- Liittynyt
- 15.07.2022
- Viestejä
- 609
Aika pienelle tuntuu joku 600w sisätilanlämmitin. Joku 1600w on realistisempi ja pienempi auto jo alkaa olemaan lämmin pikkupakkasilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaipa tämä koskee myös ja erityisesti sähköautolijoita
"Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaa
Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan autojen sisätilojen lämmittämisestä pitää luopua, jos sähköpula uhkaa".
![]()
Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaa
Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaayle.fi
Millä tavalla.liikenneturvallisuuden kannalta vaaralliseksi jos ei polttistakaan yhtään etukäteen lämmitetä.
Kai tässä haetaan, että kuski hytisee autossa ja siitä syystä touchi rattiin ja tiehen ei ole yhtä samettinen kuin lämpimällä kabiinilla.Millä tavalla.![]()
No jo pelkästään sen takia että taivasalla olevien auto skrabaaminen ja lumenpuhdistus on monesti huomattavasti helpompaa kovalla pakkasella kun sisätilaa on lämmitetty. Jää ja huurre lähtee paljon helpommin ikkunoista. Aina on niitä laiskiaisia jotka eivät putsaa kaikkia ikkunoita jos kuura on lujassa. vähän raavitaan sieltä täältä. Uudellamaalla kovia pakkasia (enemmän kuin 20) ei hirveästi ole mutta jo keski-suomen korkeudella alkaa olla.Millä tavalla.![]()
No jo pelkästään sen takia että taivasalla olevien auto skrabaaminen ja lumenpuhdistus on monesti huomattavasti helpompaa kovalla pakkasella kun sisätilaa on lämmitetty. Jää ja huurre lähtee paljon helpommin ikkunoista. Aina on niitä laiskiaisia jotka eivät putsaa kaikkia ikkunoita jos kuura on lujassa. vähän raavitaan sieltä täältä. Uudellamaalla kovia pakkasia (enemmän kuin 20) ei hirveästi ole mutta jo keski-suomen korkeudella alkaa olla.
No juu jossei ole volkkaria joka läväyttää lukot kiinni kun avain on virtalukossaItse laitan polttiksen käyntiin aina 5-15min ennen lähtöä, on sulaa ja lämmintä. Ei toki onnistu kerrostalon pihalla tai jossain epäilyttävissä hoodeissa.
Samaa kirjoitin just samalla kun tuli uusi postaus. Välillä myös kesällä, jos tarttee saada viileäksi.Itse laitan polttiksen käyntiin aina 5-15min ennen lähtöä, on sulaa ja lämmintä. Ei toki onnistu kerrostalon pihalla tai jossain epäilyttävissä hoodeissa.
Huurre, nimimerkillä juuri jouduin odottelemaan sen vajaa 10min että sai huurut pois kuskin puoleltakin. Teslassa taas ei ollut lähtiessä tuo huuru ongelmana vaan ai että oli haista sanonko mistä ajaa lämpimään halliin sopivalla kelillä. Ikkunat totaali huurussa sen 10-25s aka juuri se taktinen kun pitäisi nähdä mihin ajaa ettei tuki tietä.Kai tässä haetaan, että kuski hytisee autossa ja siitä syystä touchi rattiin ja tiehen ei ole yhtä samettinen kuin lämpimällä kabiinilla.
Onko tuo tesla jotenkin poikkeuksellisen herkkä tuohon? Aika useinhan lämmitettyyn parkkihalluin ajaminen pitää ennakoida kytkemällä peilin lämmittimet ja huurteenpoisto etukäteen päälle.Huurre, nimimerkillä juuri jouduin odottelemaan sen vajaa 10min että sai huurut pois kuskin puoleltakin. Teslassa taas ei ollut lähtiessä tuo huuru ongelmana vaan ai että oli haista sanonko mistä ajaa lämpimään halliin sopivalla kelillä. Ikkunat totaali huurussa sen 10-25s aka juuri se taktinen kun pitäisi nähdä mihin ajaa ettei tuki tietä.
Onko tuo tesla jotenkin poikkeuksellisen herkkä tuohon? Aika useinhan lämmitettyyn parkkihalluin ajaminen pitää ennakoida kytkemällä peilin lämmittimet ja huurteenpoisto etukäteen päälle.
Sähköautossa on semmoinen kätevä akku, jolla lämmitykseen käytettävän energian voi ottaa sähköverkosta eri aikaan kuin polttisautoaan aamulla lämmittelevät.Kaipa tämä koskee myös ja erityisesti sähköautolijoita
"Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaa
Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan autojen sisätilojen lämmittämisestä pitää luopua, jos sähköpula uhkaa".
![]()
Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaa
Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaayle.fi
Aaaa.... Okei. Mutta mitäs jos se sähköauto haluaa pitää sen akun siihen asetetussa prosenttimäärässä ja kun lämmitys ottaa virtaa akusta alkaa auto napatakin kyseistä sähköä taas tolpasta kunnes lämmitys loppuu/saadaan auto niin lämpimäksi että pystytään taas ylläpitämään tuo asetettu lämpötila sekä akkuprosentti eli ottaa virtaa tolpasta lämmityksen loppumiseen asti. Näin ainakin oma toimi. 8A virta tolpasta ei riittänyt viime talvena pitämään varausta vaan joutui repimään tolpasta kaikki 8A mitä oli tarjolla jotta lämmitys riitti lämmittämään auton ennalta haluttuun aikaan. Eli otti virtansa ihan samaan aikaan kuin ne muutkin autot siinä parkkiksella.Sähköautossa on semmoinen kätevä akku, jolla lämmitykseen käytettävän energian voi ottaa sähköverkosta eri aikaan kuin polttisautoaan aamulla lämmittelevät.
Aaaa.... Okei. Mutta mitäs jos se sähköauto haluaa pitää sen akun siihen asetetussa prosenttimäärässä ja kun lämmitys ottaa virtaa akusta alkaa auto napatakin kyseistä sähköä taas tolpasta kunnes lämmitys loppuu/saadaan auto niin lämpimäksi että pystytään taas ylläpitämään tuo asetettu lämpötila sekä akkuprosentti eli ottaa virtaa tolpasta lämmityksen loppumiseen asti. Näin ainakin oma toimi. 8A virta tolpasta ei riittänyt viime talvena pitämään varausta vaan joutui repimään tolpasta kaikki 8A mitä oli tarjolla jotta lämmitys riitti lämmittämään auton ennalta haluttuun aikaan. Eli otti virtansa ihan samaan aikaan kuin ne muutkin autot siinä parkkiksella.
Vaikea toteuttaa lakien kannalta jos miettii. Asukas maksaa sopimuksen mukaisesti tolpasta ja tavalla tai toisella siitä tulevasta sähköstä (kellokytkin, sähkön määrä tms.). Tuo sopimus pitäisi pystyä purkamaan mahdollisesti yksipuoleisella päätöksellä (mikä tuskin tulisi toteutumaan ottaen huomioon miten laiskoja moni autoilija nykyään on.Jos taloyhtiön pihasta laitetaan lämmitystolpat pimeiksi aamuisin, niin eiköhän laturitkin sammuteta. Sitten saa käyttää omaa harkintaa haluaako lämmittää akusta vai ei.
No sitten se sähköautoilija on samaa sakkia lämmityksen suhteen kuin sisätilalämmitintä huudattaa autoilijakin. Ei sitä akkua tietysti kukaan voi pakottaa sähköverkon puskurina käyttämään jos autoilija on välinpitämätön. En tiedä miksi se varaus pitäisi pitää vakiona. Itse lataan kerran viikossa, ajastettuna viikonloppu-öisin.Aaaa.... Okei. Mutta mitäs jos se sähköauto haluaa pitää sen akun siihen asetetussa prosenttimäärässä ja kun lämmitys ottaa virtaa akusta alkaa auto napatakin kyseistä sähköä taas tolpasta kunnes lämmitys loppuu/saadaan auto niin lämpimäksi että pystytään taas ylläpitämään tuo asetettu lämpötila sekä akkuprosentti eli ottaa virtaa tolpasta lämmityksen loppumiseen asti. Näin ainakin oma toimi. 8A virta tolpasta ei riittänyt viime talvena pitämään varausta vaan joutui repimään tolpasta kaikki 8A mitä oli tarjolla jotta lämmitys riitti lämmittämään auton ennalta haluttuun aikaan. Eli otti virtansa ihan samaan aikaan kuin ne muutkin autot siinä parkkiksella.
Piti taas vilkaista, eikä kumpikaan näistä alle 40k Tesla Model 3:sta ole käynyt kaupaksi tässä kolmessa viikossa. Nyt toisen pyynti jo valahtanut tonnin alaspäin 38 990 euroon.Nyt on jo pari Tesla Model 3:sta nettiautossa alle 40k euron ja useampia kappaleita alle 43k euron.
Pitäisikö tätä nyt jotenkin ihmetellä, kun 117 ja 185 (!) tkm rullatut ei mene kaupaksi, koska pienellä rahallisella erotuksella löytyy myös hyvin selvästi vähemmän ajettuja yksilöitä? Ei maailma nyt vielä niin sekaisin ole, etteikö kilometrit näkyisi hinnassa ja kiinnostuksessa - kun vaihtoehtojakin on.Piti taas vilkaista, eikä kumpikaan näistä alle 40k Tesla Model 3:sta ole käynyt kaupaksi tässä kolmessa viikossa. Nyt toisen pyynti jo valahtanut tonnin alaspäin 38 990 euroon.
Ei ole enää, vielä muutama kuukausi sitten oli. Juuri tuo halpojen Tesla Model 3:sten listoille jääminen on minusta se paras merkki markkinoiden tervehtymisestä sähköautojen osalta. Minusta on mielenkiintoista seurata, että mihin se hinta lopulta asettuu, että alkaa taas ostajia löytymään.Ei maailma nyt vielä niin sekaisin ole, etteikö kilometrit näkyisi hinnassa ja kiinnostuksessa - kun vaihtoehtojakin on.
Kyllä minä 185tkm rullatusta 2019 LR mallista 32k maksaisin.Ei ole enää, vielä muutama kuukausi sitten oli. Juuri tuo halpojen Tesla Model 3:sten listoille jääminen on minusta se paras merkki markkinoiden tervehtymisestä sähköautojen osalta. Minusta on mielenkiintoista seurata, että mihin se hinta lopulta asettuu, että alkaa taas ostajia löytymään.
Kiitti, tuoltahan löytyy hyvin infoa.Aina kannattaa valita Nordic/Winter malli.
Autotalo Ampeerin haku kannattaa tutkia läpi.
Sulla menee nyt kyllä sekaisin halpa ja hinnaltaan halvempi. Se, että markkinoille tulee enemmän ja enemmän vanhempia paljon rullattuja ei tee hinnoista maagisesti halpoja. Minusta nykyhetken ilmiö kertoo hintojen halpuutuksen sijaan enemmän siitä, että ”ensimmäinen” todellinen sukupolvi varteenotettavia sähköautoja alkaa tulla vaihtoikään ja hinnat tämän vuoksi tippuvat. Uudenkarheat pääsääntöisesti (kaikki mallit/merkit) ovat edelleen joko ei-oo myynnissä tai paljon yli listahinnan, jos auto oikeasti löytyy. Halvaksi ei hintoja voi sanoa, kun 40 t€ pyydetään 185 tkm vehkeestä, josta akkutakuukin alkaa olla ajettu pois. Vielä yksityisellä myyjällä, liikkeessä kiskoisivat varmaan tonneja enemmän.Ei ole enää, vielä muutama kuukausi sitten oli. Juuri tuo halpojen Tesla Model 3:sten listoille jääminen on minusta se paras merkki markkinoiden tervehtymisestä sähköautojen osalta. Minusta on mielenkiintoista seurata, että mihin se hinta lopulta asettuu, että alkaa taas ostajia löytymään.
Seuraan! Keväällä tulee varmaan vähän takapakkia tähän laskuun, kun kysyntä alkaa taas kasvamaan. Oma veikkaus on, että ensimmäinen alle 30k€ M3 nähdään vasta ensi syksynä.Seuraava rajapyykki onkin 30t€ Model 3:lla ja se tapahtuu nopeammin, kuin Teslafanboyssit uskookaan.
EDIT: Onko missään plug-in hybridissä edes DC-pikalatausmahdollisuutta? Eikös niissä kaikissa ole vain AC type2-liitin? Ei niiden pikkuruista akkua liene tarpeen ladata 100kW teholla...Tulipas tälläinen vastaan tänään, että automyyjä sanoi "pikalatauksen olevan pahaksi akuille" (eli nämä DC-suurteholaturit") ja kuulemma "suositus on hidaslataus" (ilmeisesti siis AC-lataus) varsinkin plugin-hybrideille. Kuulosti itselle kyllä vähän silleen paskapuheelta. Mikä on internetin konsensus asiasta?
Edelleen on arvonlasku <0 kun huomioidaan polttoainesäästöt vs polttisauto niin ei tuo niin huonosti ole. T. FanboySeuraava rajapyykki onkin 30t€ Model 3:lla ja se tapahtuu nopeammin, kuin Teslafanboyssit uskookaan.
Kauhean suuri ongelma muistettu mainita noin 6-9 kellonlyönnille kun pääosa kotilatauksesta tapahtuu normaalirytmissä olevilla juuri 00-06 kun muutenkin kulutus (ja hinta) on edullisimmillaan.
Onko lähdettä tähän vai joku heitto vaan? Oma arvaus ois että yöllä suurin osa lataa kotipihassa tai parkkipaikalla jos sellaiseen on mahdollisuusSuurin osa kuitenkin lataa autonsa töissä ilmaiseksi klo 08-16.
Mullakin on tuossa nykyisessä polttiksessa jopa arvonnousua, vaikka olen sillä useamman vuoden ajellut. Jos huomioin polttoainesäästöt verrattuna suurempikulutteiseen.Edelleen on arvonlasku <0 kun huomioidaan polttoainesäästöt vs polttisauto niin ei tuo niin huonosti ole. T. Fanboy
Edelleen on arvonlasku <0 kun huomioidaan polttoainesäästöt vs polttisauto niin ei tuo niin huonosti ole. T. Fanboy
Onko lähdettä tähän vai joku heitto vaan? Oma arvaus ois että yöllä suurin osa lataa kotipihassa tai parkkipaikalla jos sellaiseen on mahdollisuus
Ihan samanlainen heitto kuin omasikin. Ihan kun katsoo oman firman parkkipaikka voi tämän todeta. Kuka nyt itse maksaisi latauksestaan jos sen voi työpaikalla tehdä.
Kuka nyt työpaikalle ajaisi, kun kotonakin voi töitä tehdä. Ihan kun katsoo omaa parkkipaikkaa, voi tämän todeta. Oikeasti, olisin yllättynyt jos edes promille sähköautoilijoista lataisi työpaikallaan ilmaiseksi pääasiassa. Kyllä niiden latauspaikkamäärä on niin mitätön isossa mittakaavassa, eikä välttämättä useimpia työnantajia edes kiinnosta rakentaa niitä lisää. PK-seudulla ei kaikilla työpaikoilla edes ole parkkipaikkoja ollenkaan, tai niitä on rajoitettu määrä. Ja se vasta on jäävuoren huippu sille että siellä olisi mitään ilmaista sähköä. Kyllä tuo on sellainen kohde, josta säästetään useimmissa yrityksissä heti alkuun nykyhetkellä.
Ehkä. Liisareissa saattaa letkut olla vielä muoveissa kun ALD:n ilmotuksia katteleeKaikki plugarit mukaan niin kyllä niitä ladataan ihan hyvällä prosentilla työmailla.
Kaikki plugarit mukaan niin kyllä niitä ladataan ihan hyvällä prosentilla työmailla.
Sivistä ihmeessä minua miksei.Ei se nyt ihan noin mene...
Toinen on pääomakulua ja toinen käyttökulua. Ei se pääomakulu mihinkään häviä, vaikka käyttökulut pienenevät.Sivistä ihmeessä minua miksei.Teslaa hankkiessa ajattelin että 10k km =1000e säästöä bensakuluissa, 100k km=10ke. Myöhemmin polttoaineen hinnan noustessa olen tuota muuttanut ajatuksissani 10k km=2000e. Bonuksena vähäiset huoltokulut.
Ettei olisi vain joku kehaykkosen sisapuolinen ongelma. Itsella ollut tyomaat paakaupunkiseudulla mutta kehaykksen ulkopuolella ja ei ole kylla parkkipaikkojen kanssa ollut ongelmaa.Taitaa olla vain maakunnissa jokaiselle työntekijälle autopaikka.
Onko missään plug-in hybridissä edes DC-pikalatausmahdollisuutta? Eikös niissä kaikissa ole vain AC type2-liitin? Ei niiden pikkuruista akkua liene tarpeen ladata 100kW teholla...
Ja ihan mitsun outlander phevissä taisi myös olla ccs liitin.
Mersuissa tosin pitää aina maksaa 670-680 € lisää. Pienissä A, B, GLA jne. DC CCS 24 kW. Keskikokoisista C300e 55 kW CCS. Vielä järeämpi 60 kW CCS löytyy mm. GLC, GLE ja S-sarjasta.On. Esim Mersun lähes kaikki uudemmat long range hybridit lataa myös dc:llä ja vieläpä varsin hyvällä teholla.
Ja ihan mitsun outlander phevissä taisi myös olla ccs liitin.
Sivistä ihmeessä minua miksei.Teslaa hankkiessa ajattelin että 10k km =1000e säästöä bensakuluissa, 100k km=10ke. Myöhemmin polttoaineen hinnan noustessa olen tuota muuttanut ajatuksissani 10k km=2000e. Bonuksena vähäiset huoltokulut.
Useimmille on varmaan olennaista paljonko autoilun kokonaiskulut on. Eli siis jos haluan tietyin ominaisuuksin ja mukavuuksin olevan auton käyttöön vaikka 5 vuodeksi ja haluan ajaa tietyn määrän, niin minua kiinnostaa lähinnä meneekö minulla siihen rahaa yhteensä 30 000€ vai 100 000€. Se, mihin "kustannuslajeihin" ne kustannukset jakautuu on ihan yhdentekevää.Sulla menee nyt kulut sekaisin. Auton arvo laskee riippumatta siitä paljonko olet säästänyt bensakuluissa.
Sivistä ihmeessä minua miksei.Teslaa hankkiessa ajattelin että 10k km =1000e säästöä bensakuluissa, 100k km=10ke. Myöhemmin polttoaineen hinnan noustessa olen tuota muuttanut ajatuksissani 10k km=2000e. Bonuksena vähäiset huoltokulut.
Bonuksena vähäiset huoltokulut.
Omasta kokemuksesta Audilla joka toinen huolto oli ns. laajempi ja se kustansi about 540€ ja joka toinen oli suppea, kustannus n. 330€. Paikkana marmoritiski eli Audicenter.Audilla ainakin omasta kokemuksesta jo pelkkä perushuolto(öljynvaihto yms) lähtee siitä 500 eurosta ylöspäin. Tämä siis marmoritiskillä.