Ihan vain antaakseni esimerkin että kaikki isoa rangea toivovat eivät suunnittele ainoastaan sitä kerran viidessä vuodessa -roadtrippiä, voin kertoa omasta ajoprofiilistani.
Teen pääsääntöisesti etätöitä, mutta joudun silloin tällöin kulkemaan tre-hki-väliä, ja ainakin tuon verran pitäisi mennä yhdellä latauksella säässä kuin säässä (mikä toki nykyisillä autoilla toteutuukin). Auto on kuitenkin itselle pitkälti harrasteväline, ja esim. vaeltamaan tai kiipeilykallioille joutuu usein ajamaan sen 200-500km per suunta (tai enemmänkin), ja näitä ajoja tulee aika usein viikonloppuisin. Kohteessakaan kun ei autoa pysty lataamaan, niin sähkärillä vaatisi jonkimman verran suunnittelua, varsinkin kun maaseudulla latauspisteitä ei ole ihan jokapaikassa. Alle 500km matkat ajan pääsääntöisesti yhtä soittoa, tai parin minuutin vessatauon voimin.
Kaupunkiajoa ei itsellä tule kovinkaan paljoa, lähinnä kauppaan ja takaisin että saa ostokset roudattua kotiin. Kaupungissa asuvana kuljen keskustaan mielummin julkisilla tai polkupyörällä, kun pysäköinti on aika vaikeaa ja kallista. Lähiliikuntapaikoille kuljen mahdollisuuksien mukaan pyörällä, jotenkin tuntuisi hassulta mennä kuntosalille autolla (paitsi jos keli aivan järkyttävä).
Näistä syistä itsellä on plugari tällä hetkellä käytössä. Ford Kuga kuluttaa akku tyhjänäkin vain 4,5-5,5l/100km, ja kun kotona saa sen 50km "valmiiksi tankkiin", niin pidemmänkin reissun kustannukset laskevat hieman. Ajokilometrejä tulee itselle se n. 30 000 vuoteen, joten sähköauto kiinnostaisi kovasti, mutta erityisesti talvella tuo range jännittää kieltämättä edelleen aika paljon.