Korkeat "maasturit" kärsivät yleensä kulutuksesta suuren otsapintansa takia vaikka ilmanvastuskerroin olisikin kunnossa. Sedanit taas hyötyvät, koska otsapinta-ala jää pieneksi, vaikka ilmanvastuskerrointa ei olisikaan hierottu ihan loppuun asti.
Niin.
Mutta niissä "katumaastureissa" se korkeus on aivan turhaa.
Ioniq:n ilmanvastuskerroin ei ole missään nimessä huono auton mallityyppi huomioiden, vaikka se ei pienimmästä päästä olekaan.
Ilmanvastuskerroin on vaan väärä mittari, ja sen tuijottaminen ja optimoinnissa siihen keskittyminen on vaan turhaa. Mutta se on kiva turha luku printtailla mainosmateriaaleihin, kun sitä on saatu "parannettua" samalla kun todellinen ilmanvastus on kasvanut.
Mikä ratkaisee on se lopullinen ilmanvastus (mikä on ilmanvastuskertoimen ja poikkipinta-alan tulo.)
Eli lisäämällä pokkipinta-alaa "sopivassa" paikassa voidaan ilmanvastuskertointa pienentää vaikka ilmanvastus todellisuudessa kasvaa. Tässä ei luonnollisestikaan ole mitään järkeä.
Poikki-pinta-alasta pitäisi aina yrittää tehdä mahdollisimman pieni (mutta vaatimukset täyttävä), ja sitten bonuksena pyrkiä pienentämään sitä ilmanvastuskertointa kasvattamatta sitä poikki-pinta-alaa, jolloin ilmanvastuskin oikeasti pienenee sen mukana. Model S ja Model 3 on mielestäni tässä aika onnistuneita. (tosin Model S on oman budjetin ukopuolella ja Model 3 ei täytä peräluukkuvaatimuksiani)
IONIQ5 on vaan korkea auto aivan turhaan. Se tila siellä kuskin pään päällä jää hyödyntämättä. Tuo muotoilu on tehty vaan sitä ajatellen, että haluttiin tehdä siitä mahdollisimman samanmuotoinen kuin jostain vanhasta hatchbäckistä (1975 Hyundai Pony?) , sillä erolla että auto on vaan joka suuntaan n. 15-21% suurempi. Eli siis 1.18x korkeampi ja 1.21x leveämpi . (n. 1.42x suurempi poikkipinta-ala). Siinä vanhassa Ponyssä se korkeus tarvittiin siihen, että kuskin ja matkustajien päät ei osu auton kattoon, mutta IONIQ5ssa se korkeus jää hyödyntämättä, koska sillä ei aja 1.18x pidemmät ihmiset
(ja joo, kyllähän ne akut siellä lattiassa hiukan tilaa vie korkeussuunnassa, mutta kun auton maavara ei tunnu kasvaneen yhtään vaan pikemminkin pienentynyt, niin korin korkus on käytännössä kasvanut enemmän kuin tuon 1.18x ja vaikka akkujen vaatima tila huomioidaan, matkustamon on silti (turhaan) selvästi korkeampi)
Ioniq 5:n sijasta voi ostaa esimerkiksi EV6:n joka on matalampi kuin Ioniq 5 tai sitten odotella seuraavan sukupolven sähkiksiä kuten Ioniq 6:tta.
Joo, EV6 on nyt ehkä oman listan kärjessä.
EV6 on tosiaan viitisen senttiä matalampi ja muotoilu näyttää siltä että todennäköisesti myös ilmanvastuskerroin pienempi eli todennäköisesti vielä suurempi ero ilmanvastuksessa.
Siitä saa jopa nelivetomallin ilman että sen mukana tulee >300hp tehoa jota ei tarvi mihinkään. Omalta kohdaltani ei kuitenkaan vielä ole "case closed" vaan pitänee vielä odotella, että saa omalle autopaikalle latausmahdollisuuden (mennee ensi vuodelle) ja samalla on se vuosi aikaa odotella, mitä kaikkea uutta tulee markkinoille. Vielä puuttuu se kunnollisen peräluukun sisältävä <50ke nelivetosähköauto kokonaan markkinoilta.
Eikä välttämättä tarvi Hyuindailta odotella seuravaa sukupolvea, voihan sieltä esim. ensi vuonna tulla IONIQ5n kanssa samalla tekniikalla joku pienempi, matalampi ja halvempi auto.