Yleistä keskustelua sähköautoista

Tässä tuntuu sähkökiimassa kyllä hinnat hyvin menneen ylöspäin, joka on toki täysin ymmärrettävää kun myydään monille eioota. Pidän vaan jokseenkin yllärinä, että tämä heijastuu samalla plugareiden hintoihin - ne kun ei oikein sähköautoja ole. Koitin piruuttani autovexissä mitä olisi nykyisestä vuoden vanhasta ja 21tkm ajetusta plugarista saanut ja se olisi 3.5k enemmän mitä maksoin siitä uutena. (eli 42k tarjottiin, 38.5k siitä itse maksoin aikoinaan).

Miksi ihmeessä, onhan niissäkin se bensakulujen säästöpotentiaali leivottu hintoihin mukaan?
 
Tässä tuntuu sähkökiimassa kyllä hinnat hyvin menneen ylöspäin, joka on toki täysin ymmärrettävää kun myydään monille eioota. Pidän vaan jokseenkin yllärinä, että tämä heijastuu samalla plugareiden hintoihin - ne kun ei oikein sähköautoja ole. Koitin piruuttani autovexissä mitä olisi nykyisestä vuoden vanhasta ja 21tkm ajetusta plugarista saanut ja se olisi 3.5k enemmän mitä maksoin siitä uutena. (eli 42k tarjottiin, 38.5k siitä itse maksoin aikoinaan).
No, ainakin uusien autojen hinnat ovat nousseet kautta linjan ja vähäpäästöiset on haluttuja autoja vähän käytettyinä toki.
 
Nyt lähti oma ID4 fastlane tilaukseen, 49 900 metallivärin ja peräkoukun kanssa. Toimitusta lupailtiin k-autolta loka-marraskuun vaihteeseen, vähän ehkä aikaisemmin. Noin 40 autoa oli jäljellä tilausputkessa Suomessa, vähentynyt noin 30 autoa alkuviikosta kun kävin koeajamassa. En tiedä oliko myyntimiehen yritys saada minut nopeammin tarttumaan kauppaan mutta kuulosti ihan uskottavalta.
Isommalla akulla?
 
Ajomatka on tärkeä kilpailutekiä, kyllä se kulutus valmistajia kiinnostaa, sitä ajomatkaa toki tehdään myös kasvattamalla akkua, mutta kyllä halvemmat konstit valmistajia kiinnostaa.

Asiakkaita kiinnostaa tehot, ja ajomatka latauksella ja hinta. Nyky sähkönhinnalla ja verotuksella kulutus lähinnä välillisesti.

Nykyiseen verotukseen ei kannata tuudittautua. Se aivan varmasti menee uusiksi, koska sähkön hinta tulee olemaan erittäin vaikeasti eroteltavissa sähköauton lataukseen käytetystä muuhun käyttöön menevästä. Itse sähköä siis on vaikea verottaa, joten seuraavaksi järkevintä on verottaa auton käytöstä muulla tavalla, esimerkiksi kulutusperusteisesti.

Et kuitenkaan siis ollut varsinaisesti eri mieltä siitä, että tulevaisuudessa sähköautojen kulutukset todennäköisemmin laskevat kuin nousevat? Tämä tarkoittaa suoraan sitä, että hidaslatauksella pärjää tulevaisuudessa vielä paremmin kuin tänä päivänä.
 
Nykyiseen verotukseen ei kannata tuudittautua. Se aivan varmasti menee uusiksi, koska sähkön hinta tulee olemaan erittäin vaikeasti eroteltavissa sähköauton lataukseen käytetystä muuhun käyttöön menevästä. Itse sähköä siis on vaikea verottaa, joten seuraavaksi järkevintä on verottaa auton käytöstä muulla tavalla, esimerkiksi kulutusperusteisesti.

Et kuitenkaan siis ollut varsinaisesti eri mieltä siitä, että tulevaisuudessa sähköautojen kulutukset todennäköisemmin laskevat kuin nousevat? Tämä tarkoittaa suoraan sitä, että hidaslatauksella pärjää tulevaisuudessa vielä paremmin kuin tänä päivänä.
Jos ja kun sähköautoille saadaan vaikka kilometripohjainen vero niin lyön vetoa saman veron tulevan myös polttiksille jo verotettavan polttoaineen lisäksi
 
Itselle taisi kyllä käydä niin että sähköisten hinnannousu pisti laskelmat uusiksi.

Eli otetaan pari vuotta odotteluaikana että valmistajat saa niitä 500km+ malleja 25k hintaan markkinoille. Ostan sitten jonkun alta kympin bensapihin hybridin siksi aikaa työajoihin kilometrikorvauksia keräämään.

En usko että parin vuoden päästä nyt ylihintainen käytetty M3 LR maksaa enää lähellekkään 63k.
 
Itselle taisi kyllä käydä niin että sähköisten hinnannousu pisti laskelmat uusiksi.

Eli otetaan pari vuotta odotteluaikana että valmistajat saa niitä 500km+ malleja 25k hintaan markkinoille. Ostan sitten jonkun alta kympin bensapihin hybridin siksi aikaa työajoihin kilometrikorvauksia keräämään.

En usko että parin vuoden päästä nyt ylihintainen käytetty M3 LR maksaa enää lähellekkään 63k.
No siis tilanne on niin erikoinen että tekisi mieli lyödä Tesla rahaksi ja ostaa mönkkäri. Ongelma vain että kulut per kk sellaisessa mönkkärissä minkä huolisin olisivat ihan yhtä isot kuin nykyisessä joten ei järkeä vaikka mönkkärillä olisi erittäin suurella todennäköisyydellä hauskempaa.
 
No siis tilanne on niin erikoinen että tekisi mieli lyödä Tesla rahaksi ja ostaa mönkkäri. Ongelma vain että kulut per kk sellaisessa mönkkärissä minkä huolisin olisivat ihan yhtä isot kuin nykyisessä joten ei järkeä vaikka mönkkärillä olisi erittäin suurella todennäköisyydellä hauskempaa.
Käyttöarvo on varmaan se jonka takia kannattaa pitää, mutta jos ajattelee auton arvon oletettua kehitystä, niin kysyntä, joka nyt nostaa hintoja tulee tippumaan kun ne halvemmat kykenevät mallit tulee massatuotantoon kohta.

Arvailen että ensin tippuu hinnat sille tasolle mihin totuttiin ennen tämänhetkisiä hinnan nousuja, mutta siihen se ei varmaankaan jää vaan useamman vuoden luonnollinen arvon tiputus tulee ehkä kirittyä kiinni.

Tämä ajatus itsellä nyt eniten jarruttaa sähköön siirtymistä. En halua ostaa kalliilla.
 
Vaikea uskoa, että sähköautojen hinnoissa tapahtuisi merkittävää kehitystä alaspäin ihan seuravaan pariin vuoteen vielä

Tämä, hiljakseen taantumaan ajatuva Eurooppa, komponentti pula ja putler sota pitää hinnat korkealla varmasti jonku vuoden.
 
Itse en myöskään usko siihen, että hinnat laskisivat aivan lähivuosina. Parin vuoden päästä tilanne voi helpottaa siltä osin, että 40 tonnin hintaan on ehkä tarjolla hyviä käytettyjä, mutta uudet maksavat silti maltaita.
 
Itselle taisi kyllä käydä niin että sähköisten hinnannousu pisti laskelmat uusiksi.

Eli otetaan pari vuotta odotteluaikana että valmistajat saa niitä 500km+ malleja 25k hintaan markkinoille. Ostan sitten jonkun alta kympin bensapihin hybridin siksi aikaa työajoihin kilometrikorvauksia keräämään.

En usko että parin vuoden päästä nyt ylihintainen käytetty M3 LR maksaa enää lähellekkään 63k.

Meillä on tuo sama. Kakkosauto/kaupunkiauto on Ford Focus ecobooster ja sen tilalle katseltiin sähkistä. Saman syyn takia nyt on laitettu ecoboosterille 2-5 vuoden jatkoaika. Jakohihnan vaihto ja isot muut isot huollot juuri tehty niin ei tee nyt mieli laittaa rahoja kiinni kun tiedämme että kehitys kehittyy kovaa vauhtia tuonne +500km / lataus ja myös odotusarvo uusien saatavuuden ja hintatason suhteen on se että muutaman vuoden sisällä hinnat normalisoituvat.
 
No siis tilanne on niin erikoinen että tekisi mieli lyödä Tesla rahaksi ja ostaa mönkkäri. Ongelma vain että kulut per kk sellaisessa mönkkärissä minkä huolisin olisivat ihan yhtä isot kuin nykyisessä joten ei järkeä vaikka mönkkärillä olisi erittäin suurella todennäköisyydellä hauskempaa.
Mikä on mönkkäri? Et varmaan ihan perus mönkijää tarkoita?
 
Vaikea uskoa, että sähköautojen hinnoissa tapahtuisi merkittävää kehitystä alaspäin ihan seuravaan pariin vuoteen vielä

Pitäisi määritellä mikä on merkittävä? Nykytilanne on kupla, se on selvä ja hintojen suunta on reilusti alaspäin jollain välillä. Heti kun uusien autojen toimitusajat ovat järjevät, niin käytettyjen hinta tippuu normaalitahtia. Ehkä 1-2v päästä? Akkujen halpeneminen tekee sitten isomman tiputuksen käytettyihin, mutta vuotta on vaikea sanoa.
 
Pitäisi määritellä mikä on merkittävä? Nykytilanne on kupla, se on selvä ja hintojen suunta on reilusti alaspäin jollain välillä. Heti kun uusien autojen toimitusajat ovat järjevät, niin käytettyjen hinta tippuu normaalitahtia. Ehkä 1-2v päästä? Akkujen halpeneminen tekee sitten isomman tiputuksen käytettyihin, mutta vuotta on vaikea sanoa.
Millä logiikalla, ottaen huomioon että jo nyt tänään myydään malleja yli vuoden päähän?

Olen varmaankin jo väittänyt, mutta väitän edelleen - ehkä 2030 mennessä voisi saadakkin sähköauton 25klla, jolla pääsee kelissä kuin kelissä päälle 500 km. Seuraavan muutaman vuoden aikana ei kannata vielä pidättää hengitystä.

e. Korjaus, tarkoitan vieläpä wltp päälle 500km. Kelissä kuin kelissä ajavia ei tule saamaan 2030 25klla.
 
Millä logiikalla, ottaen huomioon että jo nyt tänään myydään malleja yli vuoden päähän?

Olen varmaankin jo väittänyt, mutta väitän edelleen - ehkä 2030 mennessä voisi saadakkin sähköauton 25klla, jolla pääsee kelissä kuin kelissä päälle 500 km. Seuraavan muutaman vuoden aikana ei kannata vielä pidättää hengitystä.

e. Korjaus, tarkoitan vieläpä wltp päälle 500km. Kelissä kuin kelissä ajavia ei tule saamaan 2030 25klla.

Pistämme viestin talteen ja palaamme asiaan kun kyseinen asia alkaa olla todennettavissa.
 
Mikä on mönkkäri? Et varmaan ihan perus mönkijää tarkoita?
Ihan rehti ja rehellinen mönkijä. Jos löytäisi sopivan krossimallisen takaveto mönkkärin jolla saa ajaa 80kmh+ fiksuun hintaan niin vaihtaisin. Omistin aikanaan käyttiksenä 250cc krossimönkkärin katunakeilla ja aivan pirun hauska vekotin. Vaihtoehto oli ajaa prätkäkortti ja ostaa käytetty hinnat alkaen romu prätkä tai uusi TL-mönkkäri niin valitsin mönkijän ja pidin hauskaa kunnes sankari edessä veti tyhjällä tiellä brake checkit kun olin vaihtamassa kaistaa ja lensin stongan yli Volvon takalasiin ja siitä katuun ja olin tarpeeksi sekaisin että otin syyt niskoilleni ja äijä lähti samantien jatkamaan kauheella kiireellä matkaansa. Rattis/vakuuttamaton/katsastamaton tms todnäk. Jäi vaan silti kova polte noihin.
 
Tämä, hiljakseen taantumaan ajatuva Eurooppa, komponentti pula ja putler sota pitää hinnat korkealla varmasti jonku vuoden.
Toisaalta taantuma mahdollisesti myös vähentää (sähkö)autojen ja muidenkin kalliiden hyödykkeiden kysyntää, ja kryptovaluutat ovat nyt kokeneet niin kovan arvon- ja mainemenetyksen että ehkä komponenttipula hellittää ainakin niiden komponenttien ja raaka-aineiden osalta jotka päätyivät yhä kasvaviin kryptolouhintafarmeihin.

Silti minäkään en usko että sähköautojen hinnat ainakaan romahtavat ihan lähivuosina, mutta ehkä ne eivät ainakaan nouse ja toivottavasti vuoden tai kahden kuluttua saa nykyistä selvästi parempaa sähköautoa samaan hintaan tai halvemmallakin kuin nyt, vaikkakaan akkujen koot eivät enää näytä nousevan kuten viime vuosina.

Renaulttikin tuo uudesta sähköautostaan jonkun kämyisen 40kW akulla varustetun halpamallin.... Yh, minä jo ehdin toivoa että tulevissa, maantiekäyttöön tarkoitetuissa, sähköautoissa on järjestään vähintään 50+ tai mielellään 60+ kWh akku, myös niissä kaikkein halvimmissa... Perskele minunkin Relluni hinta jäi viime vuonna sentään selvästi alle 30000€ uutena, ja siinäkin on edes 52/55kWh akku. Miksi, Rellu, miksiiiii?

(Minusta on alkanut tuntua että ehkä Rellu ja jotkut muutkin myivät aiempina vuosina sähköautojaan olemattomalla katteella vain saadakseen jalansijaa sähköautomarkkinoilla, ja nyt tehdään tuollaisia peliliikkeitä kun sähköautojenkin myynnillä pitäisi alkaa tehdä voittoa... Saksakin ärähti just vastustavansa EU-kommission suunnitelmia polttisautojen myynnin lopettamisesta, veikkaan että saksalaiset autonvalmistajat ovat valittaneet päättäjille että pelkillä sähköautoilla voitonteko on nyt ja lähitulevaisuudessa kovin haastavaa... Tesla tosin porskuttaa...)
 
Viimeksi muokattu:
Toyotan ja Subarun uusien sähköautojen ajo pitää keskeyttää, autoista voi irrota renkaat.

Aikamoista... sentään ilmeisesti huomasivat omissa testeissään (vaikkakin kovin myöhään), eli ainakaan ei ole päässyt vielä tapahtumaan oikeassa elämässä?
 
Siis rengaspulteissa jotain ongelmaa? Mitähän uutta tuossa on yritetty keksiä. Onpa melko erikoista, ja vielä Toyotalta.

Olisko se kuitenkin pyörän navan pultti ei kyllä tarkkaan selvinnyt tekstistä? Kuningaspultistakin jotkut puhuvat mutta en tiedä onko se virallinen termi.
 
Ensimmäinen täyssähkö kiikarissa. Lyhyt kyselykierros uusien saatavuudesta:

Tesla 3 Q1/2023
Tesla Y Q1/2023
Polestar 2 Q4/2022
Hyundai Ioniq 5 Q2/2023
Hyundai Kona Q2/2023
Renault Megane e-tech Q4/2022
VW ID 3 Q4/2022
VW ID 4 Q4/2022
VW ID 5 Q4/2022
Cupra Born Q2/2023
BMW i4 Q2/2023
Citroen e-C4 Q4/2022
Mercedes EQA Q2/2023

Onko vielä muita mitä kannattaisi kysellä? Hintaluokka max 50ke. Eli jätin Mersun kalliimmat, Porschen ym. kyselemättä. Tosin toi bemarikin menee reippaasi tyli budjetin jos siihen ottaa yhtään varusteita.

EDIT: En ajatellut odotella ensi vuodelle, joten Pole 2, Megane, Volkkarit vahvoilla. Ehkä Teslakin voisi mennä jos saisi tyyliin tammikuussa. Tosin Tesla menee jo yli budjetin, vaikka ainahan budjettia voi venyttää. :)

EDIT2: Käytetyt ei oo mulle vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vähän venytät budjettia, niin e-tron GT:tä saa noin 3 kk toimitusajalla.
 
Mitenkäs Audi Q4 e-tron Sportback (SUV korimallin tilauksia ei oteta tällä hetkellä vastaan) tai KIA EV6? Tai kysäise vieläkö tänä vuonna saisi Nissan Ariyaa?
 
Siis rengaspulteissa jotain ongelmaa? Mitähän uutta tuossa on yritetty keksiä. Onpa melko erikoista, ja vielä Toyotalta.
Pyörän navasta tuolla puhuttiin. Toyota taitaa olla suomessakin selvällä marginaalilla ykkönen noissa takaisinkutsuissa, mutta onko tuo sitten seurausta huonosta vai hyvästä laaduntarkkailusta...
 
Olisko se kuitenkin pyörän navan pultti ei kyllä tarkkaan selvinnyt tekstistä? Kuningaspultistakin jotkut puhuvat mutta en tiedä onko se virallinen termi.
Pyörän navasta tuolla puhuttiin. Toyota taitaa olla suomessakin selvällä marginaalilla ykkönen noissa takaisinkutsuissa, mutta onko tuo sitten seurausta huonosta vai hyvästä laaduntarkkailusta...
Molempia voidaan kutsua "hub bolt".
Tämä viittaisi napapulttiin:
"At the heart of the issue seems to be a hub bolt that can loosen and potentially cause the wheel to fall off. "

Kun taas tämä viittaisi pyörän pultteihin:
"After low-mileage use, all of the hub bolts on the wheel can loosen to the point where the wheel can detach from the vehicle."

Pyörän pultteja olisi helppo itsekin kiristellä, napapulttia taas ei.
 
Olen about täysin varma että se ei ole pyörän pultit vaan jotain muuta, täysin mahdoton kuvitella että noissa olisi joku uusi pultti yms ratkaisu joka avautuisivat itsessään jos vedetty oikeaan momenttiin.
 
Ensimmäinen täyssähkö kiikarissa. Lyhyt kyselykierros uusien saatavuudesta:

Tesla 3 Q1/2023
Tesla Y Q1/2023
Polestar 2 Q4/2022
Hyundai Ioniq 5 Q2/2023
Hyundai Kona Q2/2023
Renault Megane e-tech Q4/2022
VW ID 3 Q4/2022
VW ID 4 Q4/2022
VW ID 5 Q4/2022
Cupra Born Q2/2023
BMW i4 Q2/2023
Citroen e-C4 Q4/2022
Mercedes EQA Q2/2023

Onko vielä muita mitä kannattaisi kysellä? Hintaluokka max 50ke. Eli jätin Mersun kalliimmat, Porschen ym. kyselemättä. Tosin toi bemarikin menee reippaasi tyli budjetin jos siihen ottaa yhtään varusteita.

EDIT: En ajatellut odotella ensi vuodelle, joten Pole 2, Megane, Volkkarit vahvoilla. Ehkä Teslakin voisi mennä jos saisi tyyliin tammikuussa. Tosin Tesla menee jo yli budjetin, vaikka ainahan budjettia voi venyttää. :)

EDIT2: Käytetyt ei oo mulle vaihtoehto.
Uusi Kia niro EV, toimitusaika n.6kk tilauksesta?
 
Mitenkäs Audi Q4 e-tron Sportback (SUV korimallin tilauksia ei oteta tällä hetkellä vastaan) tai KIA EV6? Tai kysäise vieläkö tänä vuonna saisi Nissan Ariyaa?

Kiitos vinkeistä! Pitää kysellä vielä nämä.
 
Tuli taas juhannuksena ihmeteltyä rouvan veljeb ID.4:sta. Mielestäni fiksun näköinen kampe ja muuten, mutta voi luoja sitä pianomustaa kiiltävää muovia siellä sisällä. o_O On kyllä fantastisen hieno keino heikentää auton yleistä laatuvaikutelmaa. Kuvottava trendi.
 
Viimeksi muokattu:
Itselle taisi kyllä käydä niin että sähköisten hinnannousu pisti laskelmat uusiksi.

Eli otetaan pari vuotta odotteluaikana että valmistajat saa niitä 500km+ malleja 25k hintaan markkinoille. Ostan sitten jonkun alta kympin bensapihin hybridin siksi aikaa työajoihin kilometrikorvauksia keräämään.

En usko että parin vuoden päästä nyt ylihintainen käytetty M3 LR maksaa enää lähellekkään 63k.

Tuotannon puolesta voisi olla 2030 mahdollista, mutta inflaatio pitää kyllä huolen, että hintalapussa ei tule olemaan 25 k€.
 
Tuli taas juhannuksena ihmeteltyä rouvan miehen ID.4:sta. Mielestäni fiksun näköinen kampe ja muuten, mutta voi luoja sitä pianomustaa kiiltävää muovia siellä sisällä. o_O On kyllä fantastisen hieno keino heikentää auton yleistä laatuvaikutelmaa. Kuvottava trendi.
Tää on kyllä totta. ID-sarjan laatuvaikutelmaa saisi todella pienillä muutoksilla paljon paremmaksi. Tuskin olisi edes kalliimpi valmistaa.

Kaikki pianomustat muovit pois, pianomustat kosketusnapit hemmettiin ratista ja normaalit napit+rullat tilalle, normaalimmat lämpötilan ja äänenvoimakkuuden säädöt valaisimilla, uudet ovenkahvat, jne. Tuskin paljoa hinta nousisi suht pienillä muutoksilla, mutta laatuvaikutelma ja käytettävyys paranisi jyrkästi.
 
Tää on kyllä totta. ID-sarjan laatuvaikutelmaa saisi todella pienillä muutoksilla paljon paremmaksi. Tuskin olisi edes kalliimpi valmistaa.

Kaikki pianomustat muovit pois, pianomustat kosketusnapit hemmettiin ratista ja normaalit napit+rullat tilalle, normaalimmat lämpötilan ja äänenvoimakkuuden säädöt valaisimilla, uudet ovenkahvat, jne. Tuskin paljoa hinta nousisi suht pienillä muutoksilla, mutta laatuvaikutelma ja käytettävyys paranisi jyrkästi.
Tää kyllä itseänikin hiertää kun vertaa Enyaqiin, auto on periaatteessa sama, mutta Skodassa laatuvaikutelma ja fiilis aivan eri sfääreissä vaikka olisi vakiovarusteilla. Olisin itsekkin ottanut Skodan mielummin, mutta ei jaksa kyllä yli vuotta odotella. Ja hintakin on noussut enemmän kuin volkkarilla.
 
Tää kyllä itseänikin hiertää kun vertaa Enyaqiin, auto on periaatteessa sama, mutta Skodassa laatuvaikutelma ja fiilis aivan eri sfääreissä vaikka olisi vakiovarusteilla. Olisin itsekkin ottanut Skodan mielummin, mutta ei jaksa kyllä yli vuotta odotella. Ja hintakin on noussut enemmän kuin volkkarilla.
Kokeilin molempia viime kesänä ja varsinkin Skodasta jäi sellainen kuva, että auton rakenteet ovat liian suuret alustaan nähden, eli auto ei tuntunut kovin vankalta vaan se huojahteli samaan tapaan kuin jokin paketti- tai tila-auto. Jos tilan tarvetta kuitenkin on niin siihen se sopii kuitenkin oikein hyvin, ja mikäli olisin päätynyt jompaan kumpaan näistä kahdesta, olisin tehnyt nyt hyvän tilin myydessäni auton tänä kesänä.
 
Kokeilin molempia viime kesänä ja varsinkin Skodasta jäi sellainen kuva, että auton rakenteet ovat liian suuret alustaan nähden, eli auto ei tuntunut kovin vankalta vaan se huojahteli samaan tapaan kuin jokin paketti- tai tila-auto. Jos tilan tarvetta kuitenkin on niin siihen se sopii kuitenkin oikein hyvin, ja mikäli olisin päätynyt jompaan kumpaan näistä kahdesta, olisin tehnyt nyt hyvän tilin myydessäni auton tänä kesänä.
Kuulemma. Nissanin automyyjä kertoi kaverinsa tehneen eyaqilla 7k rahaa 4kk käytön jälkeen. Joten tuo on tosiaan mahdollista. Nyt kun on tällainen poikkeukselliseen taskurahantekoon mahdollisuus, niin muistakaa voitolla myyvät maksaa verot! Ei tule sitten yllätyksiä parin vuoden päästä verottajalta
 
Kuulemma. Nissanin automyyjä kertoi kaverinsa tehneen eyaqilla 7k rahaa 4kk käytön jälkeen. Joten tuo on tosiaan mahdollista. Nyt kun on tällainen poikkeukselliseen taskurahantekoon mahdollisuus, niin muistakaa voitolla myyvät maksaa verot! Ei tule sitten yllätyksiä parin vuoden päästä verottajalta
Jos se katsotaan työksi, eikös vaan? Tai vakituiseksi tms.
 
Nyt käännettiin kelkkaa - latauspisteitä rakennetaan vauhdilla ja ajokalustoa ei saada tuotannosta:cool:
 
Lähinnä taitaa olla Kiinan koronapsykoosit, kaikesta on pulaa kontteja myöden, mutta jumi on siellä kun suljetaan kaupunkeja.

Sirutuotanto toimis, logistiikka toimis, tuotanto toimis, mutta globalisaatio näytti sen ruman puolen kun kaikki keskitettiin Kiinaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom