Sähköautojen kanssa fiilikset tulee eri asioista kuin polttiksilla.
Tai sitten autoilun fiilis on täysin subjektiivinen kokemus ja tarkoittaa jokaiselle aivan eri asioita.
Se mistä oletan tuossa aiempien kirjoittajien puhuneen, on jonkinlainen avoauton/moottoripyörän ”vapauden” kokemus joka tulee ilmavirran tuntemisesta, visuaalisesta avoimuudesta ympäristön suhteen sekä vahvempi tunne yhteydestä seuraavassa ketjussa: renkaat-auton hallintalaitteet-keskushermosto-tietoiset kokemukset.
Puhun vain omasta kokemuksesta, ja sen perusteella totean että sellaista vahvaa tunnetta autoiluun on vaikea saada samalla tavalla kuin kesäpäivänä lapsuuden maisemissa avoautolla ajelu suosikkibändin soidessa kaiuttimista. Unohtumattomia fiiliksiä. Noissa on vain niin vahvasti kyse henkilökohtaisista ns. triggereistä, että ilmiötä on käytännössä mahdotonta edes yrittää yleistää koskemaan laajempaa joukkoa ilman että valtava määrä yksityiskohtia kustomoidaan aivan erilaisiksi. Siinä alkaa olla jo melko se ja sama, millainen auto alla.
Mitä tulee sitten taas sähköautoihin, sähköisiin voimalinjoihin ja niiden herättämiin tunteisiin, puhutaan jo aivan mielivaltaisen laajasta kirjosta lähtökohtia, että asiasta täsmällisesti keskusteleminen vaikeutuu ja puheessa korostuu tahaton ja tahallinen väärinymmärrys. Veikkaan myös, että suurelle osalle ihmisistä pelkkä sähköautoista kirjoittaminen tuo parhaan fiiliksen koko sähköautoiluun liittyen, oli asiasta sitten mitä mieltä tahansa.
Sähköautot ovat tavallisesti massiivisia autoja akkujen lisäpainon myötä. Autossa on monesti mahdollisuus erittäin hyvään ajotuntumaan, koska auton painopiste on mahdollista saada matalaksi. Valitettavasti (henk.koht. mielipide) suuri osa sähköautoista tehdään ”tunnottomiksi”, eli sähköisillä avustimilla autosta häivytetään pois tunne renkaista rattiin. Lisäksi autot korkeita, mikä tekee niistä helpohkosti huojuvia ja käyttäytyminen voi olla siten epämääräistä. Miten kovaksi alusta täytyy tehdä, entä miten kovilla rengaspaineilla täytyy ajaa jotta saavutetaan maksimaalinen energiatehokkuus?
Parastahan olisi, että kuljettaja saisi itse säätää autoa mieleisekseen.