Yleistä keskustelua sähköautoista

Ja vaikka sen jättää päälle niin toiminta lakkaa 20% kohdalla eli akku ei mene tyhjäksi.
 
Oisko kaikkien aika koettaa ne lasit X päästä ja lukea muutamaan kertaan aina teksti, mitä rupeaa kommentoimaan.

En löydä kohtaa, missä kerrotaan yleisesti Teslan olevan paska. Löydän kritiikkiä ominaisuuden X virrankulutuksesta. Luullakseni en itsekään ole Volkswagen -vihaaja, kun olen erittäin pettynyt sen nykymallin ratin hipaisukytkimiin?

En myöskään kokisi, että joku vasta-argumentoija olisi fani, kun korostaisi sen ominaisuuden Y hyviä puolia.


Onhan se nyt hienoa, että Tesla aiheuttaa keskustelua. Ei tää nyt taida kuitenkaan tuoda lisäarvoa, kun virrankulutuskritiikki on melkoista mielikuvitusta ja vihaa, ja perustellut vasta-argumentit ominaisuuden uniikkiudesta on fanitusta?



Itse olen sitä mieltä aiheesta, että Sentry on puolivillaisesti toteutettu. Toisaalta uskon, että mm. Tegen esittämien sekä muiden seikkojen vuoksi koko käyttöjärjestelmä ja mahdollisesti ne kameratkin voisi olla tarve muuttaa, jotta Sentry saataisiin ulos nykyominaisuuksin pienemmällä virrankulutuksella. Oman kokemuksen perusteella oli aika iso työ saada web-kameran kuvavirrasta analysoitua yhtään mitään, mielelläni olisin vaihtanut kameran johonkin tarkoitukseen sopivampaan - tämä lienee tilanne nyt Teslallakin virrankulutuksen näkökulmasta.
 
En tarvitse tesla-laseja sen toteamiseen, että kyseessä on erittäin hyvä ja käyttökelpoinen ominaisuus kun jätän auton väliaikaisesti kodin ulkopuolelle parkkiin. Ehkäpä ominaisuutta ei ole tarkoitettu tilanteisiin, joissa auto seisoo viikkokaupalla ilman latausta? Vaatii kyllä melkoista mielikuvitusta Tesla-vihaajalta, että tämänkin saa käännettyä Teslan haukkumiseksi, onnittelut.
Lentokentälle yms. tuo olisi käyttökelpoinen ja itselle olisi ollut tarpeen edellisen auton kyljistä päätellen. Ja sinä itse tämän trollina päässäsi käänsit teslan haukkumiseksi. Minulle Tesla on yks automerkki siinä missä muutkin, ei mitään muuta. Huutaisin naama ihan yhtä punaisena, jos tuo Mii söis akun parissa viikossa "featuren" takia. Ja ID sarjaa olen varmaan jo ihan tarpeeksi tässäkin ketjussa haukkunut.

Tege, se 20% varmaan lämmittää tosi paljon, kun matkaa kotiin 200 km ja takana 6-8 h matkustamista ;) Ominaisuus loppuisi myös kesken pidemmillä reissuilla (on se toki silti parempi että saa 3/4 esim. katettua). Näin ihan omasta näkökulmasta mitä tuo tarkoittaisi.

Ja Realistic, kiitos :) Eihän koko hommassa mitään järkeä ole. Fanitusta minusta on tuossa se, että mitä tahansa puolustusta tarjotaan sen sijaan, että tyynesti todettaisiin kyseessä olevan suunnitteluvika.
 
Viimeksi muokattu:
Huutaisin naama ihan yhtä punaisena, jos tuo Mii söis akun parissa viikossa "featuren" takia.

Eihän tuota ominaisuutta ole mikään pakko Teslassa laittaa päälle. Eli sinun mielestäsi olisi parempi jos ominaisuutta ei olisi Teslassa lainkaan?

Mielestäni on ihan luonnollista että tuollainen ominaisuus kuluttaa akkua. Varmaan vääränlaiset lasit päässä sitten, sori :)
 
Eihän tuota ominaisuutta ole mikään pakko Teslassa laittaa päälle. Eli sinun mielestäsi olisi parempi jos ominaisuutta ei olisi Teslassa lainkaan?

Mielestäni on ihan luonnollista että tuollainen ominaisuus kuluttaa akkua. Varmaan vääränlaiset lasit päässä sitten, sori :)
Enhän minä nyt noin ole kirjoittanut, johan olen todennut ominaisuuden hyväksi. Haloo. Akun kulutus on luonnollista ja pakollista. Helvetillinen akunkulutus on vika, jonka pitäis näkyä vaikka olis mitkä lasit päässä. Eiköhän tämä ollut tässä.
 
Eihän tuota ominaisuutta ole mikään pakko Teslassa laittaa päälle. Eli sinun mielestäsi olisi parempi jos ominaisuutta ei olisi Teslassa lainkaan?

Mielestäni on ihan luonnollista että tuollainen ominaisuus kuluttaa akkua. Varmaan vääränlaiset lasit päässä sitten, sori :)
Parempi olisi jos se veisi sähköä vähemmän kuin heti valmis kiuas. Luonnollista ei ole että se kuluttaa 200W. Ei sitten millään mittarilla.
 
Tege, se 20% varmaan lämmittää tosi paljon, kun matkaa kotiin 200 km ja takana 6-8 h matkustamista ;) Ominaisuus loppuisi myös kesken pidemmillä reissuilla (on se toki silti parempi että saa 3/4 esim. katettua). Näin ihan omasta näkökulmasta mitä tuo tarkoittaisi.
Saahan sen auton jätettyä sinne laturiin ja latailee kun tarve. Onhan se toki sitten extraa kun noin 5kwh menee päivässä.

Riippuen latauspaikasta/parkkipaikasta se lataus voi kuulua sen parkkipaikan hintaan eli tällöin ei lisäkustannuksia tule.

Toki aina voi tehdä asiat paremmin ja Teslalla on paljon tehtävää kun joitakin asioita vain puuttuu. Ne toteutettiin mutta jätettiin siihen.
Esim. puhelinluettelosta voisi hakea kirjaimilla ja videon toistossa voisi olla pikakelaus.

Edit. Tuossa videossa sentryn lisä siis lienee joku 50W eli aika lähellä näitä ip-kameroita johon verrattu.

Teslan BMS on oma juttunsa minkä takia voi olla että auto on päällä sentryn kanssa, että saa myös muut anturit mukaan tai sitten liittyy siihen että vaaditaan PC käyntiin. Eipä näitä tiedä mutta kiinnostuneet voi Googlata.
 
PC veisi Nassia enemmän watteja joka tapauksessa jos sillä ajettaisiin valvontasoftaa.

Teslan MCU on heikompitehoinen kuin halvinkaan nyky-NAS. Nyky MCU:ssa on käytössä vanha Atom prosessori, joten se on oikeastaan vain halpa-NAS nätillä ruudulla. Sen takia se lagaa tietyissä tilanteissa myös, mutta eipä tuo prossu montaa wattia pitäisi haukata siinäkään.

Ongelma Teslassa onkin että heille kamera on sensori, ei mikään kamera jossa itsessään on äly rakennettu sisään. Tämä on se ero minkä takia homma vie Teslalla enemmän watteja vrt IP-kamera.

Ongelma on pikemminkin siinä, ettei Tesla kykene pitämään vain tarvittavaa tavaraa päällä. Eli Sentryn kytkeminen ei suinkaan pidä vain sitä tarvittavaa PC:tä ja kameroita päällä, vaan varmaankin jokaista asiaa joka koneesta löytyy. Eihän Sentry ole sinäänsä monimutkainen ja tuollainen perus-NAS sisältää varmasti kehittyneemmän valvontasoftan, Sentry ei tunnista kuin liikkeen heikosti (ei se kaikkia tapahtumia aina tallenna, mutta toki varmaan jos auto siihen osuisi).

Eli kaikki hienoudet ovat luultavasti päällä, mutta niitä ei käytetä. Puuttuu siis virranhallinta tuolta osin. Tämä antaa mun mielestä hieman kuvaa siitä, että itse ominaisuus on jälkikäteen tullut jollekin mieleen ja se on vain väsätty miten helpoiten saatu. Ja siihen se on sitten jätetty, aivan kuten moni muukin asia autossa joka voi olla ajatuksena hyvä - mutta toteutus ontuu eikä kukaan tunnu korjaavan kun luultavasti ainoa tapa saada ylennyksiä Teslalla on miellyttää tirehtöörin FSD-unelmia.
 
Todennäköisesti näin. Teslassa on paljon asioita joita on tehty hetken mielijohteesta mutta mitään ei ole viimeistelty. Potentiaalia on mutta ilmeisesti kaikki paukut on laitettu FSD:n ja muu tulee sitten perässä.

Tiedä sitten koska V11 tulee muille kuin uuteen Model S saataville. Siinä voi olla paljon muutoksia mutta aika vähän näkynyt juttuja mitä muuttuu muuta kuin GUI.
 
Ehkä päällimmäisenä tätä fiilistä tuo, että ekat 1,5v auto säännöllisesti parani päivitysten myötä ja autossa pysy tuore fiilis. Nyt edellinen iso päivitys joka toi mitään konkreettista puolisen vuotta sitten lähinnä paskoi UI:n, ja sen jälkeen onkin kuulunut lähinnä sirkkojen soittoa. Minor bug fixes ja cold weather improvements viidettä kertaa peräkkäin huomaamatta mitään eroa missään
Pakko kai oli alussa korjata isoimmat bugit kun tuote julkaistu kiireellä hieman puutteellisena.

Tulee vähän mieleen 2010 alun älypuhelimet, joiden käytettävyys ja ominaisuudet saattoi muuttua paljonkin 1-2v aikana :)

Tässä kun luin jengin carplay ym. media juttuja niin tuli mieleen että kun ennen lapsena pelasi tietokoneella autopeliä ja kuvitteli oikeasti ajavan autoa, niin nykyään vissiin ajetaan autolla tietokonetta :)
 
Lupaava aihe keskustelulla, mutta keskustelu näyttää olevan karmeeta jankkaamista, että kenellä on väärä *mielipide*. Ei jatkoon.
 
  • Tykkää
Reactions: Hzz
Sanokaas nyt mitä hyötyä on (kia ev6 ja ioniq 5) 800v latausjärjestelmästä suomessa? Onko täällä sellaisia latureita että esim hki-ruka -reissulla hyötyisi ko autojen nopeamnasta latauskyvystä? Jossain kalliissa autossa (taycan?) taitaa tuollainen jo ollakin mutta mikä on käytännön merkitys?
 
Eikös se ole hyvä jos autoon saa kameravalvonnan? Selkeästi voivat koodaamalla optimoida kovaa virrankulutusta tulevaisuudessa, mutta onhan tuollainen kiva lisäominaisuus.
 
Sanokaas nyt mitä hyötyä on (kia ev6 ja ioniq 5) 800v latausjärjestelmästä suomessa? Onko täällä sellaisia latureita että esim hki-ruka -reissulla hyötyisi ko autojen nopeamnasta latauskyvystä? Jossain kalliissa autossa (taycan?) taitaa tuollainen jo ollakin mutta mikä on käytännön merkitys?

Mitä isommat voltit niin sitä pienemmät ampeerit, teoriassa ohuemmat kaapelit riittää ja lämmöt alhaisemmat. Taycan pystyy ottamaan 350kw teholla latausta sisään ainakin tietyillä porschen omilla latauspisteillä, tulevaisuudessa ehkä Ionityn latureilla.

Mutta kaippa nuo isommat voltit mahdollistaa joskus isommat latausnopeudet.
 
Eikös se ole hyvä jos autoon saa kameravalvonnan? Selkeästi voivat koodaamalla optimoida kovaa virrankulutusta tulevaisuudessa, mutta onhan tuollainen kiva lisäominaisuus.
Minustakin tuo on hyvä ominaisuus jos sen saa helposti päälle ja pois. Tai oletusarvoisesti päälle että se ois vakiona pois.
 
Teslan MCU on heikompitehoinen kuin halvinkaan nyky-NAS. Nyky MCU:ssa on käytössä vanha Atom prosessori, joten se on oikeastaan vain halpa-NAS nätillä ruudulla. Sen takia se lagaa tietyissä tilanteissa myös, mutta eipä tuo prossu montaa wattia pitäisi haukata siinäkään.



Ongelma on pikemminkin siinä, ettei Tesla kykene pitämään vain tarvittavaa tavaraa päällä. Eli Sentryn kytkeminen ei suinkaan pidä vain sitä tarvittavaa PC:tä ja kameroita päällä, vaan varmaankin jokaista asiaa joka koneesta löytyy. Eihän Sentry ole sinäänsä monimutkainen ja tuollainen perus-NAS sisältää varmasti kehittyneemmän valvontasoftan, Sentry ei tunnista kuin liikkeen heikosti (ei se kaikkia tapahtumia aina tallenna, mutta toki varmaan jos auto siihen osuisi).

Eli kaikki hienoudet ovat luultavasti päällä, mutta niitä ei käytetä. Puuttuu siis virranhallinta tuolta osin. Tämä antaa mun mielestä hieman kuvaa siitä, että itse ominaisuus on jälkikäteen tullut jollekin mieleen ja se on vain väsätty miten helpoiten saatu. Ja siihen se on sitten jätetty, aivan kuten moni muukin asia autossa joka voi olla ajatuksena hyvä - mutta toteutus ontuu eikä kukaan tunnu korjaavan kun luultavasti ainoa tapa saada ylennyksiä Teslalla on miellyttää tirehtöörin FSD-unelmia.

Kameroiden kuvavirran käsittely tapahtuu ajotietokoneessa, joka vastaa tehoiltaan ja virrankulutukseltaan peli-PC:tä. Siksi järjestelmä on niin janoinen. HW2.5:ssä on Nvidian Drive PX2 -laskentayksikkö, joka vetää n. 250 wattia. HW3:n olettaisin pysyvän alle 100 watissa.

Oli miten oli, koska Sentry perustuu hahmontunnistukseen useasta kuvalähteestä korkean laskentatehon keskusyksiköllä, se tulee väistämättä viemään kohtalaisesti virtaa. Ainoa tapa laskea virrankulutusta olisi laskea sitä aikaa, jolloin hahmontunnistus on päällä. Sentrystä pitäisi ts. tehdä kerrostunut: 1. taso pelkkä ultraääni, 2. taso täysi kamera- ja laskentaresurssi. Tällä ei kuitenkaan pääsisi yhtä hyvään turvajärjestelmään.

E: Joku NASin valvontasofta on kompleksisuudeltaan aivan triviiali toteuttaa. Ne yksinkertaisimillaan vertaavat kahta kuvaa toisiinsa ja jonkin thresholdin ylittävä ero laukaisee tunnistuksen. Käsittelynopeus voi olla esim. kaksi matalaresoluutioista ruutua viidessä sekunnissa. Nämä tunnistavat liikkeeksi mm. auringon heittämän varjon muuttumisen, kuten kuka tahansa kaupallisia valvontajärjestelmiä käyttänyt tietää. Tämän tason tunnistus ei todellakaan riitä Sentryn toimintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Minustakin tuo on hyvä ominaisuus jos sen saa helposti päälle ja pois. Tai oletusarvoisesti päälle että se ois vakiona pois.

Kuulostaa hyvältä idealta mutta miten toi käytännössä sitten kuvaa? Jos se saa kuvattua että valkoinen Nissan kolhii autoasi parkkipaikalla niin mitä sillä tiedolla oikeastaan tekee (ja voiko siitä edes varmasti todistaa että kolhaisi). Tuskin poliisi ehtii tutkimaan tuollaisia? Jos näkyy rekkari niin toki parempi.

EDIT: saako tuon päälle myös ajossa?
 
Kameroiden kuvavirran käsittely tapahtuu ajotietokoneessa, joka vastaa tehoiltaan ja virrankulutukseltaan peli-PC:tä. Siksi järjestelmä on niin janoinen. HW2.5:ssä on Nvidian Drive PX2 -laskentayksikkö, joka vetää n. 250 wattia. HW3:n olettaisin pysyvän alle 100 watissa.

Oli miten oli, koska Sentry perustuu hahmontunnistukseen useasta kuvalähteestä korkean laskentatehon keskusyksiköllä, se tulee väistämättä viemään kohtalaisesti virtaa. Ainoa tapa laskea virrankulutusta olisi laskea sitä aikaa, jolloin hahmontunnistus on päällä. Sentrystä pitäisi ts. tehdä kerrostunut: 1. taso pelkkä ultraääni, 2. taso täysi kamera- ja laskentaresurssi. Tällä ei kuitenkaan pääsisi yhtä hyvään turvajärjestelmään.

E: Joku NASin valvontasofta on kompleksisuudeltaan aivan triviiali toteuttaa. Ne yksinkertaisimillaan vertaavat kahta kuvaa toisiinsa ja jonkin thresholdin ylittävä ero laukaisee tunnistuksen. Käsittelynopeus voi olla esim. kaksi matalaresoluutioista ruutua viidessä sekunnissa. Nämä tunnistavat liikkeeksi mm. auringon heittämän varjon muuttumisen, kuten kuka tahansa kaupallisia valvontajärjestelmiä käyttänyt tietää. Tämän tason tunnistus ei todellakaan riitä Sentryn toimintaan.

... mutta sitä "liikkuuko kuvassa mikään" -tunnistusta voisi käyttää herätteenä siihen, onko se tekoälypohjainen kuvantunnistus edes päällä.

Mikäli kuvassa ei liiku mikään, on ihan turha laskea ihan samaa stillikuvaa virtasyöpöllä neuroverkolla monta kertaa sekunnissa.

Eli vaikka se sentry-mode hetkellisesti maksimissaan voi viedä sen luokkaa 250 wattia, voisi sen laskentayksiköistä suurin osa idlata suurimman osan ajasta, jolloin keskimääräinen virrankulutus voisi olla paljon pienempi. Ja sitten kun kuvassa liikkuisi jotain, herätettäisiin virtasyöpöt tekoäly-ytimet ja analysoitaisiin, mitä siellä tapahtui, tarviiko reagoida.

Jos näin ei tehdä, tarkoittaa se sitä, että systeemin virranhallinta on tehty huonosti.
 
Ei, mutta ymmärtääkseni ajossa kamerat kuvaavat koko ajan ja tallentavat äkkijarrutuksen tms kohdalla lyhyen pätkän (30 sek?) ennen tapahtumaa ja tapahtuman.

Käyttöliittymässä on myös nappi, jota ajossa painamalla auto tallentaa painamista edellisen minuutin osalta kaikkien kameroiden streamit usb tikulle.
 
Käyttöliittymässä on myös nappi, jota ajossa painamalla auto tallentaa painamista edellisen minuutin osalta kaikkien kameroiden streamit usb tikulle.
Kyllä on nappi ja se tallentaa viimeiset 10 minuuttia. Tai voi aktivoida option, että painaa tööttiä niin tekee saman.

Teslassa on siis kaksi ominaisuutta.
Ajon aikana tapahtuva dashcam joka tallentaa max 1h ja ylikirjoittaa tätä dataa.
Sentry moodilla joka toimii kun auto on parkissa ja tallentaa ne eventit kun joku osuu tai on liian lähellä. Ja nämä myös 10min kokonaisuuksissa.
 
Dashcam/Sentry tarkoitti omalla kohdalla tuollaisen vajaan parin tonnin korjauskeikan saamista vahingon aiheuttaneen piikkiin. On ihan kiva ominaisuus, kun jotain sattuu.
 
Kuinka moni täällä on tehnyt valinnan ID4:n ja Enyaqin väliltä? Kiinnostaisi kuulla näkemyksiä mitkä asiat painoivat kupissa.

Tuli koeajettua ID4 pidemmän aikaa (204hp versio) ja olihan se oikean hyvän tuntuinen. Hipaisunäppäimiin tottui aika nopeasti ja laatutaso oli todella vakuuttava verrattuna erääseen toiseen sähköautomerkkiin verrattuna. Enyaqia en ole koeajanut vielä mutta sisältä Enyaq vaikuttaa vieläkin paremmalta, kontti on hieman isompi ja perinteiset napit miellyttävät.

Samaten Enyaqin isompi skriini vaikuttaa paremmalta ainakin koeistumisen perusteella.

Oliko niin että kaikissa ID4:ssa on vakiona 11KW laturi mutta Enyaqissa vain 7KW (pl. kalliimmat mallit)?
 
Kuinka moni täällä on tehnyt valinnan ID4:n ja Enyaqin väliltä? Kiinnostaisi kuulla näkemyksiä mitkä asiat painoivat kupissa.

Tuli koeajettua ID4 pidemmän aikaa (204hp versio) ja olihan se oikean hyvän tuntuinen. Hipaisunäppäimiin tottui aika nopeasti ja laatutaso oli todella vakuuttava verrattuna erääseen toiseen sähköautomerkkiin verrattuna. Enyaqia en ole koeajanut vielä mutta sisältä Enyaq vaikuttaa vieläkin paremmalta, kontti on hieman isompi ja perinteiset napit miellyttävät.

Samaten Enyaqin isompi skriini vaikuttaa paremmalta ainakin koeistumisen perusteella.

Oliko niin että kaikissa ID4:ssa on vakiona 11KW laturi mutta Enyaqissa vain 7KW (pl. kalliimmat mallit)?
En ole koeajanut kumpaakaan, mutta olen kuullut ja itseä voisi häiritä enyaqin kauempana oleva mittaristo. Onko tästä kellään täällä hands on kokemusta?
 
Kuinka moni täällä on tehnyt valinnan ID4:n ja Enyaqin väliltä? Kiinnostaisi kuulla näkemyksiä mitkä asiat painoivat kupissa.
Itse otin ID4:n mutta syynä ihan pelkästään törkeän halpa kuukausihinta. Enyaq on noista varmaan se käytännöllisin ja perinteisin vaihtoehto, mutta ulkonäkö on jopa liian perinteinen vaikka ei varsinaisesti ruma olekaan. Omalla rahalla olisin voinut päätyä jopa Audin Q4:ään tai ennemmin vielä kahteen tulevaan korealaiseen.
 
Kyllä on nappi ja se tallentaa viimeiset 10 minuuttia. Tai voi aktivoida option, että painaa tööttiä niin tekee saman.

Teslassa on siis kaksi ominaisuutta.
Ajon aikana tapahtuva dashcam joka tallentaa max 1h ja ylikirjoittaa tätä dataa.
Sentry moodilla joka toimii kun auto on parkissa ja tallentaa ne eventit kun joku osuu tai on liian lähellä. Ja nämä myös 10min kokonaisuuksissa.
Ilmeisesti saa tallentamaan myös ilman ylikirjoitusta kaikki ajot. Monellahan on noita vähän isompia ssd usb levyjä teslassa tallentamassa kaiken. Yhden teslakuskin kanssa jutellessa itsellekin vasta tuli tämä tutuksi.
 
En ole koeajanut kumpaakaan, mutta olen kuullut ja itseä voisi häiritä enyaqin kauempana oleva mittaristo. Onko tästä kellään täällä hands on kokemusta?
Kävin ajolla. Mittaristo ei sinänsä haitannut, kun sisältö siinä muutenkin oli aika vähäinen ja pelkistetty. Olelliset asiat näkyivät selkeästi ratin takaa. Ulkonäöllisesti toki hassu ratkaisu.

HUD kanssa tuota ei varmaan edes tarvitsisi miettiä.
 
Aivan, seison korjattuna. Auto tallentaa siis kymmenen erillistä 1 min clippiä kun nappia painaa.
Pitää tarkistaa mutta mielestäni yksi clippi mikä on 10min eri kameroilta.
Ilmeisesti saa tallentamaan myös ilman ylikirjoitusta kaikki ajot. Monellahan on noita vähän isompia ssd usb levyjä teslassa tallentamassa kaiken. Yhden teslakuskin kanssa jutellessa itsellekin vasta tuli tämä tutuksi.
Isoja levyjä saa laittaa mutta dashcam kierrättää tunnin looppia. Erikseen tallennetut ja sentryt jää talteen ja formatoimalla pois tai manuaalisesti deletoimalla.

Sitten on toki 3rd ratkaisuja raspille millä saa kaiken liven myös talteen.
 
Siinä onkin purtavaa. Autokannen nurkat vielä täynnä viinaa ja cocktail onkin valmis.
Sitten joskus 10-15v päästä, kun liikenteessä on kaikenlaista vehjettä. Joku vielä vaihtanut omat duracellit tilalle.

 
Siinä onkin purtavaa. Autokannen nurkat vielä täynnä viinaa ja cocktail onkin valmis.
Sitten joskus 10-15v päästä, kun liikenteessä on kaikenlaista vehjettä. Joku vielä vaihtanut omat duracellit tilalle.

Jos ympäri eurooppaa, niin olisi hau :hmm: ska knoppitieto minkä merkkiset autot siellä kipinöi?
 
Eikö noissa sama akkutekniikka suunnilleen ole kaikissa. Että mitä enemmän niin sitä todennäköisemmin siellä palo joskus alkaa. Sitä odotellessa kun pari kolme vierekkäistä täyssähköä sulattaa laivan välikannet :rolleyes:
 
Eikö noissa sama akkutekniikka suunnilleen ole kaikissa. Että mitä enemmän niin sitä todennäköisemmin siellä palo joskus alkaa. Sitä odotellessa kun pari kolme vierekkäistä täyssähköä sulattaa laivan välikannet :rolleyes:

Niinpä. Keksin juuri ratkaisun tähän - proomu perään missä sähköautot matkustaa, riittävän pitkä naru tai puomi, niin laiva voi huoletta purjehtia satamaan, missä proomun voi hallitusti upottaa.
 
Niinpä. Keksin juuri ratkaisun tähän - proomu perään missä sähköautot matkustaa, riittävän pitkä naru tai puomi, niin laiva voi huoletta purjehtia satamaan, missä proomun voi hallitusti upottaa.

Siihen proomuun voidaan rakentaa semmoinen hallittava upotussysteemi, että vedenpinta nousee sähköautojen ovien puoleen väliin ja akkupalot tukehtuvat automaattisesti. Sen jälkeen proomu voidaan nostaa uudelleen pinnalle kokonaan ja ajella satamaan.
 
Noh noh, ei tuo nyt täysin turha huoli ole. Määrä lisääntyy ja niinkuin haastatteluista käy ilmi, akkupaloissa lämmöt nousevat jopa 1000 C. Niitä kun pistää muutaman vierekkäin laivan sisäkannelle niin huonostihan siinä käy. Niitä kun ei saa sammumaan.
 
Noh noh, ei tuo nyt täysin turha huoli ole. Määrä lisääntyy ja niinkuin haastatteluista käy ilmi, akkupaloissa lämmöt nousevat jopa 1000 C. Niitä kun pistää muutaman vierekkäin laivan sisäkannelle niin huonostihan siinä käy. Niitä kun ei saa sammumaan.
Kyllähän ne sammuu, ongelma on se että ne syttyvät uudelleen. laivassa ymmärrettävistä syistä on tarjolla loputon määrä painevettä millä kontrolloida tilannetta siihen asti että jotain saadaan tehtyä. Ei siellä mitkään akut polttoleikkaa kansia auki jos miehistö on ajantasalla mihin uutisesta päätellen kaikkialla pyritään.
 
Ylen jutussahan tuohon on varsin yksinkertainen ratkaisu näytettynä.
Se mikä jutussa jäi sanomatta, ettei ongelma ei ole välttämättä se sähköautojen spontaani syttyminen (vaikka "ylilatausta" höpöiltiinkin), vaan jos ylipäätään syttyy autokannella tulipalo, vaikkapa tyypillisemmin käytettynä rahdattu diesel, sytyttää se myös muut autot.


Kuinka moni täällä on tehnyt valinnan ID4:n ja Enyaqin väliltä? Kiinnostaisi kuulla näkemyksiä mitkä asiat painoivat kupissa.

Tuli koeajettua ID4 pidemmän aikaa (204hp versio) ja olihan se oikean hyvän tuntuinen. Hipaisunäppäimiin tottui aika nopeasti ja laatutaso oli todella vakuuttava verrattuna erääseen toiseen sähköautomerkkiin verrattuna. Enyaqia en ole koeajanut vielä mutta sisältä Enyaq vaikuttaa vieläkin paremmalta, kontti on hieman isompi ja perinteiset napit miellyttävät.

Samaten Enyaqin isompi skriini vaikuttaa paremmalta ainakin koeistumisen perusteella.

Oliko niin että kaikissa ID4:ssa on vakiona 11KW laturi mutta Enyaqissa vain 7KW (pl. kalliimmat mallit)?
En sietänyt hipaisunappeja. Sisusta miellyttää aavistuksen enemmän Skodassa. Varustelussa (eli niiden paketoinneissa) oli talvella jotain, joka Skodan puolella oli itselle sopivammin valittavissa, en enää muista mikä.

Kaikissa Enyaqeissa on 11kW laturi, mutta vakiona vain 50 kW DC-lataus. Rahalla saa 130 kW kaikkiin. (kuulemma testauksessa on vieläkin nopeampi, mutta ei välttämättä toteudu)
 
En sietänyt hipaisunappeja. Sisusta miellyttää aavistuksen enemmän Skodassa. Varustelussa (eli niiden paketoinneissa) oli talvella jotain, joka Skodan puolella oli itselle sopivammin valittavissa, en enää muista mikä.

Kaikissa Enyaqeissa on 11kW laturi, mutta vakiona vain 50 kW DC-lataus. Rahalla saa 130 kW kaikkiin. (kuulemma testauksessa on vieläkin nopeampi, mutta ei välttämättä toteudu)

Kävin itse huvikseen potkimassa myös Q4:sen renkaat, jonka UX on nähtävästi ID:n ja Enyaqin välillä; keskikonsolissa oikeat painikkeet, ratissa nuo samat kuin Volkkarissa, pl. vakkari on Audin vakiopaikalla omassa viiksessään.

Mittaristo on kuljettajalle niin paljon parempi, etten edes enää ymmärrä kuka tuon ID4:sen "mittariston" on todennut ihmiskäyttöön soveltuvaksi.

Muutoin aika muovinen kokemus, noin 70k€ (takaveto, quattro kymppi lisää) autoksi. Eivät jaksaneet edes ovia ja kojelautaa päivittää vastaamaan jotain A3-tasoa, paremmista puhumattakaan.
 
Kaikissa Enyaqeissa on 11kW laturi, mutta vakiona vain 50 kW DC-lataus. Rahalla saa 130 kW kaikkiin. (kuulemma testauksessa on vieläkin nopeampi, mutta ei välttämättä toteudu)
60kWh mallissa pikalataus on up-to 100kW ainakin tällä hetkellä.
 
Onko tuo oikeasti rautarajoitus (50kW / 125kW) vai onko siellä softalla rajoitettu keinotekoisesti noita akkulatauksia? Tuntuu omituiselta että tekisivät akkupaketista kahta eri versiota (id3:ssa näyttää tuo 45kWh malli olevan 50kW latauksella, 58kWh on 100kW ja isoin on 125kW).
 
Kävin itse huvikseen potkimassa myös Q4:sen renkaat, jonka UX on nähtävästi ID:n ja Enyaqin välillä; keskikonsolissa oikeat painikkeet, ratissa nuo samat kuin Volkkarissa, pl. vakkari on Audin vakiopaikalla omassa viiksessään.

Mittaristo on kuljettajalle niin paljon parempi, etten edes enää ymmärrä kuka tuon ID4:sen "mittariston" on todennut ihmiskäyttöön soveltuvaksi.

Muutoin aika muovinen kokemus, noin 70k€ (takaveto, quattro kymppi lisää) autoksi. Eivät jaksaneet edes ovia ja kojelautaa päivittää vastaamaan jotain A3-tasoa, paremmista puhumattakaan.
Ei se tee autosta 70 k€:n autoa, että lataa sen suurella määrällä lisävarusteita 70 k€ hintaiseksi.

Perusauto maksaa hinnaston mukaan 48 995,16 € (125 kW, 55/52 kWh, takaveto). Kalliin akun (ja elinkaaren aikana säästyneiden polttoaineiden) takia oikea verrokki sisustaltaan olisi korkeintaan 40 k€ maksava polttomoottorinen SUV premium-merkiltä. Voi olla, että Q4 on niihinkin verrattuna muovinen ja halpa, mutta ainakaan 70 k€ maksaviin ei ole mitään järkeä verrata.

Isoakkuinen maksaa 51 724,95 € (150 kW, 82/77 kWh, takaveto), eli hyvin kohtuulliset +2,7 k€ suuremmasta tehosta ja selvästi suuremmasta akusta. Samalla tosin mennään hankintatuen rajan yli. Isoakkuinen Quattro maksaa 62 305,31 € (220 kW, 82/77 kWh, neliveto). Nelivedosta muutaman tonnin lisähinta on normaalia, joten tehojen kasvatus 300:aan heppaan maksaa 6-8 k€.

 
Itse kävin Q4:n koeajamassa joku aika sitten. Yllättävän pieni ero ID4:een. Melkein Enyaq tuntui kolmikosta laadukkaimmalle. Audi ehkä kaikkein perinteisin (enimmäkseen positiivisessa mielessä), mittaristo paras, mutta yllättäen keskinäyttö ja sen käyttöliittymä tuntui huonoimmalta näistä. Se taitaa olla pitkälti sama mitä muissa Audeissa.

Perusauto maksaa hinnaston mukaan 48 995,16 € (125 kW, 55/52 kWh, takaveto).
...
Isoakkuinen maksaa 51 724,95 € (150 kW, 82/77 kWh, takaveto), eli hyvin kohtuulliset +2,7 k€ suuremmasta tehosta ja selvästi suuremmasta akusta. Samalla tosin mennään hankintatuen rajan yli. Isoakkuinen Quattro maksaa 62 305,31 € (220 kW, 82/77 kWh, neliveto). Nelivedosta muutaman tonnin lisähinta on normaalia, joten tehojen kasvatus 300:aan heppaan maksaa 6-8 k€.

Nämä on Suomessa hinnoiteltu jotenkin kummallisesti. Ainoastaan tuo keskimmäinen e-tron 40 linjassa mitä vaikka saksassa maksaa. Siellä 35 on 5600€ halvempi ja 50 quattro taasen 6100€ kalliimpi. Varusteissa voi toki olla eroja, mutta silti. 35:lla kalastellaan hankintatukia ja 50:llä kuoritaan kermaa.
 
Kameroiden kuvavirran käsittely tapahtuu ajotietokoneessa, joka vastaa tehoiltaan ja virrankulutukseltaan peli-PC:tä. Siksi järjestelmä on niin janoinen. HW2.5:ssä on Nvidian Drive PX2 -laskentayksikkö, joka vetää n. 250 wattia. HW3:n olettaisin pysyvän alle 100 watissa.

Oli miten oli, koska Sentry perustuu hahmontunnistukseen useasta kuvalähteestä korkean laskentatehon keskusyksiköllä, se tulee väistämättä viemään kohtalaisesti virtaa. Ainoa tapa laskea virrankulutusta olisi laskea sitä aikaa, jolloin hahmontunnistus on päällä. Sentrystä pitäisi ts. tehdä kerrostunut: 1. taso pelkkä ultraääni, 2. taso täysi kamera- ja laskentaresurssi. Tällä ei kuitenkaan pääsisi yhtä hyvään turvajärjestelmään.

E: Joku NASin valvontasofta on kompleksisuudeltaan aivan triviiali toteuttaa. Ne yksinkertaisimillaan vertaavat kahta kuvaa toisiinsa ja jonkin thresholdin ylittävä ero laukaisee tunnistuksen. Käsittelynopeus voi olla esim. kaksi matalaresoluutioista ruutua viidessä sekunnissa. Nämä tunnistavat liikkeeksi mm. auringon heittämän varjon muuttumisen, kuten kuka tahansa kaupallisia valvontajärjestelmiä käyttänyt tietää. Tämän tason tunnistus ei todellakaan riitä Sentryn toimintaan.

Mun tietääkseni nuo paremmat valvontakamerajärjestelmät joissa on se hahmontunnistus toimivat niin että se perus peräkkäisten freimien ero liiketunnistus on päällä kokoajan, ja se aktivoi sen hahmontunnistuksen. Se perustason liiketunnistushan tapahtuu usein ihan kameran sisäisessä firmiksessä, ja se älykkäämpi prosessointi siellä verkkolevyllä.

Jokatapauksessa, ei tuollainen peli-PC:kään hirveästi virtaa ota idlaillessaan. Softa on melko typerästi suunniteltu, jos se yrittää jatkuvasti staattisesta kuvasta tunnistaa jotain hahmoa, kuitenkin jossain parkkihallissa se kuvaa lähes pelkästään staattista kuvaa. Kadun varressa sillä olisi vähän enemmän pureskeltavaa, mutta tuntuu oudolta että sen silloinkaan täytyisi puskea 100% tehoilla 24/7.
 
OT kameroista taas. Ilmeisesti se 200W koko ajan oli väärää tietoa, eli ignore.
Mun tietääkseni nuo paremmat valvontakamerajärjestelmät joissa on se hahmontunnistus toimivat niin että se perus peräkkäisten freimien ero liiketunnistus on päällä kokoajan, ja se aktivoi sen hahmontunnistuksen. Se perustason liiketunnistushan tapahtuu usein ihan kameran sisäisessä firmiksessä, ja se älykkäämpi prosessointi siellä verkkolevyllä.
En tiedä mitä kaikkea kunnon järjestelmissä voi tehdä. Omassa kamerassa (eli kameran omassa softassa) on ainakin:
- ajastukset alla oleville
- valvottavan alueen valinta kuvasta, noin 30x20 grid josta voi valita ruudut yksittäin
- kasvontunnistus valitulta alueelta
- liiketunnistus herkkyyden säädöllä
- vapaalla kädellä merkatulle alueelle tulo, suunta valittavissa
- vapaalla kädellä piirretyn rajan ylitys, suunta valittavissa
- valitulta alueelta esineen puuttuminen
- valitulle alueelle jätetty ylimääräinen objekti
 
Toimitetuissa joo, uusissa molemmissa 130kW. Myyjä ei osannut sanoa tuleeko tämä jo toimitettuihin takautuvasti.
No ei ainakaan skoda.fi konfiguraattorin mukana. Enyaq 60:sen lataus-sivulla lisävarusteena mainostetaan 100kW DC-latausta edelleen kun hetki sitten vilkaisin.
1625665749654.png
 
No ei ainakaan skoda.fi konfiguraattorin mukana. Enyaq 60:sen lataus-sivulla lisävarusteena mainostetaan 100kW DC-latausta edelleen kun hetki sitten vilkaisin.
1625665749654.png
Skoda.fi teknisissä tiedoissa (7.6.2021) lukee 35 min./130 kW. Eipä se tosin ole kuin 3 min. nopeampi kuin isoakkuisen lataus, joten ei ole hääppöinen latauskäyrä iV 60:ssä.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom