Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos se parin kympin kalliimpi 22kW laturi rikkoo oman budjetin niin sitten varmaan kannattaa ottaa se 11kW laturi. Typerää se silti on tuon go-e chargerin tapauksessa.
Tässä ei ole ollenkaan kyse parin kympin hinnanerosta laturin kohdalla. Isompi latauslaite vaatii paksummat kaapelit ja isommat pääsulakkeet ja ne maksavat paljon enemmän kuin pari kymppiä.

Jos ostaa 22 kW latauslaitteen ja talossa on 16A voimavirtapistoke, pitää välissä olla aina adapteri. Sellainen on hölmöä jatkuvassa käytössä. Adapteri tarvitaan myös reissussa, koska 16A voimavirtapistoke on yleisin.

Minusta 22 kW latauslaitteen ostaminen ei ole fiksua varautumista tulevaisuuteen, koska en usko (oma mielipide), että 22 kW sisäiset laturit yleistyvät autoissa.
 
Minusta 22 kW latauslaitteen ostaminen ei ole fiksua varautumista tulevaisuuteen, koska en usko (oma mielipide), että 22 kW sisäiset laturit yleistyvät autoissa.
Itse olen melko varma, että 22kW latauslaitteita tullaan näkemään isoissa autoissa lisävarusteina tulevaisuudessa. S-mersut, Q7-audin korvikkeet yms.

Se, että kuinka monelle sillä on mitään väliä? Tuskin kovin monelle, mutta tarjonnan uskon lisävarusteena kyllä paranevan. Jengi on valmiita maksamaan, joten autotehtaat kyllä ovat valmiita myymään.

Ja jossain vaiheessa kun esim. VW Californian tyyppiset enemmän matka-ajossa kuluttavat autot alkavat sähköistyä, niin alka olla porukkaa joka voi kuvitella hyötyvänsä siitä nopeammasta latauksesta.
 
Joo, en minäkään keksi kotiloissa nopeammasta latauksesta kovinkaan suurta hyötyä itse asukkaalle. Vieraille sen sijaan voi ollakin.

Mutta kuten todettua, 22kW "laturit" eivät maksa juuri mitään extraa 11kW laturiin verrattuna, joten jos sellaisen voi kuormanseurannalla ostaa 50e kalliimmalla kuin 11kW mallin, niin miksipä ei?

10v päästä ylioppilasjuhlat ja muut vastaavat erikoistilanteet ovat mahdollisia missä pihaan kurvaa 10 sähköautoa ympäri Etelä-Suomen ja kiireisimmillä on vain tunti aikaa, ennenkuin heidän pitää siirtyä 500km rundilla seuraavaan paikkaan tankkaamaan voileipäkakkua. Siinä kohtaa ripeämmät top-up-lataukset voivat kelvata useammallekin maakunnista sukuloiville autokunnille.

Toki puhutaan aika niche tilanteesta ja se 25A sulake kyllä rajoittaa menoa.
Kannattaa myös kertoa että hankkivat sellaisen sähikäisen mikä tukee 22kW latausta;)
Monessa uudessakin autossa käyttävät 1-vaihelatausta. 3-vaihetta, niin suurin osa 11kw (3x16A) Renaultin Zoe taitaa olla poikkeus tuolla 22kW(3x32A)
 
11kW on lähinnä sen takia autoissa maksimi, että pl. se Renault Nissan allianssi niin se vaatii tuplalaturit autoon kuten VAG isot mallit // enemmän kustannuksia.

Siksipä se isossa E-Tronissa onkin lisävarusteena myös, joka haluaa myös maksaa.
 
Onko noita julkisia latauspisteitä olemassakaan, joissa type2 kaapeli kiinteänä mukana?
Pääasiallinen lataus tapahtuisi kotona wallboksista.
 
On, mutta monesti enemmän tai vähemmän heikossa hapessa...

Kuten kaikki "yleinen ja vapaasti käytettävissä" oleva tavara. Valitettavasti.
 
Vähän ihmetyttää tuon latausinfran suhteen se, että kun tuota latauspistekarttaa katselin, niin valtava enemmistö pikalataus tai suurteholatauspisteistä on edelleen yhden tai kahden auton latauspaikkoja. Eli ilmeisesti edeleenkään ei kovin nopeaa sähköistymistä ennusteta? Meinaan voi olla aika show sähköautojen yleistyessä ajella niiden yksittäisten yhdeb auton latauspisteiden perässä katsomassa, että mikä olisi vapaana. Saati sitten jos on porukalla kahden auton taktiikalla liikkellä, niin todella hankalaksi menee lataus tällä systeemillä. Jonottelu on kuitenkin helpompaa jos laturit on samassa paikassa, eikä tarvitse arpoa missäköhän voisi olla lyhin jono.

Luulisi että jossain vaiheessa tänne peräpohjolaankin alettaisiin rakentaa nyt jotain 5+ tai 10+ latauskenttiä muillekin kuin Tesloille.
 
Ei niitä kannata vuosia etukäteen rakentaa kun tilanne, että ees 25% autokannasta saati 50% on täyssähköisiä. Niitä kenttiä kyllä laajennetaan kunhan data näyttää ruuhkien olevan pisteellä tosiasia.
 
Ei niitä kannata vuosia etukäteen rakentaa kun tilanne, että ees 25% autokannasta saati 50% on täyssähköisiä. Niitä kenttiä kyllä laajennetaan kunhan data näyttää ruuhkien olevan pisteellä tosiasia.
Eihän se varmaan koko Suomen mittakaavassa olekaan ongelma, että kaikki Suomen latauspisteet olisi samaan aikaan käytössä, mutta yhden latauspisteen "kentälle" tarvitaan kaksi autoa siihen, että ruuhka on tosiasia. Kun nuo on ripoteltu sinne tänne yksittäisinä.

E: Ja jos nyt sähköautoja on about alle 0.5 % niin ei taideta ihan 50% tai 25% puhua ennen kuin ongelma tulee kun jollain ABC:llä on yksi latauspiste.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän ihmetyttää tuon latausinfran suhteen se, että kun tuota latauspistekarttaa katselin, niin valtava enemmistö pikalataus tai suurteholatauspisteistä on edelleen yhden tai kahden auton latauspaikkoja. Eli ilmeisesti edeleenkään ei kovin nopeaa sähköistymistä ennusteta? Meinaan voi olla aika show sähköautojen yleistyessä ajella niiden yksittäisten yhdeb auton latauspisteiden perässä katsomassa, että mikä olisi vapaana. Saati sitten jos on porukalla kahden auton taktiikalla liikkellä, niin todella hankalaksi menee lataus tällä systeemillä. Jonottelu on kuitenkin helpompaa jos laturit on samassa paikassa, eikä tarvitse arpoa missäköhän voisi olla lyhin jono.

Luulisi että jossain vaiheessa tänne peräpohjolaankin alettaisiin rakentaa nyt jotain 5+ tai 10+ latauskenttiä muillekin kuin Tesloille.

Epäilemättä aletaankin, mutta välissä voi olla pitkä, hankala jakso, jolloin autojen määrä kasvaa rajusti latausinfraa nopeammin, ja silloin voi tulla ikäviä tilanteita etenkin matka-ajossa. Vaikka laturit olisivat piikkiaikoina täynnä, niiden rakentaminen voi olla kannattavaa vasta silloin, kun kysyntää on enemmän eri vuorokauden/vuodenaikoina. Verkostoa rakentavan pitäisikin olla valmis tekemään massiivisia investointeja, jotka alkavat kantaa hedelmää vasta vuosia myöhemmin.
 
Epäilemättä aletaankin, mutta välissä voi olla pitkä, hankala jakso, jolloin autojen määrä kasvaa rajusti latausinfraa nopeammin, ja silloin voi tulla ikäviä tilanteita etenkin matka-ajossa. Vaikka laturit olisivat piikkiaikoina täynnä, niiden rakentaminen voi olla kannattavaa vasta silloin, kun kysyntää on enemmän eri vuorokauden/vuodenaikoina.
No nimeenomaan tätä tarkoitin, varmastihan niitä rakennetaan lisää jossain vaiheessa, mutta väliaika voi olla sähköautoilun kannalta etenkin suosittuina loma-aikoina aikas persiistä. Tosin kuten sanottu niin kokonaistarjonnan lisäksi ongelmaa ei helpota se, jos ne vähätkin pisteet on ripoteltu sinne tänne tehden suunnittelusta vaikeaa.

Tosin tuleeko tuo viimeisen virkkeen ongelma korjaantumaan ikinä? Kokonaiskysyntä toki lisääntyy sitä mukaa kun autokanta kasvaa, mutta en usko että se piikkiaika vs. normiaika kysyntäero tulee mihinkään nykytilanteesta muuttumaan. Tai että yhtäkkiä matkattaisiinkin yöllä yhtä paljon kuin päivällä. Korkeintaan latausinfran hinta voi laskea kun tuotanto- ja asennusmäärät nousee.
 
Viimeksi muokattu:
Ei niitä kannata vuosia etukäteen rakentaa kun tilanne, että ees 25% autokannasta saati 50% on täyssähköisiä. Niitä kenttiä kyllä laajennetaan kunhan data näyttää ruuhkien olevan pisteellä tosiasia.
Minkälainen data kertoo ruuhkista pisteellä? Nykyinen järjestelmä ei taida mitata mitään semmoista että tämä tulisi ilmi.
 
No nimeenomaan tätä tarkoitin, varmastihan niitä rakennetaan lisää jossain vaiheessa, mutta väliaika voi olla sähköautoilun kannalta etenkin suosittuina loma-aikoina aikas persiistä. Tosin kuten sanottu niin kokonaistarjonnan lisäksi ongelmaa ei helpota se, jos ne vähätkin pisteet on ripoteltu sinne tänne tehden suunnittelusta vaikeaa.

Tosin tuleeko tuo viimeisen virkkeen ongelma korjaantumaan ikinä? Kokonaiskysyntä toki lisääntyy sitä mukaa kun autokanta kasvaa, mutta en usko että se piikkiaika vs. normiaika kysyntäero tulee mihinkään nykytilanteesta muuttumaan. Korkeintaan latausinfran hinta voi laskea kun tuotanto- ja asennusmäärät nousee.

Teslan SC-kapasiteetti on toistaiseksi riittänyt Suomessa ihan hyvin ja uusia asemia avataan koko ajan. Norjassa on myös muilla operaattoreilla laajoja latauskenttiä. Sikäli siis on ihan mahdollista saada aikaan riittävä infra ilman vuosien välikaaosta, mutta se vaatii pitkäjänteistä suunnittelua ja investointeja. Kun kuitenkin katsoo uusien sähkisten rekisteröintimääriä ja latausfirmojen tämän hetken toimintaa, näyttää kyllä aika vahvasti siltä, että useampi vuosi tulee menemään melkoisessa kaaoksessa.

Suomen kohdalla tilannetta pahentaa vähäinen asukastiheys ja sähköautojen voimakas painottuminen muutamaan, enimmäkseen eteläiseen kasvukeskukseen. Sähköautot ovat vähän karrikoidusti pk-seudulla, mutta tarve suurteholataukselle on sesonkiluonteisesti maalaiskunnissa, joissa taas ei omasta takaa juuri sähköautoja ole. Tästä johtuen jossain Itä-Suomessa ei välttämättä ole pikkukaupungin keskustassa edes asiointilatauksen mahdollisuutta. Paikalliset kun ajavat parhaimmillaakin jollain Saksan-tuonti-dieselillä.
 
Näkeehän tuon noista appseista, että mitkä latauspisteet ovat vapaana.

Ja sähköautoilijat varmaankin sitten mieluummin ajoittavat juhannuspysähdyksensä sinne, missä on 8 tai 16-töpselinen latausasema, että siinä on erottautumisen edellytykset maantiekeitaalla kun osaa pistää pari laturia ylimääräistä. Se, että miten nuo maksavat itsensä takaisin on sitten eri tarina…
 
Minkälainen data kertoo ruuhkista pisteellä? Nykyinen järjestelmä ei taida mitata mitään semmoista että tämä tulisi ilmi.

Meinaat, että Intternetsissä kiinni olevat latausasemat eivät logittaisi omistavalle/valmistajalle taholleen dataa montako latausta / vrk / kk / vuosi kyseinen laturi tuottaa ja paljonko ajasta on luppoaikaa latauksien välillä?
 
Meinaat, että Intternetsissä kiinni olevat latausasemat eivät logittaisi omistavalle/valmistajalle taholleen dataa montako latausta / vrk / kk / vuosi kyseinen laturi tuottaa ja paljonko ajasta on luppoaikaa latauksien välillä?
Totta kai se logittaa mutta ei se kerro ruuhkasta mitään. Latausta tarvitseva on ehkä ajanut ohi toiselle laturille ja vaikka jäisi odottamaan ei jonotuksesta mitään tietoa tule.
 
Totta kai se logittaa mutta ei se kerro ruuhkasta mitään. Latausta tarvitseva on ehkä ajanut ohi toiselle laturille ja vaikka jäisi odottamaan ei jonotuksesta mitään tietoa tule.
Ei se kerro ruuhkasta kaikkea, mutta on ehkä vähän liioittelua sanoa, ettei kerro mitään. Jos asema on jatkuvasti käytössä, niin varmasti siellä on jonoakin joskus. Jos taas latauksia on hyvin harvoin, niin tuskin usein silloinkaan useampi jonossa on, ja jos onkin niin tuskin sille toiselle latauspisteelle ainakaan enempää käyttäjiä olisi kuin ensimmäiselle.

Mutta lähinnä se kysymys on, että kiinnostuvatko liikenneasemat latauksesta sisäänheittotuotteena. Kuvittelisin, että aika moni lataaja käyttää rahaa myös taukopaikalla muuten, kun lataukset eivät kuitenkaan ihan minuutin juttuja ole kuten tankkaus, plus että toistaiseksi sähköautoilijat lienevät vielä keskivertoa varakkaampaa porukkaa, toki tämä muuttuu sähköautojen yleistyessä.
 
Täällä varmaan jonkinlaista näkemystä noista latureista. Tuli tilattua Mach-E, koska vaimolle ei kelpaa Skoda ja itse lapsena sanoin, että ensimmäinen auto tulisi olemaan Mustang. No, ainakin ensimmäinen sähköauto sitten :cigar2:
Autotallista löytyy vanha Strömbergin 500v 40A voimavirtaliitin. Tuon tilalle saanee 11kw laturin? Onko suositella jotain laturia, mielellään sellainen mitä voi suoraan yksiköstä säätää ettei tarvitse appeja, wifi kuuluu huonosti autotalliin.

Jos seinällä on römppäsen hanska, niin menee kaapelointikin uusiksi. Sillehän ei 99% varmuudella tule kuin 4x2,5 mm² kaapeli ja latauslaitteet haluavat oikean maan nollauksen sijaan ja AC-vikavirtasuoja on pakollinen latauspistorasialle.

Itselle tuli 5x2,5 mm² kaapelin päähän 3x32A rasia ja siihen 22 kW Go-eCharger. Täyttä tehoa siitä ei toki voi ottaa, kun johdonsuojat on 3xB16 ja kaapeli sallii vain 25 A (vapaasti ulkoseinälle asennettuna). Mitään 'liian isolla' latauslaitteella ei saa rikottua tai poltettua. Jos yrität kuormittaa sillä liikaa, niin johdonsuojat laukeavat. Hintaero 11/22 kW välillä oli vuosi sitten huikeat 9 €.
 
Ihan ilman v******a kysyn, että pitäiskö latureille olla oma ketju? Joku taloyhtiöketju taitaa löytyä, mutta nämä omat jutut vois kaivata omaa ketjua.
 
Epäilemättä aletaankin, mutta välissä voi olla pitkä, hankala jakso, jolloin autojen määrä kasvaa rajusti latausinfraa nopeammin, ja silloin voi tulla ikäviä tilanteita etenkin matka-ajossa. Vaikka laturit olisivat piikkiaikoina täynnä, niiden rakentaminen voi olla kannattavaa vasta silloin, kun kysyntää on enemmän eri vuorokauden/vuodenaikoina. Verkostoa rakentavan pitäisikin olla valmis tekemään massiivisia investointeja, jotka alkavat kantaa hedelmää vasta vuosia myöhemmin.

Ei välttämättä. Pikalatauspisteillä voi olla toinen rooli verkon tasapainottajana. Tämä siksi, että verkkoon aletaan tarvita kasvasissa määrin kuormantasaukseen kykenevää laitteistoa siksi, että vihreämmät sähköntuotantoratkaisut (esim. tuuli ja aurinko) eivät tarjoa aina tasaista kapasiteettia. Latauspiste on aika luonnollinen paikka tehdä tätä kapasiteettia, sillä siitä on hyötyä sekä autoilijalle että verkolle mutta ennenkaikkea myös latauspisteen tarjoajalle. Kun verkko tarvii sähköä, latauspisteen akkuja puretaan verkkoon (ts. piste myy sähköä verkkoon korkealla pörssihinnalla). Hiljaisempana aikana tätä kapasiteettia voidaan käyttää tarjoamaan nopeampaa latausta autoille (tässäkin on helppo keksiä erilaisia dynaamisia hinnoittelumalleja). Kun sähkö on pörssissä halpaa, eli tuulee kovaa ja aurinko paistaa, pisteen akkuja voidaan ladata melkein ilmaiseksi pörssisähköllä.

Pisteen akkuihin voidaan käyttää esim. kerran auton akkuina kierroksen tehneitä akkuja, joilla on vielä ihan kelpo elämä tällaisessa varastokäytössä.

Taisi olla sähköautomiehet-podcastin akkuJukka jakso, missä tätä purettiin paremmin. Jos en ihan väärin muista, niin näitä on jo olemassa ja saattavat sijainnista riippuen olla kannattavia, vaikka kukaan ei ikinä lataisi siellä autoaan.
 
Ihan ilman v******a kysyn, että pitäiskö latureille olla oma ketju? Joku taloyhtiöketju taitaa löytyä, mutta nämä omat jutut vois kaivata omaa ketjua.
Voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, se voisi sisältää kiinteät, matkalaturit ja myös kaapelit.
 
Voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, se voisi sisältää kiinteät, matkalaturit ja myös kaapelit.
Eiku ne pistetään jokainen erilliseen ketjuun. Akuista pitää laittaa myös oma ketju, että saadaan mahdollisimman hajanaiseksi nää helvetin ketjut ja yhteekään ei tuu tarpeeksi viestejä.

EDIT: "Säästäminen ja sijoittaminen"-ketjussa onnistuu Osakkeista, osakerahastoista, korkorahastoista, ETF-rahastoista, palveluntarjoajista, kullasta, hopeasta ja pankeista ihan sujuvasti keskusteleminen, mutta näitä sähköauto-ketjuja pitää jostain kumman syystä kokoajan hajottaa. Jos ei kiinnosta joku aihe-alue niin skippaa ne viestit ja menee eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Eiku ne pistetään jokainen erilliseen ketjuun. Akuista pitää laittaa myös oma ketju, että saadaan mahdollisimman hajanaiseksi nää helvetin ketjut ja yhteekään ei tuu tarpeeksi viestejä.

Samaa mieltä että tuo keskustelujen eriyttäminen pieniin osiin on kyllä varmin tapa tukahduttaa kunnollinen keskustelu joka pysyy myös käynnissä kun asiaa ja keskustelijoita on rittävästi.
 
Eiku ne pistetään jokainen erilliseen ketjuun. Akuista pitää laittaa myös oma ketju, että saadaan mahdollisimman hajanaiseksi nää helvetin ketjut ja yhteekään ei tuu tarpeeksi viestejä.

EDIT: "Säästäminen ja sijoittaminen"-ketjussa onnistuu Osakkeista, osakerahastoista, korkorahastoista, ETF-rahastoista, palveluntarjoajista, kullasta, hopeasta ja pankeista ihan sujuvasti keskusteleminen, mutta näitä sähköauto-ketjuja pitää jostain kumman syystä kokoajan hajottaa. Jos ei kiinnosta joku aihe-alue niin skippaa ne viestit ja menee eteenpäin.
Onnistuu se täälläkin ja voi olla kaikki yhdessä ketjussa kuten nyt. Ei vielä paljoa ole menty yli laitojen.

Keskustelu vain toisinaan painottuu sitten siihen mikä on kuumimmillaan kuten nyt tämä latausaseman 11 vs 22 taistelu.
 
Facessa on leikkikehät menny ihan perseelleen, alussa oli Sähköautot NYT. Sen jälkeen on tarvinnu laittaa omat leikkikehät latausverkosto nyt, kotilataus nyt ja ties mitä nyt. Aina jos aiheen vierestä niin ketju lukkoon ja "Aiheesta voisi keskustella paremmin ryhmässämme Nönnönnöö NYT."

Puhumattakaan, että kaikille on vielä omat malliryhmätkin; VW sähköautot, ID.3, ID.4, Škoda Enyaq, Hyundai IONIQ jne...
 
Facessa on leikkikehät menny ihan perseelleen, alussa oli Sähköautot NYT. Sen jälkeen on tarvinnu laittaa omat leikkikehät latausverkosto nyt, kotilataus nyt ja ties mitä nyt. Aina jos aiheen vierestä niin ketju lukkoon ja "Aiheesta voisi keskustella paremmin ryhmässämme Nönnönnöö NYT."

Puhumattakaan, että kaikille on vielä omat malliryhmätkin; VW sähköautot, ID.3, ID.4, Škoda Enyaq, Hyundai IONIQ jne...
Ihan ymmärrettävää koska se alusta on ihan paska jos tietoa pitää hakea. Päivittäin samat kysymykset ja postaukset eri henkilöiltä jos jotain uutta tulee tai kysellään.
 
Eiku ne pistetään jokainen erilliseen ketjuun. Akuista pitää laittaa myös oma ketju, että saadaan mahdollisimman hajanaiseksi nää helvetin ketjut ja yhteekään ei tuu tarpeeksi viestejä.

EDIT: "Säästäminen ja sijoittaminen"-ketjussa onnistuu Osakkeista, osakerahastoista, korkorahastoista, ETF-rahastoista, palveluntarjoajista, kullasta, hopeasta ja pankeista ihan sujuvasti keskusteleminen, mutta näitä sähköauto-ketjuja pitää jostain kumman syystä kokoajan hajottaa. Jos ei kiinnosta joku aihe-alue niin skippaa ne viestit ja menee eteenpäin.
Erillisten ketjujen hyöty olisi asioiden helpompi löytyminen. Ei tuosta säästö-ripulista mitään koskaan löydä, jos olis tarvis. Laturit ovat vielä sen verran teknisiä vempaimia, että omassa ketjussa voisi mennä syvemmälle niiden sielunelämään. Minusta se homma menee perseelleen vasta siinä kohtaa, kun itsensä nimittäneet ”ketjupoliisit” alkavat itkeä, jos keskustelu aaltoilee vähän sivuun ketjun pääaiheesta (mutta kuitenkin aihepiirissä pysyen). Senhän takia näitä sähköautojen yleisketjuja on turhan monta.
 
Osui sellainen silmään, että VAG tulee käyttämään tulevassa PPE-alustassa Android Automotivea infotainmenttina. En ole huomannut, että tuosta olisi aemmin ollut puhetta. PPE-alustaa käyttävät mm. tulevat sähköiset Porsche Macan ja Etron Q6. Alla pari screenshottia ja alkuperäinen video (kohdasta 51:20 eteenpäin):




volkswagen-new-auto-event-juli-2021.jpg


volkswagen-new-auto-event-juli-2021.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuosta paljon viisastu. Tulevatko nuo kaikki olemaan tuommoisia säästöpossun muotoisia ja mitka ovat range-tavoitteet, se kiinnostaisi?
 
VAG sähköautoalustasta ja teknologian isoista linjauksista tuossa tosiaan enemmän kyse. Mutta tosiaan mielenkiintoinen sivujuonne tuo Android Automotiven käyttö premium-autoissa 2023 alkaen. onko Android infotainmenttina myös 2.0:ssa ja siten kaikissa VAG autoissa 2025 alkaen, vai tukeeko 2.0 useampaa infotainment alustaa (oma + android)?

Lisäksi esityksessä käy ilmi, että Volkswagen laittaa hyvin paljon paukkuja ja odotuksia tuohon 2025 tulevaan Artemis-projektiin, joka perustuu tuohon koko konsernin yhteiseen SSP-alustaan. Ilmeisesti tuossa vaiheessa auto sisältää perusmuodossaan "kaikki" ominaisuudet ja ominaisuuksia voi aktivoida softalla. Mukaanlukien autonominen ajaminen, jne.
 
Audi / Porsche tosin käyttää jo nykyisin eri softa-alustaa kuin Volkswagen, joten voi olla että se on jatkumoa väliaikaisesti kunnes tuo 2.0 softa on valmis joka kelpaisi koko konsernille. Mille se sitten pohjaa on toinen kysymys, onhan se toki halvempaa VW:lle jos rakentavat sen Androidin päälle (ei välttämättä Googlen softilla vaan ainoastaan AOSP:n).
 
Kenelläkään kokemuksia sähköautoilusta pelkän julkisen latausinfran varassa? Nyt toistaiseksi omassa taloudessa ei mahdollista minkäänlaiselle lataukselle mutta sähköauto silti kuumottelisi, ja tässä lähistöllä on kyllä jos jonkinlaista latauspistettä k-lataukselta ym tarjoajilta. Onko tuota vaan kukaan bloggaaja vielä pureskellut että onko taloudellisesti mitään järkeä hoitaa lataukset noin, kantamaahan alkaa jo olla niin paljon että työmatkat ym hoituu pari viikka yhdellä latauksella.
 
Taloudellisesti? Riippuu aivan ajomääristä. Luultavasti käytetty bensa on edelleen se taloudellisesti edullisin. Tosin päätellen "yhdellä latauksella kahden viikon ajot", niin tuskin noita kilometrejä kovin paljon tulee.

Kyllä julkisilla latauspisteillä pääsee per tankkaus toki bensaa alemmas, mutta pääomakulut on sähköautossa korkeammat, varsinkin kun uudemmat edelleen maksaa. Mutta sekin, mikä se julkinen latauspiste on ja haluaako siellä esim. viettää viikossa monta tuntia jonka voisi käyttää johonkin muuhun on toinen tarina. Kyllä ilman kotilatausta ainakin itse olisin vähän ärräpäänä.
 
Kenelläkään kokemuksia sähköautoilusta pelkän julkisen latausinfran varassa?
Ennen kuin asennutin kotilaturin, ei ollut suurempia ongelmia, mutta esim. mökille lähtöä joutui vähän suunnittelemaan, että autossa oli ainakin se 85% akkua ennen reissua. Ja talvella (esi-)lämmitystä tulee käytettyä aika säästeliäästi jos ei auto ole piuhassa kiinni.

onko taloudellisesti mitään järkeä hoitaa lataukset noin
Taloudelliseseti oikein järkevää: Lataaminen töissä (ilmaista), S-marketissa (ilmaista, toistaiseksi), Lidlissä (ilmaista, mutta usein joku möhömaha autossa lukemassa Seiskaa) ja Prismassa (ilmaista, 11 kW).

Kauppakeskukset on yleensä järkevän hintaisia. Vähän yli kotisähkön hinnan, mutta sen vajaan tonnin hintaisen latausaseman hinnalla makselet erotusta aika kauan. Jos käy vaikka gymillä ja ostoksilla 2h ajan, niin siinä ehtii 11 kW töpselistäkin ottaa mukavasti lisäkilometrejä.

Lähinnä Ionity, Tesla SC ja K-latauksen HPC on ylihintaisia jatkuvaan käyttöön. Ehkä joku muukin, mutta ei ole osunut vielä kohdalle.
 
Kenelläkään kokemuksia sähköautoilusta pelkän julkisen latausinfran varassa? Nyt toistaiseksi omassa taloudessa ei mahdollista minkäänlaiselle lataukselle mutta sähköauto silti kuumottelisi, ja tässä lähistöllä on kyllä jos jonkinlaista latauspistettä k-lataukselta ym tarjoajilta. Onko tuota vaan kukaan bloggaaja vielä pureskellut että onko taloudellisesti mitään järkeä hoitaa lataukset noin, kantamaahan alkaa jo olla niin paljon että työmatkat ym hoituu pari viikka yhdellä latauksella.
Mä olen jo 1.5v ajellut pääkaupunkiseudulla ilman omaa latausmahdollisuutta. ID.3 on autona. Pääasiassa sen on mahdollistanut se, että olen saanut sittarissa (lue alkossa) ja lidlissä ladattua silloin kun käyn kaupassa. Joskus joutuu erikseen miettimään, että no käynpä mäkkärillä napostelemassa jotain ja latailen samalla. 50kw laturista tulee kyllä aika nopeesti sen verran että matka jatkuu, eli 20 min antaa sen reilu 100km rangea lisää ja 10-80% on se reilu kolme varttia. Aluksi autona oli e-up jossa max latauskin oli 30kw luokkaa ja silläkin pärjäsi. Mulla on hatullinen niitä lätkiä ja maksaa mitä maksaa, enintään bensan verran, mutta yleensä säästää ja kun kerran vetää akullisen Lidlistä ilmaiseksi niin se kyllä tasoittaa noita muiden kalliimpia kuluja. Joten jos käyt pari kertaa viikossa jossain kaupassa missä voi ladata ja ajokilometrit on nurkkapyöritystä yleensä, niin ei se ole iso ongelma. Lisäplussana on se, että saat lämmitettyä / viilennettyä auton ennen lähtöä, koska se tarvii vain akussa tarpeeksi varausta.
 
Kyllä se tripletti parhaimmillaan 40 kW päälle pääsi, toki keskiarvo on pienempi ja riippuu vahvasti millä akun varaustasolla latailee. Pari viikkoa me jaksettiin kauppakeskuksessa viritellä laturinjohtoa takakontista, sen jälkeen ilmestyi kotipiste. Varsinkin talvella sellaisen loskapaska-johdon keriminen konttiin kaupan parkkipaikalla ei oikein houkuttelisi. Pk-seudulla toki pääsee järjestäen siisteihin sisähalleihin.
 
Kesä voisi vielä just ja just mennä ilman omaa laturia, mutta talvella en itse jaksaisi. Talvella kun kulutus voi nousta todellakin rajusti ja esilämmitys, joka on sähköautojen parhaimpia puolia, vie vielä lisää sähköa akusta. Tokihan kaikki onnistuu ja varmasti pärjää myös ilman sitä omaa laturia. Ei kyse ole siis siitä vaan mukavuudesta ja vaivattomuudesta.
 
Ennen kuin asennutin kotilaturin, ei ollut suurempia ongelmia, mutta esim. mökille lähtöä joutui vähän suunnittelemaan, että autossa oli ainakin se 85% akkua ennen reissua. Ja talvella (esi-)lämmitystä tulee käytettyä aika säästeliäästi jos ei auto ole piuhassa kiinni.


Taloudelliseseti oikein järkevää: Lataaminen töissä (ilmaista), S-marketissa (ilmaista, toistaiseksi), Lidlissä (ilmaista, mutta usein joku möhömaha autossa lukemassa Seiskaa) ja Prismassa (ilmaista, 11 kW).

Kauppakeskukset on yleensä järkevän hintaisia. Vähän yli kotisähkön hinnan, mutta sen vajaan tonnin hintaisen latausaseman hinnalla makselet erotusta aika kauan. Jos käy vaikka gymillä ja ostoksilla 2h ajan, niin siinä ehtii 11 kW töpselistäkin ottaa mukavasti lisäkilometrejä.

Lähinnä Ionity, Tesla SC ja K-latauksen HPC on ylihintaisia jatkuvaan käyttöön. Ehkä joku muukin, mutta ei ole osunut vielä kohdalle.
Mä olen jo 1.5v ajellut pääkaupunkiseudulla ilman omaa latausmahdollisuutta. ID.3 on autona. Pääasiassa sen on mahdollistanut se, että olen saanut sittarissa (lue alkossa) ja lidlissä ladattua silloin kun käyn kaupassa. Joskus joutuu erikseen miettimään, että no käynpä mäkkärillä napostelemassa jotain ja latailen samalla. 50kw laturista tulee kyllä aika nopeesti sen verran että matka jatkuu, eli 20 min antaa sen reilu 100km rangea lisää ja 10-80% on se reilu kolme varttia. Aluksi autona oli e-up jossa max latauskin oli 30kw luokkaa ja silläkin pärjäsi. Mulla on hatullinen niitä lätkiä ja maksaa mitä maksaa, enintään bensan verran, mutta yleensä säästää ja kun kerran vetää akullisen Lidlistä ilmaiseksi niin se kyllä tasoittaa noita muiden kalliimpia kuluja. Joten jos käyt pari kertaa viikossa jossain kaupassa missä voi ladata ja ajokilometrit on nurkkapyöritystä yleensä, niin ei se ole iso ongelma. Lisäplussana on se, että saat lämmitettyä / viilennettyä auton ennen lähtöä, koska se tarvii vain akussa tarpeeksi varausta.

Omaa mahdollista sähkösiirtymää tällähetkellä rajoittaa juurikin se, etten kotona pysty lataamaan, vaan olisin julkisten paikkojen varassa, ja olen kartoittanut lähipiiristä useamman 50kW laturin joten lähtökohtaisesti sen ei pitäisi olla ongelma, kuten molemmat sanoivatkin, vaan se mennee aika sujuvasti kauppa- yms asiontireissujen yhteydessä.

MUTTA, ja tämä on se pelottavin mutta, miten paljon akkua kuluu auton seistessä käyttämättömänä ilman latausmahdollisuutta? Talvi tietysti pelottaa eniten, vaikka se täällä PKS alueella onkin melko leuto, mutta jos sanotaan 5 päivää, -5 astetta Marraskuussa, tulen töistä vaikkapa 65% täynnä olevalla Enyaqilla, kuinka kusessa olen sen viiden päivän päästä? Jos sanotaan vaikka että isompiakkuisella 77kWh:lla kaupunkirange olisi 400km, ja talvella 300, siitä 65% jättää ~200km niin onko siellä 150, 50 vai 5km jäljellä pakkasjakson jälkeen?
 
Mulla samat ajatukset sähkikseen siirtymisestä ilman latausmahdollisuutta töissä tai kotona. Lähin latauspiste tosin viereisessä kauppakeskuksen parkkihallissa 15c/kwh.
Olen tässä nyt arponut id3 ja id4 väliä, mutta ei vielä selkeitä kuvioita...
Olikos pokkuksella id4 nyt käytössä? Millaiset tunnelmat siitä?
 
Olikos pokkuksella id4 nyt käytössä? Millaiset tunnelmat siitä?
Tällä viikolla sain auton alle ja kilometrejä on alle 100 mittarissa eli vähemmän kuin koeajoilla tehtynä. Auto on maantiellä kyllä pirun hyvä ja kulkee kuin juna. Softa takkuaa ja tahmaa, mutta saattaa olla alkukankeutta ja toivotaan, että paranee päivityksien myötä. Itse tosin harvoin jaksan ajossa, noita näyttöjä edes räplätä eli ei suuri ongelma itselle. Eniten pelkään sitä, että miten tulen sinuiksi noiden hipaisunäppäinten kanssa. Ainakin peilien säätöjen ympärillä olevat kosketusnapit ottavat todella herkästi virhepainalluksia ja yhtäkkiä lapset kyselee takapenkillä miksi ovet ei aukea, kun lapsilukko mennyt vahingossa päälle. Alun jälkeen peilien säätöihin ei juuri tarvitse enää koskea eli sekään ei varmaan isoksi ongelmaksi tule. Toteutuksena kuitenkin huonompi kuin fyysiset napit. Samoin ainakin kerran tapahtui virhepainallus ratin napeilla, kun tykkään ajossa pitää vaakapuolan päällä kättä. ACC meni pois päältä kun kosketusnäppäin luuli, että painoin jotain, vaikka vain pidin ratista kiinni. Täytyy katsoa tottuuko noihin. Kaikki sanovat, että tottuu ja ovat paremmat kuin norminapit, mutta jotenkin on hankala ymmärtää mikä niissä on parempaa. Keskikonsolissa myös toivoisin muutamia pikanäppäimiä esimerkiksi radiolle ja medialle.

Tuosta yllä olevasta saa varmaan todella negatiivisen kuvan, mutta kokonaisuutena auto vaikuttaa kuitenkin todella hyvältä. Liisarihinnalla etenkin tuntuu lyömättömältä paketilta.
 
Tällä viikolla sain auton alle ja kilometrejä on alle 100 mittarissa eli vähemmän kuin koeajoilla tehtynä. Auto on maantiellä kyllä pirun hyvä ja kulkee kuin juna. Softa takkuaa ja tahmaa, mutta saattaa olla alkukankeutta ja toivotaan, että paranee päivityksien myötä. Itse tosin harvoin jaksan ajossa, noita näyttöjä edes räplätä eli ei suuri ongelma itselle. Eniten pelkään sitä, että miten tulen sinuiksi noiden hipaisunäppäinten kanssa. Ainakin peilien säätöjen ympärillä olevat kosketusnapit ottavat todella herkästi virhepainalluksia ja yhtäkkiä lapset kyselee takapenkillä miksi ovet ei aukea, kun lapsilukko mennyt vahingossa päälle. Alun jälkeen peilien säätöihin ei juuri tarvitse enää koskea eli sekään ei varmaan isoksi ongelmaksi tule. Toteutuksena kuitenkin huonompi kuin fyysiset napit. Samoin ainakin kerran tapahtui virhepainallus ratin napeilla, kun tykkään ajossa pitää vaakapuolan päällä kättä. ACC meni pois päältä kun kosketusnäppäin luuli, että painoin jotain, vaikka vain pidin ratista kiinni. Täytyy katsoa tottuuko noihin. Kaikki sanovat, että tottuu ja ovat paremmat kuin norminapit, mutta jotenkin on hankala ymmärtää mikä niissä on parempaa. Keskikonsolissa myös toivoisin muutamia pikanäppäimiä esimerkiksi radiolle ja medialle.

Tuosta yllä olevasta saa varmaan todella negatiivisen kuvan, mutta kokonaisuutena auto vaikuttaa kuitenkin todella hyvältä. Liisarihinnalla etenkin tuntuu lyömättömältä paketilta.
Ok, eihän tässä muuten selkene asiat kuin lähtemällä koeajamaan sekä kolmonen ja nelonen. En kyllä tarvitse 4:sen tiloja, kun käytännössä enimmäkseen yksin ajelen, mutta koeajojen perusteella katsellaan.
 
Kenelläkään kokemuksia sähköautoilusta pelkän julkisen latausinfran varassa? Nyt toistaiseksi omassa taloudessa ei mahdollista minkäänlaiselle lataukselle mutta sähköauto silti kuumottelisi, ja tässä lähistöllä on kyllä jos jonkinlaista latauspistettä k-lataukselta ym tarjoajilta. Onko tuota vaan kukaan bloggaaja vielä pureskellut että onko taloudellisesti mitään järkeä hoitaa lataukset noin, kantamaahan alkaa jo olla niin paljon että työmatkat ym hoituu pari viikka yhdellä latauksella.

Taloyhtiön latauspisteet viivästyivät hieman suunnitellusta, joten kesä on mennyt julkisten varassa. Koska auto on 22kW AC-laturilla varustettu Zoe, lataukset ovat hoituneet kivuttomasti ostosten yhteydessä kauppakeskuksissa ja marketeissa ilman että on tarvinnut erikseen käyttää aikaa latailuun. Ehkä sen verran on täytynyt asiaa miettiä, että ilman lataustarvetta osa kauppareissuista olisi tullut tehtyä kävellen tai pyörällä. Hitaammalla AC-latauksella saattaisi tarvita pikalatureita tai jättää joskus auto latautumaan asiointia pidemmäksi aikaa. Tuskin sekään ylivoimaista olisi, mutta toisaalta kyllähän sitä odottaa, että arkilataukset hoituvat omalla parkkipaikalla.

Taloudellisesti nuo asiointilaturit ovat tarpeeksi halpoja. K-latauksen viime kuunvaihteessa loppunut minuuttihinnoittelu oli Zoen kanssa jopa halvempaa kuin omasta saisi, mutta uusi hinta ja AC-latauksille tyypillinen 20c/kWh on kyllä vielä ihan reilusti halvempaa kuin nestemäiset polttoaineetm kun neljällä eurolla saa sen 20kWh, jolla useimmissa tapauksissa pääsee yli sata kilometria. Ilmaista lataustakin on tarjolla, mutta ne tuntuvat usein olevan joko varattuna tai rikki. Melkein voisi sanoa, että jos Lidlin latauspaikalla näkee vapaan ruudun, se tarkoittaa että laturi on rikki. Varmaan pienellä opettelulla ja kokemuksen keräämisellä oppisi hyödyntämään lähiseudun ilmaiset ja erityisen halvat lataukset jos jaksaisi, mutta itselleni on tosiaan markettilataus ollut ihan tarpeeksi halpaa.
 
Omaa mahdollista sähkösiirtymää tällähetkellä rajoittaa juurikin se, etten kotona pysty lataamaan, vaan olisin julkisten paikkojen varassa, ja olen kartoittanut lähipiiristä useamman 50kW laturin joten lähtökohtaisesti sen ei pitäisi olla ongelma, kuten molemmat sanoivatkin, vaan se mennee aika sujuvasti kauppa- yms asiontireissujen yhteydessä.

MUTTA, ja tämä on se pelottavin mutta, miten paljon akkua kuluu auton seistessä käyttämättömänä ilman latausmahdollisuutta? Talvi tietysti pelottaa eniten, vaikka se täällä PKS alueella onkin melko leuto, mutta jos sanotaan 5 päivää, -5 astetta Marraskuussa, tulen töistä vaikkapa 65% täynnä olevalla Enyaqilla, kuinka kusessa olen sen viiden päivän päästä? Jos sanotaan vaikka että isompiakkuisella 77kWh:lla kaupunkirange olisi 400km, ja talvella 300, siitä 65% jättää ~200km niin onko siellä 150, 50 vai 5km jäljellä pakkasjakson jälkeen?

Akku ei tyhjene siitä viiden päivän seisotuksesta mitenkään dramaattisesti, vaikka auton BMS näyttää kyllä kylmälle akulle aluksi selvästi pienempää toimintamatkaa kuin mitä se oli parkkiin ajaessa. Ongelma talvella on lämmityksestä ja energiankulutusta lisäävistä sääolosuhteista nouseva lisääntynyt lataustarve, kun autoa käytetään. Kesällä kuvittelisin, että tuollainen kauppakeskuksissa lataaminen voisi mennä vielä melko kivasti, jos harrastaa vähän pitempiä vierailuja (omalla kohdallani tyypillinen 15-20 min ei kyllä riitä mihinkään). Talvella kuitenkin lataustarve on noin kaksinkertainen vs. kesäkausi, jolloin siellä kauppakeskuksessakin pitäisi istua 2x useammin. Arkilatauksiin ei yleensä myöskään käytetä 50 kW latureita, mutta en osaa sanoa, olisiko siitä mainittavaa haittaa akulle.

Mahdollisuus ladata ihan tavallisesta sukostakin töissä tai kotona tekisi talvesta helppoa. Muussa tapauksessa riippuu siitä, miten paljon on valmis käyttämään aikaa palveluiden äärellä. Kolme kertaa viikossa kuntosalilla käyvälle helppoa, pelkästään Lidlissä tai S-Marketissa asioivalle ei.
 
Lähin latauspiste tosin viereisessä kauppakeskuksen parkkihallissa 15c/kwh.
Tärkein asia jäi kertomatta: Kuinka nopea latauspiste?

11kW laturilla saa edes jotain kauppakeskusasioinnin aikana - 50kW keskinopeuslaturilla tuollainen hinta tarkoittaa sitä, että homma voi olla jo suht mukavaa kun kauppareissun auton saa helposti lähes täyteen.
 
Arkilatauksiin ei yleensä myöskään käytetä 50 kW latureita, mutta en osaa sanoa, olisiko siitä mainittavaa haittaa akulle.
Auto tulisi olemaan työsuhdeliisari jonka ainoa tarve on pysyä liikkumiskuntoisena 36kk putkeen, eli rehellisesti akun hyvinvointi ei ole tässä laskelmassa tekijänä. Ja nuo 50kW laturit ovat siis käyttämieni K-kauppojen latureita, sekä pari Lidlin ilmaista, jolloin ne juuri olisivat ne päivittäisen elämänpiirin latausmahdollisuudet
 
Tärkein asia jäi kertomatta: Kuinka nopea latauspiste?

11kW laturilla saa edes jotain kauppakeskusasioinnin aikana - 50kW keskinopeuslaturilla tuollainen hinta tarkoittaa sitä, että homma voi olla jo suht mukavaa kun kauppareissun auton saa helposti lähes täyteen.
22kw taitaa olla nuo tolpat...Siinä on kahden tunni ilmainen parkki, joten voi ajaa vaikka töistä suoraan sinne ja käydä kaupan kautta tai sitten autoa hakiessa. Mulla nuo päivittäiset ajot on niin lyhyitä, jotta lataustarve aika harvoin. Lisäksi oma hallipaikka lämmin, joten ei syö esilämmitys sähköä aamuisin talviaikaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom