Yleistä keskustelua sähköautoista

Jopas nyt, tarkoittaako tämä nyt että toimitukset on aikaistuneet koska myyjä sanoi että ensimmäinen Hullari erä tulisi tosiaan heinäkuussa aikaisintaan.

Ilmeisesti ainakin tuo 20.5. toimitettu on ollut sellainen tapaus, että oli jo menossa tuotantoon eikä väriä yms saanut vaihdettua. Eli voi olla, että aivan ensimmäiset on otettu jo jostain semivalmiista kiintiöstä ja loppujen kanssa voi mennä pidempään. Jännästi myös tuolla Facen ryhmässä joku kommentoi, että oli jo tilannut HP-kamppiksen auton niinkin aikaisin kuin 19.3. Täällä tilaus sisällä PE 25.3 noin puolen päivän kulmilla ja ensin arvioitu elo-syyskuu, joka päivittyi lähemmäs loppuvuotta aika nopeasti. No ehkä silloin odottelen jo tammikuun alkuun niin on -23 käyttöönotettu.
 
Hullut päivät e-2008:sta hieman ohi, mutta 19.5. tilaamallani e-208:lla oli jo tuotantopaikka valmiina. Autoon ei voinut lisätä mitään varusteita ja värejä oli valittavissa vain 3. Auton pitäisi valmistua jo huomenna. Eli pitäisi saada joskus heinäkuun aikana ajoon.
 
Itse taas mietin, että kotipihan latausmahdollisuuden puuttuminen ei ole läheskään niin iso ongelma, kuin yleisesti puhutaan. Pari kertaa viikossa ainakin tulee käytyä isommassa marketissa mistä löytyy laturit, joten lataukset hoituisi helposti ostosten yhteydessä. Toki pidemmälle matkalle lähtiessä pitää vähän suunnitella, että akku on sitten täynnä reissuun lähtiessä, mutta jokapäiväisessä ajossa laturittomuus ei juuri haittaisi.

Nykyisen lataushybridin kanssa sähkön hyödyntäminen ajossa olisi kyllä aika minimaalista ilman omaa laturia, kun 2h latauksella saa sen 40km rangea kesäisin.
Tähän tietty vaikuttaa paljonko sitä ajoa tulee. Meillä kun etätöistä huolimatta viime vuonna tuli 32tkm mittariin. Jos sieltä kaupalta saa 50kw ja tuo etron vie 25-30kwh niin 160h saisi olla aktiivista latausta kaupassa, oikeasti ei niin suoraviivaista koska ei se akku aina ole tyhjä kun kauppaan osuu. Vaikka noin suoraan laskisi niin se tarkoittaisi yli 3h/viikko kaupassa lorvimista. 2 kertaa viikossa käydään kaupassa ja visiitit on n. 30-45min/kerta.

Eli tämän takia itse mietin että olisi elämä aika "rankkaa" ilman kotilatausta.
 
Tähän tietty vaikuttaa paljonko sitä ajoa tulee. Meillä kun etätöistä huolimatta viime vuonna tuli 32tkm mittariin. Jos sieltä kaupalta saa 50kw ja tuo etron vie 25-30kwh niin 160h saisi olla aktiivista latausta kaupassa, oikeasti ei niin suoraviivaista koska ei se akku aina ole tyhjä kun kauppaan osuu. Vaikka noin suoraan laskisi niin se tarkoittaisi yli 3h/viikko kaupassa lorvimista. 2 kertaa viikossa käydään kaupassa ja visiitit on n. 30-45min/kerta.

Eli tämän takia itse mietin että olisi elämä aika "rankkaa" ilman kotilatausta.
Tässä ehkä on ongelmana tuo yksi markkinoiden janoisimmista autoista. Jos ottaa sen 15kWh/100km kuluttavan niin sitten alkaa tuo latausaika riittämään. Toki kaupoille on myös tulossa tehokkaampia latureita eli sitäkin kautta ongelma voi ratketa. Onhan se kotilataus silti isosti elämää helpottava asia.
 
Jos sieltä kaupalta saa 50kw ja tuo etron vie 25-30kwh niin 160h saisi olla aktiivista latausta kaupassa, oikeasti ei niin suoraviivaista koska ei se akku aina ole tyhjä kun kauppaan osuu.
Suurteholaturit lisääntyy vauhdilla ja valtaosasta paikkoja, joista löytyy 50kW laturi, löytyy myös 150kW. E-Tron taitaa kyetä ottamaan +100kW laturista ulos, joten aika paljon lyhyemmällä odottamisella selviää. Lisäksi niitä latureita tietysti löytyy todella monelta muultakin paikalta, joten ei ne latausmahdollisuudet kauppakäynteihin jää.
 
Suurteholaturit lisääntyy vauhdilla ja valtaosasta paikkoja, joista löytyy 50kW laturi, löytyy myös 150kW. E-Tron taitaa kyetä ottamaan +100kW laturista ulos, joten aika paljon lyhyemmällä odottamisella selviää. Lisäksi niitä latureita tietysti löytyy todella monelta muultakin paikalta, joten ei ne latausmahdollisuudet kauppakäynteihin jää.
Ei niin, enkä mielestäni niin väittänytkään. Vaan pohdin että mun mielestä kyllä sähköauton omistaminen ilman kotilatausmahdollisuutta olisi aika työlästä. Vielä hölmömpäähän se olisi erikseen ajaa laturille? Nyt sentään tilanteessa voisi yhdistää kaupassa käyntiä.
 
Ei niin, enkä mielestäni niin väittänytkään. Vaan pohdin että mun mielestä kyllä sähköauton omistaminen ilman kotilatausmahdollisuutta olisi aika työlästä. Vielä hölmömpäähän se olisi erikseen ajaa laturille? Nyt sentään tilanteessa voisi yhdistää kaupassa käyntiä.
Meinasin siis, että monessa paikkaa, johon normaalistikin jättää auton (kaupungin parkkipaikat, ne kauppakeskukset, huoltikset, parkkihallit, hotellit...) on laturi. Eli ihan siinä normaalin elämän yhteydessä, mitään muuttamatta, saa auton helposti lataukseen monessa paikkaa.

Sähköauton omistaminen ilman kotilatausmahdollisuutta voi kyllä olla työlästä, jos asuu hieman syrjemmässä. Mutta ruuhkasuomessa alkaa latausmahdollisuuksia löytyä niin tiheästi, että se lataus onnistuu ilman erillisiä latausreissuja.
 
Meinasin siis, että monessa paikkaa, johon normaalistikin jättää auton (kaupungin parkkipaikat, ne kauppakeskukset, huoltikset, parkkihallit, hotellit...) on laturi. Eli ihan siinä normaalin elämän yhteydessä, mitään muuttamatta, saa auton helposti lataukseen monessa paikkaa.

Sähköauton omistaminen ilman kotilatausmahdollisuutta voi kyllä olla työlästä, jos asuu hieman syrjemmässä. Mutta ruuhkasuomessa alkaa latausmahdollisuuksia löytyä niin tiheästi, että se lataus onnistuu ilman erillisiä latausreissuja.
Totta. Ajattelin omaa elämää missä ei tuollaisia mahdollisuuskia ole. Hevostalleille on 65km/suunta, tallilla ei latausmahdollisuutta. Mökille 108km, joka on veneranta, ei latausmahdollisuutta. Eli meidän kilsat tulee ehkä poikkeavasti kun ei ajella kadunvarteen latailemaan vaan paikkoihin joissa ei ole edes 1-vaiheista töpseliä saatavilla. Miedän yli 30tkm vuosiajoa tulee siis tasaisesti läpi vuoden. Yksi laskettelureissu/vuosi osunut, mutta muuten kilsat tulee koti-työ-kauppa-hepat-mökki välistä ajoa. Eli keskellä metsää vaikka pk-seudun vieressä asutaankin :)
 
Luonnollisesti ajoprofiili ja asuinpaikka vaikuttaa, ja puhuin ehkä oman tilanteen kannalta kun lähimmälle kauppakeskuksen laturille on 5min kävelymatka. Ihan varmasti kuitenkin todella moni 15tkm vuodessa ajava jättää sähköauton ostamatta koska ei ole laturia, vaikka viettävätkin sen 1-2h viikossa paikassa, missä auton voisi asioinnin lomassa ladata.
 
Tähän tietty vaikuttaa paljonko sitä ajoa tulee. Meillä kun etätöistä huolimatta viime vuonna tuli 32tkm mittariin. Jos sieltä kaupalta saa 50kw ja tuo etron vie 25-30kwh niin 160h saisi olla aktiivista latausta kaupassa, oikeasti ei niin suoraviivaista koska ei se akku aina ole tyhjä kun kauppaan osuu. Vaikka noin suoraan laskisi niin se tarkoittaisi yli 3h/viikko kaupassa lorvimista. 2 kertaa viikossa käydään kaupassa ja visiitit on n. 30-45min/kerta.

Eli tämän takia itse mietin että olisi elämä aika "rankkaa" ilman kotilatausta.

Tuo tosiaan riippuu todella paljon siitä missä pääsee latailemaan ja millainen ajoprofiili.

Taisi mennä ensimmäiset kolme viikkoa ilman kotilatausta ja kyllähän tuolla pärjäili kehä3n sisällä ilman mitään erillisiä synkkauksia latauksien ja kauppareissujen välillä. Noin 5km säteelle osuu sen verran hyvin laturia, että auton kapa tulee ensimmäisenä vastaan latailtaessa ja käytännössä kertaakaan ei olisi tarvinnut alle 100kW -latureille mennä. Todennäköisesti nyt ilman kotilatausta kyllä sähkiksen ottaisin. Mutta ilman mitään kokemuspohjaa ja ilman kotilatausta en olisi sähkistä uskaltanut alunperin tilata. Itsellä tulee noin 45tkm vuodessa, joista ehkä 1/3 pk-seudulla suhausta ja 2/3 pitkää matkaa pohjoiseen. Nyt kevään pohjalta noin kerran viikossa täytyy tökätä kotona auto yöksi lataukseen (joten vastaavasti ilman kotilatausta tunnin kauppareissu viikossa hoitaisi saman asian) ja se on siinä. Muut lataukset sitten reissun päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo tosiaan riippuu todella paljon siitä missä pääsee latailemaan ja millainen ajoprofiili.

Taisi mennä ensimmäiset kolme viikkoa ilman kotilatausta ja kyllähän tuolla pärjäili kehä3n sisällä ilman mitään erillisiä synkkauksia latauksien ja kauppareissujen välillä. Noin 5km säteelle osuu sen verran hyvin laturia, että auton kapa tulee ensimmäisenä vastaan latailtaessa ja käytännössä kertaakaan ei olisi tarvinnut alle 100kW -latureille mennä. Todennäköisesti nyt ilman kotilatausta kyllä sähkiksen ottaisin. Mutta ilman mitään kokemuspohjaa ja ilman kotilatausta en olisi sähkistä uskaltanut alunperin tilata. Itsellä tulee noin 45tkm vuodessa, joista ehkä 1/3 pk-seudulla suhausta ja 2/3 pitkää matkaa pohjoiseen. Nyt kevään pohjalta noin kerran viikossa täytyy tökätä kotona auto yöksi lataukseen (joten vastaavasti ilman kotilatausta tunnin kauppareissu viikossa hoitaisi saman asian) ja se on siinä. Muut lataukset sitten reissun päällä.
Minä en ajatellut asennuttaa kotilatausta ollenkaan, kun en tarvitse autoa esim. työmatkoihin enkä muutenkaan aja pitkiä matkoja. Julkisilla latauspisteillä latailen sen mitä tarvitsen. Kysehän on juuri tuosta ajoprofiilista.
 
Ensimmäisen sähköauton kanssa pohdin kotilatausta. Vuokraloukko ja prosessi millä asiaa edistää pitkäkestoinen. Sen jälkeen kun auto oli pihassa totesin, että ihan turhaa. Omiin ajoihin riittää julkiset, löytyy 1,5km säteellä kymmenen eri vaihtoehtoa. Ja en aja säännöllisesti mitään päivittäistä matkaa.

Otetaan sitten se ikävin skenaario mitä polttoaineiden tankkaajat jankkaa. Auto pihassa akku tyhjänä ja aamulla reissuun lähtö. Vaihtoehto 1 lataukseen: auto hitaalle laturille illalla, kävele kotiin ja hae auto aamulla akku vähintään 50-70% latauksessa riippuen laturin tehosta ja oman kaapelin mallista mikäli laturissa ei ole kaapelia tarjolla. Vaihtoehto 2: Auto nopealle laturille illalla, käy kävelemässä maksimissaan 25min yhteen suuntaan ja palaa takaisin autolle. Aja auto kotiin ja akku on tällöin 70-80% varauksessa.
Toki tästä voi tehdä vaikeaa ja istua auton sisällä tuijottamassa tyhjyyteen.

Missään Ivalossa tai Utsjoella ei tällainen vaihtoehto toki toimi. Pohjoisessa vielä valitettavan kehno infra.
 
Ensimmäisen sähköauton kanssa pohdin kotilatausta. Vuokraloukko ja prosessi millä asiaa edistää pitkäkestoinen. Sen jälkeen kun auto oli pihassa totesin, että ihan turhaa. Omiin ajoihin riittää julkiset, löytyy 1,5km säteellä kymmenen eri vaihtoehtoa. Ja en aja säännöllisesti mitään päivittäistä matkaa.

Otetaan sitten se ikävin skenaario mitä polttoaineiden tankkaajat jankkaa. Auto pihassa akku tyhjänä ja aamulla reissuun lähtö. Vaihtoehto 1 lataukseen: auto hitaalle laturille illalla, kävele kotiin ja hae auto aamulla akku vähintään 50-70% latauksessa riippuen laturin tehosta ja oman kaapelin mallista mikäli laturissa ei ole kaapelia tarjolla. Vaihtoehto 2: Auto nopealle laturille illalla, käy kävelemässä maksimissaan 25min yhteen suuntaan ja palaa takaisin autolle. Aja auto kotiin ja akku on tällöin 70-80% varauksessa.
Toki tästä voi tehdä vaikeaa ja istua auton sisällä tuijottamassa tyhjyyteen.

Missään Ivalossa tai Utsjoella ei tällainen vaihtoehto toki toimi. Pohjoisessa vielä valitettavan kehno infra.
Meidän taloyhtiössä saisi vaihdattaa latausrasian omalla kustannuksella. Tosin pitäisi sitten vaihtaa vanha rasia takaisin, jos muuttaa pois. Minulla julkisiin latauspisteisiin matkaa 1 km, mutta todennäköisesti tulee ladattua kauppareissujen yhteydessä.
 
Meidän taloyhtiössä saisi vaihdattaa latausrasian omalla kustannuksella. Tosin pitäisi sitten vaihtaa vanha rasia takaisin, jos muuttaa pois. Minulla julkisiin latauspisteisiin matkaa 1 km, mutta todennäköisesti tulee ladattua kauppareissujen yhteydessä.

Jos sitä vaivattomuutta kaipaa niin sitten voisi pohtia. Näillä sähkön hinnoilla latauksesta kulut noin 5-7€. Saa aika kauan kuolettaa pelkkää 500€ asemaa+asennus+sähköt.
 
Jos sitä vaivattomuutta kaipaa niin sitten voisi pohtia. Näillä sähkön hinnoilla latauksesta kulut noin 5-7€. Saa aika kauan kuolettaa pelkkää 500€ asemaa+asennus+sähköt.
Aivan samaa ajattelin itsekin ja kun kerran kaupassa on jokatapauksessa käytävä niin samalla menee latauskin.
 
. Vaihtoehto 1 lataukseen: auto hitaalle laturille illalla, kävele kotiin ja hae auto aamulla akku vähintään 50-70% latauksessa riippuen laturin tehosta ja oman kaapelin mallista mikäli laturissa ei ole kaapelia tarjolla.
Eikö nuo julkiset hitaat laturikin yleensä ole 11 tai 22kw laitteita? Kyllähän tuollaisella latautuu suurinkin akku yön aikana 100% helposti.
 
Jos sitä vaivattomuutta kaipaa niin sitten voisi pohtia. Näillä sähkön hinnoilla latauksesta kulut noin 5-7€. Saa aika kauan kuolettaa pelkkää 500€ asemaa+asennus+sähköt.
Onko sinulla käytössä autopaikka missä sähkötolppa suko-pistokkeella? Meinaan, jotta eikös siitä saa etanalatausta jollain 10A -virralla otettua hätätapauksessa? Toki varmaan se rasia hyvä päivittää sellaiseen mikä kestää pitempää kuormitusta, mutta sehän nyt ei montaa kymppiä maksa. Toki taloyhtiöltä varmastit tarviit luvat jos meinaa rasiaa vaihdatella.
 
Meidän taloyhtiössä saisi vaihdattaa latausrasian omalla kustannuksella. Tosin pitäisi sitten vaihtaa vanha rasia takaisin, jos muuttaa pois. Minulla julkisiin latauspisteisiin matkaa 1 km, mutta todennäköisesti tulee ladattua kauppareissujen yhteydessä.

Meillä sai laittaa joko wanhan tilalle, tai viereen, ~500€ maksoi mittarillinen superchuko asennuksineen vanhan viereen. Jos sitten muuttaa tai tulee muita muutoksia, niin ei tartte kuin poistaa wanhan vierestä. Maksaa ehkä 50€ nappasta se ammattilaisen toimesta pois. Kerran vuoteen mittarilukema isännöitsijälle. Itse olen kokenut ihan näppäräksi varsinkin talvisaikaan, kun esilämmitystä joutuu käyttämään pakkasilla useammin. Pari kertaa viikossa kiinni laturissa yön yli. Myös ennen pidempää ajoa voi pistää sitten piripintaan. Nopeampaa laturia en itse ainakaan kotiin haikaile. Muutoin tulee kyllä hyödynnettyä myös julkisia kauppailujen yhteydessä. Toki nämä on niin yksilöllisiä juttuja, riippuen asuinsijainnista ja käytetystä autosta. Jos joka päivä tarvitsisi ajaa +100km töihiin ja takas, menisi aika vaikeaksi ilman nopeampaa 11kWh laturia, varsinkin talvisaikaan. Kannattaa miettiä se oma tarve, joillekkin voi riittää jopa pelkät julkiset, jos niitä on lähellä paljon ja eivät ole kalliita käyttää.
 
Eli siis Konassa on kaksi lämpöpumppua... Siihen on syynsä miksi Tesla rakensi octovalvehässäkän.
Ei siinä kyllä ole. Yksi kompressori siellä on joka pystyy tilanteen mukaan joko lämmittämään ohjaamoa ottamalla hukkalämpöä auton eri komponenteista sekä ulkoilmasta, tai sitten viilentämään ohjaamoa viemällä lämmön ulkoilmaan.

Ohessa valmistajan oma kuva komponenteista, siellä on peräkkäin ohjaamon lämmityskenno (punainen kuvassa) sekä viilennyskenno (mustana kuvassa, kun kuva ei esittele viilennysmoodia) ja molemmat on kytketty ihan samaan kompressoriin.

Large-41194-RecyclingMoreHeatHyundaiandKiaTurnUpEVEfficiencywithNewHeatPumpTechnology.jpg
 
Eikö nuo julkiset hitaat laturikin yleensä ole 11 tai 22kw laitteita? Kyllähän tuollaisella latautuu suurinkin akku yön aikana 100% helposti.
Minulla auton matkassa tullut piuha rajoittaa type2 latauksen 3.6kw eli nähtävästi vain yksi vaihe lataus. Toki nyky käsityksen mukaan olisi parasta latausta akulle noin hidas pitkässä juoksussa. Uusi johto kustantaa sen 300-500€
 
Onko sinulla käytössä autopaikka missä sähkötolppa suko-pistokkeella? Meinaan, jotta eikös siitä saa etanalatausta jollain 10A -virralla otettua hätätapauksessa? Toki varmaan se rasia hyvä päivittää sellaiseen mikä kestää pitempää kuormitusta, mutta sehän nyt ei montaa kymppiä maksa. Toki taloyhtiöltä varmastit tarviit luvat jos meinaa rasiaa vaihdatella.

Kaupungin vuokratalo. En uskalla edes miettiä millainen prosessi se olisi ja kustannukset itselle. Lähin julkinen type2 vajaan 300m päässä. Helpompi vaiva kävellä tuo matka silloin kun tarvitsee.
 
Kaupungin vuokratalo. En uskalla edes miettiä millainen prosessi se olisi ja kustannukset itselle. Lähin julkinen type2 vajaan 300m päässä. Helpompi vaiva kävellä tuo matka silloin kun tarvitsee.
Itse ainakin vaan kysyisin. Sehän on 100%:sesti viranomaisen mielivallasta kiinni, että miten suhtautuvat. Hyvällä tuurilla siellä on joku joka miettii että "hittolainen, tilataas parit lataustolpat tonne yhtiöön" miettimättä kustannuksia yhtään. Huonolla tuurilla joku loputtomasti jarruttava jarrumies.
 
Minulla auton matkassa tullut piuha rajoittaa type2 latauksen 3.6kw eli nähtävästi vain yksi vaihe lataus. Toki nyky käsityksen mukaan olisi parasta latausta akulle noin hidas pitkässä juoksussa. Uusi johto kustantaa sen 300-500€

Alle 300 euron saa helposti 3-vaiheisia Type2-kaapeleita. Suko- ja voimavirtakaapelit maksavat enemmän, kun niissä pitää olla sen latausaseman verran älyä mukana. Esimerkiksi:


Aliexpressistä ja vastaavista löytyy alle 200 euron. Tosin kannattaa varmistaa, että autossa on kolmivaihelataus. Jos autossa on yksivaihelataus, niin pitää olla 32A kykenevä kaapeli, että saa sen 7,4kW ja 3x16A kaapelilla saa vain 3,7kW. Ainakin joissain tuontiautoissa on ollut vähän epäselvyyttä kun vastaava malli Suomessa on ollut saatavilla vain kolmivaihelatauksella, mutta jossain muualla onkin yksivaiheisea.

Ja jos autoa pääsee valitsemaan, niin julkisten latausten varassa oleville suosittelen lämpimästi 22kW AC-lataukseen kykenevää autoa. Kotilatausta odotellessa Zoen latauksen sujuivat käytännössä ilman yhtään ylimääräistä vaivaa kauppakeskusten ja vastaavien asiointilatauksissa.
 
Minulla auton matkassa tullut piuha rajoittaa type2 latauksen 3.6kw eli nähtävästi vain yksi vaihe lataus. Toki nyky käsityksen mukaan olisi parasta latausta akulle noin hidas pitkässä juoksussa. Uusi johto kustantaa sen 300-500€

Siis auto ottaa vastaan 11kW AC, mutta mukana tullut yksivaihepiuha? Aika jännä kombo. Mutta eihän nuo kolmivaihe-16A -kaapelit maksa kuin alle 200e.

Itseä houkuttaisi jostain löytää tuollainen lyhyt parimetrinen kaapeli, jolloin tarvitsisi älyttömän pitkää, auton mukana tullutta piuhaa suoristella ja viritellä kohdalleen.
 
Teslalla laadukas 32A type 2 piuha 99e.
 
Minulla auton matkassa tullut piuha rajoittaa type2 latauksen 3.6kw eli nähtävästi vain yksi vaihe lataus. Toki nyky käsityksen mukaan olisi parasta latausta akulle noin hidas pitkässä juoksussa. Uusi johto kustantaa sen 300-500€

Nyt tässä on pakko olla joku virhe. Kyllä autoissa tulee aina mukana sellainen latauskaapeli, jolla voi hyödyntää auton laturin. Yhteys myyjään, jos mukaan on laitettu väärä kaapeli.

Mikä auto kyseessä? Eli olehan varma, että auto tukee 3-vaihe AC-latausta?
 
Nyt tässä on pakko olla joku virhe. Kyllä autoissa tulee aina mukana sellainen latauskaapeli, jolla voi hyödyntää auton laturin. Yhteys myyjään, jos mukaan on laitettu väärä kaapeli.

Mikä auto kyseessä? Eli olehan varma, että auto tukee 3-vaihe AC-latausta?
Tuo taitaa olla merkkikohtaista. Ainakin Huyndai Konassa, siinä isompiakkuisessa 64kWh tulee vakiovarusteena vain sukopistokkeeseen sopiva laturi, vaikka auton oma kiinteä laturi (AC) on 10,5kW 3-vaihe.

1654763381619.png
 
Latauskaapelilla tarkoitettaneen tässä siis Type2-Type2-kaapelia, jota käytetään julkisilla Type2-latauspisteillä. Ei siis tuota sukolaturia.
 
Latauskaapelilla tarkoitettaneen tässä siis Type2-Type2-kaapelia, jota käytetään julkisilla Type2-latauspisteillä. Ei siis tuota sukolaturia.
No sekään ei kuulu Huyndain vakiovarusteisiin. Ei kyllä ole koko varustelistalla valittavana lisävarusteenakaan, ainakaan Konassa,
 
Edes uusissa ja vielä vähemmän käytetyissä ei kannata olettaa, että kauppaan kuuluu minkäänlaista kaapelia. Useimmiten kuuluu, mutta aina ei. Sinänsä hyvä, koska tarpeet ovat erilaisia, mutta myyjien soisi varmistavan, että asiakkaalle jää kauppojen jälkeen käteen tarpeisiin sopivat kaapelit tai ainakin tietää että moiset pitää hankkia.
 
Sitten varmaan osaat kertoa miksi ns. "lämpöpumputtomasta" Konasta puuttuu konehuoneesta 1/6 tavarasta jos tekniikka kuitenkin sellaisenaan on jo olemassa?
Helposti. Tuon kannen alla on niitä tarvittavia venttiileitä joita lämpöpumppu tarvitsee toimiakseen. Ohessa kuva kannen alapuolella olevista komponenteista, muutama ventiili ja pikkuinen lämmönvaihdin suurimpina osina.

En sanonut että tekniikka sellaisenaan olisi olemassa, mutta samaa kompressoria käytetään sekä lämmitykseen että ilmastointiin.

venttiilit.png
 
Sitten varmaan osaat kertoa miksi ns. "lämpöpumputtomasta" Konasta puuttuu konehuoneesta 1/6 tavarasta jos tekniikka kuitenkin sellaisenaan on jo olemassa?


Ilman lämpöpumppua
katso liitettä 877421



Lämpöpumpun kanssa
katso liitettä 877422
Olisiko kuitenkin niin, että lämpöpumppu ja pelkkä ilmastointi ovat eri yksiköt, ja autossa on vain toinen niistä. Niissä voi toki olla samoja osia ja luultavasti onkin.
 
Tuo taitaa olla merkkikohtaista. Ainakin Huyndai Konassa, siinä isompiakkuisessa 64kWh tulee vakiovarusteena vain sukopistokkeeseen sopiva laturi, vaikka auton oma kiinteä laturi (AC) on 10,5kW 3-vaihe.

1654763381619.png
Mutta tässä kommentoidussa tapauksessa olisi täysin järjen ja logiikan vastaista laittaa mukaan 1-vaihekaapeli, jos autossa on 3-vaihelaturi. Kaapelihan jää täysin turhaksi kun asiakas joutuu ostamaan 3-vaihekaapelun erikseen.
 
Mutta tässä kommentoidussa tapauksessa olisi täysin järjen ja logiikan vastaista laittaa mukaan 1-vaihekaapeli, jos autossa on 3-vaihelaturi. Kaapelihan jää täysin turhaksi kun asiakas joutuu ostamaan 3-vaihekaapelun erikseen.
Näinhän se menee konassakin. Mukana tuollainen vaikka autossa 3-vaihelaturi. Kai se sitten osaa ladata yhdestäkin vaiheesta. Kohtuu pitkä latausaika vaan, 28h tyhjästä täyteen.

1654767370342.png
 
Näinhän se menee konassakin. Mukana tuollainen vaikka autossa 3-vaihelaturi. Kai se sitten osaa ladata yhdestäkin vaiheesta. Kohtuu pitkä latausaika vaan, 28h tyhjästä täyteen.

1654767370342.png

No ei. Tuota kuvan kaapelia tarvitaan silloin kun pitää ladata sukopistokkeesta, jos ei ole type-2 laturia saatavilla. Eli ei ole turha kaapeli.
 
No ei. Tuota kuvan kaapelia tarvitaan silloin kun pitää ladata sukopistokkeesta, jos ei ole type-2 laturia saatavilla. Eli ei ole turha kaapeli.
Eli " olisi täysin järjen ja logiikan vastaista laittaa mukaan 1-vaihekaapeli, jos autossa on 3-vaihelaturi. " ??

Konassa siis tulee vain tuo kotilaturi, ei mitään muuta. Eli ei voi hyödyntää auton laturin koko kapasiteettia mukana tulevalla laturilla. Eikä edes ladata noista type2 latureista kun niihin taidetaan aina vaatia oma piuha.


Kyllä autoissa tulee aina mukana sellainen latauskaapeli, jolla voi hyödyntää auton laturin. Yhteys myyjään, jos mukaan on laitettu väärä kaapeli.
Tulee kaapeli mukana, jolla voi ladata autoa. Se vain ilmeisesti tuppaa olemaan niin, että useimmiten joutuu hankkimaan parempaa kaapelia tilalle. Myyjään jos ottaa yhteyttä, niin varmaan kauppaa sieltä lisävarusteena jotain tuplahintaista latausjohtoa.
 
Ei ole mitään pakkoa hankkia mitään. Jos asentaa kotiin latausaseman kiinteällä piuhalla, niin ei sitä erillistä type2:sta tarvitse mihinkään.
 
Ei ole mitään pakkoa hankkia mitään. Jos asentaa kotiin latausaseman kiinteällä piuhalla, niin ei sitä erillistä type2:sta tarvitse mihinkään.
Hankintahan se kotilatausasemakin on :P
Type2 -piuhan hankkiminen ehkä vähän turhaa, paitsi jos sattuu niin että ei ole reissunpäällä teholatausasemia tarjolla (rikki, ei vapaana tms). Tai jos haluaa latailla ilmaista sähköä esim. Motonetin latureista. Esim. Oulun Ritaharjun motonetin pihalla näkyi olevan sellainen laiska 11kw type2 latauslaite johon pitäisi olla oma kaapeli.
 
Autossa tuli matkassa shuko pistokkeeseen sopiva kaapeli. Sitä tasan yhden kerran käyttänyt 10A teholla. Jotain 1.5kw lataili hotellin pihalla.
Ja tuo type 2 mistä puhuin käytetään myös nimeä mennekes. Myyjä sanoi että on vain reilun 3kw lataus sen kautta. Toki autossa on 11kw laturi minkä kokeilin saman tien ennen ostoa. Eli latausasema missä kaapeli kiinteästi antaa sen 11kw.

Tuo Teslan kaapeli on kyllä järki hintainen ja luultavasti jopa turvallisesti toimiva. Täytyy talven varalle pohtia sen hankkimista.
 
Ja tuo type 2 mistä puhuin käytetään myös nimeä mennekes. Myyjä sanoi että on vain reilun 3kw lataus sen kautta.

"Mennekes-latauskaapeli sähköautoille tarjoaa vaivattoman latauksen Type 2 -liitännällä varustetuille sähkö- ja hybridiautoille korkeintaan 4,6 kW latausteholla "

Eli yksivaiheinen, max 20A antaa tuon 4,6kW lataustehon.

 
Autossa tuli matkassa shuko pistokkeeseen sopiva kaapeli. Sitä tasan yhden kerran käyttänyt 10A teholla. Jotain 1.5kw lataili hotellin pihalla.
Ja tuo type 2 mistä puhuin käytetään myös nimeä mennekes. Myyjä sanoi että on vain reilun 3kw lataus sen kautta. Toki autossa on 11kw laturi minkä kokeilin saman tien ennen ostoa. Eli latausasema missä kaapeli kiinteästi antaa sen 11kw.

Tuo Teslan kaapeli on kyllä järki hintainen ja luultavasti jopa turvallisesti toimiva. Täytyy talven varalle pohtia sen hankkimista.
Mulla on loppuvuoden -21 Kona, eli merkattuna jo -22. Mukana tulleella suko-kaapelilla latailee tossa kotipihassa alimmillaankin 1,8kwh (8A). Yleensä käytän 10A, jolloin irtoaa jotain luokkaa 2,1. Muita vaihtoehtoja olisi ulkomuistista vielä 12A ja 14A, mutta itse olen rajoittanut sen tohon 10A. Näin ollen tulisiko parhaimmillaan sen 2,7kwh...? Joka tapauksessa, auto ei hyödynnä suko-latauksessa kuin yhtä vaihetta. Kolmevaihelataukseen tarvitaan type2 piuha, jolla irtoaa sen 10,5kwh.
 
Tuollainen suko-kaapeli on oikeastaan pieni latausasema, joka saa virtansa sukopistorasiasta, ja jossa on kiinteä Type2-kaapeli. Kaapelin ei tietekään tarvitse olla kuin yksivaiheinen, koska sukorasiasta ei muuta saa. Sellainen on tietenkin hyödyllistä olla, koska sukopistorasioita on kaikkialla, mutta järin nopeaa latausta ei moisesta saa.

Type2-kaapeleita (Mennekes-nimellä tai muulla) on sitten erilaisille virroille ja vaiheiden määrälle. Ne ovat halvempia kuin latausaseman sisältämät kaapelit, mutta ohuemmat tietenkin vielä halvempia ja toisaalta jos esimerkiksi plugari pystyy ottamaan vastaan vain 1x16A, turha sellaiseen on paksua 3x32A kaapelia hankkia kun 3,7kW tehoon kykynevä 1x16A kaapeli on halpa ja ohut. Type2-liitin tunnistaa kaapelin, joten auto ottaa virtaa vain sen verran mitä kaapeli pystyy välittämään, ellei joku muu komponentti viesti että pitäisi ottaa vielä pienempää virtaa. Ja tuo on syy, miksi tarvitaan Type2, eikä autoissa ole suko- ja/tai voimavirtaliityntää suoraan.
 
Hullut päivät e-2008:sta hieman ohi, mutta 19.5. tilaamallani e-208:lla oli jo tuotantopaikka valmiina. Autoon ei voinut lisätä mitään varusteita ja värejä oli valittavissa vain 3. Auton pitäisi valmistua jo huomenna. Eli pitäisi saada joskus heinäkuun aikana ajoon.
Saitko mitään lisätietoa kun valmistui? Joko on VIN tiedossa?
 
En vielä, kun myyjä palaa huomenna lomilta. Kuitenkin viimeisin tieto oli, että tuotantopaikka aikaistui viikolla siitä mikä oli alunperin. Tänään pitäisi tosiaan auton rullata linjastolta :) Mitä sinun autolle kuuluu?
Yhä odottelen tietoa, että saako kesäkuun tuotannosta. Pitäisi näinä päivinä tulla vahvistus. Olen myyjää pommitellut kaikenlaisilla viesteillä jo niin paljon tässä, että en kehtaa päivittäin kysyä, että no mitäs tänään kuuluu :)

Kyllä muuten noita latauspisteitä aukeaa kovaa tahtia, kun seuraa Latauskartan twitter-tiliä:

 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 079
Viestejä
4 574 775
Jäsenet
75 355
Uusin jäsen
Matti Häkkinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom