Yritetään palauttaa keskustelu oikeaan aiheeseen eli sähköautoihin.
Soininvaara puhuu asiaa blogissaan:
Markkinat soveltuvat parhaiten sähköautojen latausinfran ohjaajaksi
”Kun sähköautot yleistyvät nopeasti, tarvitaan latausinfraa paljon ja nopeasti. Se ei ole aivan halpaa. On vaadittu, että veronmaksajat subventoivat tätäkin. Markku Ollikainen sanoi Helsingin Sanomien mukaan, että jokainen bensaa myyvän huoltoasema pitäisi velvoittaa tarjoamaan myös sähkölatausta. Minä jättäisin koko asian markkinoiden huoleksi, sillä projekti on aika kallis ja normiohjauksella toteutettuna se on monta kertaa kalliimpi. Yhdessä asiassa tarvitaan kuitenkin valtion toimia. Asunto-osakeyhtiöiden päätöksentekotavat eivät ole kunnossa tältäkään osin.”
”Pikalatausverkosto pitää optimoida aivan toisin perustein kuin bensalumput. On otettava huomioon, paljonko sähkökaapelin vetäminen maksaa ja mitä asiakas tekee odottaessaan 20 minuuttia.”
”Jos lataus tapahtuu keskellä korpea ja asiakas vain odottaa, hinnan on oltava kalliimpi, koska latauksen tarjoajalle ei koidu mitään muuta hyötyä asiakkaasta. Jos sen sijaan lataus tapahtuu matkalla mökille hypermarketin parkkiluolassa, hypermarket hyötyy asiakkaasta samalla kun asiakas voi käyttää aikansa johonkin muuhun kuin somen selailuun.”
”Siellä, missä infraa pitää rakentaa suurin kustannuksin, latauksen pitää olla kalliimpaa, jotta osallistuttaisiin lastausinfran rakentamiseen ja ennen kaikkea, jotta ei ladattaisi näissä kalliissa pisteissä turhaan, vaan jätettäisiin ne niiden käyttöön, joille se on välttämättömyys.”
”Auton latauksessa sähkön osuus kustannuksista on pieni verrattuna latauspisteen osuuteen. Siksi pikalatauksen tulee olla selvästi kalliimpaa kuin kotilatauksen.”
Olen täsmälleen samaa mieltä kaikesta tästä.