Yleistä keskustelua sähköautoista

Kuulemma. Nissanin automyyjä kertoi kaverinsa tehneen eyaqilla 7k rahaa 4kk käytön jälkeen. Joten tuo on tosiaan mahdollista. Nyt kun on tällainen poikkeukselliseen taskurahantekoon mahdollisuus, niin muistakaa voitolla myyvät maksaa verot! Ei tule sitten yllätyksiä parin vuoden päästä verottajalta
Eikös 5k saa tienaa ilman ongelmia jos myy käytettyä?
 
Eikös 5k saa tienaa ilman ongelmia jos myy käytettyä?
Ei, ikävä kyllä ei edes euroa saa autolla tehdä voittoa verottomasti. Mutta ei jatketa tästä sen enempää tässä ketjussa, tuli vain mieleen muistuttaa, kun ajattelin ettei kaikille ehkä ole tuo verovelvollisuus selvä juttu.

Toivottavasti oman tulevan ensimmäisen sähköautoni saisi vuoden päästä voitolla eteenpäin, niin sillä sitten voisi perusteltua entistä kallliimman auton ostamista. Toisaalta, kaikki muutkin voittaa jos hinnat vain tulisivat nykyisistään alaspäin :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Ei, ikävä kyllä ei edes euroa saa autolla tehdä voittoa verottomasti. Mutta ei jatketa tästä sen enempää tässä ketjussa, tuli vain mieleen muistuttaa, kun ajattelin ettei kaikille ehkä ole tuo verovelvollisuus selvä juttu.

Lasketaanko autoa koti-irtaimistoksi? Koti-irtaimiston myynnistä saatu myyntivoitto on verovapaata, jos voitto on alle 5000 euroa.
 
Jonkin linkin itsekin haluaisin tuohon yksityishenkilön auton myyntivoittoon. Onko se autokohtainen vai onko siinä joku tasausaika, esim. yksi vuosi jne.
 

Tuolta löytyi. Eli autoa ei lasketa koti-irtaimistoksi, joten siitä pitää maksaa myyntivoitosta veroa. Ainoa poikkeus on, jos auton myyntihinta on korkeintaan 1000 euroa, jolloin mahdollinen voitto on verovapaata.

Eli, mikäli auton myyntihinta on yli 1000 euroa, niin veroa voitosta pitää maksaa, vaikka voitto olisi 1 euro.
 
Ei pidä paikkaansa, ainakaan normaalielämässä. Muutenhan verottaja lähestyisi selvityspyynnöllä aina kun auton myy ja jättää ilmoittamatta. Käytännön raja on se n. 5 ajoneuvoa vuodessa.

Kyllä se paikkaansa pitää. Normaalitilanteessa käytetyn auton myynti on lähes aina tappiollista, joten ei siihen ole edes mitään puuttumistarvetta. Se, että verottajalta käytännössä puuttuu työkalut / resurssit selvitellä ne voitolliset tapaukset ei tee toiminnasta laillista. Joku noin viiden auton myynnin raja ei ole mikään lakiin perustuva vaan verottajan oma käytäntö, koska tarkempaan syyniin ei ole resursseja.
 
Ei pidä paikkaansa, ainakaan normaalielämässä. Muutenhan verottaja lähestyisi selvityspyynnöllä aina kun auton myy ja jättää ilmoittamatta. Käytännön raja on se n. 5 ajoneuvoa vuodessa.

Mitähän sinä nyt sekoilet? Ei verottaja lähesty ketään, joka autonsa myy. Se on myyjän itsensä velvollisuus ilmoittaa myyntivoitosta. Ei verottaja noita kyttää. Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että tuo verovelvollisuus pitää paikkansa. Laki on selkeä.

Ja ei ole edes mitenkään normaalia, että yksityishenkilöt myisivät käytettyjä autojaan kalliimmalla kuin mitä ovat ne itse ostaneet, eli mistään jokapäiväisestä toiminnasta ei ole kyse. Kai ymmärsit, että verovelvollisuus syntyy vain silloin kun myyt auton voitolla? Ei siis joka autokaupasta tarvitse olla veroja maksamassa.
 

Tuolla verottajan sivulla mainitaan "Autot, veneet, arvokkaat taulut ja taide-esineet tai muut sijoituskohteet eivät ole tavanomaista koti-irtaimistoa. Niistä saadut myyntivoitot ovat veronalaista pääomatuloa. "
 
Tuolla verottajan sivulla mainitaan "Autot, veneet, arvokkaat taulut ja taide-esineet tai muut sijoituskohteet eivät ole tavanomaista koti-irtaimistoa. Niistä saadut myyntivoitot ovat veronalaista pääomatuloa. "

Eli jos myy normaalisti ei-tavanomaista koti-irtaimistoa tappiolla, niin ne voi vähentää pääomatuloista? Kätevää!
 
En sekoile yhtään mitään, joten pysyttele asiassa. Verottaja lähettää selvityspyynnön jos nimissäsi käy useampi auto kuin 5 vuodessa iha sama vaikka raha ei vaihtaisi omistajaa. Puhdas automaatio kyseessä.
Tuo automaatio, että 5 auton jälkeen tulee selvityspyyntö, ei liity mitenkään sihen tosiasiaan että jo yhden auton myyminen voitolla on veronalaista toimintaa. Sinä väitit, ettei ole. Tuo selvityspyyntö liittyy siihen, että verottaja haluaa tietää, onko autojen myyminen ammattimaista toimintaa vai ei.
 
Voiko osakkeilla tehdyt myyntitappiot vähentää automyynnistä tehdyistä myyntivoitoista? Tai ylipäätään mitään, voiko automyynnin myyntivoitoista vähentää mitään muita tappioita?
 
Voiko osakkeilla tehdyt myyntitappiot vähentää automyynnistä tehdyistä myyntivoitoista? Tai ylipäätään mitään, voiko automyynnin myyntivoitoista vähentää mitään muita tappioita?

Verottajan sivuista:
--clip--
Omaisuuden myynnistä tai muusta luovutuksesta syntyneet tappiot vähennetään kaikista pääomatuloista.

Jos sinulla ei ole lainkaan pääomatuloja tai pääomatuloja on vähemmän kuin vähennettäviä myyntitappioita, vähennys siirtyy seuraaville viidelle vuodelle. Myyntitappion perusteella et voi saada alijäämähyvitystä ansiotulojen verotuksessa.

Pieniä myyntitappioita ei voi vähentää. Vähennystä ei saa, jos verovuonna luovutetun omaisuuden yhteenlasketut hankintamenot ovat enintään 1 000 euroa.
--clip--

Jos kerran auton myynti luetaan pääomatuloksi, niin hommahan toimii maalaisjärjellä molempiin suuntiin, parasta hommasta on tietysti se että mahdolliset vanhat tappiolliset autokaupat voi vähentää 5v ajan mahdollisista tulevista pääomatuloista!

Tietysti osamaksujärjestelyt saattaa teknisesti muuttaa kaupan luonnetta, omaisuushan on toisen nimissä silloin..
 
Verottajan sivuista:
--clip--
Omaisuuden myynnistä tai muusta luovutuksesta syntyneet tappiot vähennetään kaikista pääomatuloista.

Jos sinulla ei ole lainkaan pääomatuloja tai pääomatuloja on vähemmän kuin vähennettäviä myyntitappioita, vähennys siirtyy seuraaville viidelle vuodelle. Myyntitappion perusteella et voi saada alijäämähyvitystä ansiotulojen verotuksessa.

Pieniä myyntitappioita ei voi vähentää. Vähennystä ei saa, jos verovuonna luovutetun omaisuuden yhteenlasketut hankintamenot ovat enintään 1 000 euroa.
--clip--

Jos kerran auton myynti luetaan pääomatuloksi, niin hommahan toimii maalaisjärjellä molempiin suuntiin, parasta hommasta on tietysti se että mahdolliset vanhat tappiolliset autokaupat voi vähentää 5v ajan mahdollisista tulevista pääomatuloista!

Tietysti osamaksujärjestelyt saattaa teknisesti muuttaa kaupan luonnetta, omaisuushan on toisen nimissä silloin..
Yksityinen ei saa vähentää auton myynnistä syntynyttä tappiota. Liiketoiminta on asia erikseen yrityksenä tai alv velvollisena

"Perheen käyttämän auton tai veneen myynnistä syntynyt tappio on vähennyskelvoton"
 
Verottajan sivuista:
--clip--
Omaisuuden myynnistä tai muusta luovutuksesta syntyneet tappiot vähennetään kaikista pääomatuloista.

Jos sinulla ei ole lainkaan pääomatuloja tai pääomatuloja on vähemmän kuin vähennettäviä myyntitappioita, vähennys siirtyy seuraaville viidelle vuodelle. Myyntitappion perusteella et voi saada alijäämähyvitystä ansiotulojen verotuksessa.

Pieniä myyntitappioita ei voi vähentää. Vähennystä ei saa, jos verovuonna luovutetun omaisuuden yhteenlasketut hankintamenot ovat enintään 1 000 euroa.
--clip--

Jos kerran auton myynti luetaan pääomatuloksi, niin hommahan toimii maalaisjärjellä molempiin suuntiin, parasta hommasta on tietysti se että mahdolliset vanhat tappiolliset autokaupat voi vähentää 5v ajan mahdollisista tulevista pääomatuloista!

Ei.

Edelleen verottajan sivuilta:

Oikeuskäytännössä (KHO 17.11.1997 taltio 2901) verovelvollisen ja hänen perheensä käyttöön hankittu henkilöauto on katsottu tavanomaiseen koti-irtaimistoon rinnastettavaksi, henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitetuksi omaisuudeksi, jonka luovutuksesta syntynyt tappio ei ole vähennyskelpoinen.

Eli verottaja on keplotellut tämän niin, että auton myynti tappiolla ei ole vähennyskelpoinen, mutta auton myynti voitolla on verotettavaa tuloa :)
 
Ei.

Edelleen verottajan sivuilta:

Oikeuskäytännössä (KHO 17.11.1997 taltio 2901) verovelvollisen ja hänen perheensä käyttöön hankittu henkilöauto on katsottu tavanomaiseen koti-irtaimistoon rinnastettavaksi, henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitetuksi omaisuudeksi, jonka luovutuksesta syntynyt tappio ei ole vähennyskelpoinen.

Eli verottaja on keplotellut tämän niin, että auton myynti tappiolla ei ole vähennyskelpoinen, mutta auton myynti voitolla on verotettavaa tuloa :)

Näinhän se on, ja vielä jos haluaa pilkkua viilata, niin vaikka pariskunnan ainoa auto, onko se henkilökohtainen, tuskinpa..

Henkilökohtaisesti toivon vain kaikille onnistuneita kauppoja :)
 
Yllä oleva kinastelu alkaa olla melko offtopicia tähän ketjuun...

Mites jengi on hoitanut latauksen? Mulla sulakekoko perus (3x25A) ja taloudesta löytyy maalämpöpumppu, poreallas ja sauna isolla kiukaalla. Katselin että piikkikulutukset ovat olleet 12kWh paikkeilla (yksittäisen tunnin keskiarvo). Tuossa kohdassa on ilmeisesti ollut päällä sauna, porealtaan lämmitys ja hierontapumput sekä maalämpöpumppu lämmittämässä vettä. Piikkitunteina ei luonnollisesti ole järkevää/voi latailla 11kW vauhdeilla. Onko järkevämpää siis latailla ns. aina 8-10A eli alle 6-8kW? Kuormanhallintalaitteita en ajatellut hankkia.
 
Meillä on vastaavassa tilanteessa selvitty hyvin juurikin säätämällä latausteho pysyvästi 8-10A ja suurempia pyyntöjä vain jos oikeasti tarvis. Useimmiten riittää ihan schukosta tulevat tehot kun koko yön lataa ja voimavirtaa käytetään tarvittaessa.

Tilapäisesti nuo pääsulakkeet kestävät nimellisarvoaan suuremman kuormituksen.

Kiitos vastauksesta! Olen siis oikeilla jäljillä, 8A lienee jotakin 6kW paikkeilla ja sillä lataa 50kW akun 10%->80% riittävän nopeasti (=yön aikana).
 
Meillä on WV laturi säädettynä 3x10A tehoille dippeillä ja riittää hyvin sekä sähkikselle et plugarille. Ei naksahda pääsulakkeet vaikka ois 9kW kiuasta päällä ym. 3X16A pari kertaa ollut kun on tiennyt että on menoa seuraavana päivänä, mutta nämä olleet few and far between.
 
Yllä oleva kinastelu alkaa olla melko offtopicia tähän ketjuun...

Mites jengi on hoitanut latauksen? Mulla sulakekoko perus (3x25A) ja taloudesta löytyy maalämpöpumppu, poreallas ja sauna isolla kiukaalla. Katselin että piikkikulutukset ovat olleet 12kWh paikkeilla (yksittäisen tunnin keskiarvo). Tuossa kohdassa on ilmeisesti ollut päällä sauna, porealtaan lämmitys ja hierontapumput sekä maalämpöpumppu lämmittämässä vettä. Piikkitunteina ei luonnollisesti ole järkevää/voi latailla 11kW vauhdeilla. Onko järkevämpää siis latailla ns. aina 8-10A eli alle 6-8kW? Kuormanhallintalaitteita en ajatellut hankkia.
Jos on käteistä, niin osta sellainen mikä seuraa tuota kulutusta, niin ei tarvitse säädellä.
 
Yllä oleva kinastelu alkaa olla melko offtopicia tähän ketjuun...

Mites jengi on hoitanut latauksen? Mulla sulakekoko perus (3x25A) ja taloudesta löytyy maalämpöpumppu, poreallas ja sauna isolla kiukaalla. Katselin että piikkikulutukset ovat olleet 12kWh paikkeilla (yksittäisen tunnin keskiarvo). Tuossa kohdassa on ilmeisesti ollut päällä sauna, porealtaan lämmitys ja hierontapumput sekä maalämpöpumppu lämmittämässä vettä. Piikkitunteina ei luonnollisesti ole järkevää/voi latailla 11kW vauhdeilla. Onko järkevämpää siis latailla ns. aina 8-10A eli alle 6-8kW? Kuormanhallintalaitteita en ajatellut hankkia.

Vähän samaan tyyppiset pähkäilyt täällä. Erona tosin se, että vaiheita lataukseen käytössä vain kaksi ja latausvirran säätökin voi jäädä kahteen vaihtoehtoon. Tuntikulutuksen piikki täällä samaa suuruusluokkaa. Seuraavat latausskenaariot itse päätellyt:
  • Kulutus suurta, esim. sauna -> ei latausta tai maks. 8A yhdestä vaiheesta
  • Kulutus suurta, esim. kovat pakkaset, ei saunaa -> 8A yhdestä vaiheesta tai 8+8A kahdesta vaiheesta
  • Kulutus normaali tai vähäinen -> 16+16A kahdesta vaiheesta
Tuo 8+8A riittää käytännössä kaikkeen päivittäiseen ajoon. Excelissä noita tuntikulutuksia pyörittelin ja kyllä sieltä varmuutta suunnitelmille löytyy. Itsellä kuuden vuoden kulutukset taustalla niin ihan mielenkiintoisia yhteenvetoja saa tehtyä esim. viikon, lämpötilojen ja kulutusten perusteella. Todelliset piikit tuosta tuntikeskiarvosta puuttuu, mutta jos ne menisi sulakkeiden sallimissa ylikuormitusrajoissa kuitenkin.
 
Yllä oleva kinastelu alkaa olla melko offtopicia tähän ketjuun...

Mites jengi on hoitanut latauksen? Mulla sulakekoko perus (3x25A) ja taloudesta löytyy maalämpöpumppu, poreallas ja sauna isolla kiukaalla. Katselin että piikkikulutukset ovat olleet 12kWh paikkeilla (yksittäisen tunnin keskiarvo). Tuossa kohdassa on ilmeisesti ollut päällä sauna, porealtaan lämmitys ja hierontapumput sekä maalämpöpumppu lämmittämässä vettä. Piikkitunteina ei luonnollisesti ole järkevää/voi latailla 11kW vauhdeilla. Onko järkevämpää siis latailla ns. aina 8-10A eli alle 6-8kW? Kuormanhallintalaitteita en ajatellut hankkia.
Yhdestä vaiheesta 8 A:lla kerran viikossa. Kilometrejä tulee viikossa 100-150 ja kertalataus riittää talvellakin, jos ei ole tavallisten arkiajojen lisäksi muuta. Auton 12-16 tunnin päivittäisellä tallissaseisotusajalla ehtisi ladata 20-30 kWh joka yö. Omassani on 28 kWh akku ja se harvemmin on aivan loppuun ajettu, joten akku on aina täynnä ennen kuin yö loppuu kesken.
 
Yhdestä vaiheesta 8 A:lla kerran viikossa. Kilometrejä tulee viikossa 100-150 ja kertalataus riittää talvellakin, jos ei ole tavallisten arkiajojen lisäksi muuta. Auton 12-16 tunnin päivittäisellä tallissaseisotusajalla ehtisi ladata 20-30 kWh joka yö. Omassani on 28 kWh akku ja se harvemmin on aivan loppuun ajettu, joten akku on aina täynnä ennen kuin yö loppuu kesken.
Tän moni ei-sähköautoilija tuntuu unohtavan. Vaikka kuinka ynistään että joka päivä pitäisi ajaa +1000km elementtitaloa vetäen ja pysähtymättä edes vessaan, ei niitä todellisia päivittäisajoja kuitenkaan tule ihan valtavasti. Kyllähän se auto kaikista eniten tavan tallaajalla viettää aikaa siellä omalla parkkipaikallaan, ja jos vain asuu jossain vähänkään sähköautoilun kannalta myönteisessä paikassa, saa sitä autoa seisotettua 95% ajasta latauksessa (poislukien työpaikan pihalla, jos siellä ei lataus ole mahdollista). Moni pelkää kun ei ole 18tW laturia pihalla, että se auto on sitten heti tyhjänä ja mihinkään ei pääse kulkemaan ikinä, mutta ei niitä häkäpönttöjäkään tankata täyteen joka aamu. Noniin, offtopicia.
 
Oma latausasema on säädetty antamaan 3 x 10 A, keskus 3 x 25 A. Eivät ole sulakkeet hyppineet eikä toisaalta ole ollut tarve tilapäisestikään nostaa tehoja. Se onnistuisi kyllä helposti kytkemällä kännykkä laitteen wifiin.
 
Olen täysin eri mieltä.

Tulevaisuudessa sähkön hintavaihtelujen takia edulliset "latausikkunat" tulevat olemaan lyhyempiä, jolloin sähköä on syytä saada autoon reippaampaa tahtia (spot-hintaiset sopparit yleistyvät). Lisäksi 11 kW lataus tuo joustoa, jos joskus sattuisikin olemaan kiire. Yksivaihelataus tuottaa myös vinokuormaa, jonka hallinta/rajoittaminen aiheuttaa lataustehoon suuremman pudotuksen kuin kolmivaiheissa latauksessa. Kustannuksellisestikin kolmivaihelatauksen rakentaminen ei paljon eroa 1x16A väsäämisestä.

Tänä päivänä laittaisin ehdottomasti 11 kW latauksen kuormanohjauksella.
Yllä oleva on näkemykseni, vaikka itse latailen kahta hybridiä yksivaiheisesti 5A/auto.

Ilman muuta kuormanohjaus + latauskapasiteetti kuntoon. Se tuo joustoa myöhemmin, kun:
1) joskus on kuitenkin spot-hintainen sopimus
2) tulee tarve nopealle lataukselle
3) mahdollistaa muiden sähkölaitteiden reippaamman käytön
4) ei estä ladata hitaammin
5) autojen akkujen energiatiheys lienee kasvussa, eli ladattavaa piisaa

Keskimääräinen ajosuorite suomalaisella taitaa olla 52 km/pv, jonka saa ladattua 5A kolmivaiheisesti reippaaseen kolmeen tuntiin ja yksivaiheisesti noin kymmeneen tuntiin. Silti yllä olevien argumenttien takia suosittelen 3x16A latausasemaa kuormanohjauksella.

Edit: kirjoitusvirhe korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Ei.

Edelleen verottajan sivuilta:

Oikeuskäytännössä (KHO 17.11.1997 taltio 2901) verovelvollisen ja hänen perheensä käyttöön hankittu henkilöauto on katsottu tavanomaiseen koti-irtaimistoon rinnastettavaksi, henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitetuksi omaisuudeksi, jonka luovutuksesta syntynyt tappio ei ole vähennyskelpoinen.

Eli verottaja on keplotellut tämän niin, että auton myynti tappiolla ei ole vähennyskelpoinen, mutta auton myynti voitolla on verotettavaa tuloa :)
Ei tuo auton myyntivoiton verollisuus varmaan KHO:ssa menisi valitettaessa läpi, koska em. ennakkopäätöksen luonteisen ratkaisun jälkeen auto katsotaan koti-irtaimistoon rinnastettavaksi. Näin myös luovutuksessa syntyvä voitto 5.000 euroon asti on vastaavasti verovapaata.

Tämä keskustelu liippaa siinä mielessä juuri sähköautoja, että tuskin kukaan onnistuu näinä aikoina myymään vuoden-pari vanhaa sähköautoaan millään muulla kuin voitolla...
 
Ei tuo auton myyntivoiton verollisuus varmaan KHO:ssa menisi valitettaessa läpi, koska em. ennakkopäätöksen luonteisen ratkaisun jälkeen auto katsotaan koti-irtaimistoon rinnastettavaksi. Näin myös luovutuksessa syntyvä voitto 5.000 euroon asti on vastaavasti verovapaata.

Tämä keskustelu liippaa siinä mielessä juuri sähköautoja, että tuskin kukaan onnistuu näinä aikoina myymään vuoden-pari vanhaa sähköautoaan millään muulla kuin voitolla...
Tuntuu jotenkin hassulta että saisi voittoa. Ne lienee yhden käden sormin laskettuna ketkä tehneet jotain voittoa.

Model 3P 2021, ajettu 30tkm. Uutena 65k ja nyt saa käytettynä 62k. Miten tästä voi saada voittoa?
 
Kävin tänään ajamassa 72 kilsan lenkin ja pistin auton lataukseen. Auto (M3) latautui samaan 90 prosentin tasoon reilussa kahdessa tunnissa (2 h 11 min, 11 kWh). Parasta tässä oli se, että ulkopuolista energiaa ei tarvittu, eli aurinkovoimalla kaikki. Kateeksi käy australialaisia, joille tämä on mahdollista läpi vuoden.
 
Model 3 sr+. Uutena 47, 5k€ - 2k€ hankintatuki 12/2020. Nettiautosta häviävät nyt aika vilkkaasti 47-49k€ pyynneillä
 
Ovatko sähköautot yleisesti kalliita huoltaa ja varaosat kalliita, kun autot ovat täynnä erilaisia antureita yms.? Ioniq 5 harkinnassa ja vähän alkoi hirvittää, kun FB:ssä oli postaus, missä näyttöyksikköjen korjauksen hintalappu oli yli 10keur. Onkohan näissä sähköautoissa iso riski, että takuun jälkeen korjaukset voi olla hyvinkin kalliita?
 
Ovatko sähköautot yleisesti kalliita huoltaa ja varaosat kalliita, kun autot ovat täynnä erilaisia antureita yms.? Ioniq 5 harkinnassa ja vähän alkoi hirvittää, kun FB:ssä oli postaus, missä näyttöyksikköjen korjauksen hintalappu oli yli 10keur. Onkohan näissä sähköautoissa iso riski, että takuun jälkeen korjaukset voi olla hyvinkin kalliita?

Sinällään ku alkaa noita laajoja näyttöjä tai niiden kokonaisuuksia olemaan niin hinta varmaan sama olipa sähkis tai ei. Sähköautojen kalliit osat (akku/moottori/moottorinohjain tms.) toki meinaa soraäänien mukaan olla vähä semmosia et voi olla saatavuuden osalta aikamoista odottelua jos huono tuuria on.
 
Ovatko sähköautot yleisesti kalliita huoltaa ja varaosat kalliita, kun autot ovat täynnä erilaisia antureita yms.? Ioniq 5 harkinnassa ja vähän alkoi hirvittää, kun FB:ssä oli postaus, missä näyttöyksikköjen korjauksen hintalappu oli yli 10keur. Onkohan näissä sähköautoissa iso riski, että takuun jälkeen korjaukset voi olla hyvinkin kalliita?
Kuulostaa aika mielenkiintoiselta tapaukselta, kun tuskin on yhtään Ioniq 5:sta, joka ei olisi takuun alla. Linkkiä tai lyhyt lainaus kertomuksesta?
 
Firman kuvauksissa naarmutettu "keski"näyttö, instrument cluster 12 k€. Jossain Puola/Tsekki/Slovakia akselilla. Posketon hinta, mutta tiedä sitten mitä tuohon clusteriin kuuluu. Yksittäinen näyttö ei tuollaisia voi maksaa. Saattaa myös olla, että kun yritykset keskustelee keskenään, niin mennään ovh-hinnastolla.
 
Ovatko sähköautot yleisesti kalliita huoltaa ja varaosat kalliita, kun autot ovat täynnä erilaisia antureita yms.? Ioniq 5 harkinnassa ja vähän alkoi hirvittää, kun FB:ssä oli postaus, missä näyttöyksikköjen korjauksen hintalappu oli yli 10keur. Onkohan näissä sähköautoissa iso riski, että takuun jälkeen korjaukset voi olla hyvinkin kalliita?
Huolloltaan sähköautot ovat oikeastaan poikkeuksetta edullisempia kuin polttikset, varsinaisissa korjauksissa on todellista hintatasoa viela aika hankala tietää, kun takuuvikojen korjauksiin pätee eri lainalaisuudet kuin omalla rahalöa korjattavaan.

Toinen syy tiedon puutteeseen on se että takuun ulkopuolisia sähköautoja on vielä niin vähän että normaalit yksityiset jälkimarkkinat ei oikein vielä toimi.

Jos nyt ostaa uuden sähköauton ja ottaa siihen täyskaskon, niin käytännössä tilannetta voi arvioida uudelleen sitten kun takuuaika alkaa umpeutua.
 
Onko kokemuksia että mistä halvimmat täyskaskot sähköautoille nykyään? Pikaisella kilpailutuskierroksella netissä niin hinnat omilla vajailla bonuksilla 1100-1800€/vuosi 128kW ID4:selle, OP:lla halvin mutta monilla firmoilla ilmeisesti on edelleen tuo että paperilla "suuret" tehot ja sähköauto=helvetin nopealiikkeinen urheiluauto.
 
Onko kokemuksia että mistä halvimmat täyskaskot sähköautoille nykyään? Pikaisella kilpailutuskierroksella netissä niin hinnat omilla vajailla bonuksilla 1100-1800€/vuosi 128kW ID4:selle, OP:lla halvin mutta monilla firmoilla ilmeisesti on edelleen tuo että paperilla "suuret" tehot ja sähköauto=helvetin nopealiikkeinen urheiluauto.
Itse sain Fennialta OP:n hinnan mutta isommalla omavastuulla. Model 3 Performance alla. Juju miksi en vaihtanut OP:n vakuutuksiin oli km rajat. Jos saan vakuutuksen ilman rajoja vs rajoilla niin valitsen aina rajoituksettoman ihan vain periaatteesta. Tarpeeksi saanut brittien perseilyä katsoa kun tulee jollekin kalliiksi kun mentiin x määrä yli rajan jne paskaa.
 
Onko kokemuksia että mistä halvimmat täyskaskot sähköautoille nykyään? Pikaisella kilpailutuskierroksella netissä niin hinnat omilla vajailla bonuksilla 1100-1800€/vuosi 128kW ID4:selle, OP:lla halvin mutta monilla firmoilla ilmeisesti on edelleen tuo että paperilla "suuret" tehot ja sähköauto=helvetin nopealiikkeinen urheiluauto.
Vakuutusten hinnat ovat varsin yksilöllisiä (auto, paikkakunta, ikä, sukupuoli, jne.), että yhtä vastausta on mahdotonta antaa. Itse kun ostin Teslaan vakuutusta, niin piti soitella joka paikkaan, että ylipäätään sai tarjouksia. Facebookin sähköautopalstoilla on muutamia vakuutusmyyjiä ja niiltä ainakin pitäisi irrota kilpailukykyinen tarjous.

Omassa tapauksessani OP oli halvin, mutta tarjouksessa oli vain vuoden määräaikaiset erikoisalennukset jotka alenevat muutamassa vuodessa nollaan. Jatkoin siis Turvassa, jossa myyjä antoi toistaiseksi voimassa olevat tarjoukset. Ero näiden kahden välillä oli pari kymppiä.
 
Onko kokemuksia että mistä halvimmat täyskaskot sähköautoille nykyään? Pikaisella kilpailutuskierroksella netissä niin hinnat omilla vajailla bonuksilla 1100-1800€/vuosi 128kW ID4:selle, OP:lla halvin mutta monilla firmoilla ilmeisesti on edelleen tuo että paperilla "suuret" tehot ja sähköauto=helvetin nopealiikkeinen urheiluauto.
Lähitapiolasta kannattaa kysellä.
Itse kilpailutin kaikki ja otin sen mikä oli järkevä/halvin ja 200€ omavastuu max.
 
Lähitapiolasta kannattaa kysellä.
Itse kilpailutin kaikki ja otin sen mikä oli järkevä/halvin ja 200€ omavastuu max.
Lähitapiola oli omalla kohdallani noin kuukausi sitten ylivoimaisesti kallein, vaikka minulla oli vakuutukset keskitettynä sinne. If tarjosi parhaimman diilin.
 
Lähitapiola oli omalla kohdallani noin kuukausi sitten ylivoimaisesti kallein, vaikka minulla oli vakuutukset keskitettynä sinne. If tarjosi parhaimman diilin.
Itselleni taas halvin ja otin kaikki sieltä.
Autolle täyskasko ja liikenne 960€/vuosi Model 3P.
 
Liittykää facessa sinne sähköautot nyt ryhmään ja siellä on eri firmojen valuutusmyyjät.

Parit tärpit;

Tervehdys Vakuutusyhtiö turvan edustajalta!

Vakuutan sähköautot, sekä kaikki muutkin taloutesi vakuutukset

044 5886 266
Topi.Merinen@turva.fi
Taas saanut hikihatussa laskea vakuutustarjouksia ja monelle saatu hyvää diiliä Viestiä tulemaan jos puuttuu vakuutus vielä.

Sähköisin terveisin,

Jaakko Marjetta
040 519 9212
jaakko.marjetta@pohjola.fi

Joonas Mikkonen
040 639 0909
joonas.mikkonen@pohjola.fi
Moi kaikille Turvasta!
Minulla on yli 10-vuoden vakuutusalan kokemus ja useamman vuoden käyttökokemus sähköautoista.
Kauttani hoituvat kaikki yksityis- kuin yrityspuolen vakuutukset ja palvelen asiakkaani henkilökohtaisesti myös jatkossa Ilokseni voin myös todeta, että Turvan tuotteet ja hinnoittelu ovat kunnossa.
Ota siis rohkeasti yhteyttä, niin katsotaan Sinulle oikea setti

terveisin
Aki Aalto
Keskinäinen vakuutusyhtiö Turva
0400850275 | aki.aalto@turva.fi

#vakuutus #autovakuutus #turva
Autan ja palvelen vakuutusasioissa! Edustan Kaakkois-Suomen LähiTapiolaa.

Nykyään myös LähiTapiolassa lasikatto kuuluu lasiturvaan ja esimerkiksi Loistokaskossa tai Laajassa kaskossa on bonusturva.

Minut saa kiinni eri kanavista.
044 238 7018
marko.muukkonen@lahitapiola.fi
Pohjantähti edustettuna täällä.
Minulta saa juuri sinun tarpeeseesi räätälöidyn ratkaisun.
Pärjätään autovakuutuksissa oikein hyvin. Toki myös muissakin vakuutuksissa.
Laita viestiä tai soittele!

Terveisin,
Ville Santala
ville.santala@pohjantahti.fi
0458039383
Pohjolan vakuutukset hoituu kauttani vuosien kokemuksella. Monen ryhmäläisen kanssa ollaankin jo saatu paketti kohdalleen. Tavoitat minut numerosta 040 6840598. tai martti.poyhonen@pohjola.fi. Viestiä voit laittaa myös Martti Pöyhönen Vakuutusedustaja
Olen vakuutusedustaja If vakuutusyhtiössä. Katson mielelläni ryhmäläisten vakuutukset läpi.

Yt
Muhannad Alkhalil
0449727322
muhannad.alkhalil@if.fi

 
Noi on vaan kärkkymässä provikkaa siellä. Antavat huonoja tarjouksia. Parhaimmat itse saanut kysymällä näiden ohitse samasta firmasta.
 
Onkos Helsingin suunnalla mitään hotellia, jossa sähköauton saa helpoiten/halviten ladattua yön aikana? Pikaisesti selasin tota tarjontaa niin jokaisessa hotellissa oli erikseen hallipaikan lisäksi vielä sitten maksullinen latauskin.
 
Tuntuu jotenkin hassulta että saisi voittoa. Ne lienee yhden käden sormin laskettuna ketkä tehneet jotain voittoa.

Model 3P 2021, ajettu 30tkm. Uutena 65k ja nyt saa käytettynä 62k. Miten tästä voi saada voittoa?

Ostin helmikuussa vähän ajetun 64kwh e-Soulin 32k ja nyt samanlaisesta pyydetään melkein neljäkymppiä.

Kai siitä voitolle jäis jos myis mutta mitäs sitten tilalle? Kaikkien muidenkin hinnat on noussu.

Ajattelin pitää tuon kolme vuotta / 100tkm ja sitten pistää eteenpäin kun vielä on takuuta jäljellä vuosissa ja kilometreissä molemmissa.
 
Mukava nähdä välillä tosiammattilaisen tekemä sähköautoarvostelu.
Tommonen kaikille tilaukseen, sillä ajaminen on tosi halpaa ja voi käydä Tampesterissa.


 
Nämä sähkö- ja hybridiautot taitaa mennä siihen kategoriaan, että älä osta jos ei ole vara korjata tai ainakin myy pois ennen kuin takuu loppuu...

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 545
Viestejä
4 499 606
Jäsenet
74 218
Uusin jäsen
Pena82

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom