Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tekniikan Maailma testasi "keskiluokan" sähköautoja uudessa numerossa. Loppuarvosanat:
Volkswagen ID.3 Pro Performance 58 kWh tech 8,6
Mercedes-Benz EQA 250 8,5
Hyundai Kona Style 64 kWh 8,0
Citroen e-C4 Shine 50 kWh 7,9
Sulla piti olla ne lainausmerkit siinä "testasi" ympärillä Oliko tuossa id.3:ssa parempi penkki, muuten hyvin hankala ymmärtää ysiä ajoasennosta. Tavaratilan ysi on myös vähähn wtf.
e: Ja käytettävyydestä tietty 7:kin on ihan liikaa...
Tekniikan Maailma testasi "keskiluokan" sähköautoja uudessa numerossa. Loppuarvosanat:
Volkswagen ID.3 Pro Performance 58 kWh tech 8,6
Mercedes-Benz EQA 250 8,5
Hyundai Kona Style 64 kWh 8,0
Citroen e-C4 Shine 50 kWh 7,9
Huvitti kun alle 50k€ sähköautotesti ja ei ollut Tesla m3 sr+ mukana. Menetti kyllä uskottavuuden omissa silmissäni.
Ehkä pitäisi ensin tietää miksi sitä ei ollut. Eli oliko pyydetty maahantuojalta, muttei saatu vai ei vaan haluttu ottaa mukaan.Huvitti kun alle 50k€ sähköautotesti ja ei ollut Tesla m3 sr+ mukana. Menetti kyllä uskottavuuden omissa silmissäni.
Huvitti kun alle 50k€ sähköautotesti ja ei ollut Tesla m3 sr+ mukana. Menetti kyllä uskottavuuden omissa silmissäni.
Eikä ollut Nissan e-NV200 pakettiautoakaan. Muut autot oli pykälällä pienempää luokkaa, miksi mukaan olisi pitänyt ottaa tietyn merkin tietty malli, joka on eri luokasta?Huvitti kun alle 50k€ sähköautotesti ja ei ollut Tesla m3 sr+ mukana. Menetti kyllä uskottavuuden omissa silmissäni.
Eikä ollut Nissan e-NV200 pakettiautoakaan. Muut autot oli pykälällä pienempää luokkaa, miksi mukaan olisi pitänyt ottaa tietyn merkin tietty malli, joka on eri luokasta?
Nojaa, testattu pienehköjä hatchbackeja/crossovereita, niin kyllä se sedan on vähän outo siellä samassa testijoukossa.Koska Teslan fabosivuilla pahoitettiin mieli ja haukuttiin lehti, siksi. Oikeastihan tuohon joukkoon ei omasta mielestäni kanssa M3 kuulu, mutta kun koko automerkillä on vain ne neljä mallia, niin helppoahan sitä on huudella.
Toikin on vähän niin ja tässä, kun Citroen tosiaan sai toimintamatkasta 7 pistettä ja Mersu 9, mutta samaan aikaan käyttökuluista sai 9 ja Mersu 7, niin ne loput erot kokonaisarvosanasta muodostuu tasatilanteen jälkeen muista ominaisuuksistaEn tiedä onko tuota autoluokkien kokovertailu enää täysin järkevää tehdä samalla tavalla kuin polttomoottorivehkeissä. Akun koko on yksi hyvin merkittävä muuttuja lisää yhtälöön. Esim. onko tuo arvostelu ihan reilu, jos sitikka saa 7:n matkasta pienemmän akkunsa takia, mutta samasta syystä maksaa 5-10 k€ vähemmän? Pitäisi olla joku kWh/€ kriteerikin mukana näissä uusissa vertailuissa. Toki ongelma pikku hiljaa poistuu, kun kohta toivottavasti ei enää tarvitse ensin speksata mihin auton täytyy (matkallisesti yms.) pystyä ja vasta sitten voi valita mikä koko- ja hintaluokka tulee kyseeseen.
En ole juttua nähnyt, niin hankala arvioida. Onko käyttökulussa mukana jotenkin myös hankintahinta? On tuossa myös sitä, että Sitikasta otetaan kallein malli ja mersusta hinnat alkaen, joka sopii rajaan. En ole rinnakkain vertaillut varusteita, mutta äkkiseltään sitikasta varmaan olis 5 k€ saanut vielä pois vertailukelpoisen varustuksen säilyttäen. Ts. sitikan oikea sarja olis ollut enemmän 30-40 k€ autot vaikka "alle 50 k€" sarjaankin sopii. Kertoo ehkä enemmän, että ei sitä valikoimaa niin kovasti ole. Varmaan on kerjätty vaan joku malli jokaiselta konsortioilta testattavaksi.Toikin on vähän niin ja tässä, kun Citroen tosiaan sai toimintamatkasta 7 pistettä ja Mersu 9, mutta samaan aikaan käyttökuluista sai 9 ja Mersu 7, niin ne loput erot kokonaisarvosanasta muodostuu tasatilanteen jälkeen muista ominaisuuksista
E: tohon Citikan arvosanaan tuli myös rankkua siitä ettei jäljellä olevaan rangeen voinut luottaa siinä kuin muissa autoissa, vaan oli enempi stetsonista, eikä koko arvosanan mataluus siis pelkästä matalemmasta ajomatkasta tullut
Ei tämä toimi (vielä) sähköllä, kun valinnan 1 mukaan monesti ei ole saatavissa valintaan 2 sopivaa peliä. Reaalimaailmassa toki looginen seuraus ristiriidasta on siirtää katse polttomoottoripuolelle, mutta jos huomio TM:n vertailun ennakko-oletuksen siitä, että sähköautoa ollaan ostamassa, niin tällöin järkevämpää olisi muodostaa artikkeli ja vertailu "näin paljon täytyy maksaa, että saat ominaisuuden x" pohjalta. Range ja vetokoukku varmaan helpoimmat "kriittiset" palikat, joita joihinkin ei edes rahalla saa. Perustason erot ovat vielä ihan liian suuria, että TM:n perinteisessä vertailussa olisi suurtakaan tolkkua - Jos niissä nyt yleensäkään on, TM ei puolueettomuusvertailussa ole viime aikoina ihan pärjännyt.Minun mielestä auton ostossa tehdään kaksi päävalintaa. Ne ovat: 1. auton hankintaan käyttevä rahamäärä ja 2. auton käyttötapa.
Vaikea tasapainoilla laillisuuden rajamailla kun jo kerran saanut keltaisen kortin Teknarin juttujen liian laajasta jaosta, mutta vähän pakko avata syvempää.On tuossa myös sitä, että Sitikasta otetaan kallein malli ja mersusta hinnat alkaen, joka sopii rajaan. En ole rinnakkain vertaillut varusteita, mutta äkkiseltään sitikasta varmaan olis 5 k€ saanut vielä pois vertailukelpoisen varustuksen säilyttäen. Ts. sitikan oikea sarja olis ollut enemmän 30-40 k€ autot vaikka "alle 50 k€" sarjaankin sopii.
Alle 50 k€ auto ei olekaan alle 50 k€ auto Eihän tuossa vertailussa kyllä ole yhtään mitään järkeä, taattua TM-laatua.Vaikea tasapainoilla laillisuuden rajamailla kun jo kerran saanut keltaisen kortin Teknarin juttujen liian laajasta jaosta, mutta vähän pakko avata syvempää.
Citikan malli siis 50kWh Shine varustetasolla, ja perusauton hinnaksi ilmoitetaan 40016, vertailuauton 41 349, Mersusta EQA 250 ilman tarkennuksia, perushinta 49 970, koeajoauton hintaa 56 780, eli Johtotähteä on kyllä varusteltu reippaasti enempi Sitikkaan. verrattuna, toki varusteissakin on Mersulisää. Vertailun vuoksi VW ID.3 oli Pro Performance Tech, perusmalli 48 359 ja koeajossa 49 072, Konasta Style 64kWh ja perushinta 47 390, koeajoauto 48 493, eli reilusti eniten lisävarusteltu tuo Mersu on
Kaikista malleista on tarjolla hankintatukirajan alle menevä malli, nyt pitäisi jaksaa lukea kaikki 20 sivua jotta selviäisi mitä lisävarusteita Mersussa on, ja mikä merkitys sillä on arvostelukohtiin, siihen en osaa sanoa suoraan mitään. Mutta perus-voimalinjan siihen hintaan ainakin saa, ja siitähän tämä keskustelu alkoiAlle 50 k€ auto ei olekaan alle 50 k€ auto Eihän tuossa vertailussa kyllä ole yhtään mitään järkeä, taattua TM-laatua.
En ole juttua nähnyt, niin hankala arvioida. Onko käyttökulussa mukana jotenkin myös hankintahinta? On tuossa myös sitä, että Sitikasta otetaan kallein malli ja mersusta hinnat alkaen, joka sopii rajaan. En ole rinnakkain vertaillut varusteita, mutta äkkiseltään sitikasta varmaan olis 5 k€ saanut vielä pois vertailukelpoisen varustuksen säilyttäen.
Alle 50 k€ auto ei olekaan alle 50 k€ auto Eihän tuossa vertailussa kyllä ole yhtään mitään järkeä, taattua TM-laatua.
Se että mersussa on jotain lisävarusteita, ei kyllä vaikuta yhtään mitenkään yhtään mihinkään.Alle 50 k€ auto ei olekaan alle 50 k€ auto Eihän tuossa vertailussa kyllä ole yhtään mitään järkeä, taattua TM-laatua.
Mikä malli lähti tilaukseen? Oliko sattumalta puhetta GT:n aikataulusta? On vähän herätelty toiveita että Ioniq 5 N julkaistaisiin samalla voimalinjalla, mutta sen toimitukset lienee sitten vielä kauempana tulevaisuudessa.Pitkän kaavan vertailujen ja tarjouspyyntöjen jälkeen päädyin lopulta tilaamaan Kia EV6:n.
Mikä malli lähti tilaukseen? Oliko sattumalta puhetta GT:n aikataulusta? On vähän herätelty toiveita että Ioniq 5 N julkaistaisiin samalla voimalinjalla, mutta sen toimitukset lienee sitten vielä kauempana tulevaisuudessa.
Pääsisi edes suurin osa autoilijoista kiihdytyskaistalta 0-100km/h alle 30s. Tuossa työmatkoja kaverin kyydillä alkaen mallin sähköautolla missä tuo kuuluisa 0-100km/h liki 13s. Eipä sillä edes motarilla kiihdyttäessä ole jalkoihin jäänyt, kun takana tulijoille jää hetkessä sellainen 50-100m matka kirittävää.Eroaa se 200 kg + Enyaqiin mahtuu helposti 200 kg edestä enemmän ihmisiä ja tavaraa.
Joka tapauksessa 265 hp neliveto maksaa vain 3k enemmän kuin 204 hp takaveto, joten en näe kerta kaikkiaan mitään järkeä ottaa sitä takavetoa.
Lisäksi 8.5s alkaa olla nykymittapuulla jo aika surkea, varsinkin sähköautojen kesken. Perusautoista Ioniq 5 AWD, KIA EV6 AWD ja halvin Model 3 menee himpun yli 5 sekuntiin ja 400-heppaiset (kuten Polestar 2 ja TM3LR) vähän alle viiteen.
LopetaEroaa se 200 kg + Enyaqiin mahtuu helposti 200 kg edestä enemmän ihmisiä ja tavaraa.
Joka tapauksessa 265 hp neliveto maksaa vain 3k enemmän kuin 204 hp takaveto, joten en näe kerta kaikkiaan mitään järkeä ottaa sitä takavetoa.
Lisäksi 8.5s alkaa olla nykymittapuulla jo aika surkea, varsinkin sähköautojen kesken. Perusautoista Ioniq 5 AWD, KIA EV6 AWD ja halvin Model 3 menee himpun yli 5 sekuntiin ja 400-heppaiset (kuten Polestar 2 ja TM3LR) vähän alle viiteen.
Mutta ei siltikään takakaiuttimia? Parhaassakin varustelutasossa äänentoisto on luokkaa surkeanpuoleinen, mm. subbari puuttuu. Sitten lisäksi "design"-hipaisukytkimet, sekavahko UI ja ämpärimuovit ovissa, niin en ainakaan itse innostunut vetämään ostohousuja jalkaan.
Maksaisin kyllä sen 50 €/kk enemmän Enyaqista milloin tahansa, tosin en tiedä minkä akku- ja varustelutason mahdat siihen hintaan saada? Tuollaisen reilusti yli 2-tonnisen möykyn liikkutteluun tarvitaan ihan vähintään se 265 hv versio, mutta mieluummin 305 hp RS.
Jaaha, taas se prätkä. Mulla on ollut CBF 1000 enkä osta enää toista prätkää Suomen ilmastossa. Ja vaikka ostaisinkin, niin ei sillä lähdetä mökkireissuja tekemään, kun kahden hengen kamat mahtuu juuri ja juuri tähän Model 3:een.5k€ voi sitten hommata sen prätkän mikä menee 3s 0-100km/h jos se lukema noin tärkeä on
Hmm? Vakkarin säädöt ja äänenvoimakkuus oli ainakin niissä ratin epämääräisissä hipaisukytkimissä vielä viime vuonna, kun kävin koeajamassa.Hipaisukytkimiä parissa koeajossa en käyttänyt lainkaan kun ainoa mihin tarvitsee on lämpötilan säätö ja se oli jo valmiina sopiva.
Jos tuo aika ei riitä Suomessa liikenteeseen niin silloin vika on ratin ja penkin välissä. ID4 ja Enyaq kohderyhmässä varmaan harvalla on kriteerinä ostaa hauska ja nopea auto vaan siellä haetaan turvallista ja käytännöllistä perheautoa. Ne räppäämiset jollain Tesla 3 kokoluokan autolla on ihan eri kohderyhmässä.Lisäksi 8.5s alkaa olla nykymittapuulla jo aika surkea, varsinkin sähköautojen kesken.
Jaa nää olikin näitä Tesla miehiä taas Hiljainen auto on mukava ajaa. Ja ehkä sellainen joka ei vuoda vettä tiivisteistä siellä syyskeleillä.Jaaha, taas se prätkä. Mulla on ollut CBF 1000 enkä osta enää toista prätkää Suomen ilmastossa. Ja vaikka ostaisinkin, niin ei sillä lähdetä mökkireissuja tekemään, kun kahden hengen kamat mahtuu juuri ja juuri tähän Model 3:een.
Nopea auto sen sijaan on mukava ja hauska ajaa syyskuun sadekelilläkin. Ja nyt kun niistä reilummista hevosvoimista ei joudu maksamaan 50% autoveroa päästöjen takia, niin miksi ostaa jokin hidas tuhnu.
M3SR+ on juuri ja juuri riittävän nopea että sillä ajaminen on hauskaa, mutta nilkka on suorana aika usein. Seuraavaan autoon täytyy saada sekuntti pois kiihtyvyydestä.
On Teslan laatu parantunut vuodessa aika paljon.Jaa nää olikin näitä Tesla miehiä taas Hiljainen auto on mukava ajaa. Ja ehkä sellainen joka ei vuoda vettä tiivisteistä siellä syyskeleillä.
En ymmärrä ihmisiä, jotka varta vasten maksimoivat arjen harmauden ja tylsyyden ostamalla mahdollisimman mitäänsanomattoman, halvan ja hitaan perhevankkurin. Sen tulee tietysti olla Skoda, VW tai Toyota, ettei naapuri tule kateelliseksi. Lisävarusteista on vain haittaa ja kiihtyvyys on pelottavaa. Kulutuslukemia seurataan excelissä ja niistä toki voi kehuskella naapurille, että miten taloudellisen auton on nyt onnistunutkaan hankkimaan.Jos tuo aika ei riitä Suomessa liikenteeseen niin silloin vika on ratin ja penkin välissä. ID4 ja Enyaq kohderyhmässä varmaan harvalla on kriteerinä ostaa hauska ja nopea auto vaan siellä haetaan turvallista ja käytännöllistä perheautoa. Ne räppäämiset jollain Tesla 3 kokoluokan autolla on ihan eri kohderyhmässä.
