Yleistä keskustelua sähköautoista


Tilanne 30.6.2022: sähköhenkilöautot ja muuntotuet 71 % määrärahasta varattu. Jokunen viikko sitten määrärahat oli 100 % varattu, mutta nyt määrärahoja lisätty.

Juuri laitoin hankintatukihakemuksen e-208:n. Ei tietoa kuinka nopeasti hupenee, mutta kannattanee laittaa hakemus mikäli auton tilaus on jo sisällä.
6.7.2022 tilanne: 74 % määrärahasta varattu. Nopeasti menee.
 
MG Marvel Electric bongattu mustana. Onpas premiumin näköinen peli, kuvat eivät tee oikeutta. Tosin ei tuossa taida vanhaa britti-MG:tä enää olla kuin logo. Toivottavasti tulee Suomeen joskus, Ruotsissa niitä ilmeisesti jo myydään.
 
Mitenköhän tuossa oikein käy jos auto on ostettu (sopimus tehty) ja tukihakemus lähetetty, mutta tukirahat loppuvat kesken ennen kuin auto saapuu?
Taitaa käydä niin että tukea ei silloin saa eikä sitä voi hakea uudelleen myöhemmin kun määrärahoja on saatu lisää.
 
Mitenköhän tuossa oikein käy jos auto on ostettu (sopimus tehty) ja tukihakemus lähetetty, mutta tukirahat loppuvat kesken ennen kuin auto saapuu?
Eikös se summa "korvamerkitä" heti sen hakemuksen jättöaikaan, ei vasta auton saapuessa? Näin automyyjä minulle muistaakseni kertoili.
 
Eikös se summa "korvamerkitä" heti sen hakemuksen jättöaikaan, ei vasta auton saapuessa? Näin automyyjä minulle muistaakseni kertoili.
Tätä vähän juuri hain takaa, että korvamerkataanko raha heti käytetyksi kun hakemus on sisällä? Tosin jonkun se hakemusksin pitää käsitellä ja käsittelyssä saattaa siinäkin olla jonoa jonkun verran.
 
...varattuna Mazda MX-5 MK1 ja toivottavasti sen saa nopeasti alle. Tänään kävin pikaisella koeajolla ja olihan erilainen kokemus MX-5:sta ajamattomalle vs muut vanhemmat ja etenkin vs Tesla :D. Nooh, katto alhaalla tuo viidennes Teslan tehoista ei niin vituta. Hauska juttu kyllä kun istahti Mazdaan ja kävi heittämässä lenkin niin tuli jotenkin fiilis että ajoin autoa vs Teslan ratissa olisin ajanut jotenkin uhm.... hädintuskin autoa tai jotenkin "feikkiä".
Toivottavasti saat sen MX5:n alle pian. Sitä odotellessa pysy ainakin etäällä kaikista moottoripyöräliikkeistä. Älä ainakaan mene kysymään, että olisiko niillä tarjota jotain, missä kuskilla olisi semmoinen oikea ajamisen fiilis. Ei, älä nyt ainakaan mene kysymään näin kesällä vaan odota syksyn loskakelejä: pimeää, märkää, jäätävän kylmää.

[EDIT] Niin, mitkä sähköautot tarjoavat kuljettajalle aidon ajamisen fiilistä, sellaista hauskuutta, mikä olisi verrattavissa avokattoiseen roadsteriin tai moottoripyörään?
 
Viimeksi muokattu:
[EDIT] Niin, mitkä sähköautot tarjoavat kuljettajalle aidon ajamisen fiilistä, sellaista hauskuutta, mikä olisi verrattavissa avokattoiseen roadsteriin tai moottoripyörään?
Ei mikään. kiihtyvyyttä ja tehoja löytyy mutta ei fiilistä. Ainakaan ite en ole löytänyt ja paljon mieluummin ottaisin tuon tulevan i4 tilalle M3 competition mikä maailmalla on samanhintainen mutta fiilis jotain ihan muuta mitä sähköstä nyt ei vaan saa, suomessa M3 isojen päästöjen takia hintalappukin sitten jotain ihan älytöntä.
 
Toivottavasti saat sen MX5:n alle pian. Sitä odotellessa pysy ainakin etäällä kaikista moottoripyöräliikkeistä. Älä ainakaan mene kysymään, että olisiko niillä tarjota jotain, missä kuskilla olisi semmoinen oikea ajamisen fiilis. Ei, älä nyt ainakaan mene kysymään näin kesällä vaan odota syksyn loskakelejä: pimeää, märkää, jäätävän kylmää.

[EDIT] Niin, mitkä sähköautot tarjoavat kuljettajalle aidon ajamisen fiilistä, sellaista hauskuutta, mikä olisi verrattavissa avokattoiseen roadsteriin tai moottoripyörään?
Juu ei pelkoa. Ei A:ta kortissa ja itsesuojeluvaisto sanoo että älä kokeile onneasi :D. Ja mitä keleihin tulee, eipä moinen tunnu missään, nimimerkillä kylmimmillään -37c lämmöissä runsaslumisena talvena töihin ja toki kaikki muutkin ajelut moposkootterilla.

Ja eipä noita aidon ajamisen fiiliksiä tuovia sähköjä taida löytyä (ainakaan suomesta). Ulkomailta löytyy jo mutta ovat melkeinpä kaikki sähköistettyjä klassikoita yleensä Teslan tekniikalla.
 
Kauneus on katsojan silmässä, mutta tämän auton ulkonäöstä en löydä mitään mikä miellyttäisi silmää, mutta menisi varmasti täällä Suomessa hyvin kaupaksi, jos siitä löytyisi polttomoottori ja auton perässä lukisi Qashqai.
Kyllä, samaa mieltä. Ehkä peräpää suht okei. Mutta se onkin Nissan, eikä ne pääsääntöisesti koskaan mitään muotovalioita ole olleet.
Sisältähän tuo itseasiassa ihan jopa siistin näköinen.
Omaan silmään suht' ok näköinen ja kuten yllä niin sisältä hyvinkin positiivinen yllätys. Oikeastaan ainoa pahempi kauneusvirhe pikaisesti vilkaistuna oli tuo ratin kytkinten ja konsolin vaihdevalitsimen pianomusta pölyrasvasormenjälkimagneettipinta. Varmasti pystyisi ajelemaan tuolla ilman sen pahempaa suuhun oksentelua. Toisinkuin esimerkiksi joku BMW iX...

MUTTA, ehkä se suurempi kynnys tuossa lienee se, että pudottaisinko reippaasti yli 60k € neliveto Nisukkaan? Todennäköisesti en, ellen olisi varma suht' järkevästä jälleenmyyntiarvon kehityksestä. Etuovetonahan näitä autoja ei luonnollisesti hankinta.
 
Viimeksi muokattu:
Inflaatio vääristää tilanteet niin, että itseään pettää jos fiksautuu kiintopisteisiin; "En ikinä maksaisi tuotteesta X enempää kuin N määrän valuuttaa."

Koska mikään ei tule olemaan hetkeen kuten ennen ja kaikki nousee, paitsi oma ostovoima.
 
Kotikäyttöön 22 kW lataustehon haaveilu on yleensä ihan turhaa useammastakin eri syystä. 1) Hyvin harva auto tukee yli 11 kW latausta 2) hyvin harva ajaa niin paljon ja tiukoilla aikatauluilla, etteikö 11 kW:llakin akku kun akku olisi yönyli täynnä 3) 3x35 A liittymästä jää 22 kW:lla ladattaessa vain 3x3 A muun asumisen käyttöön ja se loppuu lämmityskaudella alkuunsa.

Toki minullakin kotona on 22 kW latauslaite, kun ei se sen enempää maksa kuin 11 kW versiokaan. Yksivaiheauton kanssa voi tarvittaessa ylikellottaa siitä 1x19 A, mutta enimmäkseen se nyt kuitenkin on 8 A asetuksella käytössä (ja nykyisellään sukon perässä...).

Minulla on taloyhtiön pihassa 16A eli 3,6kW -latausmahdollisuus. Se on aika hyvin riittänyt kaikkiin ajoihin kotoa eteenpäin 3500km/kk, jos autoa pitää koko ajan laturissa kiinni sen ollessa kotona ei ole ongelmia.
Olen laiska enkä jaksa koko aikaa viritellä sitä laturia kontista tolpan nokkaan. Mikäli kotilataus ei riitä lataamaan akkua riittävälle tasolle ennen matkaa, silloin käyn ottamassa sähköä pikalatureista 60-80% lataukseen saakka: lähiPrismassa on 80kW-laturit ja McDonaldsilla 150kW. Loput imuttelen sitten kotipihassa, jos siihen on enää tarvetta. En usko, että tarvitsen muuta ja jos sähköyhtiöt tuovat markkinoille tehomaksuja 11kW ja 22kW-kotilaturit nostavat 10-30€/kk sähkölaskun perusmaksuja. Taitaa tuo kotilataus vain vaikeutua tulevaisuudessa ja erityisesti taloyhtiöissä, jos viranomainen ei puutu tuohon hinnoitteluun. No toivottavasti siirtoyhtiöt luopuvat tuolloin sähkökeskuksen sulakekokoon perustuvasta laskutuksesta, kun haluavat tehomaksun tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mikään. kiihtyvyyttä ja tehoja löytyy mutta ei fiilistä. Ainakaan ite en ole löytänyt ja paljon mieluummin ottaisin tuon tulevan i4 tilalle M3 competition mikä maailmalla on samanhintainen mutta fiilis jotain ihan muuta mitä sähköstä nyt ei vaan saa, suomessa M3 isojen päästöjen takia hintalappukin sitten jotain ihan älytöntä.
Sähköautojen kanssa fiilikset tulee eri asioista kuin polttiksilla. Latauksen aikana, jos ei henkilökohtaista huoltotarvetta, niin voi katsella huoltamon hintatolppaa. Minulla ainakin siitä tulee hyvä fiilis. Ja fiilis jatkuu, kun katsoo päättyneen latauksen hintaa. Nautin myös vaihteettomuudesta, viiveettömästä vakkarista ja moottorin äänettömyydestä. Esilämmitystä ja jäähdytystä fiilistelen myös joka kerta. Ja hauskin fiilis tulee, kun lukee sähköautoja vastustavien kommentteja :-)
 
Sähköautojen kanssa fiilikset tulee eri asioista kuin polttiksilla.
Tai sitten autoilun fiilis on täysin subjektiivinen kokemus ja tarkoittaa jokaiselle aivan eri asioita.

Se mistä oletan tuossa aiempien kirjoittajien puhuneen, on jonkinlainen avoauton/moottoripyörän ”vapauden” kokemus joka tulee ilmavirran tuntemisesta, visuaalisesta avoimuudesta ympäristön suhteen sekä vahvempi tunne yhteydestä seuraavassa ketjussa: renkaat-auton hallintalaitteet-keskushermosto-tietoiset kokemukset.

Puhun vain omasta kokemuksesta, ja sen perusteella totean että sellaista vahvaa tunnetta autoiluun on vaikea saada samalla tavalla kuin kesäpäivänä lapsuuden maisemissa avoautolla ajelu suosikkibändin soidessa kaiuttimista. Unohtumattomia fiiliksiä. Noissa on vain niin vahvasti kyse henkilökohtaisista ns. triggereistä, että ilmiötä on käytännössä mahdotonta edes yrittää yleistää koskemaan laajempaa joukkoa ilman että valtava määrä yksityiskohtia kustomoidaan aivan erilaisiksi. Siinä alkaa olla jo melko se ja sama, millainen auto alla.

Mitä tulee sitten taas sähköautoihin, sähköisiin voimalinjoihin ja niiden herättämiin tunteisiin, puhutaan jo aivan mielivaltaisen laajasta kirjosta lähtökohtia, että asiasta täsmällisesti keskusteleminen vaikeutuu ja puheessa korostuu tahaton ja tahallinen väärinymmärrys. Veikkaan myös, että suurelle osalle ihmisistä pelkkä sähköautoista kirjoittaminen tuo parhaan fiiliksen koko sähköautoiluun liittyen, oli asiasta sitten mitä mieltä tahansa.

Sähköautot ovat tavallisesti massiivisia autoja akkujen lisäpainon myötä. Autossa on monesti mahdollisuus erittäin hyvään ajotuntumaan, koska auton painopiste on mahdollista saada matalaksi. Valitettavasti (henk.koht. mielipide) suuri osa sähköautoista tehdään ”tunnottomiksi”, eli sähköisillä avustimilla autosta häivytetään pois tunne renkaista rattiin. Lisäksi autot korkeita, mikä tekee niistä helpohkosti huojuvia ja käyttäytyminen voi olla siten epämääräistä. Miten kovaksi alusta täytyy tehdä, entä miten kovilla rengaspaineilla täytyy ajaa jotta saavutetaan maksimaalinen energiatehokkuus?

Parastahan olisi, että kuljettaja saisi itse säätää autoa mieleisekseen.
 
Toi lapsuuden/nuoruuden fiilisten romantisointi on siinä mielessä hauskaa ja subjektiivista, että meillä on jo syntynyt ihmisiä kenen autoilumuistot tulevat perustumaan täysin sähköautoihin.
Kyllä. Muistan sen fiiliksen, kun kesäinen perjantai-ilta ja Lada lähtee laakista käyntiin. Pioneerit soittaa mielimusiikkia ja eletään vuotta 1986, ajokortti varsin uusi vielä. Bensaa tankissa, rahaa tilillä (tilipäivä), nättityttö odottaa mukavan ajomatkan päässä.
Auton aiheuttama fiilis tuossa lähinnä se, että oli vapaa liikkumaan. Vastaavanlaista fiilistä ei enää pysty saavuttamaan, mutta töiden jälkeen perjantaina pitemmän reitin kautta kotiin sähköautolla cruisaillen saavutan jotain kuitenkin tuosta nuoren miehen perjantaifiiliksestä vielä nykyäänkin. Paljon on muuttunut, mutta jotain uutuuden viehätystä kuitenkin on mukana.
 
Itsellä oli jo unohtunut tuo raakuus mitä vanhempi auto tarjoaa. Sähkö on aivan mahtava ja tuo Performance tarjoaa jopa tuntuman jonka varassa uskaa vetää talvella nätisti kahva edellä ja pieni sivuluisu 120kmh rampilla ei pelota. Edellinen auto Fiesta ST on tunnettu ajettavuudestaan ja leikkisyydestään mutta kun tuon MX5:n penkille istahti ja laittoi ykkösen silmään niin tuli heti fiilis että nyt prkl ajetaan. Tuo auton alle tonnin paino, vaihteiston toiminta ja pieni ratti vain olivat heräte siitä mitä auto voi olla.
 
Stadin tai miksei jonkun muunkin vanhan kivikylän kantakaupungissa sähköautoa pitävät: Onko teillä hallipaikka latausmahdollisuudella, vai hoidatteko vaan kauppareissuilla latailut?

pitäisi firman pakukalustoa (1 kpl :D) uusia tässä jossain tulevaisuudessa, ja vähän kalliimpikin hallipaikka on harkinnassa muutenkin ihan vaan kermaperseilyn nimissä.
 
Meillä on halli kaupungin yhtiöittämä josta taloyhtiöillä tietty osuus paikoista, sinänsä kätevä että pääsee suoraan hissillä rapusta. Mulla on auto vasta tilauksessa, eli tämä on vielä meillä harkinnan alla.

Halliin saa halutessaan latausmahdollisuuden, mutta se on täysin ulkoistettuna. Latauksesta pitää maksaa ensin kiinteä maksu (olisko n. 200€) ja sitten n. 10€ kuukausimaksu, ja päälle 25c/kwh. Nämä hinnat siis hitaalle lataukselle, nopea olisi kalliimpi. Jos peruuttaa alle 2v sisällä joutuu maksamaan kuukausimaksut sille ajalle.

Eli aika kallista jos miettii, että naapurin s-marketissa 25c/kwh lataus. Toisaalta olishan tuo kätevää.
 
Itsellä oli jo unohtunut tuo raakuus mitä vanhempi auto tarjoaa. Sähkö on aivan mahtava ja tuo Performance tarjoaa jopa tuntuman jonka varassa uskaa vetää talvella nätisti kahva edellä ja pieni sivuluisu 120kmh rampilla ei pelota. Edellinen auto Fiesta ST on tunnettu ajettavuudestaan ja leikkisyydestään mutta kun tuon MX5:n penkille istahti ja laittoi ykkösen silmään niin tuli heti fiilis että nyt prkl ajetaan. Tuo auton alle tonnin paino, vaihteiston toiminta ja pieni ratti vain olivat heräte siitä mitä auto voi olla.
Onhan ne nyt aika erityyppiseen käyttöönkin suunniteltu, niin tuleehan sitä fiilistä toisessa vähän eritavalla. Itsekkin vaihtaisin tuon Model S:n heti 911:seen mieluitenkin johonkin GT/GTS malliin, jos ainot tarve autolle olisi fiilistely, eikä tarvitsisi töiden ja muiden asioiden puolesta ajella näin paljoa. Tästä päästäänkin siihen, että mielenkiinnolla odotan millaista sähköversiota näitä ”urheilu”autoista tulee ja pääsevätkö ne lähellekkään sitä samaa fiilistä (tuskin).
 
Onhan ne nyt aika erityyppiseen käyttöönkin suunniteltu, niin tuleehan sitä fiilistä toisessa vähän eritavalla. Itsekkin vaihtaisin tuon Model S:n heti 911:seen mieluitenkin johonkin GT/GTS malliin, jos ainot tarve autolle olisi fiilistely, eikä tarvitsisi töiden ja muiden asioiden puolesta ajella näin paljoa. Tästä päästäänkin siihen, että mielenkiinnolla odotan millaista sähköversiota näitä ”urheilu”autoista tulee ja pääsevätkö ne lähellekkään sitä samaa fiilistä (tuskin).
Ehdottomasti eri käyttötarkoitus ja asiakaskuntakin mutta kyllä tuo olis silmiä avaava kokemus vaikka vanhoja autoja on ollut varsin paljon. Eipä olisi itsekään tullut vaihdettua ellei tuo ajomäärä olisi pudonnut ja vitutti pitää 60ke autoa pihassa ja maksella lyhennyksiä. Nyt saan helvetisti halvemmat kk kulut pelkästä pihalla seisomisesta ja jos tulee kilsoja enemmän niin tulee kalliimmaksi mutta siinä vaiheessa auton helppo jälleenmyynti tarkoittaa sitä että myy kipon ja ostaa uuden sähkön. Museokilvissä oleva orkkiskuntoinen klassikko ei enää arvoaan pudota joten varsin turvallinen ostos jos vaan pitää kunnossa.

Mitä sähköisiin hauskoihin kippoihin tulee niin ostajia olisi sähköisille hot hatcheille mutta nykyiset todennäköistä paremman katteen autot menevät kaupaksi niin miksi tehdä. Sääli kyllä. Olisin ilomielin ostanut jonkun sähköisen hot hatchin jos niitä olisi ollut saatavilla. Suoranopeus on kiva mutta se että voin polkea kaasua paikaltaan lähtiessä max 4s kunnes ollaan jo 120kmh tai yli ei ole oma käsitys hauskasta. Mieluummin hidastamatta mutkaan ja tasapainoillen pidon rajoilla kuin se paras 0-100kmh kiihtyvyys.
 
Meillä on halli kaupungin yhtiöittämä josta taloyhtiöillä tietty osuus paikoista, sinänsä kätevä että pääsee suoraan hissillä rapusta. Mulla on auto vasta tilauksessa, eli tämä on vielä meillä harkinnan alla.

Halliin saa halutessaan latausmahdollisuuden, mutta se on täysin ulkoistettuna. Latauksesta pitää maksaa ensin kiinteä maksu (olisko n. 200€) ja sitten n. 10€ kuukausimaksu, ja päälle 25c/kwh. Nämä hinnat siis hitaalle lataukselle, nopea olisi kalliimpi. Jos peruuttaa alle 2v sisällä joutuu maksamaan kuukausimaksut sille ajalle.

Eli aika kallista jos miettii, että naapurin s-marketissa 25c/kwh lataus. Toisaalta olishan tuo kätevää.
Onpa harvinaisen koukkunokkaista porukkaa päättämässä kyllä teillä jos tuollaista hintoja pyydetään, kas kun ei erikseen joku viikkomaksu ja sitten vuosimaksukin vielä.
 
Latauspaikkojen valmistumisessa lähiaikoina on toinenkin hyvä puoli: saan tuotua ykkösauton takaisin kotipihalle kun jatkossa mulla on kaksi autopaikkaa :D Nyt tuo "rättikattoinen nelivetobensaturbo" (kuulostaa paremmalta kuin A4 cabrio) on ollut viime talvesta asti kaukana tallissa piilossa.

Mitä sähköisiin hauskoihin kippoihin tulee niin ostajia olisi sähköisille hot hatcheille mutta nykyiset todennäköistä paremman katteen autot menevät kaupaksi niin miksi tehdä. Sääli kyllä. Olisin ilomielin ostanut jonkun sähköisen hot hatchin jos niitä olisi ollut saatavilla. Suoranopeus on kiva mutta se että voin polkea kaasua paikaltaan lähtiessä max 4s kunnes ollaan jo 120kmh tai yli ei ole oma käsitys hauskasta. Mieluummin hidastamatta mutkaan ja tasapainoillen pidon rajoilla kuin se paras 0-100kmh kiihtyvyys.

Mä olen omastani tykännyt, harvinainen ainakin täällä päin suomea. Kolme on tullut vastaan puolen vuoden aikana niin että olen huomannut ja kahta käynyt autokaupassa katsomassa. 200 heppaa on ihan sopivasti, sport modella kumi palaa ja eco modella tuleekin ajeltua enimmäkseen. Miinuspuolena naurettava tavaratila ja hidas lataus. 64KWh Kona/Niro on samalla voimalinjalla ja huomattavasti suositumpia.

1657188267135.png
 
Latauspaikkojen valmistumisessa lähiaikoina on toinenkin hyvä puoli: saan tuotua ykkösauton takaisin kotipihalle kun jatkossa mulla on kaksi autopaikkaa :D Nyt tuo "rättikattoinen nelivetobensaturbo" (kuulostaa paremmalta kuin A4 cabrio) on ollut viime talvesta asti kaukana tallissa piilossa.

Mä olen omastani tykännyt, harvinainen ainakin täällä päin suomea. Kolme on tullut vastaan puolen vuoden aikana niin että olen huomannut ja kahta käynyt autokaupassa katsomassa. 200 heppaa on ihan sopivasti, sport modella kumi palaa ja eco modella tuleekin ajeltua enimmäkseen. Miinuspuolena naurettava tavaratila ja hidas lataus. 64KWh Kona/Niro on samalla voimalinjalla ja huomattavasti suositumpia.
Älä käsitä väärin mutta tuo ei ole hot hatchiä nähnytkään, ainakaan ajettavuudeltaan ja 200hp painavassa sähkössä on todella vähän.
 
Älä käsitä väärin mutta tuo ei ole hot hatchiä nähnytkään, ainakaan ajettavuudeltaan ja 200hp painavassa sähkössä on todella vähän.
Tesla 3 hieman sumentanut todellisuutta?

Hieman päälle 7s 0-100km on varmasti tarpeeksi hyvä suorituskyky jotakuinkin kenelle tahansa arkiautoilijalle. Samoihin lukemiin päästääkseen tarvitsee polttispuolelta uusimman 2.0 litraisen koneen tai sitten päälle 2,0 litraisen koneen vanhemmasta kalustosta. Itsellä samalla tekniikalla varustettu Kona, eikä todellakaan ole tarvinnut jalkoihin jäädä myöskään motariohituksissa, vaikkei mistään tykistä olekaan kyse.
 
Kaikki on suhteellista. En ole omistanut Datsunia lukuunottamatta yhtään alle 200hp autoa sitten 2012 ja sitä ennenkin 2010 lähtien oli jo 180hp auto. Siitä vanhemmat olivatkin sitten ihan perus prutkuja 110-120hp teholuokassa. Kaikki kun on suhteellista ja mihin on tottunut. Omissa silmissä teho tuo turvaa, mukavuutta ja antaa optioita eikä tarkoita automaattisesti jatkuvaa perseilyä. Mitä 0-100kmh kiihdytyksiin tulee niin itseä ei se niin kiinnosta vaan enemmänkin se miten auto kulkee kun on jo liikkeellä. On se kiva välillä runtata kovaa paikoiltaankin kun on nelikko alla mutta vajaavetoisella varsin tyhjänpäiväistä auton kidutusta. Kyllä sitä liikenteen mukana pysyy motaria lukuunottamatta vaikka 50hp Datsunilla mutta ei se kovin mukavaa ole.

Tekniikka kehittyy ja hevosvoimaluvut kasvavat jatkuvasti kuten myös autojen paino. Vertailee sitten tehoja, 0-100kmh aikoja tai mitä nyt haluaakaan mutta suunta on aina ollut ylöspäin (paitsi saastelaitteiden tulo ensin 70-luvulla joihinkin autoihin ja 80-luvulla loppuihin autoista hidastaen tehojen nousua). Jos nyt miettisin ostavani uuden auton niin perus Polo/Fiesta kokoluokan autoissa oma ehdoton minimi olisi 150hp, 200hp se mukava, Focus/Golf kokoluokassa ehdottomasti 200hp, mielellään 250hp jne. Ja nuo siis polttiksissa jotka ovat kevyempiä kuin suurin osa sähköistä. Toki sitä tehoa voi olla liikaakin kuten esim nyt Teslassa eli kaasua ei liiemmin voi käyttää sekuntia paria pidempään tai ollaan laittomissa vieden osan huvista kun joudut kokoajan tuijottamaan mittaria jos hipaisetkaan kaasua. Muistaakseni Model 3:n chill modessa olisi noin 200hp ja ei se kyllä liikaa tehoa tarjoile ja tuntuu todella lussulta.

Edit: Lisähuomiona, nykyiset hot hatchit/pikkusportit ovat itsessään jo varsin rajuja. Alle 6s 0-100kmh on arkipäivää ja uusia alle 200hp hot hatchejä on käytännössä melkein mahdoton löytää (GT86 ja Subarin vastine ovat ainoat mitä tulee mieleen). Jos sähköön mennään ja paino nousee (jos ei nousisi niin tuo teho olisi ihan fine) niin tehoa on saatava enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Onpa harvinaisen koukkunokkaista porukkaa päättämässä kyllä teillä jos tuollaista hintoja pyydetään, kas kun ei erikseen joku viikkomaksu ja sitten vuosimaksukin vielä.
- 10 taloyhtiön hallitusten edustajat yhdessä Helsingin kaupungin kanssa tekevät kompromissejä
- yritys keksii liikeidean joka siirtää kaiken vastuun ja riskin asukkaalle

Onhan se perseestä, mutta vaihtoehto lienee ettei kukaan saisi ikinä päätöstä aikaiseksi. Lataus näyttää olevan käytössä lähinnä jollain varakkaammilla asukkailla joilla on XC60 / XC90 / Porsche, eli ei niin tarkkaa. Kyllä mäkin varmaan sen otan ihan vaan ettei tarvitse ravata kaupalla ellei työpaikalle tule latausmahdollisuutta (josta on kyllä puhuttu).
 
Miniltä löytyy myös sähkömalli, eikö tuo nyt ainakin aika lähelle vastaa "Hot hatchin" määritettä? Tehoa vähän alle 200hv ja painoakin "vain" n. 1400kg, lisäksi ajettavuuden hauskuudesta olen nähnyt tuota kehuttavan, vaikka varmasti tuokin paino tuntuu ja bensa-mallin John Cooper -versio vie tässä voiton. 0-100 ajoissa tuo nyt ei loista ja menee varmaan aika samaan kuin tuo Soul, mutta muuten osunee paremmin kriteereihin.

Itse ajanut saman konsernin samalla tekniikalla olevaa BMW i3-mallia ja kyllä tuo ainakin aika pirteältä tuntuu tehoihinsa nähden, vaikka isommissa nopeuksissa sitten tietynlaisen tehon vajavaisuuden huomaakin.
 
Miniltä löytyy myös sähkömalli, eikö tuo nyt ainakin aika lähelle vastaa "Hot hatchin" määritettä? Tehoa vähän alle 200hv ja painoakin "vain" n. 1400kg, lisäksi ajettavuuden hauskuudesta olen nähnyt tuota kehuttavan, vaikka varmasti tuokin paino tuntuu ja bensa-mallin John Cooper -versio vie tässä voiton. 0-100 ajoissa tuo nyt ei loista ja menee varmaan aika samaan kuin tuo Soul, mutta muuten osunee paremmin kriteereihin.

Itse ajanut saman konsernin samalla tekniikalla olevaa BMW i3-mallia ja kyllä tuo ainakin aika pirteältä tuntuu tehoihinsa nähden, vaikka isommissa nopeuksissa sitten tietynlaisen tehon vajavaisuuden huomaakin.
Njaa no tuo alkaa olla jo hieman lähempänä oikeaa ajatusta. Toki, onko menty ajettavuudessa Cooper S suuntaan vai eko eko eko hipster suuntaan. Positiivista että edes joku merkki on tuonut moista markkinoille.
 
Honda e:ssä on 50:50 painojakauma, takaveto ja 0-100 8 s. Ei maailman nopein tykki, mutta ihan hauska pikkukippo ajella, kun kävin koeajolla. Harmittaa, kun Honda ei ole malliaan päivittänyt aikaa sitten tapahtuneen esittelyn jälkeen.
 
Tesla 3 hieman sumentanut todellisuutta?

Hieman päälle 7s 0-100km on varmasti tarpeeksi hyvä suorituskyky jotakuinkin kenelle tahansa arkiautoilijalle. Samoihin lukemiin päästääkseen tarvitsee polttispuolelta uusimman 2.0 litraisen koneen tai sitten päälle 2,0 litraisen koneen vanhemmasta kalustosta. Itsellä samalla tekniikalla varustettu Kona, eikä todellakaan ole tarvinnut jalkoihin jäädä myöskään motariohituksissa, vaikkei mistään tykistä olekaan kyse.
Kävin tänään kokeilemassa Mersun EQE-sähkistä, jolla oli varusteineen hintaa yli 100 ke. Auto ei tuntunut kiihtyvän mihinkään, kun on tottunut ajamaan Teslalla, joka kiihtyy nollasta sataan alle neljään sekuntiin. Sitäkin edellinen auto toteutti kiihdytyksen noin kuudessa sekunnissa. EQE ei tarjonnut todellakaan mitään vau-fiilistä, joskin pidin penkeistä. Vahvistan, että parhaat ajofiilikset syntyvät näinä päivinä hieman vanhemmilla manuaalilaatikolla varustetuilla polttiksilla, eikä kiihtyvyydellä niinkään ole väliä. Datsun 100 A:n penkkejä kaipaan myös hieman.
 
Abc näköjään nostanut latauksen hintoja, monilla asemilla kWh hinta pompannut 0.25€->0.3€, mutta ei tosin kaikilla. Eli nyt hinnat vaihtelee paikan mukaan
 
Kävin tänään kokeilemassa Mersun EQE-sähkistä, jolla oli varusteineen hintaa yli 100 ke. Auto ei tuntunut kiihtyvän mihinkään, kun on tottunut ajamaan Teslalla, joka kiihtyy nollasta sataan alle neljään sekuntiin. Sitäkin edellinen auto toteutti kiihdytyksen noin kuudessa sekunnissa. EQE ei tarjonnut todellakaan mitään vau-fiilistä, joskin pidin penkeistä. Vahvistan, että parhaat ajofiilikset syntyvät näinä päivinä hieman vanhemmilla manuaalilaatikolla varustetuilla polttiksilla, eikä kiihtyvyydellä niinkään ole väliä. Datsun 100 A:n penkkejä kaipaan myös hieman.
Hullu ukko :D. Ei kyllä meikäläisen kroppa liikaa huutele 100a:n penkkien perään :D. Toki itsellä se ettei meinaa mahtua koivet ratin ja polkimien väliin.

Mites paljon tuo tuo Mersu sanoo tehokseen? Mietin vain että mikä tekee nuo jäätävät erot kiihtyvyyksissä eri merkkien välillä. Ottaako Tesla vain niin paljon brutaalimmin/pienemmin turvarajoin ulos akusta ja moottoreista vai mistä on kyse.
 
Abc näköjään nostanut latauksen hintoja, monilla asemilla kWh hinta pompannut 0.25€->0.3€, mutta ei tosin kaikilla. Eli nyt hinnat vaihtelee paikan mukaan
Kappas vain. Kahdessa lähimmäisessä s-marketissa, jossa käynyt pikalatailemassa, noussu nyt 0,25 -> 0,27.
 
Mites paljon tuo tuo Mersu sanoo tehokseen? Mietin vain että mikä tekee nuo jäätävät erot kiihtyvyyksissä eri merkkien välillä. Ottaako Tesla vain niin paljon brutaalimmin/pienemmin turvarajoin ulos akusta ja moottoreista vai mistä on kyse.
Suunnitteluvalintoja. Ei e-sarjalaista osteta kiihtyvyyden takia, joten miksi siihen pistäisi paukkuja/kuluja. Teslalla on kiihtyvyys ja "erilainen" käyttöliittymä erottumistapoina/myyntivaltteina, kun perinteisissä premium-ominaisuuksissa on vähän hiljaisempaa.

e: Eiköhän mersulta kuitenkin tule vielä ulos sporttisempaakin mallia...
e2: Perusmalli näytti olevan 6 sekunnin pintaan 0-100, AMG ottaa puolet ajasta pois.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnitteluvalintoja. Ei e-sarjalaista osteta kiihtyvyyden takia, joten miksi siihen pistäisi paukkuja/kuluja. Teslalla on kiihtyvyys ja "erilainen" käyttöliittymä erottumistapoina/myyntivaltteina, kun perinteisissä premium-ominaisuuksissa on vähän hiljaisempaa.
Tuon ymmärtää mutta toisaalta mitä "haittaa" tuosta olisi että annettaisiin kiihtyä rajummin vaikka jossain tietyssä modessa tms. Kuitenkin isokoneiset Mersut ovat myyneet tietyissä malleissa oikein nätisti eli kyllä sille tehollekin on kysyntää Mersun asiakaskunnassa. Mitä käyttöliittymään tulee niin jos on yhtään kuin Mersun hybridimaasturissa (ei ole se uusin vissiin koska pienehkö erillinen kosketusnäyttö) joka on todella kankean oloinen ja tökkivä. Juuri jouduin 30min sitten käyttämään moista että saatiin koukku ulos kun auton omistaja ei sitä löytänyt mistään ja ei jäänyt kyllä hyvä vaikutelma. Oli lopulta asetusten pikavalinnoissa ollut nimetön nappi jossa epämääräinen koukun kuva. Toivottavasti ovat saaneet edes nuo sulaviksi noissa sähkäreissä.
 
Suunnitteluvalintoja. Ei e-sarjalaista osteta kiihtyvyyden takia, joten miksi siihen pistäisi paukkuja/kuluja. Teslalla on kiihtyvyys ja "erilainen" käyttöliittymä erottumistapoina/myyntivaltteina, kun perinteisissä premium-ominaisuuksissa on vähän hiljaisempaa.

e: Eiköhän mersulta kuitenkin tule vielä ulos sporttisempaakin mallia...

Lisäksi alusta, penkit, äänieristys yms vaikuttaa siihen miltä se kiihtyvyys tuntuu, näytti sekuntikello mitä tahansa. Kovalla alustalla, sporttipenkeillä ja huonolla äänieristyksellä kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin autossa jossa kello pysähtyy samaan aikaan mutta penkit ovat mallia mukavat, äänieristys kunnossa ja alusta viritetty pehmeämmäksi.

Voin lyödä vetoa että M3:n (siis se oikea M3 Baijerista) 4 sek kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin vastaava kiihtyvyys sähkärissä.
 
Tuon ymmärtää mutta toisaalta mitä "haittaa" tuosta olisi että annettaisiin kiihtyä rajummin vaikka jossain tietyssä modessa tms. Kuitenkin isokoneiset Mersut ovat myyneet tietyissä malleissa oikein nätisti eli kyllä sille tehollekin on kysyntää Mersun asiakaskunnassa.
Ei todennäköisesti onnistu samalla voimansiirrolla. Jos vaikka maksaa 5 k€ se järeämpi voimansiirto, niin EQE asiakas ihan varmasti sen kiihtyvyyden sijaan arvostaa enemmän sitä, että 5 k€ on käytetty muuhun laadunparannukseen. Eikä tuo 6 sekunnin pintaan varsinaisesti hidas ole...
 
Ei todennäköisesti onnistu samalla voimansiirrolla. Jos vaikka maksaa 5 k€ se järeämpi voimansiirto, niin EQE asiakas ihan varmasti sen kiihtyvyyden sijaan arvostaa enemmän sitä, että 5 k€ on käytetty muuhun laadunparannukseen.
Juu en tosiaan tiedä ja siksi kysyin kun mietitytti syntyykö ero softalla, suunnitteluvalinnoilla, turvarajoilla (jätetään varuiksi enemmän reserviin kestävyyden parantamiseksi) vai ihan raudan rajoitteilla.
 
No tuohon vastaus löytynee vain taholta, joka sitä ei firman ulkopuolelle luovuta. Toki varmaan kysyttäessä korostavat laatua. Pidemmän päälle ehkä alkaa löytymään autonörttejä, jotka purkaa komponenttitasolle noiden rakenteet ja katsoo mihin palikat pystyisivät vs. mitä annetaan ulos. Varmaan ne kaikkia noita painottaa valinnoissa, vähän riippuen mitä palikkaa on tarjollakin.
 
Ja sitten se perusasia joka unohtuu monelta eli kun puhutaan alle 5s 0-100 kiihtyvyydestä niin se on täysin yhdentekevää 99,99% ostajista onko kiihtyvyys 4.9 vai 4 sekuntia.
Totta, vaikka olisi isompi ero, enemmän on merkitystä sillä kokemuksella, jossa taasen voi arvostukset mennä kovasti ristiin eri kuskien välillä.

Ja tietenkin se maksuhalukkuus. Vähentynyt tarve Prius kokemuksen omaaville kiihtyvyyden esittely.
 
Tässäkin varmaan koitettiin sitä takavetoista EQE 350:stä, jonka tehot on joku 290 hv. Onhan siellä mallistossa myös AMG 53, jos nopeutta haluaa. Toki ei malliston lippulaivakaan EQS AMG 53 kiihdy kuin joku 3,8 s 0-100 (launch startilla ja dynamic-paketilla 3,4 s). Jos siis auton hyvyyden ja haluttavuutta määrittää se kiihtyykö saman kuin muovinen S Model Plaid, jää aika paljon automaailmassa kokematta.
 
Ja sitten se perusasia joka unohtuu monelta eli kun puhutaan alle 5s 0-100 kiihtyvyydestä niin se on täysin yhdentekevää 99,99% ostajista onko kiihtyvyys 4.9 vai 4 sekuntia.
Kun mennään alle 5s tai normi normi autoissa alle 6s kiihtyvyyden niin erot kyllä ovat tuntee ja nuo pieniltä tuntuvat erot voivat olla todella brutaaleja riippuen siitä miten nuo numerot on saavutettu (optimaalinen viivalta irtoaminen vai lyödäänkö teho sitten mukaan täysin kun auto on jo hiukan liikkeellä ja sitten revitäänkin penkkiin) ja erot tuntee mutta onko sillä väliä, ei ellei kyse ole oikeasti urheiluautosta. Se yllättää miten paljon tuo puoli sekunttiakin nopeampi 0-100kmh voi tuntua kiihtyvyydessä (ainakin polttiksessa). Vaan eipä sillä, en ole tuota reilua kolmen sekunnin 0-100kmh kiihtyvyyttä ole pitänyt huonona asiana. Tuli ns bonuksena muiden Performance mallin tuomien muutosten mukana.
 
Tesla 3 hieman sumentanut todellisuutta?

Hieman päälle 7s 0-100km on varmasti tarpeeksi hyvä suorituskyky jotakuinkin kenelle tahansa arkiautoilijalle. Samoihin lukemiin päästääkseen tarvitsee polttispuolelta uusimman 2.0 litraisen koneen tai sitten päälle 2,0 litraisen koneen vanhemmasta kalustosta. Itsellä samalla tekniikalla varustettu Kona, eikä todellakaan ole tarvinnut jalkoihin jäädä myöskään motariohituksissa, vaikkei mistään tykistä olekaan kyse.
Tuo että joku aika on varmasti tarpeeksi hyvä tai että varmasti ihan riittävä määrä hevosia on tämä ja tuo ei tarkoita sitä, että auto on hot hatch. Hot hatch-luokkaan kuuluu mallia GTI autot ja autot jotka on malliston urheilullisimmat tai muuten vaan teho-paino-suhteeltaan hauskat ajettavat kuten vaikka MX-5 tai toyota GT-86. Se on täysin eri asia mikä on riittävä määrä kullekin henkilölle, mutta kyllä kaikki yli 6 sekuntia 0-100 melkein voidaan rajata tuon luokituksen ulkopuolelle. Poikkeuksena vaikka nuo edellä mainitsemani mallit jotka taas ovat muuten todella "ajajan autoja".
Kun mennään alle 5s tai normi normi autoissa alle 6s kiihtyvyyden niin erot kyllä ovat tuntee ja nuo pieniltä tuntuvat erot voivat olla todella brutaaleja riippuen siitä miten nuo numerot on saavutettu (optimaalinen viivalta irtoaminen vai lyödäänkö teho sitten mukaan täysin kun auto on jo hiukan liikkeellä ja sitten revitäänkin penkkiin) ja erot tuntee mutta onko sillä väliä, ei ellei kyse ole oikeasti urheiluautosta. Se yllättää miten paljon tuo puoli sekunttiakin nopeampi 0-100kmh voi tuntua kiihtyvyydessä (ainakin polttiksessa). Vaan eipä sillä, en ole tuota reilua kolmen sekunnin 0-100kmh kiihtyvyyttä ole pitänyt huonona asiana. Tuli ns bonuksena muiden Performance mallin tuomien muutosten mukana.
Viimeisen kuukauden aikana on päässyt kokemaan kaikkea noin 3 sekunnista eteenpäin 0-100 kiihtyvyyden suhteen. Väkivaltaisimpana E63S AMG joka noin 700HPn avulla kiihtyi melko sukkelaan. Samoin M5 ja Audi RS4 kiihtyvät ihan hyvin, mutta kyllä sen eron silti huomaa ja nuo kaikki ovat täysin erilaisia autoja. Mielenkiintoista kyllä kokemuksen perusteella minä valitsisin RS4 näistä kaikista, vaikka sen kiihtyvyys on näistä hitain.

Tästä päästään hyvin siihen, että paperilla auto voi olla vaikka minkälainen, mutta kokeilemalla selviää todellisuus.
 
Kauneus on katsojan silmässä, mutta tämän auton ulkonäöstä en löydä mitään mikä miellyttäisi silmää, mutta menisi varmasti täällä Suomessa hyvin kaupaksi, jos siitä löytyisi polttomoottori ja auton perässä lukisi Qashqai.
Menee hyvin Suomessakin kaupaksi kun sitä aletaan kutsua Nissan arjalaiseksi. Tossa videossa siis kertoo että Saksassa ne lausuu arjalaisen samalla tavalla kun ton nimi.

Näin muuten livenä MB EQS niin näytti kyllä tosi hienolta. Eiks se oo saanu jotain kritiikkiä ulkonäöstään myös ettei näytä yhtä hyvältä kun polttomoottori meset.
 
En ymmärrä miksi täällä jatkuvasti verrataan Teslaa, tai miksei jonkun muunkin valmistajan autoa toisiinsa ja puhutaan pelkästään kiihtyvyydestä, autoissa on kuitenkin se miljoona muutakin ominaisuutta joita voisi vertailla?
Esimerkiksi Mersun ja Teslan vertaaminen pelkästään kiihtyvyydellä on idiotismia. Mersu on kuitenkin oikea auto joka kestää konepesun, sisällä on kohtuullinen melutaso, koko sisusta ei ole ämpärimuovia, maalipintakin pysyy ehjänä vähintään takuuajan ja valmistajalla on toimiva huolto jne.
Jokainen kuluttaja voi ostaa itselleen sopivimman auton ja on hyvä että löytyy vaihtoehtoja.
Tulee mieleen sivusta seuraamani keskustelu parin vuoden takaa kun mökkinaapurit riitelivät kumpi vene on parempi, Buster L (alumiininen, pulpettiohjattava ns.hyötykäyttövene) vai Vator 15 (lasikuituinen, kevyt ja nopea ns.tuulilasivene jolla et voi kuljettaa edes 3 metrin lankkua). Toinen kalastaa 8kk vuodesta kaikissa keleissä ja kuskaa roipetta saareen, toinen ajaa mökille autolla ja veneilee vain kesäkuukausina (jos sää sallii). Toiselle Buster on varmaan parempi ja toinen voi ajaa vaikka millä lelulla, turha niitä on kuitenkaan sen enempää verrata koska suuniteltu käyttötarkoitus on niin erilainen...
 
En ymmärrä miksi täällä jatkuvasti verrataan Teslaa, tai miksei jonkun muunkin valmistajan autoa toisiinsa ja puhutaan pelkästään kiihtyvyydestä, autoissa on kuitenkin se miljoona muutakin ominaisuutta joita voisi vertailla?
Esimerkiksi Mersun ja Teslan vertaaminen pelkästään kiihtyvyydellä on idiotismia. Mersu on kuitenkin oikea auto joka kestää konepesun, sisällä on kohtuullinen melutaso, koko sisusta ei ole ämpärimuovia, maalipintakin pysyy ehjänä vähintään takuuajan ja valmistajalla on toimiva huolto jne.
Jokainen kuluttaja voi ostaa itselleen sopivimman auton ja on hyvä että löytyy vaihtoehtoja.
Tulee mieleen sivusta seuraamani keskustelu parin vuoden takaa kun mökkinaapurit riitelivät kumpi vene on parempi, Buster L (alumiininen, pulpettiohjattava ns.hyötykäyttövene) vai Vator 15 (lasikuituinen, kevyt ja nopea ns.tuulilasivene jolla et voi kuljettaa edes 3 metrin lankkua). Toinen kalastaa 8kk vuodesta kaikissa keleissä ja kuskaa roipetta saareen, toinen ajaa mökille autolla ja veneilee vain kesäkuukausina (jos sää sallii). Toiselle Buster on varmaan parempi ja toinen voi ajaa vaikka millä lelulla, turha niitä on kuitenkaan sen enempää verrata koska suuniteltu käyttötarkoitus on niin erilainen...
Tämä. Sopiva auto kullekin. Itselle taas tuo Mersu ei edusta laatua tai mukavuutta (faijan mersujen paskoontumisia ja outouksia seurannut läheltä niin varmaan paska maku siitä) mutta kunnioitan jos joku priorisoi sen tehon ja muiden ominaisuuksien edelle. Ärsyttävintä tällä hetkellä on ettei kaikkien luokkien aitoja sähköautoja (suunniteltu sähkölle alusta lähtien) ole olemassa tai saatavilla. Juurikin hot hatchit, urheilumallit, oikeasti toimivat isot farmarit (okei noita nyt on vähemmän ja vähemmän polttiksissakin), avomallit jne jne. Juu tyhmähän se valmistaja olisi jos myisi huonommin rahaa tuovaa tuotetta mutta ei se poista ärsyttävää aukkoa. Tehokkaan polttiksen osto ei kannata vaikka olisi saatavilla ja niillä ominaisuuksilla mitä haluat ja sähköistä versiota tai edes hybridiä et saa joten olet tavallaan loukossa. Siksi tuo omakin Teslan lihoiksi laitto päätyi niin outoon suuntaan kuin museoautoon. Ainoa keino minkä keksin sijoittaa rahat "fiksusti" eli arvo ei romahda, on hauska ja ei hajota pankkia vaikka suhaileekin sinne ja tänne koska muut kustannukset ovat niin pienet.
 
Tulee mieleen, että nuo sähköautojen äärimmäiset kiihtyvyydet on vain haitaksi kun lähdetään helposti kokeilemaan liikenteeseen. Radalla saa leikkiä toki, mutta ei liikenteessä!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 501 757
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom