Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lentokentälle yms. tuo olisi käyttökelpoinen ja itselle olisi ollut tarpeen edellisen auton kyljistä päätellen. Ja sinä itse tämän trollina päässäsi käänsit teslan haukkumiseksi. Minulle Tesla on yks automerkki siinä missä muutkin, ei mitään muuta. Huutaisin naama ihan yhtä punaisena, jos tuo Mii söis akun parissa viikossa "featuren" takia. Ja ID sarjaa olen varmaan jo ihan tarpeeksi tässäkin ketjussa haukkunut.En tarvitse tesla-laseja sen toteamiseen, että kyseessä on erittäin hyvä ja käyttökelpoinen ominaisuus kun jätän auton väliaikaisesti kodin ulkopuolelle parkkiin. Ehkäpä ominaisuutta ei ole tarkoitettu tilanteisiin, joissa auto seisoo viikkokaupalla ilman latausta? Vaatii kyllä melkoista mielikuvitusta Tesla-vihaajalta, että tämänkin saa käännettyä Teslan haukkumiseksi, onnittelut.
Huutaisin naama ihan yhtä punaisena, jos tuo Mii söis akun parissa viikossa "featuren" takia.
Enhän minä nyt noin ole kirjoittanut, johan olen todennut ominaisuuden hyväksi. Haloo. Akun kulutus on luonnollista ja pakollista. Helvetillinen akunkulutus on vika, jonka pitäis näkyä vaikka olis mitkä lasit päässä. Eiköhän tämä ollut tässä.Eihän tuota ominaisuutta ole mikään pakko Teslassa laittaa päälle. Eli sinun mielestäsi olisi parempi jos ominaisuutta ei olisi Teslassa lainkaan?
Mielestäni on ihan luonnollista että tuollainen ominaisuus kuluttaa akkua. Varmaan vääränlaiset lasit päässä sitten, sori
Parempi olisi jos se veisi sähköä vähemmän kuin heti valmis kiuas. Luonnollista ei ole että se kuluttaa 200W. Ei sitten millään mittarilla.Eihän tuota ominaisuutta ole mikään pakko Teslassa laittaa päälle. Eli sinun mielestäsi olisi parempi jos ominaisuutta ei olisi Teslassa lainkaan?
Mielestäni on ihan luonnollista että tuollainen ominaisuus kuluttaa akkua. Varmaan vääränlaiset lasit päässä sitten, sori
Saahan sen auton jätettyä sinne laturiin ja latailee kun tarve. Onhan se toki sitten extraa kun noin 5kwh menee päivässä.Tege, se 20% varmaan lämmittää tosi paljon, kun matkaa kotiin 200 km ja takana 6-8 h matkustamista Ominaisuus loppuisi myös kesken pidemmillä reissuilla (on se toki silti parempi että saa 3/4 esim. katettua). Näin ihan omasta näkökulmasta mitä tuo tarkoittaisi.
PC veisi Nassia enemmän watteja joka tapauksessa jos sillä ajettaisiin valvontasoftaa.
Ongelma Teslassa onkin että heille kamera on sensori, ei mikään kamera jossa itsessään on äly rakennettu sisään. Tämä on se ero minkä takia homma vie Teslalla enemmän watteja vrt IP-kamera.
Pakko kai oli alussa korjata isoimmat bugit kun tuote julkaistu kiireellä hieman puutteellisena.Ehkä päällimmäisenä tätä fiilistä tuo, että ekat 1,5v auto säännöllisesti parani päivitysten myötä ja autossa pysy tuore fiilis. Nyt edellinen iso päivitys joka toi mitään konkreettista puolisen vuotta sitten lähinnä paskoi UI:n, ja sen jälkeen onkin kuulunut lähinnä sirkkojen soittoa. Minor bug fixes ja cold weather improvements viidettä kertaa peräkkäin huomaamatta mitään eroa missään
Sanokaas nyt mitä hyötyä on (kia ev6 ja ioniq 5) 800v latausjärjestelmästä suomessa? Onko täällä sellaisia latureita että esim hki-ruka -reissulla hyötyisi ko autojen nopeamnasta latauskyvystä? Jossain kalliissa autossa (taycan?) taitaa tuollainen jo ollakin mutta mikä on käytännön merkitys?
Minustakin tuo on hyvä ominaisuus jos sen saa helposti päälle ja pois. Tai oletusarvoisesti päälle että se ois vakiona pois.Eikös se ole hyvä jos autoon saa kameravalvonnan? Selkeästi voivat koodaamalla optimoida kovaa virrankulutusta tulevaisuudessa, mutta onhan tuollainen kiva lisäominaisuus.
hki-ruka
Teslan MCU on heikompitehoinen kuin halvinkaan nyky-NAS. Nyky MCU:ssa on käytössä vanha Atom prosessori, joten se on oikeastaan vain halpa-NAS nätillä ruudulla. Sen takia se lagaa tietyissä tilanteissa myös, mutta eipä tuo prossu montaa wattia pitäisi haukata siinäkään.
Ongelma on pikemminkin siinä, ettei Tesla kykene pitämään vain tarvittavaa tavaraa päällä. Eli Sentryn kytkeminen ei suinkaan pidä vain sitä tarvittavaa PC:tä ja kameroita päällä, vaan varmaankin jokaista asiaa joka koneesta löytyy. Eihän Sentry ole sinäänsä monimutkainen ja tuollainen perus-NAS sisältää varmasti kehittyneemmän valvontasoftan, Sentry ei tunnista kuin liikkeen heikosti (ei se kaikkia tapahtumia aina tallenna, mutta toki varmaan jos auto siihen osuisi).
Eli kaikki hienoudet ovat luultavasti päällä, mutta niitä ei käytetä. Puuttuu siis virranhallinta tuolta osin. Tämä antaa mun mielestä hieman kuvaa siitä, että itse ominaisuus on jälkikäteen tullut jollekin mieleen ja se on vain väsätty miten helpoiten saatu. Ja siihen se on sitten jätetty, aivan kuten moni muukin asia autossa joka voi olla ajatuksena hyvä - mutta toteutus ontuu eikä kukaan tunnu korjaavan kun luultavasti ainoa tapa saada ylennyksiä Teslalla on miellyttää tirehtöörin FSD-unelmia.
Minustakin tuo on hyvä ominaisuus jos sen saa helposti päälle ja pois. Tai oletusarvoisesti päälle että se ois vakiona pois.
EDIT: saako tuon päälle myös ajossa?
Kameroiden kuvavirran käsittely tapahtuu ajotietokoneessa, joka vastaa tehoiltaan ja virrankulutukseltaan peli-PC:tä. Siksi järjestelmä on niin janoinen. HW2.5:ssä on Nvidian Drive PX2 -laskentayksikkö, joka vetää n. 250 wattia. HW3:n olettaisin pysyvän alle 100 watissa.
Oli miten oli, koska Sentry perustuu hahmontunnistukseen useasta kuvalähteestä korkean laskentatehon keskusyksiköllä, se tulee väistämättä viemään kohtalaisesti virtaa. Ainoa tapa laskea virrankulutusta olisi laskea sitä aikaa, jolloin hahmontunnistus on päällä. Sentrystä pitäisi ts. tehdä kerrostunut: 1. taso pelkkä ultraääni, 2. taso täysi kamera- ja laskentaresurssi. Tällä ei kuitenkaan pääsisi yhtä hyvään turvajärjestelmään.
E: Joku NASin valvontasofta on kompleksisuudeltaan aivan triviiali toteuttaa. Ne yksinkertaisimillaan vertaavat kahta kuvaa toisiinsa ja jonkin thresholdin ylittävä ero laukaisee tunnistuksen. Käsittelynopeus voi olla esim. kaksi matalaresoluutioista ruutua viidessä sekunnissa. Nämä tunnistavat liikkeeksi mm. auringon heittämän varjon muuttumisen, kuten kuka tahansa kaupallisia valvontajärjestelmiä käyttänyt tietää. Tämän tason tunnistus ei todellakaan riitä Sentryn toimintaan.
Ei, mutta ymmärtääkseni ajossa kamerat kuvaavat koko ajan ja tallentavat äkkijarrutuksen tms kohdalla lyhyen pätkän (30 sek?) ennen tapahtumaa ja tapahtuman.
Kyllä on nappi ja se tallentaa viimeiset 10 minuuttia. Tai voi aktivoida option, että painaa tööttiä niin tekee saman.Käyttöliittymässä on myös nappi, jota ajossa painamalla auto tallentaa painamista edellisen minuutin osalta kaikkien kameroiden streamit usb tikulle.
Kyllä on nappi ja se tallentaa viimeiset 10 minuuttia. Tai voi aktivoida option, että painaa tööttiä niin tekee saman.
En ole koeajanut kumpaakaan, mutta olen kuullut ja itseä voisi häiritä enyaqin kauempana oleva mittaristo. Onko tästä kellään täällä hands on kokemusta?Kuinka moni täällä on tehnyt valinnan ID4:n ja Enyaqin väliltä? Kiinnostaisi kuulla näkemyksiä mitkä asiat painoivat kupissa.
Tuli koeajettua ID4 pidemmän aikaa (204hp versio) ja olihan se oikean hyvän tuntuinen. Hipaisunäppäimiin tottui aika nopeasti ja laatutaso oli todella vakuuttava verrattuna erääseen toiseen sähköautomerkkiin verrattuna. Enyaqia en ole koeajanut vielä mutta sisältä Enyaq vaikuttaa vieläkin paremmalta, kontti on hieman isompi ja perinteiset napit miellyttävät.
Samaten Enyaqin isompi skriini vaikuttaa paremmalta ainakin koeistumisen perusteella.
Oliko niin että kaikissa ID4:ssa on vakiona 11KW laturi mutta Enyaqissa vain 7KW (pl. kalliimmat mallit)?
Itse otin ID4:n mutta syynä ihan pelkästään törkeän halpa kuukausihinta. Enyaq on noista varmaan se käytännöllisin ja perinteisin vaihtoehto, mutta ulkonäkö on jopa liian perinteinen vaikka ei varsinaisesti ruma olekaan. Omalla rahalla olisin voinut päätyä jopa Audin Q4:ään tai ennemmin vielä kahteen tulevaan korealaiseen.Kuinka moni täällä on tehnyt valinnan ID4:n ja Enyaqin väliltä? Kiinnostaisi kuulla näkemyksiä mitkä asiat painoivat kupissa.
Ilmeisesti saa tallentamaan myös ilman ylikirjoitusta kaikki ajot. Monellahan on noita vähän isompia ssd usb levyjä teslassa tallentamassa kaiken. Yhden teslakuskin kanssa jutellessa itsellekin vasta tuli tämä tutuksi.Kyllä on nappi ja se tallentaa viimeiset 10 minuuttia. Tai voi aktivoida option, että painaa tööttiä niin tekee saman.
Teslassa on siis kaksi ominaisuutta.
Ajon aikana tapahtuva dashcam joka tallentaa max 1h ja ylikirjoittaa tätä dataa.
Sentry moodilla joka toimii kun auto on parkissa ja tallentaa ne eventit kun joku osuu tai on liian lähellä. Ja nämä myös 10min kokonaisuuksissa.
Kävin ajolla. Mittaristo ei sinänsä haitannut, kun sisältö siinä muutenkin oli aika vähäinen ja pelkistetty. Olelliset asiat näkyivät selkeästi ratin takaa. Ulkonäöllisesti toki hassu ratkaisu.En ole koeajanut kumpaakaan, mutta olen kuullut ja itseä voisi häiritä enyaqin kauempana oleva mittaristo. Onko tästä kellään täällä hands on kokemusta?
Pitää tarkistaa mutta mielestäni yksi clippi mikä on 10min eri kameroilta.Aivan, seison korjattuna. Auto tallentaa siis kymmenen erillistä 1 min clippiä kun nappia painaa.
Isoja levyjä saa laittaa mutta dashcam kierrättää tunnin looppia. Erikseen tallennetut ja sentryt jää talteen ja formatoimalla pois tai manuaalisesti deletoimalla.Ilmeisesti saa tallentamaan myös ilman ylikirjoitusta kaikki ajot. Monellahan on noita vähän isompia ssd usb levyjä teslassa tallentamassa kaiken. Yhden teslakuskin kanssa jutellessa itsellekin vasta tuli tämä tutuksi.
Jos ympäri eurooppaa, niin olisi hau ska knoppitieto minkä merkkiset autot siellä kipinöi?Siinä onkin purtavaa. Autokannen nurkat vielä täynnä viinaa ja cocktail onkin valmis.
Sitten joskus 10-15v päästä, kun liikenteessä on kaikenlaista vehjettä. Joku vielä vaihtanut omat duracellit tilalle.
Varustamot havahtuivat sähköautojen akkupalojen riskeihin laivoilla – koko autokansi voi pettää, jos palo ehtii laajaksi
Sähköautopalot ovat laivaliikenteen kasvava riski. EU:n alueella liikkuvissa laivoissa syttyy vuosittain 50-90 tulipaloa, joista autopaloja noin kymmenen. Varustamot odottavat EU:lta ohjeistusta siitä, miten autokansilla syttyviin autopaloihin pitäisi varautua.yle.fi
Eikö noissa sama akkutekniikka suunnilleen ole kaikissa. Että mitä enemmän niin sitä todennäköisemmin siellä palo joskus alkaa. Sitä odotellessa kun pari kolme vierekkäistä täyssähköä sulattaa laivan välikannet
Niinpä. Keksin juuri ratkaisun tähän - proomu perään missä sähköautot matkustaa, riittävän pitkä naru tai puomi, niin laiva voi huoletta purjehtia satamaan, missä proomun voi hallitusti upottaa.
Paitsi tietenkin niillä keinoilla mitä nykyään laivahenkilökunta harjoittelee.Niitä kun ei saa sammumaan.
Kyllähän ne sammuu, ongelma on se että ne syttyvät uudelleen. laivassa ymmärrettävistä syistä on tarjolla loputon määrä painevettä millä kontrolloida tilannetta siihen asti että jotain saadaan tehtyä. Ei siellä mitkään akut polttoleikkaa kansia auki jos miehistö on ajantasalla mihin uutisesta päätellen kaikkialla pyritään.Noh noh, ei tuo nyt täysin turha huoli ole. Määrä lisääntyy ja niinkuin haastatteluista käy ilmi, akkupaloissa lämmöt nousevat jopa 1000 C. Niitä kun pistää muutaman vierekkäin laivan sisäkannelle niin huonostihan siinä käy. Niitä kun ei saa sammumaan.
En sietänyt hipaisunappeja. Sisusta miellyttää aavistuksen enemmän Skodassa. Varustelussa (eli niiden paketoinneissa) oli talvella jotain, joka Skodan puolella oli itselle sopivammin valittavissa, en enää muista mikä.Kuinka moni täällä on tehnyt valinnan ID4:n ja Enyaqin väliltä? Kiinnostaisi kuulla näkemyksiä mitkä asiat painoivat kupissa.
Tuli koeajettua ID4 pidemmän aikaa (204hp versio) ja olihan se oikean hyvän tuntuinen. Hipaisunäppäimiin tottui aika nopeasti ja laatutaso oli todella vakuuttava verrattuna erääseen toiseen sähköautomerkkiin verrattuna. Enyaqia en ole koeajanut vielä mutta sisältä Enyaq vaikuttaa vieläkin paremmalta, kontti on hieman isompi ja perinteiset napit miellyttävät.
Samaten Enyaqin isompi skriini vaikuttaa paremmalta ainakin koeistumisen perusteella.
Oliko niin että kaikissa ID4:ssa on vakiona 11KW laturi mutta Enyaqissa vain 7KW (pl. kalliimmat mallit)?
En sietänyt hipaisunappeja. Sisusta miellyttää aavistuksen enemmän Skodassa. Varustelussa (eli niiden paketoinneissa) oli talvella jotain, joka Skodan puolella oli itselle sopivammin valittavissa, en enää muista mikä.
Kaikissa Enyaqeissa on 11kW laturi, mutta vakiona vain 50 kW DC-lataus. Rahalla saa 130 kW kaikkiin. (kuulemma testauksessa on vieläkin nopeampi, mutta ei välttämättä toteudu)
60kWh mallissa pikalataus on up-to 100kW ainakin tällä hetkellä.Kaikissa Enyaqeissa on 11kW laturi, mutta vakiona vain 50 kW DC-lataus. Rahalla saa 130 kW kaikkiin. (kuulemma testauksessa on vieläkin nopeampi, mutta ei välttämättä toteudu)
Ei se tee autosta 70 k€:n autoa, että lataa sen suurella määrällä lisävarusteita 70 k€ hintaiseksi.Kävin itse huvikseen potkimassa myös Q4:sen renkaat, jonka UX on nähtävästi ID:n ja Enyaqin välillä; keskikonsolissa oikeat painikkeet, ratissa nuo samat kuin Volkkarissa, pl. vakkari on Audin vakiopaikalla omassa viiksessään.
Mittaristo on kuljettajalle niin paljon parempi, etten edes enää ymmärrä kuka tuon ID4:sen "mittariston" on todennut ihmiskäyttöön soveltuvaksi.
Muutoin aika muovinen kokemus, noin 70k€ (takaveto, quattro kymppi lisää) autoksi. Eivät jaksaneet edes ovia ja kojelautaa päivittää vastaamaan jotain A3-tasoa, paremmista puhumattakaan.
Perusauto maksaa hinnaston mukaan 48 995,16 € (125 kW, 55/52 kWh, takaveto).
...
Isoakkuinen maksaa 51 724,95 € (150 kW, 82/77 kWh, takaveto), eli hyvin kohtuulliset +2,7 k€ suuremmasta tehosta ja selvästi suuremmasta akusta. Samalla tosin mennään hankintatuen rajan yli. Isoakkuinen Quattro maksaa 62 305,31 € (220 kW, 82/77 kWh, neliveto). Nelivedosta muutaman tonnin lisähinta on normaalia, joten tehojen kasvatus 300:aan heppaan maksaa 6-8 k€.
Kameroiden kuvavirran käsittely tapahtuu ajotietokoneessa, joka vastaa tehoiltaan ja virrankulutukseltaan peli-PC:tä. Siksi järjestelmä on niin janoinen. HW2.5:ssä on Nvidian Drive PX2 -laskentayksikkö, joka vetää n. 250 wattia. HW3:n olettaisin pysyvän alle 100 watissa.
Oli miten oli, koska Sentry perustuu hahmontunnistukseen useasta kuvalähteestä korkean laskentatehon keskusyksiköllä, se tulee väistämättä viemään kohtalaisesti virtaa. Ainoa tapa laskea virrankulutusta olisi laskea sitä aikaa, jolloin hahmontunnistus on päällä. Sentrystä pitäisi ts. tehdä kerrostunut: 1. taso pelkkä ultraääni, 2. taso täysi kamera- ja laskentaresurssi. Tällä ei kuitenkaan pääsisi yhtä hyvään turvajärjestelmään.
E: Joku NASin valvontasofta on kompleksisuudeltaan aivan triviiali toteuttaa. Ne yksinkertaisimillaan vertaavat kahta kuvaa toisiinsa ja jonkin thresholdin ylittävä ero laukaisee tunnistuksen. Käsittelynopeus voi olla esim. kaksi matalaresoluutioista ruutua viidessä sekunnissa. Nämä tunnistavat liikkeeksi mm. auringon heittämän varjon muuttumisen, kuten kuka tahansa kaupallisia valvontajärjestelmiä käyttänyt tietää. Tämän tason tunnistus ei todellakaan riitä Sentryn toimintaan.
Toimitetuissa joo, uusissa molemmissa 130kW. Myyjä ei osannut sanoa tuleeko tämä jo toimitettuihin takautuvasti.60kWh mallissa pikalataus on up-to 100kW ainakin tällä hetkellä.
En tiedä mitä kaikkea kunnon järjestelmissä voi tehdä. Omassa kamerassa (eli kameran omassa softassa) on ainakin:Mun tietääkseni nuo paremmat valvontakamerajärjestelmät joissa on se hahmontunnistus toimivat niin että se perus peräkkäisten freimien ero liiketunnistus on päällä kokoajan, ja se aktivoi sen hahmontunnistuksen. Se perustason liiketunnistushan tapahtuu usein ihan kameran sisäisessä firmiksessä, ja se älykkäämpi prosessointi siellä verkkolevyllä.
Skoda.fi teknisissä tiedoissa (7.6.2021) lukee 35 min./130 kW. Eipä se tosin ole kuin 3 min. nopeampi kuin isoakkuisen lataus, joten ei ole hääppöinen latauskäyrä iV 60:ssä.