Yleistä keskustelua sähköautoista

Se on ihan se ja sama loppupeleissä, koska uusien autojen myynti vuositasolla suhteessa kokonaisajoneuvomäärään on meillä aika pientä. Joten edelleen kun ottaa huomioon nää tänä vuonna julistetut aloitukset (Kesko, S-ryhmä, Lidl, Mc Donald's, IONITY...)

2030 ei kannata olla huolissaan, kyllä niitä latureita on. Sen sijaan poliitikoilla tuntuu olevan helevetin isoja haasteita käsittää, kuinka köyhä tää kansa on. Ei se kalusto todellakaan sähköisty vuosikymmenessä, vaikka heti syyskuussa alettaisiin myymään 100% kaikista henkilöautoista pelkkää täyssähköä.
 
Soininvaaralla kieltämättä paljon asiaa. Voisin uskoa, että tuo sähköautoilijat ry tai mikä lie se mt-porukan nimi nyt olikaan vetää herneet nenäänsä tästäkin kommentoinnista. Siellä tuntuu olevan realismi jossain muualla, kuin arjen normaaleissa asioissa. Luulisi nyt jo Keskolla olevan sen verran paljon dataa latureista, että niitä ruvetaan tunkemaan jokaiseen parkkihallilliseen paikkaan hiljalleen. Ainakin niitä on hiljalleen ilmestynyt jo Supermarketteihinkin. Tuosta kun saadaan se vielä K-Marketeihin ym. niin homma olisi ei-kotilatausta omaavalle aika helppo. Se, että miten noita teholatureita sitten saadaan ongelmattomaksi pisin Suomea onkin toinen juttu. Aina otetaan verrokiksi Norja, mutta siellähän on sähköautoilua edistetty jo 30 vuoden ajan, kun täällä vasta Turku/Tampere/Helsinki -väliä voidaan realistisesti miettiä sähköautoilualueena. Pelkkä menomatka Turku - Vaasa -akselillakin on pysähdyksiä ja jännitysnäytelmiä täynnä.
Piti oikein tarkistaa mitä sivuilla on mutta aika mitään sanomaton sisältö.


Ei oikein irtoa mitä pitäisi tehdä ja mikä on mielipide esim. tukeen, infraan jne.
 
Isoin ongelma sähköautoistumisessa tuntuu olevan saatavuus.
Odottavan aika on pitkä. Toukokuussa tilattu ja ainoa varma tieto on, että tämän vuoden puolella tulee.

Kokoonpano on nyt keskeytetty komponenttipulan vuoksi oman yksilön kohdalla.
 
Koskee aikalailla kaikkea, ei pelkästään autoja. Sivunoottina vaihdoin Rellun Seatin plugariin, maaliskuun puolivälissä allekirjoitin kaupan, ei vieläkään mitään. Kai se ennen joulua tulee. :joy:
 
Ekaa kesää korpiroadtripillä (eli ei nelostietä) sähkärillä, niin alkaa välittömästi vanhaa dieselrautapersettä ahdistamaan odottelu.

Onhan noita 50-kiloisia jo kartalla aika paljon, mutta kuka saatana näitä haluaa käyttää? Ei kestä ihmismieli.

Terveisiä myös Ionitylle, kovat vehkeet teillä, jos Hämeenlinnan #1 ei oo nähtävästi toiminut enää kuukausiin.

McD tosin ansaitsee jonkun alan palkinnon yhteistyöstä Rechargen kanssa, ehkä parasta mitä suomalaiselle sähköautoilulle on konkreettisesti tehty.
 
Sillälailla kun ajattelee tuon sähköautoilun maantieajosssa näillä nykyisillä ns. keskihintaisilla autoilla ja saatavilla olevilla latureillta, että 1,5-2,0 h ajoa ja saman verran latausta niin ei tule yllätyksiä tuolla tienpäällä. Eikä tarvi hermoja kiristellä.
 
Onko mikä auto kyseessä? Frendi hommasi itselleen Peugeot e-2008 GT:n ja omituista häikkää keskuslukituksen kanssa havaittiin kun auton ääressä näprättiin. Olisiko sattumalta sama?

Pösössä kertapainallus avaa oletuksena vain kuljettajan oven ja toinen loput. Logiikka on vaihdettavissa auton asetuksista. Olisiko ollut tuosta kyse?
 
Yritetään palauttaa keskustelu oikeaan aiheeseen eli sähköautoihin.

Soininvaara puhuu asiaa blogissaan:

Markkinat soveltuvat parhaiten sähköautojen latausinfran ohjaajaksi

”Kun sähköautot yleistyvät nopeasti, tarvitaan latausinfraa paljon ja nopeasti. Se ei ole aivan halpaa. On vaadittu, että veronmaksajat subventoivat tätäkin. Markku Ollikainen sanoi Helsingin Sanomien mukaan, että jokainen bensaa myyvän huoltoasema pitäisi velvoittaa tarjoamaan myös sähkölatausta. Minä jättäisin koko asian markkinoiden huoleksi, sillä projekti on aika kallis ja normiohjauksella toteutettuna se on monta kertaa kalliimpi. Yhdessä asiassa tarvitaan kuitenkin valtion toimia. Asunto-osakeyhtiöiden päätöksentekotavat eivät ole kunnossa tältäkään osin.”
Markkinoiden päätösvalta on paskonut luontoa sata vuotta fossiilisilla polttoaineilla. Haluammeko todella antaa markkinoiden päättää?
 
Ite en kyllä usko, että pikalaturit yms. vielä ongelma on - ja markkinat korjaa ne. Ongelmat on siinä, että monet meistä suomalaisista asuu rivareissa ja kerrostaloissa - kuinka niissä saadaan lataus toimimaan ja järjestettyä? Tuskin kukaan sähköautoa ostaa, jos ei kotilatausmahdollisuutta ole.
 
Ite en kyllä usko, että pikalaturit yms. vielä ongelma on - ja markkinat korjaa ne. Ongelmat on siinä, että monet meistä suomalaisista asuu rivareissa ja kerrostaloissa - kuinka niissä saadaan lataus toimimaan ja järjestettyä? Tuskin kukaan sähköautoa ostaa, jos ei kotilatausmahdollisuutta ole.
Kerrostaloasuja, ostin juuri sähköauton ilman kotilatausmahdollisuutta. Onpa moni muukin foorumilainen samaan päätynyt.

Asiointilatauksilla pärjään mainiosti, kunnes muutan/yhtiöön tulee pistokkeet. Hintaa toki tulee, mutta silti maltillisemmin, kuin fossiilisilla
 
Asiointilatauksilla pärjään mainiosti, kunnes muutan/yhtiöön tulee pistokkeet.

Tai kunnes tulee talvi ja sähköautot lisääntyvät -> asiointilataukselle mennessä onkin paikat täynnä ja auto syö enemmän. Sähköautoilussa kesä antaa hyvin ruusuisen kuvan, itsekin tungen kerran viikossa laturiin tällä hetkellä kotona eikä ole mitään ongelmia. Talvella sitä kaapelia kaipaa melkeinpä joka päivä, koska lyhyessä ajossa (jota suurin osa ajoista kuitenkin on jos ei ole lomalla) kulutus on esilämmityksineen yli kaksinkertainen.

Toivotan toki onnea että onnistut, mutta kyllä itse ainakin näkisin tuon vielä aika stressaavana tapana. Varsinkin kun ruokakaupassa käynnin sijaan on kivempi kun joku tuo sen kotiin ettei tarvitse tuhlata aikaa kaupassa..
 
Ite en kyllä usko, että pikalaturit yms. vielä ongelma on - ja markkinat korjaa ne. Ongelmat on siinä, että monet meistä suomalaisista asuu rivareissa ja kerrostaloissa - kuinka niissä saadaan lataus toimimaan ja järjestettyä? Tuskin kukaan sähköautoa ostaa, jos ei kotilatausmahdollisuutta ole.

Eipä nuo pistokkeet rivariin paljoa maksaneet. n. 300e ruutu ja ara maksoi lähes puolet kuluista. Yhtiön hallitukselle vaan painetta. Tuon jälkeen sähköautoja ja plugarihybridejä on ilmestynyt parkkiin kuukausittain.
 
Mulle ja kaverille tulee lataus kerros ja rivitaloon. 3,7kW ja 2kW. Tesla LR ja itsellä vain hybridi. Kuulin juuri, että tulee uusi toimisto missä tod näk latauspaikat, joten....
Toki asiaa auttaa että toimarilla uus sähkis kans.

Muutenkin kavereille ilmestynyt ID4, Mii ja hybridiä että on tämä muuttunut ihan täysin. Kukaan ei osta dieseliä ainakaan vaikka kilometrejä tulee.
 
Korpiajo jatkuu.

Sähköä on saatavilla, kunhan tajuaa olla pitäjän ainoa sähköauto.

Mutta. 11kW ja 83kWh on aika luonnoton yhdistelmä. Onneksi Lapissa on muutakin tekemistä kuin odottaa akun täyttymistä.

Jossain pandemiarajoitusten tuollapuolen siintää rajan takana tuo sähköautoilun shangri-la, jossa kuolleiden kievareiden tilalla on suurteholaturikenttiä silmän kantamattomiin.

Eli onneksi ei ole enempää maassa sähköautoja, koska olisi vähän saatanan synkkää odottaa sitä kunnan ainoaa vapaata roikkapaikkaa.
 
Korpiajo jatkuu.

Sähköä on saatavilla, kunhan tajuaa olla pitäjän ainoa sähköauto.

Mutta. 11kW ja 83kWh on aika luonnoton yhdistelmä. Onneksi Lapissa on muutakin tekemistä kuin odottaa akun täyttymistä.

Jossain pandemiarajoitusten tuollapuolen siintää rajan takana tuo sähköautoilun shangri-la, jossa kuolleiden kievareiden tilalla on suurteholaturikenttiä silmän kantamattomiin.

Eli onneksi ei ole enempää maassa sähköautoja, koska olisi vähän saatanan synkkää odottaa sitä kunnan ainoaa vapaata roikkapaikkaa.

Eikö se ole hyvä vain jos on tekemistä latausta odotellessa? :D
 
Pösössä kertapainallus avaa oletuksena vain kuljettajan oven ja toinen loput. Logiikka on vaihdettavissa auton asetuksista. Olisiko ollut tuosta kyse?

Oletuksena on kylläkin kaikkien ovien avaaminen kerralla. Luovutushuolto-ohjeiden mukaankin tuon ei pitäisi olla oletuksena.
 
Chevy Bolttien akut syttyy palamaan korjausten jälkeenkin. Taisi tulla GM:lle kalliiksi, jos ja kun joutuvat akustot kaikkiin 69 000 autoon uusimaan.


Turvallista auton pitoa sitten vaan omistajille :psmoke: Tuossa vuosi sitten tms, oli saman kadun naapurilla kylässä Model S, hyvin ennakoiden tessu oli pysäköity viereisen talon aidan viereen ja siinä pitkä shuko lataamassa. Ei ainakaan oma torppa pala ekana.
 
Paljonkos niitä on palanut suhteessa fossiilisiin?
Dataa niin vähän, että mahdoton sanoa. Musk mainostaa jotain Tesla-positiivista, mutta vertaa 300k uuden Teslan tilastoja kaikkiin maailman polttiksiin jne. Antisähkärit siteeraa 40 palanutta Model S:ää ja satojen kilojen akkuja.

Kummatkin palaa harvoin, ei kai sitä osaa muuta sanoa. Bensakoneet syttyy pienemmällä vialla, sähkärit ei tahdo palaa kuin aivan saatanallisella voimalla ilman ulkoista happea, ja huonosti pidettynä koko maailma palaa.
 
Mitäs sähkiksiä pitäisi seuraavaksi odotella? Nissanin Ariyan + ja MB EQS ovat vissiin listalla, mutta onko jotain muuta mitä pitäisi odotella? EQS:n hinnoittelu tosin taitaa pitää sen meidän tavallisten kuolevaisten ulottumattomissa, mutta voihan siitä silti odotella arvosteluja.

Itse odottelen myös ID3:sen 4WD mallia - se olisi tietty luonnollinen siirtymä omasta nykyisestä Golf 4motionista, kun ID4/Enyaq tuntuvat isoilta.

Onko PSA-konsernilla mitään isompia / isompiakkuisia autoja listoilla. Peugeotin muotoilu miellyttää silmää… Pitäisi vaan saa 70+ kWh ja 2C+ latausnopeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Cupra Born on tulossa ehkä kohta saataville. Sitten on EV6 ja Ioniq 5 tietenkin.
 
Mitäs sähkiksiä pitäisi seuraavaksi odotella? Nissanin Ariyan + ja MB EQS ovat vissiin listalla, mutta onko jotain muuta mitä pitäisi odotella? EQS:n hinnoittelu tosin taitaa pitää sen meidän tavallisten kuolevaisten ulottumattomissa, mutta voihan siitä silti odotella arvosteluja.

Itse odottelen myös ID3:sen 4WD mallia - se olisi tietty luonnollinen siirtymä omasta nykyisestä Golf 4motionista, kun ID4/Enyaq tuntuvat isoilta.

Onko PSA-konsernilla mitään isompia / isompiakkuisia autoja listoilla. Peugeotin muotoilu miellyttää silmää… Pitäisi vaan saa 70+ kWh ja 2C+ latausnopeutta.

Kai ne on Ioniq 5 ja Kia EV6. Hyndaista olikin pari hyvinkin kehuvaa revikkaa.
Model Y koeajot alkaa kuulemma kuukauden, ehkä kahden päästä Suomessakin.
BMW i4 ?
Mersulta odotan E Mersua hybridinä, kun saivat siihen C malliin kuulemma 27kwh akun. Sekin toki vasta tulossa.
Audilta tais olla tulossa joku A6 farkkusähköauto? Teslalta pikku Tesla 2? Uusi model S plaid.
 
Kummatkin palaa harvoin, ei kai sitä osaa muuta sanoa. Bensakoneet syttyy pienemmällä vialla, sähkärit ei tahdo palaa kuin aivan saatanallisella voimalla ilman ulkoista happea, ja huonosti pidettynä koko maailma palaa.

Ja tosiaan kun sähkis juuri syttyy, se palaa saatanallisella voimalla. Varustamot havahtuivat sähköautojen akkupalojen riskeihin laivoilla – koko autokansi voi pettää, jos palo ehtii laajaksi


Tuo normifarkku sähkiksenä on se mikä varmasti liikuttaa jo massoja. Varsinkin jos liisarina on houkutteleva hyvällä rangella.
 
Mitenkäs näillä ID/Enyaq -autoilla siis toimiikaan ilmastoinnin päällä pitäminen pitkään? Koeajolla Enyaqilla huomasin, että parkkiin ajaessa infotaiment tarjoaa vaihtoehtoa jättää ilmastointi päälle, mutta missään manuaalissa ei lue aikaa, kauanko se pöhisee kerralla. Muistaakseni jossain mainittu tunnin verran?

Björnin videoilla tästä muistaakseni ollut juttua ainakin ID4 kanssa, mutten nyt löydä videota. Turvavyö kiinni ja painoa penkille, mutta mitä muuta systeemistä vielä säätää?

Tarkoitus siis selvittää autossa nukkumista.
 
Mitenkäs näillä ID/Enyaq -autoilla siis toimiikaan ilmastoinnin päällä pitäminen pitkään? Koeajolla Enyaqilla huomasin, että parkkiin ajaessa infotaiment tarjoaa vaihtoehtoa jättää ilmastointi päälle, mutta missään manuaalissa ei lue aikaa, kauanko se pöhisee kerralla. Muistaakseni jossain mainittu tunnin verran?

Björnin videoilla tästä muistaakseni ollut juttua ainakin ID4 kanssa, mutten nyt löydä videota. Turvavyö kiinni ja painoa penkille, mutta mitä muuta systeemistä vielä säätää?

Tarkoitus siis selvittää autossa nukkumista.
Puoli tuntia taitaa pysyä päällä. (Enyaq siis)
 
Mitenkäs näillä ID/Enyaq -autoilla siis toimiikaan ilmastoinnin päällä pitäminen pitkään? Koeajolla Enyaqilla huomasin, että parkkiin ajaessa infotaiment tarjoaa vaihtoehtoa jättää ilmastointi päälle, mutta missään manuaalissa ei lue aikaa, kauanko se pöhisee kerralla. Muistaakseni jossain mainittu tunnin verran?

Björnin videoilla tästä muistaakseni ollut juttua ainakin ID4 kanssa, mutten nyt löydä videota. Turvavyö kiinni ja painoa penkille, mutta mitä muuta systeemistä vielä säätää?

Tarkoitus siis selvittää autossa nukkumista.

Jos nyt Bjornin videoista muistan niin ID/Enyaq-autoilla 15-20kg painoja kuskin penkille, turvavyö kiinni ja auto käyntiin.
Näin auto luulee että kuski istuu autossa ja auto pysyy käynnissä niin pitkään kun akussa on virtaa, aja ilmastoinnit yms. toimii.
Ilman tuota kikkailua sammuu 30min jälkeen itsestään.
Jos tuota kikkaa käyttää niin kannattaa sammutella kaikki ajovalot pois virtaa syömästä jos vaan mahdollista.
 
TB oli saanut Ioniq 5:sen testiin. Seuraavan viikon ajan sieltä tippunee vähitellen videoita, sitä mukaa kun ehtii ajamaan testit seuraavan 24h aikana läpi ja editoimaan videot.



226km ja 52% jäljellä oli ainakin menossa, siellä on live stream menossa. Tesla Björn kyl hyvin tuotteisti itsensä, aika paljon jengi donatoi tuolla :). Sallittakoon hälle koska hyvää matskuu. Neliveto Ioniq 5 testissä.
 
Viimeksi muokattu:
226km ja 52% jäljellä oli ainakin menossa, siellä on live stream menossa. Tesla Björn kyl hyvin tuotteisti itsensä, aika paljon jengi donatoi tuolla :). Sallittakoon hälle koska hyvää matskuu. Neliveto Ioniq 5 testissä.
Vilkaisin juuri kun Bjørn nauhoitteli ionity-sessiota. Lataustestissä 10-80 lataus meni 15 sek yli speksin…

Mutta ehkä 18min 15sec on siedettävä tulos.

Ainoa murhe on se, että motarivauhdeissa kulutus on isolla autolla aika kova ainakin sateisella kelillä.
 
Vilkaisin juuri kun Bjørn nauhoitteli ionity-sessiota. Lataustestissä 10-80 lataus meni 15 sek yli speksin…

Mutta ehkä 18min 15sec on siedettävä tulos.

Ainoa murhe on se, että motarivauhdeissa kulutus on isolla autolla aika kova ainakin sateisella kelillä.

Olikos se 123kmh kulutus jotain 25,4? Tms. On kieltämättä tarvetta isolle akulle kaikissa sähkiksissä, jos maantietä ajaa.
 
Muistelisin noita Bjørnin videoita katselleena, että sade lisää tuntuvasti kulutusta myös muilla sähköautoilla (ml. Tesla M3). Toki sade lisää kulutusta myös polttomoottoriautoilla. Ioniq 3:n kohdalla tilannetta toki helpottaa nopea lataus, mihin Norjassa on tarjolla hyvät mahdollisuudet. Vannekoolla on myös vaikutusta kulutukseen. Sisarmalli EV6:n tapauksessa 20 tuuman vannekoko lisää sadalla kilometrillä kulutusta 0,8 kWh verrattuna 19-tuumaiseen vanteeseen (77,4 kWh AWD, 19" 17,2 vs. 20" 18,0 kWh).
 
Eikös joku 25kwh/100km ole aika normaali kulutus melkein kaikilla sähköautoilla moottoritievauhdeissa? Varsinkin jos on vastatuulta tai sataa. Nouseehan polttistenkin kulutus vastatuulessa ja sateessa.
 
Eikös joku 25kwh/100km ole aika normaali kulutus melkein kaikilla sähköautoilla moottoritievauhdeissa? Varsinkin jos on vastatuulta tai sataa. Nouseehan polttistenkin kulutus vastatuulessa ja sateessa.
Pelkästään moottoritievauhdissa ja kategorisesti kaikille? No ei. Auton muodon ja sääolosuhteet huomioiden varmaankin joo. Pullea SUV-muoto maksaa eneegiatehokkuudessa.
 
Ioniq 5 lopetti 1000km challengen sateisessa kelissä juuri aikaan 10h. Kuulemma arvioi, että kuivalla menisi aikaan 9:45.

Sinänsä mahdollista jos ajaa pelkästään ionityjen väliä, mutta oikeilla reiteillä niitä nopeita latureita harvoin osuu ihan täydellisesti motarin varren huoltsikoille.

Katselin eilen juuri abrp:llä, että miltä oman toissapäiväisen pitkän reissun lataus-stopit näyttäisivät.
1627377158892.png


Sinänsä 200kW latausteho 15min stopilla kuulostaa hyvältä, mutta kyllä tuosta melkoinen kiemura tulee verrattuna siihen, että jatkaa vain ajamista suoraan motarilla, kun pitää vauhtaa motaria, ajaa pari kilsaa väärään suuntaan, mennä ulos motarilta ja etsiä joku kauppakeskuksen parkkipaikka, ladata siellä ja sitten palata parin liikenneympyrän ja liittymän kautta takaisin samalle motarille.

Vaikka lataus kestäisi vain 15min, niin tuosta tulee helposti 25-30min hidastus reissuun, etenkin jos sattuu olemaan tuntematon ionity, jossa ei ihan tiedä, että miten sinne ajetaan yms.
 
Ioniq 5 lopetti 1000km challengen sateisessa kelissä juuri aikaan 10h. Kuulemma arvioi, että kuivalla menisi aikaan 9:45.
Tuollaisessa kaatosateessa ja esituotantoautolla. Pitäisi siitä enemmän kuin vartti lähteä ajasta optimaalisissa olosuhteissa. Takaveto EV6 isolla akulla pääsee todennäköisesti vielä vähän parempiin aikoihin.
 
Minkäs takia sähköautoihin ei saa helposti peräkärrykoukulle asennus mahdollisuutta?

Katsastusmies jotain höpisi, että sähköautoihin koukkua ei noin vaan laiteta kiinni.
 
Minkäs takia sähköautoihin ei saa helposti peräkärrykoukulle asennus mahdollisuutta?

 
On kyllä itelle nykyään björnin 1000km testien informaatioarvo aika lähellä nollaa. Alkaa olla jo täysin selvää, että hyvällä latausverkolla erot on jo ihan minimaalisia eivätkä kuvasta sitä todellista haastetta ja eroa pitkän matkan taittamisessa vajaassa infrassa. Ketä kiinnostaa vartin ero 10h reissussa? Pitäis olla joku tarkotuksella vaikeampi reitti jossa on myös hitaampia latureita, latureiden väli paikoitellen haastellinen jne. Joka pakottais epäoptimaalisiin latauksiin, jotta energiatehokkuus, isommat akut, paremmat latauskäyrät korkeilla varaustasoilla ym toisivat jotain käytännön eroa ja merkitystä lopputuloksiin.
 
Aikalailla turha toi 1000km testi tuollaisenaan on. Akun koko, latauskäyrä ja kulutukset tasanopeudella ovat ne oleelliset testit, jotka kertovat jo kattavasti kuinka auto sopii pitkän matkan ajoon. Eli aikalailla turhaa toistoa tuo 1000km testi. Tuohon testiin tuhrautuvan ajan voisi käyttää johonkin mielenkiintoisempaan testailuun.
 
Ainoa testi mitä ioniq5:sesta kaipaisin on lataustesti 400V-arkkitehtuurin 50kW ja 150kW latureilla.
 
Aikalailla turha toi 1000km testi tuollaisenaan on. Akun koko, latauskäyrä ja kulutukset tasanopeudella ovat ne oleelliset testit, jotka kertovat jo kattavasti kuinka auto sopii pitkän matkan ajoon. Eli aikalailla turhaa toistoa tuo 1000km testi. Tuohon testiin tuhrautuvan ajan voisi käyttää johonkin mielenkiintoisempaan testailuun.
Tämä on ihan totta. Esimerkiksi tämä indeksi on minusta paljon paremmin kuvaava kuinka hyvin auto soveltuu pitkälle matkalle.


Tuo Björnin 1000km testi on typerä siinä mielessä, että sääolosuhteet, reitti, ajonopeus, laturit jne. eivät ole samat joka kerta ja aiheuttavat niin paljon variaatioita, ettei vertailu ole mielekästä. Hyvä puoli on se, että se on reaalimaailman testi.

Esimerkkinä nopein testattu ICE-auto meni matkan tasan 9 tunnissa. Tesla 3 LR aika oli 9:20 eli käyttikö Tesla muka vain 20 minuuttia enemmän lataamiseen? No ei varmasti käyttänyt vaan erot tulee ajonopeudesta. Teoreettisen paras aika kun on 8h 20min oletuksena, että ajaa koko ajan 120km/h todellista nopeutta.

Tuloksen saisi paljon tarkemmaksi tekemällä todellisen kulutus- ja lataustestin aina mahdollisimman samoissa olosuhteissa ja tappamalla tuon reitin ja liikenteen aiheuttamat variaatiot.
 

Liitteet

  • IMG_20210727_151814.jpg
    IMG_20210727_151814.jpg
    261,7 KB · Luettu: 49
Pieni uhka päällä että Turku - Helsinki väliä pitää alkaa syksyntä lähtien tahkoamaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Farmari tyyppiselle autolle olisi tarve ja halvin sen tyyppinen taitaa olla KIA e-Niro. Tuolla ei kuitenkaan taida onnistua edestaikaisin reissu (340 km moottoritietä) edes kesällä?
 
Minkäs takia sähköautoihin ei saa helposti peräkärrykoukulle asennus mahdollisuutta?

Katsastusmies jotain höpisi, että sähköautoihin koukkua ei noin vaan laiteta kiinni.

Jälkiasenteisena ei oikein saa.
Mutta uusiin saa ainakin tehdasasennettuna koukun ja vetomassaakin taitaa olla jo asuntovaunullekkin.
Juuri sunnuntaina tuli kajaani-iisalmi välillä vastaan ID.4 joka veti kohtuu isoa kuomukärriä.
 
Kattelin huvikseni mitä Tesla 3 maksaa Saksassa. Saksassa hinnat alkaen malli on 40 000€ + siihen saa 9000€ valtion tuen. Suomessa hinnat alkaen malli on n. 49 000€ + 2000€ valtion tuki.

Valtion tuki on toki asia erikseen, mutta mikäs ihme tuon hurjan eron Teslan normaali hinnassa tekee?
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 179
Viestejä
4 421 967
Jäsenet
73 297
Uusin jäsen
Kanezki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom