Yleistä keskustelua sähköautoista

Tulee mieleen, että nuo sähköautojen äärimmäiset kiihtyvyydet on vain haitaksi kun lähdetään helposti kokeilemaan liikenteeseen. Radalla saa leikkiä toki, mutta ei liikenteessä!
Jos ei ole tottunut niin ehdottomasti. Faija halusi ensimmäistä kertaa ajaa meikäläisen Teslalla ennen kuin auto lähtee huomenna eteenpäin ja lenkin aikana jouduin jatkuvasti muistuttamaan nopeusrajoituksista koska vauhti vain kiihtyi niin huomaamattomasti kuskille joka ei ole moista ajanut ja tehokkain auto mitä on ajanut on ollut MK2 ralli Escort. Ajelee itse E-mersulla ja nyt lainassa joku Mersun katumaasturi hybridi ja kuulema niin hankala hallita nopeutta kun ei moottoriääniä. Ei se ole ongelma että menettäisi hallinnan tai että kiihdyttäisi puskaan vaan ihan rehdisti se hyvin nopeasti nouseva luku nopeusmittarissa. En tiedä, hankala juttu koska itse muistelee junnuaikoja niin juu tuli perseiltyä mutta ei sitä ketään vaarannettu mutta toisaalta autojen tehotkin olivat ihan eri luokkaa. Omalla tavallaan esim joku prätkäkortin tyyppinen tehoon/tehopainoon/kuskin kokemukseen tms perustuva korttiluokka joka vaatisi lisätunteja tms. voisi olla jees mutta toisaalta tuo menisi taas niin helvetin paapomiseksi suurimmalle osalle jotka yrittävän ajaa järkevästi.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mitä muut ajattelevat, mutta mielestäni aika sopivia kiihtyvyyksiä nykyaikaisille hinnat alkaen sähköautoillekin lupaillaan liikenteen mukana ajeluun. Ainoa vaatimattomalla kiihtyvyydellä mikä tulee uusista mieleen on Dacia Spring, joka tosin onkin täysin kaupunkiin tarkoitettu kulkupeli.
 
En tiedä mitä muut ajattelevat, mutta mielestäni aika sopivia kiihtyvyyksiä nykyaikaisille hinnat alkaen sähköautoillekin lupaillaan liikenteen mukana ajeluun. Ainoa vaatimattomalla kiihtyvyydellä mikä tulee uusista mieleen on Dacia Spring, joka tosin onkin täysin kaupunkiin tarkoitettu kulkupeli.
AIka mahdoton se on nykyään ostaa autoa jolla EI pärjäisi liikenteessä mutta on erittäin helppo ostaa auto jolla pitää osata ajaa liikenteessä ja mikä vituttaa ajaa liikenteessä. Liian vähän tehoa=pitää osata ennakoida, lukea liikennettä, uskaltaa käyttää jokaista hepoa mitä autosta löytyy. Samalla tietenkin kiroillen stop&go liikenteen ärsyttävyyttä koska joutuu kokoajan vaihtamaan vaihteita että on se vähäinenkin vääntö käytössä ja moottori tehoalueella eikä se silti liiku mihinkään. Jotenkin itseä on aina ihmetyttänyt tuo joillakin oleva mielikuva ettei kaupunkiauto tarvitse tehoa/vääntöä. Tuo on yksi iso iso asia missä sähköauto tulee muuttamaan asioita paljon parempaan. Yhtäkkiä se perus hinnat alkaen pikkukippo saattaakin omata tarpeeksi vääntöä jota voi käyttää helposti ja kuskia ei vituta+pystyy keskittymään paremmin liikenteeseen.
 
Jos ei ole tottunut niin ehdottomasti. Faija halusi ensimmäistä kertaa ajaa meikäläisen Teslalla ennen kuin auto lähtee huomenna eteenpäin ja lenkin aikana jouduin jatkuvasti muistuttamaan nopeusrajoituksista koska vauhti vain kiihtyi niin huomaamattomasti kuskille joka ei ole moista ajanut ja tehokkain auto mitä on ajanut on ollut MK2 ralli Escort. Ajelee itse E-mersulla ja nyt lainassa joku Mersun katumaasturi hybridi ja kuulema niin hankala hallita nopeutta kun ei moottoriääniä. Ei se ole ongelma että menettäisi hallinnan tai että kiihdyttäisi puskaan vaan ihan rehdisti se hyvin nopeasti nouseva luku nopeusmittarissa. En tiedä, hankala juttu koska itse muistelee junnuaikoja niin juu tuli perseiltyä mutta ei sitä ketään vaarannettu mutta toisaalta autojen tehotkin olivat ihan eri luokkaa. Omalla tavallaan esim joku prätkäkortin tyyppinen tehoon/tehopainoon/kuskin kokemukseen tms perustuva korttiluokka joka vaatisi lisätunteja tms. voisi olla jees mutta toisaalta tuo menisi taas niin helvetin paapomiseksi suurimmalle osalle jotka yrittävän ajaa järkevästi.
Itse kokeilin kerran vuosia sitten ajaa Model S:llä en nyt muista mikä versio oli, mutta se vähän pelotti, joten jäi ajo tosi lyhyeksi. Olen tottunut tavanomaisilla tehoilla oleviin autoihin tai moni varmasti sanoisi tehottomiin autoihin. Kyllä se varmasti on tottumiskysymys tuo tehojen hallinta.
 
Lisäksi alusta, penkit, äänieristys yms vaikuttaa siihen miltä se kiihtyvyys tuntuu, näytti sekuntikello mitä tahansa. Kovalla alustalla, sporttipenkeillä ja huonolla äänieristyksellä kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin autossa jossa kello pysähtyy samaan aikaan mutta penkit ovat mallia mukavat, äänieristys kunnossa ja alusta viritetty pehmeämmäksi.

Voin lyödä vetoa että M3:n (siis se oikea M3 Baijerista) 4 sek kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin vastaava kiihtyvyys sähkärissä.
Miksi se tuntuisi? Sähköautossa se tuntuu nimenomaan kovemmin, koska vääntömomentti on heti. T. Oikeassa ja Teslan M3 ollut. Hieno auto toki se bemari on.
 
En tiedä mitä muut ajattelevat, mutta mielestäni aika sopivia kiihtyvyyksiä nykyaikaisille hinnat alkaen sähköautoillekin lupaillaan liikenteen mukana ajeluun. Ainoa vaatimattomalla kiihtyvyydellä mikä tulee uusista mieleen on Dacia Spring, joka tosin onkin täysin kaupunkiin tarkoitettu kulkupeli.
Jos auto on vain väline päästä paikasta toiseen ja olla aiheuttamatta mitään tunteita niin olet oikeassa. Autosta/autoilusta on myös mahdollista nauttia ja joidenkin mielestä, kuten minunkin mielestä ajelen mieluummin autolla suupielet virneessä. Kyllä nopeallakin autolla voi ajaa niinkuin liikenteessä kuuluu. Eniten harmia on minun ajojen aikana tullut kuljettajista joille ei riitä liittymisrampin mitta kiihdyttämään moottoritielle liityttäessä. Toki tämä on enemmän kuljettajan virhe kuin auton tehojen puute, mutta tämä saattaa joskus myös vähentyä kun sähköautot tuppaavat kiihtymään melko eleettömästi.
 
Itse kokeilin kerran vuosia sitten ajaa Model S:llä en nyt muista mikä versio oli, mutta se vähän pelotti, joten jäi ajo tosi lyhyeksi. Olen tottunut tavanomaisilla tehoilla oleviin autoihin tai moni varmasti sanoisi tehottomiin autoihin. Kyllä se varmasti on tottumiskysymys tuo tehojen hallinta.
Ehdottomasti. Ihan yhtälailla kuin nopea ohjaus tai uuden auton outo kytkin tms tms. Vaatii toisilla minuutin, toisilla pari päivää ja toisilla vähän kauemmin totuttelu/oppiminen mutta asioihin tottuu yleensä pääasiassa hyvin nopeasti. Jo tuossa tämänpäiväisellä 30km lenkillä huomasi omasta faijasta että alkoi pelon sijaan nauttimaan. Jalka hakeutui kaasulle luontevasti, liikenteen vaatimalla tavalla, ohitus suoritettiin ripeästi ilman turhaa säätöä ja nopea ohjauskaan ei haitannut enää ja pysyttiin kaistan keskellä.

Mitä tuohon kiihtyvyyden tuntemiseen tulee niin polttis vs sähkö se fiilis on ihan eri. Toinen on brutaalia fysiikkaa, ensin olet tässä, sitten tuolla ja toinen lisää siihen törkeän määrän draamaa äänillään. Olen niin monesti saanut muijalle vahingossa purjot suuhun kiihdyttämällä puolikaasulla ja muija on ollut aiemminkin nopeiden autojen kyydissä eikä kuulema ole ollut ongelmaa. Sähkö kun ei sitä audiopuolta anna referenssiksi niin kroppa menee sekaisin. Voisin melkein sanoa että jos pitäisi verrata kahta samoihin lukuihin pääsevää autoa ilman että tiedän lukuja niin valitsisin aina polttomoottorin koska tuo äänen tuoma lisä-ärsyke saa sen tuntumaan hurjemmalta.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tänään kokeilemassa Mersun EQE-sähkistä, jolla oli varusteineen hintaa yli 100 ke. Auto ei tuntunut kiihtyvän mihinkään, kun on tottunut ajamaan Teslalla, joka kiihtyy nollasta sataan alle neljään sekuntiin. Sitäkin edellinen auto toteutti kiihdytyksen noin kuudessa sekunnissa. EQE ei tarjonnut todellakaan mitään vau-fiilistä, joskin pidin penkeistä. Vahvistan, että parhaat ajofiilikset syntyvät näinä päivinä hieman vanhemmilla manuaalilaatikolla varustetuilla polttiksilla, eikä kiihtyvyydellä niinkään ole väliä. Datsun 100 A:n penkkejä kaipaan myös hieman.
Minkä EQE Mersun testiajoit?
 
Kun mennään alle 5s tai normi normi autoissa alle 6s kiihtyvyyden niin erot kyllä ovat tuntee ja nuo pieniltä tuntuvat erot voivat olla todella brutaaleja riippuen siitä miten nuo numerot on saavutettu (optimaalinen viivalta irtoaminen vai lyödäänkö teho sitten mukaan täysin kun auto on jo hiukan liikkeellä ja sitten revitäänkin penkkiin) ja erot tuntee mutta onko sillä väliä, ei ellei kyse ole oikeasti urheiluautosta. Se yllättää miten paljon tuo puoli sekunttiakin nopeampi 0-100kmh voi tuntua kiihtyvyydessä (ainakin polttiksessa). Vaan eipä sillä, en ole tuota reilua kolmen sekunnin 0-100kmh kiihtyvyyttä ole pitänyt huonona asiana. Tuli ns bonuksena muiden Performance mallin tuomien muutosten mukana.
Johtuu siitä, että mitä nopeammin auto kiihtyy, sitä enemmän lisää tehoa vaaditaan samansuuruisen kiihtyvyyden nopeutuksen saavuttamiseksi. 8->6 sekuntia on 25 %, 4->3,5 s on myös 25 %. Kiihtyvyyksien lisäys näissä molemmissa on n. 1 m/s^2.
 
Johtuu siitä, että mitä nopeammin auto kiihtyy, sitä enemmän lisää tehoa vaaditaan samansuuruisen kiihtyvyyden nopeutuksen saavuttamiseksi. 8->6 sekuntia on 25 %, 4->3,5 s on myös 25 %. Kiihtyvyyksien lisäys näissä molemmissa on n. 1 m/s^2.
Jep. Jotain tuollaista muistelinkin lukion fysiikasta :D.
 
Kun vaihdoin Volvon V60 DRIVen (ihan max 85kW joskus ollut, anteeksi hermoilijoille paskasti lainattu mallimerkintä) tuohon sähköponiin (Mach e AWD SR, 198kW), niin onhan nuo ihan eri maailmasta. Joutuu ohituksissa vähän katsomaan ettei nopeus karkaa, kun sisämelu on about samalla tasolla 100-160km/h nopeuksilla. kiihdytyskaistan päähän saa helposti sen 150km/h vauhtia samassa paikkaa missä Volvolla piiskaten sai juuri sen 110km/h.

Onhan nuo autot toki ihan hieman eri hintaluokissakin, vaikka Volvossa alkoi olla niin paljon laittoa, ettei tuo Mach e nyt niin paljon kalliimmaksi tule.
 
Viimeksi muokattu:
Jos auto on vain väline päästä paikasta toiseen ja olla aiheuttamatta mitään tunteita niin olet oikeassa. Autosta/autoilusta on myös mahdollista nauttia ja joidenkin mielestä, kuten minunkin mielestä ajelen mieluummin autolla suupielet virneessä.

Tässä ehkä tiettyä leipääntymistä havaittavissa meikäläisellä, autolla kuin autolla tulee pakolliset työajot hoidettua. Omaksi autoksi nyt toki tulee ensimmäinen sähköauto ja siitä olen jopa hieman innoissani :)
 
Takavetoinen 350+. Kysyin kolmisatasesta tarjousta, mutta vaikutti siltä, että hinta ei taida juurikaan tippua.
Itse olisin kärkkymässä EQE350 4maticia, mutta suivaannuttaa pahasti että tuo neliveto syö rangea niin pahasti.

Toinen hidastava tekijä on se, että Sveitsin MB ei suostu myymään kyseistä mallia - se on joko 43 AMG tai 350+ takapotkuna, joista kumpikaan ei varsinaisesti kiinnosta.
 
Tippuiko tuossa 350+ mallissa enemmän vai kysyitkö siitä tarjousta?
En kysynyt, enkä ehtinyt juurikaan rupattelemaan myyjän kanssa. Jotain se kuitenkin sanoi toimitusajoista, eli "lupaili" jotain versiota jopa tälle vuodelle ja toista keväälle, mutta nyt en muista puhuiko neli- vai takavedosta. Takaveto melko perusvarusteilla kiinnostaisi hieman. Ajatuksena siis mahdollisimman pieni kulutus, mutta kuitenkin käyttöauto pitkäksi aikaa. Hyvä akkutakuu tässä ainakin oli. Jättäisin esim. Hudin jo sillä perusteella pois, että se ei tuntunut pelaavan aurinkolasien kanssa.
 
Kun vaihdoin Volvon V60 edriven (ihan max 85kW joskus ollut) tuohon sähköponiin (Mach e AWD SR, 198kW), niin onhan nuo ihan eri maailmasta. Joutuu ohituksissa vähän katsomaan ettei nopeus karkaa, kun sisämelu on about samalla tasolla 100-160km/h nopeuksilla. kiihdytyskaistan päähän saa helposti sen 150km/h vauhtia samassa paikkaa missä Volvolla piiskaten sai juuri sen 110km/h.

Onhan nuo autot toki ihan hieman eri hintaluokissakin, vaikka Volvossa alkoi olla niin paljon laittoa, ettei tuo Mach e nyt niin paljon kalliimmaksi tule.
Volvo V60 erdive 85kW? Kyseessä on varmaan ollut Volvo V60 drive-e? Siinä on 1.6 litrainen diesel moottori. Vertaat sitten sitä Mach e awd malliin jossa tehoa on 198kW? Jos ei edes tiedä millä ajaa ja mihin vertaa niin miksi keskustella? Taas mennään ympyrää ja keskustelu ei etene.
Voin antaa oman panokseni tähän keskusteluun. Lusin suoralla 600 kuutioinen Yamahan moottoripyörä kulkee kovempaa kuin 1.6 litrainen Toyota Corolla, molemmat vuosimallia 2002 ja henkilökohtaisesti testattu. En vaan tiedä mitä lisäarvoa tämä fakta antaa keskusteluun...
 
Volvo V60 erdive 85kW? Kyseessä on varmaan ollut Volvo V60 drive-e? Siinä on 1.6 litrainen diesel moottori. Vertaat sitten sitä Mach e awd malliin jossa tehoa on 198kW? Jos ei edes tiedä millä ajaa ja mihin vertaa niin miksi keskustella? Taas mennään ympyrää ja keskustelu ei etene.
No onhan tuossa lainaamassasi kommentissa nyt paljon enemmän asiaa kuin eräiden karvanoppa-amisjanttereiden vääntämisessä sekunnin kymmenyksien eroissa kiihtyvyydessä jne.
 
Off-topic:

Voi vaikkapa laskea montako kertaa sivulla mainitaan joko "kippo" tai "hot hatch"
2 ja 4 kertaa. Molemmista yksi sinun viestissäsi.

Miksi ylipäänsä pitää tehdä ongelmaa keskustelusta jossa käydään läpi sähköautoja ei välttämättä keskiverto a-b autoilijan näkökulmasta? Ei se ole muilta pois että meitä joitain ihmisiä kiinnostaa se mitä sähkö tarjoaa/ei tarjoa sporttisempien autojen puolelle.
 
2 ja 4 kertaa. Molemmista yksi sinun viestissäsi.

Miksi ylipäänsä pitää tehdä ongelmaa keskustelusta jossa käydään läpi sähköautoja ei välttämättä keskiverto a-b autoilijan näkökulmasta? Ei se ole muilta pois että meitä joitain ihmisiä kiinnostaa se mitä sähkö tarjoaa/ei tarjoa sporttisempien autojen puolelle.

Olisi pitänyt lisätä hymiöitä tuohon, en tarkoittanut mitään pahaa tuolla, kävi vain käsittämättömästi huvittamaan nuo termit
 
Olisi pitänyt lisätä hymiöitä tuohon, en tarkoittanut mitään pahaa tuolla, kävi vain käsittämättömästi huvittamaan nuo termit
Ah, pahoittelut. Joillakin kun tuntuu olevan kovin kova ongelma sen kanssa jos joku haluaa tehokkaammalta sähköautolta muutakin kuin ajaa kovaa suoralla tai ylipäänsä mitä tahansa muuta kuin hiljaisuutta ja mukavuutta niin samantien pisti silmään.

EDIT: Enpä ole muuten edes miettinyt, mikä on edes hot hatch suomeksi :D. Kuuma kontti/luukku ei oikein toimi.
 
Itse odotan tulevassa sähköautoilussa ehkä eniten auton hiljaisuutta ja auton sisätilojen lämmityksen käyttöä puhelinsovelluksesta kotisohvalta (monille tuttua Webastosta, mutta itsellä ei ole tuollaista mahdollisuutta ennen omassa autossa ollut).
 
Bongasin punaisen Audi e-tronin. Luulin että pohjamaalin harmaa on hirvein väri mitä löytyy mutta toi punaisen sävy (sellainen hintahtava hieman oranssiin taittava) veti kyllä omaan silmään pohjat. Ihan kuin jostain 80-luvun Talbotin värikartasta.

No kiva sinänsä ettei kaikki ole nykyään vaan harmaata massaa ja tulee uusia sävyjä. Ehkä omistaja jopa pitää tuosta tai sitten oli vaan ainoa mitä sai.

PS. mainoskuvissa tuo väri näyttää paljon paremmalta kuin oikeasti on
 
Tuskin täällä kellään on mitään ongelmaa sen kanssa millä autolla/merkillä/laitteella itse kukakin ajaa?
Jotkut käyttäjät haluavat silti jostain syystä nostaa omia kulkineita muiden yläpuolelle, en keksi tähän mitään muuta syytä kuin ehkä ostos/päätös sittenkin harmittaa?
Harvoin nimittäin näkee foorumeilla laadukkaiden merkkien omistajien kehuvan, tai edes haukkuvan, ostamaansa tuotetta etenkin jos se suhteutetaa myyntimääriin? Etenkin Suomessa tämä korostuu, ehkä omistajien tietynlainen "hiljaisuus" johtuukin tyytyväisyydestä hankintaansa ja valmistajan jälkimarkkinointi (ja esim.huolto) toimii?
Eiköhän tuo aina ole että kun ollaan tyytymättömiä niin huudellaan, jos on aisat hyvin ollaan hiljaa ja nyt kun sähköautot joissa paljon uutta ja ihmeellistä niin ollaan paikoin jopa fanaattisia (kyllä puhun niin Tesla faneista kuin muistakin merkkiuskovaisista jotka eivät näe nokkaansa pidemmälle) ja huudellaan oman auton siitä ja tuosta. Harmi vain monesti tuo epäsuomalainen tyytyväisyys omaan ostokseen tulkitaan kehumiseksi. Esim meikäläistä on jo useaan kertaan haukuttu täälläkin Tesla fanboyksi koska kehtasin tykätä autosta ja vielä pahempaa, en sen merkin takia vaan merkki on melkeinpä miinus vaan koska pidän siitä autona. Sama tuntuu menevän joka suuntaan eri asioista sen sijaan että niistä osattaisiin keskustella.
 
Bongasin punaisen Audi e-tronin. Luulin että pohjamaalin harmaa on hirvein väri mitä löytyy mutta toi punaisen sävy (sellainen hintahtava hieman oranssiin taittava) veti kyllä omaan silmään pohjat. Ihan kuin jostain 80-luvun Talbotin värikartasta.

No kiva sinänsä ettei kaikki ole nykyään vaan harmaata massaa ja tulee uusia sävyjä. Ehkä omistaja jopa pitää tuosta tai sitten oli vaan ainoa mitä sai.

PS. mainoskuvissa tuo väri näyttää paljon paremmalta kuin oikeasti on
Mitä vikaa Talbotin 80-luvn värikartassa muka on :rage: Saispa sähköisenä versiona.
1657215933306.png

Kuvittelenko vain vai onko nämä uudet sähköautot pikkuhiljaa rauhoittumassa muotoilu-/värikieleltään. Ei tarvitse enää niin paljoa korostaa "katsokaa mä oon sähköauto". Ketään ei enää kiinnosta.
 
Mitä vikaa Talbotin 80-luvn värikartassa muka on :rage: Saispa sähköisenä versiona.

Kuvittelenko vain vai onko nämä uudet sähköautot pikkuhiljaa rauhoittumassa muotoilu-/värikieleltään. Ei tarvitse enää niin paljoa korostaa "katsokaa mä oon sähköauto". Ketään ei enää kiinnosta.
Hei ainahan nää kiertää kehää. Kohta päästään taas ihaniin sinapin sävyihin, outoihin ruskeisiin ja ties mihin häröön :D

Toivottavasti. Enkä tarkoita että pitäisi jäädä muotokielessä paikoilleen mutta kuten sanoit tuo "Heeeei mä oon sähköauto, mä oon vihreä ja sininen!" muotoilu on kyllä jo varsin aikansa elänyt.
 
Eiköhän tuo aina ole että kun ollaan tyytymättömiä niin huudellaan, jos on aisat hyvin ollaan hiljaa ja nyt kun sähköautot joissa paljon uutta ja ihmeellistä niin ollaan paikoin jopa fanaattisia (kyllä puhun niin Tesla faneista kuin muistakin merkkiuskovaisista jotka eivät näe nokkaansa pidemmälle) ja huudellaan oman auton siitä ja tuosta. Harmi vain monesti tuo epäsuomalainen tyytyväisyys omaan ostokseen tulkitaan kehumiseksi. Esim meikäläistä on jo useaan kertaan haukuttu täälläkin Tesla fanboyksi koska kehtasin tykätä autosta ja vielä pahempaa, en sen merkin takia vaan merkki on melkeinpä miinus vaan koska pidän siitä autona. Sama tuntuu menevän joka suuntaan eri asioista sen sijaan että niistä osattaisiin keskustella.
Taidettiin joskus viime talvena keskustella Teslan ylivertaisista talviominaisuuksista?
Mitäs ihmettä tässä on sitten testattu?
 
Taidettiin joskus viime talvena keskustella Teslan Model3 (ei M3 joka on edelleen Bmw:n malli) ylivertaisista talviominaisuuksista?
Mitäs ihmettä tässä on sitten testattu?
Vaikea sanoa kun on maksullinen artikkeli. Mutta jos jotain sisätilojen jäätymisestä tms niin voi olla että joillakin ongelmana, itsellä ei ole nyt about vuoden omistuksen aikana ollut mitään moiseen viittaavaa ja talvi meni oikein nätisti.
 
Vaikea sanoa kun on maksullinen artikkeli. Mutta jos jotain sisätilojen jäätymisestä tms niin voi olla että joillakin ongelmana, itsellä ei ole nyt about vuoden omistuksen aikana ollut mitään moiseen viittaavaa ja talvi meni oikein nätisti.

Onkos tämä tuttu ongelma?
Alkaa olla väärä ketju, ei sinänäsä liity sähköautoihin vaan pelkästään huonosti valmistettuihin autoihin.
Jatkot sitten tuonne Tesla ketjuun?
 

Onkos tämä tuttu ongelma?
Alkaa olla väärä ketju, ei sinänäsä liity sähköautoihin vaan pelkästään huonosti valmistettuihin autoihin.
Jatkot sitten tuonne Tesla ketjuun?

Ei tarvitse kummempia jatkoja omalta osalta. Itsellä tapahtui tuo kerran kun suljin apparin oven huolimattomasti ns puoliksi kiinni. Osa autosta luuli että ovi on auki, osa että ovi on kiinni. Vedin varuiksi rebooting ja kalibroin ikkunan liikerajat uudelleen ja ei toistunut. Ihmettelin kyllä kun tuli Tuuskin äänet yhtäkkiä sen rinnalla ajaessa niin pirun kovaa sisään :D. Juu tiedän, ei ns keskiverto kuluttajan ratkaistavissa itsenäisesti, ei kuuluisi olla ongelma jne mutta syy miksi osasin diagnosoida tuon heti oli se että noita ongelmia oli eri muodoissa ties millä merkillä aikanaan kun olin mekaanikkona eri merkeillä.
 
Eiköhän tuo aina ole että kun ollaan tyytymättömiä niin huudellaan, jos on aisat hyvin ollaan hiljaa ja nyt kun sähköautot joissa paljon uutta ja ihmeellistä niin ollaan paikoin jopa fanaattisia (kyllä puhun niin Tesla faneista kuin muistakin merkkiuskovaisista jotka eivät näe nokkaansa pidemmälle) ja huudellaan oman auton siitä ja tuosta. Harmi vain monesti tuo epäsuomalainen tyytyväisyys omaan ostokseen tulkitaan kehumiseksi. Esim meikäläistä on jo useaan kertaan haukuttu täälläkin Tesla fanboyksi koska kehtasin tykätä autosta ja vielä pahempaa, en sen merkin takia vaan merkki on melkeinpä miinus vaan koska pidän siitä autona. Sama tuntuu menevän joka suuntaan eri asioista sen sijaan että niistä osattaisiin keskustella.
Nimenomaan, se on nykypäivänä ihan sama minkä merkkisen tai käyttövoimaisen auton hommaa, niin ne on kaikki enemmän tai vähemmän kompromisseja. Tsiisus, miksei joku vaan voi tehdä täydellistä autoa, vaan joka merkillä on aina se oma kokonaisuuden pilaava sudenkuoppansa...:D

IRL lähes täydellinen (sähkö)auto vaatisi ainakin 3 täysin eri filosofiaa noudattavan konsernin saumatonta yhteistyötä = never gonna happen.
Toki se olisi täydellinen sitten vain mulle ja naapurin penan mielestä paskin auto ikinä...
 
Polestar 2:n hinnat nousseet. Perusmallin hinta sama 46.900, mutta Long range noussut 1000:lla eurolla. Myös mm. Pilot lite -paketti noussut 500:lla eurolla.

Eihän siitä ole kuin pari kuukautta, kun perusmallin hinta nousi 2000:lla eurolla. Helppo nostella, kun kaikki muutkin nostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea sanoa kun on maksullinen artikkeli. Mutta jos jotain sisätilojen jäätymisestä tms niin voi olla että joillakin ongelmana, itsellä ei ole nyt about vuoden omistuksen aikana ollut mitään moiseen viittaavaa ja talvi meni oikein nätisti.
Muistaakseni pahimmat ongelmat oli ajettavuudessa. Kova jousitus oli kauhea uraisella tiellä ja regen veti takavetoisen auton jatkuvasti slaadiin. Jonkinlainen ratkaisu oli laittaa regen pienelle, mutta ilmeisesti softapäivityksessä korjasivat tuon poistamalla mahdollisuuden mietoon regeniin. :)
 
Oli ioniq 5 sekä ev6 kumpikin yön yli koeajossa itselläni. Kovasti kyllä tykkäsin eikä mitään suurempaa negatiivista tullut vastaan. Takaveto versioita kumpikin ja suorituskyky on kyllä ihan riittävä näissä. Oudosti ev6 tuntui laiskemmalta/pehmeämmältä kiihtymään vaikka tehoa pitäisi olla hiukan enemmän :hmm: Muuten erot olivat pieniä ja omista mieltymyksistä kiinni kummasta tykkää enemmän. Itse näistä ottaisin ioniq 5, ihan jo hinnankin takia koska on tällähetkellä reilusti halvempi mitä ev6.
 
Tesla on ainakin jenkeissä yrittänyt kovasti rajoittaa kolmansien osapuolten huoltoa, sillä esim. varaosia, diagnostiikkaohjelmistoja ja huoltomanuaaleja ei tarjota. Ei ole edes tarvikeosia, vaan pitää suurinpiirtein purkaa kaikki kolariautoista jne.
Nykyään on ainakin jotain saatavana.
 
Oli ioniq 5 sekä ev6 kumpikin yön yli koeajossa itselläni. Kovasti kyllä tykkäsin eikä mitään suurempaa negatiivista tullut vastaan. Takaveto versioita kumpikin ja suorituskyky on kyllä ihan riittävä näissä. Oudosti ev6 tuntui laiskemmalta/pehmeämmältä kiihtymään vaikka tehoa pitäisi olla hiukan enemmän :hmm: Muuten erot olivat pieniä ja omista mieltymyksistä kiinni kummasta tykkää enemmän. Itse näistä ottaisin ioniq 5, ihan jo hinnankin takia koska on tällähetkellä reilusti halvempi mitä ev6.
Eiköhän se kohta Ioniq 5:n hintakin nouse. Sen verran rapsakkaa nousua ollut EV6:n hinnassa.
 
Mitä vikaa Talbotin 80-luvn värikartassa muka on :rage: Saispa sähköisenä versiona.
1657215933306.png

Kuvittelenko vain vai onko nämä uudet sähköautot pikkuhiljaa rauhoittumassa muotoilu-/värikieleltään. Ei tarvitse enää niin paljoa korostaa "katsokaa mä oon sähköauto". Ketään ei enää kiinnosta.

Hyviä värejä. Justiinsa valitsin oman G-mersu projektin väriksi RAL 1002 "sand yellow"..

Offtopicina lisää, ankean suomi-Horizonin turboahdettu amerikan serkku (Dodge Omni GLH-S) oli 80-luvulla suorituskykyisin jenkkiauto hetken aikaa ...
 
BYD vaikuttaa jo hieman siltä että kohta tullaan ja kovaa. Blade akullisia autoja myydään täyttä häkää ja hinnat on eri tasolla verrattuna täällä tällä hetkellä myytäviin.
 
BYD vaikuttaa jo hieman siltä että kohta tullaan ja kovaa. Blade akullisia autoja myydään täyttä häkää ja hinnat on eri tasolla verrattuna täällä tällä hetkellä myytäviin.
Mitäs nämä autot siis ovat? BYD autoista en muita tiedä kuin sähköbussit. Vai onko se siis myös akkuvalmistaja?
 

"Saksan liittokansleri Olaf Scholz kiitteli Volkswagenin investointia torstaina Ala-Saksin alueella sijaitsevassa Salzgitterissä, jonne ensimmäinen akkutehdas avautuu."

”Liikkumisen tulevaisuus tehdään jälleen Salzgitterissä”, Scholz sanoi Reutersin mukaan.

”Vasta hetki sitten monet saksalaiset ajattelivat, että voimme saada akkuja Aasiasta. Nykyään tiedämme paremmin. Koronaviruspandemia ja Venäjän julma hyökkäys Ukrainaan ovat tehneet selväksi, että riippuvuus globaaleista toimitusketjuista on suuri riski.”
 

Tuo MG4 EV vaikuttaa mielenkiintoiselta. Ilmeisesti ID.3:n kokoluokkaa. Lokakuussa tulee myyntiin ainakin joissain Euroopan maissa ehkäpä Suomessakin jossain vaiheessa.

Tuossa Tekniikan Maailman jutussa mainitaan seuraavaa:

"MG4 EV:n uusi MSP-perusrakenne on Volkswagen-konsernin MEB:n tapaan lähtökohtaisesti takavetoinen. Ajoakku on yhtä matala 110 mm kuin Renault Megane Electricissä, ja MG:n painonjakauma on optimaalinen 50:50. Perusrakenne antaa mahdollisuuden toisen sähkömoottorin sijoittamiseen eteen ja sen myötä nelivetoon.

Myyntiin MG4 EV tulee kahdella ajoakun energiasisällöllä, jotka ovat 51 ja 64 kilowattituntia. Takamoottorisen auton toimintamatkat ovat vastaavasti 350 ja 452 kilometriä (WLTP)."
 
Viimeksi muokattu:
IONIQ 5 MY23 on ihan hyvä diili tässä markkinassa vielä kun saa rahoituksen 1 % todellisella korolla. Teslalla ja Polestarilla on rahoituskorot jo nousseet.
En sano mitään syystä, mutta Kia ja Hyundai sekä ranskalaiset on kautta aikojen olleet 0 korolla tai lähelle sitä :tongue: Voihan se olla että jopa nuokin viedään käsistä ja siten korot sekä kulut nousevat niissäkin, mutta mikäli menneisyydestä ennustaa, niin ei tule nousemaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 600
Viestejä
4 501 817
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom