Yleistä keskustelua sähköautoista

Kattelin huvikseni mitä Tesla 3 maksaa Saksassa. Saksassa hinnat alkaen malli on 40 000€ + siihen saa 9000€ valtion tuen. Suomessa hinnat alkaen malli on n. 49 000€ + 2000€ valtion tuki.

Valtion tuki on toki asia erikseen, mutta mikäs ihme tuon hurjan eron Teslan normaali hinnassa tekee?
Väärin Saksan osalta. Saksan laskuri sisältää jo alennuksen minkä autoon saa.
Eli 40k€ sis alen kuten muissakin.
 
Ainoa testi mitä ioniq5:sesta kaipaisin on lataustesti 400V-arkkitehtuurin 50kW ja 150kW latureilla.
EVdatabasen taulukoista löytyy keskiteho ja latausaika 10 % -> 80 % (optimilämpötilassa).

50 kW, huipputeho/keskiteho/aika:
58 kWh RWD: 50 kW/50 kW/51 min.
58 kWh AWD: 50 kW/50 kW/51 min.
72,6 kWh RWD: 50 kW/50 kW/64 min.
72,6 kWh AWD: 50 kW/50 kW/64 min.


150 kW, huipputeho/keskiteho/aika:
58 kWh RWD: 150 kW/120 kW/21 min.
58 kWh AWD: 150 kW/120 kW/21 min.
72,6 kWh RWD: 150 kW/125 kW/26 min.
72,6 kWh AWD: 150 kW/125 kW/26 min.


350 kW, huipputeho/keskiteho/aika:
58 kWh RWD: 175 kW/140 kW/18 min.
58 kWh AWD: 175 kW/140 kW/18 min.
72,6 kWh RWD: 232 kW/175 kW/18 min.
72,6 kWh AWD: 232 kW/175 kW/18 min.


Uskoisin 350 kW:n suurteholatauspisteiden olevan aina 800 V. Tavalliset 50 kW:n pikalatauspisteet ovat usein maks. 400/500 V (ABB:ltä kuulemma löytyy peräti 920 V). Noita 150 kW:n suurtehoja löytyy sekä 400 V että 800 V, mutta Euroopassa suurin osa lienee yli 500 V. Onko juuri sinun lähistöllä 400 V/150 kW?

Ioniq 5 osaa ottaa välillä 10-80 % kaiken irti 50 kW:sta. Yleensä matka-ajossa ei ladatakaan tuon täydemmäksi, joten ei paremmasta väliä.

EVdatabasen lukujen perusteella 150 kW:lla huippu- ja keskiteho ovat melko lähellä toisiaan, joten latausnopeuden pitäisi olla lähellä maksimia normaalissa käytössä. Tuosta nyt ei selviä oliko 400 V vai 800 V, mutta muistaakseni Ioniq 5:ssä oli jotain boostausta, jolla se repii 400 voltistakin tavallista enemmän irti, eli en olisi huolissani.


Edit. Redditistä viesti:

"This is incorrect and a misunderstanding of what Hyundai means. You will still get max 150kW.

To charge at a 400v station which 150kW stations typically are, the car will need to convert the current to 800v. Some 400v cars, like an older taycan without an optional upgrade will only have a 50kW dc-dc converter which means it will only charge at 50kW at a 150kW station. Not a problem for I5/Ev6, which could in theory reach close to 200kW on a 400V charger, by using their motor (?) as a dc-dc converter, which is the tech they are failing to communicate in a clear way.

A 400V car that maxes at 150kW could in theory charge at the same speed as I5/EV6 at a 150kW charger with a similar charge curve."
 
Viimeksi muokattu:
Väärin Saksan osalta. Saksan laskuri sisältää jo alennuksen minkä autoon saa.
Eli 40k€ sis alen kuten muissakin.

Eli siis hinta on aika sama kuin Suomessakin? Mietin tuotakin vaihtoehtoa, mutta Suomen Teslan laskuri ei näyttäisi näyttävän hinnassa 2000€ valtion tukea?
 
Pieni uhka päällä että Turku - Helsinki väliä pitää alkaa syksyntä lähtien tahkoamaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Farmari tyyppiselle autolle olisi tarve ja halvin sen tyyppinen taitaa olla KIA e-Niro. Tuolla ei kuitenkaan taida onnistua edestaikaisin reissu (340 km moottoritietä) edes kesällä?
Maltillisella nopeudella luulis onnistuvat just ja just. Samanlaista reissua kun olen pohtinut, niin nykytilanteessa optimi taitaisi olla vähintään 1-suunnan range kelissä kuin kelissä ja nopea pikalataus. Korealaiset tippui laskuista siinä kohtaa, kun niissä on pellehermanni 15 tkm huoltoväli. Omilla pre-korona ajoilla tarkoittais 3 krt vuodessa joka on ihan naurettavasti.
 
Eli siis hinta on aika sama kuin Suomessakin? Mietin tuotakin vaihtoehtoa, mutta Suomen Teslan laskuri ei näyttäisi näyttävän hinnassa 2000€ valtion tukea?

Teslan laskuri on aina vähän omanlaatuinen per maa. Teslan sivuhan näyttää hinnaksi 48690€ täällä, jossa on ALV, mutta ei kuitenkaan pakollista autoveroa. Vaan ne lasketaan sitten myöhemmin hintaan ja sitten vähennetään se 2000€ jos hinta jäi alle 50k€ (hintahan on siis oikeasti n. 50600€ Suomessa, mutta tuota 600€ toimituskuluna ei tarvitse miettiä tuossa 50k€ rajoituksessa).

Saksassa laskuri toimii eri tavalla, siellä taas kaikki verot ja vähennykset on jo leivottu tuohon hintaan, koska ne eivät vaihdu. Tuota voi leikkiä kun viet sen laskurin sinne ihan loppuun (tilauskohtaan) ja painat siitä sen näytä lisätiedot, silloin näet vasta sen oikean hinnan.
 
Pieni uhka päällä että Turku - Helsinki väliä pitää alkaa syksyntä lähtien tahkoamaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Farmari tyyppiselle autolle olisi tarve ja halvin sen tyyppinen taitaa olla KIA e-Niro. Tuolla ei kuitenkaan taida onnistua edestaikaisin reissu (340 km moottoritietä) edes kesällä?
Katselisin Enyaqia.

Hinta ja kustannus eivät ole aina sama asia - omasta näkökulmasta eNiro on edellisen sukupolven auto joka selkeästi näitä uusia perässä mm. Latausnopeuden osalta ja täten uskoisin, että käytettynä jengi ei ole niin innoissaan sen ostamisesta -> jälleenmyyntiarvokaan tuskin säilyy.

Mutta voin toki olla väärässäkin.
 
Jälkiasenteisena ei oikein saa.
Mutta uusiin saa ainakin tehdasasennettuna koukun ja vetomassaakin taitaa olla jo asuntovaunullekkin.
Juuri sunnuntaina tuli kajaani-iisalmi välillä vastaan ID.4 joka veti kohtuu isoa kuomukärriä.
Itse selvittelin ID.4 ja Enyaqin osalta tätä ja kaiken saamani tiedon mukaan ID.4:een voi koukun asentaa jälkikäteen. Enyaqiin pitää muistaa ruksia koukkuvalmius, jotta jälkikäteen onnistuu.
 
Enyaqin osalta koukun asennusvalmius tilausvaiheessa ja jälkiasennettu (manuaalinen) koukku oli noin 1100€, kun suoraan sähkökoukku tilausvaiheessa oli noin 900€.
Helppo päätös ainakin allekirjoittaneelle.
 
Katselisin Enyaqia.

Hinta ja kustannus eivät ole aina sama asia - omasta näkökulmasta eNiro on edellisen sukupolven auto joka selkeästi näitä uusia perässä mm. Latausnopeuden osalta ja täten uskoisin, että käytettynä jengi ei ole niin innoissaan sen ostamisesta -> jälleenmyyntiarvokaan tuskin säilyy.

Mutta voin toki olla väärässäkin.
Jos nyt vuosia pitää, niin tuskin se enyaq sen enempää kiinnostava on. Jos auto on useamman sukupolven perässä tekniikassa, niin mitä se yksi lisäsukupolvi siinä sitten merkkaa? ”Samaa” kuraa uusiin verrattuna. Haen tällä sitä, että jos nyt saa ostettua itselle riittävän ”arpalapun” käyttöön vaikka 10 k€ halvemmalla, niin ko. asia lämmittää kummasti, jos joku uusi akkuteknolgia pyyhkii nykyisten hinnat ”nolliin”. Ja on siinä sitten myös varaa tiputtaa sitä hintaa nopeammin, kun alkuinvestointi on plussalla. Pienellä erolla tietysti kannattaa ottaa uudempi automalli jo nyt.

e: Peräkoukullinen malli on tietysti hyvin iso jälleenmyyntivaltti… Kiaan taitaa saada vain sen ”leikki”version.
 
Jos nyt vuosia pitää, niin tuskin se enyaq sen enempää kiinnostava on. Jos auto on useamman sukupolven perässä tekniikassa, niin mitä se yksi lisäsukupolvi siinä sitten merkkaa? ”Samaa” kuraa uusiin verrattuna. Haen tällä sitä, että jos nyt saa ostettua itselle riittävän ”arpalapun” käyttöön vaikka 10 k€ halvemmalla, niin ko. asia lämmittää kummasti, jos joku uusi akkuteknolgia pyyhkii nykyisten hinnat ”nolliin”. Ja on siinä sitten myös varaa tiputtaa sitä hintaa nopeammin, kun alkuinvestointi on plussalla. Pienellä erolla tietysti kannattaa ottaa uudempi automalli jo nyt.

e: Peräkoukullinen malli on tietysti hyvin iso jälleenmyyntivaltti… Kiaan taitaa saada vain sen ”leikki”version.
No se yksi lisäsukupolvi tarkoittaa sitä, että enyaq lataa tuplasti e-niroa nopeammin pikalatureilta joiden määrä kasvaa nopeasti.


Toki kaikille se ei tunnu missään ja voi tosiaan olla, että joku arvostaa sitäkin, että niro on 30cm skodaa lyhyempi ja muutenkin pykälää pienempi auto.

Haukutussa 1000km testissä enyaq vetäisee yli tunnilla nopeamman ajan kuin e-niro (josta ei kyllä ole kunnon testiä olemassa, mutta kona ev:stä voi extrapoloida).

Ei se multa ole mitään pois jos teillä liikkuu yksi e-niro skodillacin sijaan. Ihan se ja sama.

Itse pidän Enyaqia selkeästi kiinnostavampana ja uskoisin sen olevan muillekin sitä. Varma en voi toki olla.

Onko Kia edes halvempi? Autojen hinnat ovat aina sellaista arpapeliä - kian sivulla 64kWh eniro on listattu 44990€:hen ja enyaqin lähtöhinnat 44100€.

Käytännön tarjoukset jälleenmyyjiltä + vaihtohyvitykset + rahoitukset voivat tietty näyttää ihan erilaisilta.
 
Viimeksi muokattu:
No se yksi lisäsukupolvi tarkoittaa sitä, että enyaq lataa tuplasti e-niroa nopeammin pikalatureilta joiden määrä kasvaa nopeasti.


Toki kaikille se ei tunnu missään ja voi tosiaan olla, että joku arvostaa sitäkin, että niro on 30cm skodaa lyhyempi ja muutenkin pykälää pienempi auto.

Haukutussa 1000km testissä enyaq vetäisee yli tunnilla nopeamman ajan kuin e-niro (josta ei kyllä ole kunnon testiä olemassa, mutta kona ev:stä voi extrapoloida).

Ei se multa ole mitään pois jos teillä liikkuu yksi e-niro skodillacin sijaan. Ihan se ja sama.

Itse pidän Enyaqia selkeästi kiinnostavampana ja uskoisin sen olevan muillekin sitä. Varma en voi toki olla.

Onko Kia edes halvempi? Autojen hinnat ovat aina sellaista arpapeliä - kian sivulla 64kWh eniro on listattu 44990€:hen ja enyaqin lähtöhinnat 44100€.

Käytännön tarjoukset jälleenmyyjiltä + vaihtohyvitykset + rahoitukset voivat tietty näyttää ihan erilaisilta.
Saat ihan vapaasti pitää kiinnostavana mitä haluat :D Ei ny herneitä tartte vetää nenään. Ei tuo mun kommentti varsinaisesti ollut suunnattu yksittäisiin autoihin vaan yleisemmin, että mitä vähemmän nyt pistää, sen pienempi riski menettää rahaa jos putkahtaakin uusi tekniikka, joka tappaa nykyisten arvot. Varustelutasoilla nuo hintaerot tulee, korealaisessa ei paljon lisättävää yleensä ole, skodassa taitaa joutua ruksimaan sen pikalatauksenkin erikseen. Ei kyllä tullut mieleen harkita pienempiakkuista enyaqia, sen hinta on kyllä aika hyvä.
 
Kia Niro EV:n seitsemän vuoden takuu on merkittävä etu Enyaqin kahden vuoden takuuseen verrattuna. Toki on niin, että sähkäreissä akkutakuulla on kaikkein suurin merkitys, eikä niiden välillä eroa taida juuri olla. Hyundain ja luultavasti myös Kian osalta on muistattava kuitenkin se, että autoa on käytettävä huollossa muistaakseni 15 000 kilometrin välein, joskin huollot eivät taida olla kovin kalliita.
 
Kia Niro EV:n seitsemän vuoden takuu on merkittävä etu Enyaqin kahden vuoden takuuseen verrattuna. Toki on niin, että sähkäreissä akkutakuulla on kaikkein suurin merkitys, eikä niiden välillä eroa taida juuri olla. Hyundain ja luultavasti myös Kian osalta on muistattava kuitenkin se, että autoa on käytettävä huollossa muistaakseni 15 000 kilometrin välein, joskin huollot eivät taida olla kovin kalliita.

VAG:hen saa lähtökohtaisesti lisätakuun, jos kokee tarvitsevansa. Virhevastuu toki toimii, mutta pientä vääntöä toki voi olla. Volkkarin id4 ostetaan per vuosi ja audissa q4 menee huolenpitosopparissa. Enyaqqia en ole katsonut.

VAG:ssa huoltoväli on 2v ilman kilometrirajaa.

Itse en kyllä edellisen generaation kia pelkän 7v takuun takia ees harkitsisi, kun nämä pykälää uudemmat vag:t, hyundait ja kiat ovat jo ihan eriluokan autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vinkeistä. Tuota Niroan on käytettynä välillä näkynyt 30k€ pintaan mutta vähemmän yllättäen taitavat liikkua aika nopeasti. Uutena taas Skoda ja Kia molemmat vähän kalliita mun budjetille. Voi olla että pitää vuosi pari vielä käryytellä dieselillä ja seurata koska Skodillaccia tulee käyttynä tarjolle.
 
Kiitoksia vinkeistä. Tuota Niroan on käytettynä välillä näkynyt 30k€ pintaan mutta vähemmän yllättäen taitavat liikkua aika nopeasti. Uutena taas Skoda ja Kia molemmat vähän kalliita mun budjetille. Voi olla että pitää vuosi pari vielä käryytellä dieselillä ja seurata koska Skodillaccia tulee käyttynä tarjolle.

Käytettyjen eNirojen kohdalla kannattaa huomioida pari seikkaa: Niissä ei ole etähallintaa (vasta -21 malleista alkaen) eikä välttämättä 11kW AC latausta, mikä tuli saataville vasta vuosi sitten.

Toisaalta parin vuoden kuluttua porukka kehottaa pysymään erossa 2021 malleista kun 2023 mallit ovat niin paljon parempia
Tuskin on olemassa täydellistä ajoitusta hankinnalle. Ja aina on nurkan takana kehitteillä joku uusi akkutekniikka, mikä tekee olemassa olevat akut jostakin syystä käyttökelvottomiksi.

HKI-Turku-HKI meni eNirolla ilman välilatauksia kesäkuussa, mutta jos usein joutuisi ajamaan, niin itse etsisin paikan ottaa latausta joko määränpäästä tai pitää kahvitauon paluumatkalla. Ja tällöin riittäisi pienempikin kokonaisrange.
Kyllä siinä joutui mittaria seurailemaan, ja jättää joitakin ohituksia tekemättä, mitkä ladatulla akulla (tai dieselillä) olisi tullut tehtyä. Muu porukka nukkui enkä tohtinut herättää pysähtymällä kun range näkyi riittävän.

Takuiden osalta osa antaa pitkän takuun vain akuille, toinen koko voimalinjalle (akku, laturi, moottori, lämpötilanhallinta ym.). Kannattaa olla tuosta tietoinen jos ostaa aikoo.

15tkm huolto maksoi 55€.
15tkm huoltoväli tuntuu silti isolta kädenojennukselta huoltoliikkeitä kohtaan.
 
15tkm huolto maksoi 55€.
15tkm huoltoväli tuntuu silti isolta kädenojennukselta huoltoliikkeitä kohtaan.
Alkaisi kyllä ihan pikkuisen riepoa käydä 3 x kahteen vuoteen "huollossa", jonka ainoa tarkoitus on tehdä organisaatiolle rahaa - ja siis ei niinkään tuon kustannuksen vaan ajan ja vaivan takia.

Omassa autossa kun ei ole varsinaista huolto-ohjelmaa niin ainoa homma kahteen vuoteen on ollut se kuin vaihdoin itse raitisilmasuodattimen (34 €). Seuraavaksi voisi harkita pyyhkijöiden vaihtamista.
 
Saisi Teslallekin tulla joku vastaava tarkistus, että pääsisi ajoissa käsiksi niihin alustan osiin kuin liian myöhään.
 
Saisi Teslallekin tulla joku vastaava tarkistus, että pääsisi ajoissa käsiksi niihin alustan osiin kuin liian myöhään.

Facebook ryhmää lukien se vastaava tarkastus on pitää korvat auki, näyttää aika monella vinkuvan ja nitisevän alustan osat.
 
EV-Niro vs Enyaq vertailuun liittyen vielä kannattaa kyllä käydä kokeilemassa kumpaakin autoa. Itse en pitänyt Enyaqin ajo-ominaisuuksista, mutta hybridi-Niron ajettavuudesta myönnän pitäneeni (EV testaamatta). Jos kääntyisin kuitenkin Enyaqin kannalle, saattaisin hankkia sen verran edullisen mallin, että siihen saisi mukaan hankintatuen. Yli 60 tonnia en kuitenkaan suostuisi maksamaan varsinkaan takavetomallista.
 
Facebook ryhmää lukien se vastaava tarkastus on pitää korvat auki, näyttää aika monella vinkuvan ja nitisevän alustan osat.
Nojoo mutta silti näkisin että nuo tarkistettaisiin vaikka 2v välein. Saisi jo ennakoituvasti fiksattua kuin postaamalla Faboon videota että mitä pitäisi tehdä.
 
Nojoo mutta silti näkisin että nuo tarkistettaisiin vaikka 2v välein. Saisi jo ennakoituvasti fiksattua kuin postaamalla Faboon videota että mitä pitäisi tehdä.

Joo, oon ehdottomasti samaa mieltä. En sit tiedä voisko tilata huollon jossa vaihdattaa jotain merkityksetöntä (ilmansuodattimen vaikka) ja pyytää siihen samalla että ne tarkistais jotain. Toki, Teslan tuntien vaikka ne löytäis jotain niin eivät ole vaihtamassa jos ei itse valita.
 
Jos kaipaa farkkua niin oletan sen johtuvan tavaratilasta. Skodassa on 130L isompi takakontti. Kannattaa varmaan sitäkin vertailla
 
Joo, oon ehdottomasti samaa mieltä. En sit tiedä voisko tilata huollon jossa vaihdattaa jotain merkityksetöntä (ilmansuodattimen vaikka) ja pyytää siihen samalla että ne tarkistais jotain. Toki, Teslan tuntien vaikka ne löytäis jotain niin eivät ole vaihtamassa jos ei itse valita.
Tesla ei varmaan itse mutta onneksi muita ketkä tekee.
 
Pieni uhka päällä että Turku - Helsinki väliä pitää alkaa syksyntä lähtien tahkoamaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Farmari tyyppiselle autolle olisi tarve ja halvin sen tyyppinen taitaa olla KIA e-Niro. Tuolla ei kuitenkaan taida onnistua edestaikaisin reissu (340 km moottoritietä) edes kesällä?
Onko sähkö ainoa vaihtoehto? Jos range ahdistaa ja käyttövoimaa ei ole rajattu, niin itse ostaisin tuohon käyttöön pari-kolme vuotta vanhan diesel farkun.
Halvempi ajaa ja omistaa kuin uusi vastaava sähkö.
Siis tämä vain jos tarkoitus "selvitä" matkasta ilman mitään kiinnostusta uuteen tekniikkaan yms.
 
Jälleenmyyntiarvoa ajatellen annan ison arvon niille malleille, joissa alusta on tehty pelkästään sähköautoja varten. Ovat paljon tilavamman tuntuisia. Lisäksi Enyaq on kontin puolesta loistava perheauto, joten tulee aina olemaan kysytty vaihtoautona. Enyaq ja ID4 ovat ensimmäisiä kunnon sähköperheautoja, joten mielestäni ero on merkittävä E-Niroon verrattuna.
 
Jos kaipaa farkkua niin oletan sen johtuvan tavaratilasta. Skodassa on 130L isompi takakontti. Kannattaa varmaan sitäkin vertailla
Mulla tarve tämän auton kohdalla farmariin tulee lähinnä koirasta. Muuten mahtuu kamat jopa pieneen sedaniin.
Onko sähkö ainoa vaihtoehto? Jos range ahdistaa ja käyttövoimaa ei ole rajattu, niin itse ostaisin tuohon käyttöön pari-kolme vuotta vanhan diesel farkun.
Halvempi ajaa ja omistaa kuin uusi vastaava sähkö.
Siis tämä vain jos tarkoitus "selvitä" matkasta ilman mitään kiinnostusta uuteen tekniikkaan yms.
Nyt on tuollainen ”tonnin pommi” -luokan diesel (A4, 1.9 TDI) jolla suurimman osan työmatkoista ajan. Kulujen ja luotettavuuden puolesta ihan oiva peli vielä mutta jos noita kilometrejä alkaa nyt tulemaan niin tarttis rakentaa stereot, vakkari, uudet penkit jne. Enkä välttämättä halua siihen lähteä kun samaan aikaan nuo sedanin rajoitteet tökkii vastaan. Eli vaihto jokatapauksessa edessä. En ole päättänyt että sähkö pitää olla mutta se tietysti kutkuttaa uutena vaihtoehtona ja ehkä mahdollistaisi tuoreemman laitteen ilman että käyttökulut nousee pahasti. En pelkää auton ikää tai kilometrejä joten myös esim. Mersun E200cdi, E300 hybridiä ja C350e tässä myös alustavasti tutkinut mutta ne ei tähän ketjuun sovi.

Jälleenmyyntiarvoa ajatellen annan ison arvon niille malleille, joissa alusta on tehty pelkästään sähköautoja varten. Ovat paljon tilavamman tuntuisia. Lisäksi Enyaq on kontin puolesta loistava perheauto, joten tulee aina olemaan kysytty vaihtoautona. Enyaq ja ID4 ovat ensimmäisiä kunnon sähköperheautoja, joten mielestäni ero on merkittävä E-Niroon verrattuna.
Toi on varmaan totta vaikka itelle ei nyt ole tarvetta Enyaq kokoluokan autolle kun tuo GL hoitaa sitä virkaa mutta jälleenmyynnin kannalta tuo Skoda voi olla parempi. Toki ennustaminen on hankalaa eikä varmaan lähempänä kauppakassi/2-auto kokoluokkaa olevien eNirojen markkinatkaan täysin kyykkää.

Edit: tuli vielä sellainen eksoottisempi ajatus mieleen että vaihdan tuon nykyisen työmatkapirssin johonkin toiseen halpaan rouskuun mutta farmariin ja rinnalle vielä 3. autoksi joku e208 tyyppinen :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Onko sähkö ainoa vaihtoehto? Jos range ahdistaa ja käyttövoimaa ei ole rajattu, niin itse ostaisin tuohon käyttöön pari-kolme vuotta vanhan diesel farkun.
Halvempi ajaa ja omistaa kuin uusi vastaava sähkö.
Siis tämä vain jos tarkoitus "selvitä" matkasta ilman mitään kiinnostusta uuteen tekniikkaan yms.

Itsellä oli massiivisia vaikeuksia saada järkevä hinta nykyisestä 2018 a4 quattrosta, niin en ainakaan arvon säilymiseen vannoisi uudehkossa euro6 farmarissa. Tippui arvo 33ke kolmessa, joten en kyllä minkäänlaista dieseliä itse enää huolisi, enkä edes hybridiä.
 
Itsellä oli massiivisia vaikeuksia saada järkevä hinta nykyisestä 2018 a4 quattrosta, niin en ainakaan arvon säilymiseen vannoisi uudehkossa euro6 farmarissa. Tippui arvo 33ke kolmessa, joten en kyllä minkäänlaista dieseliä itse enää huolisi, enkä edes hybridiä.

Kerropas lisää, mitä olit vaihtamassa ja mihin?
Miksi et muka saanut kelvollista hintaa?
 
Itsellä oli massiivisia vaikeuksia saada järkevä hinta nykyisestä 2018 a4 quattrosta, niin en ainakaan arvon säilymiseen vannoisi uudehkossa euro6 farmarissa. Tippui arvo 33ke kolmessa, joten en kyllä minkäänlaista dieseliä itse enää huolisi, enkä edes hybridiä.
Eli uutena joku 58k€ ja nyt tarjotaan 25k€? 3 vuotta ja joku 130tkm?
 
Olettaisin että tuo vaikutus alkaa kokoajan näkyä selvemmin kun autoaan päivittävät ei enää halua vanhaa tekniikkaa jonka arvokin on romahtamassa.

Taitaa verotuksen epävarma kohtalo olla se suurempi ongelma. Eihän tuosta nykytouhusta tiedä edes vuoden päähän mikä on se käyttökustannus dieseleiden kohdalla.
 
Taitaa verotuksen epävarma kohtalo olla se suurempi ongelma. Eihän tuosta nykytouhusta tiedä edes vuoden päähän mikä on se käyttökustannus dieseleiden kohdalla.
Ei pelkästään epävarmuus, myös käytettyjen tuonti ulkomailta laskee dieseleiden ja hybridien hintoja nyt. Tai oikeammin se että noita saa nyt halvalla sieltä.
 
Taitaa verotuksen epävarma kohtalo olla se suurempi ongelma. Eihän tuosta nykytouhusta tiedä edes vuoden päähän mikä on se käyttökustannus dieseleiden kohdalla.
Mitä tarkoitat verotuksen epävarmalla kohtalolla? Autoverotus ei ainakaan tule laskemaan polttomoottoriautojen osalta, jos sitä odotat.
 
Eli uutena joku 58k€ ja nyt tarjotaan 25k€? 3 vuotta ja joku 130tkm?

Uutena 64ke ja mittarissa oli myydessä 40500km.
Tuo oli ylipäätään paras tarjous, muutamaan sähköautoon vaihtoa pyytäessä sanottiin suoraan, ettei dsl kiinnosta ja hyvityshinta oli vielä 5-7k alempi.
 
Kyllä uuden auton ostaminen ja siihen liittyvä arvonaleneminen ensimmäisinä vuosina on maailman kallein harrastus, oli käyttövoima mikä tahansa.
 
Uutena 64ke ja mittarissa oli myydessä 40500km.
Tuo oli ylipäätään paras tarjous, muutamaan sähköautoon vaihtoa pyytäessä sanottiin suoraan, ettei dsl kiinnosta ja hyvityshinta oli vielä 5-7k alempi.
Ootko kokeillut autovexia?
 
Mitä tarkoitat verotuksen epävarmalla kohtalolla? Autoverotus ei ainakaan tule laskemaan polttomoottoriautojen osalta, jos sitä odotat.

Ongelma ei ole kallistuminen, vaan epävarmuus siitä miten paljon ja minkälaisella ajolla. Aivan kuten voi arvata että sähköautoilu tulee kallistumaan. Dieselien kohdalla on puhuttu pitkään käyttövoimaveron poistosta ja korvaamisesta takaisin polttoainekuluihin (joka laskisi kyllä osalla kuluja ja tekisi dieselistä mielenkiintoisemman vaihtoehdon). Se on eri skenaario kuin "kaikille GPS ja sen lisäksi maksat dieselin lisät vuodessa ja pumpulla". Tai dieselillä ei yhtäkkiä pääsisi johonkin kuvitteelliseen ruuhkaan tuolla "wannabe-Amsterdamissa".

Jos tiedän kulujeni olevan 1000€ ensi vuonna enemmän kuin tänä vuonna, siihen voin varautua. Jos en tiedä onko autoni yhtäkkiä ensi vuonna arvoton koska en voi ajaa minne haluan - ei niin kiva.
 
Ongelma ei ole kallistuminen, vaan epävarmuus siitä miten paljon ja minkälaisella ajolla. Aivan kuten voi arvata että sähköautoilu tulee kallistumaan. Dieselien kohdalla on puhuttu pitkään käyttövoimaveron poistosta ja korvaamisesta takaisin polttoainekuluihin (joka laskisi kyllä osalla kuluja ja tekisi dieselistä mielenkiintoisemman vaihtoehdon). Se on eri skenaario kuin "kaikille GPS ja sen lisäksi maksat dieselin lisät vuodessa ja pumpulla". Tai dieselillä ei yhtäkkiä pääsisi johonkin kuvitteelliseen ruuhkaan tuolla "wannabe-Amsterdamissa".

Jos tiedän kulujeni olevan 1000€ ensi vuonna enemmän kuin tänä vuonna, siihen voin varautua. Jos en tiedä onko autoni yhtäkkiä ensi vuonna arvoton koska en voi ajaa minne haluan - ei niin kiva.
Sähköautoilu tulee varmaan kallistumaan jollain aikavälillä, mutta tuskin ennen kuin on saatu kriittinen massa käyttäjiä. Sähköinen autoilu täytyy pitää houkuttelevana, jotta entistä useampi uuden auton ostaja päätyy siihen. Polttomoottorilla ajelu ei voi halventua suhteessa sähköön, koska muuten sähkö ei ole riittävän houkutteleva. Toisaalta polttomoottorilla ajelun kustannuksia ei voi nostaa poskettomasti, koska se suututtaisi äänestäjät ja muutenkin mikään radikaali kallistuminen olisi kohtuutonta. Mutta varmaa on, että polttomoottorilla ajelu ei halpene.

Riippumatta Suomessa tehdyistä ratkaisuista, uudet autot siirtyvät hyvin nopeasti täyssähköön. Valmistajat lopettavat polttomottorien kehityksen ja panevat kaikki paukut sähköautoihin. Monet ovat jo ilmoittaneet takarajoja valmistuksen lopetukselle ja uskoisin, että takarajat tarkoittavat sitä, että noihin aikoihin valmistetaan enää marginaalisia määriä muita kuin täyssähköautoja. Muutos tulee olemaan nopea, koska sähköauto nyt vaan on (ehkä rangea lukuunottamatta) aivan ylivoimainen polttomoottoriautoon verrattuna. Tuskin kukaan haluaa vaihtaa sähköstä pois, jos on kerran kunnollisen sellaisen alleen saanut.

Toinen asia, mikä nopeuttaa siirtymistä täyssähköautoihin ja ladattaviin hybridehin liittyy autoverotukseen. Molemmissa on alhainen autovero pienien päästöjen takia. Se tarkoittaa, että myös käytettyinä maahan tuotujen osalta vero jää selvästi pienemmäksi kuin mihin on totuttu polttomoottoriautojen kohdalla. Kohta ei tuoda käytettynä maahan enää mitään muuta. Tämä laskee osaltaan käytettyjen hintoja, koska autojen arvot putoavat Saksassa (ja muualla Euroopassa) nopeammin kuin Suomessa, eikä enää ole isoa autoveroa suojelemassa siltä. Tämä laskee entisestään ei-ladattavien autojen hintoja.

Ei menee montaa vuotta, kun kaikki haluavat täyssähköauton ja muiden arvot putoavat, koska tarjonta on huomattavasti suurempi kuin kysyntä. Varmaan voi ajella bensalla tai dieselillä huoletta vielä monta vuotta (ja pidempäänkin, jos tyytyy vanhaan autoon), mutta kovin arvokasta polttomoottoriautoa ei enää kannata ostaa, jos on aikomus saada siitä jotain järkevää viiden vuoden päästä. Jos haluaa nauttia halvasta sähköautoilusta, kannattaa pitää kiirettä. Valtio kerää verotulot kuitenkin tavalla tai toisella ja liikenteestä kerätyt verotulot ovat niin merkittävät, että niitä on vaikea korvata muilla veroilla. Sitten, kun suurin osa ajaa sähköllä, se ei ole enää halpaa.
 
Ootko kokeillut autovexia?
Kokeilin myydä omaa koslaani täällä aiemminkin kehutun Autovexin kautta (2 vuotta vanha, 30 tkm ajettu lataushybridi). Tarjouksia kyllä tuli, mutta autoliikkeiden tarjoamat hyvityshinnat olivat huomattavasti paremmat (2000-7500 €). Kaiken lisäksi saan ajella autollani niin pitkään ja niin paljon kunnes uusi auto toimitetaan minulle joskus tulevaisuudessa. Saattaa kuitenkin olla niin, että Autovexin kautta saattaa tehdä hyvät kaupat jonkin verran enemmän ajettujen ja ehkä hieman edullisempien, mutta kysyttyjen autojen kohdalla. Hyöty voi olla hyvinkin suuri, jos autoa on vaihtamassa tätä konstia hyödyntäen johonkin väistyvään malliin, johon kytkeytyy lisävaustekampanjoita sekä suurehko (>10 %) suoran kaupan alennus. Tuoreiden sähköautojen kohdalla tällaisia ei ole luvassa, joskin esim. Enyaqin kohdalla olisin kyllä pärjännyt jopa Autovexiä hyödyntäen.
 
Kokeilin myydä omaa koslaani täällä aiemminkin kehutun Autovexin kautta (2 vuotta vanha, 30 tkm ajettu lataushybridi). Tarjouksia kyllä tuli, mutta autoliikkeiden tarjoamat hyvityshinnat olivat huomattavasti paremmat (2000-7500 €). Kaiken lisäksi saan ajella autollani niin pitkään ja niin paljon kunnes uusi auto toimitetaan minulle joskus tulevaisuudessa. Saattaa kuitenkin olla niin, että Autovexin kautta saattaa tehdä hyvät kaupat jonkin verran enemmän ajettujen ja ehkä hieman edullisempien, mutta kysyttyjen autojen kohdalla. Hyöty voi olla hyvinkin suuri, jos autoa on vaihtamassa tätä konstia hyödyntäen johonkin väistyvään malliin, johon kytkeytyy lisävaustekampanjoita sekä suurehko (>10 %) suoran kaupan alennus. Tuoreiden sähköautojen kohdalla tällaisia ei ole luvassa, joskin esim. Enyaqin kohdalla olisin kyllä pärjännyt jopa Autovexiä hyödyntäen.

Samasta syystä itsekkin liikkeeseen vaihtoautona nykyinen. Q4 meni tuotantoon, heinäkuun alussa, mutta se oli jouduttu vetämään pois tuotantolinjastosta, kun sen kasaamiseen ei ollut osia saatavilla. Nyt ei mitään tietoa koska tulee. Alunperin arvio oli elokuu ja virallisissa papereissa syyskuu. Nyt arvauksena on vain 2021 vuosi. Johtunee siitä varmaankin, että tuli reippaamalla kädellä raksittua lisävarustetta, kun ne on verotuksellisista syistä kerrankin halpoja(autovero ei kertaannu varusteiden hinnoissa).

Mikäli olisin myynyt autovexin kautta autoni, niin olisin varmasti nyt jo ilman autoa ilman mitään varmuutta koska uuden saa. Lisäksi kilsoja kertyy koko ajan mittariin ja riski arvon alenemisesta entisestään on nyt liikkeellä ei minulla.

Eniten tässä vituttaa, jos tarvitsee vielä dieselveroa alkaa maksella syyskuusta eteenpäin.
 
Esimerkkinä nopein testattu ICE-auto meni matkan tasan 9 tunnissa. Tesla 3 LR aika oli 9:20 eli käyttikö Tesla muka vain 20 minuuttia enemmän lataamiseen? No ei varmasti käyttänyt vaan erot tulee ajonopeudesta. Teoreettisen paras aika kun on 8h 20min oletuksena, että ajaa koko ajan 120km/h todellista nopeutta.

Testi on real world eli ICE-autolla tankkaus, pysäköinti, vessa -tauko sekä myös ruokatauko. Näinä aikoina sähköauto latautuu koko ajan eli ruokatauon aikana sähköauto voi olla jopa nopeampi. Toki jos diiselillä vetäisi 1000km putkeen ja kusisi pulloon, niin menisi nopeammin, mutta taitavat useimmat käydä tuolla matkalla pari kertaa vessassa ja yksi safka.
 
Testi on real world eli ICE-autolla tankkaus, pysäköinti, vessa -tauko sekä myös ruokatauko. Näinä aikoina sähköauto latautuu koko ajan eli ruokatauon aikana sähköauto voi olla jopa nopeampi. Toki jos diiselillä vetäisi 1000km putkeen ja kusisi pulloon, niin menisi nopeammin, mutta taitavat useimmat käydä tuolla matkalla pari kertaa vessassa ja yksi safka.

Ei taas tätä keskustelua. Ei kai real-world testissä kukaan bensiksellä söisi, sehän on kauheampaa kuin kuseminen purkkiin.
 
Ei taas tätä keskustelua. Ei kai real-world testissä kukaan bensiksellä söisi, sehän on kauheampaa kuin kuseminen purkkiin.
Sähkärille aina parempi, jos vedät kolmen ruokalajin fine dining -illallisen. Ehtii akku latautua täyteen hitaammallakin laturilla.
 
Hyundain Ioniq 5-autoja on ilmeisesti tulossa liikkeisiin jo elokuun aikana, ja vielä enemmän myöhemmin syksyllä. Lähiaikoina sopimuksen tekevät taitavat saada autonsa käyttöön jo kesärengaskaudella. Itse kun kyselin asiasta joskus toukokuun puolella, lupailtiin liikkeessä, että auto toimitettaisiin noin vuoden kuluttua, joten asia jäi siihen.
 
Hyundain Ioniq 5-autoja on ilmeisesti tulossa liikkeisiin jo elokuun aikana, ja vielä enemmän myöhemmin syksyllä. Lähiaikoina sopimuksen tekevät taitavat saada autonsa käyttöön jo kesärengaskaudella. Itse kun kyselin asiasta joskus toukokuun puolella, lupailtiin liikkeessä, että auto toimitettaisiin noin vuoden kuluttua, joten asia jäi siihen.
Niin näytti mainoksia olevan, että elokuussa ekat autot Suomeen. Sehän on käytännössä heti.
Koeajollehan sitä on ehdottomasti mentävä. Kohtuu nopea toimitus, jos ekat todellakin jo rupeaa saamaan.. Hyvä toki niin.
 
Ei taas tätä keskustelua. Ei kai real-world testissä kukaan bensiksellä söisi, sehän on kauheampaa kuin kuseminen purkkiin.
Itse ainakin lähes aina: Kun ajan halki Ranskan tai Espanjan motarilla (jotka ovat itselleni lomailun takia yleisiä paikkoja), niin en halua ajaa ulos tietullien väliseltä alueelta ellei ole pakko.

Usein toki mukana on eväitä / juotavia ja huoltsikalta tulee ostettua lähinnä kahvia/jädeä tjsp.

Tuo myös vähän poistaa intoa Teslan ostolta - monet superit ovat ulkona motarialueelta jossain teollisuus alueen / kauppakeskuksen parkkiksellaja tulee noita ylimääräisiä tulliporttien läpäisyjä, joita ei jaksaisi.
 
Testi on real world eli ICE-autolla tankkaus, pysäköinti, vessa -tauko sekä myös ruokatauko. Näinä aikoina sähköauto latautuu koko ajan eli ruokatauon aikana sähköauto voi olla jopa nopeampi. Toki jos diiselillä vetäisi 1000km putkeen ja kusisi pulloon, niin menisi nopeammin, mutta taitavat useimmat käydä tuolla matkalla pari kertaa vessassa ja yksi safka.
Mutta kun idea on vertailla autoja ja niiden etenemiskykyä niin siitä pitäisi eliminoida kaikki muu ylimääräinen pois. Muutenhan lopputulokset vääristyy ihan liikaa, jos yhdellä kerralla kuski kärsii ripulista ja sen takia istuu jatkuvasti vessassa tai toisella kerralla kustaan pulloon jotta saadaan mahdollisimman kova aika aikaiseksi. Ja sitten kun reitti voidaan valita yhdelle autolle optimistiseksi ja toiselle taas huonoksi.
 
Mutta kun idea on vertailla autoja ja niiden etenemiskykyä niin siitä pitäisi eliminoida kaikki muu ylimääräinen pois. Muutenhan lopputulokset vääristyy ihan liikaa, jos yhdellä kerralla kuski kärsii ripulista ja sen takia istuu jatkuvasti vessassa tai toisella kerralla kustaan pulloon jotta saadaan mahdollisimman kova aika aikaiseksi. Ja sitten kun reitti voidaan valita yhdelle autolle optimistiseksi ja toiselle taas huonoksi.
Aika tiukkaa määritellä jonkun toisen puolesta, että mikä hänen suorittamansa testin tarkoitus oikein on. Varsinkin kun se tarkoitus on vieläpä muuttunut aikojen saatossa.

Björn taisi lähteä plugarilla testiin vajaalla tankilla: niinhän ice:llä yleensä lähdetään, kun himassa ei voi tankata. Ja plugarin tankki oli vielä niin pieni, että toinenkin tankkaus piti tehdä.

Jos et tykkää Björnin testistä, niin senkun arvostat sen 0%:iin omassa päätöksenteossa. Minulle se on käytännössä kiinnostavin sähköautotesti nimenomaan nykymuodossan. Se kertoo rapidgatet ja käytännön suoriutumisen pitkällä matkalla jos reitin suunnittelee latauspysähdykset optimoiden.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom