Ainoa testi mitä ioniq5:sesta kaipaisin on lataustesti 400V-arkkitehtuurin 50kW ja 150kW latureilla.
EVdatabasen taulukoista löytyy keskiteho ja latausaika 10 % -> 80 % (optimilämpötilassa).
50 kW, huipputeho/keskiteho/aika:
58 kWh RWD: 50 kW/50 kW/51 min.
58 kWh AWD: 50 kW/50 kW/51 min.
72,6 kWh RWD: 50 kW/50 kW/64 min.
72,6 kWh AWD: 50 kW/50 kW/64 min.
150 kW, huipputeho/keskiteho/aika:
58 kWh RWD: 150 kW/120 kW/21 min.
58 kWh AWD: 150 kW/120 kW/21 min.
72,6 kWh RWD: 150 kW/125 kW/26 min.
72,6 kWh AWD: 150 kW/125 kW/26 min.
350 kW, huipputeho/keskiteho/aika:
58 kWh RWD: 175 kW/140 kW/18 min.
58 kWh AWD: 175 kW/140 kW/18 min.
72,6 kWh RWD: 232 kW/175 kW/18 min.
72,6 kWh AWD: 232 kW/175 kW/18 min.
Uskoisin 350 kW:n suurteholatauspisteiden olevan aina 800 V. Tavalliset 50 kW:n pikalatauspisteet ovat usein maks. 400/500 V (ABB:ltä kuulemma löytyy peräti 920 V). Noita 150 kW:n suurtehoja löytyy sekä 400 V että 800 V, mutta Euroopassa suurin osa lienee yli 500 V. Onko juuri sinun lähistöllä 400 V/150 kW?
Ioniq 5 osaa ottaa välillä 10-80 % kaiken irti 50 kW:sta. Yleensä matka-ajossa ei ladatakaan tuon täydemmäksi, joten ei paremmasta väliä.
EVdatabasen lukujen perusteella 150 kW:lla huippu- ja keskiteho ovat melko lähellä toisiaan, joten latausnopeuden pitäisi olla lähellä maksimia normaalissa käytössä. Tuosta nyt ei selviä oliko 400 V vai 800 V, mutta muistaakseni Ioniq 5:ssä oli jotain boostausta, jolla se repii 400 voltistakin tavallista enemmän irti, eli en olisi huolissani.
Edit. Redditistä viesti:
"This is incorrect and a misunderstanding of what Hyundai means. You will still get max 150kW.
To charge at a 400v station which 150kW stations typically are, the car will need to convert the current to 800v. Some 400v cars, like an older taycan without an optional upgrade will only have a 50kW dc-dc converter which means it will only charge at 50kW at a 150kW station. Not a problem for I5/Ev6, which could in theory reach close to 200kW on a 400V charger, by using their motor (?) as a dc-dc converter, which is the tech they are failing to communicate in a clear way.
A 400V car that maxes at 150kW could in theory charge at the same speed as I5/EV6 at a 150kW charger with a similar charge curve."