Yleistä keskustelua sähköautoista

Mutta jos autoon saa valita renkaat väliltä 18-21" niin mikäs näistä on se osuvin vertailukohde? Vakiorengastus vai "yleisin" valinta?

Jokaisella omat korvat, toiselle tietyt taajuudet osuu pahemmin korvaan kuin toisille.
Vakiorengastus tietysti.

Voihan sinne alle laittaa kuinka isot vain mahtuu kunhan käy muutoskatsastamassa.
 
Björn on kabiinimelua ihan testannutkin: TB test results

Parit poiminnat kabiinimittauksesta 120 Km/h nopeudella, koska se porukkaa eniten kiinnostaa:

Ioniq 5 AWD, Michelin Primacy 4, 68,7 dB
2022 Tesla Model 3 Performance, Pirelli P Zero, 69,5 dB
VW ID4 1st, Hankook evo3, 69,8 dB
Polestar 2 Performance, Continental SC6, 69,8 dB
VW ID3 1st Max, Bridgestone Turanza Eco, 70,3 dB
Tesla Model 3 SR+ 60 kWh, Falken Azenis FK510, 70,6 dB
Polestar 2, Michelin Pri 4, 70,6 dB
Tesla Model 3 SR+ MIC, Michelin PS4, 71,0 dB
Mercedes EQA 250, Bridgestone Alenza, 71,2 dB

Ihan vaan referenssiä, että mitä "Fiat Punto"-luokalla meinataan. :kahvi:

Miksi 120kmh kiinnostaa porukkaa eniten?

Ennen kuin luin sun kommentin ehdin just ihmetellä että miten model 3’lla voi olla 4db korkeampi meteli kuin Q4’ssä 80 nopeudessa eikä tuossa Audissa ollut edes akustisia laseja.

Mut ilmeisesti se onkin hiljainen auto jos oikein valitsee vertailukohteen.
 
Miksi 120kmh kiinnostaa porukkaa eniten?

Ennen kuin luin sun kommentin ehdin just ihmetellä että miten model 3’lla voi olla 4db korkeampi meteli kuin Q4’ssä 80 nopeudessa eikä tuossa Audissa ollut edes akustisia laseja.

Mut ilmeisesti se onkin hiljainen auto jos oikein valitsee vertailukohteen.

Monia kiinnostaa "worst case"-tilanne. Ei tässä tarkoitus mitään vertailukohdetta ollut "valita oikein", vaan ottaa nippu suosittuja malleja verrokiksi pasteamatta kuitenkaan koko taulukkoa. Kyllä, listalla on useita selkeästi hiljaisempia autoja, joten sieltä vaan katsomaan.
 
:facepalm:
Jos vähän katsot sivua ylemmäs, niin huomaat, että juuri tuota tutkimusta ja varsinkin sen soveltamista tässä on kritisoitu monestakin syystä.
Huomaan vain että että yrität väkisin tehdä asiasta liian vaikeaa keksimällä yksittäistapauksia missä keskiarvot eivät päde. Jos alle 4% ajosuoritteista on yli 100km, niin tuosta voi jo päätellä jo aika paljon.
 
Huomaan vain että että yrität väkisin tehdä asiasta liian vaikeaa keksimällä yksittäistapauksia missä keskiarvot eivät päde. Jos alle 4% ajosuoritteista on yli 100km, niin tuosta voi jo päätellä jo aika paljon.
Ei, kyllä kaikkien näiden nettikeskusteluiden perusteella tyypillistä suomalaista autoilua on lasketella 5-6 tuntia ilman taukoa tai pysähdystä, mieluiten monta kertaa viikossa. Tilastot ja tutkimukset tiedä taaskaan mitään.
 
Ei, kyllä kaikkien näiden nettikeskusteluiden perusteella tyypillistä suomalaista autoilua on lasketella 5-6 tuntia ilman taukoa tai pysähdystä, mieluiten monta kertaa viikossa. Tilastot ja tutkimukset tiedä taaskaan mitään.
No kerrohan mulle: kotona ollessani viikon aikana käyn todennäköisesti kaksi kertaa kaupassa/asioilla 3-5km päässä +paluu ja sitten n. kerran viikossa 350km ajosuorite. Onko ajoni siis pääasiassa lyhyttä matkaa?
 
Miksi 120kmh kiinnostaa porukkaa eniten?

Ennen kuin luin sun kommentin ehdin just ihmetellä että miten model 3’lla voi olla 4db korkeampi meteli kuin Q4’ssä 80 nopeudessa eikä tuossa Audissa ollut edes akustisia laseja.

Mut ilmeisesti se onkin hiljainen auto jos oikein valitsee vertailukohteen.
120kmh on sellainen worst case skenaario missä syntyy eniten eroa autojen välille. Se on myös haastavampi äänieristyksen kannalta ja eroa syntyy esim. akustiikkalaseista tai suhisevista peileistä/aerosta. 80kmh pystyy vielä jotenkin vertailemaan mutta sitä hitaammissa nopeuksissa hyödytöntä. Asfaltin laatu ja karheus vääristää testejä ja veikkaampa että teslabjörnin norjalaisasfaltti on hyyyvin paljon sileämpää kuin keskiverto roudan ja nastojen rouhima suomalainen maantie. Yritän siis sanoa, että liian hyvissä testiolosuhteissa auton rengastus ja äänieristys ei pääse erottumaan kun melua muodostuu lähtökohtaisesti vähän.
Näin ATK-foorumilla voisi piirtää sellaisen vertauskuvan että penkitetään uusia prossuja 20 vuotta vanhalla matopelillä mikä ei ota raudasta kaikkea tehoa irti, no sillähän ei silloin saa hirveästi hajontaa tuloksiin.
 
No kerrohan mulle: kotona ollessani viikon aikana käyn todennäköisesti kaksi kertaa kaupassa/asioilla 3-5km päässä +paluu ja sitten n. kerran viikossa 350km ajosuorite. Onko ajoni siis pääasiassa lyhyttä matkaa?
Niin, toi on sun ajosi, mutta ei todellakaan vastaa tyypillistä suomalaista autoilua. Onko täällä joku kollektiivinen ongelma ymmärtää, että se oma napa ei välttämättä olekaan sama kuin kaikilla muilla? Vaikka kuinka rakas olisikin.
 
Niin, toi on sun ajosi, mutta ei todellakaan vastaa tyypillistä suomalaista autoilua. Onko täällä joku kollektiivinen ongelma ymmärtää, että se oma napa ei välttämättä olekaan sama kuin kaikilla muilla? Vaikka kuinka rakas olisikin.
Tuossa on vain hyvin helppo konkreettinen esimerkki. Tai sitten lapsiperheen vanhempi, joka käy päivittäin 100km päässä arkisin töissä ja iltapäivät kuskaa lapsia harrastuksiin, sekä hakee lapset tarhasta jne. Kehyskuntien rooli on kasvukeskuksien ympärillä kasvanut merkittävästi.
 
Huomaan vain että että yrität väkisin tehdä asiasta liian vaikeaa keksimällä yksittäistapauksia missä keskiarvot eivät päde. Jos alle 4% ajosuoritteista on yli 100km, niin tuosta voi jo päätellä jo aika paljon.
Jos haluaa jotain lukuja niin yli 100km ajosuoritteita henkilöauton kuljettajana tehdään reilu 47 miljoonaa vuodessa: Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus | Traficom
Tästä näkee myös vähän miten pitkät matkat jakautuu 100-600km ja >600km, mutta niissä on valitettavasti yhdistetty kaikki kulkumuodot.

Tuossa on vain hyvin helppo konkreettinen esimerkki. Tai sitten lapsiperheen vanhempi, joka käy päivittäin 100km päässä arkisin töissä ja iltapäivät kuskaa lapsia harrastuksiin, sekä hakee lapset tarhasta jne. Kehyskuntien rooli on kasvukeskuksien ympärillä kasvanut merkittävästi.
Kieltämättä ideaali skenaario sähköautolle, mutta silti vähintään kolme askelta kauempana "tavallisesta" kuin tuo oma esimerkkisi. >50tkm/v autolla ajo on aika paljon. :btooth:
 
120kmh on sellainen worst case skenaario missä syntyy eniten eroa autojen välille. Se on myös haastavampi äänieristyksen kannalta ja eroa syntyy esim. akustiikkalaseista tai suhisevista peileistä/aerosta. 80kmh pystyy vielä jotenkin vertailemaan mutta sitä hitaammissa nopeuksissa hyödytöntä. Asfaltin laatu ja karheus vääristää testejä ja veikkaampa että teslabjörnin norjalaisasfaltti on hyyyvin paljon sileämpää kuin keskiverto roudan ja nastojen rouhima suomalainen maantie. Yritän siis sanoa, että liian hyvissä testiolosuhteissa auton rengastus ja äänieristys ei pääse erottumaan kun melua muodostuu lähtökohtaisesti vähän.
Näin ATK-foorumilla voisi piirtää sellaisen vertauskuvan että penkitetään uusia prossuja 20 vuotta vanhalla matopelillä mikä ei ota raudasta kaikkea tehoa irti, no sillähän ei silloin saa hirveästi hajontaa tuloksiin.

80km/h: 61-70,9db (9,9db)
100km/h: 63,5-73.6db (10,1db)
120km/h: 65,9-75,6db (9,7db)


Mun mielestä 120km/h ei synny isoimpia eroja, pienimmät jopa.
 
80km/h: 61-70,9db (9,9db)
100km/h: 63,5-73.6db (10,1db)
120km/h: 65,9-75,6db (9,7db)


Mun mielestä 120km/h ei synny isoimpia eroja, pienimmät jopa.
Decibelit ovat logaritminen yksikkö ja 80kmh vauhdissa yksi desibeli 61>62 on vaikkapa miljoona äänienergiayksikköä kun taas 120kmh vauhdissa 70>71 desibeliä tarkoittaa kymmentä miljoonaa. Siksi pienemmillä nopeuksilla ja desibeleillä edes esim 3 db heitolla ei ole aistittavissa olevaa eroa.
 
Kävin ajelemassa Polestar 2, onko muilla penkissä sellainen kova kuhmu reisituen ja perseen välissä?
Luulin ensin että istuin jonkin esineen päälle, mutta kyllä se siinä penkissä vaan oli. Niin kuin olisi joku puukeppi (penkin runko) ollut. Oikeastaan se unohtui ja en muistanut sitä tutkia sen enempää.


1656950793220.png
 
Niin, toi on sun ajosi, mutta ei todellakaan vastaa tyypillistä suomalaista autoilua. Onko täällä joku kollektiivinen ongelma ymmärtää, että se oma napa ei välttämättä olekaan sama kuin kaikilla muilla? Vaikka kuinka rakas olisikin.
Päinvastoin, täällä tuntuu olevan kollektiivinen ongelma ymmärtää tilannetta, jossa keskiarvo ei kuvaa oikein kenenkään tyypillisiä tarpeita. Kun matkojen keskihajonta on suuri verrattuna keskiarvoon, ei edes ole olemassa mitään "tyypillistä autontarvetta". Koko käsite on huonosti määritelty. Eihän ainoaa autoa muutenkaan voi valita minkään tyypillisen tarpeen mukaan vaan auton pitää venyä myös satunnaisemmin esiintyviin matkoihin. Lomalla tarpeet voivat olla hyvin erilaiset kuin arkena.

Tämä henkilöliikennetutkimuksen 30 kilometriä tyypillisenä päivittäisenä autonkäyttönä on täyttä huttua. Se ei edes yritä kuvata autoilijoiden tyypillistä autoilua autoilupäivinä vaan se on suomalaisten autoilema matka jaettuna suomalaisten määrällä, ei edes autoilijoiden määrällä. Se on periaatteessa yhtä kuvaava kuin tuo ylempänä esitetty 0,8 km oululaisten tyypillisenä junankäyttönä - paitsi että tulosta voi erehtyä pitämään uskottavana.

Henkilöliikennetutkimus muuten tehtiin laajana kyselytutkimuksena, jonka vastausprosentti oli vain 41%. Erityisen huonoja vastaamaan olivat miehet, 18-34v 30% ja 35-54v 37%. Sen sijaan 65+v olivat innokkaita vastaamaan 58% miehet ja 56% naiset. Ehkä tästä voi aiheutua tuloksiin biasta?
 
Kävin ajelemassa Polestar 2, onko muilla penkissä sellainen kova kuhmu reisituen ja perseen välissä?
Luulin ensin että istuin jonkin esineen päälle, mutta kyllä se siinä penkissä vaan oli. Niin kuin olisi joku puukeppi (penkin runko) ollut. Oikeastaan se unohtui ja en muistanut sitä tutkia sen enempää.


1656950793220.png

Kävin kans aikaisemmin tänään koeajamassa Polestaria ja en kyllä huomannut penkissä mitään tuollaista. Sen sijaan huomasin, että tuo Weavetech-materiaali ei oikein hengitä ja tunnin koeajon jälkeen oli selkä ja perse melko hiessä.
 
Eihän ainoaa autoa muutenkaan voi valita minkään tyypillisen tarpeen mukaan vaan auton pitää venyä myös satunnaisemmin esiintyviin matkoihin. Lomalla tarpeet voivat olla hyvin erilaiset kuin arkena.
En ole kyllä samaa mieltä. Minusta on ihan realistista pitää ainoana autona jotain sellaista autoa jolla ei missään tapauksessa lähtisi pidemmille lomareissuille.

Lomailla voi muillakin keinoilla tai sitten vuokrata niihin harvoihin tarpeisiin auton. Mulla on useampiakin kavereita joilla on kauppakassina joku vanha ritsa jolla ei ikinä lähdettäisi Lappiin, mutta jolla voi käydä biltemassa ja ruokakaupassa pk-seudulla ja kuskata harrastuskamppeita vähän eestaas kehä3:sen sisällä. Lappiin mennään sitten tarpeen vaatiessa lentäen ja mahdollisesti Kittilästä / Ivalosta tjsp. auto vuokraten jos siltä tuntuu.
 
En ole kyllä samaa mieltä. Minusta on ihan realistista pitää ainoana autona jotain sellaista autoa jolla ei missään tapauksessa lähtisi pidemmille lomareissuille.

Lomailla voi muillakin keinoilla tai sitten vuokrata niihin harvoihin tarpeisiin auton. Mulla on useampiakin kavereita joilla on kauppakassina joku vanha ritsa jolla ei ikinä lähdettäisi Lappiin, mutta jolla voi käydä biltemassa ja ruokakaupassa pk-seudulla ja kuskata harrastuskamppeita vähän eestaas kehä3:sen sisällä. Lappiin mennään sitten tarpeen vaatiessa lentäen ja mahdollisesti Kittilästä / Ivalosta tjsp. auto vuokraten jos siltä tuntuu.
Sellaista se on yhden hengen talouksissa kun ei ole väliä hajoaako "tonnin pommi" keskelle korpea vai ei ja aina voi lentää lomalle ajamisen sijaan.
 
Sellaista se on yhden hengen talouksissa kun ei ole väliä hajoaako "tonnin pommi" keskelle korpea vai ei ja aina voi lentää lomalle ajamisen sijaan.
Ihan nelihenkisiä lapsiperheitäkin löytyy tuolla mentaliteetilla. Sen takia just sillä tonnin pommilla ei lähdetä mihinkään pidemmälle lomareissuille.
 
Henkilöliikennetutkimus muuten tehtiin laajana kyselytutkimuksena, jonka vastausprosentti oli vain 41%. Erityisen huonoja vastaamaan olivat miehet, 18-34v 30% ja 35-54v 37%. Sen sijaan 65+v olivat innokkaita vastaamaan 58% miehet ja 56% naiset. Ehkä tästä voi aiheutua tuloksiin biasta?
Vastainneita saatiin kuitenkin yli 30 000. Ymmärtääkseni ihan tilastotieteen peruskauraa korjata tuollainen bias.
 
Tuossa on vain hyvin helppo konkreettinen esimerkki. Tai sitten lapsiperheen vanhempi, joka käy päivittäin 100km päässä arkisin töissä ja iltapäivät kuskaa lapsia harrastuksiin, sekä hakee lapset tarhasta jne. Kehyskuntien rooli on kasvukeskuksien ympärillä kasvanut merkittävästi.
Mutta mikä on pointti nostaa esiin näitä harvinaisempia komboja? Yli 100km työmatkoja on alle viidellä prosentilla suomalaisista.
 
Ihan nelihenkisiä lapsiperheitäkin löytyy tuolla mentaliteetilla. Sen takia just sillä tonnin pommilla ei lähdetä mihinkään pidemmälle lomareissuille.
Haja-alueella on helpompaa, kun on pakko pitää vähintään kahta autoa.
 
Vastainneita saatiin kuitenkin yli 30 000. Ymmärtääkseni ihan tilastotieteen peruskauraa korjata tuollainen bias.
Osittain kyllä, mutta jos taustalla on jotain systemaattisesti tulosta vääristäviä tekijöitä, niin ei niitä ihan noin vain korjatakaan. Korjauksetkaan eivät ole täydellisiä. Voisi esim. epäillä, että kiireisillä aikuisilla ei ole ollut hirveän suurta innostusta vastailla kaiken maailman kyselyihin.

En ole kyllä samaa mieltä. Minusta on ihan realistista pitää ainoana autona jotain sellaista autoa jolla ei missään tapauksessa lähtisi pidemmille lomareissuille.

Lomailla voi muillakin keinoilla tai sitten vuokrata niihin harvoihin tarpeisiin auton. Mulla on useampiakin kavereita joilla on kauppakassina joku vanha ritsa jolla ei ikinä lähdettäisi Lappiin, mutta jolla voi käydä biltemassa ja ruokakaupassa pk-seudulla ja kuskata harrastuskamppeita vähän eestaas kehä3:sen sisällä. Lappiin mennään sitten tarpeen vaatiessa lentäen ja mahdollisesti Kittilästä / Ivalosta tjsp. auto vuokraten jos siltä tuntuu.
Jos omiin tarpeisiin ei kuulu pitkät automatkat lomilla, niin silloin auton voi tietenkin valita muilla perusteilla. Etenkin pk-seudulta jokin muu tapa matkustaa voi olla ihan toimiva. Aika monella auto kuitenkin kuuluu pitkille matkoille. Tuon henkilöliikennetutkimuksenkin mukaan n. 70 % pitkistä matkoista oli vapaa-aikaa ja melkein 80% pitkistä matkoista tehtiin autolla, joko kuljettajana tai matkustajana. Pitkien matkojen määräksi arvioitiin 96 miljoonaa.

Henkilöliikennetutkimuksesta ei oikein löydy tukea ajattelulle, että pitkien ajojen tarve olisi jokin harvinainen tilastopoikkeama. Kyllä se on ihan valtavirtaa.
 
Päinvastoin, täällä tuntuu olevan kollektiivinen ongelma ymmärtää tilannetta, jossa keskiarvo ei kuvaa oikein kenenkään tyypillisiä tarpeita. Kun matkojen keskihajonta on suuri verrattuna keskiarvoon, ei edes ole olemassa mitään "tyypillistä autontarvetta". Koko käsite on huonosti määritelty. Eihän ainoaa autoa muutenkaan voi valita minkään tyypillisen tarpeen mukaan vaan auton pitää venyä myös satunnaisemmin esiintyviin matkoihin. Lomalla tarpeet voivat olla hyvin erilaiset kuin arkena.

Plugarit myyvät hyvin juuri tästä syystä. Hyvät vetomassat ja tilat paljon edullisempaan hintaan kuin vastaavalla täyssähköllä, ja autoja löytyy käytettynäkin jo kiitettäviä määriä. Mulle se, että pihasta löytyy auto joka kattaa kaikki mahdolliset tarpeet, on arjen luksusta. Voi lähteä matkaan ihan ex tempore, tai päättää että nyt haetaan pihaan sepelikuorma.
 
Plugarit myyvät hyvin juuri tästä syystä. Hyvät vetomassat ja tilat paljon edullisempaan hintaan kuin vastaavalla täyssähköllä, ja autoja löytyy käytettynäkin jo kiitettäviä määriä. Mulle se, että pihasta löytyy auto joka kattaa kaikki mahdolliset tarpeet, on arjen luksusta. Voi lähteä matkaan ihan ex tempore, tai päättää että nyt haetaan pihaan sepelikuorma.
Aika vahvasti sanottu, että kattaa kaikki tarpeet. Mihin tuo liittyy, että voi lähteä matkaan ihan ex tempore, yleensä autolla voi lähtee matkaan ihan milloin haluaa. Se joka väittää, että oma auto soveltuu kaikkiin omiin tarpeisiin aina, niin puhuu paskaa ( anteeksi ). Kyllä se auto on aina kompromissi ja ne joilla on oikeasti vehkeet jokaiseen tarpeeseen omistaa autoja useamman. Jotkut sitten järkeilee, että ei ole järkeä maksaa ylimääräistä siitä, että pihassa seisoo ylenmäärin laitteita odottamassa juuri sitä yhtä hetkeä kun sitä tarvitaan.
 
Nopean toimituksen Polestar kakkosia olisi nyt saatavilla 14 kappaletta. Hintahaitari näyttäisi olevan 50400 € - 56400 €. Toimitusta lupaillaan lokakuulle.
 
Nopean toimituksen Polestar kakkosia olisi nyt saatavilla 14 kappaletta. Hintahaitari näyttäisi olevan 50400 € - 56400 €. Toimitusta lupaillaan lokakuulle.
Typerästi 1000 euron maksavat 20" vanteet tulevat nyt maksamaan 3000 euroa kun ei voi hakea sähköauton 2000 euron tukea. Vissiin noilla saatu toimituksia nopeutettua verrattuna perusvanteisiin.
 
Saatana ja nimi paperissa jo ID4...Onko tietoa millä varusteilla nuo on?
Näin vuoden jälkeen sanottuna vuosi sitten liisarina otettu ID4 oli todella huono valinta taloudellisesti, kun käytännössä millä tahansa muulla autolla olisi ajellut ilmaiseksi tai todennäköisesti saanut jopa voittoa, jos olisi vuosi sitten ostanut omaksi. Oli mm. EV6 nimi jo paperissa yli vuosi sitten ja nyt olisi voinut myydä sen muutaman tonnin voitolla puolen vuoden käytön jälkeen.
 
Näin vuoden jälkeen sanottuna vuosi sitten liisarina otettu ID4 oli todella huono valinta taloudellisesti, kun käytännössä millä tahansa muulla autolla olisi ajellut ilmaiseksi tai todennäköisesti saanut jopa voittoa, jos olisi vuosi sitten ostanut omaksi. Oli mm. EV6 nimi jo paperissa yli vuosi sitten ja nyt olisi voinut myydä sen muutaman tonnin voitolla puolen vuoden käytön jälkeen.
Mitä muuten tykkäsit autosta? Itsellä tulee nyt ihan omaksi, pankin avokätisellä avustuksella toki. Surettaa luopua Bemarista jonkinverran kun olihan se vähän pliisu mutta koeajossa ihan mukavalta kyllä vaikutti ajella vaikka persoonaa ei oikein olekkaan.
 
Näin vuoden jälkeen sanottuna vuosi sitten liisarina otettu ID4 oli todella huono valinta taloudellisesti, kun käytännössä millä tahansa muulla autolla olisi ajellut ilmaiseksi tai todennäköisesti saanut jopa voittoa, jos olisi vuosi sitten ostanut omaksi. Oli mm. EV6 nimi jo paperissa yli vuosi sitten ja nyt olisi voinut myydä sen muutaman tonnin voitolla puolen vuoden käytön jälkeen.
Erikoiset ajat kyllä, tässä EV6:sta odotellessa, hinnat nousseet jo 6200e siitä kun tilasi. Onhan noiden sähkisten hinnat kyllä nousseet vähän kautta laidan.
 
Erikoiset ajat kyllä, tässä EV6:sta odotellessa, hinnat nousseet jo 6200e siitä kun tilasi. Onhan noiden sähkisten hinnat kyllä nousseet vähän kautta laidan.
Käytännössä melkein mikä tahansa uutena vuosi sitten ostetu sähkäri on nyt arvokkaampi. Vuosi sitten tilanne näytti juuri päinvastaiselta kun uutisoitiin jopa useiden tuhansien verotukinostoista, jotka olisi voinut kääntää kelkan toiseen suuntaan.
 
Itsellä on suuret toiveet, että tuo 50k maksava ID4 pitäisi kivasti arvonsa kun 3v päästä sillä on noin 120tkm työmatkaa ajettu ja sitten ei tarvi enää vastaavia matkoja sen jälkeen. Varmaan ainakin pitää paremmin arvoa kuin nykyinen bensa-auto jolla olisi sitten yli 250tkm mittarissa silloin.
 
Mitä muuten tykkäsit autosta? Itsellä tulee nyt ihan omaksi, pankin avokätisellä avustuksella toki. Surettaa luopua Bemarista jonkinverran kun olihan se vähän pliisu mutta koeajossa ihan mukavalta kyllä vaikutti ajella vaikka persoonaa ei oikein olekkaan.
Auto on hyvä ajaa ja ajettavuus on kunnossa ja auto kulkee kuin tankki (painon tuntee, että sitä on paljon). Softa on buginen ja lupaukset neljästä isosta softapäivityksestä vuodessa on ihan kusetusta, kun just ja just päästään yhteen päivitykseen vuodessa. Auton käytettävyys sisällä on ottanut ison askeleen taakse päin typerien hipaisunäppäimien takia ja kun asioita pitää sohia ajossa kosketusnäytöltä fyysisten näppäinten sijaan. Kesällä kulutus on kunnossa, mutta jo syksyn viileiden kelien (alle 13C) lyhyen ajon kulutus tuplaantuu tai jopa triplaantuu typerän akun pakkolämmityksen takia (tämä pitäisi korjaantua tulevissa päivityksissä). Paketti on suurimmilta osin kunnossa, mutta kaikkialta vähän heijastuu kokemattomuus softan kehittämisestä ja ihan kuin auto olisi laitettu markkinoille vuotta liian aikaisin (kiireessä jäänyt asioita tekemättä).
 
Auto on hyvä ajaa ja ajettavuus on kunnossa ja auto kulkee kuin tankki (painon tuntee, että sitä on paljon). Softa on buginen ja lupaukset neljästä isosta softapäivityksestä vuodessa on ihan kusetusta, kun just ja just päästään yhteen päivitykseen vuodessa. Auton käytettävyys sisällä on ottanut ison askeleen taakse päin typerien hipaisunäppäimien takia ja kun asioita pitää sohia ajossa kosketusnäytöltä fyysisten näppäinten sijaan. Kesällä kulutus on kunnossa, mutta jo syksyn viileiden kelien (alle 13C) lyhyen ajon kulutus tuplaantuu tai jopa triplaantuu typerän akun pakkolämmityksen takia (tämä pitäisi korjaantua tulevissa päivityksissä). Paketti on suurimmilta osin kunnossa, mutta kaikkialta vähän heijastuu kokemattomuus softan kehittämisestä ja ihan kuin auto olisi laitettu markkinoille vuotta liian aikaisin (kiireessä jäänyt asioita tekemättä).
Tuo hipaisunäppäinten ja pianomustan sisustan käyttö kyllä itseänikin varmaan eniten sylettää, vakkarin ja audion käyttö oli ihan perseestä. Kyllähän tuohonkin tottuu ja sen kanssa voi elää, samalla lailla kuin johonkin mätänevään sian raatoon takapenkillä tottuisi mutta yhtä typeriä kyllä suunnittelun näkökulmalta nuo on, enkä voi mitenkään uskoa että seuraavissa malleissa enää noita käyttäsivät.
 

Tilanne 30.6.2022: sähköhenkilöautot ja muuntotuet 71 % määrärahasta varattu. Jokunen viikko sitten määrärahat oli 100 % varattu, mutta nyt määrärahoja lisätty.

Juuri laitoin hankintatukihakemuksen e-208:n. Ei tietoa kuinka nopeasti hupenee, mutta kannattanee laittaa hakemus mikäli auton tilaus on jo sisällä.
 
Kyllähän tuohonkin tottuu ja sen kanssa voi elää, samalla lailla kuin johonkin mätänevään sian raatoon takapenkillä tottuisi
Terveisiä suunnitteluosastolle :D Tosiaan nuo hipaisukytkimet on kyllä erittäin huonoja käytettävyydeltään kaikissa mitä on tullut vastaan mm. Mersuissa. Kerran hipaisee niin rullailee itsekseen minne sattuu...
 
Viimeksi muokattu:
Erikoiset ajat kyllä, tässä EV6:sta odotellessa, hinnat nousseet jo 6200e siitä kun tilasi. Onhan noiden sähkisten hinnat kyllä nousseet vähän kautta laidan.
Onko noussut jo noin paljon? Itse olen ymmärtänyt, että hinta nousisi piakkoin jopa lähes 5000 euroa.

Edit. On näköjään noussut. Gt-line kaikin varustein + talvirenkaat maksaisi jo lähes 74 ke.
 
Viimeksi muokattu:
Onko noussut jo noin paljon? Itse olen ymmärtänyt, että hinta nousisi piakkoin jopa lähes 5000 euroa.

Edit. On näköjään noussut. Gt-line kaikin varustein + talvirenkaat maksaisi jo lähes 74 ke.
Vuosi sitten saatu tarjous EV6 GT-line neliveto 77kWh hinta on noussut 4100 euroa. En tiedä oliko jossain välissä hinnat jopa laskeneet.
 
Typerästi 1000 euron maksavat 20" vanteet tulevat nyt maksamaan 3000 euroa kun ei voi hakea sähköauton 2000 euron tukea. Vissiin noilla saatu toimituksia nopeutettua verrattuna perusvanteisiin.
Noissa voi ihan hyvin olla, että tehtaalla on X-configuraatiota tarjolla ja maahantuojat saa valita "ota tai jätä" tyylillä jonosta tarjolla olevia autoja, eikä noita ole mitenkään voitu räätälöidä suomen tukirajoihin.
 
Onko noussut jo noin paljon? Itse olen ymmärtänyt, että hinta nousisi piakkoin jopa lähes 5000 euroa.

Edit. On näköjään noussut. Gt-line kaikin varustein + talvirenkaat maksaisi jo lähes 74 ke.
Mulla on vielä vanha hinnasto tallessa talvelta (1.10.2021 alkaen). Verrattuna uuteen hinnat 30.6.2022 alkaen. Q2:llahan oli kanssa oma MY23 ennakkohinnasto.
MY22 EV6 RWD 77 kWh, 51992,49€
MY23 EV6 RWD 77 kWh, 58210,47€

MY22 EV6 AWD 77 kWh, 55324,17€
MY23 EV6 AWD 77 kWh, 61542,16€

MY22 EV6 AWD GT-line, 58688,62€
MY23 EV6 AWD GT-line, 64906,61€
 
Aika huvittavaa mielestäni koska jo ihan tislattu akkuvesi on low conductivity fluid… sähköä johtamatonta kun vedestä on tislattu pois kaikki suolat ja ionit jotka voisivat johtaa sähköä… Kunnon kusetus.
Jos siinä vedessä ei ole sopivaa lisäaineistusta niin jäähdytysjärjestelmän metalliosista liukenee hetkessä vaikka mitä veteen ja se lakkaa olemasta sähköä johtamatonta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 530
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom