- Liittynyt
- 23.08.2020
- Viestejä
- 1 481
Melkein 8000€ noussut samanikäisen ja samoilla kilsoilla maaliskuun alun jälkeen.On muuten aivan karmeet pyynnöt noissa i3:ssa Nettiautossa, onko noussut älyttömästi viime aikoina, joku seurannut?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Melkein 8000€ noussut samanikäisen ja samoilla kilsoilla maaliskuun alun jälkeen.On muuten aivan karmeet pyynnöt noissa i3:ssa Nettiautossa, onko noussut älyttömästi viime aikoina, joku seurannut?
Ah, amppeerituntia ? Jos akkuihin viittasi ? paljonkos se on energiaa, Kwh ? Jos tosiaan akkuihin viittaisi nuo tyypit, niin mikä idea käyttää tuollaista yksikköäi3 on täysverinen sähköauto ja sellaiseksi suunniteltu. 120Ah tai 94Ah+REX niin pääsee jo aika
Polestar 2n tilattu myös. Ilman koeajoa.Tulipa käytyä koeajamassa Polestar 2 dual motor long range versio emännän kanssa. Kyllä oli vakuuttava peli. Yhden polkimen ajo oli erittäin hienosti toimiva, kun pysähdyksiin asti toimii tuossa. Olen siis nyt testannut kahta eri sähköautoa, toinen Porsche Taycan 4s ja toinen tämä Polestar 2. Verrattuna Porscheen, niin erona oli ajotuntumassa minun mielestä parempi ajettavuus, tosin possulla ajelin comfort-tilassa, niin ilma-alusta oli sellainen kelluva vene-tyyppinen. Muuten hyvin samantyyppinen ajokokemus. Porschella tunsi ehkä renkaiden ja tien välisen kontaktin tarkemmin. Porschessa oli ehkä myös laadukkaampi olemus ja sisusta, mutta ei tuossa Polestarissa mitenkään epälaadukas vaikutelma ollut varsinkin kun miettii, että se maksaa kaksi kertaa vähemmän. Ollaan tässä nyt mietiskelty asiaa niin varmaan tuon joutuu laittamaan tilaukseen vaikka joutuu varmaan vuoden alkuun odottelemaan. Vahva suositus käydä kokeilemassa! Suurena plussana tuohon saa myös vetokoukun, mikä on melkein ostokriteeri. Eikä se 400+ heppaa ja neliveto myöskään haitaksi ole. Vastaavan tehoisen polttomoottoriauton kun hommaisi uutena oltaisiin jo 80000+ euron summissa. Kyllä tuntuu 2021-vuosimallin golffi antiikkiselta näiden rinnalla
Ah, amppeerituntia ? Jos akkuihin viittasi ? paljonkos se on energiaa, Kwh ? Jos tosiaan akkuihin viittaisi nuo tyypit, niin mikä idea käyttää tuollaista yksikköä
On siinä varmasti ilmastointi eli lämpöpumppu, jota ei voi käyttää lämmitykseen. Veikkaan kyllä että kabiinin saa viilennettyä etukäteen ja myös lämmitettyä sähkövastusten avulla eli mitään mukavuuseroa ei pitäisi olla BEV-versioon, jossa on myös lämmityksessä toimiva lämpöpumppu.REX versioon ei mahdu kun siellä on se polttomoottori. Molempia ei saa.
Tuohan se harmittaa kun tarjous on jo päättynyt ja koeajoimme auton, jolloin siunaus hankinnalle syntyi vasta 4.6. Tilausta ei ole vielä laitettu tulille vaan odottelemme jotain täkyä mihin tarttua onnittelut hyvästä valinnasta!Polestar 2n tilattu myös. Ilman koeajoa.
Neliveto long range. Kiihtyvyys se 0-100 4,7sek, tilat, vetokoukku ja nelivete = ei paha hinta paketista.
mikset toukokuussa ostanut, olisit saanut 2300e renkaat vanteineen kaupantekijäisiksi?
Polestar 2n tilattu myös. Ilman koeajoa.
Neliveto long range. Kiihtyvyys se 0-100 4,7sek, tilat, vetokoukku ja nelivete = ei paha hinta paketista.
mikset toukokuussa ostanut, olisit saanut 2300e renkaat vanteineen kaupantekijäisiksi?
Päätie voi olla pettymys, jos se linkkisi mukaan tarkoittaa Helsingistä Lahdenkautta Tornioon, ja toinen Turusta Vaalimaalle.EU:n esitys: Sähköauton latausaseman pitäisi vuosikymmenen loppuun mennessä löytyä 60 kilometrin etäisyydeltä isosta osasta Suomea
Esityksessä luvattiin kevennyksiä valtioille, joissa on harvaan asuttuja alueita ja joissa etäisyydet ovat pitkiä. Muotoilu voi vielä tarkentua, kun asetuksen käsittely jatkuu syksyllä Euroopan parlamentissa.yle.fi
Pääväylille 60 km välein latureita 2025 mennessä.
Kappas, maaliskuussa -22 tilattu Enyaq olisi jo elokuun lopussa noudettavissa. Alunperin toimitusajankohdaksi oli arvioitu 12kk.
Turku, vaalimaa vai Helsinki Tornio ?Itse tähän mennessä pidemmät reissut aina osunut "pääväylille", joten ihan fiksu rajata niihin.
Itse tähän mennessä pidemmät reissut aina osunut "pääväylille", joten ihan fiksu rajata niihin.
Mielestäni tiheyttä tärkeämpi kyllä olisi latausasemien määrät. Ainakin itseä huolestuttaa tämä sähköautobuumi, autoja tilataan ovista ja ikkunoista mutta infra on aina ollut vajaata eikä varmasti nyt pysy mukana laajennuksessa.
Ja jos ladataan n 150km välein, niin toiveena on että vapaapaikka, takuulla, vaikka sitten varaamismahdollisuudella ja myös nopeaa latausta.
Naivisti ajattelin että tämä olisi helppo/halpa palvelu toteuttaa.Varattavaa pikalaturia on melko varmasti turha odottaa.
Naivisti ajattelin että tämä olisi helppo/halpa palvelu toteuttaa.
Onhan niitä jo olemassa. En nyt muista kuka tarjosi. Varaus maksaa lähes saman minuutilta kuin lataaminen, joten laturin omistajalle ihan sama onko laturi käytössä vai varattuna. Varauksesta varmaan saa jopa paremman katteen kun ei sähköä tai vehkeitä kulu.
Se että on pöytävarattua ja silti joku sössii on pienempi paha kuin se että paikat on täysi eikä paikkaa ole odotettavissa. Varmaan muissa palveluissa paikanvaranneet on törmänneet tilanteeseen missä paikka ei olekkaan ajallaan vapaa. Silloinkin se varauskortti on ihan hyvä, vs ei mitään.Edit: Korjaan näkemystäni sen verran että teknistä vaikuttakin toki tulee heti siinä vaiheessa kun joku ei siirrä autoaan pois laturilta oikealla hetkellä.
Eihän siinä toki teknistä vaikeutta ole, mutta aiheuttaisi tehottomuutta jo hidastaisi keskimääräisiä matka-aikoja.
Jos puhutaan jostain kahden paikan laturista niin kieltämättä varaaminen voisi houkuttaa, mutta lähtökohtaisesti tuollainen on aivan kelvoton päätien varteen eli lähtisin siitä että järkevissä latauspaikoissa töpseleitä on jo nyt vähintään 4kpl ja parin vuoden päästä 10. Noissa on jo kiertoa sen verran että jono etenee, jos sellainen pääsee muodostumaan. Tästä on jo Suomessakin kokemusta teslan supereilla. En myöskään muista kenenkään sähköautoilijan toivoneen varausmahdollisuutta pikalaturille, vaan lisää niitä latureita. Toistaiseksihan ruuhkahuipuista on selvitty hyvin ja latausverkosto kasvaa autokantaa nopeammin eli en olisi kovin huolissani.Tosin paikka yleensä on toki tärkeä, mutta pikalatausta tuossa mietin ja mainitsin että yhden sijaan kaksi latauspaikkaa ei ole iso juttu, eli jos siellä joku pikalatailee ja saavut siihen varattuun resurssiin, niin se toinen ei varannut sitten tippuu pienemmälle teholle.
Vanteet on kuulemma ainakin yksi. Itsellä tilaus 20", vakio 19" on ainakin kaikki toimitukset siirtyneet.Komiaa! Otsikoiden mukaan autojen sirupula on hieman helpottanut jo. Suurin jarru taitaa olla Ukrainassa valmistetut komponentit, siellä tehdään johtosarjojen lisäksi myös monenlaista pikkunippeliä autoihin.
Juttu vähän lähti eri haaroihin, vilkkailla paikoilla on paukkuja sijoittaa enemmän kysyntä tasaisempaa, ympärivuoden. Mutta jos ei riitä ruuhkiin, niin jotain sekin tarvii.Jos puhutaan jostain kahden paikan laturista niin kieltämättä varaaminen voisi houkuttaa, mutta lähtökohtaisesti tuollainen on aivan kelvoton päätien varteen eli lähtisin siitä että järkevissä latauspaikoissa töpseleitä on jo nyt vähintään 4kpl ja parin vuoden päästä 10. Noissa on jo kiertoa sen verran että jono etenee, jos sellainen pääsee muodostumaan. Tästä on jo Suomessakin kokemusta teslan supereilla. En myöskään muista kenenkään sähköautoilijan toivoneen varausmahdollisuutta pikalaturille, vaan lisää niitä latureita. Toistaiseksihan ruuhkahuipuista on selvitty hyvin ja latausverkosto kasvaa autokantaa nopeammin eli en olisi kovin huolissani.
Luulen kyllä että aika "huonoissakin" lokaatioissa tullaan näkemään esim. S-ryhmän 3xCCS+1xChademo -komboja. Esim. Kainuussa noita on jo kohtalaisesti, mutta toki pääteiden varsilla. En pidä tuota kuitenkaan ongelmana, kun käytännössä pidemmät siirtymät menevät ihan luontevasti useimmiten osittain pääteiden kautta ja syrjemmässä on usein kuitenkin mahdollista ladata AC:lla.En tuonut tarpeaksi selkeästi esille missä ajatukseni pyöri, eli niillä "esi isien synnyin seuduilla", siis alueilla joissa ei ole tiheää peruskysyntää, paikalliset lataa yksityisillä ja sille julkiselle kysyntä ei sijoitu kantateiden tai muille alueen teiden varsilla markkinaehtoitsesti tiheään, jolloin infran rakentaminen kahdelle pikalatukselle on vähän rahan hukkaanheittoa, jos saman palvelukokemuksen voi taata edullisemmin.
E-Golffi lähti "tilaukseen", eli ulkopaikkakunnalta löytyi sopiva yksilö jossa tietyt itselle tärkeät varusteet (paremmat penkit, adaptiivinen vakkari ja kessy). Vielä pitäisi odotella, että auto käy akkutestissä ja se rahdataan lähemmäs minua.Tänään menossa koeajamaan e-Golffia. Tiedossa on jo auton vaatimaton range ja tietyt kompromissit mm. sisätilojen suhteen, kun kyseessä ei ole täysiverinen sähköauto.
Mitä varusteita mielestänne e-golffissa kannattaisi ehdottomasti olla? Suurin osa näyttää olevan erittäin vaatimattomasti varusteltuja, mutta muutamia enemmänkin varusteltuja onneksi löytyy.
Onko autossa jotain kalliita huoltoja, joita pitäisi tietyllä kilometrimäärällä olla tehtynä? Mitä tyyppivikoja tai tarkistettavia paikkoja autossa on, joita voisi koeajolla tsekata?
Samalla reissulla käyn aikataulusta riippuen koeajamassa myös i3:sen Bemarin. Tällä hetkellä e-golf on ihan ulkonäkösyistä ykkösvalintana, mutta eipä sitä koskaan tiedä, vaikka i3 käytännöllisyydellään kiilaisi kompromissisähkiksen edelle.
Voimavirtaa olisi välittömästi seinän toisella puolen. Pitääkin tutustua tuohon latausjohtoon.Riippuu lähinnä tarvitsetko kuormanhallintaa vai nou ja johdon pituus.
Jos sulla on voimavirtapistoke hyvällä kohtaa, siihen on se täällä mainostamani latausjohto suoraan, Teslan ja BMW:n asemat on edulliset.
Arjalaisen hinnat julkaistu: https://www-europe.nissan-cdn.net/c...brochures/pricelist/ARIYA_Asiakashinnasto.pdf
Muutama itselleni merkityksellinen huomio jos olisin tätä autoa hankkimassa:
- Irrotettava vetokoukkupaketti (Sisältää sovittimen 13-napaisesta 7-napaiseen) 1 307 eur <-- Maksimi vetopaino 750 kg = huono
- Onko akun lämmitystä jota kuljettaja voi hallita?
- 22 kW laturi vain 87 kWh versiossa.
Minä odottelin myös Dacia Springiä, mutta kun ei tapahtunut mitään Suomen osalta, niin tilasin toisen sähköauton. Spring tuontiautona lähellä 25 tonnia. Mielestäni aika vaatimaton auto siihen hintaan.Odottelen edelleen Dacia Springin ja MG5 EV:n saapumista Suomeen myyntiin.
Pitkään on näiden tulosta puhuneet mutta vielä eivät ole saaneet aikaiseksi.
Tää on kyllä niin älytöntä. Itse lataan lataushybridiäni Lidlissä asioidessani, ja todellakin vain sen asioinnin ajan (10-20min). 80% kerroista siellä kököttää joku autossa istumassa. Jos satun pääsemään lataamaan, todella usein siihen kurvaa joku auto viereen, laittaa lataukseen, ja jää tuijottamaan tyhjyyteen. Kun tulen kaupasta, siinä se kököttää, eikä todellakaan käynyt Lidlissä sisällä. Täysin samaa mieltä siitä että kohta se etu viedään pois, mutta eihän niitä vatipäitä se kiinnosta, kun lypsävät sähköt mistä saavat, ja siirtyvät seuraavaan paikkaan lokkeilemaan. Tiedä vaikka jonkun latauksen päätyttyä kävisivät vähän ravistelemassa josko johtoon olisi jäänyt vähän sähköä mitä voisi ottaa kuten bensapumpulla konsanaan. En olisi yhtään sitä vastaan, että lataus aloitettaisiin vaikka luottokortilla, ja kun olet tehnyt tietynsuuruisen ostoksen (esim. 10-20 euroa, ettei vain tikkarin hinnalla latailla), kuitissa on koodi jolla veloituksen saa nollattua. Toki sitten oltaisiin roskiksia kaivelemassa koodien perässä, mutta senkin voisi kiertää sillä, että koodin saa kuittiin vain pyydettäessä, ja koodi olisi voimassa vain kymmenen minuuttia. Toki tästä syntyisi kustannuksia, joten kaipa se kohta menee Lidlin appikseen tai vastaavaan.sitähän nuo tesla kuskitkin tekee, ostaa helvetin kalliin auton ja sitten istuu lukemassa kirjaa lidlin parkkipaikalla. Todistin em. näytelmää kun kaveri vielä vaihteli ruutua välillä kerran kun olin työn vuoksi kuskaamassa tavaraa sulkemisajan jälkeen erään lidlin parkkiksella. Jotenkin aika lyhytnäköistä käyttää väärin näitä koska väärinkäyttö vie lopulta kaiken hyvän pois. Sitä en ymmärrä jos ei lidl sulje noista virtaa kun kauppa menee kiinni.
Varasta ei jätä varastamatta sen takia, vaan varastaa niin pitkään kun se tehdään riittävän vaikeaksi.Jotenkin aika lyhytnäköistä käyttää väärin näitä koska väärinkäyttö vie lopulta kaiken hyvän pois. Sitä en ymmärrä jos ei lidl sulje noista virtaa kun kauppa menee kiinni.
Itse taas mietin, että kotipihan latausmahdollisuuden puuttuminen ei ole läheskään niin iso ongelma, kuin yleisesti puhutaan. Pari kertaa viikossa ainakin tulee käytyä isommassa marketissa mistä löytyy laturit, joten lataukset hoituisi helposti ostosten yhteydessä. Toki pidemmälle matkalle lähtiessä pitää vähän suunnitella, että akku on sitten täynnä reissuun lähtiessä, mutta jokapäiväisessä ajossa laturittomuus ei juuri haittaisi.Mietin siinä että jos ei ole kotona auton latausmahdollisuutta niin kyllä aika raskasta olisi sähköautolla ajella.
Tää on vissiin sitten vähän paikasta ja ehkä myös siitä mihin kiinnittää huomiota. Itse olen nähnyt Teslan Lidlin laturilla kerran. Yleensä koko Mersu ja tai Kia/Hyundai malleja latauksessa. Jonkin verran takseja.Joo sehän on vaan ajan kysymys, koska Lidlin lataukset muuttuu maksullisiksi. Model 3 seisoo Lidlin latauspaikoilla noin 90% varmuudella kun sinne menet käymään. Näähän on varmaan niitä, joiden oli pakko saada Tesla vaikka ei kotona minkäänlaista mahdollisuutta ladata (tai edes parkkipaikkaa autolle).
Tää on vissiin sitten vähän paikasta ja ehkä myös siitä mihin kiinnittää huomiota. Itse olen nähnyt Teslan Lidlin laturilla kerran. Yleensä koko Mersu ja tai Kia/Hyundai malleja latauksessa. Jonkin verran takseja.
Joo ja en tiedä omalta osaltasi mutta Tesla nyt kerää huomiota koska on monen ihmisen silmissä niin kallis ja elitistinen verrattuna muihin merkkeihin. Olen kuulema muksun luokan coolein isi koska ajan Teslalla ja heitin yhden muksun kaverin himaan niin luuri käteen ja heti kuvaamaan Teslan rattia ja pistämään viestiä kavereille että kattokaa missä mä oon. En usko että samaa olisi tapahtunut edes tuplasti kalliimmassa Mersussa, bemarissa tms.Nojuu todennäköisestihän ne on ne muutamat samat hessut aina siellä samoilla latureilla, eli riippuu siitä minkä auton se paikallinen nihilistiapina on valinnut.
Tää on kyllä jännä. Omalla kylällä ku ajelee Lidlin pihaan niin neljästä latauspaikasta käytännössä max. yksi on käytössä. Useimmiten täysin tyhjä vaikka menisi viiden tienoilla kun valtaväki on päässyt töistä pois.Joo sehän on vaan ajan kysymys, koska Lidlin lataukset muuttuu maksullisiksi. Model 3 seisoo Lidlin latauspaikoilla noin 90% varmuudella kun sinne menet käymään. Näähän on varmaan niitä, joiden oli pakko saada Tesla vaikka ei kotona minkäänlaista mahdollisuutta ladata (tai edes parkkipaikkaa autolle).
Joo ja en tiedä omalta osaltasi mutta Tesla nyt kerää huomiota koska on monen ihmisen silmissä niin kallis ja elitistinen verrattuna muihin merkkeihin. Olen kuulema muksun luokan coolein isi koska ajan Teslalla ja heitin yhden muksun kaverin himaan niin luuri käteen ja heti kuvaamaan Teslan rattia ja pistämään viestiä kavereille että kattokaa missä mä oon. En usko että samaa olisi tapahtunut edes tuplasti kalliimmassa Mersussa, bemarissa tms.
Juu yleisesti siis meinasin. Meillä keskimääräisesti autoista enemmän kiinnostuneilla on hiukan enemmän silmää moiselle.Ei tää mitään lumetta ole kyllä mä pistän merkille ihan jokaisen automallin mitä siellä laturilla istuu ja Model 3 on kyllä ihan huimasti yliedustettuna siellä. Toki se nyt on vissiin ollut launchista lähtien Suomen myydyin yksittäinen täyssäähkäri, mikä osaltaan selittää tilannetta.
Joko Hullareiden Peugeoteja on saapunut keskustelijoille?
Ok, minulla oli uskomus että ABC-Latauksen perussettiin ei enään kuuluisi Chademo vaan puhtaasti Type2:sta ja CCS:ää tästä eteenpäin. Mutta tuhat? Ei varmasti.
Palataan tähän sen verran että juuri auenneet Mikkelin ja Juvan ABC-Lataukset ovat ilman Chademoa. Molemmissa ihan mukavat systeemit eli kentän kokonaisteho 300kW ja töpselikohtainen maksimi 150kW. Mikkelissä 4xCCS ja Juvalla 6xCCS.