Ei kai ne ensimmäiset tule kuin vasta heinä-elokuussa?
Faceryhmän "Groupe PSA -sähköautot.." mukaan ensimmäiset luovutettu 20.5.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei kai ne ensimmäiset tule kuin vasta heinä-elokuussa?
Faceryhmän "Groupe PSA -sähköautot.." mukaan ensimmäiset luovutettu 20.5.
Jopas nyt, tarkoittaako tämä nyt että toimitukset on aikaistuneet koska myyjä sanoi että ensimmäinen Hullari erä tulisi tosiaan heinäkuussa aikaisintaan.
Tähän tietty vaikuttaa paljonko sitä ajoa tulee. Meillä kun etätöistä huolimatta viime vuonna tuli 32tkm mittariin. Jos sieltä kaupalta saa 50kw ja tuo etron vie 25-30kwh niin 160h saisi olla aktiivista latausta kaupassa, oikeasti ei niin suoraviivaista koska ei se akku aina ole tyhjä kun kauppaan osuu. Vaikka noin suoraan laskisi niin se tarkoittaisi yli 3h/viikko kaupassa lorvimista. 2 kertaa viikossa käydään kaupassa ja visiitit on n. 30-45min/kerta.Itse taas mietin, että kotipihan latausmahdollisuuden puuttuminen ei ole läheskään niin iso ongelma, kuin yleisesti puhutaan. Pari kertaa viikossa ainakin tulee käytyä isommassa marketissa mistä löytyy laturit, joten lataukset hoituisi helposti ostosten yhteydessä. Toki pidemmälle matkalle lähtiessä pitää vähän suunnitella, että akku on sitten täynnä reissuun lähtiessä, mutta jokapäiväisessä ajossa laturittomuus ei juuri haittaisi.
Nykyisen lataushybridin kanssa sähkön hyödyntäminen ajossa olisi kyllä aika minimaalista ilman omaa laturia, kun 2h latauksella saa sen 40km rangea kesäisin.
Tässä ehkä on ongelmana tuo yksi markkinoiden janoisimmista autoista. Jos ottaa sen 15kWh/100km kuluttavan niin sitten alkaa tuo latausaika riittämään. Toki kaupoille on myös tulossa tehokkaampia latureita eli sitäkin kautta ongelma voi ratketa. Onhan se kotilataus silti isosti elämää helpottava asia.Tähän tietty vaikuttaa paljonko sitä ajoa tulee. Meillä kun etätöistä huolimatta viime vuonna tuli 32tkm mittariin. Jos sieltä kaupalta saa 50kw ja tuo etron vie 25-30kwh niin 160h saisi olla aktiivista latausta kaupassa, oikeasti ei niin suoraviivaista koska ei se akku aina ole tyhjä kun kauppaan osuu. Vaikka noin suoraan laskisi niin se tarkoittaisi yli 3h/viikko kaupassa lorvimista. 2 kertaa viikossa käydään kaupassa ja visiitit on n. 30-45min/kerta.
Eli tämän takia itse mietin että olisi elämä aika "rankkaa" ilman kotilatausta.
Suurteholaturit lisääntyy vauhdilla ja valtaosasta paikkoja, joista löytyy 50kW laturi, löytyy myös 150kW. E-Tron taitaa kyetä ottamaan +100kW laturista ulos, joten aika paljon lyhyemmällä odottamisella selviää. Lisäksi niitä latureita tietysti löytyy todella monelta muultakin paikalta, joten ei ne latausmahdollisuudet kauppakäynteihin jää.Jos sieltä kaupalta saa 50kw ja tuo etron vie 25-30kwh niin 160h saisi olla aktiivista latausta kaupassa, oikeasti ei niin suoraviivaista koska ei se akku aina ole tyhjä kun kauppaan osuu.
Ei niin, enkä mielestäni niin väittänytkään. Vaan pohdin että mun mielestä kyllä sähköauton omistaminen ilman kotilatausmahdollisuutta olisi aika työlästä. Vielä hölmömpäähän se olisi erikseen ajaa laturille? Nyt sentään tilanteessa voisi yhdistää kaupassa käyntiä.Suurteholaturit lisääntyy vauhdilla ja valtaosasta paikkoja, joista löytyy 50kW laturi, löytyy myös 150kW. E-Tron taitaa kyetä ottamaan +100kW laturista ulos, joten aika paljon lyhyemmällä odottamisella selviää. Lisäksi niitä latureita tietysti löytyy todella monelta muultakin paikalta, joten ei ne latausmahdollisuudet kauppakäynteihin jää.
Meinasin siis, että monessa paikkaa, johon normaalistikin jättää auton (kaupungin parkkipaikat, ne kauppakeskukset, huoltikset, parkkihallit, hotellit...) on laturi. Eli ihan siinä normaalin elämän yhteydessä, mitään muuttamatta, saa auton helposti lataukseen monessa paikkaa.Ei niin, enkä mielestäni niin väittänytkään. Vaan pohdin että mun mielestä kyllä sähköauton omistaminen ilman kotilatausmahdollisuutta olisi aika työlästä. Vielä hölmömpäähän se olisi erikseen ajaa laturille? Nyt sentään tilanteessa voisi yhdistää kaupassa käyntiä.
Totta. Ajattelin omaa elämää missä ei tuollaisia mahdollisuuskia ole. Hevostalleille on 65km/suunta, tallilla ei latausmahdollisuutta. Mökille 108km, joka on veneranta, ei latausmahdollisuutta. Eli meidän kilsat tulee ehkä poikkeavasti kun ei ajella kadunvarteen latailemaan vaan paikkoihin joissa ei ole edes 1-vaiheista töpseliä saatavilla. Miedän yli 30tkm vuosiajoa tulee siis tasaisesti läpi vuoden. Yksi laskettelureissu/vuosi osunut, mutta muuten kilsat tulee koti-työ-kauppa-hepat-mökki välistä ajoa. Eli keskellä metsää vaikka pk-seudun vieressä asutaankinMeinasin siis, että monessa paikkaa, johon normaalistikin jättää auton (kaupungin parkkipaikat, ne kauppakeskukset, huoltikset, parkkihallit, hotellit...) on laturi. Eli ihan siinä normaalin elämän yhteydessä, mitään muuttamatta, saa auton helposti lataukseen monessa paikkaa.
Sähköauton omistaminen ilman kotilatausmahdollisuutta voi kyllä olla työlästä, jos asuu hieman syrjemmässä. Mutta ruuhkasuomessa alkaa latausmahdollisuuksia löytyä niin tiheästi, että se lataus onnistuu ilman erillisiä latausreissuja.
Tähän tietty vaikuttaa paljonko sitä ajoa tulee. Meillä kun etätöistä huolimatta viime vuonna tuli 32tkm mittariin. Jos sieltä kaupalta saa 50kw ja tuo etron vie 25-30kwh niin 160h saisi olla aktiivista latausta kaupassa, oikeasti ei niin suoraviivaista koska ei se akku aina ole tyhjä kun kauppaan osuu. Vaikka noin suoraan laskisi niin se tarkoittaisi yli 3h/viikko kaupassa lorvimista. 2 kertaa viikossa käydään kaupassa ja visiitit on n. 30-45min/kerta.
Eli tämän takia itse mietin että olisi elämä aika "rankkaa" ilman kotilatausta.
Minä en ajatellut asennuttaa kotilatausta ollenkaan, kun en tarvitse autoa esim. työmatkoihin enkä muutenkaan aja pitkiä matkoja. Julkisilla latauspisteillä latailen sen mitä tarvitsen. Kysehän on juuri tuosta ajoprofiilista.Tuo tosiaan riippuu todella paljon siitä missä pääsee latailemaan ja millainen ajoprofiili.
Taisi mennä ensimmäiset kolme viikkoa ilman kotilatausta ja kyllähän tuolla pärjäili kehä3n sisällä ilman mitään erillisiä synkkauksia latauksien ja kauppareissujen välillä. Noin 5km säteelle osuu sen verran hyvin laturia, että auton kapa tulee ensimmäisenä vastaan latailtaessa ja käytännössä kertaakaan ei olisi tarvinnut alle 100kW -latureille mennä. Todennäköisesti nyt ilman kotilatausta kyllä sähkiksen ottaisin. Mutta ilman mitään kokemuspohjaa ja ilman kotilatausta en olisi sähkistä uskaltanut alunperin tilata. Itsellä tulee noin 45tkm vuodessa, joista ehkä 1/3 pk-seudulla suhausta ja 2/3 pitkää matkaa pohjoiseen. Nyt kevään pohjalta noin kerran viikossa täytyy tökätä kotona auto yöksi lataukseen (joten vastaavasti ilman kotilatausta tunnin kauppareissu viikossa hoitaisi saman asian) ja se on siinä. Muut lataukset sitten reissun päällä.
Meidän taloyhtiössä saisi vaihdattaa latausrasian omalla kustannuksella. Tosin pitäisi sitten vaihtaa vanha rasia takaisin, jos muuttaa pois. Minulla julkisiin latauspisteisiin matkaa 1 km, mutta todennäköisesti tulee ladattua kauppareissujen yhteydessä.Ensimmäisen sähköauton kanssa pohdin kotilatausta. Vuokraloukko ja prosessi millä asiaa edistää pitkäkestoinen. Sen jälkeen kun auto oli pihassa totesin, että ihan turhaa. Omiin ajoihin riittää julkiset, löytyy 1,5km säteellä kymmenen eri vaihtoehtoa. Ja en aja säännöllisesti mitään päivittäistä matkaa.
Otetaan sitten se ikävin skenaario mitä polttoaineiden tankkaajat jankkaa. Auto pihassa akku tyhjänä ja aamulla reissuun lähtö. Vaihtoehto 1 lataukseen: auto hitaalle laturille illalla, kävele kotiin ja hae auto aamulla akku vähintään 50-70% latauksessa riippuen laturin tehosta ja oman kaapelin mallista mikäli laturissa ei ole kaapelia tarjolla. Vaihtoehto 2: Auto nopealle laturille illalla, käy kävelemässä maksimissaan 25min yhteen suuntaan ja palaa takaisin autolle. Aja auto kotiin ja akku on tällöin 70-80% varauksessa.
Toki tästä voi tehdä vaikeaa ja istua auton sisällä tuijottamassa tyhjyyteen.
Missään Ivalossa tai Utsjoella ei tällainen vaihtoehto toki toimi. Pohjoisessa vielä valitettavan kehno infra.
Meidän taloyhtiössä saisi vaihdattaa latausrasian omalla kustannuksella. Tosin pitäisi sitten vaihtaa vanha rasia takaisin, jos muuttaa pois. Minulla julkisiin latauspisteisiin matkaa 1 km, mutta todennäköisesti tulee ladattua kauppareissujen yhteydessä.
Aivan samaa ajattelin itsekin ja kun kerran kaupassa on jokatapauksessa käytävä niin samalla menee latauskin.Jos sitä vaivattomuutta kaipaa niin sitten voisi pohtia. Näillä sähkön hinnoilla latauksesta kulut noin 5-7€. Saa aika kauan kuolettaa pelkkää 500€ asemaa+asennus+sähköt.
Eikö nuo julkiset hitaat laturikin yleensä ole 11 tai 22kw laitteita? Kyllähän tuollaisella latautuu suurinkin akku yön aikana 100% helposti.. Vaihtoehto 1 lataukseen: auto hitaalle laturille illalla, kävele kotiin ja hae auto aamulla akku vähintään 50-70% latauksessa riippuen laturin tehosta ja oman kaapelin mallista mikäli laturissa ei ole kaapelia tarjolla.
Onko sinulla käytössä autopaikka missä sähkötolppa suko-pistokkeella? Meinaan, jotta eikös siitä saa etanalatausta jollain 10A -virralla otettua hätätapauksessa? Toki varmaan se rasia hyvä päivittää sellaiseen mikä kestää pitempää kuormitusta, mutta sehän nyt ei montaa kymppiä maksa. Toki taloyhtiöltä varmastit tarviit luvat jos meinaa rasiaa vaihdatella.Jos sitä vaivattomuutta kaipaa niin sitten voisi pohtia. Näillä sähkön hinnoilla latauksesta kulut noin 5-7€. Saa aika kauan kuolettaa pelkkää 500€ asemaa+asennus+sähköt.
Meidän taloyhtiössä saisi vaihdattaa latausrasian omalla kustannuksella. Tosin pitäisi sitten vaihtaa vanha rasia takaisin, jos muuttaa pois. Minulla julkisiin latauspisteisiin matkaa 1 km, mutta todennäköisesti tulee ladattua kauppareissujen yhteydessä.
Eli siis Konassa on kaksi lämpöpumppua... Siihen on syynsä miksi Tesla rakensi octovalvehässäkän.Ainakin Hyundai Konassa lämpöpumppu on erillinen yksikkö ja ei liity ilmastointiin mitenkään.
Ei siinä kyllä ole. Yksi kompressori siellä on joka pystyy tilanteen mukaan joko lämmittämään ohjaamoa ottamalla hukkalämpöä auton eri komponenteista sekä ulkoilmasta, tai sitten viilentämään ohjaamoa viemällä lämmön ulkoilmaan.Eli siis Konassa on kaksi lämpöpumppua... Siihen on syynsä miksi Tesla rakensi octovalvehässäkän.
Eli siis Konassa on kaksi lämpöpumppua... Siihen on syynsä miksi Tesla rakensi octovalvehässäkän.
Minulla auton matkassa tullut piuha rajoittaa type2 latauksen 3.6kw eli nähtävästi vain yksi vaihe lataus. Toki nyky käsityksen mukaan olisi parasta latausta akulle noin hidas pitkässä juoksussa. Uusi johto kustantaa sen 300-500€Eikö nuo julkiset hitaat laturikin yleensä ole 11 tai 22kw laitteita? Kyllähän tuollaisella latautuu suurinkin akku yön aikana 100% helposti.
Onko sinulla käytössä autopaikka missä sähkötolppa suko-pistokkeella? Meinaan, jotta eikös siitä saa etanalatausta jollain 10A -virralla otettua hätätapauksessa? Toki varmaan se rasia hyvä päivittää sellaiseen mikä kestää pitempää kuormitusta, mutta sehän nyt ei montaa kymppiä maksa. Toki taloyhtiöltä varmastit tarviit luvat jos meinaa rasiaa vaihdatella.
Itse ainakin vaan kysyisin. Sehän on 100%:sesti viranomaisen mielivallasta kiinni, että miten suhtautuvat. Hyvällä tuurilla siellä on joku joka miettii että "hittolainen, tilataas parit lataustolpat tonne yhtiöön" miettimättä kustannuksia yhtään. Huonolla tuurilla joku loputtomasti jarruttava jarrumies.Kaupungin vuokratalo. En uskalla edes miettiä millainen prosessi se olisi ja kustannukset itselle. Lähin julkinen type2 vajaan 300m päässä. Helpompi vaiva kävellä tuo matka silloin kun tarvitsee.
Minulla auton matkassa tullut piuha rajoittaa type2 latauksen 3.6kw eli nähtävästi vain yksi vaihe lataus. Toki nyky käsityksen mukaan olisi parasta latausta akulle noin hidas pitkässä juoksussa. Uusi johto kustantaa sen 300-500€
Minulla auton matkassa tullut piuha rajoittaa type2 latauksen 3.6kw eli nähtävästi vain yksi vaihe lataus. Toki nyky käsityksen mukaan olisi parasta latausta akulle noin hidas pitkässä juoksussa. Uusi johto kustantaa sen 300-500€
Minulla auton matkassa tullut piuha rajoittaa type2 latauksen 3.6kw eli nähtävästi vain yksi vaihe lataus. Toki nyky käsityksen mukaan olisi parasta latausta akulle noin hidas pitkässä juoksussa. Uusi johto kustantaa sen 300-500€
Tuo taitaa olla merkkikohtaista. Ainakin Huyndai Konassa, siinä isompiakkuisessa 64kWh tulee vakiovarusteena vain sukopistokkeeseen sopiva laturi, vaikka auton oma kiinteä laturi (AC) on 10,5kW 3-vaihe.Nyt tässä on pakko olla joku virhe. Kyllä autoissa tulee aina mukana sellainen latauskaapeli, jolla voi hyödyntää auton laturin. Yhteys myyjään, jos mukaan on laitettu väärä kaapeli.
Mikä auto kyseessä? Eli olehan varma, että auto tukee 3-vaihe AC-latausta?
No sekään ei kuulu Huyndain vakiovarusteisiin. Ei kyllä ole koko varustelistalla valittavana lisävarusteenakaan, ainakaan Konassa,Latauskaapelilla tarkoitettaneen tässä siis Type2-Type2-kaapelia, jota käytetään julkisilla Type2-latauspisteillä. Ei siis tuota sukolaturia.
Helposti. Tuon kannen alla on niitä tarvittavia venttiileitä joita lämpöpumppu tarvitsee toimiakseen. Ohessa kuva kannen alapuolella olevista komponenteista, muutama ventiili ja pikkuinen lämmönvaihdin suurimpina osina.Sitten varmaan osaat kertoa miksi ns. "lämpöpumputtomasta" Konasta puuttuu konehuoneesta 1/6 tavarasta jos tekniikka kuitenkin sellaisenaan on jo olemassa?
Olisiko kuitenkin niin, että lämpöpumppu ja pelkkä ilmastointi ovat eri yksiköt, ja autossa on vain toinen niistä. Niissä voi toki olla samoja osia ja luultavasti onkin.Sitten varmaan osaat kertoa miksi ns. "lämpöpumputtomasta" Konasta puuttuu konehuoneesta 1/6 tavarasta jos tekniikka kuitenkin sellaisenaan on jo olemassa?
Ilman lämpöpumppua
katso liitettä 877421
Lämpöpumpun kanssa
katso liitettä 877422
Mutta tässä kommentoidussa tapauksessa olisi täysin järjen ja logiikan vastaista laittaa mukaan 1-vaihekaapeli, jos autossa on 3-vaihelaturi. Kaapelihan jää täysin turhaksi kun asiakas joutuu ostamaan 3-vaihekaapelun erikseen.Tuo taitaa olla merkkikohtaista. Ainakin Huyndai Konassa, siinä isompiakkuisessa 64kWh tulee vakiovarusteena vain sukopistokkeeseen sopiva laturi, vaikka auton oma kiinteä laturi (AC) on 10,5kW 3-vaihe.
Näinhän se menee konassakin. Mukana tuollainen vaikka autossa 3-vaihelaturi. Kai se sitten osaa ladata yhdestäkin vaiheesta. Kohtuu pitkä latausaika vaan, 28h tyhjästä täyteen.Mutta tässä kommentoidussa tapauksessa olisi täysin järjen ja logiikan vastaista laittaa mukaan 1-vaihekaapeli, jos autossa on 3-vaihelaturi. Kaapelihan jää täysin turhaksi kun asiakas joutuu ostamaan 3-vaihekaapelun erikseen.
Näinhän se menee konassakin. Mukana tuollainen vaikka autossa 3-vaihelaturi. Kai se sitten osaa ladata yhdestäkin vaiheesta. Kohtuu pitkä latausaika vaan, 28h tyhjästä täyteen.
Eli " olisi täysin järjen ja logiikan vastaista laittaa mukaan 1-vaihekaapeli, jos autossa on 3-vaihelaturi. " ??No ei. Tuota kuvan kaapelia tarvitaan silloin kun pitää ladata sukopistokkeesta, jos ei ole type-2 laturia saatavilla. Eli ei ole turha kaapeli.
Tulee kaapeli mukana, jolla voi ladata autoa. Se vain ilmeisesti tuppaa olemaan niin, että useimmiten joutuu hankkimaan parempaa kaapelia tilalle. Myyjään jos ottaa yhteyttä, niin varmaan kauppaa sieltä lisävarusteena jotain tuplahintaista latausjohtoa.Kyllä autoissa tulee aina mukana sellainen latauskaapeli, jolla voi hyödyntää auton laturin. Yhteys myyjään, jos mukaan on laitettu väärä kaapeli.
Hankintahan se kotilatausasemakin onEi ole mitään pakkoa hankkia mitään. Jos asentaa kotiin latausaseman kiinteällä piuhalla, niin ei sitä erillistä type2:sta tarvitse mihinkään.
Ja tuo type 2 mistä puhuin käytetään myös nimeä mennekes. Myyjä sanoi että on vain reilun 3kw lataus sen kautta.
Mulla on loppuvuoden -21 Kona, eli merkattuna jo -22. Mukana tulleella suko-kaapelilla latailee tossa kotipihassa alimmillaankin 1,8kwh (8A). Yleensä käytän 10A, jolloin irtoaa jotain luokkaa 2,1. Muita vaihtoehtoja olisi ulkomuistista vielä 12A ja 14A, mutta itse olen rajoittanut sen tohon 10A. Näin ollen tulisiko parhaimmillaan sen 2,7kwh...? Joka tapauksessa, auto ei hyödynnä suko-latauksessa kuin yhtä vaihetta. Kolmevaihelataukseen tarvitaan type2 piuha, jolla irtoaa sen 10,5kwh.Autossa tuli matkassa shuko pistokkeeseen sopiva kaapeli. Sitä tasan yhden kerran käyttänyt 10A teholla. Jotain 1.5kw lataili hotellin pihalla.
Ja tuo type 2 mistä puhuin käytetään myös nimeä mennekes. Myyjä sanoi että on vain reilun 3kw lataus sen kautta. Toki autossa on 11kw laturi minkä kokeilin saman tien ennen ostoa. Eli latausasema missä kaapeli kiinteästi antaa sen 11kw.
Tuo Teslan kaapeli on kyllä järki hintainen ja luultavasti jopa turvallisesti toimiva. Täytyy talven varalle pohtia sen hankkimista.
Saitko mitään lisätietoa kun valmistui? Joko on VIN tiedossa?Hullut päivät e-2008:sta hieman ohi, mutta 19.5. tilaamallani e-208:lla oli jo tuotantopaikka valmiina. Autoon ei voinut lisätä mitään varusteita ja värejä oli valittavissa vain 3. Auton pitäisi valmistua jo huomenna. Eli pitäisi saada joskus heinäkuun aikana ajoon.
En vielä, kun myyjä palaa huomenna lomilta. Kuitenkin viimeisin tieto oli, että tuotantopaikka aikaistui viikolla siitä mikä oli alunperin. Tänään pitäisi tosiaan auton rullata linjastolta Mitä sinun autolle kuuluu?Saitko mitään lisätietoa kun valmistui? Joko on VIN tiedossa?
Yhä odottelen tietoa, että saako kesäkuun tuotannosta. Pitäisi näinä päivinä tulla vahvistus. Olen myyjää pommitellut kaikenlaisilla viesteillä jo niin paljon tässä, että en kehtaa päivittäin kysyä, että no mitäs tänään kuuluuEn vielä, kun myyjä palaa huomenna lomilta. Kuitenkin viimeisin tieto oli, että tuotantopaikka aikaistui viikolla siitä mikä oli alunperin. Tänään pitäisi tosiaan auton rullata linjastolta Mitä sinun autolle kuuluu?