Yleistä keskustelua sähköautoista

Motivan 2016 henkilömatkaliikennetutkimuksen mukaan n. 3% (kuljettajan) vuorokauden henkilöautomatkasuoritteista on pitempiä kuin 100 km. Tuota enempää granulariteettiä tilastossa ei näköjään ole.
En jaksanut kahlata koko raporttia läpi, mutta miten raportin tiedot on kerätty? Liittyykö menetelmiin tekijöitä, jotka voisivat rajoittaa datan edustavuutta?

Keskimääräinen autolla kuljettu matka vuorokaudessa on ~32 km.
Tilastot harvemmin on suoranaisia emävalheita, mutta kannattaa lukea tilastojen "tuoteseloste" ennen datan käyttämistä.

Kiitos tästä lainauksesta:
1656767528917.png
Suomalaiset siis kulkevat keskimäärin 31,1 km autolla, 5,7 km julkisilla ja kävelevät/pyöräilevät 1,7 km, (+2,3 km muuta yksityistä - mitä se on?). Siis keskimäärin, jokainen suomalainen (aikuinen?), joka päivä. Tämä on eri liikennemuotojen kokonaisliikennesuorite jaettuna väestön koolla, eikä kuvaa juuri kenenkään liikkumista hyvin.

Tuo 32 km/pv ei siis ole keskimääräinen autoilijan päiväajo, eikä se varsinkaan ole autoilijan keskimääräinen ajo autoilupäivinä. Se on koko väestöä, jokaisena päivänä kuvaava keskiarvo, joka ei kuvaa sitä, paljonko autoilijat keskimäärin ajavat päivässä autoillessaan. Se ei ole millään muotoa relevantti mittari pohdittaessa sähköauton soveltuvuutta tavanomaiselle autoilijalle. Esim. keskimääräinen vuotuinen ajosuorite on kai n. 18000 km/v eli liki 50 km/pv. Tämäkään ei ota huomioon päiviä, jolloin auto seisoo parkissa.


Seuraavaksi voikin pohtia sitä, onko keskiarvo ylipäänsä edustava mittari tyypillisille autoilusuoritteille (tai muullekaan liikenteelle). Tälle lienee hyviä tilastotieteellisiä testejäkin mutta on ainakin helppo verrata keskiarvoa keskihajontaan. Jos keskihajonta on pieni verrattuna keskiarvoon, keskiarvo kuvaa asiaa hyvin ja muuten huonosti.
Voisihan tuosta oikeasti laskea jotain arviotakin, mutta silmämääräisesti arvioituna pituusjakauman keskihajonta on todella suuri. Data on melko tasainen roiskaisu log-skaalalla. Väitänpä siis, että keskiarvo ei kuvaa juuri kenenkään autoilutarpeita hyvin.
 
Missä mielessä se menee sekaisin? Miten voi ajaa yleensä 100 km, mutta keskimäärin alle 50 km?
Helposti. Esim. ajat kerran viikossa 100 km työmaalle ja toisena päivänä takaisin, eikä muuta ajoa juuri ole. Tyypillinen ajomatka on 100 km mutta keskimääräinen ajo 200/7= 30 km/päivä.

Tämä on erinomainen esimerkki siitä, miten keskiarvo kuvaa huonosti tyypillisiä ajoja.
 
Missä mielessä se menee sekaisin? Miten voi ajaa yleensä 100 km, mutta keskimäärin alle 50 km?
Itselläni ajot niin että jos ajan niin ajan usein päivässä tai parissa reilu 1000km, sitten en aja ehkä viikkoon ollenkaan. Vuodessa tulee noin 35000km tuon kun jakaa päiville niin noin 100km päivä, mutta tuo kuvaa äärettömän huonosti ajojani, koska käytännössä ajan yhtenä päivänä 1000km ja sitten 9 päivään en ollenkaan.
 
Helposti. Esim. ajat kerran viikossa 100 km työmaalle ja toisena päivänä takaisin, eikä muuta ajoa juuri ole. Tyypillinen ajomatka on 100 km mutta keskimääräinen ajo 200/7= 30 km/päivä.

Tämä on erinomainen esimerkki siitä, miten keskiarvo kuvaa huonosti tyypillisiä ajoja.
Eli "yleensä" sun vuorokausi ajot on 0 km.

Tuntuu että piirakkaa haukutaan, kun se ei kuvaa jotain mitä se ei edes yritä kuvata. Aika tyypillistä.
 
Missä mielessä se menee sekaisin? Miten voi ajaa yleensä 100 km, mutta keskimäärin alle 50 km?
Vuodessa on jotain 200 työpäivää, ja ihan jokaisena työpäivänä ei tule ajoa ollenkaan. Ne 0km päivät suunnilleen puolittavat tuon keskimääräisen päivämatkan, mutta auton rangen puolesta se ei lohduta.
 
Tuntuu että piirakkaa haukutaan, kun se ei kuvaa jotain mitä se ei edes yritä kuvata. Aika tyypillistä.

No, tuo taulukko tähän keskusteluun kuitenkin vedettiin esille, kun oli puhetta (taas) sähköautojen akustojen riittävyydestä ja autojen rangeista.

Ei ihmekkään, jos taulukko herättää kysymyksiä ja hämmästelyä. Jos taulukko toimisi ohjeena oikean auton valintaan, 97%:lle riittäisi auto, jossa on 50 km range ja tarkemmin kun alkaa asiaa miettimään, niin tuommoinen autohan taitaa olla aika monella merkillä myynnissä (hybrid).
 
Tai kun joku käyttää piirakkaa tarkoitukseen johon se ei (välttämättä) sovi, kuten tässä ketjussa.
Juuri tästä on kyse: käytetään keskiarvoja kuvaamaan asoita, joita ne eivät kuvaa hyvin. Keskiarvo ei välttämättä kuvaa tyypillistä arvoa.

Esimerkiksi Oulun seudulla ihmiset ajavat junalla keskimäärin 0,8 km päivässä:
Screenshot at 2022-07-03 11-51-33.png

Tällaisen junamatkan tekeminen Oulussa ei ole edes mahdollista, eli ei varmasti ole tyypillinen arvo. Samasta tilastosta poimittua henkilöautoilun määrää n. 32 km/pv kuitenkin käytetään yleisesti tyypillisenä henkilöautoilun suoritteena, ja tällä perustellaan sitä, että varsin pienikin akku riittäisi melkein kaikkien autoilutarpeisiin.

32 km/pv sisältää myös matkustajana olemisen. Auton kuljettamista on vain 23 km/pv, eli 8500 km/v. Aika paljon vähemmän kuin 18000 km/v.
 
Juuri tästä on kyse: käytetään keskiarvoja kuvaamaan asoita, joita ne eivät kuvaa hyvin. Keskiarvo ei välttämättä kuvaa tyypillistä arvoa.
Tai tässä tapauksessa ongelma ei edes ole keskiarvon käyttäminen, vaan kokonaan väärän suureen. Tuo km/vrk on yhtä tyhjän kanssa kun oletettavasti haluttaisiin tietää km/matka.
 
Aiemminhan tänne joku linkitti niitä motivan tilastoja, mistä selviää mm. että määrällisesti 64% henkilöautomatkoista on alle 10 km pituisia, ja vain 7% yli 50 km.
 
Aiemminhan tänne joku linkitti niitä motivan tilastoja, mistä selviää mm. että määrällisesti 64% henkilöautomatkoista on alle 10 km pituisia, ja vain 7% yli 50 km.
Ei kai kukaan sitä kiistäkään, että lukumääräisesti lyhyitä ajomatkoja on paljon. Osaltaan tähän vaikuttaa laskutapa: jokainen matkasegmentti lasketaan omaksi matkaksi: kotoa-töihin, töistä-kauppaan ja kaupasta-kotiin = 3 matkaa. Jos käyt myös bauhausissa ja motonetissa -> 5 matkaa.

Keskiarvojen käyttäminen voi vaikuttaa myös niin päin, että esimerkiksi hybridin hyötyjä voidaan liioitella. Jos päivittäiset ajot on 10 km eikä keskimääräinen 30 km, halpoja sähkökilometrejä tulee vähän.
 
Ei kai kukaan sitä kiistäkään, että lukumääräisesti lyhyitä ajomatkoja on paljon. Osaltaan tähän vaikuttaa laskutapa: jokainen matkasegmentti lasketaan omaksi matkaksi: kotoa-töihin, töistä-kauppaan ja kaupasta-kotiin = 3 matkaa. Jos käyt myös bauhausissa ja motonetissa -> 5 matkaa.

Keskiarvojen käyttäminen voi vaikuttaa myös niin päin, että esimerkiksi hybridin hyötyjä voidaan liioitella. Jos päivittäiset ajot on 10 km eikä keskimääräinen 30 km, halpoja sähkökilometrejä tulee vähän.
Tähän liittyen on hyvä kiinnittää huomiota siihen, että vastaavia tilastoja näytetään sitten meidän poliittisille päättäjille, jotka tekevät päätöksiä pohjautuen näihin "faktoihin". Itsellä tulee pelkästään työmatka-ajoa sen 56 x 350km vuodessa. Eihän tuo suoranaisesti ole valetta, mutta antaa väärän kuvan ajoista. Jos käytetään tuota 200työpäivää, niin ajomäärä n. 100km/työpäivä. Ja jaettuna vuoden jokaiselle päivälle niin reilu 50km/päivä.
 
Suomalaisten autoilukäyttäytyminen tiedetään hyvinkin tarkkaan. Ja vaikka se ei just sua koskisikaan, niin erittäin suurelle valtaosalle 300-500 km range autossa kuin autossa riittää enemmän kuin hyvin.
 
Suomalaisten autoilukäyttäytyminen tiedetään hyvinkin tarkkaan. Ja vaikka se ei just sua koskisikaan, niin erittäin suurelle valtaosalle 300-500 km range autossa kuin autossa riittää enemmän kuin hyvin.
Maakunnalisia eroja on huomattavasti. Lapissa moni kaupungeissa totutut palvelut ovat satojen kilometrien päässä esim. Synnytys, pankkipalvelut, automaatit, sairaanhoito jne. Tiedän paljon ihmisiä, jotka ajavat arkipäivisin 60-240km + keikkatyöntekijät.

Lisäksi: Verottajallahan on kaikki matkat tiedossa, jotka ovat hakeneet vähennyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Suomalaisten autoilukäyttäytyminen tiedetään hyvinkin tarkkaan. Ja vaikka se ei just sua koskisikaan, niin erittäin suurelle valtaosalle 300-500 km range autossa kuin autossa riittää enemmän kuin hyvin.
Laitapa sitten lähdettä tälle.

Olisi ihan mielenkiitoinen tieto, että kuinka suurelle osalle autolijoista ei tule koskaan tarvetta yli 300 km ajolle.
 
Laitapa sitten lähdettä tälle.

Olisi ihan mielenkiitoinen tieto, että kuinka suurelle osalle autolijoista ei tule koskaan tarvetta yli 300 km ajolle.
En sanoisi, etteikö ole tarvetta, mutta kuinka moni ihan oikeasti ajelee yli 300km ilman mitään taukoa. Uudemmalla sähköautolla lataa sen 200km jossain 15-25 min. riippuen pikalaturin toiminnasta ja akun lämmöstä, ei ole paha pitää 200-300km välein 15-25min taukoa.
 
En sanoisi, etteikö ole tarvetta, mutta kuinka moni ihan oikeasti ajelee yli 300km ilman mitään taukoa. Uudemmalla sähköautolla lataa sen 200km jossain 15-25 min. riippuen pikalaturin toiminnasta ja akun lämmöstä, ei ole paha pitää 200-300km välein 15-25min taukoa.
Onhan kiva katsoa suljettujen liikkeiden ikkunoita sen 15-25minuutin ajan, kun voisi sen ajan käyttää hyödyllisesti ja ajaa autoa. :rolleyes: Esim. vuositasolla 25minuutin(-5minuuttia nykyinen tankkaus) ylimääräisellä lataustauolla tarkoittaisi +18tuntia ylimääräistä matka-aikaa vuodessa jo käytetyn matka-ajan lisäksi(224tuntia), sekä oletuksella latauksen onnistuvan työpaikalla.
 
Tuossa on dataa ja paljon tilastoja
:facepalm:
Jos vähän katsot sivua ylemmäs, niin huomaat, että juuri tuota tutkimusta ja varsinkin sen soveltamista tässä on kritisoitu monestakin syystä.

En sanoisi, etteikö ole tarvetta, mutta kuinka moni ihan oikeasti ajelee yli 300km ilman mitään taukoa. Uudemmalla sähköautolla lataa sen 200km jossain 15-25 min. riippuen pikalaturin toiminnasta ja akun lämmöstä, ei ole paha pitää 200-300km välein 15-25min taukoa.
Siis jollain Helsinki-Jyväskylä tai Jyväskylä-Oulu -matkalla pitäisi pysähtyä taukoa pitämään? Epäilenpä, että varsinkin pitkiä matkoja säännöllisesti ajavat pyrkivät tekemään matkaa vähillä tauoilla. Kannattaa tankata ja käydä syömässä ennen ajoon lähtöä eikä vasta matkalla. Joka tapauksessa tauon tarpeen ja paikan määrittää kuljettajan ja matkustajien tarpeet eikä auton tarpeet.
 
Juu, on poikkeushenkilöitä ja esim. pohjoisessa missä latausinfraa ei varsinaisesti ole tilanne onkin hankala. kyllähän sitä itsekin seuraavaksi autoksi suunnittelen jotain jolla pääsee 500km+ yhdellä latauksella, mutta nykyinen 300km+ nätillä ajolla meneväkin kelpasi 700km reissulle, kun välissä oli parit paikat mitä kävin katsomassa ja esim. vessataukoja.

Palataan mielipiteiden kanssa, kun olen käynyt ekan kerran Oulussa tuolla.
 
Se kenelle range ei riitä eikä halua autoa ladata, niin ei sitten osta sitä sähköautoa. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi perustella itselleen tai muille, että sähköauto ei jonkun ajoihin sovellu. Sit se ei sovellu, jos se tuntuu siltä.
 
Puolet Suomalaisista asuu about Tampereen eteläpuolella. Joku Lappi on helvetin huono esimerkki tyypillisestä suomalaisesta autoilusta. Ihan samoin yli 300 saati yli 500 km työmatkaa puskevat.

jos puhutaan siitä millaiseen ajoon valtaosa ihmisistä autoa käyttää, niin puhutaan sitten ihan oikeasti siitä mihin autoa valtaosin käytetään, eikä keksitä
mitään skenaarioita omasta päästä.
 
Nopea yhteenveto Model 3 2022 LFP-karvalakista matka-autona.

Matka eräästä maakunnasta Helsinkiin ja takaisin vklp aikana yhteensä 1000km. Lataukset maksoivat hpc-latureita käyttäen (ABC, Supercharger ja K-lataus yhteensä 40,98 eli 100km maksoi noin 4€. Vastaavasti edellisellä polttomoottoriautolla, joka kulutti 5L/100km maantieajossa olisi kustantanut tuolle matkalle 120€. Laskin polttoaineen litrahinnaksi 2.4€.

Lataaminen oli nopeaa ja vaivatonta. Kahvitauon/ruokailun aikana auto valmis ja takaisin tielle. Teslan tietokone oli tarkka ennusteet akun % kohteeseen olivat täsmällisiä. Ei vaatinut suurempaa suunnittelua, kun viitostiellä laturipeitto on kiitettävällä tasolla. Kaikki laturit toimivat moitteetta applikaatiolla käytettäessä.

Matka-autona M3 on erinomainen ja ohittaminen vaivatonta. Pitkää pätkää pystyy jakkaroilla istumaan ja aikuinenkin nauttii matkasta takapenkillä jalkatilan vuoksi. Mukana kolme täysikasvuista körilästä ja taapero rattaineen. Tavarat mahtuivat takaboksiin hienosti. Auto oli aina mukavasti esiviilennetty ennen lähtöä vaikka mittarissa oli 30c ja paikoin jopa hieman enemmän.

Tämän matkan perusteella en vaihtaisi polttomoottoriin vaikka sillä pääsisi kusematta Hangosta Nuorgamiin ja takaisin tankkaamatta sekä vetämällä yhdistelmäperävaunua ja anoppia perässä.
 
Omia kokemuksia sähköautoilusta noin 4000km kokemuksella. Vaivantonta ja edullista.
Onhan se nyt yhdenlainen mukavuustekijä, että auton voi pitää viileänä myös tauon aikana tai laittaa sen viilenemään/lämpiämään ennen matkalle lähtöä.
Eipä ole tullut ikävä bensa-asemille, jos näyttää että range ei riitä, niin pistää töpselin seinään, niin kohta riittää. Eikä tuota tarvi roikuttaa johdossa omilla ajoilla kuin kerran viikossa.
Vielä ei ole tullut näiden 3 kuukauden aikana ikävä vanhaan.
 
Diesel otti vaunun kanssa 8,4L/100km eli 100km maksoi 20,16€. Keskihinta oli 2,40€/L. Auto oli aina kuuma jos ei saanut tauon ajaksi varjoon. 2325km oli reissun pituus. Mukava reissu, paljon veroa valtiolle, kohtuu kulutus vaunun kanssa, säästän sitten lähiliikenteessä sähköauton kanssa taas vuoden aikana :)
 
Pitkää pätkää pystyy jakkaroilla istumaan ja aikuinenkin nauttii matkasta takapenkillä jalkatilan vuoksi. Mukana kolme täysikasvuista körilästä ja taapero rattaineen.
Olen tästä vahvasti eri mieltä. Kävin koeistumassa M3 ja kun etupenkki on säädetty omaan makuun sopivaksi, en mahdu istumaan itseni taakse ilman että polvet osuu etupenkkiin ja kantapäät on kiinni takapenkissä. Isoin ongelma tuossa on että etupenkki on kiinni lattiassa eikä sen alla ole tilaa takamatkustajan varpaille. Etupenkin selkänoja voisi olla myös paremmin muotoiltu että siinä olisi otettu huomioon takamatkustajan sääret. Esim. E-mersu on tässä suhteessa tilavamman ja mukavamman tuntuinen kun nämä kaksi asiaa on otettu hyvin huomioon.
 
Olen tästä vahvasti eri mieltä. Kävin koeistumassa M3 ja kun etupenkki on säädetty omaan makuun sopivaksi, en mahdu istumaan itseni taakse ilman että polvet osuu etupenkkiin ja kantapäät on kiinni takapenkissä. Isoin ongelma tuossa on että etupenkki on kiinni lattiassa eikä sen alla ole tilaa takamatkustajan varpaille. Etupenkin selkänoja voisi olla myös paremmin muotoiltu että siinä olisi otettu huomioon takamatkustajan sääret. Esim. E-mersu on tässä suhteessa tilavamman ja mukavamman tuntuinen kun nämä kaksi asiaa on otettu hyvin huomioon.

Tuosta allekirjoitan tuon penkin mataluuden jalkoja varten ja selkänojan kuperahkon muotoilun. Kysymys lienee siinä, mihin on aiemmin tottunut. Toyota Corolla oli farkusta huolimatta ahdas ja tämä nykyinen auto tuntuu siihen verrattuna suurelle.
 
Olen tästä vahvasti eri mieltä. Kävin koeistumassa M3 ja kun etupenkki on säädetty omaan makuun sopivaksi, en mahdu istumaan itseni taakse ilman että polvet osuu etupenkkiin ja kantapäät on kiinni takapenkissä. Isoin ongelma tuossa on että etupenkki on kiinni lattiassa eikä sen alla ole tilaa takamatkustajan varpaille. Etupenkin selkänoja voisi olla myös paremmin muotoiltu että siinä olisi otettu huomioon takamatkustajan sääret. Esim. E-mersu on tässä suhteessa tilavamman ja mukavamman tuntuinen kun nämä kaksi asiaa on otettu hyvin huomioon.
Miksi istua takapenkille, kun etupenkki säädetty omille mitoille:rolleyes:
 
Miksi istua takapenkille, kun etupenkki säädetty omille mitoille:rolleyes:
Se on hyvä mittatikku kun oma pituus ja mittasuhteet ovat hyvin keskiarvoa ja jos en mahdu istumaan mukavasti itseni taakse, tuskin siitä nauttii juuri kukaan muukaan pois lukien lapset. Tietysti jos hankkii autoa sillä perusteella että autossa on korkeintaan yksi matkustaja niin mikäs siinä.
 
Ehkä kuitenkin se suurin epämukavuustekijä M3:ssa on se sisämelu joka on Fiat Punto motarilla -luokkaa. Toki kaikkeen tottuu.
 
Kai se on Tojota Corollaan tottuneelle kuitenkin parannus, vai onko :)
-22 corollan omistaneena tesla on ainakin 80kmh nopeudessa paljon hiljaisempi. Corolla on hyvin meluisa uudeksi autoksi. En ole motarivauhdissa model 3:n kyydissä ollut, joten siitä en tiedä
 
Meluisuus riippuu niin paljon tiestäkin, että vertailu on aika turhaa, jos ei tasan samaa pätkää ole ajanut. Hankala uskoa, että M3 olis niin pitkälle mokailtu, että japsi huutavan moottorin kanssa olis edes lähellä samaa melutasoa. Miikin on yllättävän hiljainen motarilla vaikka eristeitä ei luultavasti ole yhtään.
 
Se on hyvä mittatikku kun oma pituus ja mittasuhteet ovat hyvin keskiarvoa ja jos en mahdu istumaan mukavasti itseni taakse, tuskin siitä nauttii juuri kukaan muukaan pois lukien lapset. Tietysti jos hankkii autoa sillä perusteella että autossa on korkeintaan yksi matkustaja niin mikäs siinä.
Jos Model 3:n takatilat tuntuvat ahtailta, sinun täytyy olla tottunut todella isoihin autoihin. Olen pari kertaa istunut bemarin vitossarjan plugarin takapenkillä, ja oli huomattavan vaikeaa päästä ahtailta takapenkeiltä ulos, kun jalkateriä joutui hivuttamaan vinottain penkin alta ulos.

Esim. Ioniq 5 on kyllä selvästi avarampi sisätiloiltaan mutta korimalli on tyystin eri.
 
Ainakin mun tapauksessa kun on 190cm pituinen lapsi, jalkatila on aika tärkeä. Itse poistuminen ei ole niin kriittinen, sen jälkeenhän kuitenkin pääsee verryttelemään.
 
Jos Model 3:n takatilat tuntuvat ahtailta, sinun täytyy olla tottunut todella isoihin autoihin. Olen pari kertaa istunut bemarin vitossarjan plugarin takapenkillä, ja oli huomattavan vaikeaa päästä ahtailta takapenkeiltä ulos, kun jalkateriä joutui hivuttamaan vinottain penkin alta ulos.
Lasketaanko Skoda Octavia tai VW Golf Variant isoksi autoksi? Niissä ei ainakaan jalkatilaongelma ole koskaan ollut yhtä selkeästi aistittavissa. C ja E mersuihin olen myös mahtunut hyvin takapenkille vaikka edessä on istunut itseäni isompi henkilö. Varmaan suurimmaksi osaksi sen ansiota että etupenkkien alla on tilaa jaloille.
Koeistuin myös Model Y ja sen jalkatilat tuntui huomattavasti paremmalta, mutta on se isompi autokin ja siinäkin penkit taisi olla kiinni lattiassa jos muistan oikein.
 
Mä vaan ihmettelen miten entisaikojen perheet selvisi kesälomamatkoillaan sukulaisiin niissä Datsun 100A yms kokoisissa autoissa...

Kyse tuntuu jälleen kerran olevan "saavutetuista eduista ei luovuta". Ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ei voida luopua mistään, edes istua polvet koukussa. Kun kerran 2000-luvulla sallittiin autojen turvota isoiksi, ei niistä voi enää luopua. Onneksi Euroopassa tilanne ei autojen koon kasvamisen suhteen ole yhtä karmea kuin Yhdysvalloissa!
 
Lasketaanko Skoda Octavia tai VW Golf Variant isoksi autoksi? Niissä ei ainakaan jalkatilaongelma ole koskaan ollut yhtä selkeästi aistittavissa. C ja E mersuihin olen myös mahtunut hyvin takapenkille vaikka edessä on istunut itseäni isompi henkilö. Varmaan suurimmaksi osaksi sen ansiota että etupenkkien alla on tilaa jaloille.
Koeistuin myös Model Y ja sen jalkatilat tuntui huomattavasti paremmalta, mutta on se isompi autokin ja siinäkin penkit taisi olla kiinni lattiassa jos muistan oikein.
Model 3 jalkatilat takana on 894mm ja kardaanitunneli puuttuu. Car.infon mukaan octavia combissa 627mm.

Superb farkussa sitten onkin jo runsaat jalkatilat, en löytänyt netistä tähän hätään millimetrejä, mutta takuulla isommat kuin kolmosessa.
 
Superb ja Ioniq 5 on varmaan aika lähellä toisiaan, ihan sillä perusteella, että molemmissa on koomisen paljon tilaa. Takapenkin korkeus, kulma jne. saattaa vaikuttaa paljonkin istumismukavuuteen, että ihan suoraan mm perusteella tulkintaa ei kannata tehdä. Itselle se, että jalkateriä ei saa kuskin penkin alle ainakin lisäisi tilavaatimusta hyvin merkittävästi. Meganea kävin kokeilemassa ja se takapenkki oli ihan karmea em. syystä. (Kyllä mä taisin siitä huolimatta vittuilla myyjälle vielä täysin poskettomasta hinnoittelusta :D)
 
Ehkä kuitenkin se suurin epämukavuustekijä M3:ssa on se sisämelu joka on Fiat Punto motarilla -luokkaa. Toki kaikkeen tottuu.

Björn on kabiinimelua ihan testannutkin: TB test results

Parit poiminnat kabiinimittauksesta 120 Km/h nopeudella, koska se porukkaa eniten kiinnostaa:

Ioniq 5 AWD, Michelin Primacy 4, 68,7 dB
2022 Tesla Model 3 Performance, Pirelli P Zero, 69,5 dB
VW ID4 1st, Hankook evo3, 69,8 dB
Polestar 2 Performance, Continental SC6, 69,8 dB
VW ID3 1st Max, Bridgestone Turanza Eco, 70,3 dB
Tesla Model 3 SR+ 60 kWh, Falken Azenis FK510, 70,6 dB
Polestar 2, Michelin Pri 4, 70,6 dB
Tesla Model 3 SR+ MIC, Michelin PS4, 71,0 dB
Mercedes EQA 250, Bridgestone Alenza, 71,2 dB

Ihan vaan referenssiä, että mitä "Fiat Punto"-luokalla meinataan. :kahvi:
 
Björn on kabiinimelua ihan testannutkin: TB test results

Parit poiminnat kabiinimittauksesta 120 Km/h nopeudella, koska se porukkaa eniten kiinnostaa:

Ioniq 5 AWD, Michelin Primacy 4, 68,7 dB
2022 Tesla Model 3 Performance, Pirelli P Zero, 69,5 dB
VW ID4 1st, Hankook evo3, 69,8 dB
Polestar 2 Performance, Continental SC6, 69,8 dB
VW ID3 1st Max, Bridgestone Turanza Eco, 70,3 dB
Tesla Model 3 SR+ 60 kWh, Falken Azenis FK510, 70,6 dB
Polestar 2, Michelin Pri 4, 70,6 dB
Tesla Model 3 SR+ MIC, Michelin PS4, 71,0 dB
Mercedes EQA 250, Bridgestone Alenza, 71,2 dB

Ihan vaan referenssiä, että mitä "Fiat Punto"-luokalla meinataan. :kahvi:

Ei tuo oikein kerro mitään, kaikissa pitäisi olla samat renkaat tai ainakin samankokoinen rengastus jotta voisi jotain johtopäätöksiä vetää.

Minulla ainakin käsitys että MIC Model3:t olisivat hiljaisempia kuin Fremontin tekeleet, tuo lista on vähän outo ottaen huomioon että Perffi on hiljaisempi kuin kumpikaan SR+, olisko siinä sitten tuplalasit jota muissa ei ole? Kova alusta + leveät läskit on aina meluisampi kuin muuten sama auto löysemmällä alustalla ja kapeammilla/korkeamman profiilin renkailla.
 
Björn on kabiinimelua ihan testannutkin: TB test results

Parit poiminnat kabiinimittauksesta 120 Km/h nopeudella, koska se porukkaa eniten kiinnostaa:

Ioniq 5 AWD, Michelin Primacy 4, 68,7 dB
2022 Tesla Model 3 Performance, Pirelli P Zero, 69,5 dB
VW ID4 1st, Hankook evo3, 69,8 dB
Polestar 2 Performance, Continental SC6, 69,8 dB
VW ID3 1st Max, Bridgestone Turanza Eco, 70,3 dB
Tesla Model 3 SR+ 60 kWh, Falken Azenis FK510, 70,6 dB
Polestar 2, Michelin Pri 4, 70,6 dB
Tesla Model 3 SR+ MIC, Michelin PS4, 71,0 dB
Mercedes EQA 250, Bridgestone Alenza, 71,2 dB

Ihan vaan referenssiä, että mitä "Fiat Punto"-luokalla meinataan. :kahvi:
Teslaa kohtaan on jokseenkin muita merkkejä enemmän sellaista essonbaari-henkistä öyhötystä. Kun lukuja katsoo niin on vaikea ymmärtää mistä totuudet ja käsitykset kahvipöytäkeskusteluihin tulee.
 
Ei tuo oikein kerro mitään, kaikissa pitäisi olla samat renkaat tai ainakin samankokoinen rengastus jotta voisi jotain johtopäätöksiä vetää.

Minulla ainakin käsitys että MIC Model3:t olisivat hiljaisempia kuin Fremontin tekeleet, tuo lista on vähän outo ottaen huomioon että Perffi on hiljaisempi kuin kumpikaan SR+, olisko siinä sitten tuplalasit jota muissa ei ole? Kova alusta + leveät läskit on aina meluisampi kuin muuten sama auto löysemmällä alustalla ja kapeammilla/korkeamman profiilin renkailla.

No kertoohan se sulle sen, että jos ostat mallin X tällä rengastuksella, niin se ja se äänentaso on odotettavissa. Sanoisin että suuntaa antavana testinä ihan hyvä, vaikka muuttujia toki onkin. Rengastus oli nopeasti katsoen mallia "oletus", eli 18-19" pääasiassa. Ja tuo Model 3 perffihän on vm2022, eli kyllähän siinä äänieristystä on todennäköisimmin paranneltu. Ja Fremont vs MIC sanoisin, että vuosimalli ratkaisee enemmän kuin tehdas.
 
Teslaa kohtaan on jokseenkin muita merkkejä enemmän sellaista essonbaari-henkistä öyhötystä. Kun lukuja katsoo niin on vaikea ymmärtää mistä totuudet ja käsitykset kahvipöytäkeskusteluihin tulee.

Ihan omakohtaisella omistuskokemuksella olen liikenteessä. Ei tässä muuta.
 
Mä vaan ihmettelen miten entisaikojen perheet selvisi kesälomamatkoillaan sukulaisiin niissä Datsun 100A yms kokoisissa autoissa...

Kyse tuntuu jälleen kerran olevan "saavutetuista eduista ei luovuta". Ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ei voida luopua mistään, edes istua polvet koukussa. Kun kerran 2000-luvulla sallittiin autojen turvota isoiksi, ei niistä voi enää luopua. Onneksi Euroopassa tilanne ei autojen koon kasvamisen suhteen ole yhtä karmea kuin Yhdysvalloissa!
Ota huomioon että vanhoissa oli myös ohuemmat ovet jne. Juu pitkäkoipisena 100A:n penkki ei mene tarpeeksi taakse mutta mahdun joka penkille istumaan mikä on todellinen ihme ottaen huomioon auton koon. Mutta kyllähän se järkeen käy että jos saat auton kerran tietyillä varusteilla, tietyillä tehoilla, tiloilla jne niin vaikea se on palata takaisin.
 
Ei tuo oikein kerro mitään, kaikissa pitäisi olla samat renkaat tai ainakin samankokoinen rengastus jotta voisi jotain johtopäätöksiä vetää.

Minulla ainakin käsitys että MIC Model3:t olisivat hiljaisempia kuin Fremontin tekeleet, tuo lista on vähän outo ottaen huomioon että Perffi on hiljaisempi kuin kumpikaan SR+, olisko siinä sitten tuplalasit jota muissa ei ole? Kova alusta + leveät läskit on aina meluisampi kuin muuten sama auto löysemmällä alustalla ja kapeammilla/korkeamman profiilin renkailla.
Parempi testata niillä renkailla jotka valmistaja on siihen tarkoittanut.

2021 Model 3 on ainakin omasta mielestä Suomen teillä huomattavasti meluisampi kuin 10 vuotta vanha F11 bemari.
 
No kertoohan se sulle sen, että jos ostat mallin X tällä rengastuksella, niin se ja se äänentaso on odotettavissa. Sanoisin että suuntaa antavana testinä ihan hyvä, vaikka muuttujia toki onkin. Rengastus oli nopeasti katsoen mallia "oletus", eli 18-19" pääasiassa. Ja tuo Model 3 perffihän on vm2022, eli kyllähän siinä äänieristystä on todennäköisimmin paranneltu. Ja Fremont vs MIC sanoisin, että vuosimalli ratkaisee enemmän kuin tehdas.

Noh vähän outoa joka tapauksessa mielestäni. Toki sitten on desibelimittari vrt. korvakuulo, Teknarin arvosteluissa on molemmat otettu huomioon eli vaikka mittari sanoo että pieni melu mutta ääni kuulostaa kovalta korvatuntumalla niin ei hyviä pisteitä tule.

Itsellä ei kokemuksia uusista model3:sta joten en osaa kommentoida, vanhemmat olivat pirun äänekkäitä omiin korviin, samaten vanhemmat S:t.

Toyotat on käsittääkseni aika meluisia noin yleensä, Corollasta ei kokemusta mutta Plugari-Prius 2018 oli äänekäs vaikka renkaat oli maltilliset.
 
Parempi testata niillä renkailla jotka valmistaja on siihen tarkoittanut.

2021 Model 3 on ainakin omasta mielestä Suomen teillä huomattavasti meluisampi kuin 10 vuotta vanha F11 bemari.

Mutta jos autoon saa valita renkaat väliltä 18-21" niin mikäs näistä on se osuvin vertailukohde? Vakiorengastus vai "yleisin" valinta?

Jokaisella omat korvat, toiselle tietyt taajuudet osuu pahemmin korvaan kuin toisille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 593
Viestejä
4 501 563
Jäsenet
74 232
Uusin jäsen
asic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom