Yleistä keskustelua sähköautoista

Viimein tuli tuotantoviikon vahvistus Volkkarin järjestelmään huhtikuussa tilatulle ID4 Fastlane mallille. Auto menee tuotantoon viikolla 33 eli elokuussa. Aika hyvin VW myyjät osasi tuon sanoa jo tilatessa (kaksi eri myyjää sanoi tuon saman ajankohdan), että elokuun puolessa välissä menee tuotantoon. Aluksi volkkarin järjestelmä näytti viikkoa 23 ja siitä viikko kerrallaan siirtyi viikolla eteenpäin kunnes pari viikkoa sitten ei näyttänyt enää ollenkaan alustavaa tuotantoviikkoa. Nyt sitten tuli suoraan tuo vahvistettu viikko. Saa nähdä kuinka kauan tuosta menee, että auto on noudettavissa.
No ei paha aika jos pari kuukautta odotit. Itse laitoin viimeviikolla oman tilauksen, toki kyllähän tuo omakin auto tilausputkessa siellä jo oli ollut, lisävarusteita pystyi vielä toki muokkaamaan (peräkoukku ja metalliväri). Toivotaan että saan VINin huomenna kun käy laittamassa nimet paperiin niin sitten saa päivittää tunnin välein pari kuukautta tuota arviota.
 
Tämä on kyllä huononnus. Tuommoiseen perhehelvettilaatikkoon ei kukaan kaipaa mitään urheilullisia iskareira.
Näissä on tietenkin monia makuja, mutta nykymallissa alusta on kyllä todella pehmeä. Auto kaatuu mutkissa ja liikenneympyröissä alle ja jää löllymään epätasaisuuksien jälkeen. Alustan voi tehdä mukavuuspainotteiseksi ilman, että se on ihan tuollainen jenkkilotko.
 
Onhan toi ev6 alusta myös aika löllö. Nämä on tietysti makuasioita, mutta en haluaisi tuota pehmeämpää vesisänkyä.
 
Jos inflaatio on 5%+:ssa, niin on aika turha odottaa, että hinnat olisivat putoamassa…
Tilaamani sähköauton hinta pompsahti tilauksen jälkeen vaivaiset 10k€. Että moni saa odottaa niitä mummonmarkoilla ostettavia sähköautoja aika pitkään. Rahan arvon muutos on aika todellinen ilmiö. Porukka uskoo että tällä pitkällä ajanjaksolla, jolloin lainaajalle annettiin rahaa päälle, ei realisoituisi jossakin vaiheessa? Aku Ankan "Kun taivaalta satoi rahaa" kuvaa tätä ilmiötä osuvasti. Ja tein tuon analogian kauan ennen iltalehtiä. Carl Barks oli fiksu ukko.
 
Onko kyse tästä hullujen päivien pösöstä vai mistä? Nyt taloudessa on villit viikot menossa, mutta tilanne normalisoituu varmasti lähivuosina.
Normalisoituminen voi tapahtua nopeastikin, vaan siinä ei ole paljonkaan normaalia, mitä endgameen tulee ja rahan arvoon siinä vaiheessa.

Just tästä oli kyse, pösö. Muutaman rahan aiemmalle työnantajalle tehneenä, opin että nollariskillä on järkevä sijoittaa. Ja jos sijoitus sisältää funktion, sitä parempi.
 
Eikö se kuitenkin ollut tarjous? Vai nousiko pösön listahinta tosiaan 10k?

En mäkään pidättäisi hengitystä odottaessani hintojen laskua, mutta ehkä toi ei kuitenkaan ole se paras esimerkki kuvaamaan markkinoiden pitkän aikavälin trendiä.
 
Onhan toi ev6 alusta myös aika löllö. Nämä on tietysti makuasioita, mutta en haluaisi tuota pehmeämpää vesisänkyä.
Prätkässä on sitten vähän jämäkämpi vaimennus, ja muutenkin eri tunnelma menemisessä. Autossa juniori huutaa takapenkillä, mitä vähemmän tuntuu tie sen parempi.
 
Eikö se kuitenkin ollut tarjous? Vai nousiko pösön listahinta tosiaan 10k?

En mäkään pidättäisi hengitystä odottaessani hintojen laskua, mutta ehkä toi ei kuitenkaan ole se paras esimerkki kuvaamaan markkinoiden pitkän aikavälin trendiä.
Ei noussut. Listahinta taisi nousta noin 2ke ja loput oli vain tarjousta. Melkeinpä mikä tahansa puoli vuotta sitten saatu sähköauto on nyt tonneja arvokkaampi vaikka olisi maksanut listahinnan ilman mitään alennusta. Esimerkkinä ID4:t viedään käsistä paljon yli listahinnan ja esimerkiksi oma 2,5 vuotta vanha uutena ostettu sähkis on nyt 6-7 tonnia arvokkaampi (yli 40%:n hinnannousu).
 
No tuo lainaushan taisi nimenomaan liittyä keskusteluun siitä, että tällä hetkellä on hinnoissa kuplaa ja mietiskelyyn miten tilanne muuttuu kun se normalisoituu. Stokkan hullujen päivien tarjous oli jo itsessään hyvä, mutta se hinnan nousu on nimenomaan esimerkki siitä kuplasta eikä mikään indikaatio siitä mitä normalisoitumisen jälkeen tapahtuu.

On toki inflaatiota, eikä kukaan voi varmaan täysin vielä ennustaa miten se vaikuttaa hintoihin tai korkoihin. Samaan aikaan voi tulla vaikka taantuma joka sitten voi pudottaa merkittävästi kysyntää. Uutiset akuista jotka voivat säilyttää tuplasti virtaa samankokoisessa paketissa voivat myös toteutuessaan laskea nykyisten autojen haluttavuutta jne.

Mullakin on auto tilauksessa ja listahinta on noussut yli 10% siitä kun sen ostin. En kuitenkaan rupea itsevarmasti ennustamaan että se olisi mikään hyvä sijoitus, erityisesti kun alkuperäinen kysyjä vaikutti olevansa huolissaan rahoistansa.
 
Lienee suhteellisen varmaa jo, että taantuma on jo oven takana. Taantuman voimakkuudesta riippuen se leikkaa kysyntää joko merkittävästi tai rajusti. Rakennuspuolella on jo ensimmäisiä merkkejä hintojen laskusta. Uskon, että nykyisen tasoinen inflaatio aiheuttaa varsin nopean korjausliikkeen, taantuman ja mahdollisesti massiivisen laman. Sähköautojen kysyntä leikkaantuu myös heti jos talous yskii, se aiheuttanee ongelmia hinnoittelun ja houkuttelevuuden suhteen.

Inflaatio nostaa rahoituskuluja jolloin myös kalliiden sähköautojen kysyntä voi heiketä, kun autolainaa ei saa enää 1%:n korolla. Taantuman/laman myötä energian kysyntä yleensä laskee eli öljyn hinnannousu taittuu.

Silti käytettyjä sähköautoja on markkinoilla lähivuosinakin niukalti, joten kyllä 2-3 vuotias sähköauto pitää arvonsa lähitulevaisuudessa ihan hyvin.
 
90-luvun lamassa autojen ensirekisteröinnit tippuivat vuoden 89 (170000+) tasolta vuoden 93 pohjille (55000+) tasolle. Tuossa ei ollut kyse ongelmista saatavuudessa vaan puhtaasti ostovoimasta. Tuo myös koski kaikkia autoja, ei vain kalliita. Iso (joskin lyhyt) dippi oli myös 2009 finanssikriisin yhteydessä.

Koska nyt puhutaan kalliimman pään autoista ei ole mitenkään pois suljettu että taloudellisen tilanteen voimakas muutos aiheuttaisi yhtä suuren tai jopa suuremman pudotuksen riippuen taantuman / laman pituudesta ja voimakkuudesta.

En tässä ehdota että meille olisi tulossa yhtä paha lama kuin 90-luvulla. Kuitenkin historiallisesti on selvästi nähtävissä että talous vaikuttaa autojen ensirekisteröintien määrään. Jos tilasto erittelisi ensirekisteröinnit myös hintojen perusteella en yllättyisi jos ero olisi isoin kalliimman pään autoissa.
 
90-luvun lamassa autojen ensirekisteröinnit tippuivat vuoden 89 (170000+) tasolta vuoden 93 pohjille (55000+) tasolle. Tuossa ei ollut kyse ongelmista saatavuudessa vaan puhtaasti ostovoimasta. Tuo myös koski kaikkia autoja, ei vain kalliita. Iso (joskin lyhyt) dippi oli myös 2009 finanssikriisin yhteydessä.

Koska nyt puhutaan kalliimman pään autoista ei ole mitenkään pois suljettu että taloudellisen tilanteen voimakas muutos aiheuttaisi yhtä suuren tai jopa suuremman pudotuksen riippuen taantuman / laman pituudesta ja voimakkuudesta.

En tässä ehdota että meille olisi tulossa yhtä paha lama kuin 90-luvulla. Kuitenkin historiallisesti on selvästi nähtävissä että talous vaikuttaa autojen ensirekisteröintien määrään. Jos tilasto erittelisi ensirekisteröinnit myös hintojen perusteella en yllättyisi jos ero olisi isoin kalliimman pään autoissa.
Kuinka mahtaa vaikka 50k auto nykyhinnoilla vertautua 93 vuoden keskihintaiseen? Mitään en asiasta tiedä, mutta täysin mutulla luulisin että valuuttamuunnokset ja indeksikorotukset mukaanlukien ollaan saman "hintaluokan" autoissa edelleen

Edit. Niin, ja oma arvaukseni että ne kalliit autot menettävät enemmän arvoaan, kuin halvemmat (kun markkina joskus tulevaisuudessa sakkaa, eli kauppa ei käykään enää kuin häkä). Esimerkkinä 100k tesla vs 30k leaf. Ajankohtaa vain ei kukaan tiedä, kuten ei osakemarkkinoillakaan
 
Onkos kukaan insinöörisielu väsännyt näistä suomessa tarjolla olevista sähkövehkeistä (phev/ev) jotain google sheettiä (tai exceliä) jossa olisi vähän rangeja, hintoja ja yksityiskohtia laitettuna? Olisi vertailu ja tutustuminen helpompaa.
 
Teslabjörnilla on aika kattava range/EV vertailut jossa on yksi plugari-Kia. Tuolta löytyy mittaukset melusta, rangesta, latauksista ym. kaikista niistä merkeistä mitä Suomessa saa. Norja pitkälti vastaa Suomea ilmastoltaan, joten se on parempi kuin esim. viralliset lukemat.
 
90-luvun lamassa autojen ensirekisteröinnit tippuivat vuoden 89 (170000+) tasolta vuoden 93 pohjille (55000+) tasolle. Tuossa ei ollut kyse ongelmista saatavuudessa vaan puhtaasti ostovoimasta. Tuo myös koski kaikkia autoja, ei vain kalliita. Iso (joskin lyhyt) dippi oli myös 2009 finanssikriisin yhteydessä.

Koska nyt puhutaan kalliimman pään autoista ei ole mitenkään pois suljettu että taloudellisen tilanteen voimakas muutos aiheuttaisi yhtä suuren tai jopa suuremman pudotuksen riippuen taantuman / laman pituudesta ja voimakkuudesta.

En tässä ehdota että meille olisi tulossa yhtä paha lama kuin 90-luvulla. Kuitenkin historiallisesti on selvästi nähtävissä että talous vaikuttaa autojen ensirekisteröintien määrään. Jos tilasto erittelisi ensirekisteröinnit myös hintojen perusteella en yllättyisi jos ero olisi isoin kalliimman pään autoissa.
Tässä on syytä muistaa, että se mahdollinen kysynnän pudotus osuisi hyvin suurella todennäköisyydellä ensisijaisesti uusiin polttomoottorivehkeisiin. Kysyntäsyyt sähköversioille eivät taantumasta katoa.
 
Kuinka mahtaa vaikka 50k auto nykyhinnoilla vertautua 93 vuoden keskihintaiseen? Mitään en asiasta tiedä, mutta täysin mutulla luulisin että valuuttamuunnokset ja indeksikorotukset mukaanlukien ollaan saman "hintaluokan" autoissa edelleen

Edit. Niin, ja oma arvaukseni että ne kalliit autot menettävät enemmän arvoaan, kuin halvemmat (kun markkina joskus tulevaisuudessa sakkaa, eli kauppa ei käykään enää kuin häkä). Esimerkkinä 100k tesla vs 30k leaf. Ajankohtaa vain ei kukaan tiedä, kuten ei osakemarkkinoillakaan
Elinkustannusindeksillä korjattuna 50 k€ (v.2021) vastaa 200 670 mk (v.1993). Volvon hinnastossa (7.12.1993) esim. 940 GL maksoi 199 990 mk. Samaa hintaluokkaa olivat mm. Citroen XM 2.0i Presence, Ford Scorpio 2.0i CL, Nissan Maxima V6 3.0 ABS, Opel Omega 2.0i GLT ja Toyota Camry 2.2i XL A. Selvästi paremman väen biilejä uutena.

Kuudesta tutuimmasta DI:stä vain yhden (firman perustaja) auto kuului tuohon luokkaan vuonna 1993 (uutena ostettu Volvo 940 GL). Lisäksi yhdellä Ilmarisen pomolla oli Omega kahdella pitkällä piiskalla.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220629-140851.png
    Screenshot_20220629-140851.png
    172,4 KB · Luettu: 93
  • Screenshot_20220629-140733.png
    Screenshot_20220629-140733.png
    1,8 MB · Luettu: 98
Elinkustannusindeksillä korjattuna 50 k€ (v.2021) vastaa 200 670 mk (v.1993). Volvon hinnastossa (7.12.1993) esim. 940 GL maksoi 199 990 mk. Samaa hintaluokkaa olivat mm. Citroen XM 2.0i Presence, Ford Scorpio 2.0i CL, Nissan Maxima V6 3.0 ABS, Opel Omega 2.0i GLT ja Toyota Camry 2.2i XL A. Selvästi paremman väen biilejä uutena.

Kuudesta tutuimmasta DI:stä vain yhden (firman perustaja) auto kuului tuohon luokkaan vuonna 1993 (uutena ostettu Volvo 940 GL). Lisäksi yhdellä Ilmarisen pomolla oli Omega kahdella pitkällä piiskalla.
Todella hienosti koottu vertailu! Tuosta kääntäen, 30k€ sähkis nyt vastaa 93 vuodelta volvo 440:iä, eli se taitaakin olla sen valtaväen auto- ja hintaluokka
 
Toki voi olla että tuona aikana on tapahtunut muutoksia ihmisten kulutustottumuksissa tai käytettävissä olevissa varoissa.

Esim. Että nykyään käytettäisiin suhteellisesti enemmän asumiseen / matkustamiseen / elektroniikkaan ja sitä myöten vähän vähemmän autoihin. Samoin voisi olla niin, että nykyisin on isompi jako ihmisten välillä, eli vaikka ylimmillä desiileillä enemmän rahaa ja alemmilla vähemmän.

Mä veikkaisin, että nykyään suhteellisesti useammalla on se 50k auto, mutta sitten harvemmalla on varaa edes harkita 30k autoa. Samaan aikaan 30k sähköauto taas ei välttämättä täytä suurimman osan vaatimuksia auton suhteen - eli massat ehkä odottavat että saavat tuohon hintaan auton jolla on vähintään se 500km WLTP range. Kun se toteutuu niin sitten voi miettiä mitä se tarkoittaa tämänhetkisten autojen arvolle.

Kun mietitään tuota inflaatiota on tärkeä huomioida ettei tuo 5% inflaatio tarkoita että ihmiset ostavat kolmen vuoden päästä 60k autoja siinä missä nyt ostavat 50k autoja. Inflaatio tarkoittaa hintojen nousua, yhdistettynä heikkoon talouskasvuun se on myrkkyä - koska kalliimpien autojen ostaminen vaatii lisäksi myös ostovoimaa. Tähän asti vaikuttaa siltä että suomessa unelmoidaan palkkojen pitämisestä matalalla tasolla, eli siis ostovoiman leikkaamisesta (julkista puolta lukuunottamatta). Saa nähdä miten se menee, mutta yleisesti tuommoisella ei ole kulutusta lisäävää vaikutusta.
 
Norja pitkälti vastaa Suomea ilmastoltaan, joten se on parempi kuin esim. viralliset lukemat.
Nyt kyllä vaatii perusteluita. Atlantin valtameren/jäämeren rannikkomaa lukuisine vuonoineen sekä välittömästi Golf-virran vaikutusalueella olevan valtion ilmasto ei todellakaan vastaa Suomea(Skandit vielä välissä). Enontekiön Suomineidon olkapään alue Hetta(Ruijantien varsi ja Finnmarkin Kautokeinon kunnan alue on 1 yhteen. Muuten yhtäläisyydet ovat todella marginaalisia.
 
Mä veikkaisin, että nykyään suhteellisesti useammalla on se 50k auto, mutta sitten harvemmalla on varaa edes harkita 30k autoa. Samaan aikaan 30k sähköauto taas ei välttämättä täytä suurimman osan vaatimuksia auton suhteen - eli massat ehkä odottavat että saavat tuohon hintaan auton jolla on vähintään se 500km WLTP range. Kun se toteutuu niin sitten voi miettiä mitä se tarkoittaa tämänhetkisten autojen arvolle.

Toisaalta tuskinpa 30 tonnilla tulee saamaan 500 km WLTP sähköautoja vielä vuosiin, jos silloinkaan.
 
Toisaalta tuskinpa 30 tonnilla tulee saamaan 500 km WLTP sähköautoja vielä vuosiin, jos silloinkaan.

Kyllä, mikä tarkoittaa että tällä hetkellä kysynnän luo pääosin suhteellisen pieni osuus kansasta. Jos tuon pienen kansanosan käytettävissä olevat varat pienenevät (inflaatio nostaa hintoja ja palkat junnaa paikoillaan / usko tulevaisuuteen heikkenee / korot nousevat jonka myötä osamaksu ei houkuttele) voi kysyntä tippua nopeastikin. Tällöin (paluuna alkuperäiseen) voisi käytettyjenkin hinnat muutaman vuoden säteellä normalisoitua.

Eli edelleen en ostaisi uutta autoa ajatellen sen olevan loistava sijoitus tulevaisuuteen nähden (perustuen viimeisten kuukausien trendiin), vaan uskon että on ihan mahdollista että tilanne normalisoituu ainakin vähäksi aikaa.
 
Firmat kuitenkin jatkossa ostavat/liisaavat työntekijöilleen käyttöön pääasiassa sähköautoja ja inflaation merkitys on aikalailla olematon hyvin tienaavalle, jos rahankäyttö on ns. normaalilla tolalla. Jää vain vähän vähemmän rahaa säästöön, tonneja/kk kuitenkin. Jos auto tarvitaan, niin se ostetaan. Tämä takaa sähköautojen hintatason pitkälle tulevaisuuteen.
 
Firmat kuitenkin jatkossa ostavat/liisaavat työntekijöilleen käyttöön pääasiassa sähköautoja ja inflaation merkitys on aikalailla olematon hyvin tienaavalle, jos rahankäyttö on ns. normaalilla tolalla. Jää vain vähän vähemmän rahaa säästöön, tonneja/kk kuitenkin. Jos auto tarvitaan, niin se ostetaan. Tämä takaa sähköautojen hintatason pitkälle tulevaisuuteen.
Kyllä. Ja keskituloinenkin jolla tulee vähänkään enemmän kilometrejä vuoteen, ostaa äkkiä sellaisen 40k€++ sähköauton kun huomaa että sen muutaman tonnin ajoneuvon tankkiin menee yli uuden sähköauton lyhennyksen verran kuukaudessa.
 
Onhan se tietenkin vähän vaikea uskoa, että autovalmistajat lähtisivät halpuuttamaan sähköautoja ihan lähiaikoina. Ehkä sitten, jos kysyntä sakkaa kolmasosaan tämänhetkisestä vähän kuten 1990-luvun lamassa, josta tuossa aiemmin puhuttiin.
 
Kyllä. Ja keskituloinenkin jolla tulee vähänkään enemmän kilometrejä vuoteen, ostaa äkkiä sellaisen 40k€++ sähköauton kun huomaa että sen muutaman tonnin ajoneuvon tankkiin menee yli uuden sähköauton lyhennyksen verran kuukaudessa.
Kyllä, ja vaikka se akun koko ei riittäisi Lapinreissulle peräkärrin kanssa niin 90% paikallisajoista hoituu sähköllä. Lapin reissulle muutaman tonnin auto (joka jo saattaa olla taloudessa valmiina) ottaa sen liikenteeseen sitten, kun tarvii niin ei dieselveroakaan tarvii maksaa koko vuodesta.
 
Kyllä, ja vaikka se akun koko ei riittäisi Lapinreissulle peräkärrin kanssa niin 90% paikallisajoista hoituu sähköllä. Lapin reissulle muutaman tonnin auto (joka jo saattaa olla taloudessa valmiina) ottaa sen liikenteeseen sitten, kun tarvii niin ei dieselveroakaan tarvii maksaa koko vuodesta.

Tai vuokraa sille yhdelle reissulle auton. Tulee ehkä jopa halvemmaksi kuin omistaa auto pelkkää kesäreissua varten eikä tarvi ajella millään tonnin pommilla peläten koska se laukeaa.
 
Jos nyt myydään käytännössä ei-oota, ja seuraavaksi aletaan myymään jotain 2024 valmistuvia autoja niin en kyllä ymmärrä miksi myisivät autoja yhtään halvemmalla kun nytkin kaikki menee mitä vaan tehdas voi ulos lykätä.
 
Kyllä. Ja keskituloinenkin jolla tulee vähänkään enemmän kilometrejä vuoteen, ostaa äkkiä sellaisen 40k€++ sähköauton kun huomaa että sen muutaman tonnin ajoneuvon tankkiin menee yli uuden sähköauton lyhennyksen verran kuukaudessa.
Kunnes taasen tehdään täyskäännös ja verotuskäytännöt muuttuvat. Eipä ole kovin kauan siitä kun rummutettiin, että diesel-autot on paljon ajavalle ympäristöteko! Nyt se on saatanasta. Normitallaajalle jää mustapekka käteen aina! Nykyisellä tempoilevalla politiikalla on hankala tehdä hyviä pitkän ajan investointeja.
 
Kunnes taasen tehdään täyskäännös ja verotuskäytännöt muuttuvat. Eipä ole kovin kauan siitä kun rummutettiin, että diesel-autot on paljon ajavalle ympäristöteko! Nyt se on saatanasta. Normitallaajalle jää mustapekka käteen aina! Nykyisellä tempoilevalla politiikalla on hankala tehdä hyviä pitkän ajan investointeja.
Tämä syy on kyllä saanut tosissaan miettimään pudonneiden kilometrien takia jonkun hauskemman laitteen hankkimista siihen pisteeseen että kävin jo kyselemässä Polariksen side by side mönkkäreiden hintoja vaikka kulutus kadulla olisikin kuulema 15l/100km. Näillä kisoilla hinta per kk olisi sama koska halvempi hankintahinta koska lyhennys sen verran iso. Olisi ainakin laite joka saa samantien sarvet kasvamaan päähän :D. Jos voitolla saisi fiksusti myytyä niin olisi vielä ihan ok hankintahinta hytteineen, lämmityksineen jne varusteiden kanssa.
 
Kunnes taasen tehdään täyskäännös ja verotuskäytännöt muuttuvat. Eipä ole kovin kauan siitä kun rummutettiin, että diesel-autot on paljon ajavalle ympäristöteko! Nyt se on saatanasta. Normitallaajalle jää mustapekka käteen aina! Nykyisellä tempoilevalla politiikalla on hankala tehdä hyviä pitkän ajan investointeja.
No jaa, onkohan se diesel nyt sen enempää saatanasta kuin se bensa?
Eli jos vertaat sellasia suomalaisten keskivertoajoneuvoja, eli keskihinnaltaan jotain alle 5k€ kulkineita, niin tuollaisissa vielä bensa vs diesel kulutuslukemat on kovasti pienemmät siinä dieselissä (diesel 5-6l ja bensa 8l +++).
Ei se dieselraippavero nyt niin paljoa enemmän ole, about 300-400€ vuodessa lisää.
 
Minusta tuntuu, että ilmassa on hiukan myös vauhtisokeutta. Ostellaan silmääkään räpäyttämättä 50 tonnin sähköautoja kun aiemmin on ostettu 25-30 tonnin polttomoottoriautoja. Toki, jos tulee paljon kilsoja niin on perusteltavissa, mutta ei muuten. Tietenkin voidaan vedota siihen, että se on investointi joka pitää arvonsa seuraavat 1-2 vuotta... Aika hullua silti!

Tämä ajatus lähti ihan omasta tilanteesta liikkeelle.
 
Minusta tuntuu, että ilmassa on hiukan myös vauhtisokeutta. Ostellaan silmääkään räpäyttämättä 50 tonnin sähköautoja kun aiemmin on ostettu 25-30 tonnin polttomoottoriautoja. Toki, jos tulee paljon kilsoja niin on perusteltavissa, mutta ei muuten. Tietenkin voidaan vedota siihen, että se on investointi joka pitää arvonsa seuraavat 1-2 vuotta... Aika hullua silti!

Tämä ajatus lähti ihan omasta tilanteesta liikkeelle.
No siis hupi on juuri tuo että jos lasket kk kulut ja ajat vaikka 100km/päivä niin säästät rahaa ajamalla 60ke 500hp sähköautolla vs esim omalla kohdalla 30ke hot hatch jossa vajaa puolet vähemmän tehoa ja söi yli 7l/100km 98:a. Kallein auto ennen tätä oli 45ke kippo. Kummasti vaan alkoi laskemaan lukuja kun pari satkua isompi kk erä mutta vakuutuksista lähtien samassa hinnassa mutta "polttoaineeseen" minimaaliset.
 
No siis hupi on juuri tuo että jos lasket kk kulut ja ajat vaikka 100km/päivä niin säästät rahaa ajamalla 60ke 500hp sähköautolla vs esim omalla kohdalla 30ke hot hatch jossa vajaa puolet vähemmän tehoa ja söi yli 7l/100km 98:a. Kallein auto ennen tätä oli 45ke kippo. Kummasti vaan alkoi laskemaan lukuja kun pari satkua isompi kk erä mutta vakuutuksista lähtien samassa hinnassa mutta "polttoaineeseen" minimaaliset.
Tähän sitten pienenä twistinä kohonnut sähkönhinta. Millä hinnalla onnistuu sähköautojen lataus yleisillä latauspaikoilla jatkossa? Pahoin pelkään, että nyt maailmanpelastuskiimassa ostellaan sähköautoja sen mitä tehtaat saavat kasattua ja sitten aletaan tekemään rahaa sillä: yleisten latauspisteiden hinnat ylös, verotus ylös jne.
 
No siis hupi on juuri tuo että jos lasket kk kulut ja ajat vaikka 100km/päivä niin säästät rahaa ajamalla 60ke 500hp sähköautolla vs esim omalla kohdalla 30ke hot hatch jossa vajaa puolet vähemmän tehoa ja söi yli 7l/100km 98:a. Kallein auto ennen tätä oli 45ke kippo. Kummasti vaan alkoi laskemaan lukuja kun pari satkua isompi kk erä mutta vakuutuksista lähtien samassa hinnassa mutta "polttoaineeseen" minimaaliset.
Omalla tilanteella tarkoitin sitä, että en todellakaan aja autolla paljoa. Mutta silti minulla on 50 tonnin sähköauto tilauksessa, onkohan tässä enää mitään järkeä...
 
Ajellut pari päivää eteläisessä ja itäisessä Suomessa, ja täytyy kyllä sanoa, että sähkiksellä ajaminen on ainakin näin kesäaikana kätevää ja melko edullista, jos auton hankintahintaa ei oteta huomioon. Tehokkaampia (väh. 150 kW) latureita alkaa jo löytymään jo siinä määrin, että muita ei tarvitse enää miettiäkään.
 
Tähän sitten pienenä twistinä kohonnut sähkönhinta. Millä hinnalla onnistuu sähköautojen lataus yleisillä latauspaikoilla jatkossa? Pahoin pelkään, että nyt maailmanpelastuskiimassa ostellaan sähköautoja sen mitä tehtaat saavat kasattua ja sitten aletaan tekemään rahaa sillä: yleisten latauspisteiden hinnat ylös, verotus ylös jne.
Tämä on oikein hyvä huomio. Mitähän tulee maksamaan sähköauton kotilataus tammikuussa 2023...
 
Tämä on oikein hyvä huomio. Mitähän tulee maksamaan sähköauton kotilataus tammikuussa 2023...
Aika varmasti sähköautoilun kustannus /100km tulee kallistumaan vähemmän kuin polttikseen kustannukset /100km :D. Jos sähkön hinta nousee 10c/kWh niin polttoaineen hinnan nousu vajaa 30c / litra vastaa karkeasti samaa.
Ostin sähköauton vajaa pari vuotta sitten. Sähkön hinta olisi nyt >50c/kWh jos se olisi noussut "suhteessa" samaa tahtia polttisten kanssa.
 
Tämä on oikein hyvä huomio. Mitähän tulee maksamaan sähköauton kotilataus tammikuussa 2023...
Toinen kysymys on, että kuinka paljon sähköautot ovat syypäitä kohonneeseen sähkönhintoihin? Maksajaksi kelpaa kyllä kaikki, mutta kaikille ei ole saatavilla sähköautoa.

Turha on kenenkään kuvitella, että oikeasti oltaisiin huolissaan ilmastonmuutoksesta ja kaikki yhdessä rintamassa ollaan pelastamassa maapalloa.
 
Omalla tilanteella tarkoitin sitä, että en todellakaan aja autolla paljoa. Mutta silti minulla on 50 tonnin sähköauto tilauksessa, onkohan tässä enää mitään järkeä...
Jos siinä ei ole mitään järkeä niin mikä sitten sai sinut tilaamaan sähköauton?
 
Tähän sitten pienenä twistinä kohonnut sähkönhinta. Millä hinnalla onnistuu sähköautojen lataus yleisillä latauspaikoilla jatkossa? Pahoin pelkään, että nyt maailmanpelastuskiimassa ostellaan sähköautoja sen mitä tehtaat saavat kasattua ja sitten aletaan tekemään rahaa sillä: yleisten latauspisteiden hinnat ylös, verotus ylös jne.
Sepä. Mutta toki koskien vain omaa autoa jo tuo 95-98 hyppy on todella iso. Kotilataus tällä hetkellä 14c/kw mutta tuskin tulee vuoden lopussa olemaan moinen. Silti, vaikka olisi tuplat niin 100km/vrk ajolla tuo olisi halvempaa ja siihen päälle naurettava teho ja varusteet=syy miksi ostin omani. Nyt vain kilsat romahtaneet ja tekee vähän mieli takoa kun rauta on kuumaa.

Olen tunnettu liikaa fiilispohjalta tehdyistä päätöksistä mutta olen vain todennut että on sen arvoista. Jokunen hot hatch legenda jo ollut pihassa, koettu sitä ja tätä... Voi olla että pidän Teslan tai vaihdan johonkin naurettavaan kuten side by side mönkkäriin jos kk kulut pysyvät max samoina. Kerran sitä vai eletään :D. Jos ei muuta niin saapahan muksu muistoja kahelista isäukosta kulkineineen kuten itse sain omasta isoisästä.
 
Toinen kysymys on, että kuinka paljon sähköautot ovat syypäitä kohonneeseen sähkönhintoihin? Maksajaksi kelpaa kyllä kaikki, mutta kaikille ei ole saatavilla sähköautoa.
Ai niinkun jo etukäteen? Nykyisillä automäärillä käytännössä ihan sama kokonaissähkönkulutuksen kannalta lataako niitä autoja vai ei.
 
Onko muita sähköautohypen mukana kulkijoita?

Minua ei ole koskaan kiinnostanut tehokkaat autot enkä sellaisella voisi siis itselleni perustella 50 tonnin sähköauton hankintaa.

Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
 
Tämä on oikein hyvä huomio. Mitähän tulee maksamaan sähköauton kotilataus tammikuussa 2023...

Ei se nousu sähköautolla niin pahasti tunnu, vaikka sähkön hinta prosentuaalisesti nousee paljon. Esim. itsellä syksyllä sähköenergian hinta aika tarkkaan kolminkertaistuu nykytilanteeseen nähden, mutta siitä huolimatta hinta on tuolloin 2023 tammikuussa energia + verot + siirto ~18,8 snt / kWh. Lataushäviöt huomioiden 20kWh / 100km kulutuksella ajaminen maksaisi karkeasti 4e / 100km kotilatauksella.
 
Näissä sähköhinnoissahan on jo reilua lisää/rakennuskustannusten nollaamista mukana, jos otanta on julkinen/taloyhtiön lataus. Omassa taloyhtiössä lataus on 0,20c/kwh, julkisilla 11/22kw latureilla usein sama. Pikalatureilla taitaa olla alimmillaankin 0,25, mutta haarukka ulottuu ihan 0,75c asti tai sitten on minuuttiperusteinen jo nyt. Kaukana ollaan anyways okt asujien nykyisistä halvoista hinnoista, mutta on sähköautoilu tälläkin tavalla merkittävästi halvempaa kuin polttiksella ajelu.
 
Rangea tuolla 50 tonnin panostuksella saa 100 km enemmän kuin 33 tonnin vastineella. Polestar 2 ja Peugeot e-208 kyseessä. Kumman siis ottaisin, molemmat tilattu. Onko Pole oikeasti niin paljon parempi mitä hintaero antaisi olettaa?
Peugeotia ei varmaan saa peruttua kuluitta?

Minä ajattelen omaa Peugeot e-208:a sellaisena "sisäänheitto" autona. Että ajelen sillä vuoden ja tutustun sähköautoiluun. Siinä sivussa sitten oppii, että millaista rangea oikeasti tarvitsee ja mitä sähköautolta kaipaa. Se on kuitenkin autona fiilikseltään hyvin lähellä normaalia polttista, joten hyvä ensiaskel sähköautoiluun.

Sitten kun pahimmat tuotannon pullonkaulat on ratkaistu (kenties jo ensi vuoden lopulla), isken kiinni johonkin vähän pitkäaikaisempaan vaihtoehtoon, näillä näkymin ID.3:een.
 
Minusta tuntuu, että ilmassa on hiukan myös vauhtisokeutta. Ostellaan silmääkään räpäyttämättä 50 tonnin sähköautoja kun aiemmin on ostettu 25-30 tonnin polttomoottoriautoja. Toki, jos tulee paljon kilsoja niin on perusteltavissa, mutta ei muuten. Tietenkin voidaan vedota siihen, että se on investointi joka pitää arvonsa seuraavat 1-2 vuotta... Aika hullua silti!

Tämä ajatus lähti ihan omasta tilanteesta liikkeelle.

Onhan olemassa psykologinen ilmiö jossa sopiva kiintopiste saa ihmiset muuttamaan täysin omia rajojaan. Mä olen aika varma että hankitatuen 50k raja toimii tuolla tavalla, ainakin vaimolla se suoraan synnytti semmosen ”ei sitä enempää” ilmiön.

Me ollaan aina ostettu autot suoraan käteisellä, myös tämän tilauksessa olevan 50k sähköauton. Edellinen bensaauto maksoi 22k uutena vaikka olisi ollut ihan hyvin mahdollisuus ottaa kalliimpikin.

Täällä kuitenkin ihan tietoinen valinta. Kilsoja ei tule niin paljoa että synnyttäisin illuusion säästöstä, eli oikeasti vaan ihastuttiin autoon. Katotaan sitten jälkeenpäin oliko päätös järkevä, tosin samapa se.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 564
Viestejä
4 500 252
Jäsenet
74 221
Uusin jäsen
anuelisabeth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom