Yleistä keskustelua sähköautoista

Made in Finland (Valmet, Uusikaupunki) sähköauto tulossa Lightyearilta:

Pirssin valttikortteina ovat äärimmäisen alhainen energiankulutus ja aurinkopaneelit, joilla ajoakkua voidaan ladata.
Tuossa on 4 moottoria pyörissä, tehoja ei ole taidettu vielä julkaista. Moottoripyörissä on jo 14,5 kW max Metacycle.
Tietysti jousittamatonta massaa tulee, miten mahtaa tuntua ajossa?
 
Tämä oli aivan loistava postaus ja etenkin kommentit kultaa. Mielestäni tässä kiteytyi hyvin se ajatus, että tällä hetkellä (järkevä) sähköautoilu vaatii jonkin verran harrastuneisuutta.

Pidemmät reissut vaatii perehtymistä. Kirjoitus toi esiin ihan valideja epäkohtia joista on keskusteltu lukemattomat kerrat ja joista kannattaa rummuttaa jotta kehitystä tapahtuisi. Toisaalta tuntui että liioiteltiin asioita jotka ei ole isoja ongelmia, kuten pikalatauksen hinta.

Perussuomalaiselle kaikki-oli-ennen-paremmin -tyyppiselle tallaajalle sähköautoilu on varmasti iso sokki ja ymmärrän täysin vastarinnan.

Voin vain kuvitella, mikä opettamisprosessi edessä oman puolison kohdalla kaikesta tästä härväämisestä. Lienee helpompaa aluksi lyödä lätkät käteen ja näyttää mihin piuha laitetaan kauppareissun ajaksi.

Oma puoliso taasen on nyt plugarilla tykästynyt sähköautoiluun niin paljon että haluaisi sähkiksen itseänikin innokkaammin :D

Mitään lätkiä tai härväämistä ei tarvita arjessa jos vaan kotona pystyy lataamaan. Kerran näyttää puolisolle miten töpseli laitetaan kiinni. Sitten ne muutamat reissut vuodessa on joo hankalampia. Autot ja infra kuitenkin kehittyy kovaa vauhtia.
 
Suurin ongelma kyllä reissatessa on että latureihin ei vain voi luottaa 100%. Katsoin appista että paikallinen HPC vapaa. Pääsin paikalle, niin siellä oli jo toinen lataamassa. No ei hätää koska toinen letku vapaa. Johto kiinni ja lataus ei vaan ala millään.

Sitten toisesta appista pitää katsoa että jo pari päivää sitten raportoitu että toinen letku pimeänä. Itse toimittajan appissa ei mitään mainintaa että se olisi rikki.
 
Itse kokeilin taannoin kaasuautoilua vuoden päivät ja kun totesin ettei tankkia saa luotettavasti täyteen niin kyseisillä ajoneuvoilla ei käytännössä tee mitään. Samaa vaivaa näyttäisi olevan sähköautoilussa, sinänsä luulisi luotettavien latausasemien toteuttaminen olevan yksinkertaisempaa, kuin kaasuasemien.

Ongelmat lisääntynevät merkittävästi tulevaisuudessa asemien kuormitusasteen kasvaessa.
Päinvastoin. Teslallahan ei ole juurikaan luotettavuusongelmia superchargereilla. Kun latureita on 8+ samalla paikalla homma ei kaadu siihen että 1-2 niistä on rikkinäistä ja varaosilla on toimitusaika... Muillakin verkoilla tulee lataus luotettavaksi kun käyttöaste kasvaa, ja latauksesta tulee kannattavaa bisnestä eikä vain sisäänheittotuote/viherposeerausta. Kääntöpuolena tulevaisuudessa luotettava lataus voi hyvinkin olla paljon nykyistä pikalatausta kalliimpaa. Tai sitten markkinat jakautuu halpoihin (ruuhkaiseen ja epäluotettavaan) toimiijoihin ja kalliisiin (ruuhkaton ja luotettava) latausverkkoihin.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni esim. Kempowerin pisteet, joita alkaa löytyä mm. ABC:lta, ovat aika robusteja, eivätkä juuri vikaannu. Eiköhän tässä muutkin tarjoajat pääse lastentaudeista eroon ajan kanssa.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni esim. Kempowerin pisteet, joita alkaa löytyä mm. ABC:lta, ovat aika robusteja, eivätkä juuri vikaannu. Eiköhän tässä muutkin tarjoajat pääse lastentaudeista eroon ajan kanssa.

Noista latausasemien luotettavuuksista ei oikeasti tiedä vielä kukaan mitään. Ne ovat tällä hetkellä hyvin pienen joukon toimesta käytössä satunnaisesti.

Tulee mielenkiintoista nähtävää muutaman vuoden sisällä, kun latausasemissa alkaa oikeasti käyttöasteet nousemaan.
 
Mulla samat ajatukset sähkikseen siirtymisestä ilman latausmahdollisuutta töissä tai kotona. Lähin latauspiste tosin viereisessä kauppakeskuksen parkkihallissa 15c/kwh.
Olen tässä nyt arponut id3 ja id4 väliä, mutta ei vielä selkeitä kuvioita...
Olikos pokkuksella id4 nyt käytössä? Millaiset tunnelmat siitä?
Viime viikon torstaina saatiin auto. Mittarissa vähän yli 1600km. Tehtiin mökki reissu Riihimäeltä Lieksan suunnalle. Kaikki meni ku tanssi. Ei ongelmia latauksen kanssa.
Huollossa pitää tosin huomenna käyttää. Keskuslukituksessa häikkää.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni esim. Kempowerin pisteet, joita alkaa löytyä mm. ABC:lta, ovat aika robusteja, eivätkä juuri vikaannu. Eiköhän tässä muutkin tarjoajat pääse lastentaudeista eroon ajan kanssa.
Latasin sellaisella Vantaan mäkissä. Piti pari kertaa keskeyttää lataus kunnes lähti lataamaan.
 
Bjornilla oli yhteistyövideo kempowerin kanssa, jossa käsiteltiin laitteita ja vianmääritystä. Video kyllä vakuutti tekniikan toimivuudesta ja ongelmien korjaus/diagnosointimahdollisuudesta.

Totuus sitten lienee toinen, mitenkä vikkelään ongelmat korjataan. Tietty sekin vaikuttas, raportoiko kuluttaja aina viasta eteenpäin.

Voisin kuvitella, että ainakin näin alkuvaiheessa voi olla kyse jostain handshake-ongelmista, kun uusia automalleja paljon pukkaa ja niihin jatkuvasti järjestelmää päivitellään.
 
Totuus sitten lienee toinen, mitenkä vikkelään ongelmat korjataan. Tietty sekin vaikuttas, raportoiko kuluttaja aina viasta eteenpäin.
Näkisin kyllä, että jos on fiksu latausasema ja siinä on nettiyhteys (kuten niissä kaikissa taitaa olla), niin sen pitäisi ihan itse raportoida epäonnistuneista latausyrityksistä ilman, että asiakkaiden täytyy ilmoittaa kenellekään mitään.
 
Kempowerin osalta ovat hyvin hereillä tuolla faceryhmässä ja sieltä otti silmään, että i-Pace on haastavin saada toimimaan, ilmeisesti joka ohjelmistoversio Jaggerissa on erilainen toisiinsa nähden ja jos jossain versiossa laturin kanssa synkkaa ei tarkoita sitä että versiot ylös ja alaspäin (auton osalta) toimivat.
 
Näkisin kyllä, että jos on fiksu latausasema ja siinä on nettiyhteys (kuten niissä kaikissa taitaa olla), niin sen pitäisi ihan itse raportoida epäonnistuneista latausyrityksistä ilman, että asiakkaiden täytyy ilmoittaa kenellekään mitään.
Tuossa Björnin videossa kerrottiin, että näkevät logeista mm. sen, että epäonnistunut latausyritys johtui stop-napin painalluksesta samalla kun RFID-tägiä näytettiin, ja päättelivät että nappi on liian lähellä lukijaa kun käsi voi osua siihen. Yrittävät myös päätellä auton mallin datasta ja keräävät tietoa, jos vaikka jotkut tietyt mallit kärsivät latausongelmista. Aika hyvin vaikuttaa tieto Kempowerilla liikkuvan.

 
Kempowerit on vielä niin uusia laitteita ettei niiden kestävyydestä ja luotettavuudesta voi sanoa vielä mitään. Katsotaan tilannetta sitten kun ne on olleet pari vuotta lumen, auringon, sateiden ja ronski-otteisten käyttäjien käsiteltävänä. Sitten nähdään sekä miten kestäviä laitteet on, ja miten kokonaisuus toimii kun joku osa hajoaa. Luotettavuus ei toki ole myöskään pelkästään laitevalmistajasta kiinni, vaan myös laitteiden omistajien holto-innokuudesta kiinni. Maineen kannalta järkevintä olisi myydä laitteet huoltosopimuksen kera.
 
Viime viikon torstaina saatiin auto. Mittarissa vähän yli 1600km. Tehtiin mökki reissu Riihimäeltä Lieksan suunnalle. Kaikki meni ku tanssi. Ei ongelmia latauksen kanssa.
Huollossa pitää tosin huomenna käyttää. Keskuslukituksessa häikkää.
Onko mikä auto kyseessä? Frendi hommasi itselleen Peugeot e-2008 GT:n ja omituista häikkää keskuslukituksen kanssa havaittiin kun auton ääressä näprättiin. Olisiko sattumalta sama?
 
Kaasuasemia oli muuten pois käytöstä jatkuvasti koska käyttäjät olivat yksinkertaisesti niin idiootteja, että ajoivat autolla vaikka tankkauspistooli oli vielä autossa kiinni. Oletan, ettei tämä ole mahdollista sähkölatausasemalla vaan estetty ajoneuvon päässä?
Oletat aivan oikein, autolla ei pääse liikkeelle jos latauskaapeli on kiinni.

BMW i3:ssa riittää, että on latausluukku auki. Kumma, että kaasuauto käynnistyy, jos on letku kiinni, ei luulis olevan vaikea toteuttaa. Tankkausamallekin voisi miettiä jotain käytettävyysjuttuja, esim. punaiset liikennevalot, jos on letku kiinni ja/tai megatorvi huutamaan, jos auto lähtee liikkeelle letku kiinni.
 
BMW i3:ssa riittää, että on latausluukku auki. Kumma, että kaasuauto käynnistyy, jos on letku kiinni, ei luulis olevan vaikea toteuttaa. Tankkausamallekin voisi miettiä jotain käytettävyysjuttuja, esim. punaiset liikennevalot, jos on letku kiinni ja/tai megatorvi huutamaan, jos auto lähtee liikkeelle letku kiinni.
Ovat kyllä Gasumilla nyt asentaneet valoja mitkä herättävät huomiota.

Siinä letkussa auton päässä ei taida olla vain mitään sensoria ja eikä latausasemakaan tunnista jos auto liikkuu.
 
Onko mikä auto kyseessä? Frendi hommasi itselleen Peugeot e-2008 GT:n ja omituista häikkää keskuslukituksen kanssa havaittiin kun auton ääressä näprättiin. Olisiko sattumalta sama?
ID 4.
"pulma" selvisikin. Emäntä oli peilejä säädellessään saanut lapsilukon päälle taka oviin.
 
Viimeksi muokattu:
Kumma, että kaasuauto käynnistyy, jos on letku kiinni, ei luulis olevan vaikea toteuttaa. Tankkausamallekin voisi miettiä jotain käytettävyysjuttuja, esim. punaiset liikennevalot, jos on letku kiinni ja/tai megatorvi huutamaan, jos auto lähtee liikkeelle letku kiinni.

Ei polttoaineella käyvissä autoissa ole ollut mitään estoja ikinä. Sähköautoissa on, mutta ei välttämättä siitä syystä että ihmiset lähtevät liikenteeseen kesken kaiken. Idiot-proofingissa on aina se ongelma, että jostain löytyy vielä isompi idiootti.
 

Täytyy sanoa että vähän kiinnostelisi tästä bus variaatio täydellä akkupaketilla...

xbus.png
 
Siinä letkussa auton päässä ei taida olla vain mitään sensoria ja eikä latausasemakaan tunnista jos auto liikkuu.

Jos niitä päntiönään hajotetaan, niin tulee äkkiä kannattavaksi laittaa sensoria yms. letkuun.
 
Tiedä sitten mikä on oikea threadi, mutta näköjään Mobileye ajellut New Yorkissa ainoana itseajavana yrityksenä.



Videossa näkyy myös mitä kamera näkee, miten kamera erottelee asioita, heidän "Vidar" ja vastaavat (riippuen aina mistä kohdasta videota katsoo). Tämä on edelleen ainoastaan kameroihin perustuva esimerkki.
 
Kun noita sähköautokokemuksia lukee, niin vahvistuu entisestään että täällä Pohjois-pohjanmaan pikkukaupungissa voisi olla erittäin hyvä vaihtoehto JOS taloudessa on myös polttomottoriauto.

Arkirullailut töihin, kauppaan jne menee sähköllä, mutta sitten taas pidempiin reissuihin (mitä itsellä tulee enemmänkin, ja sellaisiin paikkoihin ettei perillä saa laturiin = lataus täytyisi suorittaa matkalla) poltsikka helppona vaihtoehtona.

Toki taas nyt kun kirjoittelen tuota niin tulee väistämättä mieleen, että kun ei enää pk-seudulla asu ja työmatka ei ole 25min suuntaansa vaan 2,5, olisi varmaan vaan fiksumpaa ostaa plugari...:tdown:
 
Musk vahvisti, että Teslan SC-verkosto avataan muillekin sähköautoille:




Tesla-kuskina hiukan mietityttää, että kuinka tukossa nuo SC:t tulee jatkossa olemaan. Mutta sähköautoilun edistämiseksi tämä liike on oikeaan suuntaan.
 
Tesla-kuskina hiukan mietityttää, että kuinka tukossa nuo SC:t tulee jatkossa olemaan. Mutta sähköautoilun edistämiseksi tämä liike on oikeaan suuntaan.

Toisaalta näin SC-verkosto todennäköisesti kasvaa nopeammin Suomessa. Naapurimaihin verrattuna täällä on aika kehno tilanne kattavuuden osalta.
 
Ööö... Eikös tuo ole kokoluokkaa mönkkäri? Ei siis oikea pakettiauto.
Kiinnosti itseäkin mutta sitten huomasin kokoluokan.

Melkein 1:1 edelliskoppaisen Yariksen kanssa, hieman korkeampi tosin ja laatkko muotoilu takaa paremmat sisätilat, painokin on samaa luokkaa että ei toi nyt mikään mönkijä kokoluokka ole.
 

Täytyy sanoa että vähän kiinnostelisi tästä bus variaatio täydellä akkupaketilla...

xbus.png

Toi olisi aika symppis kyllä... Hintaa en täydelle akkupaketille löytänyt ja kyllä se ilmastointikin pitäisi ottaa niin alkaa varmasti hinta karkaamaan sinne 35-40k€ tietämille...
 
Toisaalta näin SC-verkosto todennäköisesti kasvaa nopeammin Suomessa. Naapurimaihin verrattuna täällä on aika kehno tilanne kattavuuden osalta.
Onhan se vähän jäljessä ollut mutta tänä vuonna avatut ja vielä avattavat parantavat kyllä ihan olennaisesti tilannetta. Vielä kun tuolle itäisimmälle osalle tekisivät jotain.

SC-verkoston mukava latausrauha ja -varmuus tulee varmasti kärsimään, jos melko vauhdikkaasti lisääntyvä ID-sarja sisaruksineen tulee apajalle, puhumattakaan pikaladattavista plugareista ym. En halua edes ajatella, miten autojen pysäköinti läpiajettavilla asemilla kuten Pyhtäällä onnistuu, kun aloittelevilla Tesla-kuskeillakin näissä on vaikeaa. Autot, joiden latausportin sijoittelu eroaa Teslasta, eivät todellakaan sovi tähän operettiin.

Pitkällä tähtäimellä toki hyvä sähköautoilulle ja varmasti kirittää myös SC-asemien rakentamista.
 
Toi olisi aika symppis kyllä... Hintaa en täydelle akkupaketille löytänyt ja kyllä se ilmastointikin pitäisi ottaa niin alkaa varmasti hinta karkaamaan sinne 35-40k€ tietämille...
£ 1,593.28 * 4 saisi ne puuttuvat 4 akkupakettia. 6373,12 £ = 7363,94 €
Ilmastointi 504,20 £ = 582,59 €

Tuon minibussikonfigurikaation kokonaishinta tuon jälkeen olisi 31131,41 €

muoks: itse lisäisin tuohon vielä tank turn option. Paikallaan kääntyminen voisi ehkä kuluttaa hieman renkaita, mutta olisi aivan liian hieno yksityiskohta pois jätettäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
SC-verkoston mukava latausrauha ja -varmuus tulee varmasti kärsimään, jos melko vauhdikkaasti lisääntyvä ID-sarja sisaruksineen tulee apajalle, puhumattakaan pikaladattavista plugareista ym. En halua edes ajatella, miten autojen pysäköinti läpiajettavilla asemilla kuten Pyhtäällä onnistuu, kun aloittelevilla Tesla-kuskeillakin näissä on vaikeaa. Autot, joiden latausportin sijoittelu eroaa Teslasta, eivät todellakaan sovi tähän operettiin.

Joo, härdelliä on varmasti luvassa tavallista enemmän. Tiedä sitten miten käyttäjätunnistus ja laskutus hoidetaan ei-Teslojen osalta. Tuleeko tagit vai liitetäänkö auto Tesla-tilille VIN-koodin perusteella tms, jolloin pystytään tarjoamaan sama käyttökokemus kuin omalle porukalle.
 
£ 1,593.28 * 4 saisi ne puuttuvat 4 akkupakettia. 6373,12 £ = 7363,94 €
Ilmastointi 504,20 £ = 582,59 €

Tuon minibussikonfigurikaation kokonaishinta tuon jälkeen olisi 31131,41 €

muoks: itse lisäisin tuohon vielä tank turn option. Paikallaan kääntyminen voisi ehkä kuluttaa hieman renkaita, mutta olisi aivan liian hieno yksityiskohta pois jätettäväksi.

Ehkä itse ottaisin tuon 11kw latauksen vielä mukaan
 
Tiedä sitten mikä on oikea threadi, mutta näköjään Mobileye ajellut New Yorkissa ainoana itseajavana yrityksenä.



Videossa näkyy myös mitä kamera näkee, miten kamera erottelee asioita, heidän "Vidar" ja vastaavat (riippuen aina mistä kohdasta videota katsoo). Tämä on edelleen ainoastaan kameroihin perustuva esimerkki.

Mitähän rauhoittavia tuolle kuskin paikalla istuvalle on annettu? En jaksanut katsoa kuin ensimmäiset pari minuuttia ajelua, mutta jo sinä aikana näkyi, kuinka auto mutkittelee miten sattuu, ajelee sulkuviivojen yli, pussittaa itsensä hätävilkut päällä kaistalla olevan auton taakse ja jättää väistämättä suojatietä ylittämässä olevaa jalankulkijaa. Kuski reagoi rapsuttamalla nenäänsä.
 
Mitähän rauhoittavia tuolle kuskin paikalla istuvalle on annettu? En jaksanut katsoa kuin ensimmäiset pari minuuttia ajelua, mutta jo sinä aikana näkyi, kuinka auto mutkittelee miten sattuu, ajelee sulkuviivojen yli, pussittaa itsensä hätävilkut päällä kaistalla olevan auton taakse ja jättää väistämättä suojatietä ylittämässä olevaa jalankulkijaa. Kuski reagoi rapsuttamalla nenäänsä.

Auto ajaa kyllä oikein tuossa "pussittamistilanteessa", koska se pitää kaistansa (se on kääntymässä vasemmalle jonka saa tehdä vain tuolta kaistalta). Vasta kun se huomaa ettei se pääse kääntymään vasemmalle, niin se kiertää auton - aivan kuten pitäisi. Jos auto ottaisi tässä oikean kaistan ja vasemmalla ollut auto lähtisikin liikkeelle, niin lopputulos ei olisi oikein. Ja jos tarkoitat jalankulkijaa kohdassa 3:53 jossa kyseinen ihminen on rekan takana, niin auto tekee tässäkin oikein - autoilijalle on vihreä valo.
 
Auto ajaa kyllä oikein tuossa "pussittamistilanteessa", koska se pitää kaistansa (se on kääntymässä vasemmalle jonka saa tehdä vain tuolta kaistalta). Vasta kun se huomaa ettei se pääse kääntymään vasemmalle, niin se kiertää auton - aivan kuten pitäisi. Jos auto ottaisi tässä oikean kaistan ja vasemmalla ollut auto lähtisikin liikkeelle, niin lopputulos ei olisi oikein. Ja jos tarkoitat jalankulkijaa kohdassa 3:53 jossa kyseinen ihminen on rekan takana, niin auto tekee tässäkin oikein - autoilijalle on vihreä valo.
Siinä auton vieressä oli sen verran tilaa, että vasemmalle kaistalle olisi mahtunut helposti. Oikeaa kaistaa ajava kuorma-autokin jätti komeasti tilaa. Kukaan ihminen ei olisi ajanut tuossa noin hölmösti. Jakeluauton kiertäminenkin sujuu todella epävarmasti ja auto pysähtyy turhaan ennen risteystä. Jalankulkijalla tarkoitin kohdassa 5:07 suojatielle astunutta henkilöä.
 
Siinä auton vieressä oli sen verran tilaa, että vasemmalle kaistalle olisi mahtunut helposti. Oikeaa kaistaa ajava kuorma-autokin jätti komeasti tilaa. Kukaan ihminen ei olisi ajanut tuossa noin hölmösti. Jakeluauton kiertäminenkin sujuu todella epävarmasti ja auto pysähtyy turhaan ennen risteystä. Jalankulkijalla tarkoitin kohdassa 5:07 suojatielle astunutta henkilöä.

Kyseinen ihminen kohdassa 05:07 astuu suojatielle sen jälkeen kun auto on jo yli puoliksi ylittänyt suojatien. Ei se auto enää siinä vaiheessa voisi pysähtyä, sehän tukkisi sen suojatien. Kun auto lähtee ylittämään suojatietä, niin kyseinen henkilö on vielä kaukana suojatiestä (eikä mitään indikaatiota että se olisi sinne edes menossa). Huomaat keskimmäisestä kuvasta että auto kyllä huomaa kyseinen jalankulkijan jo ennen kuin se lähtee ylittämään suojatietä. Auton tullessa suojatielle kyseinen henkilö on vielä keskellä jalkakäytävää - eikä lähtenyt sitä ylittämään.

Vasemmalla kaistalla ei muuten siinä väärin parkkeeratun auton tilanteessa ole tilaa, vaan rekka ylittää sulkuviivan oikealla puolellaan ja tuo auto joutuisi itse olemaan kahden kaistan välissä odottamassa. Vaikka rekka tietä antaakin, niin ei tuollaiset autonomiset järjestelmät voi lähteä rikkomaan liikennesääntöjä - vaikka se voisi tuntua ihmisestä sellaiselta mitä tehdään. Aivan kuten Suomessa yleensä liikenneympyrään ajetaan täysiä jotta varmasti ei kukaan tule välin - vaikka se ei ole miten säännöt menee. Ei sen järjestelmän kuitenkaan niin pidä käyttäytyä.
 
Tuossa valojen eteen pysähtyneen auton kohdalla on lievää epäröintiä, mutta huomioiden hankalan tilanteen, niin toimi ihan kohtuullisen hyvin. Edessä kaksi autoa, joista jälkimmäisellä hätävilkut päällä kaistalla, jolla pitäisi olla kääntyäkseen vasemmalle. Varmasti aiheuttaisi ihmiskuskillakin epäröintiä ja ylimääräistä varovaisuutta tuollaisessa tilanteessa ajaminen. Ylimääräinen varovaisuus tuollaisessa tilanteessa on muutenkin hyvin suositeltavaa.

5:07 suojatien kohta taas on ihan passelisti ajettu, itse en ainakaan jäisi tuota miestä odottamaan kun henkilö on auton suojatielle mennessä vielä kaukana suojatielle astumisesta.
 
Kyseinen ihminen kohdassa 05:07 astuu suojatielle sen jälkeen kun auto on jo yli puoliksi ylittänyt suojatien. Ei se auto enää siinä vaiheessa voisi pysähtyä, sehän tukkisi sen suojatien. Kun auto lähtee ylittämään suojatietä, niin kyseinen henkilö on vielä kaukana suojatiestä (eikä mitään indikaatiota että se olisi sinne edes menossa). Huomaat keskimmäisestä kuvasta että auto kyllä huomaa kyseinen jalankulkijan jo ennen kuin se lähtee ylittämään suojatietä. Auton tullessa suojatielle kyseinen henkilö on vielä keskellä jalkakäytävää - eikä lähtenyt sitä ylittämään.
Niin, tässähän se on se ihmisen ja tiatokoneen (ja välinpitämättömien kuskien) ero. Minulle ainakin oli täysin selvää, että suoraan kohti suojatietä tasaista vauhtia kävelevä ihminen on menossa suojatielle ja sitä tarttis väistää. Sen sijaan auto ajoi suojatien päälle ja ihminen joutui väistämään autoa.

Vasemmalla kaistalla ei muuten siinä väärin parkkeeratun auton tilanteessa ole tilaa, vaan rekka ylittää sulkuviivan oikealla puolellaan ja tuo auto joutuisi itse olemaan kahden kaistan välissä odottamassa. Vaikka rekka tietä antaakin, niin ei tuollaiset autonomiset järjestelmät voi lähteä rikkomaan liikennesääntöjä - vaikka se voisi tuntua ihmisestä sellaiselta mitä tehdään. Aivan kuten Suomessa yleensä liikenneympyrään ajetaan täysiä jotta varmasti ei kukaan tule välin - vaikka se ei ole miten säännöt menee. Ei sen järjestelmän kuitenkaan niin pidä käyttäytyä.
Sääntöjä jouduttiin rikkomaan nytkin. Niitä vain rikottiin tavalla, joka haittasi sekä auton omaa että muiden kulkua, sen sijaan että oltaisiin rikottu tavalla, joka olisi sallinut kaikkien jatkaa matkaansa sujuvasti.
 
Kyllä suomalaisessa inssissä olisi hylsy tullut jos noin lähellä olisi jalankulkijan teilaaminen.
 
Yritetään palauttaa keskustelu oikeaan aiheeseen eli sähköautoihin.

Soininvaara puhuu asiaa blogissaan:

Markkinat soveltuvat parhaiten sähköautojen latausinfran ohjaajaksi

”Kun sähköautot yleistyvät nopeasti, tarvitaan latausinfraa paljon ja nopeasti. Se ei ole aivan halpaa. On vaadittu, että veronmaksajat subventoivat tätäkin. Markku Ollikainen sanoi Helsingin Sanomien mukaan, että jokainen bensaa myyvän huoltoasema pitäisi velvoittaa tarjoamaan myös sähkölatausta. Minä jättäisin koko asian markkinoiden huoleksi, sillä projekti on aika kallis ja normiohjauksella toteutettuna se on monta kertaa kalliimpi. Yhdessä asiassa tarvitaan kuitenkin valtion toimia. Asunto-osakeyhtiöiden päätöksentekotavat eivät ole kunnossa tältäkään osin.”

”Pikalatausverkosto pitää optimoida aivan toisin perustein kuin bensalumput. On otettava huomioon, paljonko sähkökaapelin vetäminen maksaa ja mitä asiakas tekee odottaessaan 20 minuuttia.”

”Jos lataus tapahtuu keskellä korpea ja asiakas vain odottaa, hinnan on oltava kalliimpi, koska latauksen tarjoajalle ei koidu mitään muuta hyötyä asiakkaasta. Jos sen sijaan lataus tapahtuu matkalla mökille hypermarketin parkkiluolassa, hypermarket hyötyy asiakkaasta samalla kun asiakas voi käyttää aikansa johonkin muuhun kuin somen selailuun.”

”Siellä, missä infraa pitää rakentaa suurin kustannuksin, latauksen pitää olla kalliimpaa, jotta osallistuttaisiin lastausinfran rakentamiseen ja ennen kaikkea, jotta ei ladattaisi näissä kalliissa pisteissä turhaan, vaan jätettäisiin ne niiden käyttöön, joille se on välttämättömyys.”

”Auton latauksessa sähkön osuus kustannuksista on pieni verrattuna latauspisteen osuuteen. Siksi pikalatauksen tulee olla selvästi kalliimpaa kuin kotilatauksen.”

Olen täsmälleen samaa mieltä kaikesta tästä.
 
Soininvaaralla kieltämättä paljon asiaa. Voisin uskoa, että tuo sähköautoilijat ry tai mikä lie se mt-porukan nimi nyt olikaan vetää herneet nenäänsä tästäkin kommentoinnista. Siellä tuntuu olevan realismi jossain muualla, kuin arjen normaaleissa asioissa. Luulisi nyt jo Keskolla olevan sen verran paljon dataa latureista, että niitä ruvetaan tunkemaan jokaiseen parkkihallilliseen paikkaan hiljalleen. Ainakin niitä on hiljalleen ilmestynyt jo Supermarketteihinkin. Tuosta kun saadaan se vielä K-Marketeihin ym. niin homma olisi ei-kotilatausta omaavalle aika helppo. Se, että miten noita teholatureita sitten saadaan ongelmattomaksi pisin Suomea onkin toinen juttu. Aina otetaan verrokiksi Norja, mutta siellähän on sähköautoilua edistetty jo 30 vuoden ajan, kun täällä vasta Turku/Tampere/Helsinki -väliä voidaan realistisesti miettiä sähköautoilualueena. Pelkkä menomatka Turku - Vaasa -akselillakin on pysähdyksiä ja jännitysnäytelmiä täynnä.
 
Sähköautoja ilmestyy kuitenkin sen verran hitaasti kokonaismäärään nähden korvaamaan polttiksia suomenniemellä, että en näe asiassa ongelmaa; kyllä niitä latureita joka vuosi rakennetaan lisää.
 
Sähköautoja ilmestyy kuitenkin sen verran hitaasti kokonaismäärään nähden korvaamaan polttiksia suomenniemellä, että en näe asiassa ongelmaa; kyllä niitä latureita joka vuosi rakennetaan lisää.
Toistaiseksi ilmestyy verrattain hitaasti, mutta tässä tavoitteiden ristivedossa kun liikenne pitäisi sähköistää sellaista vauhtia että ensirekisteröitävistä autoista sähköisiä pitäisi olla 75% - 120% tavoiteaikataulusta riippuen, niin tässä on myös porkkanan paikka, laskea sitä kynnystä sähköautoilla, ja toisaalta taas mitä esim. Elokuun budjettiriihessä keksitään tukiaisten suhteen, jollain tavallahan se määrä pitäisi saada nousemaan nopeammin, ja siinä pelissä toivottavasti latauslaiteinfra pysyy perässä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom