikkaampi, kun myöskin kulujen jaksottuminen eri tilikausille voi vaikuttaa asiaan jonkin verran.
 
Viimeksi muokattu:
Sivistä ihmeessä minua miksei. :confused: Teslaa hankkiessa ajattelin että 10k km =1000e säästöä bensakuluissa, 100k km=10ke. Myöhemmin polttoaineen hinnan noustessa olen tuota muuttanut ajatuksissani 10k km=2000e. Bonuksena vähäiset huoltokulut.

Epäilen vahvasti tätä matikkaa. Autot, joilla on ajettu 175tkm muutamassa vuodessa (siitähän se keskustelu lähti) ovat luultavasti niitä, joilla vedetään paljon maantiepätkää. Ja mahdollisesti vielä pikalatureilla - koska mistä muualta sitä saisi. Eli tilanteissa, joissa se diesel olisi myös edullinen. Jos ajatellaan vaikka viime vuoden diesel hintoja (koska silloinhan sillä autolla on ajettu) ja Teslan SC hintoja, niin erot menoissa on polttoainekuluissa lähemmäs puolta tuosta ehdottamastasi.

Kaupunkiajossa, missä sähköauto eniten säästää, ei yleensä noin nopeasti kilometrejä tule. Se on harvinaisempi tapaus se.

Bonuksena vähäiset huoltokulut.

Tätä kyllä jankutetaan, mutta itse en ole niin suurta eroa huomannut uusissa autoissa (niitähän tässä pitää verrata). Huollot ovat nykyautoissa siinä alussa sen 30-40tkm välein, tai kerran kahdessa vuodessa. Hinta joitain satasia (näin ainakin Range Roverilla ja Audilla). Ennen seuraavaa huoltoa useimmat heittävät jo vaihtoon, jos mennään kuten nyt Teslojen myynnin kanssa. Tuollaiset summat, jos kerran joutuu auton eliniässä sen huoltamaan niin eivät oikeasti vaikuta käyttökuluihin. Loppujen lopuksi ainoat erot huoltokuluissa on suunnilleen öljynvaihto ja polttoainefiltteri. Loput joutuu sähköautoissakin vaihtamaan tuossa aikajaksossa.

Tuntuu että verrataan "tää mun 20 vuotias S-mersu kulutti näin paljon ja meni näin paljon huoltoihin, mut tää mun upouusi takuullinen karvalakki Mii Electric ei maksa yhtään niin paljon huolloissa, vaikka ei kyllä mahdu myöskään tavarat sisään". Uusien autojen kohdalla huollot eivät ole merkittäviä, kummassakaan. Jos jotain hajoaa, se menee takuuseen.
 
Audilla ainakin omasta kokemuksesta jo pelkkä perushuolto(öljynvaihto yms) lähtee siitä 500 eurosta ylöspäin. Tämä siis marmoritiskillä.
 
Audilla ainakin omasta kokemuksesta jo pelkkä perushuolto(öljynvaihto yms) lähtee siitä 500 eurosta ylöspäin. Tämä siis marmoritiskillä.
Omasta kokemuksesta Audilla joka toinen huolto oli ns. laajempi ja se kustansi about 540€ ja joka toinen oli suppea, kustannus n. 330€. Paikkana marmoritiski eli Audicenter.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 511
Viestejä
4 498 548
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom