Yleistä keskustelua sähköautoista

Näinhän se on, makuja ja käyttötapoja on monia. Toisaalta taas aina välillä tulee vastaan toimintatyylejä, joita ei yksinkertaisesti huomannutkaan kokeilla, jonka vuoksi kannattaa olla avoin uusille jutuille.

Onko siinä Teslan spotify -apissa jotain erikoista verrattuna bluetoothin kautta soitteluun? Ite en ole kyllä koko sovelluksen ystävä yleensä, joten näkemys on vajavainen. Esim. omassa käytössä synkkaava playlist on ihan yksi lysti vrt. synkkaava podcast -appi. Ilman synkkaavaa appia on podcasteja on lähes mahdoton, tai ainakin itelle aivan liian kova työmaa, käyttää. Ilman soittolistojakin taas pärjää hienosti.




Ite koen täysin päinvastoin. On huono, kun infotainmentin multimediaosio ei vastaa ja synkkaa lähes 100% pääasiallisten medioiden nauttimiskanavien kanssa. Multimedian käytettävyyden kannalta on erittäin tärkeää, että kesken jäänyttä median nauttimista voi jatkaa tasan siitä, mihin viimeksi jäin. Ite CarPlaykin on vielä vajavainen, koska aivan kaikkeen sekään ei vielä veny.

Jonkinlaisen alustatalouden sekä riittävän avoimen SDK:n kannalla itsekin olen - se antaa edes jonkinlaiset mahdollisuudet pysyä kehityksessä mukana. Sinällään olen kyllä skeptinen, että nykyinen lähes valmistajakohtainen käyttöjärjestelmäkavalkadi tulee elämään kovin kauaa, koska alustat eivät ole millään tarpeeksi isoja. Tulevaisuus on varmaan juuri jossain suoraan auton infotainmentissa pyörivässä Android Auton tyylisessä järjestelmäratkaisussa.

Aika perus spotify clientti se teslan sovellus on, eikä myöskään bugiton aina.

Parasta olisi kyllä merkkien yli menevät sovellukset jotka toimisi suoraan auton infotainmentissa. Tällä hetkellä tuo Android automotive varmaan lähimpänä sitä, noh kymmenen vuotta sitten oli just ja just bluetooth autoissa niin ehkä asiat on tulevaisuudessa paremmin.
 
Kertokaas mikä olisi käypä kuukausihinta sähköauton latauksen mahdollistavalle hallipaikalle Oulun keskustassa? Vai onko tuollaisia edes tarjolla vapaasti vuokrattavaksi?

Tarkoitus muuttaa Oulun ytimeen, töihin ei tarvi kulkea enää autolla kun matka niin lyhyt, niin mietin että voisiko sähköauton perustella sillä että halvat ylläpitokulut ja lataus kotona. Nyt vaan tarvisi löytää se paikka missä ladata. Niin onko paikkoja, ja mitä maksaa. Saa olla missä vaan 90100 alueella, kun tosiaan autoa ei tarvi välttämättä viikoittainkaan. Niin ja sellainen kysymys, että voiko laturin laittaa kiinni ja käydä seuraavan kerran autolla viikon päästä? Onko jotain haittaa että töpseli on liian kauan seinässä?

Edit: niin no oishan sitä voinu itsekin googlesta katsoa. 2 kpl löysin sopivaa, eli ei kovin montaa. Toinen 1.1km Rotuaarilta, toinen 1.2km. Eli oikeastaan kumpikin liian kaukana. Toinen 80€/kk ja toinen 85€/kk. Kummassakin sähköt käytön mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaas mikä olisi käypä kuukausihinta sähköauton latauksen mahdollistavalle hallipaikalle Oulun keskustassa? Vai onko tuollaisia edes tarjolla vapaasti vuokrattavaksi?

Tarkoitus muuttaa Oulun ytimeen, töihin ei tarvi kulkea enää autolla kun matka niin lyhyt, niin mietin että voisiko sähköauton perustella sillä että halvat ylläpitokulut ja lataus kotona. Nyt vaan tarvisi löytää se paikka missä ladata. Niin onko paikkoja, ja mitä maksaa. Saa olla missä vaan 90100 alueella, kun tosiaan autoa ei tarvi välttämättä viikoittainkaan. Niin ja sellainen kysymys, että voiko laturin laittaa kiinni ja käydä seuraavan kerran autolla viikon päästä? Onko jotain haittaa että töpseli on liian kauan seinässä?

Edit: niin no oishan sitä voinu itsekin googlesta katsoa. 2 kpl löysin sopivaa, eli ei kovin montaa. Toinen 1.1km Rotuaarilta, toinen 1.2km. Eli oikeastaan kumpikin liian kaukana. Toinen 80€/kk ja toinen 85€/kk. Kummassakin sähköt käytön mukaan.
Teoriassa auton jättäminen laturiin turhaan heikentää akkua, eikä esimerkiksi Tesloissa takaa, että käyttöakku (jolla avataan ovien lukot yms) pysyy siltikään ladattuna. Vähintäänkin suosittelisin laittamaan akkuun laturirajoituksen esim 80%, ettei se jatkuvasti puske akkua 100%:n.
 
Niin ja sellainen kysymys, että voiko laturin laittaa kiinni ja käydä seuraavan kerran autolla viikon päästä? Onko jotain haittaa että töpseli on liian kauan seinässä?
Lyhyt vastaus: Ei ole haittaa, jos käyttää latausrajana 90% tai mieluummin ehkä jopa 80%, jos se pitkiä aikoja seisoo ajamatta.

Jos haluaa välttää pitkin päivää tapahtuvia lyhyitä lataussyklejä akun varauksen hieman laskiessa (näistä saattaa koitua jokin teoreettinen haitta), niin laittaa ajastetun latauksen joka aamuksi. Löytyy ainakin Teslasta. Toinen vaihtoehto olisi ladata ensin vaikka 80 %:iin ja vaihtaa sitten mobiili-äppsistä latausraja 10% alemmaksi, niin ei varmaan viikon aikana enää lataa uudestaan.
 
Lyhyt vastaus: Ei ole haittaa, jos käyttää latausrajana 90% tai mieluummin ehkä jopa 80%, jos se pitkiä aikoja seisoo ajamatta.

Jos haluaa välttää pitkin päivää tapahtuvia lyhyitä lataussyklejä akun varauksen hieman laskiessa (näistä saattaa koitua jokin teoreettinen haitta), niin laittaa ajastetun latauksen joka aamuksi. Löytyy ainakin Teslasta. Toinen vaihtoehto olisi ladata ensin vaikka 80 %:iin ja vaihtaa sitten mobiili-äppsistä latausraja 10% alemmaksi, niin ei varmaan viikon aikana enää lataa uudestaan.
Ei kai nyt yksikään auto käyttämättömänä töpselissä itsekseen lataile, jos yksittäisistä päivistä kyse. Ainakin meillä Mii on ollut joskus viikonlopun yms. seinässä kertalatauksella.
 
Kyllä se on mukavaa päästä liikennevirran mukaan motarilla kuin kinutella sinne 120km/h ja samalla aiheuttaen vaaratilanteita.
Sinne liikennevirran mukaan motarilla pääsee Suomessa myös huomattavasti hitaammilla autoilla kuin 8,5 s 150 kW ID.4:lla.

Suomen vanhimman varsinaisen motarin, eli Turunväylän, mahdollisesti tiukin 120 km/h-kiihdytyskaista on Ämmässuon liittymästä Helsingin suuntaan.

Ajoin kyseisen liittymän Mii Electricillä, 12,3 s, 61 kW, huiput 130 km/h. Kiihdytin eleettömästi motaria ajavien kahden auton edelle ja liittymisnopeuteni oli mittarin mukaan 131 km/h. Sillan alla oli 133 km/h. Jos jo lyhimmällä motarin kiihdytyskaistalla 61 kW:lla meinaa hetkellisesti mennä ylinopeuden puolelle, niin miksei ID.4:n 150 kW riittäisi motariliittymisiin?

En keksi muuta syytä kuin sen, että suurin osa kiihdytyskaistasta ajetaan vakionopeudella jonkun liian varovaisen kuljettajan takakontissa, ja sitten kaistan loppupään rykäisyyn tarvitaankin jo vähintään Tesla Plaid tai Rimac Nevera. Vinkki: kannattaa jättää sopivasti väliä epävarmoihin tapauksiin, jolloin voi itse vapaasti käyttää kaistan koko pituuden hyväksi.
 

Liitteet

  • Ämmässuon kartta 01.jpg
    Ämmässuon kartta 01.jpg
    391,4 KB · Luettu: 53
  • Ämmässuon kartta 02.jpg
    Ämmässuon kartta 02.jpg
    432,9 KB · Luettu: 70
  • Mii_Ämmässuo_kuva1.jpg
    Mii_Ämmässuo_kuva1.jpg
    167,3 KB · Luettu: 68
  • Mii_Ämmässuo_kuva2.jpg
    Mii_Ämmässuo_kuva2.jpg
    143,5 KB · Luettu: 63
  • Mii_Ämmässuo_kuva3.jpg
    Mii_Ämmässuo_kuva3.jpg
    156,9 KB · Luettu: 48
Tässä loput kolme kuvaa liittyen edelliseen.


Liittymästä:
Se saattaa olla jopa Tiehallinnon 2003 liikennemerkkiohjeiden vastainen, koska sieltä puuttuu merkki "muu vaara" lisäkilvellä "lyhyt kiihdytyskaista". Sellainen pitäisi olla jo satasen rajoituksella, jos pienin kaarevuussäde R=30...80 m ja kiihdytyskaistan suoran osuuden täysleveä matka on alle 200 m. Ämmässuolla pienin säde osuu tuohon haarukkaan ja täysleveä suora on noin 180 m sekä rajoitus on peräti 120 km/h.
 

Liitteet

  • Mii_Ämmässuo_kuva4.jpg
    Mii_Ämmässuo_kuva4.jpg
    183 KB · Luettu: 52
  • Mii_Ämmässuo_kuva5.jpg
    Mii_Ämmässuo_kuva5.jpg
    169,3 KB · Luettu: 51
  • Mii_Ämmässuo_kuva6.jpg
    Mii_Ämmässuo_kuva6.jpg
    168,5 KB · Luettu: 44
Model 3 LR tuli eilen taloon. Kriteereinä oli hyvä range, neliveto, nopea toimitusaika, kääntyy meidän vähän ahtaalla parkkipaikalla ja hyvä vaihtodiili. Ainoa mikä sopi spekseihin oli vähän ajettu M3. Koeajoin myös ID3:n joka oli oikein hyvä auto mutta pienen säilytystilan lisäksi kaksi asiaa olivat melkoisia turn offeja: ratin kytkimet ja infotainmentin hipaisukytkimet. Nekään eivät ehkä olisi olleet deal breakereita mutta sen jälkeen tajusimme että neliveto pitää olla, ja ID4 GTX:n saatavuus teki siitä meille mahdottoman valinnan. Syksyn lapinreissu piti päästä tekemään uudella autolla.

Tesla ei ole täydellinen, kaukana siitä, mutta onhan sillä vaan helvetin mukava ajaa. Ja säilytystilat ovat kertaluokkaa isompia kuin edellisessä Golf GTE:ssä. Pidän myös käyttöliittymästä kovasti puutteineenkin, volkkarin käyttöliittymä tuntui jotenkin insinöörin suunnittelemalta.

Monen perinteisen autonvalmistajan kotisivujen konfiguraattorit saavat mut hulluuden partaalle, kun on se miljoona lisävarustepakettia ja niiden välisiä riippuvuuksia, ja yhtäkkiä se edulliselta vaikuttanut Skoda maksaakin enemmän kuin Tesla.
 
Tesla on osittain pilannut autot iteltä. Nyt 2v ja 60tkm Model 3:lla ja luonnollisesti ne puutteet alkaa puskemaan enemmän läpi, kuten toki on tehnyt jokaisessa aiemmassakin autossa ajan kanssa. Ne hyvät puolet on kuitenkin omaan makuun ja käyttöön niin hyvät, ettei missään muussa autossa oikein ole järkeä.

Ehkä päällimmäisenä tätä fiilistä tuo, että ekat 1,5v auto säännöllisesti parani päivitysten myötä ja autossa pysy tuore fiilis. Nyt edellinen iso päivitys joka toi mitään konkreettista puolisen vuotta sitten lähinnä paskoi UI:n, ja sen jälkeen onkin kuulunut lähinnä sirkkojen soittoa. Minor bug fixes ja cold weather improvements viidettä kertaa peräkkäin huomaamatta mitään eroa missään :beye:

Navigointi on sysipaska. Spotifyin 96kpbs. Olennaisten äppien puute. Latauksen/lämmityksen hallinta ja toimintalogiikka. Mobiiliäpin puutteet. Liikennemerkkien tunnistus. Aina vanha karttadata. Tuossa nyt jotain, ja nääkin puutteet ärsyttää enemmän kuin aiemmissa autoissa, koska ns. softatalona tuntuu että Tesla on ainoa valmistaja joka näitä ketterästi pystyisi myös jälkikäteen parantamaan ja lisäämään, aiemmin oli helpompi hyväksyä että tälläinenhän tää nyt vaan on.
 
Ei kai nyt yksikään auto käyttämättömänä töpselissä itsekseen lataile, jos yksittäisistä päivistä kyse. Ainakin meillä Mii on ollut joskus viikonlopun yms. seinässä kertalatauksella.
Jos on sentry päällä, kuten parkkihallissa ehkäpä olisi, niin sähköä kuluu sen verran, että lataus alkaa muutaman kerran päivässä. En kyllä tiedä, paljonko SoC saa tippua ennen kuin niin käy.
 
- Maksamiseen vaaditaan puoli tusinaa eri tägiä jokaiselta yksittäiseltä operaattorilta tai niiden täysin turha mobiilisovellus, joka hukkaa siihen syötetyt luottokorttitiedot ajan t jälkeen.
Ei ole oikein validia verrata yhtä latauspalvelua useampaan muuhun tarjoajaan ja valittaa tagien määrästä. Vertaa Teslaa esimerkiksi pelkästään K-lataukseen niin ei siellä ole kuin yksi tägi, jonka tarvitset ja sovelluksen. Ei kovin suuri vaiva ja ero Teslaan pieni. Ihan samalla tapaa sillä Teslakuskilla pitää olla ne kaikki muutkin tagit olemassa, koska pelkällä SC verkostolla ei pärjää Suomessa kaikkialla. Ja toki se on helppo tehdä tagiton järjestelmä kun tarvitsee tarjota sähköä vain omille autoilleen, mutta onko SC:kään enää tagiton siinä vaiheessa kun sieltä voi ladata muutkin merkit vai miten luulet, että Tesla tulee tämän toteuttamaan? Ja voisihan esim. tuleva ABC-lataus olla vain VAG-konsernin autojen käytössä ja helposti siitä saisi tagittoman ja yhtä sujuvan kuin Teslan lataus. Veikkaan vaan, että ensimmäisenä siellä olisi myös Teslakuskit valittamatta, kuinka joku tarjoaa sähköä vain tietyille merkeille eikä kaikille. Eiköhän se Teslakin ole huomannut, että ne tyhjänä roikkuvat laturit ei ole kovin hyvä bisnes ja siksi ne kannattaa avata kaikkien käyttöön.
 
Käsittääkseni on jo olemassa teknologiat ja tekniikat joilla missä tahansa verkosta voi ladata ilman säätämistä, sen kun lyö letkun kiinni autoon, olen antanut ymmärtää että ainakin jenkeissä tämä on tulossa Electrify American verkkoihin VW:n ja muiden merkkien osalta. Eiköhän sama tule viivellä Suomeenkiin.
 
Kyllä se on mukavaa päästä liikennevirran mukaan motarilla kuin kinutella sinne 120km/h ja samalla aiheuttaen vaaratilanteita.
Veikkaan että syy nopean kiihtyvyyden himoon löytyy kuitenkin auton omistajan jalkovalistä...
 
Noniin nyt saatiin alle viimein täyssähkö ja pitäisi pikapikaa saada asennutettua kotilatausasema. Onko kellään kokemusta dynaamisesta kuormanhallinnasta ja eritoten, että tarjoaako yksikään valmistaja dynaamista kuormanhallintaa tcp/ip verkon, eli aka. ethernet tai wifi yli? Tällainen olisi haaveissa, mutta valitettavasti näyttäisi siltä, että lähes kaikki latausasemat, joissa tällainen kuormanhallinta on, tekee sen Modbus RTU väylän kautta. Ihan kiva varmasti jos koti sijaitsee tehtaassa kunnon sähköautomaatioineen, mutta minä asun vain omakotitalossa, jossa on vain ethernet-kaapelointi (ja koska erilliset rakennukset, niin ei voi edes vetää uutta piuhaa ilman kaivuria, toki varmasti Modbus RTU olisi muuten paljon luotettavampi automaatioon).

Schneiderillä taisi olla yksi latausasema, jossa kuormantasaus toimii ethernetin yli, mutta tämä taisi vaatia erillisen (kalliin, ison, sähkösyöpön jne.) latauksenohjausyksikön. ABB:lla on Terra AC, jonka MID-sertifioidut mallit tukee kuormanhallintaa Modbus TCP:n yli (varmistettu suoraan ABB:ltä), mutta eipä sekään paljoa lämmitä, kun ABB:llä ei ole yhtään yhteensopivaa energiankulutusmittaria, joka osaisi antaa ulos Modbus TCP:tä, eikä minkäänlaista dokumenttia missään, että miten tämän oikeasti voisi saada toimimaan (Modbus RTU - Modbus TCP gatewayn yli?)

Onko kokemuksia tai tietoa? Taitaa mennä niin monimutkaiseksi ja kalliiksi, että sama vaan kasvattaa pääsulakkeiden kokoa. Vajaatehoilla en ala lataamaan, parempi överit kuin vajarit ja lisäksi hento turvallisuusaspekti asiaan liittyy, eli kun lähimpään sairaalaan on ihan tarpeeksi matkaa, niin ei ole täysin mahdoton skenaario, että kotiin ajetaan auto akku tyhjänä ja sattuu jotain, jonka vuoksi pitää päästä nopeasti sairaalaan ja tällöin on kiva, jos akku on kerennyt latautua (lähipiirissä on tapaus, jossa olisi lapsen henki mennyt, jos autossa ei olisi ollut bensaa sairaalalle asti).
 
Onko kellään kokemusta dynaamisesta kuormanhallinnasta ja eritoten, että tarjoaako yksikään valmistaja dynaamista kuormanhallintaa tcp/ip verkon, eli aka. ethernet tai wifi yli?

Miksi näin hankala tapa? Ainakin VW:n latureissa onnistuu ihan perinteisillä virranvahtijoilla, säätävät automaattisesti ettei mene tietyn maksimin yli (vaikka sen 3*25A mikä lienee se ongelmasi).
 
Miksi näin hankala tapa? Ainakin VW:n latureissa onnistuu ihan perinteisillä virranvahtijoilla, säätävät automaattisesti ettei mene tietyn maksimin yli (vaikka sen 3*25A mikä lienee se ongelmasi).

En tunne VW:n laturia, mutta pikaisen manuskanpläräyksen mukaan se käyttää tota samaa Modbus RTU:ta signalointiin? Ainakin Pro mallissa, en ole varma oliko muissa malleissa joku karvalakimpi tapa, että tuodaan joku simppeli 230V on/off signaali mittauskeskukselta.

Mutta siis ihan sama onko älykkäämpi vai tyhmempi toteutus; jos halutaan, ettei sulakkeet pauku, niin joku signaali laturille on tuotava ja jos se ei tule olemassaolevan ethernetin yli, niin menee kaivinkonehommiksi...
 
En tunne VW:n laturia, mutta pikaisen manuskanpläräyksen mukaan se käyttää tota samaa Modbus RTU:ta signalointiin? Ainakin Pro mallissa, en ole varma oliko muissa malleissa joku karvalakimpi tapa, että tuodaan joku simppeli 230V on/off signaali mittauskeskukselta.
Mutta siis ihan sama onko älykkäämpi vai tyhmempi toteutus; jos halutaan, ettei sulakkeet pauku, niin joku signaali laturille on tuotava ja jos se ei tule olemassaolevan ethernetin yli, niin menee kaivinkonehommiksi...

Mikä tahansa kevyt lanka kelpaa signaaliksi (myös ethernet), kyseessä on siis ihan perinteinen kuormanjakohallinta (sama joka löytyy useista lämpöpumpuistakin, varaajista etc). Löytyy ainakin tuosta halvemmasta versiosta:

"Kuormituksen hallinta (tarvitaan valinnaisia lisävarusteita) AC-virta-antureilla"

Eli pihtimittarit, joista lähtee vain pätkä kaapelia tuonne laturille. Maksaa muutaman kympin. VW Ellin manuaali kutsuu niitä näköjään "virranmuunninkelaksi" ja "ylikuormitusrajoitukseksi".
 
Käsittääkseni on jo olemassa teknologiat ja tekniikat joilla missä tahansa verkosta voi ladata ilman säätämistä, sen kun lyö letkun kiinni autoon, olen antanut ymmärtää että ainakin jenkeissä tämä on tulossa Electrify American verkkoihin VW:n ja muiden merkkien osalta. Eiköhän sama tule viivellä Suomeenkiin.
Se on ihan oma standardi mutta Tesla tehnyt omansa. Ehkä nekin saavat sitten tuon toimimaan.

Plug and charge.
 
Mikä tahansa kevyt lanka kelpaa signaaliksi (myös ethernet), kyseessä on siis ihan perinteinen kuormanjakohallinta (sama joka löytyy useista lämpöpumpuistakin, varaajista etc). Löytyy ainakin tuosta halvemmasta versiosta:

"Kuormituksen hallinta (tarvitaan valinnaisia lisävarusteita) AC-virta-antureilla"

Eli pihtimittarit, joista lähtee vain pätkä kaapelia tuonne laturille. Maksaa muutaman kympin. VW Ellin manuaali kutsuu niitä näköjään "virranmuunninkelaksi" ja "ylikuormitusrajoitukseksi".

Juu siis siinäpä se, tarttee kaapelin (ethernetistä jos ottaa kierretyn parin käyttöön niin sit ei ole enää ethernettiä). Kun mittauskeskus on toisessa rakennuksessa kuin latausasema, niin ei ole enää niin helppoa, menee kaivuuhommiksi :( Jos joku asema tukisi ethernetin yli kuormanhallintaa, niin saisi suoraan.

Tämä on sarjassa, että miksi aina kannattaa vetää ylimääräistä kaapelia rakennusvaiheessa...
 
Juu siis siinäpä se, tarttee kaapelin (ethernetistä jos ottaa kierretyn parin käyttöön niin sit ei ole enää ethernettiä). Kun mittauskeskus on toisessa rakennuksessa kuin latausasema, niin ei ole enää niin helppoa, menee kaivuuhommiksi :( Jos joku asema tukisi ethernetin yli kuormanhallintaa, niin saisi suoraan.

Tämä on sarjassa, että miksi aina kannattaa vetää ylimääräistä kaapelia rakennusvaiheessa...
Jos sinne latausasemalle menee ethernet, niin modbus ethernet gatewaytä on olemassa. Muunnoksen voinee tehdä kahteen suuntaan.

Tuossa pykälää paremmassa VW-laturissa on myös joku verkkoetähallinta, jonka päälle voinee rakentaa kuormanhallinnan, mutta en tiedä saako siitä tehtyä tarpeeksi nopean estämään sulakkeiden räpsymisen jos kiukaan vastukset naksahtavat päälle.
 
Jos sinne latausasemalle menee ethernet, niin modbus ethernet gatewaytä on olemassa. Muunnoksen voinee tehdä kahteen suuntaan.

Tuossa pykälää paremmassa VW-laturissa on myös joku verkkoetähallinta, jonka päälle voinee rakentaa kuormanhallinnan, mutta en tiedä saako siitä tehtyä tarpeeksi nopean estämään sulakkeiden räpsymisen jos kiukaan vastukset naksahtavat päälle.

Jeps alkaa vaikuttamaan siltä, ettei ole olemassa valmista ratkaisua ethernetin päälle. Ymmärrän kyllä, erillinen kaapelointi on toki luotettavampi ja mahdollista järjestää niin moneen kohteeseen, ettei muuta tarvita. Pitää harkita myös diyttämistä, mutu-tuntumalla parilla raspberry pi zero w:llä voisi saada aikaan rs485-wifi-rs485 gatewayt, tietty en osaa sanoa tuleeko latenssit liian koviksi, että latausasema ei tykkää.

Edit: näyttäisi valmiit rs485-wifi gatewayr olevan niin halpoja, että melkein kannattaisi kokeilla, että toimiiko.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on sentry päällä, kuten parkkihallissa ehkäpä olisi, niin sähköä kuluu sen verran, että lataus alkaa muutaman kerran päivässä. En kyllä tiedä, paljonko SoC saa tippua ennen kuin niin käy.
Eli kyseessä on joku tesla-spesifinen ongelma. Aika tuuheaa koodausta, jos käyttäjälle ei ole annettu mahdollisuutta määrittää miten paljon akkua saa käyttää ennen kuin ladataan. Tai antaa mahdollisuutta ottaa sähköä töpselistä sentryn vaatiman verran koko ajan (ilman akun leipomista). Tosin tässä taitaa enemmänkin olla se ongelma, että se sentry vie ihan tolkuttomasti liikaa siihen nähden mitä pitäisi?
 
Viimeksi muokattu:
Juu siis siinäpä se, tarttee kaapelin (ethernetistä jos ottaa kierretyn parin käyttöön niin sit ei ole enää ethernettiä). Kun mittauskeskus on toisessa rakennuksessa kuin latausasema, niin ei ole enää niin helppoa, menee kaivuuhommiksi :( Jos joku asema tukisi ethernetin yli kuormanhallintaa, niin saisi suoraan.

Itse itselleni vastaten; Walle latausasema tukee dynaamista kuormanhallintaa langattomalla lähettimellä. Lähetin näyttettäisiin asennettavan niin, että pienet klipsit vedetään vaihejohtimien ympärille, ei tarvitse varsinaista energiankulutusmittaria. Toinen asia sitten on se, että en jaksaisi uskoa, että lähettimen signaali täällä kulkisi talliin asti, välissä ihan rautaoviakin...
 
Itse itselleni vastaten; Walle latausasema tukee dynaamista kuormanhallintaa langattomalla lähettimellä. Lähetin näyttettäisiin asennettavan niin, että pienet klipsit vedetään vaihejohtimien ympärille, ei tarvitse varsinaista energiankulutusmittaria. Toinen asia sitten on se, että en jaksaisi uskoa, että lähettimen signaali täällä kulkisi talliin asti, välissä ihan rautaoviakin...

Hintaa etsiessä kannattaa sit istua ;)

e: Näköjään Power on alkanut myymään ja hinnasta tippunut 1 pois edestä; CHARGE AMPS AMP GUARD HOME - Power.fi Halo-laturi on silti toki yli tonnin.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö olisi vaan helpointa asettaa laturi vakiona johonkin 3x 10A nopeuteen tjsp ja sitten poikkeustapauksissa naksauttaa se 16A lataus päälle?

Edit, näköjään uskonto kieltää lataamasta alle 11kW teholla myös silloin kun se matalampi teho riittäisi :D
 
Eikö olisi vaan helpointa asettaa laturi vakiona johonkin 3x 10A nopeuteen tjsp ja sitten poikkeustapauksissa naksauttaa se 16A lataus päälle?

Edit, näköjään uskonto kieltää lataamasta alle 11kW teholla myös silloin kun se matalampi teho riittäisi :D
Ei kovin future-proof konsepti rajoittaa latausnopeutta, kun akkujen koko tuskin tulee ainakaan pienenemään. Toki nykyisellään voi olla fiksumpaa minimoida asennuksen hinta, kun pelit ja vehkeet myös laturipuolella kehittyvät vielä voimakkaasti.
 
Ei kovin future-proof konsepti rajoittaa latausnopeutta, kun akkujen koko tuskin tulee ainakaan pienenemään. Toki nykyisellään voi olla fiksumpaa minimoida asennuksen hinta, kun pelit ja vehkeet myös laturipuolella kehittyvät vielä voimakkaasti.
Akun kokohan ei varsinaisesti vaikuta lataustarpeeseen, vaan ne ajomäärä ja niiden välissä olevat ajanjaksot.

Jos ajat usein 250km, tulet 2h stopille kotiin ja haluat lähteä uudelle 200km ajelulle, niin sitten tosiaan voi olla väliä, että saako kotona ladattua 11kW vai 6kW teholla. Mutta noita kerran vuodessa tapahtuvia erikoistilanteita varten ehdotinkin, että säädetään tarpeen vaatiessa se latausteho täysille silloin kun sille on tarvetta.
 
Eli kyseessä on joku tesla-spesifinen ongelma. Aika tuuheaa koodausta, jos käyttäjälle ei ole annettu mahdollisuutta määrittää miten paljon akkua saa käyttää ennen kuin ladataan. Tai antaa mahdollisuutta ottaa sähköä töpselistä sentryn vaatiman verran koko ajan (ilman akun leipomista). Tosin tässä taitaa enemmänkin olla se ongelma, että se sentry vie ihan tolkuttomasti liikaa siihen nähden mitä pitäisi?
Sentry vie 24h noin 5kw. Auto lataa kun SoC tippuu alle latausarvon. Eli jos määritetty 80%, auto ladannut täyteen ja se tippuu 79% niin auto aloittaa latauksen.
 
Eli kyseessä on joku tesla-spesifinen ongelma. Aika tuuheaa koodausta, jos käyttäjälle ei ole annettu mahdollisuutta määrittää miten paljon akkua saa käyttää ennen kuin ladataan. Tai antaa mahdollisuutta ottaa sähköä töpselistä sentryn vaatiman verran koko ajan (ilman akun leipomista). Tosin tässä taitaa enemmänkin olla se ongelma, että se sentry vie ihan tolkuttomasti liikaa siihen nähden mitä pitäisi?
Missä autossa voi määrittää, kuinka paljon varauksen pitää laskea että lataus alkaa uudestaan?

Joka tapauksessa ei siinä nyt ole mitään ongelmaa, että auto lataa muutaman kerran päivässä. Ihan väkisin taas pitää koettaa keksiä mitä Tesla olisi tehnyt väärin.
 
Missä autossa voi määrittää, kuinka paljon varauksen pitää laskea että lataus alkaa uudestaan?

Joka tapauksessa ei siinä nyt ole mitään ongelmaa, että auto lataa muutaman kerran päivässä. Ihan väkisin taas pitää koettaa keksiä mitä Tesla olisi tehnyt väärin.
Sinustako tuollainen mainittu kulutus vuorokaudessa ei ole aito ongelma? Pari viikkoa oot lomailemassa niin ekaksi lentokoneesta päästyäsi etsit autolle latauspisteen ja siinä sitten hakkaat päätäs vaikka rattiin. Kyllä tuo minusta on ihan saatanasti liikaa "veroa" sinänsä hienosta featuresta. Eikä tässä mitään tarvinnut keksiä, itse sä useasta latauksesta päivässä aloit puhua, joka kuulosti hyvinkin oudolta tarpeelta huomioiden omat kokemukset. "ei siinä nyt ole mitään ongelmaa", "teoreettinen ongelma", koitas nyt päättää onko ongelmaa vai ei :D

Akun kokohan ei varsinaisesti vaikuta lataustarpeeseen, vaan ne ajomäärä ja niiden välissä olevat ajanjaksot.

Jos ajat usein 250km, tulet 2h stopille kotiin ja haluat lähteä uudelle 200km ajelulle, niin sitten tosiaan voi olla väliä, että saako kotona ladattua 11kW vai 6kW teholla. Mutta noita kerran vuodessa tapahtuvia erikoistilanteita varten ehdotinkin, että säädetään tarpeen vaatiessa se latausteho täysille silloin kun sille on tarvetta.
Akun koko tasan vaikuttaa lataustarpeeseen siinä kohtaa, kun se isompiakkuinen auto ostetaan pitkän matkan tarpeeseen :) Ei taida satojen kilometrien matkat olla kysyjälle mikään kerran vuodessa eventti, jos peilaa kommentteja potentiaaliseen sijaintiin Suomessa. Ja pitää muistaa, että lataustehon tarve on talvella suuriin samalla kun myös lämmitys kinuaa maksimit. Kyllä se auto yöunien pituisella stopilla täytyy saada täyteen tai ainakin hyvin lähelle. Älyä se pidemmän päälle kuitenkin vaatii. Lisätään soppaan vielä toinen sähköauto, niin alkaa olla ruuhkaa kodin sähköliittymässä. En minä sitä sano etteikö ehdottamasi ratkaisu kelpaa väliaikaiseksi halvaksi kikaksi (kuten jo totesin), mutta pidemmän päälle voi alkaa vituttaa kun ei heti ostanut sitä systeemiä mikä on näppärin.
 
Sentryn voi kytkeä pois päältä jos haluaa. Ei sitä ole pakko pitää päällä.

Nythän ainakin satamassa on uusi hieno parkkitalo ja mainostavat kameravalvontaa. Todennäköisesti muissakin parkkitaloissa näin on.
 
Sentryn voi kytkeä pois päältä jos haluaa. Ei sitä ole pakko pitää päällä.

Nythän ainakin satamassa on uusi hieno parkkitalo ja mainostavat kameravalvontaa. Todennäköisesti muissakin parkkitaloissa näin on.
Ei se mahdollisuus kytkeä sitä pois päältä (tai oikeastaan kai ennemminkin erikseen päälle) poista sitä, että päin persettähän tuon kulutus on. Jatkuvasti jos käyttää, niin tuo alkaa aidosti näkyä sähkölaskussakin ellei nyt aja ihan hemmetisti.

Parkkitalojen kameravalvonta nyt on yks vitsi, poliisille saavat luovuttaa tiedot ja ne on sit tuhottu, kun poliisisetää ei kiinnosta 1/2 vuoden päästä.
 
Ei se mahdollisuus kytkeä sitä pois päältä (tai oikeastaan kai ennemminkin erikseen päälle) poista sitä, että päin persettähän tuon kulutus on. Jatkuvasti jos käyttää, niin tuo alkaa aidosti näkyä sähkölaskussakin ellei nyt aja ihan hemmetisti.

Parkkitalojen kameravalvonta nyt on yks vitsi, poliisille saavat luovuttaa tiedot ja ne on sit tuhottu, kun poliisisetää ei kiinnosta 1/2 vuoden päästä.
Millähän perusteella tuo kulutus on päin persettä? ~200w tunnissa joka tulee enimmäkseen siitä, että auton ja sen tietokoneen tulee olla päällä ja hereillä jotta kyseinen ominaisuus toimii. Meikästä jopa varsin kohtuullinen viiden kameran järjestelmästä, joka ei ole mikään dedikoitu kiinteä kameravalvontajärjestelmä, vaan täysi kompromissi hyödyntäen aivan muuhun tarkoitukseen sattumalta saatavilla olevaa tietokonetta ja kameroita. Eikä sitä varsinaisesti ole tarkoitettu 24/7 kameravalvontaan ghetossa, mutta jos niin haluaa niin ihan mukava että onnistuu sellainenkin. Käyttäjän on toki hyvä tiedostaa, että sähköä kuluttavan laitteen lasku kumuloituu 24/7 käytössä merkittävästi. Sentry menee myös pois päältä 20% kohdalla, joten jos on käynyt siellä lentokenttäparkkiksella lapsus, niin kyllä sieltä pois pääsee.
 
Ymmärsinkö mä oikein että Tesla on siis paska auto koska siinä on lisäominaisuutena sentry, jota ei muista löydy, jonka voi pitää pois päältä, mutta päällä ollessaan kuluttaa akkua?
 
Ymmärsinkö mä oikein että Tesla on siis paska auto koska siinä on lisäominaisuutena sentry, jota ei muista löydy, jonka voi pitää pois päältä, mutta päällä ollessaan kuluttaa akkua?

Ei varmaankaan, mutta voisi se olla fiksummin tehty - eihän sen tarvitsisi oikeasti 200W kuluttaa parin halvan kännykkäkameran videoinnissa pitämällä koko autoa hereillä. Siinä on idea kohdallaan, mutta onhan toteutus hieman "aita on matalin täällä järvessä" tyylinen. Itse kamerat tuskin montaa wattia vievät virtaa kuitenkaan, eikä Atom prossunkaan pitäisi viedä paljoa joka siinä MCU:ssa on.

Sitä ei tosian pitkissä seisottamisissa voi käyttää, eikä se itselläni kyllä mielestäni 200W syö, vaan viimeksi kun mittasin niin se popsi Saariselällä yön aikana keskimäärin 300W, eli akku 10h nukkumisen aikana tippui 99 -> 93. Riippunee varmaan toki siitä montako kertaa auto kuvittelee tallentavansa jotain hyödyllistä (aika usein se tallentaa minut kävelemässä autolle, kun ei tunnista kännykkää ilmeisesti).
 
Jeps alkaa vaikuttamaan siltä, ettei ole olemassa valmista ratkaisua ethernetin päälle. Ymmärrän kyllä, erillinen kaapelointi on toki luotettavampi ja mahdollista järjestää niin moneen kohteeseen, ettei muuta tarvita. Pitää harkita myös diyttämistä, mutu-tuntumalla parilla raspberry pi zero w:llä voisi saada aikaan rs485-wifi-rs485 gatewayt, tietty en osaa sanoa tuleeko latenssit liian koviksi, että latausasema ei tykkää.

Edit: näyttäisi valmiit rs485-wifi gatewayr olevan niin halpoja, että melkein kannattaisi kokeilla, että toimiiko.

Teolliset Modbus RTU <-> TCP gatewayt on helppoja konffata, mutta maksaa hunajaa. Esim moxa Mgate 5217 tonnin kipale, Phoenix contactilta reilu 500e.

Tuo näytti olevan nopealla googlauksella "halpa" 100e kpl, joita tarvitse kaksi.


Verkossa autotalliin voi toki kulkea muutakin sisäverkon liikennettä, kunhan erotat sen kiinteälle IP:alueelle ja palomuurilla internetistä. Purkeille kiinteät IP:t.

RTU protokollan node call ohjataan purkista toisen purkin IP:hen ja toisessa purkissa taas nodenumeroon yksinkertaisuudessaan. Jos toinen laite tukee TCP:tä, niin vain yksi gateway tarvitaan.
 
Itse itselleni vastaten; Walle latausasema tukee dynaamista kuormanhallintaa langattomalla lähettimellä. Lähetin näyttettäisiin asennettavan niin, että pienet klipsit vedetään vaihejohtimien ympärille, ei tarvitse varsinaista energiankulutusmittaria. Toinen asia sitten on se, että en jaksaisi uskoa, että lähettimen signaali täällä kulkisi talliin asti, välissä ihan rautaoviakin...

Ja vielä toistamiseen itse itselleni vastaten, niin pistin juuri Wallen tilaukseen sen jälkeen kun juttelin valmistajan kanssa. Tuotteessa on ominaisuudet kohdallaan ja langattoman kuormanhallinnan pitäisi kyllä toimia hienosti.

Sitä en ole ihan käsittänyt, että aina kun joku haluaa ladata täyssähköään isoimmalla mahdollisella teholla, niin jo riittää dissaajia, että hoopoa hommaa, hitaampikuin riittä ja ainahan voi hallita lataustehoja käsin (viittaan nettikirjoituksiin yleisesti, en välttämättä tähän threadiin). Jos tiputtaa 50k€+ täyssähköön, niin en näe mitään syytä olla pistämättä muutamaa satkua lisää siihen, että automaatio pitää huolen, että pääsulakkeet ei pala ja käytössä on aina maksimitehot. Pienemmälläkin teholla pärjää aivan varmasti no problem, mutta ei kai se keltään ole pois, että joku muu haluaa akun mahdollisimman nopeasti täyteen. Lisäksi se ei todellakaan ole mikään uskontohomma, että maalla kaukana sairaalasta ihan oikeasti voi tulla saatanan kiire sairaalaan ja tyhjä akku voi viedä hengen. Kannattaa googlata vaikka anafylaktisesta shokista (allergiat) tai kuten todettua, niin tyhjällä bensatankilla olisi jo lähipiirissä tullut ruumis ihan vain onnettomuuden seurauksena.
 
OT Teslan kameroista
Omat 4k-valvontakamerat kaikenmoisella älyllä ja infrapunalla kuluttaa max 6,5W. Eli jos äly on tietokoneessa, sanotaan että kamerat kuluttaa max 5W x 5kpl. Eli tietokone kuluttaa 175W koko ajan? Itse valvontahan on kevyttä, eikä varmasti yhtä älykästä kuin kameroissa.

Teknistä etumatkaa ja mielettömät koodaustaidot selvästi.
 
OT Teslan kameroista
Omat 4k-valvontakamerat kaikenmoisella älyllä ja infrapunalla kuluttaa max 6,5W. Eli jos äly on tietokoneessa, sanotaan että kamerat kuluttaa max 5W x 5kpl. Eli tietokone kuluttaa 175W koko ajan? Itse valvontahan on kevyttä, eikä varmasti yhtä älykästä kuin kameroissa.

Teknistä etumatkaa ja mielettömät koodaustaidot selvästi.
Näinhän se on, älyä ei ole kameroissa koska ne ovat vain sensorit Teslalle. Kaikki mikä tapahtuu tehdään tuolla Teslan CPU:lla eli liiketunnistus + muut sensorit vielä siihen mukaan, ultra jne.
 
Minusta tuo Sentry on aivan mainio ominaisuus ja tuo mielenrauhaa kun auton jättää parkkiin. Akunkulutus ei ole päässyt muodostumaan ongelmaksi. Omituista, että siitäkin on nyt saatu peruste Teslan haukkumiselle, vaikka kilpailijoilla ei ole mitään vastaavaa.
 
Minusta tuo Sentry on aivan mainio ominaisuus ja tuo mielenrauhaa kun auton jättää parkkiin. Akunkulutus ei ole päässyt muodostumaan ongelmaksi. Omituista, että siitäkin on nyt saatu peruste Teslan haukkumiselle, vaikka kilpailijoilla ei ole mitään vastaavaa.
Ei kai kukaan tuota varsinaista ominaisuutta ole haukkunut?
Onko sinun mielestä tuo väitetty 200w kulutus millään tavalla onnistunut suoritus?
 
Ei kai kukaan tuota varsinaista ominaisuutta ole haukkunut?
Onko sinun mielestä tuo väitetty 200w kulutus millään tavalla onnistunut suoritus?
Mikä sen kulutuksen pitäisi olla?
Muistetaan nyt kuitenkin että se äly tapahtuu siellä auton pclla ei kamerassa. Kamera on vain sensori josta lähtee johdot ja tähän päälle myös muut autossa olevat sensorit kuten ultraääni jne. toimivat kun sentry on päällä.
 
Mikä sen kulutuksen pitäisi olla?
Muistetaan nyt kuitenkin että se äly tapahtuu siellä auton pclla ei kamerassa. Kamera on vain sensori josta lähtee johdot ja tähän päälle myös muut autossa olevat sensorit kuten ultraääni jne. toimivat kun sentry on päällä.
Edelleen väitän, että Dahuan kameran äly on aika tavalla edellä Teslaa. Esimerkiksi esineiden tunnistusta, niiden jättöä tai ottoa, alueet, rajat, liikkeet herkkyyksillä ja kaikki nuo vielä tarvittaessa kasvontunnistuksella.
Jos viisi 4k Dahuaa saa toimimaan max 33 watilla, sisätilan ultra ei vie juuri mitään, kun ei vielä normaaleissakaan autohälyissä, mihin ihmeeseen se loppu menee? Ei Tesla ole tehnyt auton sisälle mitään mullistavaa, ainoastaan ulkokamerat.

Muoks: Lisätään vielä, ettei normaali NAS, jossa ajetaan valvontasoftaa vaikka niillä liikehälyillä kuluta sekään paljoa mitään. Jos siis halutaan perustella erillisen valvonnan suurempaa virrankulutusta.
 
Edelleen väitän, että Dahuan kameran äly on aika tavalla edellä Teslaa. Esimerkiksi esineiden tunnistusta, niiden jättöä tai ottoa, alueet, rajat, liikkeet herkkyyksillä ja kaikki nuo vielä tarvittaessa kasvontunnistuksella.
Jos viisi 4k Dahuaa saa toimimaan max 33 watilla, sisätilan ultra ei vie juuri mitään, kun ei vielä normaaleissakaan autohälyissä, mihin ihmeeseen se loppu menee? Ei Tesla ole tehnyt auton sisälle mitään mullistavaa, ainoastaan ulkokamerat.

Muoks: Lisätään vielä, ettei normaali NAS, jossa ajetaan valvontasoftaa vaikka niillä liikehälyillä kuluta sekään paljoa mitään. Jos siis halutaan perustella erillisen valvonnan suurempaa virrankulutusta.
PC veisi Nassia enemmän watteja joka tapauksessa jos sillä ajettaisiin valvontasoftaa.

Ongelma Teslassa onkin että heille kamera on sensori, ei mikään kamera jossa itsessään on äly rakennettu sisään. Tämä on se ero minkä takia homma vie Teslalla enemmän watteja vrt IP-kamera.

Etuina Teslalla on että heillä on päivittyvä tietokanta paikallisessa koneessa kun taas IP-kamerassa ei ole niin paljoa tilaa ja jotta sekin toimii hyvin valmistajan pitää ajaa sinne tietoa/mallinnuksen mutta kapasiteetti on hyvin rajallinen.

Siksi esim. ANPR kamerat tukevat vain tiettyjä mantereita eikä kaikkia. Vaan asennuksen yhteydessä tai firmwaren päivityksellä kerrotaan mitä kamera osaa lukea.
 
Ymmärsinkö mä oikein että Tesla on siis paska auto koska siinä on lisäominaisuutena sentry, jota ei muista löydy, jonka voi pitää pois päältä, mutta päällä ollessaan kuluttaa akkua?
Et ymmärtänyt.
Minusta tuo Sentry on aivan mainio ominaisuus ja tuo mielenrauhaa kun auton jättää parkkiin. Akunkulutus ei ole päässyt muodostumaan ongelmaksi. Omituista, että siitäkin on nyt saatu peruste Teslan haukkumiselle, vaikka kilpailijoilla ei ole mitään vastaavaa.
Ehkäpä kannattaa ottaa ne teslalasit pois silmiltä ja tunkea ne piiloon jonnekin pysyvästi. Ominaisuus, joka vetää akun tyhjäksi viikossa-parissa (akun koosta riippuen) ei sori nyt vaan ole oikein toteutettu, oli siinä mikä logo tahansa sen paskan päällä. Jos et Teslasta kykene löytämään yhtäkään vikaa, niin on kyllä äärimmäisen sopiva auto sinulle ;)

Mun mielestä tässä ketjussa saa ja pitää haukkua vastaan tulleita huonoja teknisiä toteutuksia oli merkki mikä tahansa. Jos haluaa lahkonveljiltä pelkkiä selkään taputteluja, niin eiköhän sillekin ole jo olemassa ketju.

Josta päästäänkin takas asiaan: Mites tuo haamukulutus muissa autoissa, onko joku nähnyt jotain ylimääräistä? "Normaali" nukkuminen taitaa olla useimmille autoille joitakin (kymmeniä) watteja?

e: Sitä Teslan kulutusta voi katsella Björnin videolta (ilmeisesti Tesla on koodannut auton täysin "päälle", kun sentryä tarvitaan, itse Sentryn lisä on joku 50 W (luvut 6:24 kohdassa):
 
Viimeksi muokattu:
Ehkäpä kannattaa ottaa ne teslalasit pois silmiltä ja tunkea ne piiloon jonnekin pysyvästi. Ominaisuus, joka vetää akun tyhjäksi viikossa-parissa (akun koosta riippuen) ei sori nyt vaan ole oikein toteutettu, oli siinä mikä logo tahansa sen paskan päällä. Jos et Teslasta kykene löytämään yhtäkään vikaa, niin on kyllä äärimmäisen sopiva auto sinulle ;)

En tarvitse tesla-laseja sen toteamiseen, että kyseessä on erittäin hyvä ja käyttökelpoinen ominaisuus kun jätän auton väliaikaisesti kodin ulkopuolelle parkkiin. Ehkäpä ominaisuutta ei ole tarkoitettu tilanteisiin, joissa auto seisoo viikkokaupalla ilman latausta? Vaatii kyllä melkoista mielikuvitusta Tesla-vihaajalta, että tämänkin saa käännettyä Teslan haukkumiseksi, onnittelut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom