Yleistä keskustelua sähköautoista

Näin vuoden jälkeen sanottuna vuosi sitten liisarina otettu ID4 oli todella huono valinta taloudellisesti, kun käytännössä millä tahansa muulla autolla olisi ajellut ilmaiseksi tai todennäköisesti saanut jopa voittoa, jos olisi vuosi sitten ostanut omaksi. Oli mm. EV6 nimi jo paperissa yli vuosi sitten ja nyt olisi voinut myydä sen muutaman tonnin voitolla puolen vuoden käytön jälkeen.

pitää paikkaansa, jos auto on ylimääräinen.
Mikäli autolle on kuitenkin tarve, niin tilallehan joutuu ostamaan jonkun viimeaikoina kallistuneen.
Miksi siis kannattaisi myydä nyt ”voitolla” vaikka se olisikin mahdollista?
 
Mulla on vielä vanha hinnasto tallessa talvelta (1.10.2021 alkaen). Verrattuna uuteen hinnat 30.6.2022 alkaen. Q2:llahan oli kanssa oma MY23 ennakkohinnasto.
MY22 EV6 RWD 77 kWh, 51992,49€
MY23 EV6 RWD 77 kWh, 58210,47€

MY22 EV6 AWD 77 kWh, 55324,17€
MY23 EV6 AWD 77 kWh, 61542,16€

MY22 EV6 AWD GT-line, 58688,62€
MY23 EV6 AWD GT-line, 64906,61€

Kahdesti ovat nostaneet hintoja oman EV6 kauppani jälkeen joulukuussa, yhden kerran n. 2000€ lisää joskus keväällä ja toisen kerran nyt 4700€ lisää. Yleisestikin Kian kaikkiin autoihin tuli kai ainakin tonni lisää hintaa, mikä lienee rahtikustannusten nousun seurausta.

Olen pitänyt yhteyttä myyjäliikkeeseen toimitukseen liittyen, koska en millään malttanut uskoa saavani autoa tänä kesänä luettuani juttuja ulkomailta ja Suomesta. En ole enää jaksanut niin tiiviisti seurata kun oman autoni luovutus lähenee, mutta ainakin aiemmin oli se kummallinen tilanne, että tiesin jo autoni maahan saapumispäivän, vaikka puoli vuotta minua ennen autonsa tilanneet ihmiset olivat edelleen täysin pimennossa oman autonsa toimituksesta.
 
Kahdesti ovat nostaneet hintoja oman EV6 kauppani jälkeen joulukuussa, yhden kerran n. 2000€ lisää joskus keväällä ja toisen kerran nyt 4700€ lisää. Yleisestikin Kian kaikkiin autoihin tuli kai ainakin tonni lisää hintaa, mikä lienee rahtikustannusten nousun seurausta.

Olen pitänyt yhteyttä myyjäliikkeeseen toimitukseen liittyen, koska en millään malttanut uskoa saavani autoa tänä kesänä luettuani juttuja ulkomailta ja Suomesta. En ole enää jaksanut niin tiiviisti seurata kun oman autoni luovutus lähenee, mutta ainakin aiemmin oli se kummallinen tilanne, että tiesin jo autoni maahan saapumispäivän, vaikka puoli vuotta minua ennen autonsa tilanneet ihmiset olivat edelleen täysin pimennossa oman autonsa toimituksesta.
Suomessa KIA-autoja myy useampi autoketju ja miettinyt, että täytyy varmaan muodostua eroja noissa toimituksissa sen mukaan mille myyjäyritykselle toimitetaan. Kun samaa mallia, väriä ja varustelua toisille tulee auto aiemmin vaikka ostettu myöhemmin. Sekin outoa, että joillekin, jotka on tilanneet itseäni aiemmin on sanottu, että viivästyy joulukuulle. Omalla kohdalla kuulemma ei mitään muutoksia tiedossa.
 
pitää paikkaansa, jos auto on ylimääräinen.
Mikäli autolle on kuitenkin tarve, niin tilallehan joutuu ostamaan jonkun viimeaikoina kallistuneen.
Miksi siis kannattaisi myydä nyt ”voitolla” vaikka se olisikin mahdollista?
Tottahan tuo on, että tilalle joutuisi ottamaan jotain yhtä kallista tilalle, mutta väliaikaisesti voisi pärjätä jollain halvemmalla ja pienemmällä kunnes tilanne normalisoituu. Esimerkiksi pieniakkuinen Ariya ja perusvarusteinen Polestar 2 ovat edelleen ihan järkevästi hinnoitteltuja ja ainakin Polestaria voi saada melko nopeastikin.
 

Tilanne 30.6.2022: sähköhenkilöautot ja muuntotuet 71 % määrärahasta varattu. Jokunen viikko sitten määrärahat oli 100 % varattu, mutta nyt määrärahoja lisätty.

Juuri laitoin hankintatukihakemuksen e-208:n. Ei tietoa kuinka nopeasti hupenee, mutta kannattanee laittaa hakemus mikäli auton tilaus on jo sisällä.
Huhtikuun alussa oli jo uutisia, että sen hetkisestä hankintatukibudjetista oli mennyt jo n.80% ja valtio oli lisännyt budjettia 9.5 miljoonalla eurolla. Katselin ite tuota traficomin taulukkoa pari viikkoa sitten ja se näytti, että 100% siitä oli mennyt. Mietin, että onko se muka mahdollista ja soitin ihan traficomille ja kysyin asiaa. Sieltä minulle sanottiin, että siitä ei kuitenkaan oltu tehty mitään päätöstä (lisäbudjetista siis). Tuo 71% päivittyi ihan tässä vastikään tuonne sivuille.

Tämän hetkinen budjetti taitaa olla yhteensä 17 miljoonaa ja siitä mennyt siis 71%, n. 5 miljoonaa siis jäljellä. Voisiko olla, että tällä menolla budjetti loppuu lokakuun loppupuolella?

Ps. Eihän auton toimituskuluja lasketa auton kokonaishintaan, kun hankintatukea haetaan?
 
Huhtikuun alussa oli jo uutisia, että sen hetkisestä hankintatukibudjetista oli mennyt jo n.80% ja valtio oli lisännyt budjettia 9.5 miljoonalla eurolla. Katselin ite tuota traficomin taulukkoa pari viikkoa sitten ja se näytti, että 100% siitä oli mennyt. Mietin, että onko se muka mahdollista ja soitin ihan traficomille ja kysyin asiaa. Sieltä minulle sanottiin, että siitä ei kuitenkaan oltu tehty mitään päätöstä (lisäbudjetista siis). Tuo 71% päivittyi ihan tässä vastikään tuonne sivuille.

Tämän hetkinen budjetti taitaa olla yhteensä 17 miljoonaa ja siitä mennyt siis 71%, n. 5 miljoonaa siis jäljellä. Voisiko olla, että tällä menolla budjetti loppuu lokakuun loppupuolella?

Ps. Eihän auton toimituskuluja lasketa auton kokonaishintaan, kun hankintatukea haetaan?
Ei lasketa.

Itsellä mielenkiintoinen tilanen tuon kanssa.

Autosta sain tarjouksen joka oli 49 850€

+1660€ lisävarusteet

+rekisteröintimaksu 19,50€

+toimituskulut 580,50€

= 51 510€ + nuo toimituskulut, tästä alennusta annettiin 1520€ jolloin kokonaishinta autolle on 49990€ eli näppärästi hankintatukirajan alle. Sittenkun kävin kirjoittamassa sopparin, ja oletin että se on täysin samoilla hinnoilla mutta en tätä tarkistanut, mutta nyt kun ynnäilin kotona lukuja niin tuo rekisteröintimaksun 19,50€ ei olekaan eritelty tuohon sopimukseen, vaan on siirretty tuohon uuden ajoneuvon autoveroton ohjehinta kohtaan ja on nyt 49869,50, eli lisävarusteiden ja alennusten kanssa 50009,5€. Automyyjä kyllä väitti vielä jälkikäteen että näin kaikki muutkin autot heillä on myyty ja pitäisi olla ok, mutta henkeä pidätellen kyllä odotan vastausta traficomilta että loppuuko rahat vielä ennenkuin tämän säädön saa maaliin.
 
Mulla ei itellä ollut mitään rekisteröintimaksua ollenkaan. Tämän hetkinen hinta toimituskuluineen on 49579€ (ilman toimituskuluja 48979). Nyt hinnastoa katsellessa huomasin, että tuohon Ioniq 5 Styleen saa hommattua Bosen paremmat kaiuttimet hintaan 699€ eli auton kokonaishinta olisi 48979+699=49678€, joka jäisi myös sen hankintatukirajan alle. Pitää huomenna soitella myyjälle asiasta.

Jos sinulle automyyjä on väittänyt, että "pitäisi olla ok" ja jos se ei sitten jostain syystä olekkaan "ok", niin etkö sinä voi sitten vaatia suoraan korvauksia tuosta?

Traficomin sivuilla kuitenkin sanotaan "....Hankittavan auton hinnan enimmäismäärä sisältää hankittavan auton arvonlisäveron ja mahdollisen autoveron sekä muut mahdolliset auton hankintaan liittyvät verot." Ei kai tuota rekisteröintimaksua veroksi kuitenkaan lueta.

Tuleeko traficomilta siis kuitenkin ilmoitus, että onko hakemus hyväksytty vai ei?

Edit: Traficomin sivuilla on maininta, että "Traficom varaa budjetista hakemasi tuen määrärahan, jos edellytykset täyttyvät." ja sitten myöhemmin "Hankintatuen myöntämisestä voidaan tehdä päätös vasta ajoneuvon ensirekisteröinnin jälkeen, kun hakemuksen kohteena oleva ajoneuvo ensirekisteröidään tuen saajan nimiin liikenneasioiden rekisteriin"
 
Tämän hetkinen budjetti taitaa olla yhteensä 17 miljoonaa ja siitä mennyt siis 71%, n. 5 miljoonaa siis jäljellä. Voisiko olla, että tällä menolla budjetti loppuu lokakuun loppupuolella?

Ps. Eihän auton toimituskuluja lasketa auton kokonaishintaan, kun hankintatukea haetaan?
Voihan tuo tuki loppuakin taas kesken. Tosin edellinen loppui ilmeisesti aika pitkälti Hullujen päivien e-2008 tarjouksen myötä, kun autoja meni keväällä muutaman päivän aikana tilaukseen huhujen mukaan yli 1000 kpl (korjatkaa jos ei pidä paikkaansa). Jos niitä olisi ollut 1000 kpl niin pelkästään sillä tuli 2 miljoonaa euroa hankintatukihakemuksia. Voihan se olla, että autoja tilattiin enemmänkin.

Itse laitoin auton kokonaishinnan siihen hakemukseen eli siinä oli mukana myös toimituskulut. Tosin autokin oli vajaa 34 tuhatta euroa. Eli haitanneeko tuo sitten tuossa tapauksessa?
 
Varmasti tuollainen tarjousauto vaikuttaa noiden hakemusten määrään kivana piikkinä. Hyvä, että lisäsivät kuitenkin budjettia. Vuonna 2020 ensirekisteröitiin 4244kpl sähköautoja, vuonna 2021 vastaavasti 10152kpl. Saa nähdä miten paljon tänä vuonna.

Liekkö tuolla on mitään vaikutusta tuossa tapauksessa, jos auton kokonaishinta jää kuitenkin reilusti yli 10k€ alle sen hankintatukirajan, että jos sinne merkkaa myös toimituskulut mukaan?

Mutta siitä siis pääsee tähän: eikö auton kokonaishinta tarkoita auton autoverotonta hintaa + autoveroa+ lisävarusteita?
 
No niin nyt loppuu se muiden laskuun latailu ja sähköautoilu!

Vantaan Jumbon kauppakeskuksen ilmaisille latureille on ilmestynyt laput että ovat vähitellen siirtymässä maksullisiin latauksiin, ja nyt on kuulemma jossain Kotkan Lidlissä ilmestynyt QR-koodit ja RFID-lukija (oletan etteivät vielä käytössä, mutta valmius tuotu)...

Ehkä ihan hyvä niin, Jumbon laturit tuntuivatkin aina olevan varattuina ja Lidleille vasta jonoa onkin (viimeksi tänään latasin kaupassa käydessäni). Parempi varmaan että maksullisuuden ansiosta ne säästyvät ihmisille joiden oikeasti tarvitsee ladata käyntinsä yhteydessä, esim. muualta käymään tulleet ja joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta. Sähköautojen ja plugareiden lisääntymisen kyllä tosiaan huomaa varsinkin noilla ilmaisilla latauspaikoilla. Aikansa kutakin.

Sääli vaan ettei mulla ole oikeastaan muuta syytä valita Lidliä ostoksilleni esim. Prisman sijaan, kuin tuo ilmainen latausmahdollisuus. Oh well, sama se. Tai ehkä keksivät jonkun järkevän systeemin missä latauslaskua voi hyvittää ostoksilla tms., saas nähdä.
 
Muistaakseni jossain FB ryhmässä olisi sanottu että Lidlin lataus voisi tulla maksulliseksi sitten kun kaikissa on latausmahdollisuus. Onneksi kohta tulee kotilataus vihdoinkin, niin ei tarvii kärkkyä itse niitä latureita enää :D

Itse olen käynyt lataamassa klo 21 nurkilla jos on ollut vapaana. Sulkemisajan jälkeen on ollut rauhallisempi hengailla laturilla, kun kukaan ei hengitä niskaan.
 
Tämä on kyllä jotenkin huvittava ilmiö, ostetaan ensin sähköauto, sitten mennään kärkkymään ilmaisia latureita ja hengaillaan niillä, jotta voi ladata ilmaiseksi ja pelkästään sen lataamisen takia, ihan kuin se 0.2-0.25€/kWh olisi niin tajuttoman kallista, ettei sillä olisi järkeä ajaa. Eikai siinä jos tykkää hengailla autossa ja omalle ajalleen ei laske mitään arvoa.
 
Tämä on kyllä jotenkin huvittava ilmiö, ostetaan ensin sähköauto, sitten mennään kärkkymään ilmaisia latureita ja hengaillaan niillä, jotta voi ladata ilmaiseksi ja pelkästään sen lataamisen takia, ihan kuin se 0.2-0.25€/kWh olisi niin tajuttoman kallista, ettei sillä olisi järkeä ajaa. Eikai siinä jos tykkää hengailla autossa ja omalle ajalleen ei laske mitään arvoa.
Ilmainen ämpäri on ilmainen ämpäri.
 
Täällä ainakin em. kaupat on näköetäisyydellä vierekkäin, miksi jättäisin ilmaisen käyttämättä jos se on mahdollista hyödyntää. Suunnilleen saman verran aikaa siellä johdon päässä menee, ei toi pikkunen Kia pahemmin hyödynnä tehokkaampaa latausta.

Sen verran lasken kuitenkin omalle ajalleni arvoa ettei paljoa kiinnosta mennä laturille istumaan enää sen jälkeen kun kotilataus on käytettävissä. Aika monta Netflixin sarjaa on tullut katsottua puolen vuoden aikana.
 
Tämä on kyllä jotenkin huvittava ilmiö, ostetaan ensin sähköauto, sitten mennään kärkkymään ilmaisia latureita ja hengaillaan niillä, jotta voi ladata ilmaiseksi ja pelkästään sen lataamisen takia, ihan kuin se 0.2-0.25€/kWh olisi niin tajuttoman kallista, ettei sillä olisi järkeä ajaa. Eikai siinä jos tykkää hengailla autossa ja omalle ajalleen ei laske mitään arvoa.
 

Liitteet

  • 5431B38F-33E2-49E4-8CC3-A3F68F38FFFE.jpeg
    5431B38F-33E2-49E4-8CC3-A3F68F38FFFE.jpeg
    477,1 KB · Luettu: 293
Tämä on kyllä jotenkin huvittava ilmiö, ostetaan ensin sähköauto, sitten mennään kärkkymään ilmaisia latureita ja hengaillaan niillä, jotta voi ladata ilmaiseksi ja pelkästään sen lataamisen takia, ihan kuin se 0.2-0.25€/kWh olisi niin tajuttoman kallista, ettei sillä olisi järkeä ajaa. Eikai siinä jos tykkää hengailla autossa ja omalle ajalleen ei laske mitään arvoa.
Varmaan alkuinnostuksen jälkeen joskus marraskuisena iltana voi olla pieni vitutus lähteä jonnekin Lidlin pihalle istumaan klo 21.
 
Muistaakseni jossain FB ryhmässä olisi sanottu että Lidlin lataus voisi tulla maksulliseksi sitten kun kaikissa on latausmahdollisuus.
Siis onko Lidlin edustaja todennut noin, vai joku arvellut?

Mietin miksi sitä varten tarttisi lataus olla kaikilla Lidleillä (ennenkuin voi muuttua maksulliseksi)... eihän nyt kaikilla S-Marketeillakaan ole latausta, mutta joillakin on.

Itse olen käynyt lataamassa klo 21 nurkilla jos on ollut vapaana. Sulkemisajan jälkeen on ollut rauhallisempi hengailla laturilla, kun kukaan ei hengitä niskaan.
Olin luulossa että ne menevät kiinni kaupan sulkeutuessa, ja jos siellä latailee kaupan ollessa suljettu, olisin kuvitellut että joku Parkki-Pate tulee sinne innoissaan laputtamaan autoja. Tosin, kun tuo läheinen Lidl oli kiinni remontissa, oli siellä autoja parkkiksella eikä ilmeisesti kukaan tullut laputtamaan.
 
Kyllä se nyppi ihan yhtälailla istua ihan millä tahansa laturilla, mihin aikaan tahansa :D
Kuumalla ilmalla ehkä vähän enemmän.

Sen verran paljon, että vakavissani mietin seuraavaksi autoksi alkupään e-Tron 55:ttä. Ne vois parin vuoden kuluttua olla tavallisen pulliaisen saavutettavissa ja sais ne kaksi asiaa mitä nykyisessä ei ole: hiljainen kyyti ja nopea lataus.
 
Siis onko Lidlin edustaja todennut noin, vai joku arvellut?

Mietin miksi sitä varten tarttisi lataus olla kaikilla Lidleillä (ennenkuin voi muuttua maksulliseksi)... eihän nyt kaikilla S-Marketeillakaan ole latausta, mutta joillakin on.


Olin luulossa että ne menevät kiinni kaupan sulkeutuessa, ja jos siellä latailee kaupan ollessa suljettu, olisin kuvitellut että joku Parkki-Pate tulee sinne innoissaan laputtamaan autoja. Tosin, kun tuo läheinen Lidl oli kiinni remontissa, oli siellä autoja parkkiksella eikä ilmeisesti kukaan tullut laputtamaan.

Arvuuttelua ehkä. Ei sitä voi tietää, onko jonkun random tyypin sanojen takana oikeaa tietoa vaikka työn puolesta ja jos on niin tuskinpa sitä lähtisi omalla nimellään varmaksi vahvistamaan.

20:55 toimii ja jos auto on silloin kiinni lataa kiltisti täyteen.
21:05 jos kurvaat pihalle, laturi on offline.
 
Tämä on kyllä jotenkin huvittava ilmiö, ostetaan ensin sähköauto, sitten mennään kärkkymään ilmaisia latureita ja hengaillaan niillä, jotta voi ladata ilmaiseksi ja pelkästään sen lataamisen takia, ihan kuin se 0.2-0.25€/kWh olisi niin tajuttoman kallista, ettei sillä olisi järkeä ajaa. Eikai siinä jos tykkää hengailla autossa ja omalle ajalleen ei laske mitään arvoa.
Voihan sitä siinä latauksen yhteydessä myös käydä kaupassa? Minä ainakin kävin tänään. Varsinkin Jumbon laturit, kyllähän siellä kauppakeskuksessa aktiviteettia riittää. (Tosin itse en ole juurikaan Jumbon latureita hyödyntänyt, kerran minulla oli siellä pikakäynti vaimon kanssa ja sattui osumaan vapaa laturi kohdalle niin latasin parikymmentä minuuttia 11kW hitaalla nopeudella, kun kerran pystyi...)
 
Täällä ainakin em. kaupat on näköetäisyydellä vierekkäin, miksi jättäisin ilmaisen käyttämättä jos se on mahdollista hyödyntää. Suunnilleen saman verran aikaa siellä johdon päässä menee, ei toi pikkunen Kia pahemmin hyödynnä tehokkaampaa latausta.

Sen verran lasken kuitenkin omalle ajalleni arvoa ettei paljoa kiinnosta mennä laturille istumaan enää sen jälkeen kun kotilataus on käytettävissä. Aika monta Netflixin sarjaa on tullut katsottua puolen vuoden aikana.
Niin, miksi jättäisit, en minäkään jätä jos johonkin asioille menen ja ilmainen laturi on siinä käytettävissä. Mutta silloin nyt ei olekkaan tarkoituksena vain ja ainoastaan mennä siihen lataamaan sitä ilmaista sähköä ja istuskella sen aikaa autossa.

Kyllä se nyppi ihan yhtälailla istua ihan millä tahansa laturilla, mihin aikaan tahansa :D
Kuumalla ilmalla ehkä vähän enemmän.

Sen verran paljon, että vakavissani mietin seuraavaksi autoksi alkupään e-Tron 55:ttä. Ne vois parin vuoden kuluttua olla tavallisen pulliaisen saavutettavissa ja sais ne kaksi asiaa mitä nykyisessä ei ole: hiljainen kyyti ja nopea lataus.
Siis, eikai nyt ainoat vaihtoehdot ole a) ladata kotona ja b) ladata julkisella laturilla samalla autossa istuskellen.
Mites kaupassa käynnin yhteydessä, harrastuksien yhteydessä jne? Onko nämä kaikki jotenkin sellaisia, ettei näitä ole, tai et saa näiden kuluttamana aikana tarpeeksi ladattua?

Voihan sitä siinä latauksen yhteydessä myös käydä kaupassa? Minä ainakin kävin tänään. Varsinkin Jumbon laturit, kyllähän siellä kauppakeskuksessa aktiviteettia riittää. (Tosin itse en ole juurikaan Jumbon latureita hyödyntänyt, kerran minulla oli siellä pikakäynti vaimon kanssa ja sattui osumaan vapaa laturi kohdalle niin latasin parikymmentä minuuttia 11kW hitaalla nopeudella, kun kerran pystyi...)
Niin, tottakai voi, en muuta ole väittänytkään. Se tosin ei myöskään ole viestini mukaista pelkästään lataamaan menemistä.
 
Jos tuossa on kaikki hilut ja muut niin listahinta oli kesällä 92000.
jep mutta tuossa ei ole ja noilla varusteilla hinta jää jonnekin alle 80k, itseasiassa jos varustelistaus pitää paikkansa niin juuri ja juuri 75k listahinta eli alennusten kanssa noin 71-72k auto. Kivat katteet myydä tuota 110k ;)
 
Viimeksi muokattu:
Siis, eikai nyt ainoat vaihtoehdot ole a) ladata kotona ja b) ladata julkisella laturilla samalla autossa istuskellen.Mites kaupassa käynnin yhteydessä, harrastuksien yhteydessä jne? Onko nämä kaikki jotenkin sellaisia, ettei näitä ole, tai et saa näiden kuluttamana aikana tarpeeksi ladattua?

Mun ruokakaupassa käynti kestää 5-10 minuuttia, sisältäen kävelyt parkkiksella.

Auton lataus vie aikaa karvan alle tunnin, riippuu siitä mikä on lähtöprosentti. Työmatkaa taas on sen verran (120km/päivä) että lataus pitää suorittaa joka toinen päivä. Kiinnosti tai ei. Pari kertaa sitä jaksoi potkia hyllyjä Motonetissä tunnin verran, sen jälkeen on kiinnostavampaa ottaa työlaukusta iPad ja tunkea se ratin koloon (ihan kuin ratti olis suunniteltu niin).

Käytännössä siis lataan 64kwh akun joka toinen päivä tuonne 80-90% väliin. 2/3 kerroista on tullut käytettyä Motonetin latausta kotimatkalla ja yleensä se la/su iltaan ajoittuva latauskerta liiterillä jos on ollut vapaana.

Alunperin noiden lataustolppien piti olla keväällä käytettävissä, silloin ajattelin että kai sitä nyt pari kk jaksaa latailla julkisillakin. Sitten valmistumispäivä vaan veny ja veny... viimeisin annettu päivämäärä oli ennen juhannusta.

11kw asiointilataus on söpö ajatus mutta tuo kikotin hyödyntää siitä yhden vaiheen verran, parikymmentä minuuttia antais rangea ~6km. Ihan kuin olis plugari. Taloyhtiöön tulee sentään 22kw tolpat, niillä saa kymmenessä tunnissa sataan prosenttiin asti :) Sen jälkeen tässä touhussa on järkeä ihan eri tavalla.
 
Siis onko Lidlin edustaja todennut noin, vai joku arvellut?

Mietin miksi sitä varten tarttisi lataus olla kaikilla Lidleillä (ennenkuin voi muuttua maksulliseksi)... eihän nyt kaikilla S-Marketeillakaan ole latausta, mutta joillakin on.
Loka-marraskuussa -21, kun suunnittelin ensimmäisen sähköauton tilaamista, kartoitin lähikauppojen latausmahdollisuuksia. Ainakin tuolloin Lidlin sivuilla oli kirjoitettu noin 100% varmuudella. Muistaakseni oli jotenkin tyyliin "...ilmainen lataus, kunnes kaikissa myymälöissä latausmahdollisuus, arvioidusti -24 asti" tjsp. Toki tässä ei siis puhuta vain CCS, vaan yhtälailla löytyy myös vain 11/22kwh type2-myymälöitä.
 
Pohdin tässä kotiin latausratkaisua täyssähköautolle, joka tukee 1-vaiheista latausta 7,4kW @ 32A. Googlatessa vastaan tuli Evtun Accelev V2 8kW, joka yhdistää kahdesta 16A-vaiheesta yhteen vaiheeseen 32A, jolloin lataustehoksi saadaan auton tukema 7,4kW. Onko kenelläkään kokemuksia em. latausasemasta?

Toinen vaihtoehto mitä mietin on kodin pääsulakekoon vaihtaminen 3x25A -> 3x35A, jolloin mahdollistuisi voimavirta 3x32A. Tämä vaihtoehto olisi pitkässä juoksussa houkutteleva siinä mielessä että se mahdollistaisi peräti 22kW tehon 3-vaiheisena. Tosin sitä jäin miettimään että jääkö pääsulake liian pieneksi etenkin lämmityskautena vaikka suorasähkölämmitystä talossa ei olekaan. Olisiko tuo ensinnä mainittu vaihtoehto parempi?
 
Sanoisin, että ajattele pidemmälle kuin tämä auto;

- Jos saat sulakekoon noston edullisesti ja vuosikustannus mielestäsi ok, ota 35A.
- Kannattaako ottaa vaiheen yhdistävää, koska "standardi" mitä sitten seuraava autosi tukee on 11kW kolmesta vaiheesta. Ellet tarvitse sitä nykyistäsi jatkuvasti 'tyhjästä täyteen' yön aikana niin mieti kannattaisko hommata ihan vaan se 11kw latausasema, plus mahdollinen kuormanhallinta. Tämä autosi lataa hitaasti, mutta tulevat ottavat täydet. Tämä on "futureproof" vuosikymmeniä.
 
Sanoisin, että ajattele pidemmälle kuin tämä auto;

- Jos saat sulakekoon noston edullisesti ja vuosikustannus mielestäsi ok, ota 35A.
- Kannattaako ottaa vaiheen yhdistävää, koska "standardi" mitä sitten seuraava autosi tukee on 11kW kolmesta vaiheesta. Ellet tarvitse sitä nykyistäsi jatkuvasti 'tyhjästä täyteen' yön aikana niin mieti kannattaisko hommata ihan vaan se 11kw latausasema, plus mahdollinen kuormanhallinta. Tämä autosi lataa hitaasti, mutta tulevat ottavat täydet. Tämä on "futureproof" vuosikymmeniä.
Tai sitten ottaa suurimman sulakekoon mitä verkko-operaattori antaa ilman kk-maksun nousua. Carunalla taisi olla 65A seuraava hintaluokka tms ja muutosmaksu on n.1000€ joka tapauksessa, riippumatta tulevasta sulakekoosta (sikäli mikäli runkoverkossa on kapasiteettia)
 
11kw asiointilataus on söpö ajatus mutta tuo kikotin hyödyntää siitä yhden vaiheen verran, parikymmentä minuuttia antais rangea ~6km.

Sama ollut mielessä, ettei ruokakaupassa käynnin ajaksi kannata laittaa jollei akku ole kovin tyhjä. Jossain Ikeassa käynti eri asia, kun siellä voi vierähtää tunti jos toinenkin. Yleensä ehtii kotimatkan verran saada virtaa akkuun.
Eilen kävin pikalaturissa 0,30€/kWh, 24min 16,7kWh, halpaa oli vielä. (Autolle max50kW)
 
Jos 32A lataa yhdella vaiheella 35A pääsulakkeella, niin saa olla kyllä tarkkana muun kulutuksen kanssa. Hieman pystyy tietysti muuttamaan talon kuormaa muille vaiheille, mutta esim jokin perinteinen lattialiesi on väkisinkin kolmella vaiheella, jolloin sen käytön kanssa saa olla tarkkana.
 
Tai sitten ottaa suurimman sulakekoon mitä verkko-operaattori antaa ilman kk-maksun nousua. Carunalla taisi olla 65A seuraava hintaluokka tms ja muutosmaksu on n.1000€ joka tapauksessa, riippumatta tulevasta sulakekoosta (sikäli mikäli runkoverkossa on kapasiteettia)

Kappas, Caruna ei peri eri sulakekoosta erihintaista kuukausimaksua. Toista se on Elenian kanssa. 3x25A 19,67e/kk, 3x35A 33,96e/kk jne. Elenia on hands down kallein ja paskin verkkoyhtiö (mm. tuotanto/kulutus tunti- ja vaihenetotus puuttuu edelleen).

EDIT: Katsoinkin Caruna Espoon hintoja. Muualla näyttää sielläkin pääsulakekoon nostosta tulevan hintaa: 3x25A 25,80e -> 3x35A 45,20e.
 
Mun ruokakaupassa käynti kestää 5-10 minuuttia, sisältäen kävelyt parkkiksella.
Niin minullakin. Paitsi jos auto on ilmaisessa laturissa, niin saattaa mennä tuntikin siinä nätille kassaneitille flirttaillessa. Pakko vain joskus jonottaa useampaan kertaan siihen kassalle, kun muut jonossa olevat alkaa tulistumaan.
 
11kw asiointilataus on söpö ajatus mutta tuo kikotin hyödyntää siitä yhden vaiheen verran, parikymmentä minuuttia antais rangea ~6km. Ihan kuin olis plugari. Taloyhtiöön tulee sentään 22kw tolpat, niillä saa kymmenessä tunnissa sataan prosenttiin asti :) Sen jälkeen tässä touhussa on järkeä ihan eri tavalla.
Toisaalta Lidleissä on yleisesti 50kW tehoiset DC-laturit mutta tietty niille vasta jonotetaankin.

Minun sähkökiesini osaa onneksi ladata AC:täkin 22kW teholla joten sitten olen hyödyntänyt niitä, onhan sekin sentään kaksi kertaa nopeammin kuin 11kW.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta Lidleissä on yleisesti 50kW tehoiset DC-laturit mutta tietty niille vasta jonotetaankin.

Minun sähkökiesini osaa onneksi ladata DC:täkin 22kW teholla joten sitten olen hyödyntänyt niitä, onhan sekin sentään kaksi kertaa nopeammin kuin 11kW.
Varmaan pk-seudun juttuja nuo Lidlin 50KW DC laturit, ei meillä maakunnassa (22KW AC).

Tarkoitat varmaan AC:tä 22KW, kyllähän kaikki DC latauskiesit latailee 22KW DC nykyään, varmaan halvimmatkin lataa 50KW DC.
 
Loka-marraskuussa -21, kun suunnittelin ensimmäisen sähköauton tilaamista, kartoitin lähikauppojen latausmahdollisuuksia. Ainakin tuolloin Lidlin sivuilla oli kirjoitettu noin 100% varmuudella. Muistaakseni oli jotenkin tyyliin "...ilmainen lataus, kunnes kaikissa myymälöissä latausmahdollisuus, arvioidusti -24 asti" tjsp. Toki tässä ei siis puhuta vain CCS, vaan yhtälailla löytyy myös vain 11/22kwh type2-myymälöitä.
Ok. En tiedä miksi he odottelevat ensin että kaikissa Lidleissä on latausmahdollisuus, ennenkuin muuttavat sen maksulliseksi.

Sinänsä maksulliseksi muuntaminen kuulostaisi loogiselta ladattavien autojen määrän kasvaessa, ja samahan kai tapahtui aiemmin esim. joidenkin S-Markettien luona olevilla ABC-latauspisteillä. Muistan lukeneeni että vielä viime vuonna ne olisivat olleet ilmaisia, ja jossain vaiheessa muutettiin maksullisiksi ABC-latauspisteiksi.

TOSIN, muistelen että n. kuukausi sitten jossain Helsingin Sanomien artikkelissa, missä käsiteltiin sähkön hinnan nousua ja sen aiheuttamia hinnannousupaineita maksullisiin latauspaikkoihin, Lidlin edustaja mielestäni siinä esitti että mitään erityisiä tai tarkkoja suunnitelmia ei ole Lidlin latauspaikkojen muuntamisesta maksullisiksi. No, ehkä sitten on epätarkkoja suunnitelmia... Artikkelista jäi kuitenkin kuva että Lidl vielä arpoo mitä asian kanssa kannattaisi tehdä. Ymmärrän tuskan, minähän sanoinkin että luultavasti alkaisin taas käydä autolla ostoksilla lähinnä Prismassa jossa on lämmin hallikin, nykyisen Lidlin sijaan. Semmoista se on, tylsäähän se olisi jos elämä olisi liian helppoa.

(Minulla menee kaupassakäyntiin yleensä ehkä 20-30 minuuttia, jos en jää munimaan. Ostan yleensä kerralla vähän enemmän.)
 
Varmaan pk-seudun juttuja nuo Lidlin 50KW DC laturit, ei meillä maakunnassa (22KW AC).

Tarkoitat varmaan AC:tä 22KW, kyllähän kaikki DC latauskiesit latailee 22KW DC nykyään, varmaan halvimmatkin lataa 50KW DC.
Juu kyllä sori, tarkoitin toki 22kW AC.

Ne Lidlit joissa olen latausmahdollisuuden nähnyt (5 Lidliä, kaikissa Lidleissä ei ole latausta esim. Lohjan Lidl):
- Kolmessa Lidlissä on yksi pömpeli jossa on edessä kaksi pysäkointipaikkaa ja kolme kiinteää latauspiuhaa: 50kW DC CCS, 50kW DC Chademo, 22kW AC type2. Eli kaksi voi latailla samanaikaisesti, toinen 50kW DC ja toinen 11/22kW AC. Koska näitä olen nähnyt jopa kolme, olen olettanut että tämä on yleisin Lidlien latausjärjestely.
- Yhdessä Lidlissä (Vantaan Koivukylä) on 4x 22kW AC (kaksi pömpeliä joissa molemmissa kaksi pistorasiaa, eli neljä latauspaikkaa), pitää käyttää omaa piuhaa. Tosin viimeksi kun siellä kävin, molemmissa pömpeleissä vain toinen pistorasioista toimi, eli kaksi pystyi latailemaan).
- Sitten tämä yksi uusi Lidl kotini lähellä, jossa voi latailla kuusi autoa kerralla:
2x noita isoja pömpeleitä joissa on 1xCCS 1xChademo 1xtype2 kiinteillä piuhoilla (näiden pömpeleiden edessä yhteensä neljä pysäköintipaikkaa)
niitä vastapäätä kaksi AC type2 latauspaikkaa joissa pitää käyttää omaa piuhaa
 
Niin, tottakai voi, en muuta ole väittänytkään. Se tosin ei myöskään ole viestini mukaista pelkästään lataamaan menemistä.
Sinänsä tuo ei liity siihen onko lataus ilmaista vai ei. Jos ei esim. omaa mahdollisuutta kotilataukseen, sitten on vähän pakko käydä välillä julkisilla latureilla. olivat ne maksullisia tai ei.

Maksullisuuden vastineeksi voi toki saada nopeamman (kuin 50kW) DC-latauksen, mutta paljon on sähköautoja jotka eivät edes lataa tuota nopeammin, ja monesti ne tosinopeet DC-laturit ovat myös aika suolaisen hintaisia ettei niitä halua käyttää kuin erikoistilanteissa. Eivätkä maksullisetkaan aina niin erityisen nopeitakaan ole, esim. läheiset K-Latausasemat osaavat 50KW ja ABC-laturit 80kW, mutta ovat sentään sopuhintaisia (30c/kWh).

Hyvä kysymys tosiaan on minkälaisen hintalapun laittaa omalle ajalleen, esim. tälle kun nyt läppärin ääressä kirjoitan kotonani tätä viestiä tälle nettifoorumille. Kyllä tämä vähintään 5€/min arvoista aikaa on, verrattuna siihen että kirjoittaisin tätä viestiä läppärilläni jossain kauppakeskuksen penkillä istuen tai ilmastoidussa autossa. Selväähän on että me kaikki käytämme kaiken vapaa-aikamme erittäin tuotteliaasti, rakennamme omakotitaloja ja keksimme lääkkeitä syöpään, ei sellaista aikaa sovi tuhlata latailuun katsoen jotain typerää Netflixiä tai selailemalla tätä foorumia.

Tai, voihan sen odotteluajan käyttää vaikka käymällä juoksulenkillä, tulee sekin hoidettua pois eikä tarvitse erikseen enää käydä lenkillä. Tulee kuntoakin.
 
Mun ruokakaupassa käynti kestää 5-10 minuuttia, sisältäen kävelyt parkkiksella.

Auton lataus vie aikaa karvan alle tunnin, riippuu siitä mikä on lähtöprosentti. Työmatkaa taas on sen verran (120km/päivä) että lataus pitää suorittaa joka toinen päivä. Kiinnosti tai ei. Pari kertaa sitä jaksoi potkia hyllyjä Motonetissä tunnin verran, sen jälkeen on kiinnostavampaa ottaa työlaukusta iPad ja tunkea se ratin koloon (ihan kuin ratti olis suunniteltu niin).

Käytännössä siis lataan 64kwh akun joka toinen päivä tuonne 80-90% väliin. 2/3 kerroista on tullut käytettyä Motonetin latausta kotimatkalla ja yleensä se la/su iltaan ajoittuva latauskerta liiterillä jos on ollut vapaana.

Alunperin noiden lataustolppien piti olla keväällä käytettävissä, silloin ajattelin että kai sitä nyt pari kk jaksaa latailla julkisillakin. Sitten valmistumispäivä vaan veny ja veny... viimeisin annettu päivämäärä oli ennen juhannusta.

11kw asiointilataus on söpö ajatus mutta tuo kikotin hyödyntää siitä yhden vaiheen verran, parikymmentä minuuttia antais rangea ~6km. Ihan kuin olis plugari. Taloyhtiöön tulee sentään 22kw tolpat, niillä saa kymmenessä tunnissa sataan prosenttiin asti :) Sen jälkeen tässä touhussa on järkeä ihan eri tavalla.
Nopea on kauppa reissu. Mutta ilmeisesti sitten sinulle ainoat vaihtoehdot on istua autossa ja ladata tai ladata kotona, eikä esim. tule käytyä kuntosalilla, juoksemassa tms, minkä yhteyteen sen lataamisen voisi ajoittaa, eikä erikseen tarvitsisi käydä.

Sinänsä tuo ei liity siihen onko lataus ilmaista vai ei. Jos ei esim. omaa mahdollisuutta kotilataukseen, sitten on vähän pakko käydä välillä julkisilla latureilla. olivat ne maksullisia tai ei.

Maksullisuuden vastineeksi voi toki saada nopeamman (kuin 50kW) DC-latauksen, mutta paljon on sähköautoja jotka eivät edes lataa tuota nopeammin, ja monesti ne tosinopeet DC-laturit ovat myös aika suolaisen hintaisia ettei niitä halua käyttää kuin erikoistilanteissa. Eivätkä maksullisetkaan aina niin erityisen nopeitakaan ole, esim. läheiset K-Latausasemat osaavat 50KW ja ABC-laturit 80kW, mutta ovat sentään sopuhintaisia (30c/kWh).

Hyvä kysymys tosiaan on minkälaisen hintalapun laittaa omalle ajalleen, esim. tälle kun nyt läppärin ääressä kirjoitan kotonani tätä viestiä tälle nettifoorumille. Kyllä tämä vähintään 5€/min arvoista aikaa on, verrattuna siihen että kirjoittaisin tätä viestiä läppärilläni jossain kauppakeskuksen penkillä istuen tai ilmastoidussa autossa. Selväähän on että me kaikki käytämme kaiken vapaa-aikamme erittäin tuotteliaasti, rakennamme omakotitaloja ja keksimme lääkkeitä syöpään, ei sellaista aikaa sovi tuhlata latailuun katsoen jotain typerää Netflixiä tai selailemalla tätä foorumia.

Tai, voihan sen odotteluajan käyttää vaikka käymällä juoksulenkillä, tulee sekin hoidettua pois eikä tarvitse erikseen enää käydä lenkillä. Tulee kuntoakin.
Niin, ei tietääkseni tähänkään ole muuta väittänyt. Maksullinen vs. ilmainen pointtina oli toisten parempi kattavuus, jolloin niitä löytyy helpommin paikoista missä arkena muutenkin viettäisi aikaa ja se lataaminen hoituu muiden asioiden ohella. Ja tottakai riippuu ajoprofiilista riittääkö se, jollei riitä eikä ole saamassa kotiin latausta niin ehkä miettisin muutaman kerran kiinnostaako lähteä erikseen laturille istuskelemaan.

Jokainen toki määrittää oman aikansa arvon niinkuin lystää, voi siitä huumoriakin vääntää jos jaksaa eikä muuta keksi.

Ps. Ei itselläkään ole kotona mahdollisuutta ladata, eikä töissä, mutta en silti kyllä latureilla istuskele vaan lataukset hoituu muiden asioiden ohessa, jotka olisi pakko joka tapauksessa tehdä.
 
Pohdin tässä kotiin latausratkaisua täyssähköautolle, joka tukee 1-vaiheista latausta 7,4kW @ 32A. Googlatessa vastaan tuli Evtun Accelev V2 8kW, joka yhdistää kahdesta 16A-vaiheesta yhteen vaiheeseen 32A, jolloin lataustehoksi saadaan auton tukema 7,4kW. Onko kenelläkään kokemuksia em. latausasemasta?

Toinen vaihtoehto mitä mietin on kodin pääsulakekoon vaihtaminen 3x25A -> 3x35A, jolloin mahdollistuisi voimavirta 3x32A. Tämä vaihtoehto olisi pitkässä juoksussa houkutteleva siinä mielessä että se mahdollistaisi peräti 22kW tehon 3-vaiheisena. Tosin sitä jäin miettimään että jääkö pääsulake liian pieneksi etenkin lämmityskautena vaikka suorasähkölämmitystä talossa ei olekaan. Olisiko tuo ensinnä mainittu vaihtoehto parempi?

Ei omakohtaista kokemusta, mutta kyllä Accelevit on toimiviksi todettu, myös sen arvaavan kuormanhallinnan kannalta. Riippuu ihan niistä omista käyttötarpeista onko vaiheetyhdistävälle latauslaitteelle oikeasti tarvetta vai riittääkö se puolikas tehokin.

Kotikäyttöön 22 kW lataustehon haaveilu on yleensä ihan turhaa useammastakin eri syystä. 1) Hyvin harva auto tukee yli 11 kW latausta 2) hyvin harva ajaa niin paljon ja tiukoilla aikatauluilla, etteikö 11 kW:llakin akku kun akku olisi yönyli täynnä 3) 3x35 A liittymästä jää 22 kW:lla ladattaessa vain 3x3 A muun asumisen käyttöön ja se loppuu lämmityskaudella alkuunsa.

Toki minullakin kotona on 22 kW latauslaite, kun ei se sen enempää maksa kuin 11 kW versiokaan. Yksivaiheauton kanssa voi tarvittaessa ylikellottaa siitä 1x19 A, mutta enimmäkseen se nyt kuitenkin on 8 A asetuksella käytössä (ja nykyisellään sukon perässä...).
 
Itsellekin tässä EV6 tulossa syksyllä. Tai vapautumassa oikeastaan, on nykyään kyseinen yksilö liikkeen esittelyautona. Siinä mielessä tuntuu hyvältä, että tuosta teki kaupat jo reilu kuukausi sitten, kun nyt hinta olisi tosiaan lähes 6000€ enemmän. Kunhan vaan saa sen sitten vielä aikanaan ja sovitusti hyvässä kunnossa. Täysin uusihan se ei tietenkään sitten ole enää, hyvässä ja pahassa.
 
Mulla on huomenna alkamassa oman EQS:n kasaus Sindelfingenissä. Tilaus tehty 1/2022 ja tilausvaiheessa alustava toimitusaikataulu oli 8-9/2022 eli ei vaikuta olevan myöhässä tässä vaiheessa. Komponenttipula toki voi vielä kasausvaiheessakin vaikuttaa asiaan, mutta sormet ristiin. Mersun sähköjen hinnat näyttää nousseen 6 kk noin 7 %, kun nyt hinnastoa katsoo. Mainitaan vielä, että samalla tilatun GLE-hybridin, jonka kasauksen piti alkaa 6/2022, päivämääristä ei vieläkään mitään ennakkotietoa. Ainakin mersulla siis katsovat ilmeisesti, että sähkövehkeet saavat ensin kondensaattorinsa ja näyttönsä ja sitten vasta muut mallit?
 
Tai, voihan sen odotteluajan käyttää vaikka käymällä juoksulenkillä, tulee sekin hoidettua pois eikä tarvitse erikseen enää käydä lenkillä. Tulee kuntoakin.
Urheilukenttien ja kuntosalien läheisyyteen olisi hyvä saada latauspaikkoja.
 
Mulla on huomenna alkamassa oman EQS:n kasaus Sindelfingenissä. Tilaus tehty 1/2022 ja tilausvaiheessa alustava toimitusaikataulu oli 8-9/2022 eli ei vaikuta olevan myöhässä tässä vaiheessa. Komponenttipula toki voi vielä kasausvaiheessakin vaikuttaa asiaan, mutta sormet ristiin. Mersun sähköjen hinnat näyttää nousseen 6 kk noin 7 %, kun nyt hinnastoa katsoo. Mainitaan vielä, että samalla tilatun GLE-hybridin, jonka kasauksen piti alkaa 6/2022, päivämääristä ei vieläkään mitään ennakkotietoa. Ainakin mersulla siis katsovat ilmeisesti, että sähkövehkeet saavat ensin kondensaattorinsa ja näyttönsä ja sitten vasta muut mallit?
Hyvä sijoituskohde! Tällaisessa taloustilanteessa vastaavia tai parempia on vaikea löytää.
 
Kauneus on katsojan silmässä, mutta tämän auton ulkonäöstä en löydä mitään mikä miellyttäisi silmää, mutta menisi varmasti täällä Suomessa hyvin kaupaksi, jos siitä löytyisi polttomoottori ja auton perässä lukisi Qashqai.
Kyllä, samaa mieltä. Ehkä peräpää suht okei. Mutta se onkin Nissan, eikä ne pääsääntöisesti koskaan mitään muotovalioita ole olleet.
Sisältähän tuo itseasiassa ihan jopa siistin näköinen.
 
Njaa näin se vaan äkkiä tilanteet muuttuu. Kilometrien pudottua rupesi vituttamaan maksella Teslaa pihassa ja kilsoja mittarissa juuri sen verran että oli ns viimeinen mahdollisuus saada se melkein uuden hinta ennen kuin ihmiset mieltävät auton oikeasti käytetyksi. Halpa ajaa mutta kallis parkkeerata. Tuloksena, Tesla lähti myyntiin, voittoa en saanut mutta olen hintaan tyytyväinen. Perjantaina viimeinen päivä Teslan ratissa ja siitä alkaakin siirtyminen takaisin täysin manuaaliseen aikaan. Tällä hetkellä liikkeessä varattuna Mazda MX-5 MK1 ja toivottavasti sen saa nopeasti alle. Tänään kävin pikaisella koeajolla ja olihan erilainen kokemus MX-5:sta ajamattomalle vs muut vanhemmat ja etenkin vs Tesla :D. Nooh, katto alhaalla tuo viidennes Teslan tehoista ei niin vituta. Hauska juttu kyllä kun istahti Mazdaan ja kävi heittämässä lenkin niin tuli jotenkin fiilis että ajoin autoa vs Teslan ratissa olisin ajanut jotenkin uhm.... hädintuskin autoa tai jotenkin "feikkiä". Vaikea selittää mutta tuntui yhtäkkiä se matala simppeli kippo pirun kotoisalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 501 757
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom