Kaupunkirangella ei vaan todellisuudessa ole ~mitään väliä. Noiden WLTP-testin low + medium osuuksien keskinopeus on noin 30 km/h, joten tuo Ioniq 5:n 710 km "WLTP kaupungissa" kertoo lähinnä sen, että autolla voi ajaa vaikka 24 tuntia putkeen kaupunkiajoa. Toisin sanoen akku ei tule koskaan loppumaan kesken päivän aikana. Mikään sähköauto ei kuluta paljoa kaupungissa, koska ilmanvastuskerroin ei pääse merkittävään rooliin.
Jos ajatellaan tosielämän tarpeita, niin itseäni kiinnostaisi erityisesti autojen range esimerkiksi 120 km/h nopeudessa, kuten esim. Bjorn Nyland testaa (linkki alla).
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.
Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.
Bjorn Nylandin lista.
License: CC0 (Public Domain)
docs.google.com