Mulla on ollut ~4s Mustang, ~5s Bemari ja joku päälle 14s Hyundai sekä kaikkea muuta siitä väliltä. Kaikilla olen päässyt perille ja pysynyt liikennevirran mukana ilman ongelmia eikä ikinä ole ollut auton kiihtyvyydestä kiinni, että olisin tullut myöhässä perille. Toki autojen kiihtyvyydessä on eroja mutta se on ihan paskapuhetta, jos muka 8,5s kiihtyvyys ei Suomeen riitä, jossa muutenkin nopeudet on kaikkialla niin alhaiset, ettei niitä tehoja juurikaan tarvitse käyttää. Jo 80 heppaisella Miillä tulee nopeusrajoitukset vastaan nopeammin kuin mitä auton kiihtyvyys mahdollistaisi. Jos taas autolla haluaa räpätä niin se kannattaa tehdä normaalin liikenteen ulkopuolella esimerkiksi radalla.Kannattaa ajaa se ID4 ja kokeilla miltä se 8,5s tuntuu vs 6s. Ero on iso ja tuo 8,5s on hitaampi kuin perus diesel.
Kyllä se on mukavaa päästä liikennevirran mukaan motarilla kuin kinutella sinne 120km/h ja samalla aiheuttaen vaaratilanteita.Mulla on ollut ~4s Mustang, ~5s Bemari ja joku päälle 14s Hyundai sekä kaikkea muuta siitä väliltä. Kaikilla olen päässyt perille ja pysynyt liikennevirran mukana ilman ongelmia eikä ikinä ole ollut auton kiihtyvyydestä kiinni, että olisin tullut myöhässä perille. Toki autojen kiihtyvyydessä on eroja mutta se on ihan paskapuhetta, jos muka 8,5s kiihtyvyys ei Suomeen riitä, jossa muutenkin nopeudet on kaikkialla niin alhaiset, ettei niitä tehoja juurikaan tarvitse käyttää. Jo 80 heppaisella Miillä tulee nopeusrajoitukset vastaan nopeammin kuin mitä auton kiihtyvyys mahdollistaisi. Jos taas autolla haluaa räpätä niin se kannattaa tehdä normaalin liikenteen ulkopuolella esimerkiksi radalla.
Kukaan ei ole sellaista väittänytkään.eikä ikinä ole ollut auton kiihtyvyydestä kiinni, että olisin tullut myöhässä perille.
Kukaan ei ole väittänyt, etteikö riittäisi. Lopeta nyt ne olkiukot.mutta se on ihan paskapuhetta, jos muka 8,5s kiihtyvyys ei Suomeen riitä
Mitä tarkoittaa räppääminen?Jos taas autolla haluaa räpätä niin se kannattaa tehdä normaalin liikenteen ulkopuolella esimerkiksi radalla.
Ihan samoin voi ihmetellä miksi joku maksaa 50-70ke jostain Teslan Model 3:sta, joka on autona lähempänä leluautoa ja laadultaan Ladaa, kun ainoana mittarina on se kiihtyvyys. Ihmisillä on erilaisia prioriteettejä eri vaiheessa elämää eikä kaikille se nopeus merkkaa yhtään mitään. Sinulla on täysi oikeus ihmetellä miksi joku valitsee hitaan Volkkarin, mutta ei se silti ole mikään yleinen mielipide jota kaikkien pitäisi noudattaa. Samoin itse ihmettelen miksi joku ostaa M3:n kun siihen ei saa edes kunnollista maalia tai suoria peltejä eikä 4 hengen tavarat mahdu autoon reissulle kunnon vetokoukusta puhumattakaan. Silti nämä on vain omia ihmettelyjä.En ymmärrä ihmisiä, jotka varta vasten maksimoivat arjen harmauden ja tylsyyden ostamalla mahdollisimman mitäänsanomattoman, halvan ja hitaan perhevankkurin. Sen tulee tietysti olla Skoda, VW tai Toyota, ettei naapuri tule kateelliseksi. Lisävarusteista on vain haittaa ja kiihtyvyys on pelottavaa. Kulutuslukemia seurataan excelissä ja niistä toki voi kehuskella naapurille, että miten taloudellisen auton on nyt onnistunutkaan hankkimaan.
Kannattaa tsekkaa auto uudestaan nyt faceliftin jälkeen.Ihan samoin voi ihmetellä miksi joku maksaa 50-70ke jostain Teslan Model 3:sta, joka on autona lähempänä leluautoa ja laadultaan Ladaa, kun ainoana mittarina on se kiihtyvyys. Ihmisillä on erilaisia prioriteettejä eri vaiheessa elämää eikä kaikille se nopeus merkkaa yhtään mitään. Sinulla on täysi oikeus ihmetellä miksi joku valitsee hitaan Volkkarin, mutta ei se silti ole mikään yleinen mielipide jota kaikkien pitäisi noudattaa. Samoin itse ihmettelen miksi joku ostaa M3:n kun siihen ei saa edes kunnollista maalia tai suoria peltejä eikä 4 hengen tavarat mahdu autoon reissulle kunnon vetokoukusta puhumattakaan. Silti nämä on vain omia ihmettelyjä.
En tiedä miten itse ajat, mutta ei ole itsellä ikinä ollut ongelmia Suomessa liittyä liikennevirran mukaan motarille millään autolla. Täällä kiihdytyskaistat on niin pitkiä, että nopeuden saa vaikka kuinka hitaalla autolla kelatuksi ennen kaistan vaihtoa. On tosiaan kuskissa vikaa, jos tulee vaaratilanteita motarille liittymisessä 8,5s kiihtyvällä autolla. Suosittelen silloin lisäharjoitusta suljetulla radalla tai autokoulun käyntiä uudestaan.Kyllä se on mukavaa päästä liikennevirran mukaan motarilla kuin kinutella sinne 120km/h ja samalla aiheuttaen vaaratilanteita.
Ai pitkät kiihdytyskaistat? Pk seutu on koko ajan remontissa ja niitä ole laisinkaan siellä aina.En tiedä miten itse ajat, mutta ei ole itsellä ikinä ollut ongelmia Suomessa liittyä liikennevirran mukaan motarille millään autolla. Täällä kiihdytyskaistat on niin pitkiä, että nopeuden saa vaikka kuinka hitaalla autolla kelatuksi ennen kaistan vaihtoa. On tosiaan kuskissa vikaa, jos tulee vaaratilanteita motarille liittymisessä 8,5s kiihtyvällä autolla. Suosittelen silloin lisäharjoitusta suljetulla radalla tai autokoulun käyntiä uudestaan.
En ymmärrä ihmisiä, jotka varta vasten maksimoivat arjen harmauden ja tylsyyden ostamalla mahdollisimman mitäänsanomattoman, halvan ja hitaan perhevankkurin. Sen tulee tietysti olla Skoda, VW tai Toyota, ettei naapuri tule kateelliseksi. Lisävarusteista on vain haittaa ja kiihtyvyys on pelottavaa. Kulutuslukemia seurataan excelissä ja niistä toki voi kehuskella naapurille, että miten taloudellisen auton on nyt onnistunutkaan hankkimaan.
"Performance SUV" on kuuma kategoria ilmeisesti sitten kaikilla muilla markkinoilla paitsi Suomessa. Lähes kaikki autovalmistajat kun ovat kyseisiä malleja jatkuvasti julkaisseet, niin sähkäreinä kuin dinoina. Eikä niitä julkaistaisi, jos kysyntää ei olisi. Ja miksipä ei olisi, koska esim. Model Y Performance tai Polestar 2 AWD on oikein hyviä arkiautoja mutta samalla hauskoja ajaa.