Yleistä keskustelua sähköautoista

Tekniikan Maailma testasi "keskiluokan" sähköautoja uudessa numerossa. Loppuarvosanat:
Volkswagen ID.3 Pro Performance 58 kWh tech 8,6
Mercedes-Benz EQA 250 8,5
Hyundai Kona Style 64 kWh 8,0
Citroen e-C4 Shine 50 kWh 7,9
 
Tekniikan Maailma testasi "keskiluokan" sähköautoja uudessa numerossa. Loppuarvosanat:
Volkswagen ID.3 Pro Performance 58 kWh tech 8,6
Mercedes-Benz EQA 250 8,5
Hyundai Kona Style 64 kWh 8,0
Citroen e-C4 Shine 50 kWh 7,9
1624454014631.png
 
Sulla piti olla ne lainausmerkit siinä "testasi" ympärillä :think: Oliko tuossa id.3:ssa parempi penkki, muuten hyvin hankala ymmärtää ysiä ajoasennosta. Tavaratilan ysi on myös vähähn wtf.

e: Ja käytettävyydestä tietty 7:kin on ihan liikaa...
 
Ilmeisesti tuossa Id.3:n mallissa ei ole ergo activen istuimia ainakaan vakiona, jolloin täytyy kyllä kovasti ihmetellä arvosanaa.
 
Tekniikan Maailma testasi "keskiluokan" sähköautoja uudessa numerossa. Loppuarvosanat:
Volkswagen ID.3 Pro Performance 58 kWh tech 8,6
Mercedes-Benz EQA 250 8,5
Hyundai Kona Style 64 kWh 8,0
Citroen e-C4 Shine 50 kWh 7,9

Huvitti kun alle 50k€ sähköautotesti ja ei ollut Tesla m3 sr+ mukana. Menetti kyllä uskottavuuden omissa silmissäni.
 
Huvitti kun alle 50k€ sähköautotesti ja ei ollut Tesla m3 sr+ mukana. Menetti kyllä uskottavuuden omissa silmissäni.

Ja jos se olisi saanut arvosanan sanotaan 7,8 niin olisiko silloinkin mennyt uskottavuus? Kuulostaa vähän siltä että olisi ainoastaan yksi oikea lopputulos ja kaikesta muusta inistäisiin. Ei TM:n vertailuissa ikinä ole kaikkia mahdollisia malleja, mutta M3 oli kyllä erikseen ilmeisesti samassa numerossa.
 
Huvitti kun alle 50k€ sähköautotesti ja ei ollut Tesla m3 sr+ mukana. Menetti kyllä uskottavuuden omissa silmissäni.
Ehkä pitäisi ensin tietää miksi sitä ei ollut. Eli oliko pyydetty maahantuojalta, muttei saatu vai ei vaan haluttu ottaa mukaan.
 
TM:llä on samaan ainaan Model 3 60kkm kestotestissä, 44kkm ajettuna, ja jos se olisi tähän testiinkin ympätty niin joku olisi itkenyt siitä miksi Tesla on kaikissa testeissä. Ei näissä polarisoivissa asioissa lehdillä ole voitettavaa, kun jollekin tulee aina paha mieli, joko väärä voitti, oikeaa ei edes testattu tai ainakin testattiin väärin
 
Ja eikös tuo Tesla 3 ollut talvitestissä justii vai muistanko väärin? Sehän nyt kuitenkin rupeaa olemaan vanha malli ja tuossa testattiin uusia.
 
Huvitti kun alle 50k€ sähköautotesti ja ei ollut Tesla m3 sr+ mukana. Menetti kyllä uskottavuuden omissa silmissäni.

Selkeästi C-segmentin ja alle 50k sähköautojen testi. Ei siellä ole id nelostakaan tai enyaqia, vaikka ne saa alle 50 tonnin. ID 3 on siis pärjännyt omassa luokassaan.
 
Nyt hiljalleen kun noita sähköautoja alkaa tulla enemmän ja enemmän, on varmaan ihan luonnollista, ettei Teslakaan jokaiseen testiin mahdu. Ehkäpä tämän testin autoissa ainakin paneelit on kohdillaan.
 
Eikä ollut Nissan e-NV200 pakettiautoakaan. Muut autot oli pykälällä pienempää luokkaa, miksi mukaan olisi pitänyt ottaa tietyn merkin tietty malli, joka on eri luokasta?

Koska Teslan fabosivuilla pahoitettiin mieli ja haukuttiin lehti, siksi. Oikeastihan tuohon joukkoon ei omasta mielestäni kanssa M3 kuulu, mutta kun koko automerkillä on vain ne neljä mallia, niin helppoahan sitä on huudella.
 
Koska Teslan fabosivuilla pahoitettiin mieli ja haukuttiin lehti, siksi. Oikeastihan tuohon joukkoon ei omasta mielestäni kanssa M3 kuulu, mutta kun koko automerkillä on vain ne neljä mallia, niin helppoahan sitä on huudella.
Nojaa, testattu pienehköjä hatchbackeja/crossovereita, niin kyllä se sedan on vähän outo siellä samassa testijoukossa.

Sähköautojen tarjonta alkaa lajeta sen verran, että ei tarvitse enää testata kaikkia malleja vain sen takia, että ne ovat sähköisiä, vaan voi keskittyä perinteisiin autoluokkien sisäisiin vertailuihin.

Ei hatchback-golffiakaan yleensä suoraan vertailla 3:sarjan BMW:hen autolehdissä.
 
En tiedä onko tuota autoluokkien kokovertailu enää täysin järkevää tehdä samalla tavalla kuin polttomoottorivehkeissä. Akun koko on yksi hyvin merkittävä muuttuja lisää yhtälöön. Esim. onko tuo arvostelu ihan reilu, jos sitikka saa 7:n matkasta pienemmän akkunsa takia, mutta samasta syystä maksaa 5-10 k€ vähemmän? Pitäisi olla joku kWh/€ kriteerikin mukana näissä uusissa vertailuissa. Toki ongelma pikku hiljaa poistuu, kun kohta toivottavasti ei enää tarvitse ensin speksata mihin auton täytyy (matkallisesti yms.) pystyä ja vasta sitten voi valita mikä koko- ja hintaluokka tulee kyseeseen.
 
En tiedä onko tuota autoluokkien kokovertailu enää täysin järkevää tehdä samalla tavalla kuin polttomoottorivehkeissä. Akun koko on yksi hyvin merkittävä muuttuja lisää yhtälöön. Esim. onko tuo arvostelu ihan reilu, jos sitikka saa 7:n matkasta pienemmän akkunsa takia, mutta samasta syystä maksaa 5-10 k€ vähemmän? Pitäisi olla joku kWh/€ kriteerikin mukana näissä uusissa vertailuissa. Toki ongelma pikku hiljaa poistuu, kun kohta toivottavasti ei enää tarvitse ensin speksata mihin auton täytyy (matkallisesti yms.) pystyä ja vasta sitten voi valita mikä koko- ja hintaluokka tulee kyseeseen.
Toikin on vähän niin ja tässä, kun Citroen tosiaan sai toimintamatkasta 7 pistettä ja Mersu 9, mutta samaan aikaan käyttökuluista sai 9 ja Mersu 7, niin ne loput erot kokonaisarvosanasta muodostuu tasatilanteen jälkeen muista ominaisuuksista

E: tohon Citikan arvosanaan tuli myös rankkua siitä ettei jäljellä olevaan rangeen voinut luottaa siinä kuin muissa autoissa, vaan oli enempi stetsonista, eikä koko arvosanan mataluus siis pelkästä matalemmasta ajomatkasta tullut
 
Viimeksi muokattu:
Minun mielestä auton ostossa tehdään kaksi päävalintaa. Ne ovat: 1. auton hankintaan käyttevä rahamäärä ja 2. auton käyttötapa.

Siinä mielessä nuo Tekniikan Maailman vertailut tyyppillinen valinta että autot ovat samalla käyttövoimalla, samaa korimallia ja jotakuinkin saman hintaisia on perinteisesti vastannut hyvin tyypillisen auton hankkijan tarpeita. Talvitestit ja muut teematestit ovat kyllä poikenneet tuosta 1. ja 2. tavasta mutta niissä on ollut aivan eri funktio.
 
  • Tykkää
Reactions: Hzz
Toikin on vähän niin ja tässä, kun Citroen tosiaan sai toimintamatkasta 7 pistettä ja Mersu 9, mutta samaan aikaan käyttökuluista sai 9 ja Mersu 7, niin ne loput erot kokonaisarvosanasta muodostuu tasatilanteen jälkeen muista ominaisuuksista

E: tohon Citikan arvosanaan tuli myös rankkua siitä ettei jäljellä olevaan rangeen voinut luottaa siinä kuin muissa autoissa, vaan oli enempi stetsonista, eikä koko arvosanan mataluus siis pelkästä matalemmasta ajomatkasta tullut
En ole juttua nähnyt, niin hankala arvioida. Onko käyttökulussa mukana jotenkin myös hankintahinta? On tuossa myös sitä, että Sitikasta otetaan kallein malli ja mersusta hinnat alkaen, joka sopii rajaan. En ole rinnakkain vertaillut varusteita, mutta äkkiseltään sitikasta varmaan olis 5 k€ saanut vielä pois vertailukelpoisen varustuksen säilyttäen. Ts. sitikan oikea sarja olis ollut enemmän 30-40 k€ autot vaikka "alle 50 k€" sarjaankin sopii. Kertoo ehkä enemmän, että ei sitä valikoimaa niin kovasti ole. Varmaan on kerjätty vaan joku malli jokaiselta konsortioilta testattavaksi.

Minun mielestä auton ostossa tehdään kaksi päävalintaa. Ne ovat: 1. auton hankintaan käyttevä rahamäärä ja 2. auton käyttötapa.
Ei tämä toimi (vielä) sähköllä, kun valinnan 1 mukaan monesti ei ole saatavissa valintaan 2 sopivaa peliä. Reaalimaailmassa toki looginen seuraus ristiriidasta on siirtää katse polttomoottoripuolelle, mutta jos huomio TM:n vertailun ennakko-oletuksen siitä, että sähköautoa ollaan ostamassa, niin tällöin järkevämpää olisi muodostaa artikkeli ja vertailu "näin paljon täytyy maksaa, että saat ominaisuuden x" pohjalta. Range ja vetokoukku varmaan helpoimmat "kriittiset" palikat, joita joihinkin ei edes rahalla saa. Perustason erot ovat vielä ihan liian suuria, että TM:n perinteisessä vertailussa olisi suurtakaan tolkkua - Jos niissä nyt yleensäkään on, TM ei puolueettomuusvertailussa ole viime aikoina ihan pärjännyt.
 
On tuossa myös sitä, että Sitikasta otetaan kallein malli ja mersusta hinnat alkaen, joka sopii rajaan. En ole rinnakkain vertaillut varusteita, mutta äkkiseltään sitikasta varmaan olis 5 k€ saanut vielä pois vertailukelpoisen varustuksen säilyttäen. Ts. sitikan oikea sarja olis ollut enemmän 30-40 k€ autot vaikka "alle 50 k€" sarjaankin sopii.
Vaikea tasapainoilla laillisuuden rajamailla kun jo kerran saanut keltaisen kortin Teknarin juttujen liian laajasta jaosta, mutta vähän pakko avata syvempää.
Citikan malli siis 50kWh Shine varustetasolla, ja perusauton hinnaksi ilmoitetaan 40016, vertailuauton 41 349, Mersusta EQA 250 ilman tarkennuksia, perushinta 49 970, koeajoauton hintaa 56 780, eli Johtotähteä on kyllä varusteltu reippaasti enempi Sitikkaan. verrattuna, toki varusteissakin on Mersulisää. Vertailun vuoksi VW ID.3 oli Pro Performance Tech, perusmalli 48 359 ja koeajossa 49 072, Konasta Style 64kWh ja perushinta 47 390, koeajoauto 48 493, eli reilusti eniten lisävarusteltu tuo Mersu on
 
Vaikea tasapainoilla laillisuuden rajamailla kun jo kerran saanut keltaisen kortin Teknarin juttujen liian laajasta jaosta, mutta vähän pakko avata syvempää.
Citikan malli siis 50kWh Shine varustetasolla, ja perusauton hinnaksi ilmoitetaan 40016, vertailuauton 41 349, Mersusta EQA 250 ilman tarkennuksia, perushinta 49 970, koeajoauton hintaa 56 780, eli Johtotähteä on kyllä varusteltu reippaasti enempi Sitikkaan. verrattuna, toki varusteissakin on Mersulisää. Vertailun vuoksi VW ID.3 oli Pro Performance Tech, perusmalli 48 359 ja koeajossa 49 072, Konasta Style 64kWh ja perushinta 47 390, koeajoauto 48 493, eli reilusti eniten lisävarusteltu tuo Mersu on
Alle 50 k€ auto ei olekaan alle 50 k€ auto :think: Eihän tuossa vertailussa kyllä ole yhtään mitään järkeä, taattua TM-laatua.
 
Alle 50 k€ auto ei olekaan alle 50 k€ auto :think: Eihän tuossa vertailussa kyllä ole yhtään mitään järkeä, taattua TM-laatua.
Kaikista malleista on tarjolla hankintatukirajan alle menevä malli, nyt pitäisi jaksaa lukea kaikki 20 sivua jotta selviäisi mitä lisävarusteita Mersussa on, ja mikä merkitys sillä on arvostelukohtiin, siihen en osaa sanoa suoraan mitään. Mutta perus-voimalinjan siihen hintaan ainakin saa, ja siitähän tämä keskustelu alkoi
 
En ole juttua nähnyt, niin hankala arvioida. Onko käyttökulussa mukana jotenkin myös hankintahinta? On tuossa myös sitä, että Sitikasta otetaan kallein malli ja mersusta hinnat alkaen, joka sopii rajaan. En ole rinnakkain vertaillut varusteita, mutta äkkiseltään sitikasta varmaan olis 5 k€ saanut vielä pois vertailukelpoisen varustuksen säilyttäen.

Alle 50 k€ auto ei olekaan alle 50 k€ auto :think: Eihän tuossa vertailussa kyllä ole yhtään mitään järkeä, taattua TM-laatua.

Kannattaa nyt lukea noi TM:n arvostelut kuitenkin ennen kuin menee arvioimaan. Lähtökohtaisesti jo aina menneisyydestäkin, TM pyytää maahantuojalta auton joka sopisi heidän testiprofiiliin ja maahantuoja sitten päättää mitä sinne lähettää esim. varustuksen puolesta.

Vastaavasti TM usein ilmoittaa ettei auto näillä varusteilla olisi vertailukelpoinen, joten he arvostelevat auton aivan kuin siinä ei olisi kyseisiä lisävarusteita. Esimerkiksi jos autossa on lisävarusteena lämmitettävät penkit, mutta vertailuhinnassa ei, niin auto ei saa pisteitä lämmitettävistä penkeistä.

Maahantuojilla nyt ei vaan aina ole kaikkia varusteluvaihtoehtoja koeajoautoina, tämän takia testeissä joudutaan aina hieman kikkailemaan. Kyllä ne syyt ja perusteet on kuitenkin aika hyvin niissä perinteisesti ollut avattuna, oli itse loppuarvostelusta mitä tahansa mieltä. Tuskinpa monikaan arvosteleva lehti avoimempaan ja parempaan pystyy (ainakaan itse en ole lukenut paremmin perusteltuja ratkaisuja, vaikka eri mieltä olisinkin).
 
Alle 50 k€ auto ei olekaan alle 50 k€ auto :think: Eihän tuossa vertailussa kyllä ole yhtään mitään järkeä, taattua TM-laatua.
Se että mersussa on jotain lisävarusteita, ei kyllä vaikuta yhtään mitenkään yhtään mihinkään.
Ne jätetään huomiotta arvostelussa vai oletko monesti vaikka tm talvitestistä saanut lukea miten ikävän kylmät nahkapenkit on kun on sellainen sinne toimitettu? En minäkään.
 
No en tiedä mitän mersussa oli ruksittu, mutta jos esim. sisustus ja penkit ovat erit, niin aika hankala niitä huonompia on silloin (näkemättä/kokematta) arvioida. Ihan höpö höpö juttuja etteikö lisävarusteet vaikuttaisi siihen arvosteluun vaikka miten "otettaisiin huomioon ettei kuulu vertailuun". Hyvinkin keinotekoinen asettelu pistää mukaan auto, joka just ja just lisävarusteetta mahtuu tuohon rajaan. Noh, jokainen saa tehdä omat johtopäätöksensä.

e: Kuten aiemmin kirjoitin, niin reilumpaa olisi ollut pistää joku €/kWh yms. mittari tuohon ja rehellisesti arvostella autot niillä varusteilla mitä on. Joidenkin kuvitteellisten "hinnat alkaen" versioiden sijaan.
 
Pitkän kaavan vertailujen ja tarjouspyyntöjen jälkeen päädyin lopulta tilaamaan Kia EV6:n.
Mikä malli lähti tilaukseen? Oliko sattumalta puhetta GT:n aikataulusta? On vähän herätelty toiveita että Ioniq 5 N julkaistaisiin samalla voimalinjalla, mutta sen toimitukset lienee sitten vielä kauempana tulevaisuudessa.
 
Tämä ei välttämättä koske tätä arvostelua, en ole sitä lukenut:
Onhan tuo ihan tyypillistä, että on "väärä" auto mukana vertailussa ja kerrotaan miten se ei vaikuta arvosteluihin.
Hupaisasti kuitenkin auton ajettavuutta saatetaan kehua, kun se ylimääräinen säätyvä alusta mukautuu kivasti sorateille ja baanoille. Tai miten voimalinja liikuttaa autoa tasaisesti, vaikka moottori on väärä. Tai kalliimpi sisusta vaikuttaa penkkeihin tai viihtyvyyteen. Tai eri ilmastointilaite jää mainitsematta.

Uskokoon ken tahtoo.
 
Eiköhän mopoautot vastaavan tyylisillä korvaudu pikkuhiljaa. Niillähän ei kummoisia turvallisuus tai muitakaan vaatimuksia ole.
 
Mikä malli lähti tilaukseen? Oliko sattumalta puhetta GT:n aikataulusta? On vähän herätelty toiveita että Ioniq 5 N julkaistaisiin samalla voimalinjalla, mutta sen toimitukset lienee sitten vielä kauempana tulevaisuudessa.

Kaupat tein GT-Line -mallista. Mitä olen lukenut ulkomaankielisistä lähteistä liittyen toimitusaikatauluihin, niin GT-tehomallin toimitus saattaa mennä hyvinkin vuoden päähän tai ainakin seuraavalle vuodelle johtuen puolijohdepulasta sekä mahdollisesti myös muista tekijöistä. Perus- ja GT-Line -mallin autoja saattaa ilmaantua Euroopan markkinoille jo syyskuussa (ensimmäisenä ehkä Espanja).
 
Eroaa se 200 kg + Enyaqiin mahtuu helposti 200 kg edestä enemmän ihmisiä ja tavaraa.

Joka tapauksessa 265 hp neliveto maksaa vain 3k enemmän kuin 204 hp takaveto, joten en näe kerta kaikkiaan mitään järkeä ottaa sitä takavetoa.

Lisäksi 8.5s alkaa olla nykymittapuulla jo aika surkea, varsinkin sähköautojen kesken. Perusautoista Ioniq 5 AWD, KIA EV6 AWD ja halvin Model 3 menee himpun yli 5 sekuntiin ja 400-heppaiset (kuten Polestar 2 ja TM3LR) vähän alle viiteen.
Pääsisi edes suurin osa autoilijoista kiihdytyskaistalta 0-100km/h alle 30s. Tuossa työmatkoja kaverin kyydillä alkaen mallin sähköautolla missä tuo kuuluisa 0-100km/h liki 13s. Eipä sillä edes motarilla kiihdyttäessä ole jalkoihin jäänyt, kun takana tulijoille jää hetkessä sellainen 50-100m matka kirittävää.
 
Eroaa se 200 kg + Enyaqiin mahtuu helposti 200 kg edestä enemmän ihmisiä ja tavaraa.

Joka tapauksessa 265 hp neliveto maksaa vain 3k enemmän kuin 204 hp takaveto, joten en näe kerta kaikkiaan mitään järkeä ottaa sitä takavetoa.

Lisäksi 8.5s alkaa olla nykymittapuulla jo aika surkea, varsinkin sähköautojen kesken. Perusautoista Ioniq 5 AWD, KIA EV6 AWD ja halvin Model 3 menee himpun yli 5 sekuntiin ja 400-heppaiset (kuten Polestar 2 ja TM3LR) vähän alle viiteen.
Lopeta :facepalm:

Yaris hybrid niin 90% autoista tulee liikenteessä perä edellä vastaan ja Land cruiserin kanssa 99% autoista tulee perä edellä vastaan kun pitäisi kiihdyttää

5k€ voi sitten hommata sen prätkän mikä menee 3s 0-100km/h jos se lukema noin tärkeä on
 
Mutta ei siltikään takakaiuttimia? Parhaassakin varustelutasossa äänentoisto on luokkaa surkeanpuoleinen, mm. subbari puuttuu. Sitten lisäksi "design"-hipaisukytkimet, sekavahko UI ja ämpärimuovit ovissa, niin en ainakaan itse innostunut vetämään ostohousuja jalkaan.

Maksaisin kyllä sen 50 €/kk enemmän Enyaqista milloin tahansa, tosin en tiedä minkä akku- ja varustelutason mahdat siihen hintaan saada? Tuollaisen reilusti yli 2-tonnisen möykyn liikkutteluun tarvitaan ihan vähintään se 265 hv versio, mutta mieluummin 305 hp RS.

Kaiuttimista ei tietoa, lapset takapenkillä pitää tarpeeksi ääntä sieltä suunnalta joten EVVK. Hipaisukytkimiä parissa koeajossa en käyttänyt lainkaan kun ainoa mihin tarvitsee on lämpötilan säätö ja se oli jo valmiina sopiva.

Jonneilut jätän muualle kuin yleiseen liikenteeseen, joten en näe mitään syytä sijoittaa euroakaan tehokkaampaan versioon kun perusmalli kiihtyy siihen viiteenkymppiin hyvinkin nopeasti. Enyaqista saa sen 60 kWh version ja siihen päälle se ainoa pakollinen varuste eli adaptiivinen vakkari. Pikkaisen lyhyempää rangea myös kertovat Enyaqille. Myös vw:n tarjoama 500 euron latauslahjakortti K-lataukseen kiinnostelee.
 
5k€ voi sitten hommata sen prätkän mikä menee 3s 0-100km/h jos se lukema noin tärkeä on
Jaaha, taas se prätkä. Mulla on ollut CBF 1000 enkä osta enää toista prätkää Suomen ilmastossa. Ja vaikka ostaisinkin, niin ei sillä lähdetä mökkireissuja tekemään, kun kahden hengen kamat mahtuu juuri ja juuri tähän Model 3:een.

Nopea auto sen sijaan on mukava ja hauska ajaa syyskuun sadekelilläkin. Ja nyt kun niistä reilummista hevosvoimista ei joudu maksamaan 50% autoveroa päästöjen takia, niin miksi ostaa jokin hidas tuhnu.

M3SR+ on juuri ja juuri riittävän nopea että sillä ajaminen on hauskaa, mutta nilkka on suorana aika usein. Seuraavaan autoon täytyy saada sekuntti pois kiihtyvyydestä.
 
Hipaisukytkimiä parissa koeajossa en käyttänyt lainkaan kun ainoa mihin tarvitsee on lämpötilan säätö ja se oli jo valmiina sopiva.
Hmm? Vakkarin säädöt ja äänenvoimakkuus oli ainakin niissä ratin epämääräisissä hipaisukytkimissä vielä viime vuonna, kun kävin koeajamassa.
 
Oli ratin napeissa myös se haptinen palautekin? Ei koeajoilla tullut mitään ongelmia niiden kanssa, tiedä sitten pidemmän päälle.
 
Lisäksi 8.5s alkaa olla nykymittapuulla jo aika surkea, varsinkin sähköautojen kesken.
Jos tuo aika ei riitä Suomessa liikenteeseen niin silloin vika on ratin ja penkin välissä. ID4 ja Enyaq kohderyhmässä varmaan harvalla on kriteerinä ostaa hauska ja nopea auto vaan siellä haetaan turvallista ja käytännöllistä perheautoa. Ne räppäämiset jollain Tesla 3 kokoluokan autolla on ihan eri kohderyhmässä.
 
Kannattaa ajaa se ID4 ja kokeilla miltä se 8,5s tuntuu vs 6s. Ero on iso ja tuo 8,5s on hitaampi kuin perus diesel.
 
Jaaha, taas se prätkä. Mulla on ollut CBF 1000 enkä osta enää toista prätkää Suomen ilmastossa. Ja vaikka ostaisinkin, niin ei sillä lähdetä mökkireissuja tekemään, kun kahden hengen kamat mahtuu juuri ja juuri tähän Model 3:een.

Nopea auto sen sijaan on mukava ja hauska ajaa syyskuun sadekelilläkin. Ja nyt kun niistä reilummista hevosvoimista ei joudu maksamaan 50% autoveroa päästöjen takia, niin miksi ostaa jokin hidas tuhnu.

M3SR+ on juuri ja juuri riittävän nopea että sillä ajaminen on hauskaa, mutta nilkka on suorana aika usein. Seuraavaan autoon täytyy saada sekuntti pois kiihtyvyydestä.
Jaa nää olikin näitä Tesla miehiä taas :rolleyes: Hiljainen auto on mukava ajaa. Ja ehkä sellainen joka ei vuoda vettä tiivisteistä siellä syyskeleillä.
 
Jos tuo aika ei riitä Suomessa liikenteeseen niin silloin vika on ratin ja penkin välissä. ID4 ja Enyaq kohderyhmässä varmaan harvalla on kriteerinä ostaa hauska ja nopea auto vaan siellä haetaan turvallista ja käytännöllistä perheautoa. Ne räppäämiset jollain Tesla 3 kokoluokan autolla on ihan eri kohderyhmässä.
En ymmärrä ihmisiä, jotka varta vasten maksimoivat arjen harmauden ja tylsyyden ostamalla mahdollisimman mitäänsanomattoman, halvan ja hitaan perhevankkurin. Sen tulee tietysti olla Skoda, VW tai Toyota, ettei naapuri tule kateelliseksi. Lisävarusteista on vain haittaa ja kiihtyvyys on pelottavaa. Kulutuslukemia seurataan excelissä ja niistä toki voi kehuskella naapurille, että miten taloudellisen auton on nyt onnistunutkaan hankkimaan.

"Performance SUV" on kuuma kategoria ilmeisesti sitten kaikilla muilla markkinoilla paitsi Suomessa. Lähes kaikki autovalmistajat kun ovat kyseisiä malleja jatkuvasti julkaisseet, niin sähkäreinä kuin dinoina. Eikä niitä julkaistaisi, jos kysyntää ei olisi. Ja miksipä ei olisi, koska esim. Model Y Performance tai Polestar 2 AWD on oikein hyviä arkiautoja mutta samalla hauskoja ajaa.
 
Kannattaa ajaa se ID4 ja kokeilla miltä se 8,5s tuntuu vs 6s. Ero on iso ja tuo 8,5s on hitaampi kuin perus diesel.
Mulla on ollut ~4s Mustang, ~5s Bemari ja joku päälle 14s Hyundai sekä kaikkea muuta siitä väliltä. Kaikilla olen päässyt perille ja pysynyt liikennevirran mukana ilman ongelmia eikä ikinä ole ollut auton kiihtyvyydestä kiinni, että olisin tullut myöhässä perille. Toki autojen kiihtyvyydessä on eroja mutta se on ihan paskapuhetta, jos muka 8,5s kiihtyvyys ei Suomeen riitä, jossa muutenkin nopeudet on kaikkialla niin alhaiset, ettei niitä tehoja juurikaan tarvitse käyttää. Jo 80 heppaisella Miillä tulee nopeusrajoitukset vastaan nopeammin kuin mitä auton kiihtyvyys mahdollistaisi. Jos taas autolla haluaa räpätä niin se kannattaa tehdä normaalin liikenteen ulkopuolella esimerkiksi radalla.
 
Mulla on ollut ~4s Mustang, ~5s Bemari ja joku päälle 14s Hyundai sekä kaikkea muuta siitä väliltä. Kaikilla olen päässyt perille ja pysynyt liikennevirran mukana ilman ongelmia eikä ikinä ole ollut auton kiihtyvyydestä kiinni, että olisin tullut myöhässä perille. Toki autojen kiihtyvyydessä on eroja mutta se on ihan paskapuhetta, jos muka 8,5s kiihtyvyys ei Suomeen riitä, jossa muutenkin nopeudet on kaikkialla niin alhaiset, ettei niitä tehoja juurikaan tarvitse käyttää. Jo 80 heppaisella Miillä tulee nopeusrajoitukset vastaan nopeammin kuin mitä auton kiihtyvyys mahdollistaisi. Jos taas autolla haluaa räpätä niin se kannattaa tehdä normaalin liikenteen ulkopuolella esimerkiksi radalla.
Kyllä se on mukavaa päästä liikennevirran mukaan motarilla kuin kinutella sinne 120km/h ja samalla aiheuttaen vaaratilanteita.
 
eikä ikinä ole ollut auton kiihtyvyydestä kiinni, että olisin tullut myöhässä perille.
Kukaan ei ole sellaista väittänytkään.

mutta se on ihan paskapuhetta, jos muka 8,5s kiihtyvyys ei Suomeen riitä
Kukaan ei ole väittänyt, etteikö riittäisi. Lopeta nyt ne olkiukot.

Jos taas autolla haluaa räpätä niin se kannattaa tehdä normaalin liikenteen ulkopuolella esimerkiksi radalla.
Mitä tarkoittaa räppääminen?
 
En ymmärrä ihmisiä, jotka varta vasten maksimoivat arjen harmauden ja tylsyyden ostamalla mahdollisimman mitäänsanomattoman, halvan ja hitaan perhevankkurin. Sen tulee tietysti olla Skoda, VW tai Toyota, ettei naapuri tule kateelliseksi. Lisävarusteista on vain haittaa ja kiihtyvyys on pelottavaa. Kulutuslukemia seurataan excelissä ja niistä toki voi kehuskella naapurille, että miten taloudellisen auton on nyt onnistunutkaan hankkimaan.
Ihan samoin voi ihmetellä miksi joku maksaa 50-70ke jostain Teslan Model 3:sta, joka on autona lähempänä leluautoa ja laadultaan Ladaa, kun ainoana mittarina on se kiihtyvyys. Ihmisillä on erilaisia prioriteettejä eri vaiheessa elämää eikä kaikille se nopeus merkkaa yhtään mitään. Sinulla on täysi oikeus ihmetellä miksi joku valitsee hitaan Volkkarin, mutta ei se silti ole mikään yleinen mielipide jota kaikkien pitäisi noudattaa. Samoin itse ihmettelen miksi joku ostaa M3:n kun siihen ei saa edes kunnollista maalia tai suoria peltejä eikä 4 hengen tavarat mahdu autoon reissulle kunnon vetokoukusta puhumattakaan. Silti nämä on vain omia ihmettelyjä.
 
Ihan samoin voi ihmetellä miksi joku maksaa 50-70ke jostain Teslan Model 3:sta, joka on autona lähempänä leluautoa ja laadultaan Ladaa, kun ainoana mittarina on se kiihtyvyys. Ihmisillä on erilaisia prioriteettejä eri vaiheessa elämää eikä kaikille se nopeus merkkaa yhtään mitään. Sinulla on täysi oikeus ihmetellä miksi joku valitsee hitaan Volkkarin, mutta ei se silti ole mikään yleinen mielipide jota kaikkien pitäisi noudattaa. Samoin itse ihmettelen miksi joku ostaa M3:n kun siihen ei saa edes kunnollista maalia tai suoria peltejä eikä 4 hengen tavarat mahdu autoon reissulle kunnon vetokoukusta puhumattakaan. Silti nämä on vain omia ihmettelyjä.
Kannattaa tsekkaa auto uudestaan nyt faceliftin jälkeen.
 
Kyllä se on mukavaa päästä liikennevirran mukaan motarilla kuin kinutella sinne 120km/h ja samalla aiheuttaen vaaratilanteita.
En tiedä miten itse ajat, mutta ei ole itsellä ikinä ollut ongelmia Suomessa liittyä liikennevirran mukaan motarille millään autolla. Täällä kiihdytyskaistat on niin pitkiä, että nopeuden saa vaikka kuinka hitaalla autolla kelatuksi ennen kaistan vaihtoa. On tosiaan kuskissa vikaa, jos tulee vaaratilanteita motarille liittymisessä 8,5s kiihtyvällä autolla. Suosittelen silloin lisäharjoitusta suljetulla radalla tai autokoulun käyntiä uudestaan.
 
En tiedä miten itse ajat, mutta ei ole itsellä ikinä ollut ongelmia Suomessa liittyä liikennevirran mukaan motarille millään autolla. Täällä kiihdytyskaistat on niin pitkiä, että nopeuden saa vaikka kuinka hitaalla autolla kelatuksi ennen kaistan vaihtoa. On tosiaan kuskissa vikaa, jos tulee vaaratilanteita motarille liittymisessä 8,5s kiihtyvällä autolla. Suosittelen silloin lisäharjoitusta suljetulla radalla tai autokoulun käyntiä uudestaan.
Ai pitkät kiihdytyskaistat? Pk seutu on koko ajan remontissa ja niitä ole laisinkaan siellä aina.

Ja pahimpaan sumaan kun aamulla menee niin siellä on porukkaa ajamassa 80 kiihdytyskaistalla.

Kannattaa käydä kokeilemassa tuo ID4 kiihdytyskaistalla ja sen jälkeen 2.0l diesel niin esim huomaa.
 
En ymmärrä ihmisiä, jotka varta vasten maksimoivat arjen harmauden ja tylsyyden ostamalla mahdollisimman mitäänsanomattoman, halvan ja hitaan perhevankkurin. Sen tulee tietysti olla Skoda, VW tai Toyota, ettei naapuri tule kateelliseksi. Lisävarusteista on vain haittaa ja kiihtyvyys on pelottavaa. Kulutuslukemia seurataan excelissä ja niistä toki voi kehuskella naapurille, että miten taloudellisen auton on nyt onnistunutkaan hankkimaan.

"Performance SUV" on kuuma kategoria ilmeisesti sitten kaikilla muilla markkinoilla paitsi Suomessa. Lähes kaikki autovalmistajat kun ovat kyseisiä malleja jatkuvasti julkaisseet, niin sähkäreinä kuin dinoina. Eikä niitä julkaistaisi, jos kysyntää ei olisi. Ja miksipä ei olisi, koska esim. Model Y Performance tai Polestar 2 AWD on oikein hyviä arkiautoja mutta samalla hauskoja ajaa.

Se että sinä et ymmärrä miksi joku tekee asioita eri tavalla ja perusteilla kuin sinä ei varmastikaan tarkoita sitä että ne tekisivät ne väärin.

Näitä tavallisia autoja ostavat ihmiset eivät varmasti pidä mitään exceleitä kulutuksesta koska heitä ei voisi vähempää kiinnostaa kunhan auto kulkee ja hyvitysarvo pysyy hyvänä. Kalliin erikoismallin osto on taloudellisesti typerää ja niiden hankinnalla ei ole mitään tekemistä keskimääräisen ostajan autovalinnan kanssa. Monet ihmiset käyttävät varmasti vaikka sen 500 eur kuussa omaan asuntoon jossa vietetään 10-kertaisesti aikaa verrattuna autoon, etenkin näinä aikoina.

Mutta kaikki saa ostaa ihan minkä auton mikä hyvältä tuntuu / on mahdollista. Ja on hölmöä ja epäkypsää kritisoida toisten valintoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom