En oo päivittäistä ajosuoritetta katsellut kun se vaihtelee ja en muutenkaan ajattele autoa minään ajosuoritteena. mennään minne mennään silloin ku tarttee.
Nyt on plugari ja lataan vaan töissä, en edes harkitse että jaksaisin latailla jossain julkisilla asemilla mikä ei taloudellisesti vaikuta juuri yhtään mitenkään mihinkään.
Eniten täyssähkön hommaamista jarruttaa kummiskin omalla kohdalla kun niistä puuttuu se "jokin". Kävin koeajamassa model 3 performance ja en voinut uskoa että ferrarin (tai jopa paremman) suorituskyvyllä oleva auto jättää sellasen fiiliksen että onpa vitun ankea. Kun vertaa koeajoihin amg mersu tai M-bmw mistä on tullut että hittokun riittäisi rahat niin ostaisi heti.
En ole lainkaan yllättynyt, että jotain tuntuu puuttuvan, jos vertaat aloittelevan jenkkivalmistajan sedania tuplahintaisiin eurooppalaisiin premiumeihin, kuten saman kokoluokan MB C63 AMG tai BMW M3:een.
Mielestäni olisi reilumpaa verrata keskenään sähkistä ja noin 10-15 k€ halvempaa polttista, koska suunnilleen tuon verran on mahdollista säästää auton käyttöiän aikana energiakuluissa (jos on kotilataus), vuotuisissa veroissa ja Helsingin puolihintaisella pysäköinnillä. Myös huoltokuluissa pitäisi tulla säästöä, koska sähkiksessä:
-ei tarvitse vaihtaa ja/tai lisätä kallista moottoriöljyä ja vaihtaa öljynsuodatinta
-ei tarvitse vaihtaa moottori-ilmansuodatinta
-ei tarvitse vaihtaa polttoainesuodatinta
-polttoainetankki tai sen kaula ei voi alkaa vuotaa
-ei vuotavaa kannentiivistettä/venttiilivarren kumeja
-ei tarvitse vaihtaa sytytystulppia
-ei ole tukkeutuvia hiukkasloukkuja, vikaantuvia urea-laitteita tai muita saastelaitteita
-ei ole lambda-antureita, viallisia ilmamassa-/kampiakseliantureita jne.
-ei tarvitse vaihtaa hapristuvaa jakohihnaa tai rallattavaa jakoketjua
-jarrupalat ja -levyt kuluvat hitaammin (toki niitä kannattaa säännöllisesti käyttää reilummalla jalalla)
-ei tarvitse vaihtaa kulunutta tai ravistavaa kytkintä tai rikkinäistä kaksoismassavauhtipyörää
-ei ole kaksoiskytkin- tai momentinmuunninautomaattiin liittyviä kalliita vikoja
-ei tarvitse vaihtaa moniurahihnaa
-ei ole rikkoutuvaa starttimoottoria
-ei ole laturia kärähtävine diodeineen
-ei ole vuotavaksi ruostuvaa pakoputkea
Mitään uusia huoltokohteita sähköautoissa ei ole, mutta alusta saattaa kulua nopeammin suuremman massan takia, tai vähintäänkin varaosien hinta on korkeampi. Myös renkaat kuluvat nopeammin etenkin, jos pienten nopeuksien hyvää kiihtyvyyttä hyödyntää useasti.
Sähkömoottori, ja ehkä jopa invertterikin, kestänevät suurimmalla osalla koko auton käyttöiän. Akku kestänee suurimmalla osalla 9-20 vuotta. Joillain huono-onnisilla akku voi väsähtää heti kahdeksan vuoden takuuajan jälkeen, mikä syö syntyneitä säästöjä. Se ei kuitenkaan muuta isoa kuvaa siinä, että sähköautosta voi pääomakulutkin huomioiden maksaa enemmän kuin polttomoottoriautosta päästäkseen samoihin autoilun kokonaiskuluihin.
Tässä on eräs laskuri kustannusten vertailuun, kunhan alhaalta valitsee päästöjen sijaan kustannukset.
www.ilmastopaneeli.fi
TLDR:
Mielekkäämpi vertailu olisi verrata 10-15 k€ halvempaan polttikseen, eikä tuplahintaisiin. Lisäksi noiden AMG C63/BMW M3:n 6- tai 8-sylinteristen moottorien kuuntelu luultavasti olisi monelle autoilijalle nautintoa lisäävä asia.
Tilanne onkin aivan eri, jos verrataan esim. e-UP:a johonkin väännöttömään litraiseen UP:iin. Silloin autot ovat muuten melko vastaavia ja polttiksen äänestä haluaa mielellään kokonaan eroon ja ottaa mieluummin tilalle edustusautomaisen voimansiirron sulavuuden ja hiljaisuuden, minkä sähkömoottori tarjoaa.
Ei pelkkä kova 0-100 -arvo tee autosta kokonaisuutena vaikuttavaa ja tuo Vau-efektiä tai "sitä jotakin".
Edit. Lisäsin kuvaajan, bensa@55 k€ vs. sähkö@70 k€ + 1,2 k€ kotilataus. Sähköauton hinta on puheena olleen Model 3 Performancen hinta halvemmalla avustinpaketilla. Bensan hintana oli 1,595 €/l ja todellisena kulutuksena 8 l/100 km. Tuskin nimittäin tuota vähemmällä pääsee, jos Teslastakin katselee suorituskykyistä Performancea. Vuosikilometrit olivat 20 tkm. Pääomakulut olivat 2 % (sitä voi muuttaa asetuksista, hammasratas).
Tuloksena 15 k€ + 1,2 k€ kalliimpi sähkis pääsee kuvaajan mukaan kuluissa voitolle juuri akkutakuun loppumisen kynnyksellä kahdeksan vuoden kohdalla. Jos hintaero olisikin vain 10 k€ + 1,2 k€, niin sähkö olisi niskan päällä 5-6 vuoden kohdalla.