Ioniq 5 AWD on todellinen liikennevalojen "yllättäjä" verrattuna satasen kiihdytysaikaan. Olinkin jo mallin julkaisussa pannut merkille poikkeavan korkean väännön suhteessa huipputehoon.
Ioniq 5 LR AWD:
0-100, 5,2 s
185 km/h
2095 kg
225 kW
605 Nm
1,56 Nm/tn per huippunopeus
Model 3 LR AWD:
0-100, 4,4 s
233 km/h
1919 kg
324 kW
493 Nm
1,10 Nm/tn per huippunopeus
Tuo viimeinen arvo antaa sähköautoilla aika vahvaa vihjettä, että pidon riittäessä suuremmalla arvolla oleva liikahtaa nopeammin valoista. Suuremman arvon omaava kiihtyy paremmin siihen asti kunnes vääntökäyrä alkaa laskea. Tämä nopeus on sähköautoilla yleensä 40-100 km/h. Taajamassa ei juuri tuon nopeammin saa ajaakaan. Lisäksi ensimmäiset metrit ovat ratkaisevampia, joten Ioniqin pitäisi olla Model kolmosta nopeampi lähtijä valoista, vaikka Teslan 0-100 onkin nopeampi.
Kun sanoin arvon antavan aika vahvaa vihjettä, niin epätarkkuus tulee erilaisista moottorien pyörimisnopeuksista huippunopeudella. Niissä ei kuitenkaan ole niin suurta vaihtelua, että se ajaisi yli Ioniqin Teslaa huomattavasti suuremmasta arvosta.
Mihin asti Ioniqin paukku riittää:
Vääntökäyrä alkaa laskea viimeistään kierrosluvulla 225 kW / (605 Nm * 2pii / 60000) = 3553 rpm
Jos huippunopeudella on 14000 rpm, niin paras paukku loppuu nopeudessa 3553 / 14000 * 185 km/h = 47 km/h
Entäpä M3 LR:
Vääntökäyrä laskee viimeistään@rpm
324 kW / (493 Nm * 2pii / 60000) = 6279 rpm
Jos huippunopeudella 14 krpm, niin paras paukku loppuu nopeudessa 6279 / 14000 * 233 km/h = 104,5 km/h
Luvuista nähdään, että Ioniqin suurin kiihtyvyys loppuu vähän ennen viittäkymppiä. Tesla on siinä kohtaa jäänyt arviolta autonmitan +/- pari metriä taakse. Ioniq toki jatkanee kaulan kasvattamista vielä hetken aikaa, kunnes Teslan nopeus on suurempi ja se alkaa kuroa syntynyttä eroa kiinni. Valmistajat ovat ilmoittaneet Ioniqille 5,2 s ja Teslalle 4,4 s. Sataseen ero on niin suuri, että autojen nopeudet ovat samat lähempänä viittäkymppiä kuin sataa. Oma veikkaukseni oli 60-70 km/h. Tuossa vaiheessa tavoitenopeus on yleensä jo saavutettu, ja silloin Tesla olisi 1-2 autonmittaa Ioniqin takana.
No mutta, nyt Björn Nyland mittasi auton, niin ei tarvitse enää arpoa.
Liitteenä kiihdytystaulukko. Sen mukaan Ioniq saavutti kaikki nopeudet 70 km/h asti nopeammin kuin M3 LR. Kasikympin Tesla otti nopeammin. Tämä tarkoittaa, että paikaltaan lähtiessä Ioniq kasvattaa etumatkaansa 70-80 km/h asti, ja vasta sen jälkeen Tesla alkaa työntyä takapuskuriin, rinnalle ja lopulta ohi. Nopeus on silloin jo toistasataa.
Teslan kiihtyvyys on suurempi 50-60 km/h alkaen, mutta koska alku oli sen verran hitaampi, niin Tesla liikkuu samaa nopeutta vasta 70-80 km/h kohdalla. Taulukosta interpoloimalla saadaan, että Ioniqin kulkiessa 50 km/h, Tesla liikkuu 45 km/h. Ioniqin paras paukku on juuri loppunut. Tuosta eteenpäin Ioniq lisää nopeuttaan vain 20-30 km/h samassa ajassa kuin Tesla lisää 25-35 km/h (Ioniq 50 -> 70-80 ja Tesla 45 -> 70-80).
Ero vain kasvaa Teslan hyväksi, kun mennään maantienopeuksiin, mutta Ioniq on silti liikennevalojen kunkku. Pitää hakea reilusti nopeampia sataseen kiihtyjiä, jotta ponkaisevat paikaltaan puhdikkaammin kuin Ioniq LR AWD.
Edit. Lisäsin Björnin mittaamia nopeita autoja mukaan. Ioniq 5 LR AWD voittaisi liikennevalolähdössä (jopa ajassa mitattuna, mutta etenkin olisi edellä 50 km/h kohdalla) mm. Model S LR Ravenin (Björnillä 3,92 s sataan) ja Porsche Taycan 4S:n (3,82 s), mutta häviäisi Model 3 Performancelle (3,41 s) ja Taycan Turbolle (3,21 s) sekä Turbo S:lle (3,08 s).
Ei huono suoritus 5,2 s luvatulta möhkö-Hynyltä (Björnillä 4,97 s).