Yleistä keskustelua sähköautoista

Täällä varmaan jonkinlaista näkemystä noista latureista. Tuli tilattua Mach-E, koska vaimolle ei kelpaa Skoda ja itse lapsena sanoin, että ensimmäinen auto tulisi olemaan Mustang. No, ainakin ensimmäinen sähköauto sitten :cigar2:
Autotallista löytyy vanha Strömbergin 500v 40A voimavirtaliitin. Tuon tilalle saanee 11kw laturin? Onko suositella jotain laturia, mielellään sellainen mitä voi suoraan yksiköstä säätää ettei tarvitse appeja, wifi kuuluu huonosti autotalliin.
 
Täällä varmaan jonkinlaista näkemystä noista latureista. Tuli tilattua Mach-E, koska vaimolle ei kelpaa Skoda ja itse lapsena sanoin, että ensimmäinen auto tulisi olemaan Mustang. No, ainakin ensimmäinen sähköauto sitten :cigar2:
Autotallista löytyy vanha Strömbergin 500v 40A voimavirtaliitin. Tuon tilalle saanee 11kw laturin? Onko suositella jotain laturia, mielellään sellainen mitä voi suoraan yksiköstä säätää ettei tarvitse appeja, wifi kuuluu huonosti autotalliin.
Kiinteä vai liikuteltava?
 
Täällä varmaan jonkinlaista näkemystä noista latureista. Tuli tilattua Mach-E, koska vaimolle ei kelpaa Skoda ja itse lapsena sanoin, että ensimmäinen auto tulisi olemaan Mustang. No, ainakin ensimmäinen sähköauto sitten :cigar2:
Autotallista löytyy vanha Strömbergin 500v 40A voimavirtaliitin. Tuon tilalle saanee 11kw laturin? Onko suositella jotain laturia, mielellään sellainen mitä voi suoraan yksiköstä säätää ettei tarvitse appeja, wifi kuuluu huonosti autotalliin.

Saa laturin tuon voimavirtapistokkeen tilalle. Jännite ja ampeerit ovat vähän outoja mutta 400V 32A laturi menisi tuon tilalle ja siitä saa ulos 22kW esim tuo Garo latausasema GLBDC-T222FC 400V 32A | Puuilo
 
Autotallista löytyy vanha Strömbergin 500v 40A voimavirtaliitin. Tuon tilalle saanee 11kw laturin?
Nuo on ehkä liittimen maksimiarvot, mitä siihen saa kytkeä. Kannattaa kuitenkin katsoa sulaketaululta millaiaiin sulakkeisiin se on kytketty. Ja myös millaset kiinteistön pääsulakkeet ovat.
 
Kiinteä vai liikuteltava?
Kiinteä
Saa laturin tuon voimavirtapistokkeen tilalle. Jännite ja ampeerit ovat vähän outoja mutta 400V 32A laturi menisi tuon tilalle ja siitä saa ulos 22kW esim tuo Garo latausasema GLBDC-T222FC 400V 32A | Puuilo
Nuo on ehkä liittimen maksimiarvot, mitä siihen saa kytkeä. Kannattaa kuitenkin katsoa sulaketaululta millaiaiin sulakkeisiin se on kytketty. Ja myös millaset kiinteistön pääsulakkeet ovat.
Pääsulakkeet 3x25A niin taitaa tuo 22kw laturi olla liikaa? Noh, pitänee saada joku paikan päälle katsomaan kun eihän suutarin lapsella ole kenkiä :btooth:
 
WallE on myös suosittu ja kotimainen laturi.
 
Pääsulakkeet 3x25A niin taitaa tuo 22kw laturi olla liikaa?
Mustangissa on 11kW laturi joten aivan hyödytöntä asentaa 22kW latauslaitetta, vaikka olisi millaiset pääsulakkeet.

Se latauslaite kotilatauksessa ei tee sille sähkölle mitään, varsinainen laturi on autossa ja sen maksimiteho määrittelee millä teholla autoa voidaan ladata.

Tasavirtaa syöttävät pikalaturit ovat asia erikseen, mutta niiden hintalappu pitää huolen ettei sellaista kukaan kotiinsa asenna.
 
Pääsulakkeet 3x25A niin taitaa tuo 22kw laturi olla liikaa? Noh, pitänee saada joku paikan päälle katsomaan kun eihän suutarin lapsella ole kenkiä :btooth:

Jep 11 kW laturin laitatat noilla pääsulakkeilla tai olet sähköyhtiöön yhteydessä pääsulakkeiden suurennoksesta ja kustannuksista.
 
Mustangissa on 11kW laturi joten aivan hyödytöntä asentaa 22kW latauslaitetta, vaikka olisi millaiset pääsulakkeet.
Ei vaan nimenomaan se 22kW latauslaite, koska se ei maksa ylimääräistä verrattuna 11kW laitteeseen ja sen voi kuitenkin laitteesta rajoittaa 11kW latausteholle tai jopa alemmas. Seuraava auto saattaa jo ollakin 22kW kykenevä niin sitten vituttaa kun pientä oravaa, kun tuli asennettua vain 11kW latauslaite.
 
Jos noilla ei tosiaan hintaeroa ole, niin sittenhän tietenkin 22kW.

Itse laskin mielessäni niin, että 22kW laite maksaisi enemmän ja siihen päälle uusi järeämpi kaapelointi, niin kustannus kasvaa merkittävästi eikä sille saa toistaiseksi mitään vastinetta.

Ajoprofiilista riippuen, ei välttämättä saa ikinä. Jos päivämatkat ovat aina sellaisia, että 11kW lataus riittää täyttämään akun aamuksi, niin en näe miksi pitäisi maksaa isommista pääsulakkeista ja kaikesta muusta mitä tarvitaan 22kW lataukseem, vaikka auto sitä tukisikin.

Mutta käyttäjiä on erilaisia, varmaan jollekin tuollainen on tärkeä ja siihen kannattaakin panostaa.
 
Täällä varmaan jonkinlaista näkemystä noista latureista. Tuli tilattua Mach-E, koska vaimolle ei kelpaa Skoda ja itse lapsena sanoin, että ensimmäinen auto tulisi olemaan Mustang. No, ainakin ensimmäinen sähköauto sitten :cigar2:
Autotallista löytyy vanha Strömbergin 500v 40A voimavirtaliitin. Tuon tilalle saanee 11kw laturin? Onko suositella jotain laturia, mielellään sellainen mitä voi suoraan yksiköstä säätää ettei tarvitse appeja, wifi kuuluu huonosti autotalliin.
Tätä on helppo suositella:


11kW versio oli näköjään 20 euroa halvempi eli ei kannata sitä edes miettiä. Tuosta saa myös kiinteän kytkennän version, mutta tuon voimavirtarasiaversion saa kytkettyä myös kiinteästi ja tarvittaessa saa myös mukaansa. Pikasäädöt onnistuu itse laitteesta ja tarkemmat säädöt sitten äpin kautta. Äpin saa toimimaan laitteen oman wifin kautta, mutta silloin pitää itse seistä laitteen lähettyvillä. Asennus on helppo, koska sähkärin ei tarvitse asentaa kuin kolmivaihevoimavirtarasia.
 
Jos noilla ei tosiaan hintaeroa ole, niin sittenhän tietenkin 22kW.

Itse laskin mielessäni niin, että 22kW laite maksaisi enemmän ja siihen päälle uusi järeämpi kaapelointi, niin kustannus kasvaa merkittävästi eikä sille saa toistaiseksi mitään vastinetta.

Ajoprofiilista riippuen, ei välttämättä saa ikinä. Jos päivämatkat ovat aina sellaisia, että 11kW lataus riittää täyttämään akun aamuksi, niin en näe miksi pitäisi maksaa isommista pääsulakkeista ja kaikesta muusta mitä tarvitaan 22kW lataukseem, vaikka auto sitä tukisikin.

Mutta käyttäjiä on erilaisia, varmaan jollekin tuollainen on tärkeä ja siihen kannattaakin panostaa.
Mutta tuon go-e chargerin kun ottaa reissuun mukaan ja jos sieltä löytyy sopiva liitin 22kW latausteholle niin ikävä olisi kituuttaa 11kW puoliteholla latausta. Latauslaite on kuitenkin itsellä investointi ainakin seuraavalle 10 vuodelle eli ei kannata muutamaa viimeistä kymppiä sen kanssa säästää.
 
22 ei merkittävästi nopeammin lataa verrattuna 11 ellet aja paljon ja useasti lataa kotonasi sitä ja uudelleen tien päälle.

Jos oot yöt sängyssä, 11kw laturi riittää tästä ikuisuuteen, vaikka ajaisit illaksi 150kWh akun tyhjäksi niin aamulla se on täynnä.
 
Kannattaa tarkistaa että laturissa on sisäänrakennettu vikavirtasuoja, tyyppi A + DC 6 mA. Niin ei tartte asentaa sitä B-vikavirtasuojaa joka maksaa noin 200€.
 
Eikös se lataa aika tarkkaan tuplasti nopeammin? Moni arvostaa sitä että esim. 4h latauksella saa isonkin akun täyteen.
Kyllä jos auto tukee. Tällä hetkellä ainut lienee Renault Zoe. Tulevaisuudessa ehkä enemmän. 11kw ja 22kw hintaero on niin pieni että 22kw on satsaus tulevaisuuteen.
 
Onkohan jossain lista latureista joissa on älyä sen verran että osaavat säännellä latausvirtaa sen mukaan miten muu kulutus vaihtelee?
 
Onkohan jossain lista latureista joissa on älyä sen verran että osaavat säännellä latausvirtaa sen mukaan miten muu kulutus vaihtelee?
Erillistä listaa ei kukaan taida pitää. Puhumme silloin kuormantasauksesta. Laite on kytketty langattomasti/langalla sähköskeskuksessa olevaan nuuskijaan, joka sitten kertoo latauslaitteelle, että älä ylitä tätä, ettei sulakkeet pauku.
Tästä ominaisuudesta on erikseen yleensä maininta tuotekuvauksessa ja myös se miten se tapahtuu/tehdään.

Tässä esimerkki
 
Eikös se lataa aika tarkkaan tuplasti nopeammin? Moni arvostaa sitä että esim. 4h latauksella saa isonkin akun täyteen.

Kuluttaa myös paljon nopeammin akkua eli jos mahdollista ladata hitaammin se on parempi. Toki jos autoa pitää vaan 2-3 vuotta tuolla ei vielä ole niin suurta merkitystä kapasiteetin vähenemisen kannalta.
 
Kuluttaa myös paljon nopeammin akkua eli jos mahdollista ladata hitaammin se on parempi. Toki jos autoa pitää vaan 2-3 vuotta tuolla ei vielä ole niin suurta merkitystä kapasiteetin vähenemisen kannalta.
Mikäs juttu tämä kuluminen nyt on? AC lataus ei kuluta akkua koska se hoidetaan auton sisäisellä laturilla joka tapauksessa. DC kuluuttaa koska se menee suoraan akkuun.
 
Mikäs juttu tämä kuluminen nyt on? AC lataus ei kuluta akkua koska se hoidetaan auton sisäisellä laturilla joka tapauksessa. DC kuluuttaa koska se menee suoraan akkuun.
Aina kun akkuun laitetaan tai otetaan energiaa se kuluu. Mita nopeammin se tehdään sitä enemmän se kuluu. Se millä teholla se kuluu ja minkä verran on asia erikseen.
 
Aina kun akkuun laitetaan tai otetaan energiaa se kuluu. Mita nopeammin se tehdään sitä enemmän se kuluu. Se millä teholla se kuluu ja minkä verran on asia erikseen.

Autoissa tahtoo aina olla se että ne kuluu. Kun sillä ajetaan, se kuluu. Renkaat kuluu, akku kuluu, moottori kuluu, maalipinta kuluu, penkit kuluu.

Jos autolla ei ajeta, niin siltikin se vanhenee ja kuluu.

Sen mitä minulla on ollut monenalaisia autoja, niin tärkeintä on että niillä ajetaan ja niitä huolletaan. Varhainen puuttuminen ongelmiin tulee yleensä huomattavasti halvemmaksi kuin ongelman selvittelyn pitkittäminen tai toivominen että ongelma poistuisi itsestään.
 
Kuluttaa myös paljon nopeammin akkua eli jos mahdollista ladata hitaammin se on parempi. Toki jos autoa pitää vaan 2-3 vuotta tuolla ei vielä ole niin suurta merkitystä kapasiteetin vähenemisen kannalta.
Tää on näit juttuja ku että porukka ostaa uuden auton ja laittaa penkkien päälle suojat että seuraavalla omistajalla ois hyvät.
 
Aina kun akkuun laitetaan tai otetaan energiaa se kuluu. Mita nopeammin se tehdään sitä enemmän se kuluu. Se millä teholla se kuluu ja minkä verran on asia erikseen.

Olen ollut siinä uskossa että AC lataus on ystävällisempi akulle nopeudesta riippumatta, ts. 22kw DC lataus on huonompi vaihtoehto kuin 22kw AC lataus.
 
Olen ollut siinä uskossa että AC lataus on ystävällisempi akulle nopeudesta riippumatta, ts. 22kw DC lataus on huonompi vaihtoehto kuin 22kw AC lataus.
Ehkä jos DC-laturina on joku halvin kiinalainen. Laatu valmistajan kuten ABB:n laturi varmasti tarjoaa ihan riittävän kaunista sähköä akulle.
 
Tää on näit juttuja ku että porukka ostaa uuden auton ja laittaa penkkien päälle suojat että seuraavalla omistajalla ois hyvät.

Joo ja jotkut pesevät aina käsin ettei tule naarmuja. Mitä lisäarvoa kommenttisi toi tähän keskusteluun?
 
Aina kun akkuun laitetaan tai otetaan energiaa se kuluu. Mita nopeammin se tehdään sitä enemmän se kuluu. Se millä teholla se kuluu ja minkä verran on asia erikseen.
Kyllä mutta nyt on aivan eri tekniikat kyseessä AC vs DC. DC kuluttaa akkua nopeamman koska lämmöt nousee suuremmiksi isoilla latausnopeuksilla. ACn kanssa auton oma laturi tekee muunnoksen ja myös seuraa tätä. Tällöin vaikka lataus on 22kw niin on se silti vähemmän kuluttavaa kuin suora DC lataus.

Molemmissa tapauksissa auton oma BMS myös on mukana seuraamaan virtaa, että lämpöjä.

Kuitenkin akkua ei tulisi lataa täyteen ellei sitä voi purkaa latauksen jälkeen kunnolla. Täyteen lataus on suurin tuhoja aiheuttava tekijä. Toki on myös akkuja joissa se on suotavaa.
 
Itse laittaisin tulevaisuutta ajatellen myös 22 kW:n latauslaitteen, jos hintaero on olematon. Muutaman vuoden päästä siitä voi olla jo hyötyä ainakin, jos ajatuksena on hyödyntää pörssisähköä ja niitä kaikkein edullisimpia tunteja yöaikana.
 
Juu, ajatusvirhe. Autotalo Ampeerin etsinellä pääsee kokeileen latauksia, 22kW on harvinainen joten käytin esimerkkinä Audi E-TRON 55. (~3h/6h)

22 vaatii sitten 35 tai isompaa pääsulakekokoa ja mahdollisesti kuormanhallintaa, riippuen talouden sähkönkulutuksesta/laitteista.
 
Kyllä mutta nyt on aivan eri tekniikat kyseessä AC vs DC. DC kuluttaa akkua nopeamman koska lämmöt nousee suuremmiksi isoilla latausnopeuksilla. ACn kanssa auton oma laturi tekee muunnoksen ja myös seuraa tätä. Tällöin vaikka lataus on 22kw niin on se silti vähemmän kuluttavaa kuin suora DC lataus.

Eikai se akku välitä minkä laturin kautta se lataus tulee? Tasavirtana se akkuun kuitenkin menee.
Jos pilkkua viilataan, niin sisäinen laturi ei toimi 100% hyötysuhteella, joten sikäli se syö hieman akkuun menevää tehoa vs. Seinästä lähtevä teho.

Toki isompi teho kuluttaa akkua enemmän, ja DC laturit ovat useimmiten isomman tehon latureita, joten aika usein näkee kirjoitettavan, miten DC lataus on haitallisempaa kuin AC lataus.
 
22 vaatii sitten 35 tai isompaa pääsulakekokoa ja mahdollisesti kuormanhallintaa, riippuen talouden sähkönkulutuksesta/laitteista.
11kW on se 3 vaihetta @16A.

Jos hommaa kuormaa seuraavan 22kW laturin ja auto sattuu sitä tukemaan, niin laturi voi käytännössä koko kesäkauden yksittäisiä saunan lämmityksiä lukuunottamatta työntää kuitenkin helposti 13-15kW tehoja autoon ihan tavallisilla 25A sulakkeilla, kun harvoin siellä kotona kesällä mitään kilowattiluokan tehoja käytetään yhtään pidempään.

Hella / mikro / kahvinkeitin on päällä minuutteja kerrallaan ja lopun päivästä kulutus on mitätöntä jääkaapin pyöritystä.
 
Tätä on helppo suositella:


11kW versio oli näköjään 20 euroa halvempi eli ei kannata sitä edes miettiä. Tuosta saa myös kiinteän kytkennän version, mutta tuon voimavirtarasiaversion saa kytkettyä myös kiinteästi ja tarvittaessa saa myös mukaansa. Pikasäädöt onnistuu itse laitteesta ja tarkemmat säädöt sitten äpin kautta. Äpin saa toimimaan laitteen oman wifin kautta, mutta silloin pitää itse seistä laitteen lähettyvillä. Asennus on helppo, koska sähkärin ei tarvitse asentaa kuin kolmivaihevoimavirtarasia.

Minulla on tuollainen 11 kW -versio. Valitsin 11 kW -version useasta syystä:
- auton laturi on 11 kW eli 22 kW -versiolla ei tekisi tällä hetkellä yhtään mitään
- 22 kW vaatii paksummat kaapelit ja pitäisi päivittää pääsulakkeet suuremmiksi kuin nykyiset 3x25A, jotta siitä olisi iloa
- 16A (11 kW) voimavirtapistorasia on yleisempi kuin 32A (22 kW), joten reissussa 22 kW laitteen hyöty on kyseenalainen
- reissua varten on hyvä olla voimavirtajatkojohto mukana ja 32A jatkojohto on isompi ja painavampi kuin 16A, jota on helpompi kuljettaa mukana
- 11 kW teho riittää lataamaan isonkin akun täyteen yön aikana (7-8 tuntia tyhjästä täyteen)
 
Jos hommaa kuormaa seuraavan 22kW laturin ja auto sattuu sitä tukemaan, niin laturi voi käytännössä koko kesäkauden yksittäisiä saunan lämmityksiä lukuunottamatta työntää kuitenkin helposti 13-15kW tehoja autoon ihan tavallisilla 25A sulakkeilla, kun harvoin siellä kotona kesällä mitään kilowattiluokan tehoja käytetään yhtään pidempään.

Kesällä sitä lataustehoa vaan kaikista vähiten tarvitsee, talvella se tärkeämpää on.

Hella / mikro / kahvinkeitin on päällä minuutteja kerrallaan ja lopun päivästä kulutus on mitätöntä jääkaapin pyöritystä.

Niin, tai uuni joka ei ole minuutteja päällä kerrallaan, se sähkövastus joka lämmittää vettä (tai kompura), ilmanvaihdot, tietokoneet, telkkarit.. itse en lähtisi edes 3*16A:ta ottamaan jatkuvasti 3*25A sulakkeista, koska tuo 7A nappastaan yhdestä vaiheesta todella nopeasti. Varsinkin kun sähkölaitteet on voitu sijoittaa miten sattuu eri vaiheille.

Monilla on 3*25A ongelmana jo ennen kuin yhtään sähköauton laturia on edes mukana. Lämmitys talvella tappaa tuollaisen helposti.

Itse toki pärjäisin vaikka 3kW teholla koko vuoden mitä tullut kotona latailuun, ikinä ole siitä jäänyt kiinni (vaikka 3*35A itselläni on). Eipä sitä nyt kesällä tule kuin parina päivänä viikosta korkeintaan ladattua muutenkaan.
 
11kW on se 3 vaihetta @16A.

Jos hommaa kuormaa seuraavan 22kW laturin ja auto sattuu sitä tukemaan, niin laturi voi käytännössä koko kesäkauden yksittäisiä saunan lämmityksiä lukuunottamatta työntää kuitenkin helposti 13-15kW tehoja autoon ihan tavallisilla 25A sulakkeilla, kun harvoin siellä kotona kesällä mitään kilowattiluokan tehoja käytetään yhtään pidempään.

Hella / mikro / kahvinkeitin on päällä minuutteja kerrallaan ja lopun päivästä kulutus on mitätöntä jääkaapin pyöritystä.

Suuremmasta tehosta ei kotioloissa ole juuri mitään hyötyä ellei ole usein tarvetta lähteä kotiin palattua pian uudestaan pitkälle matkalle. Useimmiten taitaa olla yö välissä. Yleensä kotona riittää huomattavasti pienempikin teho kuin 11 kW. Jos päivittäiset ajot on luokkaa 50-100 km, niin 11 kW teholla riittää tunnin parin lataus. Pitää ajaa satoja kilometreja päivittäin ennen kuin isommasta tehosta on mitään hyötyä.
 
Suuremmasta tehosta ei kotioloissa ole juuri mitään hyötyä ellei ole usein tarvetta lähteä kotiin palattua pian uudestaan pitkälle matkalle. Useimmiten taitaa olla yö välissä. Yleensä kotona riittää huomattavasti pienempikin teho kuin 11 kW. Jos päivittäiset ajot on luokkaa 50-100 km, niin 11 kW teholla riittää tunnin parin lataus. Pitää ajaa satoja kilometreja päivittäin ennen kuin isommasta tehosta on mitään hyötyä.
Joo, en minäkään keksi kotiloissa nopeammasta latauksesta kovinkaan suurta hyötyä itse asukkaalle. Vieraille sen sijaan voi ollakin.

Mutta kuten todettua, 22kW "laturit" eivät maksa juuri mitään extraa 11kW laturiin verrattuna, joten jos sellaisen voi kuormanseurannalla ostaa 50e kalliimmalla kuin 11kW mallin, niin miksipä ei?

10v päästä ylioppilasjuhlat ja muut vastaavat erikoistilanteet ovat mahdollisia missä pihaan kurvaa 10 sähköautoa ympäri Etelä-Suomen ja kiireisimmillä on vain tunti aikaa, ennenkuin heidän pitää siirtyä 500km rundilla seuraavaan paikkaan tankkaamaan voileipäkakkua. Siinä kohtaa ripeämmät top-up-lataukset voivat kelvata useammallekin maakunnista sukuloiville autokunnille.

Toki puhutaan aika niche tilanteesta ja se 25A sulake kyllä rajoittaa menoa.
 
10v päästä ylioppilasjuhlat ja muut vastaavat erikoistilanteet ovat mahdollisia missä pihaan kurvaa 10 sähköautoa ympäri Etelä-Suomen ja kiireisimmillä on vain tunti aikaa, ennenkuin heidän pitää siirtyä 500km rundilla seuraavaan paikkaan tankkaamaan voileipäkakkua. Siinä kohtaa ripeämmät top-up-lataukset voivat kelvata useammallekin maakunnista sukuloiville autokunnille.

Eiköhän 10v päästä ole erittäin nopeita pikalatureita joka huoltiksella, josta juhlavieraat saavat akut täyteen muutamassa minuutissa.
 
25A sulakkeen taakse kun pistää 22kWh kotiaseman niin on syytä laittaa kuormanhallintaa, se nimittäin poksauttelee niitä pääsulakkeita sitte usein.

Jotenkin tuntuu, että monikaan ei hahmota sitä kuormaa mitä kodin laitteet aiheuttaa, vaikka vesivaraaja paukkuu jouluna pois päältä kinkun ollessa uunissa, väki kahvipöydässä ja joulusaunaankin pitäis päästä.
 
jos sellaisen voi kuormanseurannalla ostaa 50e kalliimmalla
Edelleen väitän, että se todellinen kustannus on jotain ihan muuta, ennenkuin kukaan siitä lataa tuolla 22kW teholla. Pääsulakkeiden vaihto nostaa liittymän kuukausimaksua useimpien verkkoyhtiöiden alueella huomattavasti, vuositasolla pelkkä sulakekoon nosto tuo satasia lisäkustannusta. Sen lisäksi se 32A voimavirtapistokkeen vaatima järeämpi kaapelointi maksaa jonkin verran, vedon pituudesta riippuen. En maksaisi tuollaisia summia siitä ilosta, että joku joskus ehkä voisi ominaisuutta tarvita.

Ja sitten kun on sellainen 32A pistokkeeseen sopiva latauslaite kätevästi matkassa mukana, niin monestako paikasta lopulta löytyy pistoke johon sen saa laitettua? 16A pistokkeita on melkein joka talossa.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on tuollainen 11 kW -versio. Valitsin 11 kW -version useasta syystä:

- auton laturi on 11 kW eli 22 kW -versiolla ei tekisi tällä hetkellä yhtään mitään

Mutta seuraavassa voi hyvin olla 22kW laturi autossa. Parin kympin säästö nyt voit kostautua myöhemmin.

- 22 kW vaatii paksummat kaapelit ja pitäisi päivittää pääsulakkeet suuremmiksi kuin nykyiset 3x25A, jotta siitä olisi iloa

22kW laturilla voisit kuitenkin ladata helposti 3x20-24A teholla ilman, että pitäisi uusia kaapelointia tai sulakkeita.

- 16A (11 kW) voimavirtapistorasia on yleisempi kuin 32A (22 kW), joten reissussa 22 kW laitteen hyöty on kyseenalainen
- reissua varten on hyvä olla voimavirtajatkojohto mukana ja 32A jatkojohto on isompi ja painavampi kuin 16A, jota on helpompi kuljettaa mukana

Tuosta adapteri muutamalla kympillä niin ratkaisee ongelmat matkoilla.

- 11 kW teho riittää lataamaan isonkin akun täyteen yön aikana (7-8 tuntia tyhjästä täyteen)

Aina ei ladata yön yli vaan joskus voi tarvita nopeampaa latausta päivällä.
 
22kW laturilla voisit kuitenkin ladata helposti 3x20-24A teholla ilman, että pitäisi uusia kaapelointia tai sulakkeita.
Lähes kaikissa taloissa on 16A voimavirtapistoke joka on kaapeloitu 2,5 neliömillimetrin johtimilla ja suojattu 16A sulakkeilla. Siitä ei tuollaisilla tehoilla latailla, ilman investointeja kaapelointiin ja sulakkeisiin.

En ole yhdessäkään omakotitalossa nähnyt 32A voimavirtapistorasiaa, vaikka varmaan jollakin sellainenkin on. Maatiloilla ja muissa vastaavissa toki tuollaisia on ja järeämpiäkin. Ja rahalla saa mihin vaan, mutta ilmaiseksi ei onnistu.
 
Ei voi, kaapelointi pitää tapahtua teoreettisen kulutuksen mukaan. Eli sinne pitää vetää 32A kaapelointi joka tapauksessa, vaikka ei voisi ikinä ottaa sitä tehoa ulos.
Mahtaakohan SFS 6000 standardista löytyä moista pykälää?
 
Aina ei ladata yön yli vaan joskus voi tarvita nopeampaa latausta päivällä.
Nopeamman latauksen voi hoitaa pikalaturilla silloin kun sitä tarvitsee. Investointi 22 kW laturiin, paksumpiin kaapeleihin ja isompiin pääsulakkeisiin on useimmille täysin turhaa. En sitä paitsi usko, että autojen sisäisten laturien teho nousee useimmissa malleissa suuremmaksi kuin 11 kW, koska se riittää useimmille ja nopeat lataukset hoidetaan pikalatureilla.
 
Että 32A sulakkeelle pitää vetää kaapeli, joka kestää 32A? Ihan varmasti. Muutenhan sinne vedettäisiin se halvin 0,5mm kaapeli ja talo palaisi.
Puhuit jostain teoreettisesta kulutuksesta. Standardi ei taida ottaa kantaa mihinkään teoreettisiin kulutuksiin. Kaapeli suojataan aina oikean kokoisella sulakkeella tai vaihtoehtoisesti sulakkeelle mitoitetaan oikean kokoinen kaapeli.

Esim olohuoneessa kukaan ei estä sua pistämästä pistorasiaan 16A lämmitintä vaikka pistorasian johdotus olisi suojattu 10A sulakkeella. Tällöin vaan sulake palaa x minuutin päästä eikä suurempaa vaihnkoa ole tapahtunut.
 
Nopeamman latauksen voi hoitaa pikalaturilla silloin kun sitä tarvitsee. Investointi 22 kW laturiin, paksumpiin kaapeleihin ja isompiin pääsulakkeisiin on useimmille täysin turhaa. En sitä paitsi usko, että autojen sisäisten laturien teho nousee useimmissa malleissa suuremmaksi kuin 11 kW, koska se riittää useimmille ja nopeat lataukset hoidetaan pikalatureilla.
Jos se parin kympin kalliimpi 22kW laturi rikkoo oman budjetin niin sitten varmaan kannattaa ottaa se 11kW laturi. Typerää se silti on tuon go-e chargerin tapauksessa.
 
Lähes kaikissa taloissa on 16A voimavirtapistoke joka on kaapeloitu 2,5 neliömillimetrin johtimilla ja suojattu 16A sulakkeilla. Siitä ei tuollaisilla tehoilla latailla, ilman investointeja kaapelointiin ja sulakkeisiin.

En ole yhdessäkään omakotitalossa nähnyt 32A voimavirtapistorasiaa, vaikka varmaan jollakin sellainenkin on. Maatiloilla ja muissa vastaavissa toki tuollaisia on ja järeämpiäkin. Ja rahalla saa mihin vaan, mutta ilmaiseksi ei onnistu.
Meillä tulee 3x32A kaapelit taloyhtiössä jokaiselle katospaikalle (17 paikkaa).
 
Puhuit jostain teoreettisesta kulutuksesta.

Laite voi käyttää 3*32A (sen tyyppikilpi ilmoittaa sen nimellisarvoksi, jolloin johdotus lasketaan sen perusteella kiinteässä asennuksessa). Sun olohuoneen esimerkki ei toimi, koska se ei ole kiinteä asennus.

SFS 6000, luku 523 ilmoittaa kuormitukseen liittyvät vaatimukset ja kaapelien paksuuden riippuen asennustavasta. 16A ja 32A välillä voi olla todella iso ero kaapelien paksuudessa riippuen asennustavasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom