Yleistä keskustelua sähköautoista

Kertokaahan onko mitään varteenotettavia vaihtoehtoja sähköautoksi, jos tarvetta olisi kohtuulliselle kuljetuskapasiteetille ja viisihenkiselle perheelle? Meillä on nyt biokaasulla kulkeva Passat, mutta ennen pitkää tulevaisuudessa pitäisi autoa päivittää ja tiedän jo nyt, ettei seuraava kulkine tule kulkemaan pelkällä bensalla taikka dieselillä, vaan se tulisi olemaan joko kaasu- taikka sähköauto. Kaasuautojen valikoima alkaa vaan olemaan todella rajallinen ja sähköautoissakin vaihtoehtoja perheellisille on vähän. Lisäksi pitäisi olla sellainen malli, jolla saa vetää ainakin jarrutonta kärryä maksimikuormalla (750kg). Tilanne ei ole tällä hetkellä aivan akuutti, joten pystyn vaikka odottamaan tulevia malleja, mikäli sellaisia on tiedossa, mutta tietäisi valmistautua jo hyvissä ajoin. Toimintasäde saisi toki olla myös hyvä, koska minulla on paljon työajoja Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueilla ja paljon myös sellaisilla suunnilla, jossa ei autoa kyllä lainkaan latailla. Yksittäinen työmatka voi olla pisimmillään +300 km ja painottuen talvikuukausille.
 
Onko jossain julkisia 11 tai 22kw latureita joissa on kiinteä kaapeli?

Se piuha kuitenkin kuluu ja vaurioituu helposti joka on selvä kuluerä latausasemassa. Nuo nopeammat laturit on pakko varustaa kiinteällä kaapelilla, jos pykälät tai tekniikka taipuisi asiakkaan kaapeliin niin varmasti nekin pitäisi omalla kaapelilla käyttää.
Niin kiinteä piuha on sikäli myös riski että käsittääkseni maailmalla on ollut tapauksia missä latailun jälkeen paikoilleen laitettu kaapeli on osunut auton vetokoukkuun, ja autoilijan lähdettyä ajamaan on vetänyt kaapelia mukanaan ja rikkonut koko latausaseman. Jos oman kaapelin siihen unohtaisi, se kyllä irtoaisi pois jos auto sitä vetäisi mukanaan.

Oma DC-latauskaapeli voisi kuitenkin olla paksuutensa ja jäykkyytensä takia aika ikävä ottaa autosta ja laittaa takaisin. Rellun 22kW paksuhko type2-type2 AC-kaapelikin on jo vähän turha paksu ja jäykkä, saa sen sentään taivuteltua jonkinlaiselle rullalle.
 
Mitä pulimallin sähköautoja täälä porukka ostaa, jos ei tule kaapeleita mukana?
Itsellä tuli ainakin shuko, 16A punainen pistoke ja type2 kaapeli

Sitä tässä mietin. Ainakin VAGeissa tulee, Mazdassa tulee, Polestarissa tulee jne.
 
Kertokaahan onko mitään varteenotettavia vaihtoehtoja sähköautoksi, jos tarvetta olisi kohtuulliselle kuljetuskapasiteetille ja viisihenkiselle perheelle? Meillä on nyt biokaasulla kulkeva Passat, mutta ennen pitkää tulevaisuudessa pitäisi autoa päivittää ja tiedän jo nyt, ettei seuraava kulkine tule kulkemaan pelkällä bensalla taikka dieselillä, vaan se tulisi olemaan joko kaasu- taikka sähköauto. Kaasuautojen valikoima alkaa vaan olemaan todella rajallinen ja sähköautoissakin vaihtoehtoja perheellisille on vähän. Lisäksi pitäisi olla sellainen malli, jolla saa vetää ainakin jarrutonta kärryä maksimikuormalla (750kg). Tilanne ei ole tällä hetkellä aivan akuutti, joten pystyn vaikka odottamaan tulevia malleja, mikäli sellaisia on tiedossa, mutta tietäisi valmistautua jo hyvissä ajoin. Toimintasäde saisi toki olla myös hyvä, koska minulla on paljon työajoja Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueilla ja paljon myös sellaisilla suunnilla, jossa ei autoa kyllä lainkaan latailla. Yksittäinen työmatka voi olla pisimmillään +300 km ja painottuen talvikuukausille.
Ekana tulisi mieleen katsoa Tesla Model Y:tä, tarkista myös EV6 ja Ioniq 5. Ja miksei VW ID.4, Skoda Enyaq...

Uusista ehdokkaista, voisiko olla Maxus Euniq 5 Grand Wagon ? En tarkistanut sen vetokoukkutilannetta, mutta kaiketi on tilava kuin mikä. EDIT: Voi tosin olla ettei tuossa Maxusessa ole kovinkaan kummoinen toimintamatka eikä mitenkään nopea pikalataamaankaan, joten voi olla ongelma noille talvikuukausien 300km työmatkoille...

EDIT 2: Sen enempää tarkistamatta, lukitsisin vastauksen Tesla Model Y:hyn, ainakin tarkistettuani että sen vetokoukulla saa ilmeisesti vetää juurikin tuon haluamasi 750kg jarrutonta kärryä. Omannee noilla spekseillä myös markkinoiden parhaimpia toimintamatkoja yms. Itsekin varmaan ostaisin jos ilkeäisin käyttää niin paljon rahaa auton hankintaan, mutta en ilkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaahan onko mitään varteenotettavia vaihtoehtoja sähköautoksi, jos tarvetta olisi kohtuulliselle kuljetuskapasiteetille ja viisihenkiselle perheelle? Meillä on nyt biokaasulla kulkeva Passat, mutta ennen pitkää tulevaisuudessa pitäisi autoa päivittää ja tiedän jo nyt, ettei seuraava kulkine tule kulkemaan pelkällä bensalla taikka dieselillä, vaan se tulisi olemaan joko kaasu- taikka sähköauto. Kaasuautojen valikoima alkaa vaan olemaan todella rajallinen ja sähköautoissakin vaihtoehtoja perheellisille on vähän. Lisäksi pitäisi olla sellainen malli, jolla saa vetää ainakin jarrutonta kärryä maksimikuormalla (750kg). Tilanne ei ole tällä hetkellä aivan akuutti, joten pystyn vaikka odottamaan tulevia malleja, mikäli sellaisia on tiedossa, mutta tietäisi valmistautua jo hyvissä ajoin. Toimintasäde saisi toki olla myös hyvä, koska minulla on paljon työajoja Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueilla ja paljon myös sellaisilla suunnilla, jossa ei autoa kyllä lainkaan latailla. Yksittäinen työmatka voi olla pisimmillään +300 km ja painottuen talvikuukausille.
Kysytkö tosissasi, että "onko mitään"? Onhan noita vaikka seuraavat, siitä vaan valitsemaan sopivaa. Kaikkiin näihin saa vetokoukun ja toimii mainitsemallasi työmatkalla jos siitä matkan varrelta nyt joku laturi löytyy johon voi pysähtyä vartiksi latailemaan sähköä. Esim. Latauskartta.fi:stä vaan ihailemaan Suomen latausverkkoa.
  • Audi e-tron
  • Audi Q4 e-tron
  • Skoda Enyaq
  • BMW iX3
  • BMW iX
  • Mercedes-Benz EQC
  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID5
  • Tesla Model X
  • Tesla Model Y
  • Ford Mustang Mach-E
  • Jaguar I-Pace
  • Kia EV6
  • Hyundai Ioniq 5
 
Kysytkö tosissasi, että "onko mitään"? Onhan noita vaikka seuraavat, siitä vaan valitsemaan sopivaa. Kaikkiin näihin saa vetokoukun ja toimii mainitsemallasi työmatkalla jos siitä matkan varrelta nyt joku laturi löytyy johon voi pysähtyä vartiksi latailemaan sähköä. Esim. Latauskartta.fi:stä vaan ihailemaan Suomen latausverkkoa.
  • Audi e-tron
  • Audi Q4 e-tron
  • Skoda Enyaq
  • BMW iX3
  • BMW iX
  • Mercedes-Benz EQC
  • Volkswagen ID4
  • Volkswagen ID5
  • Tesla Model X
  • Tesla Model Y
  • Ford Mustang Mach-E
  • Jaguar I-Pace
  • Kia EV6
  • Hyundai Ioniq 5

Ok. Ilmaisin asian ehkä hieman huonosti. Minulle tärkeää on tosiaan myös se, että takapenkille mahtuisi kolme turvaistuinta ja tavaratilaa saisi olla n. 500 litraa taikka enemmän. Vetokoukku on ihan ehdoton ja toimintasäde mielellään +300km talvellakin. Ladata voi joo siellä täällä, mutta välillä ajelen pienempiä teitä Keski-Suomessa taikka sitten perheen kanssa matkustettaessa ei viitsi pienten lasten kanssa kovin pitkiä taukoja pidellä, niin toimintasädettä saisi olla taikka sitten latausnopeus niin hyvä, ettei pysähdys veny pitkäksi. Myös budjetti ei kyllä taivu tässä kohtaa paljon yli 40t€ autoon, tosin ei tämä ollutkaan nyt tämän päivän asia, mutta parin vuoden kuluessa varmasti nousee ajankohtaiseksi. Käytettyä olisin siis etupäässä ostamassa. Kaikki karvalakeimmat mallit jättäisin myös pois laskuista, kun ainakin joissakin näkemissäni sähköautoissa esim. istuinten säädöt ovat aika rajalliset.
 
Tessun rahoitus on vielä niin edullinen, ettei kannata ees miettiä "voisin 40k laittaa kiinni" vaan katsella minkä suuruista kuukausierää pystyn hoitamaan.

Ja se laskuri on vaan sinnepäin, edustajalta saa paremmat tiedot.
 
Tessun rahoitus on vielä niin edullinen, ettei kannata ees miettiä "voisin 40k laittaa kiinni" vaan katsella minkä suuruista kuukausierää pystyn hoitamaan.

Ja se laskuri on vaan sinnepäin, edustajalta saa paremmat tiedot.

Siinä tapauksessa, että rahoitus olisi täysin kuluton, voisin sellaista miettiä, mutta muuten ostan autot lähtökohtaisesti takataskusta. Kukin toimii tavallaan, mutta minulle pienikin rahoituskulu on silti kulua, jota ei ole pakko maksaa jos vaan viitsii pari vuotta ennakoiden laittaa rahaa sivuun auton hankintaa varten.
 
Ok. Ilmaisin asian ehkä hieman huonosti. Minulle tärkeää on tosiaan myös se, että takapenkille mahtuisi kolme turvaistuinta ja tavaratilaa saisi olla n. 500 litraa taikka enemmän. Vetokoukku on ihan ehdoton ja toimintasäde mielellään +300km talvellakin. Ladata voi joo siellä täällä, mutta välillä ajelen pienempiä teitä Keski-Suomessa taikka sitten perheen kanssa matkustettaessa ei viitsi pienten lasten kanssa kovin pitkiä taukoja pidellä, niin toimintasädettä saisi olla taikka sitten latausnopeus niin hyvä, ettei pysähdys veny pitkäksi. Myös budjetti ei kyllä taivu tässä kohtaa paljon yli 40t€ autoon, tosin ei tämä ollutkaan nyt tämän päivän asia, mutta parin vuoden kuluessa varmasti nousee ajankohtaiseksi. Käytettyä olisin siis etupäässä ostamassa. Kaikki karvalakeimmat mallit jättäisin myös pois laskuista, kun ainakin joissakin näkemissäni sähköautoissa esim. istuinten säädöt ovat aika rajalliset.
Ei taida sun nykyinenkään Passatti täyttävän noita ehtoja. Tarvis Touran olla, että on vähintään 3 kunnollista takapenkkiä isofiksein, jotta 5-henkinen perhe alkaa juuri ja juuri mahtumaan. Muuten kyllä noi Fact0ryn luettelemat sähköautot menis speksiin jos sitä 300+ km ei tarvitse päästä sen peräkärryn kanssa. Sähköä nyt saa jo miltei kaikkialta, mutta kaasun kanssa voinee olla nihkeämpää.
 
Sanonpahan vaan, että jos rahoitus on ~2% luokkaa todellinen vuosikorko, inflaatio yli 8% ja kasvaa, sinä lyöt omaa säästettyä rahaas sen 40:ä suoraan kiinni autokauppaan...

Noh... :kahvi:
Sille rahalle on parempiakin kohteita tarjolla.
 
Myös budjetti ei kyllä taivu tässä kohtaa paljon yli 40t€ autoon, tosin ei tämä ollutkaan nyt tämän päivän asia, mutta parin vuoden kuluessa varmasti nousee ajankohtaiseksi.
:D Tuo olikin aika oleellinen tieto, meinasin kysyä mikä on budjetti mutta ajattelin että kunhan alle 70000€ on niin riittää... Alle 40000€ ei nykytilanteessa saa kuin varsin pieniä corollan kokoisia tai pienempiä sähköautoja joilla ei vedetä koukussa yhtikäs mitään.

Muista tosiaan rahoituslaskuissasi ottaa huomioon, varsinkin jos sinulla oikeasti tulee paljon ajoja kun on noin pitkiä työmatkoja, että sinulla säästyy paljon polttoainekuluissa, joilla voi sitten maksaa aika kalliinkin auton erämaksuja. Ja jos kävisi niin hassusti että auton tarve poistuisikin syystä X, ainakin toistaiseksi sähköautosta pääsee myös helposti eroon ottamatta juuri ollenkaan takkiin rahallisesti.

Parin vuoden kuluttua toki maailma voi olla aivan toisenlainen, Venäjä on hyökännyt Suomeen tai päinvastoin jne.

EDIT: Jaa että käteisellä meinaat ostaa! Voithan sinä maksaa osan rahalla ja loput lainalla, mutta mulla meni juuri toiseensuuntaan kun tarjosivat sähköautolleni n. 0% korkoa, olin varautunut antamaan käsirahaa 8000-10000€ ja loput lainaa mutta laskin nopeasti päässäni että hei tuollaisella korolla kannattaa jättää rahat vaikka tilille tai rahastoon ja ottaa koko auto lainalla. Ei se ole tyhmä joka ottaa vastaan nollakorkoista lainaa, vaan se joka ei ota.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida sun nykyinenkään Passatti täyttävän noita ehtoja. Tarvis Touran olla, että on vähintään 3 kunnollista takapenkkiä isofiksein, jotta 5-henkinen perhe alkaa juuri ja juuri mahtumaan. Muuten kyllä noi Fact0ryn luettelemat sähköautot menis speksiin jos sitä 300+ km ei tarvitse päästä sen peräkärryn kanssa. Sähköä nyt saa jo miltei kaikkialta, mutta kaasun kanssa voinee olla nihkeämpää.

Kyllä Passatilla on vielä pärjäilty, kun yksi lapsi kulkee toistaiseksi kaukalossa. Peräkärryn kanssa 300+ toimintasäde ei ole välttämätön. Tavaratila tosiaan on nostanut arvoaan, kun viisihenkisen maltillisetkin tavaramäärät ulosmittaavat jo tehokkaasti auton tilakapasiteetin.

Sanonpahan vaan, että jos rahoitus on ~2% luokkaa todellinen vuosikorko, inflaatio yli 8% ja kasvaa, sinä lyöt omaa säästettyä rahaas sen 40:ä suoraan kiinni autokauppaan...

Noh... :kahvi:
Sille rahalle on parempiakin kohteita tarjolla.

Se voi olla, mutta inflaatio ei ole ollut vuottakaan tällä tasolla ja katson näitä asioita yleensä pidemmällä perspektiivillä. Varmaan voi olla, että en ole "ulosmitannut" kaikkea hyötyä, mutta silloin kun nämä kulutustavarat hankkii omalla rahalla, niin ei tarvitse ainakaan ylimääräistä stressata. Sijoitukset ovat erikseen ja ne eivät toki ole nyt lyhyellä aikavälillä olleet kovin tuottoisia, mutta niissäkin perspekstiivi on aika paljon pidempi kuin pari seuraavaa vuotta itselläni.
 
:D Tuo olikin aika oleellinen tieto, meinasin kysyä mikä on budjetti mutta ajattelin että kunhan alle 70000€ on niin riittää... Alle 40000€ ei nykytilanteessa saa kuin varsin pieniä corollan kokoisia tai pienempiä sähköautoja joilla ei vedetä koukussa yhtikäs mitään.

Muista tosiaan rahoituslaskuissasi ottaa huomioon, varsinkin jos sinulla oikeasti tulee paljon ajoja kun on noin pitkiä työmatkoja, että sinulla säästyy paljon polttoainekuluissa, joilla voi sitten maksaa aika kalliinkin auton erämaksuja. Ja jos kävisi niin hassusti että auton tarve poistuisikin syystä X, ainakin toistaiseksi sähköautosta pääsee myös helposti eroon ottamatta juuri ollenkaan takkiin rahallisesti.

Parin vuoden kuluttua toki maailma voi olla aivan toisenlainen, Venäjä on hyökännyt Suomeen tai päinvastoin jne.

Tämäpä on se ongelma varmaan tällä hetkellä, kun mihinkään tolkulliseen hintaluokkaan ei saa järkevää sähköautoa ja osin siksi asia ei ole juuri nyt myöskään aivan akuutti. Mielestäni porukalla on jotenkin hämärtynyt todellisuudentaju näissä sähköautoissa jos +50t€ autoa pidetään jotenkin taloudellisesti järjevänä taikka edes mahdollisena kovin monelle ihmiselle. Vielä pari vuotta sitten kovin moni ei edes uutena maksanut uudesta autosta moisia summia, eikä taida maksaa edelleenkään rekisteröintitilastoja katsellessa.

Biokaasu täällä Jyväskylässä maksaa tällä hetkellä 1,60€/kg, joka litroiksi muutettuna lienee jotain 1,10€/l. Se on toistaiseksi ollut aika halpaa ja kaasulla pääsee sen n. 500 km.

Autot ovat minulla myös pääsääntöisesti aika pitkään, edellinen Bemari oli kymmenen vuotta, joten kristallipallolla yritän tässä katsoa asioita eteenpäin.
 
perheen kanssa matkustettaessa ei viitsi pienten lasten kanssa kovin pitkiä taukoja pidellä
Voin vakuuttaa, että sähköauto ei muodostu pullonkaulaksi pienten lasten tai ylipäätään perheen kanssa matkustettaessa. Päinvastoin, matkanteko on yllättävän mukavaa kun auto "pakottaa" pienelle tauolle parin tunnin välein. Nimenomaan pienelle, sillä tyypilliset lataustauot ovat 10-30 minuuttia.

Mielestäni porukalla on jotenkin hämärtynyt todellisuudentaju näissä sähköautoissa jos +50t€ autoa pidetään jotenkin taloudellisesti järjevänä taikka edes mahdollisena kovin monelle ihmiselle. Vielä pari vuotta sitten kovin moni ei edes uutena maksanut uudesta autosta moisia summia, eikä taida maksaa edelleenkään rekisteröintitilastoja katsellessa.
Emt. Vaihdoin viime vuonna 20 k€ arvoisen Diesel-Audin 55 k€ arvoiseen Teslaan. Hankintahetkellä tekemäni tarkat laskelmat osoittivat noin 200 euroa kuukaudessa suurempia kustannuksia 20 tkm vuosiajolla kolmen vuoden pitoajalla, ja tämän olin valmis maksamaan merkittävästi paremmasta autosta. En ole laskelmia päivittänyt, mutta tällä hetkellä tilanne lienee aika tasan kun polttoaine on kallistunut ja arvonalema-arviot voi riipustaa uusiksi. Ei tulisi tosin mieleenkään laittaa >50 k€ kiinni mihinkään muuhun kuin täyssähköautoon. Omien laskelmieni perusteella parinkympin bensa-/diesel-auton ja yli 50 k€ sähköauton voi kuitenkin aika helposti laittaa lähes samalle viivalle käyttökustannusten osalta, käyttötarpeesta riippuen.
 
Biokaasu täällä Jyväskylässä maksaa tällä hetkellä 1,60€/kg, joka litroiksi muutettuna lienee jotain 1,10€/l. Se on toistaiseksi ollut aika halpaa ja kaasulla pääsee sen n. 500 km.

Autot ovat minulla myös pääsääntöisesti aika pitkään, edellinen Bemari oli kymmenen vuotta, joten kristallipallolla yritän tässä katsoa asioita eteenpäin.
No kaasuautot voinee unohtaa jos pitkällä tähtäimellä liikenteessä. Ainakaan minun kristallipallo ei näytä kovin valoisalta niiden suhteen jos VAG ainoa valmistaja ja sekin lopettanut kaasuautojen R&D:n. Tuskin kaasutankkausasematkaan ainakaan lisääntyvät hirveästi nykyisessä maailmassa.
 
No kaasuautot voinee unohtaa jos pitkällä tähtäimellä liikenteessä. Ainakaan minun kristallipallo ei näytä kovin valoisalta niiden suhteen jos VAG ainoa valmistaja ja sekin lopettanut kaasuautojen R&D:n. Tuskin kaasutankkausasematkaan ainakaan lisääntyvät hirveästi nykyisessä maailmassa.

Kuten ensimmäisessä viestissä totesin, niin kaasuautojen valikoima on jo nykyisellään aika rajallinen, mutta toki nykyhetkellä jo sellaisen omistavana mahdolliset tulevaisuuden olosuhteet tuskin vielä merkitsevästi painavat tässä kohtaa, kun nykyiset asemat ainakin todennäköisesti ovat vielä olemassa muutaman seuraavan vuoden ajan. Siksipä mietin vaihtoehtona sähköautoa, kun bensa/diesel taikka pluggariakselille en halua lähteä.
 
... Mielestäni porukalla on jotenkin hämärtynyt todellisuudentaju näissä sähköautoissa jos +50t€ autoa pidetään jotenkin taloudellisesti järjevänä taikka edes mahdollisena kovin monelle ihmiselle. Vielä pari vuotta sitten kovin moni ei edes uutena maksanut uudesta autosta moisia summia, eikä taida maksaa edelleenkään rekisteröintitilastoja katsellessa.

Biokaasu täällä Jyväskylässä maksaa tällä hetkellä 1,60€/kg, joka litroiksi muutettuna lienee jotain 1,10€/l. Se on toistaiseksi ollut aika halpaa ja kaasulla pääsee sen n. 500 km.
...
Sähköauto on tällä hetkellä todella hyvä diili. Arvonaleneman sijasta arvo tuntuu vain kasvavan ja sama koskee käytettyjä lataushybridejä. Koska kysyntä on lähivuodet todella kovaa ja tarjonta ei pysty siihen vastaamaan, hinnat tulevat olemaan korkeat.
Sen verran kannattaa laskimen kanssa touhuta, että laskee 1) käyttökustannukset, 2) hankintahinnan suoraan taskusta otettuna, 3) hankintahinta lainoitettuna ja takataskussa olevat rahat sijoittaen. Aika moni on tuollaisen laskuharjoituksen jälkeen ottanut normaalia autoa kalliimman sähköauton rahoituksella, koska kokonaiskustannukset ovat lopulta esim. bensa- tai lataushybridiautoa paremmat.

Kriteerisi, hintakattosi ja hankintatapasi on sellainen yhdistelmä, että suosittelen jossain niistä joustamaan saadaksesi mahdollisimman hyvän ratkaisun.
 
Sähköauto on tällä hetkellä todella hyvä diili. Arvonaleneman sijasta arvo tuntuu vain kasvavan ja sama koskee käytettyjä lataushybridejä. Koska kysyntä on lähivuodet todella kovaa ja tarjonta ei pysty siihen vastaamaan, hinnat tulevat olemaan korkeat.
Sen verran kannattaa laskimen kanssa touhuta, että laskee 1) käyttökustannukset, 2) hankintahinnan suoraan taskusta otettuna, 3) hankintahinta lainoitettuna ja takataskussa olevat rahat sijoittaen. Aika moni on tuollaisen laskuharjoituksen jälkeen ottanut normaalia autoa kalliimman sähköauton rahoituksella, koska kokonaiskustannukset ovat lopulta esim. bensa- tai lataushybridiautoa paremmat.

Kriteerisi, hintakattosi ja hankintatapasi on sellainen yhdistelmä, että suosittelen jossain niistä joustamaan saadaksesi mahdollisimman hyvän ratkaisun.

Tässä nyt on vaan hankala lähteä nykyhetken tilannetta skaalaamaan kovin paljoa eteenpäin kun tämä poikkeustilanne ei ole jatkunut paria vuottakaan. Talouden nykytilanne on melkoisessa myllerryksessä ja silloin kun tuolla rintamalla tapahtuu suuria muutoksia, autokauppa on yleensä ensimmäisenä ottamassa osumaa. Se, mihin suuntaan tässä lähdetään en osaa itsekään sanoa ja uskon toki, että sähköautojen markkina-arvo on muita parempi, joskin epäilen nykyisen käytettyjen poikkeuksellisen korkean vaihtoarvon olevan väliaikaista, koska pidemmällä aikavälillä on kuitenkin selvää, ettei käytetty voi uutta kalliimpi kovin kauaa olla.

Tuosta rahojen sijoittamisesta takataskusta ostamisen sijaan kuulee useinkin, mutta näin rahoitusalan asiantuntijana voin yleisellä tasolla todeta, että noin toimitaan lähinnä juhlapuheissa ja todellisuus on toinen, vaikka ymmärrän toki pointtisi.

Joka tapauksessa kiitos kaikille avusta ja kuten sanottua, en ole kuitenkaan huomenna vielä astumassa autokauppaan, mutta ryhdyn joka tapauksessa valmistelemaan strategiaa tulevan auton varalle, olipa hankintapa sitten mikä tahansa kun nuo lapset tuosta kasvavat, niin tilaa tarvittaneen joka tapauksessa nykyistä enemmän.
 
Mulla ainakin itselläni tuli ikäänkuin "puun takaa" yllätys, että "heitän" rahaa nyt paraikaa hukkaan jakajalla sekä ALV:nä kun ei ole oikein poistoja enää > sähköauto ASAP, ID5 GTX teki mieli, muttei karsittuna mallina vaan max varusteilla > ei saa, ainoa jota saa nopeasti mY, vaikka Tessu ei oikein...

Koeajo ja kauppa heti kiinni, tilat sopii, uskon pärjääväni puutteiden kanssa. Ruma se on ja ovenkahvat perseestä, mutta tällä hetkellä tuhlaan rahaa ***vetisti joka ikinen kuukausi jos ajan diisseli bemaria loppuun.

Se vaati sen kirjanpitäjän *naps* toteamuksen, että "jotain tarttis tehdä."
 
Tässä nyt on vaan hankala lähteä nykyhetken tilannetta skaalaamaan kovin paljoa eteenpäin kun tämä poikkeustilanne ei ole jatkunut paria vuottakaan. Talouden nykytilanne on melkoisessa myllerryksessä ja silloin kun tuolla rintamalla tapahtuu suuria muutoksia, autokauppa on yleensä ensimmäisenä ottamassa osumaa. Se, mihin suuntaan tässä lähdetään en osaa itsekään sanoa ja uskon toki, että sähköautojen markkina-arvo on muita parempi, joskin epäilen nykyisen käytettyjen poikkeuksellisen korkean vaihtoarvon olevan väliaikaista, koska pidemmällä aikavälillä on kuitenkin selvää, ettei käytetty voi uutta kalliimpi kovin kauaa olla.

Tuosta rahojen sijoittamisesta takataskusta ostamisen sijaan kuulee useinkin, mutta näin rahoitusalan asiantuntijana voin yleisellä tasolla todeta, että noin toimitaan lähinnä juhlapuheissa ja todellisuus on toinen, vaikka ymmärrän toki pointtisi.
...
Samaa mieltä, että näkymä on nyt sumuinen. Itse katson asiaa megatrendin kautta eli ilmastonmuutoksen torjunnan myötä polttonesteet ovat paha juttu. Sen myötä voittava teknologia kotitalouksille on sähköauto. Nykyiset järkyttävät arvostustasot ovat väliaikaisia. Ovatko sitten vain seuraavan vuoden vai viisi, on arvoitus. Se kuitenkin lienee todennäköistä, että polttomoottori- ja kaasuautoissa arvonalenema on jyrkkenevä ja käyttökustannuksien trendi kasvussa.

Mielelläni kuulisin, mikä hikka tuohon rahoituksella hankintaan liittyy? Ilman muuta sijoittamiseen sisältyy aina riski ja pitää hyväksyä, että sijoituksen lunastamisessa tulee joustaa. Silti näen sähköauton kymppitonni(e)n käsirahan/hankintahinnan laittamisen laajaan ETF-rahastoon fiksumpana kuin autoon, kun korot ovat <2 % tässä taloustilanteessa. Itse asiassa varsinkin nyt, kun sijoitettavien yhtiöiden arvostustasoja on alkuvuosi korjattu reippaalla kädellä. Tähänkin asiaan liittyy autonostajan kokonaisvarallisuus ja riskinsietokyky.
 
Tämäpä on se ongelma varmaan tällä hetkellä, kun mihinkään tolkulliseen hintaluokkaan ei saa järkevää sähköautoa ja osin siksi asia ei ole juuri nyt myöskään aivan akuutti. Mielestäni porukalla on jotenkin hämärtynyt todellisuudentaju näissä sähköautoissa jos +50t€ autoa pidetään jotenkin taloudellisesti järjevänä taikka edes mahdollisena kovin monelle ihmiselle. Vielä pari vuotta sitten kovin moni ei edes uutena maksanut uudesta autosta moisia summia, eikä taida maksaa edelleenkään rekisteröintitilastoja katsellessa.

Biokaasu täällä Jyväskylässä maksaa tällä hetkellä 1,60€/kg, joka litroiksi muutettuna lienee jotain 1,10€/l. Se on toistaiseksi ollut aika halpaa ja kaasulla pääsee sen n. 500 km.

Autot ovat minulla myös pääsääntöisesti aika pitkään, edellinen Bemari oli kymmenen vuotta, joten kristallipallolla yritän tässä katsoa asioita eteenpäin.
Kalliin sähköauton järkevyyteen vaikuttaa nimenomaan se kuinka paljon ajat. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän siinä on järkeä. Kannattavuuslaskemissasi sinun tulee huomioida käyttökulujen ero.

Aloita laskeminen siitä paljonko sinulla menee nykyisin (tai sitten kun autoa tulet tarvitsemaan 300km työmatkoillesi yms.) polttoaineisiin rahaa per kk. Sähköautolla suuri osa siitä tulisi poistumaan, jota sitten voit käyttää niihin lainan kuukausimaksujen hoitoon (riippuu tietenkin siitä miten halvalla per kWh pystyt autoasi lataamaan, maksatko sähköyhtiölle edelleen 6c/kWh vai 30c/kWh...).

Karkeasti oma esimerkkini: vanha bensa-autoni oli joka tapauksessa menossa vaihtoon, ja arvelin että sähköautosta maksan +10000€ verrattuna suunnilleen vastaavanlaiseen bensa- tai dieselautoon. Eli tuon 10000€ otan alkuinvestoinnissa takkiin päätöksestä hankkia sähköauto (en suinkaan koko sähköauton hintaa).

Sitten mietin että jo viime syksynä minulla saattoi mennä jopa yli 300€/kk bensaan (ja nykyisin se olisi varmaankin selvästi yli 400€/kk). Ostin 30000€ sähköauton kokonaan lainalla (koska 0% lainakorko tarkoittaa ettei siihen kannata laittaa yhtään omaa rahaa kiinni, jos kerran saa kokonaan lainalla), ja maksan siitä N vuoden ajan n. 400€/kk lainanlyhennystä.

Vertailuna että esim. viimeisen puolen vuoden aikana minulla on mennyt lataussähköön rahaa ehkä alle 200€ kokonaisuudessaan (johtuen osittain siitä että olen nuukaillut hyödyntämällä myös ilmaisia latausmahdollisuuksia), vertaa sitä siihen että samassa ajassa minulla olisi saattanut mennä bensaan esim. 1800-2400€ (en osaa tuon tarkemmin arvioida).

Ei tarvitse kovin kauaa päässään laskea että kyllä tämä taitaa olla tapauksessani taloudellisesti kannattava vaihtoehto siihen verrattuna että olisin ostanut 20000€ bensa-auton, ja olisin jatkanut 300-400€/kk bensalaskujen maksamista. Luultavasti kannattaisi jopa silloin vaikka olisin jatkanut 13v vanhan bensa-autoni ajamista, ja jatkanut bensasta maksamista.

Jos taas ajaisin suht vähän ja kuukausittaiset bensakuluni olisivat esim. vain 50-100€/kk, sitten sähköauton ostamiselle ei ehkä olisi ollut taloudellisia perusteluja koska käyttökuluissa bensa-auto vs. sähköauto ei olisi ollut niin merkittävää eroa kuukausitasolla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämäpä on se ongelma varmaan tällä hetkellä, kun mihinkään tolkulliseen hintaluokkaan ei saa järkevää sähköautoa ja osin siksi asia ei ole juuri nyt myöskään aivan akuutti. Mielestäni porukalla on jotenkin hämärtynyt todellisuudentaju näissä sähköautoissa jos +50t€ autoa pidetään jotenkin taloudellisesti järjevänä taikka edes mahdollisena kovin monelle ihmiselle. Vielä pari vuotta sitten kovin moni ei edes uutena maksanut uudesta autosta moisia summia, eikä taida maksaa edelleenkään rekisteröintitilastoja katsellessa.

Biokaasu täällä Jyväskylässä maksaa tällä hetkellä 1,60€/kg, joka litroiksi muutettuna lienee jotain 1,10€/l. Se on toistaiseksi ollut aika halpaa ja kaasulla pääsee sen n. 500 km.

Autot ovat minulla myös pääsääntöisesti aika pitkään, edellinen Bemari oli kymmenen vuotta, joten kristallipallolla yritän tässä katsoa asioita eteenpäin.
Säästin itse viimeisen 30 päivän ajanjaksolla suoraan 356 euroa ajamalla sähköllä vs. bensa. Tuolla hintaerolla makselee ihan mukavasti vähän kalliimpaa autohankintaa, olkoonkin ettei nykyinen kulkine ollut edes luokassaan juuri kalliimpi kuin polttis.
 
Ok. Ilmaisin asian ehkä hieman huonosti. Minulle tärkeää on tosiaan myös se, että takapenkille mahtuisi kolme turvaistuinta ja tavaratilaa saisi olla n. 500 litraa taikka enemmän. Vetokoukku on ihan ehdoton ja toimintasäde mielellään +300km talvellakin. Ladata voi joo siellä täällä, mutta välillä ajelen pienempiä teitä Keski-Suomessa taikka sitten perheen kanssa matkustettaessa ei viitsi pienten lasten kanssa kovin pitkiä taukoja pidellä, niin toimintasädettä saisi olla taikka sitten latausnopeus niin hyvä, ettei pysähdys veny pitkäksi. Myös budjetti ei kyllä taivu tässä kohtaa paljon yli 40t€ autoon, tosin ei tämä ollutkaan nyt tämän päivän asia, mutta parin vuoden kuluessa varmasti nousee ajankohtaiseksi. Käytettyä olisin siis etupäässä ostamassa. Kaikki karvalakeimmat mallit jättäisin myös pois laskuista, kun ainakin joissakin näkemissäni sähköautoissa esim. istuinten säädöt ovat aika rajalliset.

No tämä muodostui aika helpoksi vastaukseksi jo noilla spekseillä.

Budjetti 40-45k, talvirange 300km+ (olettaen, että aito kylmä talvikeli), kolme istuinta takapenkille, 500l+ kontti: ... etsitään .... => Osumia nolla.

Ehkä lähimmäs pääsisi Enyaq tai Ioniq5. Ja veikkaan, että aidosti kylmällä tai kärry perässä ei mene mikään vaikka pistäisi +50% lisää budua. Sen verran kaikenlaista ehtoa ja mietintää, että ainut suositus täältä on, että menee avoimin mielin katsomaan ja koittamaan. Ja lähtisin itse ehkä noita paria kandia ensimmäisenä katsomaan. Ja toki helposti saakin vuoden tuota tilattavaa biiliä vuoden odotella, joten äkkiä päätös onkin tämän päivän asia ellei meinaa arpoa sen verran kauan, että auto on pihassa 2-3v päästä. Ja taas tuolla aikataululla kukaan ei tiedä miten autojen saatavuus, hinnat yms menevät.
 
Ehkä lähimmäs pääsisi Enyaq tai Ioniq5. Ja veikkaan, että aidosti kylmällä tai kärry perässä ei mene mikään vaikka pistäisi +50% lisää budua. Sen verran kaikenlaista ehtoa ja mietintää, että ainut suositus täältä on, että menee avoimin mielin katsomaan ja koittamaan. Ja lähtisin itse ehkä noita paria kandia ensimmäisenä katsomaan. Ja toki helposti saakin vuoden tuota tilattavaa biiliä vuoden odotella, joten äkkiä päätös onkin tämän päivän asia ellei meinaa arpoa sen verran kauan, että auto on pihassa 2-3v päästä. Ja taas tuolla aikataululla kukaan ei tiedä miten autojen saatavuus, hinnat yms menevät.
Talvirangehan pysyy hyvänä jos auto on esilämmitetty. Nuo mainostetut pienet talvilukema tulee siitä, että auto on yön yli pakkasessa ilman johtoa ja lähdetään kylmänä liikkeelle (esimerkkinä TM talvisähköautotesti). Varmaan sitten keissi voisi olla, että on hotellissa yötä ja auto seisoo ulkona parkissa, niin joo sitten sillä on merkitystä.
 
Säästin itse viimeisen 30 päivän ajanjaksolla suoraan 356 euroa ajamalla sähköllä vs. bensa. Tuolla hintaerolla makselee ihan mukavasti vähän kalliimpaa autohankintaa, olkoonkin ettei nykyinen kulkine ollut edes luokassaan juuri kalliimpi kuin polttis.
Tämä se onkin hyvä sähköautoissa, mitä enemmän ajat, sitä enemmän säästät ;)

Piti itsekin katsastaa edellisen 30päivän ajot. 3700km, kulutus 13,2kWh/100km, pyöristetään varalta 15kwh lataushäviöiden vuoksi. Kotilatausta vielä edullisella hinnalla 0,11€/kWh sisältäen siirron. Eli tekee energiakustannuksiksi noin 60€.
Bensa-autolla joka kuluttaa noin 6 litraa sataselle kustannukset olisi vajaat 500€.
 
Kalliin sähköauton järkevyyteen vaikuttaa nimenomaan se kuinka paljon ajat. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän siinä on järkeä. Kannattavuuslaskemissasi sinun tulee huomioida käyttökulujen ero.

Aloita laskeminen siitä paljonko sinulla menee nykyisin (tai sitten kun autoa tulet tarvitsemaan 300km työmatkoillesi yms.) polttoaineisiin rahaa per kk. Sähköautolla suuri osa siitä tulisi poistumaan, jota sitten voit käyttää niihin lainan kuukausimaksujen hoitoon (riippuu tietenkin siitä miten halvalla per kWh pystyt autoasi lataamaan, maksatko sähköyhtiölle edelleen 6c/kWh vai 30c/kWh...).

Karkeasti oma esimerkkini: vanha bensa-autoni oli joka tapauksessa menossa vaihtoon, ja arvelin että sähköautosta maksan +10000€ verrattuna suunnilleen vastaavanlaiseen bensa- tai dieselautoon. Eli tuon 10000€ otan alkuinvestoinnissa takkiin päätöksestä hankkia sähköauto (en suinkaan koko sähköauton hintaa).

Sitten mietin että jo viime syksynä minulla saattoi mennä jopa yli 300€/kk bensaan (ja nykyisin se olisi varmaankin selvästi yli 400€/kk). Ostin 30000€ sähköauton kokonaan lainalla (koska 0% lainakorko tarkoittaa ettei siihen kannata laittaa yhtään omaa rahaa kiinni, jos kerran saa kokonaan lainalla), ja maksan siitä N vuoden ajan n. 400€/kk lainanlyhennystä.

Vertailuna että esim. viimeisen puolen vuoden aikana minulla on mennyt lataussähköön rahaa ehkä alle 200€ kokonaisuudessaan (johtuen osittain siitä että olen nuukaillut hyödyntämällä myös ilmaisia latausmahdollisuuksia), vertaa sitä siihen että samassa ajassa minulla olisi saattanut mennä bensaan esim. 1800-2400€ (en osaa tuon tarkemmin arvioida).

Ei tarvitse kovin kauaa päässään laskea että kyllä tämä taitaa olla tapauksessani taloudellisesti kannattava vaihtoehto siihen verrattuna että olisin ostanut 20000€ bensa-auton, ja olisin jatkanut 300-400€/kk bensalaskujen maksamista. Luultavasti kannattaisi jopa silloin vaikka olisin jatkanut 13v vanhan bensa-autoni ajamista, ja jatkanut bensasta maksamista.

Jos taas ajaisin suht vähän ja kuukausittaiset bensakuluni olisivat esim. vain 50-100€/kk, sitten sähköauton ostamiselle ei ehkä olisi ollut taloudellisia perusteluja koska käyttökuluissa bensa-auto vs. sähköauto ei olisi ollut niin merkittävää eroa kuukausitasolla.

Piti ihan laskea nykyisen auton kokonaiskulut kuukaudessa ja vuodessa. Kilometrejä tulee vuodessa keskimäärin karvan alle 15tkm. Vuotuinen kustannus nykyisestä autosta arvonalenema yms. pesut ja kaikki kulut huomioiden on n. 465e/kk ja vuodessa n. 5760e. Tämän verran lähtee siis pankkitililtä, joskin arvonalenema ei toki realisoidu kuin vasta myydessä, joten aivan absoluuttinen summa tuo ei ole. Polttoainekulut kuukaudessa siis 90e.

Edit: Selvennyksenä vielä jos joltakin meni ohi, niin autoni kulkee biokaasulla ja kulut pitävät melko varmasti paikkansa, kun katselin kahden vuoden tiliotteet takaperin ja ynnäilin kaikki kulut kuten verot, vakuutukset, pesut, renkaat, huollot ja pikkusälät tuohon summaan. Arvonalenemaksi laskin 2000e/v, koska vuosimallin 2014 Passatissa tuo vaikutti nettiauton pyyntihintojen mukaan vähintäänkin realistiselta.

Näin alhaisiin lukemiin ei toki päästä uudemmalla ja arvokkaammalla autolla, mutta minua kiinnostaa myös ns. absoluuttinen kustannus, eikä ns. suhteelliset kulut esim. enemmän ajamisesta tms. Tilitä pitää kuitenkin löytyä rahat ihan noihin kuukausittaisiin kuluihin ja mitä isompi summa se on, sitä enemmän se on pois jostain muualta.
 
Viimeksi muokattu:
Talvirangehan pysyy hyvänä jos auto on esilämmitetty. Nuo mainostetut pienet talvilukema tulee siitä, että auto on yön yli pakkasessa ilman johtoa ja lähdetään kylmänä liikkeelle (esimerkkinä TM talvisähköautotesti). Varmaan sitten keissi voisi olla, että on hotellissa yötä ja auto seisoo ulkona parkissa, niin joo sitten sillä on merkitystä.

Omalla fiilis & kokemuspohjalla ei esilämmityksellä pelasteta tilannetta pidemmällä matkalla (ja mitä pidempi siivu ajettavaa, sitä vähemmän sillä on edes merkitystä). Maantienopeuksissa ja varsinkin motarilla kulutus on reilu tekee mitä tahansa, kun sisätiloja ja akkua pitää lämmittää plus ilmanvastuskin isompi.

Omalla MEB-pohjaisella biilillä & 77kWh-akulla käytännön range talvikelissä on aika tarkalleen 50% mitä nyt kesällä menee (250km aivan max). Sitten lyhyemmässä pätkäajossa auton alkulämmöllä/lämmityksellä on tosiaan iso merkitys, jolloin käytännön range on äkkiä itsellä 200km vs. kesän 500km, kun akkuahan ei saa kuitenkaan ajettua 100%....0%.
 
Viimeksi muokattu:
Omalla MEB-pohjaisella biilillä & 77kWh-akulla käytännön range talvikelissä on aika tarkalleen 50% mitä nyt kesällä menee (250km aivan max). Sitten lyhyemmässä pätkäajossa auton alkulämmöllä/lämmityksellä on tosiaan iso merkitys, jolloin käytännön range on äkkiä itsellä 200km vs. kesän 500km, kun akkuahan ei saa kuitenkaan ajettua 100%....0%.

MEB-pohjaisten talvirange pätkäajossa on erityisen huono sen takia, että ne lämmittävät akun aina liikkeelle lähdettäessä ja ilmeisesti jopa antavat sen jälkeen jäähtyä. Varsinaisestihan ajoa varten akkua ei tarvitsisi edes lämmittää, ellei se ole niin kylmä, että rajoittaa ulos annettavaa tehoa liikaa ja silloinkaan sitä ei tarvitse lämmittää edes plussan puolelle tavallista ajoa varten. Laturille saavuttaessa olisi tietenkin mukava, jos akku olisi lämmin, mutta varsinkin pätkäajossa yleensä matkaan ei sisälly latausta.

Toisaalta jos on säännöllinen latausmahdollisuus, ei range pätkäajossa juurikaan kiinnosta, jos sillä saa parin päivän arkiajot hoidettua. Pidemmillä matkoilla ei taas tule niin paljoa liikkeellelähtöjä kylmässä. Ellei nyt kovin pahasti sähkön hinta nouse, jolloin akun turha lämmitys varmaan harmittaa enemmän.
 
Mielelläni kuulisin, mikä hikka tuohon rahoituksella hankintaan liittyy? Ilman muuta sijoittamiseen sisältyy aina riski ja pitää hyväksyä, että sijoituksen lunastamisessa tulee joustaa. Silti näen sähköauton kymppitonni(e)n käsirahan/hankintahinnan laittamisen laajaan ETF-rahastoon fiksumpana kuin autoon, kun korot ovat <2 % tässä taloustilanteessa. Itse asiassa varsinkin nyt, kun sijoitettavien yhtiöiden arvostustasoja on alkuvuosi korjattu reippaalla kädellä. Tähänkin asiaan liittyy autonostajan kokonaisvarallisuus ja riskinsietokyky.

Historian valossa on varmaan fiksumpaa, mutta onhan taloudessa tällä hetkellä aika paljon epävarmuuksia, eli se onko juuri tällä hetkellä ison köntän (koska rahat on jo) laittaminen ETF’iin vai autoon järkevämpää selviää vasta tulevaisuudessa.

Mä toimin siis samoin kuin tuo aikaisempi. Sijoituksissa on kyllä paljon enemmän kuin auton verran jo valmiiksi. Moni on sanonut että olisi pitänyt laittaa ne rahat sijoituksiin, mutta näin mua neuvottiin myös viime vuoden lopulla kun päätöstä tein. Nyt sijoitusten arvo olisi aika paljon matalampana.

Mä kuitenkin sijoitan vain ylimääräiset. Näen sen vaan omanlaisena hajautuksena ja riskien hallintana että pakollinen omaisuus (asunto, auto) ovat velattomia. Tämän myötä mulle jää enemmän ylimääräistä rahaa kuukausittain jonka pääosin ohjaan sitten sijoituksiin. Kuitenkin jos elämäntilanne radikaalisti muuttuu ovat kulut edelleen matalat ja voin ohjata rahat muualle ilman minkäänlaista säätöä.

Kyse tuossa ei ole rahan maksimoinnista niin paljon kuin stressin ja riskien minimoimisesta. Mulla jää näin joka kuukausi pari tonni menojen jälkeen eikä maailman mullistukset hetkauta.
 
Type2 taitaa olla Lidlissä 11kw max jos on tämä asema missä CCS myös. Molemmissa johdot. Toki löytyy myös chaedemo.
Mä kuvittelin että ne on "automaattisesti" niitä nopeita ac latureita kun kaapelikin on kiinteä.

No onhan tuo sitten kätevämpi käyttää ainakin.
 
Mä kuvittelin että ne on "automaattisesti" niitä nopeita ac latureita kun kaapelikin on kiinteä.

No onhan tuo sitten kätevämpi käyttää ainakin.
Joo tykkään myös. Töissä pitää aina ottaa se kaapeli ja laittaa kiinni. Kyllä se menee mutta toivoisi sen kyllä olevan valmiina.
 
Joo tykkään myös. Töissä pitää aina ottaa se kaapeli ja laittaa kiinni. Kyllä se menee mutta toivoisi sen kyllä olevan valmiina.
Voisi olla autossa se vastakappale sellainen että sen voisi vetää sieltä autosta ulos suoraan seinään. Vähän samaan tyyliin kuin perinteisissä pölkkäreissä. :)
 
Voisi olla autossa se vastakappale sellainen että sen voisi vetää sieltä autosta ulos suoraan seinään. Vähän samaan tyyliin kuin perinteisissä pölkkäreissä. :)
Just joo :D Ehkä parempi vaan kun sen jättää ajon ajaksi autoon kiinni ja solmii toisen pään sivupeilin ympärille :rolleyes:
 
Talvirangehan pysyy hyvänä jos auto on esilämmitetty. Nuo mainostetut pienet talvilukema tulee siitä, että auto on yön yli pakkasessa ilman johtoa ja lähdetään kylmänä liikkeelle (esimerkkinä TM talvisähköautotesti). Varmaan sitten keissi voisi olla, että on hotellissa yötä ja auto seisoo ulkona parkissa, niin joo sitten sillä on merkitystä.
Mitä esilämmitys tarkoittaa, lähinnä sitä että auton sisätila on valmiiksi lämmitetty kun istut auton sisään, ja ehkä akkuakin on lämmitelty sähköllä, jos autossa sellainen mahdollisuus on?

En tiedä mikä on totuus, mutta kuvittelisin että tuolla on suurempaa merkitystä talvikulutukseen vain lyhyillä matkoilla (=ei mene akusta energiaa (niin paljoa) sisätilan lämmitykseen kun se on jo ennalta lämmitetty töpselienergialla), kun taas yhtään pidemmillä matkoilla sisätila jäähtyisi nopeasti ilman lisälämmitystä, joten kyllä aika nopeasti kuitenkin auton lämmitykseen alkaa mennä sen verran mitä siihen yleensä muutenkaan menee.

Jos totuus on toinen, mikä esilämmityksessä vähentää talvikulutusta yhtään pidemmillä matkoilla (sanotaan vaikka yli 15 km/20 min matkoilla)?

Kun omaa sähköautoani viime talvena kylmillä käytin, en mielestäni havainnut mitään suurta eroa keskikulutuksessa yhtään pidemmillä matkoilla, esim. jos ajoin kehää ja motaria töihin vajaa 60km. Ainakaan niin suurta eroa että se olisi erityisemmin kiinnittänyt huomiota. Välillä esilämmitin autoa sen ollessa kiinni suko-latauksessa, välillä taas lähdin kylmiltään ajamaan (koska sähköauton sisätilat kuitenkin lämpenevät aika nopeasti kun ei tarvitse odotella moottorin lämpenemistä, ja akku nyt muutenkin lämpenee ajon aika ihan siitä että sitä käytetään, käsittääkseni).

Lähden edelleen siitä että jos haluaa arvioida paljonko tuleva sähköautonsa pystyy menemään yhdellä latauksella ns. huonoissa oloissa (kova pakkanen, autossa paljon kuormaa, ehkä vastatuuli ja loskakeli, akkua ei yleensä tule ladattua 100% täyteen kun lähtee ajoon, akun kapasiteettikin ehkä jo hieman laskenut parin vuoden käytön jälkeen), WLTP-toimintamatkan puolittaminen on hyvä lähtökohta. Jos katsoo sen riittävän pahoissakin olosuhteissa, niin sitten hyvä. Voi lohduttautua sillä että 90% ajasta toimintamatka tulisi olemaan paljon parempi kuin tuo "puolet WLTP-toimintamatkasta", kaikkein paras kesäisin taajama-ajossa jolloin se voi olla jopa yli WLTP:n (tosin taajama-ajossa maksimaalinen toimintamatka lienee yleensä vähemmän merkitsevää kuin pitkillä moottoritietaipaleilla...).
 
Piti ihan laskea nykyisen auton kokonaiskulut kuukaudessa ja vuodessa. Kilometrejä tulee vuodessa keskimäärin karvan alle 15tkm. Vuotuinen kustannus nykyisestä autosta arvonalenema yms. pesut ja kaikki kulut huomioiden on n. 465e/kk ja vuodessa n. 5760e. Tämän verran lähtee siis pankkitililtä, joskin arvonalenema ei toki realisoidu kuin vasta myydessä, joten aivan absoluuttinen summa tuo ei ole. Polttoainekulut kuukaudessa siis 90e.

Edit: Selvennyksenä vielä jos joltakin meni ohi, niin autoni kulkee biokaasulla ja kulut pitävät melko varmasti paikkansa, kun katselin kahden vuoden tiliotteet takaperin ja ynnäilin kaikki kulut kuten verot, vakuutukset, pesut, renkaat, huollot ja pikkusälät tuohon summaan. Arvonalenemaksi laskin 2000e/v, koska vuosimallin 2014 Passatissa tuo vaikutti nettiauton pyyntihintojen mukaan vähintäänkin realistiselta.

Näin alhaisiin lukemiin ei toki päästä uudemmalla ja arvokkaammalla autolla, mutta minua kiinnostaa myös ns. absoluuttinen kustannus, eikä ns. suhteelliset kulut esim. enemmän ajamisesta tms. Tilitä pitää kuitenkin löytyä rahat ihan noihin kuukausittaisiin kuluihin ja mitä isompi summa se on, sitä enemmän se on pois jostain muualta.
Niin siis sulla on kaasuauto (joka toki tarvittaessa toimii bensallakin)?

Lähinnä kiinnosti se paljonko sinulla menee keskimäärin rahaa per kk polttoaineisiin. Sähköauto ei liene yhtään sen halvempaa pestä yms., huoltokulut tosin saattavat olla alempia mutta mistä sitä tietää.

Jos vuotuista ajoa tulee 15tkm... no en tiedä, ei se minusta kovin paljolta tunnu joten voi olla siinä ja siinä kannattaako sinulle (vieläkään) sähköauton hankinta, siis taloudellisessa mielessä. Varsinkaan kun vaatimuslistasi (tila-auto, toimintamatka, peräkärry...) tarkoittaa että sähköautosi ainakin uutena olisi ehkä jossain 50000-80000€ hintaluokassa, riippuen mallista ja mitä kaikkea lisähärpäkettä oikeasti autoosi haluat.

EDIT: Niin mainitsithan toki että polttoainekulusi ovat n. 90€/kk. Näin äkkiseltään arvioimalla väittäisin ettei noin pienillä polttoainekuluilla sinulle ole ainakaan vielä taloudellista etua uuden täyssähköauton hankinnasta, varsinkaan jos a) sinulla ei ole nyt muuta syytä vaihtaa nykyistä autoasi uudempaa, eli se edelleen käy ja kukkuu vaikka seuraavat n vuotta, b) vaatimuksiisi sopivat sähköautot eivät ole niitä kaikkein halvimpia, veikkaan että yli 50000€ pitäisi ainakin varata (jos joku EV6, Ioniq 5 tai ID.4 onnistuisit saamaan vielä just tuohon hintaan, ja olisit tyytyväinen sen tiloihin ja ominaisuuksiin; en tiedä tuleeko noissa vetokoukku vakioina vai paljonko se vielä nostaisi hintaa).

Tuleeko tuo alle 100€/kk polttoainekulut pysyttelemään samalla tasolla tulevaisuudessakin, kun mainitsit jotain 300km työmatkoista talvisin? Niiden perusteella luulin että polttoainekulusi olisivat useita satasia kuukaudessa. Tietenkin jos tuollaisia matkoja tulee kerran kuukaudessa tai parissa, sitten ne eivät nosta kuluja niin paljoa, keskimäärin....

Minulle päätös oli helpompi koska minulla tullee kilometrejä ainakin kaksinkertaisesti sinuun verrattuna, minulle riitti toistaiseksi halvempi 30000€ sähköauto (koska minun ei tarvitse vetää peräkärryä eikä mahduttaa kolmea turvaistuinta taakse, eikä välttämättä ajaa yli 300km talvitaipaleita pysähtymättä), ja lisäksi uuden auton hankinta oli joka tapauksessa edessä (joten lisäalkuinvestointini sähköautoilulle ei ollut koko uuden sähköauton ostohinta, vaan hintaero vastaavanlaiseen uuteen tai uudehkoon polttomoottoriautoon, jonka itse karkeasti arvioin silloin n. 10000 euroksi, tai ehkä jopa alle; se olisi voinut olla hyvä vertailu jos olisin ostanut uuden tai uudehkon Renault Clion, paljonko sellaiset sitten maksoivat viime syksynä, heitän hatusta että jotain 20000 euron tietämillä kun sähköautoni oli hieman alle 30000€).
 
Viimeksi muokattu:
Mitä esilämmitys tarkoittaa, lähinnä sitä että auton sisätila on valmiiksi lämmitetty kun istut auton sisään, ja ehkä akkuakin on lämmitelty sähköllä, jos autossa sellainen mahdollisuus on?

En tiedä mikä on totuus, mutta kuvittelisin että tuolla on suurempaa merkitystä talvikulutukseen vain lyhyillä matkoilla (=ei mene akusta energiaa (niin paljoa) sisätilan lämmitykseen kun se on jo ennalta lämmitetty töpselienergialla), kun taas yhtään pidemmillä matkoilla sisätila jäähtyisi nopeasti ilman lisälämmitystä, joten kyllä aika nopeasti kuitenkin auton lämmitykseen alkaa mennä sen verran mitä siihen yleensä muutenkaan menee.

Jos totuus on toinen, mikä esilämmityksessä vähentää talvikulutusta yhtään pidemmillä matkoilla (sanotaan vaikka yli 15 km/20 min matkoilla)?
Näinhän se on kuten epäilit, eli esilämmitys vaikuttaa ajonaikaiseen kulutukseen erityisesti lyhyillä matkoilla. Auton sisätilojen lämmitys sopivaksi kuluttaa energiaa varmaan jotain 1...3 kWh tilanteesta riippuen ja tämä otettuna akusta luonnollisesti nostaa pätkäajossa kulutusta aika reilustikin. Pitkällä matkalla kylmän kelin kulutusta nostaa ajonaikainen lämmitys ja kylmän ilman suurempi tiheys (=suurempi ilmanvastus). " Kun siirrytään kesän +20 asteesta talven -20 asteeseen, ilmanvastus lisääntyy kymmenellä prosentilla" Miksi auton jano kasvaa pakkasella? Nämä viisi tekijää lisäävät polttoaineen kulutusta kylmässä
 
Type2 taitaa olla Lidlissä 11kw max jos on tämä asema missä CCS myös. Molemmissa johdot. Toki löytyy myös chaedemo.
Mielestäni pystyy myös 22kW, jos vaan auto pystyy sitä ottamaan AC:na. Sama homma niissä Lidlin AC-latausasemissa joissa pitää käyttää omaa kaapelia.

Tosin en pysty tarkistamaan kun mikään (sen enempää latausasema kuin autoni) ei kerro millaisella teholla sieltä tullaan, mutta ainakaan arvioitu latausaika ei vaikuta sen suuremmalta kuin noissa oman johdon tarvitsevissa Lidlin AC-latausasemissa, missä puolestaan latausasema kertoo sinisellä palkilla millaisella teholla tuuppaa sähköä autoon (minulle kertoo yleensä tuossa 21kW paikkeilla, en tiedä paljonko tulee hävikkiä ennenkuin päätyy oikeasti akkuun).
 
Niin siis sulla on kaasuauto (joka toki tarvittaessa toimii bensallakin)?

Lähinnä kiinnosti se paljonko sinulla menee keskimäärin rahaa per kk polttoaineisiin. Sähköauto ei liene yhtään sen halvempaa pestä yms., huoltokulut tosin saattavat olla alempia mutta mistä sitä tietää.

Jos vuotuista ajoa tulee 15tkm... no en tiedä, ei se minusta kovin paljolta tunnu joten voi olla siinä ja siinä kannattaako sinulle (vieläkään) sähköauton hankinta, siis taloudellisessa mielessä. Varsinkaan kun vaatimuslistasi (tila-auto, toimintamatka, peräkärry...) tarkoittaa että sähköautosi ainakin uutena olisi ehkä jossain 50000-80000€ hintaluokassa, riippuen mallista ja mitä kaikkea lisähärpäkettä oikeasti autoosi haluat.

EDIT: Niin mainitsithan toki että polttoainekulusi ovat n. 90€/kk. Näin äkkiseltään arvioimalla väittäisin ettei noin pienillä polttoainekuluilla sinulle ole ainakaan vielä taloudellista etua uuden täyssähköauton hankinnasta, varsinkaan jos a) sinulla ei ole nyt muuta syytä vaihtaa nykyistä autoasi uudempaa, eli se edelleen käy ja kukkuu vaikka seuraavat n vuotta, b) vaatimuksiisi sopivat sähköautot eivät ole niitä kaikkein halvimpia, veikkaan että yli 50000€ pitäisi ainakin varata (jos joku EV6, Ioniq 5 tai ID.4 onnistuisit saamaan vielä just tuohon hintaan, ja olisit tyytyväinen sen tiloihin ja ominaisuuksiin; en tiedä tuleeko noissa vetokoukku vakioina vai paljonko se vielä nostaisi hintaa).

Tuleeko tuo alle 100€/kk polttoainekulut pysyttelemään samalla tasolla tulevaisuudessakin, kun mainitsit jotain 300km työmatkoista talvisin? Niiden perusteella luulin että polttoainekulusi olisivat useita satasia kuukaudessa. Tietenkin jos tuollaisia matkoja tulee kerran kuukaudessa tai parissa, sitten ne eivät nosta kuluja niin paljoa, keskimäärin....

Minulle päätös oli helpompi koska minulla tullee kilometrejä ainakin kaksinkertaisesti sinuun verrattuna, minulle riitti toistaiseksi halvempi 30000€ sähköauto (koska minun ei tarvitse vetää peräkärryä eikä mahduttaa kolmea turvaistuinta taakse, eikä välttämättä ajaa yli 300km talvitaipaleita pysähtymättä), ja lisäksi uuden auton hankinta oli joka tapauksessa edessä (joten lisäalkuinvestointini sähköautoilulle ei ollut koko uuden sähköauton ostohinta, vaan hintaero vastaavanlaiseen uuteen tai uudehkoon polttomoottoriautoon, jonka itse karkeasti arvioin silloin n. 10000 euroksi, tai ehkä jopa alle; se olisi voinut olla hyvä vertailu jos olisin ostanut uuden tai uudehkon Renault Clion, paljonko sellaiset sitten maksoivat viime syksynä, heitän hatusta että jotain 20000 euron tietämillä kun sähköautoni oli hieman alle 30000€).

Kiitoksia palautteestasi!

Jokaisella meillä on toki yksilölliset tarpeet ja itselläni vielä sellaiset, että tosiaan pitää varmaan hetki markkinaa seurata. Minulla on joka tapauksessa tässä taloprojektiakin menossa, jos vaan nuo kulut hieman tästä kohtuullistuisivat, niin mietin tätä asiaa myös pankkilainan näkökulmasta, koska +50t€ auton ostaminen rahoituksella tässä kohtaa tarkoittaisi korkeampaa marginaalia asuntolainassa, jota en kyllä nyt tarvitse, kun pitää lähtökohtaisesti varata tuplat tuohon verrattuna pelkkien koronan ja Ukrainan tuomiin lisäkustannuksiin varautuen. Minä mielelläni muutenkin ostan autot käytettynä, koska silloin ei tarvitse huolehtia takuiden yms. menetyksistä, mitkä varmaan omalla kohdallani joka tapauksessa realisoituisivat, kun eihän minulla luonne riittäisi viedä autoa huoltoon jokaisesta asiasta, varsinkin kun monelta korjaamolta puuttuu nykyään ns. ammattiylpeys tekemäänsä työhön. Näin ollen minua ei haittaa ostaa vaikka nelivuotiasta yli 100tkm ajettua autoa, kunhan se on muuten hyvin ylläpidetty. Uskoisin myös sähköisten markkinoilla ennen pitkää joka tapauksessa tilanteen siinä määrin tasoittuvan, että autojen arvot alkavat paremmin taas heijastaa järkimarkkinaa, vaikka sähköautot varmasti lähtökohtaisesti ainakin tässä murrosvaiheessa arvonsa paremmin pitävät.

Polttoainekulut tosiaan n. 90€/kk keskimääräisesti koko vuoden ajalta. Talvella toki tulee enemmän ja loppukeväästä ja alkusyksystä vähemmän. Kesällä tulee jonkun verran lomareissuista johtuen enemmän kustannuksia. Kaasuautossa toki kuukausittaiseen kuluun vaikuttaa myös käyttövoimavero (ajoneuvoveron lisäksi), joka tässä Passatissa on 200€/v, eli n. 17€/kk.
 
Historian valossa on varmaan fiksumpaa, mutta onhan taloudessa tällä hetkellä aika paljon epävarmuuksia, eli se onko juuri tällä hetkellä ison köntän (koska rahat on jo) laittaminen ETF’iin vai autoon järkevämpää selviää vasta tulevaisuudessa.

Mä toimin siis samoin kuin tuo aikaisempi. Sijoituksissa on kyllä paljon enemmän kuin auton verran jo valmiiksi. Moni on sanonut että olisi pitänyt laittaa ne rahat sijoituksiin, mutta näin mua neuvottiin myös viime vuoden lopulla kun päätöstä tein. Nyt sijoitusten arvo olisi aika paljon matalampana.

Mä kuitenkin sijoitan vain ylimääräiset. Näen sen vaan omanlaisena hajautuksena ja riskien hallintana että pakollinen omaisuus (asunto, auto) ovat velattomia. Tämän myötä mulle jää enemmän ylimääräistä rahaa kuukausittain jonka pääosin ohjaan sitten sijoituksiin. Kuitenkin jos elämäntilanne radikaalisti muuttuu ovat kulut edelleen matalat ja voin ohjata rahat muualle ilman minkäänlaista säätöä.

Kyse tuossa ei ole rahan maksimoinnista niin paljon kuin stressin ja riskien minimoimisesta. Mulla jää näin joka kuukausi pari tonni menojen jälkeen eikä maailman mullistukset hetkauta.
Kuulostaa siltä, että tilanteesi on erilainen, kuin 99% prosentilla tämänkään foorumin käyttäjistä.
 
Historian valossa on varmaan fiksumpaa, mutta onhan taloudessa tällä hetkellä aika paljon epävarmuuksia, eli se onko juuri tällä hetkellä ison köntän (koska rahat on jo) laittaminen ETF’iin vai autoon järkevämpää selviää vasta tulevaisuudessa.
En ota kantaa sijoittamiseen, mutta jos autolainaa tarjotaan kovin alhaisella korolla (minulla esim. 0% + pieni kk käsittelymaksu), en keksinyt skenaariota missä se lisäisi mitään elämäni riskejä että otin koko auton tuolla lainakorolla, sen sijaan että olisin pyrkinyt maksamaan 10000 tai vaikka koko 30000 euroa käteisellä ja minimoimaan lainan osuus. Kyseessä kun kuitenkin oli kiinteäkorkoinen laina joka pysyy koko laina-ajan 0%:ssa, riippumatta siitä vaikka euribor nousisi tuhanteen prosenttiin. Silloin takkiinsa ottaisi minulle lainan myöntänyt luototusyhtiö, enkä minä.

Sehän käsiraha jää tilillesi, ja jos tulee jotain erityistarvetta lyhentää lainaa nopeasti jälkikäteen, sitten ottaa sen sieltä tililtä ja kuittaa sillä velkaa pois. Tosin jos tulisi työttömyyttä, kai pyrkisin pääsemään kalliista autosta eroon, mutta sillä ei ole vaikutusta siihen onko minulla tilillä kymppitonneja ja nollakorkoista autovelkaa kymppitonneja, vai tili tyhjä mutta ei velkaa.

EDIT: Jää pari tonnia yli joka kk laskujen yms. jälkeen, ns. ylimääräistä rahaa? Aika hyvin, joko elät todella nuukasti ja/tai olet lääkäri ammatiltasi, lapsiakaan ei varmaan ole? Minä olen aika pitkälti keskituloinen ja tiliäni seuraamalla näyttäisi että jos nuukailen, ehkä joitakin satasia voi kuukaudessa jäädä yli jokseenkin välttämättömien menojen jälkeen (joista yksi on sähköautoni lainan lyhennykset, toki), ja joinakin kuukausina menot ylittävät tulot. Jotenkuten tilanne kuitenkin balanssissa, mutta että useita tonneja jäisi joka kk yli... Pitäisi tarkoittaa sitä ettei minulla olisi juurikaan mitään menoja vaan voisin säästää koko nettotuloni, mitä verojen jälkeen jää.

Iloitsen jo ennalta siitäkin kun nuorempi muksu menee kouluun, ei enää mene paria sataa/kk hänen päivähoitoonsa. Jee jee, lähdetään kartsalle törsäämään nekin rahat!
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kuukausittaisten kiinteiden kulujen lisääminen kasvattaa riskiä joutua ongelmiin tulojen tippuessa. Toki voi olla ettei sillä ole isossa kuvassa merkitystä kaikille.
 
Siis eikö se kiinteä type2 olekaan 43kW lidlissä?
Onko 43kW AC-latausasemiakin? Onko jotain autojakin jotka osaavat ladata AC niin nopeasti? Jotkut vanhemmat Renault Zoe:t? (Uudemmat osaavat max 22kW AC).

Mielestäni saan noista Lidlin kiinteistä type2 AC-kaapeleista 22kW teholla latausta. Kuten myös niistä pienemmistä AC-latausasemista joissa pitää käyttää omaa kaapelia, niissä asema jopa kertoo millä teholla puskee sähköä.
 
En ota kantaa sijoittamiseen, mutta jos autolainaa tarjotaan kovin alhaisella korolla (minulla esim. 0% + pieni kk käsittelymaksu), en keksinyt skenaariota missä se lisäisi mitään elämäni riskejä että otin koko auton tuolla lainakorolla, sen sijaan että olisin pyrkinyt maksamaan 10000 tai vaikka koko 30000 euroa käteisellä ja minimoimaan lainan osuus. Kyseessä kun kuitenkin oli kiinteäkorkoinen laina joka pysyy koko laina-ajan 0%:ssa, riippumatta siitä vainna euribor nousisi tuhanteen prosenttiin. Silloin takkiinsa ottaisi minulle lainan myöntänyt luototusyhtiö, enkä minä.

Sehän käsiraha jää tilillesi, ja jos tulee jotain erityistarvetta lyhentää lainaa nopeasti jälkikäteen, sitten ottaa sen sieltä tililtä ja kuittaa sillä velkaa pois. Tosin jos tulisi työttömyyttä, kai pyrkisin pääsemään kalliista autosta eroon, mutta sillä ei ole vaikutusta siihen onko minulla tilillä kymppitonneja ja nollakorkoista autovelkaa kymppitonneja, vai tili tyhjä mutta ei velkaa.

Nämä laina-asiat ovat niin tapauskohtaisia, että niiden järkevyyttä varmaan kannattaa aina miettiä omista lähtökohdista. Jos esimerkiksi on suhdanneherkällä alalla töissä ja uuden työn saaminen ei tapahdu sormia napsauttamalla, niin "ilmaisenkaan" lainarahan ottaminen ainakaan isommissa määrin ei välttämättä ole järkevää. Jos sitten toimii ns. suojatyöpaikassa taikka vaikka lääkärinä hyvillä kuukausiansioilla, eli ansiotulot ovat turvatut, niin edullisen lainarahan ottaminen voi olla järkevää. Ne "säästetyt" rahat voi sitten vaikka sijoittaa niin kuin joku on sanonut, vaikka käytännön elämästä tiedän, että aika usein nuo "säästetyt" rahat menevät kulutukseen, eivätkä sijoituksiin. Joka tapauksessa jos aiemmin on ajellut vaikka 20t€ autolla ja nyt hankkii sen +50t€ auton vaikka viiden vuoden takaisinmaksuajalla, niin se lyhennyserä on joka tapauksessa maksettava oli tilanne mikä hyvänsä, ellei halua autosta luopua. Ajamista voi lähtökohtaisesti useimmiten jossain määrin vähentää, mutta takaisinmaksuerät pitää maksaa mahdollisista joustoista huolimatta kuitenkin takaisin. Näissä kuvioissa niin usein mietitään ns. suhteellisia kuluja, vaikka joskus on ihan hyvä pysähtyä miettimään, paljonko euroja sieltä tililtä lähtee joka kuukausi vaikka tähän autoiluun ja onko se sellaista tasoa, mihin on suostuvainen? Oma riskinottohalu toki aina myös vaikuttaa näihin, koska täysin velaton auto on kuitenkin riskimielessä aina vähäriskisin verrattuna rahoituksella ostettuun. Liisarit vielä omana lukunaan, mutta se edustaa aika pientä prosenttia markkinasta ja vaatii haltijaltaan entistä enemmän maksuhalukkuutta.
 
Kyllä kuukausittaisten kiinteiden kulujen lisääminen kasvattaa riskiä joutua ongelmiin tulojen tippuessa. Toki voi olla ettei sillä ole isossa kuvassa merkitystä kaikille.
Siitäkin huolimatta jos tilillä on lainaa vastaava määrä rahaa jolla voisi tarvittaessa kuitata lainan pois, ja siten nollata nuo kiinteät kulut?

Tuossa ajattelussa on nyt jotain mitä en ymmärrä...
 
Kuulostaa siltä, että tilanteesi on erilainen, kuin 99% prosentilla tämänkään foorumin käyttäjistä.

Vaikea uskoa. Me joskus töissä vertailtiin muutaman samanikäisen (ja vastaavan uran tehneen) kesken omaisuuksien arvoja. Yksi oli ostellut sijoitusasuntoja, toinen osakkeita, molemmilla asunnot ja autot velaksi. Vaikka noiden olisi pitänyt tuottaa enemmän me oltiin aika samoissa. Todennäköisesti koska on vaikea mokata ”maksa velat pois ja osta sitten indeksiä” strategiaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 579
Viestejä
4 501 006
Jäsenet
74 226
Uusin jäsen
Tober

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom