Niin siis sulla on kaasuauto (joka toki tarvittaessa toimii bensallakin)?
Lähinnä kiinnosti se paljonko sinulla menee keskimäärin rahaa per kk polttoaineisiin. Sähköauto ei liene yhtään sen halvempaa pestä yms., huoltokulut tosin saattavat olla alempia mutta mistä sitä tietää.
Jos vuotuista ajoa tulee 15tkm... no en tiedä, ei se minusta kovin paljolta tunnu joten voi olla siinä ja siinä kannattaako sinulle (vieläkään) sähköauton hankinta, siis taloudellisessa mielessä. Varsinkaan kun vaatimuslistasi (tila-auto, toimintamatka, peräkärry...) tarkoittaa että sähköautosi ainakin uutena olisi ehkä jossain 50000-80000€ hintaluokassa, riippuen mallista ja mitä kaikkea lisähärpäkettä oikeasti autoosi haluat.
EDIT: Niin mainitsithan toki että polttoainekulusi ovat n. 90€/kk. Näin äkkiseltään arvioimalla väittäisin ettei noin pienillä polttoainekuluilla sinulle ole ainakaan vielä taloudellista etua uuden täyssähköauton hankinnasta, varsinkaan jos a) sinulla ei ole nyt muuta syytä vaihtaa nykyistä autoasi uudempaa, eli se edelleen käy ja kukkuu vaikka seuraavat n vuotta, b) vaatimuksiisi sopivat sähköautot eivät ole niitä kaikkein halvimpia, veikkaan että yli 50000€ pitäisi ainakin varata (jos joku EV6, Ioniq 5 tai ID.4 onnistuisit saamaan vielä just tuohon hintaan, ja olisit tyytyväinen sen tiloihin ja ominaisuuksiin; en tiedä tuleeko noissa vetokoukku vakioina vai paljonko se vielä nostaisi hintaa).
Tuleeko tuo alle 100€/kk polttoainekulut pysyttelemään samalla tasolla tulevaisuudessakin, kun mainitsit jotain 300km työmatkoista talvisin? Niiden perusteella luulin että polttoainekulusi olisivat useita satasia kuukaudessa. Tietenkin jos tuollaisia matkoja tulee kerran kuukaudessa tai parissa, sitten ne eivät nosta kuluja niin paljoa, keskimäärin....
Minulle päätös oli helpompi koska minulla tullee kilometrejä ainakin kaksinkertaisesti sinuun verrattuna, minulle riitti toistaiseksi halvempi 30000€ sähköauto (koska minun ei tarvitse vetää peräkärryä eikä mahduttaa kolmea turvaistuinta taakse, eikä välttämättä ajaa yli 300km talvitaipaleita pysähtymättä), ja lisäksi uuden auton hankinta oli joka tapauksessa edessä (joten lisäalkuinvestointini sähköautoilulle ei ollut koko uuden sähköauton ostohinta, vaan hintaero vastaavanlaiseen uuteen tai uudehkoon polttomoottoriautoon, jonka itse karkeasti arvioin silloin n. 10000 euroksi, tai ehkä jopa alle; se olisi voinut olla hyvä vertailu jos olisin ostanut uuden tai uudehkon Renault Clion, paljonko sellaiset sitten maksoivat viime syksynä, heitän hatusta että jotain 20000 euron tietämillä kun sähköautoni oli hieman alle 30000€).