Yleistä keskustelua sähköautoista

22kw taitaa olla nuo tolpat...
Eli sitten mennään auton laturin tehon rajoissa, eli ID3 / ID4 tapauksessa 11kW.

Kellota kauanko se normaali kauppareissu kestää ja mieti, että meneekö hermot jos pitää haahuilla kaupassa pidempään vain jotta saa sähköä tankkiin.
 
Eli sitten mennään auton laturin tehon rajoissa, eli ID3 / ID4 tapauksessa 11kW.

Kellota kauanko se normaali kauppareissu kestää ja mieti, että meneekö hermot jos pitää haahuilla kaupassa pidempään vain jotta saa sähköä tankkiin.
Ei se kauppareissun kesto ole ongelma, kun asun ihan vieressä. Siellä nyt tulee kuitenkin käytyä päivittäin.
 
22kw taitaa olla nuo tolpat...Siinä on kahden tunni ilmainen parkki, joten voi ajaa vaikka töistä suoraan sinne ja käydä kaupan kautta tai sitten autoa hakiessa. Mulla nuo päivittäiset ajot on niin lyhyitä, jotta lataustarve aika harvoin. Lisäksi oma hallipaikka lämmin, joten ei syö esilämmitys sähköä aamuisin talviaikaan.

Harvan auton AC-laturi ottaa noista enempää kuin 11kW, mutta jos ei ole iso vaiva jättää välillä muutamaksi tunniksi latautumaan, niin mikäs siinä. Luulisin, että kannattaa kuitenkin samalla alkaa selvittelemään mahollisuuksia ladata siellä hallissa edes 8A:n virralla.
 
Löytyykö jostain luotettava sähköautotesti alle -25C pakkasissa suoritettuna?
Kun sähköautoilu yleistyy, on valtion lypsettävä siitä samat rahat, kuin nyttenkin. Sähkövero tulee nousemaan ja autoilun hinta tulee asettumaan toivottavasti samalle tasolle kuin nyt.
Entäs sitten, kun tulee ne -25C pakkaset ja sähköä kuluu autoiluun +50%? En yllättyisi pätkääkään, että tätä ei kompensoida millään lailla ja pohjoisemmassa, kylmempänä autoilevat maksavat autoilustaan tuplahinnan etelän vetelöihin verrattuna. Kai tähän joku GPS-pohjainen verotusratkaisu on saatava?
 
Löytyykö jostain luotettava sähköautotesti alle -25C pakkasissa suoritettuna?
Kun sähköautoilu yleistyy, on valtion lypsettävä siitä samat rahat, kuin nyttenkin. Sähkövero tulee nousemaan ja autoilun hinta tulee asettumaan toivottavasti samalle tasolle kuin nyt.
Entäs sitten, kun tulee ne -25C pakkaset ja sähköä kuluu autoiluun +50%? En yllättyisi pätkääkään, että tätä ei kompensoida millään lailla ja pohjoisemmassa, kylmempänä autoilevat maksavat autoilustaan tuplahinnan etelän vetelöihin verrattuna. Kai tähän joku GPS-pohjainen verotusratkaisu on saatava?

Tekniikan Maailman sähköautojen talvitesti 3/2021 maksullinen artikkeli --> TM:n suuri talvivertailu: Sähköautot – Voittajan tulos hakee vertaistaan talvivertailun historiassa - Tekniikan Maailma

En viitsi ottaa kuvankaappauksia siitä, kun se ei ole sallittua.

Kunnon pakkasiahan ei tuohon testiin sattunut, mutta tuommoinen sieltä löytyy: Toimintamatka testi - 11 celssiusta

Porsche 296 km
Volvo 263 km
Volkswagen 252 km
Peugeot 183 km
Mazda 135 km
Honda 117 km
 
Tekniikan Maailman sähköautojen talvitesti 3/2021 maksullinen artikkeli --> TM:n suuri talvivertailu: Sähköautot – Voittajan tulos hakee vertaistaan talvivertailun historiassa - Tekniikan Maailma

En viitsi ottaa kuvankaappauksia siitä, kun se ei ole sallittua.

Kunnon pakkasiahan ei tuohon testiin sattunut, mutta tuommoinen sieltä löytyy: Toimintamatka testi - 11 celssiusta

Porsche 296 km
Volvo 263 km
Volkswagen 252 km
Peugeot 183 km
Mazda 135 km
Honda 117 km

Ei oikein mairittelevalta vaikuta edes tuossa lämpötilassa. :cry:
 
Mulla samat ajatukset sähkikseen siirtymisestä ilman latausmahdollisuutta töissä tai kotona. Lähin latauspiste tosin viereisessä kauppakeskuksen parkkihallissa 15c/kwh.
Olen tässä nyt arponut id3 ja id4 väliä, mutta ei vielä selkeitä kuvioita...
Olikos pokkuksella id4 nyt käytössä? Millaiset tunnelmat siitä?
Tätä itekin arponut kun ei ole kuin vain töissä mahdollisuus lataukseen ja kotona ei niin tällain esim nyt kesälomalla olisi kyllä niin maksimit syönyt hermoja lojua jossain lidlin parkissa latailemassa että ei vaan kykene. Ei siis ainakaan omalla kohdalla ole todellisuutta ennenku taloyhtiö antaa luvat asentaa laturi. Se että normiaikoina ei olisi kummassakaan päässä latausmahdollisuutta ni kyllä mä bensalla tai plugarilla ajelisin, ei ne sähkikset niin erikoisia ole.
 
Tätä itekin arponut kun ei ole kuin vain töissä mahdollisuus lataukseen ja kotona ei niin tällain esim nyt kesälomalla olisi kyllä niin maksimit syönyt hermoja lojua jossain lidlin parkissa latailemassa että ei vaan kykene. Ei siis ainakaan omalla kohdalla ole todellisuutta ennenku taloyhtiö antaa luvat asentaa laturi. Se että normiaikoina ei olisi kummassakaan päässä latausmahdollisuutta ni kyllä mä bensalla tai plugarilla ajelisin, ei ne sähkikset niin erikoisia ole.
Tämähän se on... Aikani jaksoin plugaria latailla tuossa viereisessä parkkihallissa, mutta kun ne sähkökilometrit on kuitenkin sen 30-35km, niin onhan se aika turhauttavaa.
Paljonko sulla on päivittäinen ajosuorite? Siitähän tuo latauskertojen tarve/viikko/kk koostuu...
 
Hommassa kunnassa päässä kannattaa olla latausasema. Paras tietenkin että molemmissa.

Vaikka nyt loma onkin niin nurkka ajossa akkua ei juuri kulu etteikö esim. 50kw lataus kauppareissun yhteydessä toisi tarpeeksi virtaa.
 
Tämähän se on... Aikani jaksoin plugaria latailla tuossa viereisessä parkkihallissa, mutta kun ne sähkökilometrit on kuitenkin sen 30-35km, niin onhan se aika turhauttavaa.
Paljonko sulla on päivittäinen ajosuorite? Siitähän tuo latauskertojen tarve/viikko/kk koostuu...
En oo päivittäistä ajosuoritetta katsellut kun se vaihtelee ja en muutenkaan ajattele autoa minään ajosuoritteena. mennään minne mennään silloin ku tarttee.
Nyt on plugari ja lataan vaan töissä, en edes harkitse että jaksaisin latailla jossain julkisilla asemilla mikä ei taloudellisesti vaikuta juuri yhtään mitenkään mihinkään.

Eniten täyssähkön hommaamista jarruttaa kummiskin omalla kohdalla kun niistä puuttuu se "jokin". Kävin koeajamassa model 3 performance ja en voinut uskoa että ferrarin (tai jopa paremman) suorituskyvyllä oleva auto jättää sellasen fiiliksen että onpa vitun ankea. Kun vertaa koeajoihin amg mersu tai M-bmw mistä on tullut että hittokun riittäisi rahat niin ostaisi heti.
 
Mä olen nyt ottanut kulutuksen sähköllä ajamisesta talteen 7.9.2020 alkaen ja siis kumulatiivinen sisältäen talviajot. Nyt on lukema 20,3 kWh/100 km ja jotenkin vaikuttaa siltä, että pystyisi laskemaan tuolle sen tasan 20 kWh/100 km maksimiksi omalla ajoprofiililla vuoden keskiarvoksi. Tässähän ei ole mitään vaikutusta bensankulutuksella tuohon lukemaan, kun oma auto ilmoittaa tuon lukeman juuri niiltä sähköllä ajetuilta kilometreiltä, eikä mukaan lasketa HV tilassa ajoja. Tuossa muuten ajelin sen 59 km ja Rangea jäi vielä 33 jäljelle. Talvella ei olisi enää jäänyt ehkä yhtään. Rangea lupasi lähtiessä vain 88 km. Kulut ei varmaan ketään kosketa, mutta se range merkitsee, kun tulee siirtyminen täyssähköiseen tulevaisuudessa. Tämänhetkisellä sähkönhinnoilla tuo kustantaa meikäläisellä sen 2 €/100 km, kun ajaa pelkästään sähköllä ja kausisähköä käyttää. Bensalla kustannukset olisi lataamatta 10 €/100 km.
 

Liitteet

  • 4B914475-816D-4898-B7B0-45ED70C0C289.jpeg
    4B914475-816D-4898-B7B0-45ED70C0C289.jpeg
    206,9 KB · Luettu: 62
Viimeksi muokattu:
En oo päivittäistä ajosuoritetta katsellut kun se vaihtelee ja en muutenkaan ajattele autoa minään ajosuoritteena. mennään minne mennään silloin ku tarttee.
Nyt on plugari ja lataan vaan töissä, en edes harkitse että jaksaisin latailla jossain julkisilla asemilla mikä ei taloudellisesti vaikuta juuri yhtään mitenkään mihinkään.

Eniten täyssähkön hommaamista jarruttaa kummiskin omalla kohdalla kun niistä puuttuu se "jokin". Kävin koeajamassa model 3 performance ja en voinut uskoa että ferrarin (tai jopa paremman) suorituskyvyllä oleva auto jättää sellasen fiiliksen että onpa vitun ankea. Kun vertaa koeajoihin amg mersu tai M-bmw mistä on tullut että hittokun riittäisi rahat niin ostaisi heti.
En ole lainkaan yllättynyt, että jotain tuntuu puuttuvan, jos vertaat aloittelevan jenkkivalmistajan sedania tuplahintaisiin eurooppalaisiin premiumeihin, kuten saman kokoluokan MB C63 AMG tai BMW M3:een.

Mielestäni olisi reilumpaa verrata keskenään sähkistä ja noin 10-15 k€ halvempaa polttista, koska suunnilleen tuon verran on mahdollista säästää auton käyttöiän aikana energiakuluissa (jos on kotilataus), vuotuisissa veroissa ja Helsingin puolihintaisella pysäköinnillä. Myös huoltokuluissa pitäisi tulla säästöä, koska sähkiksessä:

-ei tarvitse vaihtaa ja/tai lisätä kallista moottoriöljyä ja vaihtaa öljynsuodatinta

-ei tarvitse vaihtaa moottori-ilmansuodatinta

-ei tarvitse vaihtaa polttoainesuodatinta

-polttoainetankki tai sen kaula ei voi alkaa vuotaa

-ei vuotavaa kannentiivistettä/venttiilivarren kumeja

-ei tarvitse vaihtaa sytytystulppia

-ei ole tukkeutuvia hiukkasloukkuja, vikaantuvia urea-laitteita tai muita saastelaitteita

-ei ole lambda-antureita, viallisia ilmamassa-/kampiakseliantureita jne.

-ei tarvitse vaihtaa hapristuvaa jakohihnaa tai rallattavaa jakoketjua

-jarrupalat ja -levyt kuluvat hitaammin (toki niitä kannattaa säännöllisesti käyttää reilummalla jalalla)

-ei tarvitse vaihtaa kulunutta tai ravistavaa kytkintä tai rikkinäistä kaksoismassavauhtipyörää

-ei ole kaksoiskytkin- tai momentinmuunninautomaattiin liittyviä kalliita vikoja

-ei tarvitse vaihtaa moniurahihnaa

-ei ole rikkoutuvaa starttimoottoria

-ei ole laturia kärähtävine diodeineen

-ei ole vuotavaksi ruostuvaa pakoputkea


Mitään uusia huoltokohteita sähköautoissa ei ole, mutta alusta saattaa kulua nopeammin suuremman massan takia, tai vähintäänkin varaosien hinta on korkeampi. Myös renkaat kuluvat nopeammin etenkin, jos pienten nopeuksien hyvää kiihtyvyyttä hyödyntää useasti.

Sähkömoottori, ja ehkä jopa invertterikin, kestänevät suurimmalla osalla koko auton käyttöiän. Akku kestänee suurimmalla osalla 9-20 vuotta. Joillain huono-onnisilla akku voi väsähtää heti kahdeksan vuoden takuuajan jälkeen, mikä syö syntyneitä säästöjä. Se ei kuitenkaan muuta isoa kuvaa siinä, että sähköautosta voi pääomakulutkin huomioiden maksaa enemmän kuin polttomoottoriautosta päästäkseen samoihin autoilun kokonaiskuluihin.

Tässä on eräs laskuri kustannusten vertailuun, kunhan alhaalta valitsee päästöjen sijaan kustannukset.



TLDR:
Mielekkäämpi vertailu olisi verrata 10-15 k€ halvempaan polttikseen, eikä tuplahintaisiin. Lisäksi noiden AMG C63/BMW M3:n 6- tai 8-sylinteristen moottorien kuuntelu luultavasti olisi monelle autoilijalle nautintoa lisäävä asia.

Tilanne onkin aivan eri, jos verrataan esim. e-UP:a johonkin väännöttömään litraiseen UP:iin. Silloin autot ovat muuten melko vastaavia ja polttiksen äänestä haluaa mielellään kokonaan eroon ja ottaa mieluummin tilalle edustusautomaisen voimansiirron sulavuuden ja hiljaisuuden, minkä sähkömoottori tarjoaa.

Ei pelkkä kova 0-100 -arvo tee autosta kokonaisuutena vaikuttavaa ja tuo Vau-efektiä tai "sitä jotakin".


Edit. Lisäsin kuvaajan, bensa@55 k€ vs. sähkö@70 k€ + 1,2 k€ kotilataus. Sähköauton hinta on puheena olleen Model 3 Performancen hinta halvemmalla avustinpaketilla. Bensan hintana oli 1,595 €/l ja todellisena kulutuksena 8 l/100 km. Tuskin nimittäin tuota vähemmällä pääsee, jos Teslastakin katselee suorituskykyistä Performancea. Vuosikilometrit olivat 20 tkm. Pääomakulut olivat 2 % (sitä voi muuttaa asetuksista, hammasratas).

Tuloksena 15 k€ + 1,2 k€ kalliimpi sähkis pääsee kuvaajan mukaan kuluissa voitolle juuri akkutakuun loppumisen kynnyksellä kahdeksan vuoden kohdalla. Jos hintaero olisikin vain 10 k€ + 1,2 k€, niin sähkö olisi niskan päällä 5-6 vuoden kohdalla.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210717-151910.png
    Screenshot_20210717-151910.png
    194,4 KB · Luettu: 56
Viimeksi muokattu:
En ole lainkaan yllättynyt, että jotain tuntuu puuttuvan, jos vertaat aloittelevan jenkkivalmistajan sedania tuplahintaisiin eurooppalaisiin premiumeihin, kuten saman kokoluokan MB C63 AMG tai BMW M3:een.

Mielestäni olisi reilumpaa verrata keskenään sähkistä ja noin 10-15 k€ halvempaa polttista,…
Ja mun mielestä taas on järkevää verrata just niitä autoja joita kukakin itselleen harkitsee ja haaveilee + miettiä, että missä saa omalle rahaalleen hyvää vastinetta.

Muiden mielipiteitä ei kannata kauheasti kuunnella, vaan keskittyä oman itsensä miellyttämiseen…

Noista kaikista murheista muuten pääsee eroon sillä, että ottaa auton huoltoliisarina ja sijaisautolla. Ei tartte murehtia automaattivaihteiden lahoamisista jne. Vaan ns. Kaikki kuuluu hintaan.
 
Ja mun mielestä taas on järkevää verrata just niitä autoja joita kukakin itselleen harkitsee ja haaveilee + miettiä, että missä saa omalle rahaalleen hyvää vastinetta.
En ole vielä kuullut kenenkään harkitsevan 70 k€ Model 3 Performancen ja 150 k€ AMG-Mersun välillä. Ne ovat täysin eri hintaluokissa. Tuttavapiiristä löytyy useampi kappale molempia.

Mullakin oli M3P tilauksessa (mutta downgradesin sen SR+:aan, kun jouduin aikataulusyistä joka tapauksessa perumaan ensimmäisen tilauksen). Lähinnä vaihtoehtona olisi voinut olla useamman vuoden vanha BMW M2, mutta ei sekään tilojen takia realistinen vaihtoehto ollut. Edes edes harkinnut mitään yli 100k polttista.
 
Ja mun mielestä taas on järkevää verrata just niitä autoja joita kukakin itselleen harkitsee ja haaveilee + miettiä, että missä saa omalle rahaalleen hyvää vastinetta.

Muiden mielipiteitä ei kannata kauheasti kuunnella, vaan keskittyä oman itsensä miellyttämiseen…

Noista kaikista murheista muuten pääsee eroon sillä, että ottaa auton huoltoliisarina ja sijaisautolla. Ei tartte murehtia automaattivaihteiden lahoamisista jne. Vaan ns. Kaikki kuuluu hintaan.
No mutta miksi edes haaveilisi tai miettisi jotain 66 k€:n Model 3 Performancea, jos autoiluun liikenevät nappulat riittäisivät niihin @jopee vertailemiin AMG/M-BMW:hin, joiden paremmuuden perusteella hän tyrmäsi puolta halvemman Model 3:n?

BMW M3 maksaa noin 130 k€. Sähköauton pienempien käyttökulujen ansiosta sellaiseen voisi laittaa 15 k€ enemmän, jolloin kiikarissa olisi esim. Audi RS e-tron GT tai joku perusmallia tehokkaampi Porsche Taycan. Jos noissa ei olisi "sitä jotain", niin sitten voi ottaa AMG C63:n/BMW M3:n.

Jos rahat riittävät vain Model 3 Performanceen, niin silloin ne riittävät karkeasti 55 k€:n polttikseen ja polttoaineisiin. Olisi ollut kiinnostavampaa kuulla tarjoaako Tesla M3Perf. huiman kiihtyvyyden ansiosta "sitä jotain", jos verrataan 55 k€:n sedaneihin. On itsestään selvää, että 130 k€ maksavat tarjoavat paljon sellaista, mitä Teslasta puuttuu. En pitänyt epärealistisesta vertailusta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210717-154647.png
    Screenshot_20210717-154647.png
    203,3 KB · Luettu: 33
  • Screenshot_20210717-154540.png
    Screenshot_20210717-154540.png
    264,8 KB · Luettu: 33
Ehkä autoa ei olla aina ostamassa jossain kiinteässä hintaluokassa tai sen mukaan mihin rahat riittäisivät?

En mä ainakaan mieti auton ostoa niin, että budjetti on joku kiinteä summa ja koitan ostaa sillä niin paljon autoa kuin saan, vaan vertailen kiinnostavia ja kivoja autoja, niiden hintalappuja ja valitsen sitten niiden väliltä sen mukaan, että mikä tuntuu kivalta.
 
Eihän c amg tai m3 ole verottomalta hinnaltaan hirveästi kalliimpia ku model 3 performance. Joo suomen verotus vääristää tosi rajusti menoa mutta ei päästöihin sidotuissa maissa en kovin montaa syytä näkisi teslan ostoon koska se fiilis, se fiilis mitä teslassa ei mielestäni ole.
 
päästöihin sidotuissa maissa en kovin montaa syytä näkisi teslan ostoon koska se fiilis, se fiilis mitä teslassa ei mielestäni ole.
Nää on niin henkilökohtaisia - tässäkin threadissa on jengiä jonka mielestä Teslat ovat ainoita autoja joissa ylipäätään on jotain fiilistä.

Ja sitten on niitä, joiden mielestä sammakon muotoisen saippuarasia 3sec 0-100 ajalla on maailman surkein auto.

Ei ole mitään yleismaailmallista mittaria millä mitata ihmisten fiiliksiä tai autojen paremmuuksia.
 
Tulipas viikonloppuna suoritettua elämän ensimmäinen sähköautoilu ja onpahan aikas vammaista hommaa kokonaisuutena jos matka on merkittävästi pidempi kuin akun kantama täydestä lähtiessä. Lisäbonusta tulee aivan päin vittua toteutetusta lataussysteemistä/infrasta, polttiikseen olisi tankannut samassa ajassa tankin täyteen kun tässä sai vasta hoidettua homman sille tasolle että sähköä ylipäänsä alkoi virtaamaan autoon (eli siis ollut mikään kaapeli kiinni ja appsista "ok" vaan sai renkata ja kikkailla ja odotella yhteyden muodostumista auton ja laturin välillä kuin myös appsin ja laturin...).

Testin vuoksi ajettiin vähän eri tavalla meno&paluu matkat nopeuksien puolesta. Liikenteen osalta paluumatkalla jouduttiin ajamaan 20km verran jonon mukana oikeasti hiljaa, joka tietysti paransi sen tulosta vielä vähän.
Menomatkan kulutus 26+kwh/100km, ajonopeudet 85-105 (no tuli sitä vielä vähän nopeampaakin paikoin mentyä) 80 alueella ja 136 motarilla eli sellaista aika perus "köyhää kirpaisee, ei käy kortin päälle nopeutta" kun huomioidaan sinuvuokkojen -3km/h vähennys eli pääosin tasaisehko max 15km/h ylitys...
Paluumatkan kulutus 22kwh/100km, ajonopeudet 80-95 80-alueella ja 126 motarilla eli pääosin reilusti alle sallitun de-facto rajan ja erityisesti motarilla olisi hyvin voinut ajaa kovempaa mutta kun se käy kulutuksen päälle...

18kwh lisälataus paluumatkalla maksoi ~7,5e 50A laturilla (toisen latauksen hintaa ei muista mutta karkeasti 75min*0,2e=>15e), tällä sai siis kilsoja 81km-68kilometriä ajotavasta riippuen eli 100km hinta 9e-11e. Omalla samantehoisella (~300hv) (ja saman kokoluokan) ikivanhalla polttiksella ko. ajoprofiililla kulutus olisi ollut 7L/100km pintaan (varmaan jopa allekin) ja dieselin hinta alle 1,5e eli 10,5e/100km. Toisin sanoen eurokaan ei matkakuluissa säästä matka-ajossa ellei omasta töpselistä lataa, 200A laturista ladattaessa hinta onkin sitten jo aivan tähtitieteellinen polttikseen verrattuna.

Menomatkalla käytiin kaupassa ja alkossa (sekoiltiin siellä oikein kunnolla kun ei ollut minkäänlaista listaa ja hatusta piti keksiä useammalle henkilölle viikonlopun kaikki ruuat&juomat siihen malliin että lisää ei tartte hakea), tähän meni edellä mainituista syistä 1h15min ja just alkosta autolle lähtiessä appsi kertoi että 100% on blakkarissa, alkoon mennessä oltiin vielä 97% kohdalla.

Lähtiessä pk-seudulta auto näytti liki 300km rangea (range arvioitu varmaan lähiajoilla joka huomioi regeneraation yms...), 190km ajettuna (pääosa motaria) rangea olikin enää 40km... Täyteen ladattuna välissä ja 120km ajettuna (ei motaria, oikeastaan 80 tietä 100km matkasta) perillä näytti 120km jäljellä. Keskikulutus menomatkalla oli siis 26kwh paikkeilla/100km (muistaakseni motarin loppuessa näytti 27-8kwh pintaan eli vähän se putosi kun vauhtikin putosi loppumatkasta).

Toisin sanoen jos matka on ~2x range ollen kuitenkin vielä normaalisti 1 kusitauolla ajettavissa oleva 300-500km niin kyllä kikkailuksi menee ellei autossa ole aidosti iso akku (tässä oli 63kwh), 1 tauon vielä jotenkin keksii jos syö/käy kaupassa jos keksii/yrittää ajoittaa jotain tekemistä tohon väliin, mutta ei tuohonkaan normaalisti 30min enempää mene. Matkasta riippuen saattaa joutua tinkimään myöskin ajonopeudesta jotta pääsee edes perille asti. Meidän tapauksessa menomatkalla tuo 30min lataus olisi nippanappa riittänyt perille pääsyksi koska "kaahattiin motarilla".

Eikä tässä kaikki, jos tontilla on 1 50A laturi niin mitkä on oddsit että se on vapaa :). Meillä kävi tuuri kun laturi vapautui muutamaan minuuttia ennen kuin tuntiin pelipaikoille. Nopeammin kaupassa käyden 22A laturista ei olisi saanut niin paljoa tavaraa että oltaisiin päästy edes perille asti... Nytkin matkalla oli tasan 1 kauppa josta etukäteen pystyi kuvittelemaan saavan kaiken tarvittan ja jossa oli ylipäänsä 50A latauspiste. Lataushinnoittelukin menee kuulemma sen mukaan kun sähköä siirretään, toisin sanoen kun lykkäät sen melkein täyteen ladatun auton lataukseen ja pidät sitä siinä elokuvan ajan niin ruutu&laturi on 2h blokattuna muilta ja itse maksat latauksesta vain euron...
 
Ei kait sillä mitään väliä ole? Mutta auto oli se "halpis" e-tron sillä 64khw akulla.
On sillä sikäli väliä, että pienemmällä kulutuksella ja isommalla akulla (eli eri autolla) kokemus on aivan erilainen. Varsinkin jos joutuu käyttämään noita 50kw latureita niin lataustauoissa ja matkan taittumisessa on merkittävä ero. Pikkuetronia matka-autoksi ajatteleva voi siis kenties välttää miinan kun noihin kokemuksiin liittää että millä autolla ajettu.

Itse ajelen 800km reissuja useamman kerran vuodessa siten että kesällä en polttiksella nopeampaa pääsisi perille, kun lapsiperheen pysähdykset vie enemmän aikaa kuin auton lataus. Yhteensä latausta tarvii tossa matkalla ~40min, että sen verran ois mahollista polttiksella kiriä jos ei pysähdy kertaakaan. Talvella sit puolisen tuntia lisää latausta. Ja vauhdit on tuota samaa luokkaa kun tuossa sun menomatkalla. Kustannukset jää alle 4e/100km.

Toki hyvä esimerkki siitä mitä sähköautoilu ankeimmillaan on. Akku ja kulutus on erittäin tärkeää valita omien tarpeiden mukaan jos sitä vaivattomuutta haluaa maksimoida. Se on toki fakta että valikoima ja hinta rajaa siinä tapauksessa vielä monet ulos sähköautoista, mutta mitäpä sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs auto sulla sitten on, sä laskit tuohon 4e/100km hintaan vissiin että kotona halpaa sähköä täyteen ja pikalaturista matkalta "vain sen verran" lisää kuin tarvitaan, tuskin sekään pikalatureista pelkästään lataillen noin pienellä eli alle puolikkaalla kulutuksella menee? Se tuli kyllä tosiaan huomattua että pitkällä matkalla akun koko muodostuu aika nopeasti ns. kriittiseksi tekijäksi kun sitten taas kaupungissa kotona pyörien sillä akun koolla ei ole mitään merkitystä.
 
Omalla Enyaqilla tuli kans suhailta ensimmäistä kertaa mökille viime viikolla, muutama lataukseen liittymätön pysähdys matkalla.
Ajot maantietä, motaria ja kaupunkia, enimmäkseen maantietä. Ulkolämpötila noin 32C. Yhteensä kaksi tuntia auto paikallaan ilmastointi päällä.
Menomatkan lukemat 282km, kulutus 16,5 kWh/100km.

Näköjään jos pitää nopeuden max satasessa, eikä mene kaikesta hitaammasta ohi, kulutus aika lähellä 15.
 
Mikäs auto sulla sitten on, sä laskit tuohon 4e/100km hintaan vissiin että kotona halpaa sähköä täyteen ja pikalaturista matkalta "vain sen verran" lisää kuin tarvitaan, tuskin sekään pikalatureista pelkästään lataillen noin pienellä eli alle puolikkaalla kulutuksella menee? Se tuli kyllä tosiaan huomattua että pitkällä matkalla akun koko muodostuu aika nopeasti ns. kriittiseksi tekijäksi kun sitten taas kaupungissa kotona pyörien sillä akun koolla ei ole mitään merkitystä.
Model 3 LR. Kulutus tollasella reissulla 18kwh/100km, voi olla vähemmänkin jos optimikeli. Ekat 350km kotisähköllä. Eli matkalla tarvii 450km edestä pikalatausta jonka laskin hinnalla 0,3e/kwh. Tekee yhteensä 3,8e/100km.

Suurta akkua tärkeämpää on riittävän tiheästi olevat suurteholaturit ja energiatehokkuus. Toki iso akku auttaa aina, mutta kaikista eniten se auttaa jos sen avulla voi välttää pysähdyksen kokonaan tai voi välttää jonkin hitaan laturin.
 
Jeps, kyllähän se aika ikäväksi voi mennä, jos auto on järkyttävä energiantuhlaaja, akku on kulutukseen nähden melko pieni ja pitää tukeutua näihin 1 x 50 kW per paikkakunta -latausmahdollisuuksiin.
 
Made in Finland (Valmet, Uusikaupunki) sähköauto tulossa Lightyearilta:

Pirssin valttikortteina ovat äärimmäisen alhainen energiankulutus ja aurinkopaneelit, joilla ajoakkua voidaan ladata.
 
Oliko tässä tarinassa siis seikkailtu Alkossa, pidetty autoa minuuttilaskutuksellisessa pikalaturissa jotta saa viimeisenkin prosentin täytettyä ja ihmetelty sen jälkeen hintaa? Sitten vielä mennään isolla SUVilla 136km/h motarilla. Ei varmasti mene bensakoneella vastaava auto 7l/100km tuolla vauhdilla vaan tuplat saat heittää.
 
Oliko tässä tarinassa siis seikkailtu Alkossa, pidetty autoa minuuttilaskutuksellisessa pikalaturissa jotta saa viimeisenkin prosentin täytettyä ja ihmetelty sen jälkeen hintaa? Sitten vielä mennään isolla SUVilla 136km/h motarilla. Ei varmasti mene bensakoneella vastaava auto 7l/100km tuolla vauhdilla vaan tuplat saat heittää.
Alkossa ei seikkailtu kun tiedettiin mitä haettiin mutta kaupassa seikkailtiin (pointti oli että vaadittiin 75min että pikalaturilla saatiin akku ylipäänsä "täyteen". ts. jos täytyy vetää 2x rangen mittainen matka aka 480km (tällä autolla ja reilulla vauhdilla) niin saat toista tuntia keksiä itsellesi järkevää tekemistä nykyisellä latausinfralla), hinta lasketiin paluumatkan latauksen perusteella jossa ladatiin se mitä tuli kun käytiin kusella ja joku haki syötävää. "Vastaava auto" oli/on tässä tapauksessa 5-sarjalainen farkku bmw (diesel, joka oli mainittu myöskin postauksessa), tavaratilaa vähintään yhtä paljon, todennäköisesti enemmän, takapenkillä ehkä marginaalisesti vähemmän tilaa ja menee ihan heittämällä 7L/100km motarilla, Saksassa meni 160-180 vauhdissa 8L pintaan.
0-100 10 sekunttia ja hinta 150k€ plus on vielä rumakin.
Auton hinta on joku 85ke eli aika kaukana 150ke plus hinnoista :). Kulkupuolta on sen verran mitä perus perhekipot nyt 300 hepalla menee, sanoisin että ihan riittävästi 99,99% ihmisille 95% tilanteista ja osalle kykyihin ja taitoihin nähden jo reilusti liikaakin :). Auto itsessään oli ihan jees, miinusta siitä että tekoäly yrittää keksiä että missä sitä mutkaisella tiellä kuuluisi ajaa eli ratin ohjausvaste muuttuu ja veivaa koko ajan kun auto yrittää ittekseen käännellä omien ohjauskäskyjen seassa, plussaa hiljaisuudesta, ei oikeastaan ollut väliä ajoiko motarilla tuon ~140 vai 60 jossain muualla, äänimaailma sisällä pysyi hyvin samankaltaisena.
 
Viimeksi muokattu:
Alkossa ei seikkailtu kun tiedettiin mitä haettiin mutta kaupassa seikkailtiin (pointti oli että vaadittiin 75min että pikalaturilla saatiin akku ylipäänsä "täyteen". ts. jos täytyy vetää 2x rangen mittainen matka aka 480km niin saat toista tuntia keksiä itsellezi järkevää tekemistä)

Jos hakee nopeaa (ja kustannustehokasta) etenemistä, niin sillä pikalaturilla ei nimenomaan roikuta viimeisiä prosentteja akkua täyteen. Ei välttämättä edes viimeistä 20 prosenttia, jos matkan muut realiteetit vaan antavat myöten. Suomen latausverkostot ovat toki paikoin edelleen sen verran huonoja, että paikoin voi joutua täyteenkin lataamaan keskenkaiken. Keskimäärin on paljon nopeampaa ladata 2x 20->60% kuin 1x 10->100%.
 
Jos hakee nopeaa (ja kustannustehokasta) etenemistä, niin sillä pikalaturilla ei nimenomaan roikuta viimeisiä prosentteja akkua täyteen. Ei välttämättä edes viimeistä 20 prosenttia, jos matkan muut realiteetit vaan antavat myöten. Suomen latausverkostot ovat toki paikoin edelleen sen verran huonoja, että paikoin voi joutua täyteenkin lataamaan keskenkaiken. Keskimäärin on paljon nopeampaa ladata 2x 20->60% kuin 1x 10->100%.

