Tervetuloa Iisalmeen. Tästä kaupungista ei löydy ainuttakaan kunnon latauspistettä, kaikki on noita 11kw/22kw AC-latauspaikkoja joissa sitten tarvitsee type2-kaapelia.
Lähimmät oikeat latauspaikat on etelässä Lapinlahdella (50kw) ja pohjoisessa Sukevalla (225kw?)
Eikä taida löytyä naapurikunnista Kiuruvesi, Vieremä, Pielavesi akselilta myöskään kuin 11kw/22kw paskeita.
Kai tuo on yksi tapa saada matkalaiset jäämään edes vähän pidemmäksi aikaa kylään kun joutuu laturilla virumaan kauemmin. Tai sitten paahtamaan ohi seuraavalle kylälle jossa on kunnollinen latauspaikka.
Riippuu tietenkin siitä onko asiaa Iisalmeen (että viettäisi siellä sen tunnin tai pari lataillen 11/22kW AC:lla), vai ainoastaan ohiajamassa.
Sekä DC että AC-latausasemille on paikkansa ja roolinsa, en näe että AC-latausasemat olisivat poistumassa vaikka DC-latureita tuleekin lisää. AC-latausasemat sopivat hyvin asiointilatureiksi paikkoihin joihin ihminen menee tekemään muutakin, edes käymään kaupassa, tai ravintolassa, harrastamassa (kuntosalin paikoitus) tai muilla asioilla. Puhumattakaan hotellit ja motellit jotka ehkä haluavat tarjota latausmahdollisuuden asiakkailleen (tosin monille niistäkin riittäisi mielestäni jopa suko-latausmahdollisuus, jos auto tuppaa olemaan parkissa koko yön ja niitä on monta jotka haluavat latailla koko yön).
AC-latauspaikan, varsinkin jos siinä ei ole laskutusta, pystyttäminen esim. asiakkaita varten on paljon halvempaa kuin DC-laturiaseman perustaminen. Siksi on luonnollista että niitä tuntuukin ilmestyvän paljon nopeammin ja herkemmin varsinkin kaikenlaisten kauppakeskusten yms. yhteyteen.
DC-latausasemat sitten puoltavat asemaansa enemmän esim. moottoriteiden varsilla, bensa-asemilla jne Eli paikoissa minkä läpi ihmiset tosiaankin ovat lähinnä pyrkimässä jonnekin, ja haluavat viettää aikaa paikalla enintään käydäkseen pissalla ja hakeakseen sämpylän, tai ei edes sen vertaa. Toki takseja ja muita ammattisähköautoilijoita varten DC-pikalatausasemia tarvitaan myös taajamiin, sähkötakseilla ei ole aikaa venailla paria tuntia AC-latauksen perässä, jos sattuu olemaan niin paljon pitkiä ajoja että tarvitsee nopeaa lisälatausta kesken työpäivän eikä saa kestää latailu lyhyttä lounastaukoa pidempään.
Katselin tuossa just yksi päivä jenkkiläisen Tesla-tubettajan avautumista siitä miten huonosti Las Vegasissa oli Teslan superchargereita (verrattuna käyttäjämäärään), tai siis että hän ja kaverinsa Tesla joutuivat jonottamaan niille ja jonottaminen oli aikamoista härdelliä jonossa etuilijoineen jne. Hänellä oli siinä ihan hyviä pointteja, kuten että DC-latausasemien yleistymistä rajoittaa se etteivät ne välttämättä ole ainakaan vielä mikään kovin kannattava bisnes (iso alkuinvestointi, ja onko kalliille DC-latausasemalle vielä tarpeeksi asiakkaita jotka ovat valmiita maksamaan tarpeeksi premiumia lataussähköstään jotta alkuinvestoinnin saa kuoletettua järkevässä ajassa ja jopa tehtyä joskus voittoakin), ja yhtenä parannuksena asiaan hän ehdottikin että myös AC-peruslatausasemia tarvitaan paljon lisää koska monille tosiaan riittää niissä latailu päivän aikana, ja sitten DC-pikalatausasemat riittävät paremmin niille joilla on oikeasti kiire latailunsa kanssa, esim. läpiajajat.