Tulipas tälläinen vastaan tänään, että automyyjä sanoi "pikalatauksen olevan pahaksi akuille" (eli nämä DC-suurteholaturit") ja kuulemma "suositus on hidaslataus" (ilmeisesti siis AC-lataus) varsinkin plugin-hybrideille. Kuulosti itselle kyllä vähän silleen paskapuheelta. Mikä on internetin konsensus asiasta?
EDIT: Onko missään plug-in hybridissä edes DC-pikalatausmahdollisuutta? Eikös niissä kaikissa ole vain AC type2-liitin? Ei niiden pikkuruista akkua liene tarpeen ladata 100kW teholla...
Kyllä se periaatteessa pitää paikkansa, nopeampi lataus kuumentaa akkua kovastikin joka sitten lyhentää akun elinikää. Pätee muihinkin akullisiin härpättimiin kuin sähköautoihin. Vielä tarkennuksena että jostain olen käsittänyt ongelmana olevan myös kova ja nopea akun lämpötilan vaihtelu, eli että kylmä akku alkaa kovasti kuumeta latauksessa. Erikseen vielä varoitetaan ettei kylmää akkua tulisi pikaladata, ja kylmällä tässä tarkoitetaan yön tai päivän kovassa pakkasessa seissyttä autoa. Esim. sähköpotkulautani ohjeissakin erikseen kielletään akun lataus ulkona pakkasessa koska sen katsotaan vahingoittavan akkua.
Tulee tosin muistaa että sähköautot pyrkivät ottamaan nämä huomioon akun aktiivisessa lämmönhallinnassa, eli akkua viilennettään tehokkaasti pikalatauksen aikana, ja/tai esilämmitetään latausta varten jos akku on kylmänä. Minulle jäänyt kuva että varsinkin Teslassa tämä puoli on pitkään ollut kunnossa, ja tarvitsee vähemmän miettiä miten nopea pikalataus tai lataus akku kylmänä vaikuttaa akkuun. Tosin Teslan (ja joidenkin muiden sähköautojen) akun esilämmitys ennen pikalatausasemalle tuloa liittyy käsittääkseni enemmän maksimaalisen lataustehon saavuttamiseen, kuin akun eliniän pidentämiseen. En vain jotenkin jaksa uskoa että akku oikeasti pitää saada lämmitettyä johonkin 40 asteeseen ennenkuin sitä on ns. turvallista (pika)ladata, kyllä se taitaa enemmän liittyä siihen että siinä lämpötilassa se vaan alkaa heti alusta asti ladata nopeimmin.
Akku yleensä myös lämpenee jonkin verran ajon aikana muutenkin, joten jos pikalataus tapahtuu ajon aikana tai sen päätteeksi, kuvittelisin ongelman olevan vähäisempi kuin jos seisottaa autoa kylmänä -30 asteen pakkasessa yön yli pikalaturin vieressä, ja vasta sitten alkaa ladata. Tosin, kuten edellä sanottu, useimmat sähköautot kaiketi silloin pyrkivät ensin aktiivisesti lämmittämään akkua aluksi.
Sitten vielä erikseen LFP-akut, en tiedä kuinka paljon niissä tarvitsee miettiä näitä elinikäjuttuja, mutta niillä ilmeisesti on erityisiä ongelmia latautua kylmänä, joten niitä joudutaan joka tapauksessa (esi)lämmittämään latausta varten.
Saatan toki olla väärässä, tai sitten ei. Tai sitten molempia.