Juuri samaa tässä pohdin, että miten ihmeessä on saatu noin kalliita latauksia edes aikaiseksi. Toki jos jollain Ionityllä ja roumauksella (tai ilman mitään etukäteen hommattuja soppareita) pistelee menemään juuri 80%->100% heruttaen niin tuleehan noista todella kalliita kilowatteja motarivauhdilla tuolla möhköllä.

Esim K-latauksen uusi hinnoittelu rekisteröidyille käyttäjille: HPC 0,30e/kWh ja jos roikkuu kauemmin kuin 45min niin ottavat 0,20e/min. Normilataus sitten 0,20e/kWh ja kahden tunnin jälkeen 0,02e/min päälle.
 
Jos hakee nopeaa (ja kustannustehokasta) etenemistä, niin sillä pikalaturilla ei nimenomaan roikuta viimeisiä prosentteja akkua täyteen. Ei välttämättä edes viimeistä 20 prosenttia, jos matkan muut realiteetit vaan antavat myöten. Suomen latausverkostot ovat toki paikoin edelleen sen verran huonoja, että paikoin voi joutua täyteenkin lataamaan keskenkaiken. Keskimäärin on paljon nopeampaa ladata 2x 20->60% kuin 1x 10->100%.
Ei tuo moneen kertaan latauskaan ihan ongelmatonta ole, nykyisellä ja lähitulevaisuuden infralla saattaapi käydä niin että se toinen tehokkaampi laturi onkin varattu, sitten sakkaa systeemit ihan täysin :). Kajaani-Kuusamo välillä kuulemma on hyvinkin hiljaista latauspisteiden suhteen, en tiedä todellisuutta mutta minulle kerrottiin että niitä olisi 230km matkalla 0 kpl...

Hinnoittelua itse ajattelin siltä kantilta että iso osa ihmisistä asuu kerrostalossa jolloin fakta lienee myös tulevaisuudessa se että autoa on pakko ladata jossain muualla kuin kotona, jolloin halpaa sähköä ei ole lainkaan käytössä. Ainoa säästö on siis regeneraatio kaupungissa ajettaessa heille ketä kotona eivät voi ladata. Taloyhtiönkin sähköt tultaneen hinnoittelemaan siten että ollaan kaukana okt-asujan kwh hinnasta.

Reissuun lähtiessä arvasin kyllä lukemani mukaan mitä on luvassa ja ns. tieto oli että nätisti ajellen mikäli 50A laturi on vapaana niin rangen puolesta pääsee kusitauolla perille. Mutta olihan tuo pieni järkytys että esim. ihan triviaalisti ei löydy hyvää kauppaa ja tehokasta laturia samasta kiinteistöstä + että sen latauksen aloitus oli ihan vitun vaikeaa. Itse henk. koht. en kyllä olisi valmis vielä hyppäämään sähköautoiluun, infran pitää muuttua ja paljon, toisen auton voisi toki korvata, mutta nykyisellä hinnoittelulla siinäkään ei ole mitään järkeä kun hyvin sopivan bensa kipon saa käytettynä reilusti alle 10ke.
Juuri samaa tässä pohdin, että miten ihmeessä on saatu noin kalliita latauksia edes aikaiseksi. Toki jos jollain Ionityllä ja roumauksella (tai ilman mitään etukäteen hommattuja soppareita) pistelee menemään juuri 80%->100% heruttaen niin tuleehan noista todella kalliita kilowatteja motarivauhdilla tuolla möhköllä.

Esim K-latauksen uusi hinnoittelu rekisteröidyille käyttäjille: HPC 0,30e/kWh ja jos roikkuu kauemmin kuin 45min niin ottavat 0,20e/min. Normilataus sitten 0,20e/kWh ja kahden tunnin jälkeen 0,02e/min päälle.
K-latauksen 50kwh laturia käytettin, niiden omalla appsilla. Itse en sitä appsia käyttänyt enkä hintoja eurosentilleen nähnyt, kysyin vaan huvikseni että mitä maksoi ja vastaukseksi sain mitä sain. Olettavasti oli siis tuon 0,3e/kwh ja "normikulutus" sen 22kwh ja "nopean ajon kulutus" se 26+kwh niin päästään vähän yllä olevia halvemmaksi eli 6,6e-8e/100km. Ei kuitenkaan olla mitenkään merkittävästi polttomoottoria halvemmissa hinnoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo moneen kertaan latauskaan ihan ongelmatonta ole, nykyisellä ja lähitulevaisuuden infralla saattaapi käydä niin että se toinen tehokkaampi laturi onkin varattu, sitten sakkaa systeemit ihan täysin :). Kajaani-Kuusamo välillä kuulemma on hyvinkin hiljaista latauspisteiden suhteen, en tiedä todellisuutta mutta minulle kerrottiin että niitä olisi 230km matkalla 0 kpl...

Hinnoittelua itse ajattelin siltä kantilta että iso osa ihmisistä asuu kerrostalossa jolloin fakta lienee myös tulevaisuudessa se että autoa on pakko ladata jossain muualla kuin kotona, jolloin halpaa sähköä ei ole lainkaan käytössä. Ainoa säästö on siis regeneraatio kaupungissa ajettaessa heille ketä kotona eivät voi ladata. Taloyhtiönkin sähköt tultaneen hinnoittelemaan siten että ollaan kaukana okt-asujan kwh hinnasta.

Kajaani-Kuusamo -välissä on ainakin Suomussalmella Tesla-jengin laturi ja sitten siitä pohjoiseen pienen kyläkaupan seinässä laturi. Mutta ehdottomasti etelästä ajettaessa turvallisempi reitti talvella kylmällä on ajaa Oulun kautta. Kuusamossahan on sitten uunituore HPC 225kw. Onneksi näissä ei tarvitse paljon kuulopuheista välittää vaan voi tarkistaa ihan itse latauskartan yms kautta alle minuutissa. Sama pätee noihin lataushinnoitteluihin ovatko miten kw- vai minuuttipohjaisia.

Omassa talonyhtiössä ainakin on ajatuksena lukea kW-mittarit per lataustolppa samaan tapaan kuin vesimittarit. Ja tästä tuleva kulu on 1:1een sama mitä talonyhtiö sähköstä maksaa. Tähän päälle sitten jyvitys itse latausinfran kuluista. Eihän talonyhtiön tarvitse erikseen voittoa tuolla latauksella tehdä - tai no toisaalta jotain jäisi niin sehän tulee osakkaille.

Mutta se on tosiaan selvä juttu, että latausinfran kanssa on reilusti parannettavaa. Ehkä hankalimpia tilanteita voisi olla, kun viikolla kahdeksan jengi rynnii pohjoiseen & takaisin ja sitten ihmetellään, että milläs sitä biiliä ladataan lauantaina iltapäivällä esim Pyhäjärven Vaskikellon kulmilla. Latauksen aloitus ja hoito on kyllä helppoa esim tägeillä, mutta toki jos haluaa appeilla säätää niin voihan siinä tulla aikamoisia tilanteita.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs auto sulla sitten on, sä laskit tuohon 4e/100km hintaan vissiin että kotona halpaa sähköä täyteen ja pikalaturista matkalta "vain sen verran" lisää kuin tarvitaan, tuskin sekään pikalatureista pelkästään lataillen noin pienellä eli alle puolikkaalla kulutuksella menee? Se tuli kyllä tosiaan huomattua että pitkällä matkalla akun koko muodostuu aika nopeasti ns. kriittiseksi tekijäksi kun sitten taas kaupungissa kotona pyörien sillä akun koolla ei ole mitään merkitystä.
Ihan verrokkina ID4:sta lataa pelkästään 150kW HPC-pikalaturia käyttäen halvimmillaan noin 2,5 €/100km näin kesäisin.
 
Alkossa ei seikkailtu kun tiedettiin mitä haettiin mutta kaupassa seikkailtiin (pointti oli että vaadittiin 75min että pikalaturilla saatiin akku ylipäänsä "täyteen". ts. jos täytyy vetää 2x rangen mittainen matka aka 480km (tällä autolla ja reilulla vauhdilla) niin saat toista tuntia keksiä itsellesi järkevää tekemistä nykyisellä latausinfralla), hinta lasketiin paluumatkan latauksen perusteella jossa ladatiin se mitä tuli kun käytiin kusella ja joku haki syötävää. "Vastaava auto" oli/on tässä tapauksessa 5-sarjalainen farkku bmw (diesel, joka oli mainittu myöskin postauksessa), tavaratilaa vähintään yhtä paljon, todennäköisesti enemmän, takapenkillä ehkä marginaalisesti vähemmän tilaa ja menee ihan heittämällä 7L/100km motarilla, Saksassa meni 160-180 vauhdissa 8L pintaan.

Ensinnäkään, 5-sarjan bemari ei ole vastaava auto, vaan esim. Q7 olisi ilmanvastukseltaan vastaava. Voin kertoa ettei sellainen mene kovin pienellä kulutuksella, mikään SUV ei mene. 5-sarjalaisella siis 0,22 ja 0,28 on e-tronilla (tosin e-tron vielä painaa jumalattomasti enemmän). Itse sain kyllä dieseliä lähemmäs 10l/100km menemään moottoritiellä Evoquella, eikä se ole e-tronin painoinen. Ja se on vasta dieseliä.

Sitten näihin urbaaneihin legendoihin, eli 8l/100km pintaan 160-180km/h vauhdissa autoihin. Muiden faktat eivät näytä ihan osuvan siihen haarukkaan ainakaan:


Tuosta löytyy kuvaaja 535i:sta ja siinä mennään 100 mph vauhdissa 15l/100km tasolla tasaisena kulutuksena. Testi tehty tasaisella nopeudella siis ja vielä Saksassa: "Testing was done at the Automotive Testing Papenburg (ATP) 12.5 km high-speed circuit in Germany. " Ei sillä, jos uskomme että numerot ovat väärässä ja sun 8l/100km 160km/h vauhdissa on totta, niin tuo 300hp bensa-BMW menee 80km/h vauhdissa siinä tapauksessa muutamalla litralla per 100 km.

Ilmanvastus kun on ilkeä elementti kaikille autoille, sen vaikutus kun kasvaa neliössä.
 
Eikä tässä kaikki, jos tontilla on 1 50A laturi niin mitkä on oddsit että se on vapaa :). Meillä kävi tuuri kun laturi vapautui muutamaan minuuttia ennen kuin tuntiin pelipaikoille. Nopeammin kaupassa käyden 22A laturista ei olisi saanut niin paljoa tavaraa että oltaisiin päästy edes perille asti... Nytkin matkalla oli tasan 1 kauppa josta etukäteen pystyi kuvittelemaan saavan kaiken tarvittan ja jossa oli ylipäänsä 50A latauspiste. Lataushinnoittelukin menee kuulemma sen mukaan kun sähköä siirretään, toisin sanoen kun lykkäät sen melkein täyteen ladatun auton lataukseen ja pidät sitä siinä elokuvan ajan niin ruutu&laturi on 2h blokattuna muilta ja itse maksat latauksesta vain euron...

Varmaan kuitenkin tarkoitus puhua kilowateista (kW) eikä ampeereista (A)?
 
Ei sillä, kivahan se 8l/100km 180km/h vauhdissa olisi. Siinä tapauksessa polttomoottori alkaa pääsemään jo yli teoreettisen hyötysuhteen tuossa BMW:ssä.
 
Ensinnäkään, 5-sarjan bemari ei ole vastaava auto, vaan esim. Q7 olisi ilmanvastukseltaan vastaava.
Sitten näihin urbaaneihin legendoihin, eli 8l/100km pintaan 160-180km/h vauhdissa autoihin. Muiden faktat eivät näytä ihan osuvan siihen haarukkaan ainakaan:
Niin no, mun vastaava oli "about samat tilat ja suorituskyky" ottamatta kantaa korimalliin sekä varma tieto mitä se "vastaava" oikeasti vie.

Ihan itse ajettu munchen->rostock väli ko. autolla (silloin sitä ei ollut lastutettu mutta ei sillä mitään merkitystä tasaisessa matka-ajossa ole), jossain motarin varrella tankki täyteen ja kun alle 1v kakaran takia piti seuraavaksi pysähtyä (eli tyyliin 2h päästä) niin uudelleen tankki täyteen -> ja tuosta laskettu. Muistaakseni tulos oli 8,5L ja ajonopeus oli siinä 160 paikkeilla (hitaampaa kun 160 (130 rajoitetut ~20 yli) en ajanut ollenkaan vapaita pätkiä, pääosan matkasta 180km/h minkä sai aktiivivakkariin maksimina). Tuo 160-180 oli vielä mukava ajella, sellaisia paniikinomaisia nopeuden tiputuksia joutui tekemään paljon vähemmin kuin mitä 200-220 vauhdista, oikeastaan tuo 160-180 vastaa pitkälle samaa kuin Suomessa ajaisi sen 135... Tästä on toki 10v aikaa eli mitään kovin tarkkoja muistikuvia ei ole. Suomessa menee 100km/h keskarilla 6,3L normi valtatiellä jossa pääosa 100 rajoitusta (vaatii normivauhtia yli 110 mutta alle 120 jotta keskinopeudessa pysyy ja sisältää päissä hidasta ajoa), jollei tartte ihan hitosti ole ohitettavia jotta keskinopeus pysyy. Jos oikein sikana joutuu erityisesti rekkoja pieniin koloihin ohittelemaan niin 6,7L ei ole mikään mahdottomuus. Voisi sanoa että kortti ei mitenkään kestä ajaa 7L kulutusta valtatiellä :)... Alle 6:seenkin olisi mahdollista päästä jos ajaisi tasan 90km/h. Tuohon kulutukseen vaikuttaa nopeuden lisäksi merkittävästi moottori+sille sovitettu laatikko, isommat saksalaiset autot on pääosin designattu ajettavaksi tuolla 130km/h paikkeilla kun taas joku polo/ibiza 70 nopeudelle joissa jo 90->120 kasvattaa kulutusta ihan infernaalisesti kun taas tommoisessa isommassa autossa vaikutus on hyvinkin kosmeettinen. Eli vaikka ilmanvastus kasvaa neliössä niin tietyllä nopeusalueella kulutus ei sitä välttämättä tee. Kaupungissa sitten taas omalla kotterolla mennee 8-12L riippuen vuodenajasta eli moottorin lämmöistä ja onko kaupunkiajosta kuinka iso osa länsiväylää/kehää vai jotain muuta...

Kulutuksista ei itseäni kiinnosta kiistellä (itse olen selvittänyt nämä kuin uteliaisuudesta omassa autossa ja viimeiset 5v-8v on vain tankattu), pistin vain tuossa merkille että kaukana "ilmaisesta" matka-ajot ulkopuolisista latureista ladattuna, ollaan kuitenkin aikas lähellä polttiksen hintoja, joka ainakin itselleni yli suurehkokin yllätys. Kaupungissa saanee sähköllä isoja säästöjä mutta yleensä pääosa kilsoista tullee kuitenkin autoon matka-ajosta. Tuohon ulkopuoliseen lataukseen kadonnee osalla ihmisistä ns. merkittävin säästöpotentiaali sähkön käytössä.
Varmaan kuitenkin tarkoitus puhua kilowateista (kW) eikä ampeereista (A)?
Joo :)
 
Kulutuksista ei itseäni kiinnosta kiistellä (itse olen selvittänyt nämä kuin uteliaisuudesta omassa autossa ja viimeiset 5v-8v on vain tankattu), pistin vain tuossa merkille että kaukana "ilmaisesta" matka-ajot ulkopuolisista latureista ladattuna, ollaan kuitenkin aikas lähellä polttiksen hintoja, joka ainakin itselleni yli suurehkokin yllätys. Kaupungissa saanee sähköllä isoja säästöjä mutta yleensä pääosa kilsoista tullee kuitenkin autoon matka-ajosta. Tuohon ulkopuoliseen lataukseen kadonnee osalla ihmisistä ns. merkittävin säästöpotentiaali sähkön käytössä.

Itselläni ainakin pienin osa kilsoista tulee matka-ajosta jossa ei kykenisi kotoa lataamaan. Mutta, jos nyt pidemmistä reissuista katsotaan, niin viimeisin Lapin reissuni maksoi keskimäärin n. 4,5€/100km sähkön osalta niissä tilanteissa joissa jouduin siitä maksamaan (eli n. 2300km osuudelta, jonkin verran tuli ilmaisiakin kilsoja kun eräs laturi ei veloittanut, mutta poistin ne lukemista). Enkä valinnut siis halvimpia latureita, eli kyllä tuota olisi vielä päässyt alaspäin alle 4€/100km tasolle.
 
Onhan se selvää että infra on vielä lapsen kengissä ja tämä korostuu isojen valtateiden ja kaupunkien ulkopuolella. Toisaalta kasvu on tällä hetkellä varsin nopeaa ja tilanne ensi vuonna on jo ihan toinen, se että pysyykö latausinfran kasvu autokannan perässä pahimpaan ruuhka-aikaan onkin toinen juttu. Tosin ainakin K-lataus on avannut pelin Teslan lisäksi ja avannut Jyväskylään 4xHPC laturin Cittarin kylkeen. Kysyntä luo tarjontaa, vaikka kuluttajana olisi toki kiva jos asia olisi toisinpäin. Mutta se mikä on varmaa niin infran peitto ja kattavuus kasvaa, ja varsinkin ruuhka-aikojen ulkopuolella niille pienemmillekin mökkipaikkakunnille pääsee jo harvoja poikkeuksia lukuunottamatta melko nätisti.

Ei tuo moneen kertaan latauskaan ihan ongelmatonta ole, nykyisellä ja lähitulevaisuuden infralla saattaapi käydä niin että se toinen tehokkaampi laturi onkin varattu, sitten sakkaa systeemit ihan täysin :). Kajaani-Kuusamo välillä kuulemma on hyvinkin hiljaista latauspisteiden suhteen, en tiedä todellisuutta mutta minulle kerrottiin että niitä olisi 230km matkalla 0 kpl...
Kuusamo onkin ehkä se kaikista haastavin paikka mennä sähköautolla koko Suomesta poislukien pohjoisin Lappi, tosin tämäkin, kuten mikä tahansa muukin alue korjaantuu muutamalla oikein sijoitetulla HPC:lla. Toivottavasti niitä itse latauspaikkoja vain alettaisiin Jyväskylän tapaan laittamaan se vähintään 4kpl kahden sijasta.

Hinnoittelua itse ajattelin siltä kantilta että iso osa ihmisistä asuu kerrostalossa jolloin fakta lienee myös tulevaisuudessa se että autoa on pakko ladata jossain muualla kuin kotona, jolloin halpaa sähköä ei ole lainkaan käytössä. Ainoa säästö on siis regeneraatio kaupungissa ajettaessa heille ketä kotona eivät voi ladata. Taloyhtiönkin sähköt tultaneen hinnoittelemaan siten että ollaan kaukana okt-asujan kwh hinnasta.

Reissuun lähtiessä arvasin kyllä lukemani mukaan mitä on luvassa ja ns. tieto oli että nätisti ajellen mikäli 50A laturi on vapaana niin rangen puolesta pääsee kusitauolla perille. Mutta olihan tuo pieni järkytys että esim. ihan triviaalisti ei löydy hyvää kauppaa ja tehokasta laturia samasta kiinteistöstä + että sen latauksen aloitus oli ihan vitun vaikeaa. Itse henk. koht. en kyllä olisi valmis vielä hyppäämään sähköautoiluun, infran pitää muuttua ja paljon, toisen auton voisi toki korvata, mutta nykyisellä hinnoittelulla siinäkään ei ole mitään järkeä kun hyvin sopivan bensa kipon saa käytettynä reilusti alle 10ke.
Vaikka taloyhtiö jostain kumman syystä päättäisikin ottaa voittoa sähköstä, niin osakkaillehan se valuu takaisin. Mutta miksi ihmeessä se niin tekisi, kun koko taloyhtiön tarkoitus lienee tarjota asumispalveluita mahdollisimman edullisesti. Tottakai löytyy vielä pitkään taloyhtiöitä joissa lataus ei yksiselitteisesti ole mahdollista, mutta mitäpä tämäkään isossa kuvassa haittaa. Ei niitä sähköautoja kuitenkaan riitä koko autokannan uusimiseen vielä useaan kymmeneen vuoteen. Aloitetaan niistä joilla on pinkka ja olosuhteet kunnossa.

Alun pellepelottomat kärsivät vajaasta infrasta, mutta vastapainona on mahdollista nauttia todella pienistä käyttökuluista. Se on selvää, että ne jotka odottavat valmista infraa, niin maksavat autoilusta ihan saman mitä ennenkin - eli helvetin paljon. Viimeistään verotuksen muutos tulee pitämään tästä huolen.
 
pistin vain tuossa merkille että kaukana "ilmaisesta" matka-ajot ulkopuolisista latureista ladattuna, ollaan kuitenkin aikas lähellä polttiksen hintoja, joka ainakin itselleni yli suurehkokin yllätys. Kaupungissa saanee sähköllä isoja säästöjä mutta yleensä pääosa kilsoista tullee kuitenkin autoon matka-ajosta. Tuohon ulkopuoliseen lataukseen kadonnee osalla ihmisistä ns. merkittävin säästöpotentiaali sähkön käytössä.
Joo :)

Ehkei nyt kannata liian hätäisesti tuomita tuon kokemuksen perusteella E-tron 50 ei ole paras matka-auto korkean kulutuksen ja pienen akun takia. Tuon e-tronin "pikkuveljellä" Q4:lla homma olisi ollut jo paljon sujuvampaa ja halvempaa. Se kun on suunniteltu sähköautoksi alusta lähtien ja kulutus siinä selkeästi pienempi. Pieni kulutus myös lyhentää latausaikoja noilla 50kW latureilla.

En myöskään allekirjoita että yleensä pääosa kilsoista tulisi matka-ajosta. Ja vaikka iso osa tulisikin, pikalatauksen osuus matka-ajonkin kilometreistä jää tyypillisellä matkalla niin pieneksi, ettei se kokonaisuutta paljoa heilauta.

Siitä olen samaa mieltä että ilman kotilatausta kustannukset nousee helposti polttiksen tasolle.
 
Vaikka taloyhtiö jostain kumman syystä päättäisikin ottaa voittoa sähköstä, niin osakkaillehan se valuu takaisin. Mutta miksi ihmeessä se niin tekisi, kun koko taloyhtiön tarkoitus lienee tarjota asumispalveluita mahdollisimman edullisesti. Tottakai löytyy vielä pitkään taloyhtiöitä joissa lataus ei yksiselitteisesti ole mahdollista, mutta mitäpä tämäkään isossa kuvassa haittaa. Ei niitä sähköautoja kuitenkaan riitä koko autokannan uusimiseen vielä useaan kymmeneen vuoteen. Aloitetaan niistä joilla on pinkka ja olosuhteet kunnossa.

Alun pellepelottomat kärsivät vajaasta infrasta, mutta vastapainona on mahdollista nauttia todella pienistä käyttökuluista. Se on selvää, että ne jotka odottavat valmista infraa, niin maksavat autoilusta ihan saman mitä ennenkin - eli helvetin paljon. Viimeistään verotuksen muutos tulee pitämään tästä huolen.

Ehkä tässä haettiin sitä, että okt-asukkaan voi olla helpompaa optimoida sähkösopimuksella / lataamisen ajoituksella sitä toteutunutta kustannusta. Mutta luulisi, että se pörssisähkön käyttö esim. yöllä lataamiseen olisi taloyhtiössäkn ihan mahdollista. Äkkiseltään voisi myös kuvitella, että taloyhtiö voisi saavuttaa jotain skaalaetuja vs okt-asukas.
 
Tulipas viikonloppuna suoritettua elämän ensimmäinen sähköautoilu ja onpahan aikas vammaista hommaa kokonaisuutena jos matka on merkittävästi pidempi kuin akun kantama täydestä lähtiessä. Lisäbonusta tulee aivan päin vittua toteutetusta lataussysteemistä/infrasta, polttiikseen olisi tankannut samassa ajassa tankin täyteen kun tässä sai vasta hoidettua homman sille tasolle että sähköä ylipäänsä alkoi virtaamaan autoon (eli siis ollut mikään kaapeli kiinni ja appsista "ok" vaan sai renkata ja kikkailla ja odotella yhteyden muodostumista auton ja laturin välillä kuin myös appsin ja laturin...).

Testin vuoksi ajettiin vähän eri tavalla meno&paluu matkat nopeuksien puolesta. Liikenteen osalta paluumatkalla jouduttiin ajamaan 20km verran jonon mukana oikeasti hiljaa, joka tietysti paransi sen tulosta vielä vähän.
Menomatkan kulutus 26+kwh/100km, ajonopeudet 85-105 (no tuli sitä vielä vähän nopeampaakin paikoin mentyä) 80 alueella ja 136 motarilla eli sellaista aika perus "köyhää kirpaisee, ei käy kortin päälle nopeutta" kun huomioidaan sinuvuokkojen -3km/h vähennys eli pääosin tasaisehko max 15km/h ylitys...
Paluumatkan kulutus 22kwh/100km, ajonopeudet 80-95 80-alueella ja 126 motarilla eli pääosin reilusti alle sallitun de-facto rajan ja erityisesti motarilla olisi hyvin voinut ajaa kovempaa mutta kun se käy kulutuksen päälle...

18kwh lisälataus paluumatkalla maksoi ~7,5e 50A laturilla (toisen latauksen hintaa ei muista mutta karkeasti 75min*0,2e=>15e), tällä sai siis kilsoja 81km-68kilometriä ajotavasta riippuen eli 100km hinta 9e-11e. Omalla samantehoisella (~300hv) (ja saman kokoluokan) ikivanhalla polttiksella ko. ajoprofiililla kulutus olisi ollut 7L/100km pintaan (varmaan jopa allekin) ja dieselin hinta alle 1,5e eli 10,5e/100km. Toisin sanoen eurokaan ei matkakuluissa säästä matka-ajossa ellei omasta töpselistä lataa, 200A laturista ladattaessa hinta onkin sitten jo aivan tähtitieteellinen polttikseen verrattuna.

Menomatkalla käytiin kaupassa ja alkossa (sekoiltiin siellä oikein kunnolla kun ei ollut minkäänlaista listaa ja hatusta piti keksiä useammalle henkilölle viikonlopun kaikki ruuat&juomat siihen malliin että lisää ei tartte hakea), tähän meni edellä mainituista syistä 1h15min ja just alkosta autolle lähtiessä appsi kertoi että 100% on blakkarissa, alkoon mennessä oltiin vielä 97% kohdalla.

Lähtiessä pk-seudulta auto näytti liki 300km rangea (range arvioitu varmaan lähiajoilla joka huomioi regeneraation yms...), 190km ajettuna (pääosa motaria) rangea olikin enää 40km... Täyteen ladattuna välissä ja 120km ajettuna (ei motaria, oikeastaan 80 tietä 100km matkasta) perillä näytti 120km jäljellä. Keskikulutus menomatkalla oli siis 26kwh paikkeilla/100km (muistaakseni motarin loppuessa näytti 27-8kwh pintaan eli vähän se putosi kun vauhtikin putosi loppumatkasta).

Toisin sanoen jos matka on ~2x range ollen kuitenkin vielä normaalisti 1 kusitauolla ajettavissa oleva 300-500km niin kyllä kikkailuksi menee ellei autossa ole aidosti iso akku (tässä oli 63kwh), 1 tauon vielä jotenkin keksii jos syö/käy kaupassa jos keksii/yrittää ajoittaa jotain tekemistä tohon väliin, mutta ei tuohonkaan normaalisti 30min enempää mene. Matkasta riippuen saattaa joutua tinkimään myöskin ajonopeudesta jotta pääsee edes perille asti. Meidän tapauksessa menomatkalla tuo 30min lataus olisi nippanappa riittänyt perille pääsyksi koska "kaahattiin motarilla".

Eikä tässä kaikki, jos tontilla on 1 50A laturi niin mitkä on oddsit että se on vapaa :). Meillä kävi tuuri kun laturi vapautui muutamaan minuuttia ennen kuin tuntiin pelipaikoille. Nopeammin kaupassa käyden 22A laturista ei olisi saanut niin paljoa tavaraa että oltaisiin päästy edes perille asti... Nytkin matkalla oli tasan 1 kauppa josta etukäteen pystyi kuvittelemaan saavan kaiken tarvittan ja jossa oli ylipäänsä 50A latauspiste. Lataushinnoittelukin menee kuulemma sen mukaan kun sähköä siirretään, toisin sanoen kun lykkäät sen melkein täyteen ladatun auton lataukseen ja pidät sitä siinä elokuvan ajan niin ruutu&laturi on 2h blokattuna muilta ja itse maksat latauksesta vain euron...

Tämä oli aivan loistava postaus ja etenkin kommentit kultaa. Mielestäni tässä kiteytyi hyvin se ajatus, että tällä hetkellä (järkevä) sähköautoilu vaatii jonkin verran harrastuneisuutta.

Toki onhan se autosta riippumatta selvää, että ronskimpi ajo kuluttaa enemmän, mutta monesti sähköautopiireissä glorifioidaan ajatusta huolettomasta ja kiireettömästä menosta. Toiset nauttivat optimoinnista sekä hienosäädöstä, ja onhan monesti havaittukin, että pitkä matka saattaakin kokonaisuudessaan sähköautolla toteutua nopeammin pienemmällä keskinopeudella. Tämä toinen puolisko, joka saa kiksit pienestä hurjastelusta jää nyt helposti jalkoihin, kun matkanteko hidastuukin yllättäen. Latausvälit tihentyy ja -ajat pitenee.

Myös lataaminen ei ole niin simppeliä, kuin annetaan ymmärtää. Tai saahan virtaa mistä tahansa, mutta kustannusten optimointi jälleen onkin oma lukunsa. Jos nyt unohdetaan kaikki erinäiset sovellukset ja lätkät ja keskitytään lataamiseen itsessään, niin onhan sekin lopulta aika monimutkainen järjestelmä. Liittimiä on jos jonkinlaista ja lataustehoja erilaisia omine hinnottelumalleineen. Sähköautoilijan tulisi parhaassa tilanteessa tuntea autonsa latauskäyrän piirteet, osata arvioida pysähdyksen kesto (kauanko kuluu kaupassa ja pissillä) ja niiden perusteella valita oikea latauspiste saatavilla olevista.

Jälleen nopeasti matkaa taittava joutuu enemmän maksamaan. Esim ID4 tai enyaq, jotka täydellä 125kw latauksella saavat 10-80% eli noin 55kwh 40 minuutissa maksavat fortumin 150kw pisteellä em suoritteesta 20euroa, 50snt/min. Tästä nyt esim 22kwh/100km kulutuksella hinta olisi 8e/100km.

Maltillisella ruokatauolla samaisen auton voisi varmaankin pitää 50kw laturissa tunnin verran, jolloin 50kwh saisi 12eurolla, 20snt/min. Tällä matkahinta olisi 5.3e/100km.

Reittisuunnittelusovellukset toki auttavat lstureiden kanssa kikkailussa, mutta eivät poista esim tuota ruokailujen hienosäätöä. Sähköautosta saa helppoa, mutta silloin nimenomaan menetetään hinnoista haettu hyöty, mikä varmasti on ollut osa ostopäätöstäkin. Perussuomalaiselle kaikki-oli-ennen-paremmin -tyyppiselle tallaajalle sähköautoilu on varmasti iso sokki ja ymmärrän täysin vastarinnan.

Voin vain kuvitella, mikä opettamisprosessi edessä oman puolison kohdalla kaikesta tästä härväämisestä. Lienee helpompaa aluksi lyödä lätkät käteen ja näyttää mihin piuha laitetaan kauppareissun ajaksi.
 
Mä ajan ehkä 5% kilometreistä oman asunnon ulkopuolella, jossa pitää tyytyä julkisiin maksullisiin latureihin. Silloin on aika se ja sama mikä on niiden hinnoittelu. Sitten se suurin osa eli 95% kilometreistä latautuu joko kotona, töissä tai lähikauppojen ilmaislatureilla. Myös se 95% ajasta on hiton huoletonta ajoa, kun akussa on aina virtaa eikä pidä ravata erikseen jossain autoa tankkaamassa.

Tämäkin on puhuttu täällä varmaan sata kertaa läpi, mutta tulee aina uudestaan esille, kun joku kokeilee itselle sopimatonta sähkäriä. Sähköauton valinnassa pitää paljon tarkemmin miettiä millaisen auton haluaa ja väärin speksaamalla varmasti on tyytymätön etenkin jos ei ole yhtään valmis muuttamaan omaa käyttäytymistään ja olettaa, että sähkärillä voi ajaa ihan samalla tavoin kuin polttista. Eli ajetaan akku lähes nollille ja vasta sitten mietitään mistä sitä sähköä voisi löytyä ja sitten valitetaan kun tolppaa ei löydy tai kestää liian kauan. Sähkärillä ladataan aina kun mahdollista etenkin jos omalla reitillä on vähänkin epävarmuuksia.

Sitten on niitä joille sähkäri ei vain sovi. Joko omat päivittäiset ajot on niin suuret, että polttis palvelee paremmin tai sitten kuski on niin tyhmä, ettei ymmärrä mitä sähköautoilu vaatii tässä murrosvaiheessa ja väkisin ei itse halua muuttaa omaa ajokäytöstään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 462
Viestejä
4 505 565
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
ecoboom

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom