Yleistä keskustelua sähköautoista

Jep, just katsoin Munron videon, jossa pellit edelleen oli ihan perseellään.
Ja sitten katson sen toisen videon missä onkin kk myöhemmin tehty ja priimaa.
Mutta PK-seudulla ongelmana on edelleen ettei valtavastakaan kiihtyvyydestä ole mitään hyötyä jos edessä on aina joku. Ja täällähän on aina joku edessä. Liikennevirtaan ja vakkari päälle, ajokokemus on siellä Kehä III:lla aivan sama niin 1000 hp Teslalla kuin 90 hp Nissan Micralla. Jurnutetaan jonkun perseessä kiinni ja toivotaan Teslassa ettei vakkari vedä liinoja kiinni itsekseen ja takana olija takakontissa.
Toki ei ajaessa eroa ole mutta se että jos pitää päästä liikennevirran mukaan niin 90hp vs 1000hp on iso ero.
 
Miten ihmeessä väki jaksaa jotain Tesla-videoita katsella päivästä toiseen ja kaivaa niistä virheitä? Siis näköjään ainoana tarkoituksena perustella itselleen miksi Tesla on huono ostos ja autot leluautoja. Eiköhän netti ole niille vastapainoksi täynnä myös videoita aivan tyytyväisistä teslan omistajista ja virheettömistä yksilöistä.
Itse ostin uuden model 3:n enkä ole ennen enkä jälkeen hankintaa tainnut katsoa yhtään Youtube-videon aiheesta. Ja vielä vähemmän jaksaisin katsoa videoita automerkeistä joita minulla ei ole .
Sen verran osaan laskea että ajaminen on samanhintaista kuin 10v vanhalla dieselillä (kilometrejä 30k /a) ja autolla ajaminen on muuttunut vastenmielisestä miellyttäväksi mille voisi äkkiä laskea muutaman satasen /kk arvoa.
Oikeasti tiedän miksi niitä videoita katsellaan ja sisäistä tuskaa puretaan foorumeilla
kateus
.
 
Mä olen pk-seudulla ajanut kohta 20 vuotta ja ei ole ongelmia ollut millään autolla. Näköjään meitä kuskeja on hirveän paljon eritasoisia taidoiltaan, jos näkee ongelmaksi 8,5s kiihtyvällä autolla liikenteeseen liittymisen. 15 vuotta sitten tuollaiset autot olivat harvassa ja silloinkin jo autoilla pärjättiin liikenteessä.

Olen jo kahdesti koeajanut id4:n eikä sen suorituskyvyssä ole mitään ongelmaa. Ihan riittävä kaikkeen mahdolliseen ajoon Suomessa. Tuohan on 4-koppaisen Golf GTI:n suorituskyky ja käytännössä id4 vielä parempi. Eihän id4 millään mittarilla nopea ole, mutta täysin riittävä liikenteeseen.
Kyllähän se varmaan jollekin on riittävä ja varmaan vanhemmiten itsellekin. Mutta vrt 200hp dieseliin se on hidas kun painaa tallaa pohjaan.
 
Jaa nää olikin näitä Tesla miehiä taas :rolleyes: Hiljainen auto on mukava ajaa. Ja ehkä sellainen joka ei vuoda vettä tiivisteistä siellä syyskeleillä.

Olen nähnyt useamman raportin ID3:sta, joihin vuotaa vettä sisään sateella..

Mitä tehoihin tulee, niin on se vaan nautinto ajaa jopa tuolla SR+:lla kun tehoja löytyy mukavasti, vaikka kyseessä on "hitain" Tesla. Vaikea kuvitella että vaihtaisin 8,5sek 0-100 kiihtyvään kun tähän on tottunut.
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä ihmisiä, jotka varta vasten maksimoivat arjen harmauden ja tylsyyden ostamalla mahdollisimman mitäänsanomattoman, halvan ja hitaan perhevankkurin. Sen tulee tietysti olla Skoda, VW tai Toyota, ettei naapuri tule kateelliseksi.

Tai sitten ihmiset arvostavat laatua ja huoltoverkostoa eikä 0-100 jonneilut enään jaksa sytyttää.

8.5s riittää ainakin minulle aivan mainiosti eikä nelivetoakaan ole about koskaan tarvinnut.
 
Eiköhän tuo kateus argumentti ole jo vähän kulahtanut. Nyt puhutaan kuitenkin vain keskihintaisesta autosta.
Ja käyttökustannuksiltaan ehkä jopa edullisimmasta mahdollisesta autosta (model 3 sr+). Ehkä ei tosiaan kateus vaan joku tällainen perisuomalainen asenne että toinen ei saa onnistua itseä paremmin. Eli toivotaan että tunteita herättävän Tesla-merkkisen auton ostajalle tulee joku kirous siinä mukana ettei itse työntänytkään kättä yhtä ikävään paskaan. Eli toivotaan että esim. Teslan pellit on vinossa tai akku hajoaa mielellään jo takuuaikana eikä sitä korjata tai muuten vaan auto osoittautuu kelvottomaksi. Muutenhan oman hankinnan huonous realisoituu (polttisten hintojen romahdus, kalliit käyttökustannukset, huollot sekä korjaukset ja poliitikkojen polttiksia rokottaa politiikka).
Sorry osin offtopic.
 
Se on totta, että suurin osa autoilijoista ei uskalla painaa kaasua kun pitäisi kiihdyttää. Eikä johdu autosta, eikä myöskään ole vaan Suomessa, vaan saman todennut esim. USA:ssa missä kaikilla on vähintään jokin 3.3 V6 automaatti ja silti lähdöt ovat hitaita.

Tämä juuri, ei liikenteessä ongelmat yleensä ole tehoista kiinni, vaan kuskeista.

Just tuollaisesta kulimallin Model 3:sta puhuin. Viimeistely ja laatuvaikutelma kaukana siitä mitä sen pitäisi olla.

On se muuttunut paljon. Ei mulla ainakaan Kiinan kolmosessa mitään ongelmia ole itse kokoamislaadun kanssa. Jenkkiversiot on edelleen toinen juttu, Tesla tuon Model 3 forumin perusteella lähetti aika monelle suomalaiselle viestin et frunk ei sit toimi koska ne on asennettu kaikki väärin, mutta luovutus on päivänä X.

Toki, on hyvä ymmärtää ettei Tesla ole laadullisesti sen huonompi kuin muutkaan jenkkiautot. Ei ne oo siellä autoja osanneet valmistaa vuosikymmeniin, eikä muuten brititkään ..
 
Ja käyttökustannuksiltaan ehkä jopa edullisimmasta mahdollisesta autosta (model 3 sr+).

Kyllä, toki kaikki sähköautot ovat Suomessa hyvin edullisia kustannuksiltaan kun ei jouduta maksamaan veroja kaikesta mahdollisesta (vielä).

Ehkä ei tosiaan kateus vaan joku tällainen perisuomalainen asenne että toinen ei saa onnistua itseä paremmin. Eli toivotaan että tunteita herättävän Tesla-merkkisen auton ostajalle tulee joku kirous siinä mukana ettei itse työntänytkään kättä yhtä ikävään paskaan

Tämä tosin koskee kaikkia merkkejä kun suomalaiset kommentoivat. Tässäkin threadissa näkee että ID4/Enyaq on maailman surkein auto, koska joku ei pääse polkupyörää karkuun 204 hp:lla.
 
Jaa nää olikin näitä Tesla miehiä taas :rolleyes: Hiljainen auto on mukava ajaa. Ja ehkä sellainen joka ei vuoda vettä tiivisteistä siellä syyskeleillä.
Mutta meidän 85D 12/2015 ei vuoda vettä mistään ja on ihan yhtä hiljainen maantiellä ku ex F10 Bmw 520D xdrive.

On se kumma et Tesla herättää heti köyhät/esson baarin/ muuten vaan rasittavat ihmiset ulisee. Iha sama mihin ketjun tekee ni aina on joku itkemässä laadusta tai ei tarvi kiihtyä ku ehtii muutenkin.
Jos Tesla ei itsellä innosta tai ei ole se oma valinta niin sitten ostaa jonku muun. Mailma on autoja tännä, kuin myös valinta on ihmisestä kiinni. Toinen tahtoo että on karvaratti, toinen että kulkee, toinen jotta on pieni ja söpö.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tää paska ei kuulu tähän ketjuun.

Mutta meidän 85D 12/2015 ei vuoda vettä mistään ja on ihan yhtä hiljainen maantiellä ku ex F10 Bmw 520D xdrive.

Nyt takas aiheeseen!!

On se kumma et Tesla herättää heti köyhät/esson baarin/ muuten vaan rasittavat ihmiset ulisee. Iha sama mihin ketjun tekee ni aina on joku itkemässä laadusta tai ei tarvi kiihtyä ku ehtii muutenkin.
Jos Tesla ei itsellä innosta tai ei ole se oma valinta niin sitten ostaa jonku muun. Mailma on autoja tännä, kuin myös valinta on ihmisestä kiinni. Toinen tahtoo että on karvaratti, toinen että kulkee, toinen jotta on pieni ja söpö.

Ylläpito vois muistuttaa.
Ne isommat Teslat onkin kaikkien arvosteluiden mukaan laatupelejä, ja muuta ei voisi 100k+ hinnassa odottaakkaan. Jengi tykkää vaan näköjään kilahtaa kun Tesla edes vilahtaa missään...

edit. Mulla vielä plugarissa reilu vuos jäljellä. Sen jälkeen pitäisi johonkin täyssähköön vaihtaa hintaluokassa 60-70k. No voin sanoa että kaikkien arvosteluiden perusteella se ei ole Tesla. S-malleihin ei vaan massi riitä, ja jos riittäisi niin Porsche olisi merkki. Siis jos mulla ikinä riittäisi massit yli 100k autoon.
 
M3SR+ on juuri ja juuri riittävän nopea että sillä ajaminen on hauskaa, mutta nilkka on suorana aika usein. Seuraavaan autoon täytyy saada sekuntti pois kiihtyvyydestä.

On sitä tullut ajettua monia Model 3:sta hauskempiakin autoja. Ei sillä kiihtyvyydellä niin väliä, jos auto on muuten ajo-ominaisuuksiltaan luokkaa välttävä.
 
Tesla on vähän kuin Apple. Red flag joillekin. Itse tosin pääsen liikennevirtaan plugarillakin ja Miillä ei kyllä jäänyt autosta kiinni kertaakaan. En ymmärrä miten taidoton kuski pitää olla jos ei ohi pääse tai liittymään voi mennä ellei ole 4sek autoa alla. Eiköhän se ole vaan enemmänkin omasta näyttämisen halusta kiinni, et on alla jotain tehokasta tai "tehokasta". Jos ei Suomessa 2000-luvun autolla pärjää liikenteessä, kannattaa siirtyä julkiseen liikenteeseen.
 
Tesla on vähän kuin Apple. Red flag joillekin. Itse tosin pääsen liikennevirtaan plugarillakin ja Miillä ei kyllä jäänyt autosta kiinni kertaakaan. En ymmärrä miten taidoton kuski pitää olla jos ei ohi pääse tai liittymään voi mennä ellei ole 4sek autoa alla. Eiköhän se ole vaan enemmänkin omasta näyttämisen halusta kiinni, et on alla jotain tehokasta tai "tehokasta". Jos ei Suomessa 2000-luvun autolla pärjää liikenteessä, kannattaa siirtyä julkiseen liikenteeseen.
Myös Teslattomuus on toisille red flag. Jos joku meinaa sähköautoa eikä edes harkitse teslaa, niin kauhea kyseenalaistus, että miten voi olla ostamatta Teslaa.
 
Myös Teslattomuus on toisille red flag. Jos joku meinaa sähköautoa eikä edes harkitse teslaa, niin kauhea kyseenalaistus, että miten voi olla ostamatta Teslaa.

Eikö se ole ihan validia ihmetellä, miksi ei edes harkitse monelta osin parasta vaihtoehtoa jos sähköautoa on hankkimassa?
 
Ne isommat Teslat onkin kaikkien arvosteluiden mukaan laatupelejä, ja muuta ei voisi 100k+ hinnassa odottaakkaan. Jengi tykkää vaan näköjään kilahtaa kun Tesla edes vilahtaa missään...

edit. Mulla vielä plugarissa reilu vuos jäljellä. Sen jälkeen pitäisi johonkin täyssähköön vaihtaa hintaluokassa 60-70k. No voin sanoa että kaikkien arvosteluiden perusteella se ei ole Tesla. S-malleihin ei vaan massi riitä, ja jos riittäisi niin Porsche olisi merkki. Siis jos mulla ikinä riittäisi massit yli 100k autoon.


Meillä oli kans vähä tiukka budjetti, yläraja piti asettaa 60 tuhanteen joten valinta oli uuden kolmosen ja käytetyn S mallin välillä.

S:sä tuli taloon ja seuraavakin on varmaan S, tosinX kinostaa myös.

Vaan ajellaan tuo 300 tuhatta ainakin rikki viel tällä :)
 
Itselleni painaa vaakakupissa myös helpot huollot - sitä ei Tesla tarjoa ellei asu PK-seudulla.
 
Suomalaisilla teillä vika on täysin kuljettajan, jos ei tuollaisella alle yhdenksän sekunnin kiihtyvällä autolla pääse ohi. Viimeiset vuodet on suhailtu litraisella Octavialla, eikä yhtäkään ohitusta ole jäänyt silläkään tekemättä tehojen vuoksi.

Jos litraisella Oculla on pärjännyt niin ei varmasti ole pettymystä luvassa. 1,4 ja 1,5 TSI:n ohituskiihtyvyys olisi hieman takavetoista Enyaqia parempi vaikka 0-100 samassa ajassa taittuukin.
 
Toki ei ajaessa eroa ole mutta se että jos pitää päästä liikennevirran mukaan niin 90hp vs 1000hp on iso ero.

Ei ole, mikäli auto ei paina todella paljon ja sillä autolla osaa ajaa.

Ekassa corollassani oli 88hv, enkä koskaan jäänyt jalkoihin eikä koskaan ollut ongelmia missään liittymissä tavoitenopeuden saavuttamisessa.

Käytännössä ainoa tilanne missä tehoa olisi oikeasti kaivannut lisää oli ohitukset, muuten se oli vain mukavuustekijä (vaihdekeppiä piti käyttää enemmän että tehon sai käyttöön). Seuraava auto oli sitten kymmenisen prosenttia painavampi, joten otin isomman koneen jossa tuli n. 20% lisää tehoa, sama seuraavaan autoon vaihtaessa. Nykyisellä autolla oleelinen ero on sitten se, että ohitukset sujuu paremmin ja ei tarvi niin usein vaihtaa pienemmälle esim. kiihdyttäessä tai jyrkässä ylämäessä. Ja huippunopeus suurempi, mutta tämä on liikenteessä merkityksetöntä kun 88hp:lläkin pääsi moottoritiellä vauhtia, josta lähtisi kerrasta kortti tutkaan ajaessa.

Montaa sataa hevosvoimaa tarvii normaalissa liikenteessä lähinnä ihmiset, jotka eivät osaa ajaa, joko

1) ajavat manuuaalivaihteilla sellaisilla kierroksilla että eivät juuri koskaan ota edes puolta auton tehosta käyttöönsä.

2) Eivät yhtään osaa ennakoida. Ajavat esim edelläajavan perseessä kiinni ja kiihdytyksissä aloittavat kiihdyttämisen vasta ohituskaistalla.

Fiksu kuski pitää enemmän väliä, alkaa kiihdyttää ennen lopullista ohituspäätöstä ja kun tekee päätöksen, joko siirtyy ohituskaistalle liikkuen jo selvästi ohitettavaa nopeampaa vauhtia, tai peruuttaa ohituksen ja hidastaa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö se ole ihan validia ihmetellä, miksi ei edes harkitse monelta osin parasta vaihtoehtoa jos sähköautoa on hankkimassa?
Ehkä jos paremmuudelle olisi joku yleismaailmallinen absoluuttinen mittari, mutta kun se on täysin subjektiivinen asia.

Minusta on yhtälailla myös monia syitä pitää Teslaa ylivoimaisesti huonoimpana sähköautona. Esim. Huoltoverkoston täydellinen puuttuminen suurimmasta osasta maata tekee siitä monelle suoraan poissuljetun vaihtoehdon.

Esim. itselleni olisi täysi no-go, että lähin huolto- ja takuupalveluita tarjoava liike olisi 200km päässä.

Samoin myös se on monille blocker, että ainoa tarjolla oleva edes etäisesti edullinen malli on pieni/keskikokoinen Sedan. Jos joku on ostamassa farmaria / SUV:ia / hatchbackia, niin ainakin itse ymmärrän 110%:sesti ettei Tesla ole edes harkintalistalla.
 
Minusta on yhtälailla myös monia syitä pitää Teslaa ylivoimaisesti huonoimpana sähköautona.
Listaan voisi myös lisätä olemattoman malliston. Olikohan kuukausi pari sitten ainakin tilanne, että Suomesta pystyi uutena ostamaan vain yhtä mallia eli kolmosta.
 
Ehkä jos paremmuudelle olisi joku yleismaailmallinen absoluuttinen mittari, mutta kun se on täysin subjektiivinen asia.

Minusta on yhtälailla myös monia syitä pitää Teslaa ylivoimaisesti huonoimpana sähköautona. Esim. Huoltoverkoston täydellinen puuttuminen suurimmasta osasta maata tekee siitä monelle suoraan poissuljetun vaihtoehdon.

Esim. itselleni olisi täysi no-go, että lähin huolto- ja takuupalveluita tarjoava liike olisi 200km päässä.

Samoin myös se on monille blocker, että ainoa tarjolla oleva edes etäisesti edullinen malli on pieni/keskikokoinen Sedan. Jos joku on ostamassa farmaria / SUV:ia / hatchbackia, niin ainakin itse ymmärrän 110%:sesti ettei Tesla ole edes harkintalistalla.

Hyviä pointteja. Itselle model 3 ei kelpaa onnettoman pienen peräluukun takia. Y:tä harkitessa seuraavaksi autoksi, mutta ei heti vaan joskus.

Lisäksi voisi mainita idiotismit hallintalaitteissa (mm. tihkukytkimen säätö kosketusnäytöltä).
 
Sähköauto tulossa tännekkin jossain kohtaa, syyt miksi se ei ole Model3:

-Surkea laatu
-Melu
-Sisustan ankeus
-Käyttöliittymä
-Ei AndroidAutoa/CarPlaytä
-Pieni takakontti

Pari kohtaa listassa syy myös miksei ID3:sta tänne ilmesty, tällä hetkellä Enyaq vaikuttaa potentiaalisimmalta mutta luulen että otan jonkun käytetyn bensahybridin vielä välissä 1-2v ajaksi ennenkuin sähköauto tulee alle.
 
Sähköauto tulossa tännekkin jossain kohtaa, syyt miksi se ei ole Model3:

-Surkea laatu
-Melu
-Sisustan ankeus
-Käyttöliittymä
-Ei AndroidAutoa/CarPlaytä
-Pieni takakontti

Pari kohtaa listassa syy myös miksei ID3:sta tänne ilmesty, tällä hetkellä Enyaq vaikuttaa potentiaalisimmalta mutta luulen että otan jonkun käytetyn bensahybridin vielä välissä 1-2v ajaksi ennenkuin sähköauto tulee alle.

Perusteletko hieman "surkeaa laatua"? Omat kokemukset Model3:sta eivät puolla tuollaista väitettä. Samoin käyttöliittymän kritiikkiä on vähän vaikea ymmärtää, jos vaihtoehtona on Enyaq. No, kukin tavallaan..
 
Perusteletko hieman "surkeaa laatua"? Omat kokemukset Model3:sta eivät puolla tuollaista väitettä. Samoin käyttöliittymän kritiikkiä on vähän vaikea ymmärtää, jos vaihtoehtona on Enyaq. No, kukin tavallaan..

Aika hyvin noita on sulle perusteltukin jo aikaisemmin mutta kosketusnäytön kautta on todella surkeata säätää jotain pyyhkimiä yms ottaen vielä huomioon Model3:n surkean sadetunnistimen (tai jota ei siis oikeasti ole).

Käyttöliittymään liittyy myös Android Auton ja Carplayn puute, tämä on iso miinus monelle ja todella antiikkista Teslan osalta.
 
Aika hyvin noita on sulle perusteltukin jo aikaisemmin mutta kosketusnäytön kautta on todella surkeata säätää jotain pyyhkimiä yms ottaen vielä huomioon Model3:n surkean sadetunnistimen (tai jota ei siis oikeasti ole).

Perustuuko tämä omaan kokemukseen vai palstan Tesla-vihaajien toistamiin mantroihin? Ei itselläni ole ollut ongelmia sadetunnistimen kanssa. Eikä niiden pyyhkinten säätäminen kosketusnäytön kauttakaan mitenkään ”todella surkeata” ole, mutta eipä sitä käytännössä joudu tekemäänkään.

Käyttöliittymään liittyy myös Android Auton ja Carplayn puute, tämä on iso miinus monelle ja todella antiikkista Teslan osalta.

En näe mitään tarvetta Android Autolle tai Carplaylle Teslassa. Auton oma käyttöliittymä on niin hyvä että se riittää täysin ja muiden autojen käyttöliittymät tuntuvat antiikkisilta kun Teslaan on tottunut.
 
Perustuuko tämä omaan kokemukseen vai palstan Tesla-vihaajien toistamiin mantroihin? Ei itselläni ole ollut ongelmia sadetunnistimen kanssa. Eikä niiden pyyhkinten säätäminen kosketusnäytön kauttakaan mitenkään ”todella surkeata” ole, mutta eipä sitä käytännössä joudu tekemäänkään.
Lisäksi pyyhkijän aktivointi onnistuu viiksestä painamalla jos haluaakin pyyhkäistä eikä automaatio jostain syystä ole samaa mieltä. 20tkm kokemuksella vaihtelevissa sääolosuhteissa ei ole kyllä tarvinut kosketusnäyttöön koskea pyyhinten aktivoimiseksi.
 
Sähköauto tulossa tännekkin jossain kohtaa, syyt miksi se ei ole Model3:
-Surkea laatu
-Melu
-Sisustan ankeus
-Käyttöliittymä
Model 3:ssa olisi paljonkin parannettavaa, mutta noiden mainittujen osalta ei niinkään.

Laatu on hyvä. Pellit on suorassa, vikoja ei ole ollut ainuttakaan ja sisustan materiaalit ovat parempia kuin hinnat-alkaen C-Mersussa.

Melutaso on ihan sama kuin 3-sarjan Bemarissa. Ei hyvä, mutta aivan siedettävä.

Sisusta on minimalistinen ja avara. En ymmärrä, millä tavalla se olisi ankea? Pitäisikö olla hillitön nappulaviidakko kuin Airbusin ohjaamossa?

Käyttöliittymä on paras mitä olen missään autossa toistaiseksi käyttänyt. Ei se ole täydellinen, mm. pyyhkijöille olisi kiva olla vipu. Mutta muissa autoissa ärsyttäviä ominaisuuksia on huomattavasti enemmän ja ylipäänsä käyttöliittymät ovat kankeita ja sekavia. Teslassa se on hyvin applemainen. Lisäksi mobiili-appsi(t) toimii hyvin ja sen kautta voi tehdä kaikki tärkeimmät asiat.

Asioita jotka ei toimi riittävän hyvin:
- summon
- autopark
- AP / FSD
- sadetunnistin
- nopeusrajoitusten tunnistus
 
Perustuuko tämä omaan kokemukseen vai palstan Tesla-vihaajien toistamiin mantroihin? Ei itselläni ole ollut ongelmia sadetunnistimen kanssa. Eikä niiden pyyhkinten säätäminen kosketusnäytön kauttakaan mitenkään ”todella surkeata” ole, mutta eipä sitä käytännössä joudu tekemäänkään.

Oma hyvin lyhyt kokemus plus youtubesta tullut näitä katsottua. Ei hyvä.

En näe mitään tarvetta Android Autolle tai Carplaylle Teslassa. Auton oma käyttöliittymä on niin hyvä että se riittää täysin ja muiden autojen käyttöliittymät tuntuvat antiikkisilta kun Teslaan on tottunut.

No moni hevosmies näki auton turhana kun heppakyyti riitti niin hyvin.

Älypuhelimessa ainakin itsellä kulkee kaikki tärkeä tieto ja haluan ne myös auton ruudulle.

Melutaso on ihan sama kuin 3-sarjan Bemarissa. Ei hyvä, mutta aivan siedettävä.

Tähän vahva eri, varsinkin matkanopeuksissa rengasmelu on kertaluokkaa suurempi kuin 3-sarjan bemarissa tai C-sarjan Mesessä. Rengasmelu on itselleni nykyään deal-breaker eli autot jossa renkaat kuuluu pahasti läpi matkanopeuksissa lentää pois ostolistalta heti.

Toki renkaat vaikuttaa paljon mutta oma vaikutelma sekä model 3:sta että osittain myös Model S:stä on tältä osin todella surkea.


Sisusta on minimalistinen ja avara. En ymmärrä, millä tavalla se olisi ankea? Pitäisikö olla hillitön nappulaviidakko kuin Airbusin ohjaamossa?

Ei tarvitse olla nappulaviidakko mutta puhdas kosketusnäyttökin on karmea käytettävyydeltään. Ja sisusta on ennemminkin ankea kuin "pure nordic" mutta nämä ovat makuasioita.
 
No moni hevosmies näki auton turhana kun heppakyyti riitti niin hyvin.

Jep, ja lähtisinkin siitä että AndroidAuto/Carplay räpellykset ja ylipäätään suurin osa muista autojen käyttöliittymistä edustaa tässä vertailussa sitä hevosmiestä jos Teslan käyttöliittymään verrataan :)

Ei tarvitse olla nappulaviidakko mutta puhdas kosketusnäyttökin on karmea käytettävyydeltään. Ja sisusta on ennemminkin ankea kuin "pure nordic" mutta nämä ovat makuasioita.

Makuasioitahan nämä on tiettyyn pisteeseen asti, mutta pelkkä kosketusnäyttö (+ ratin takana olevat viikset) toimii kyllä Teslassa aika hiton hyvin. Ei varmaan kaikille sovi ja voi olla että jos on päättänyt ettei tykkää kosketusnäytöistä, ei niihin sitten oikein sopeudukaan.

Itse en kaipaa nappuloita lainkaan, aivan kuin en kaipaa niitä älypuhelimiinkaan vaikka aikoinaan vannoin Nokia E71 nimeen kun ensimmäinen iphone julkaistiin.
 
Jep, ja lähtisinkin siitä että AndroidAuto/Carplay räpellykset ja ylipäätään suurin osa muista autojen käyttöliittymistä edustaa tässä vertailussa sitä hevosmiestä jos Teslan käyttöliittymään verrataan :)

Voit olla Teslasta mitä mieltä tahansa mutta aika kiistämätöntä on se että Teslan älypuhelin integraatio on täydellisen surkea vrt vaikka ID4. Vaikea kuvitella käyttävänsä mitään niin antiikkista kuin Teslalla on.
 
Voit olla Teslasta mitä mieltä tahansa mutta aika kiistämätöntä on se että Teslan älypuhelin integraatio on täydellisen surkea vrt vaikka ID4. Vaikea kuvitella käyttävänsä mitään niin antiikkista kuin Teslalla on.

Mitä siitä puuttuu? Puhelut ainakin tulee hyvin vastattavaksi auton näytöltä ja Teslan mobiilisovellus itsessään on hyvinkin käyttökelpoinen ja selkeä.
 
Voit olla Teslasta mitä mieltä tahansa mutta aika kiistämätöntä on se että Teslan älypuhelin integraatio on täydellisen surkea vrt vaikka ID4. Vaikea kuvitella käyttävänsä mitään niin antiikkista kuin Teslalla on.
Onhan tuo todella antiikkista, jos auto ei tue kahta suurinta mobiilikäyttöjärjestelmää. Eihän sitä tietenkään lahkolaiset ymmärrä vaikka kuinka yrittää rautatankoa vääntää. Muilla merkeillä se on ollut tätä päivää jo useampia vuosia.
 
Mitä siitä puuttuu? Puhelut ainakin tulee hyvin vastattavaksi auton näytöltä ja Teslan mobiilisovellus itsessään on hyvinkin käyttökelpoinen ja selkeä.

No lähes kaikki, wazet, whatsappit, audiobookit, kalenterit, mailit jne

Mitä ikinä sitä kännykällä tulee tehtyäkään
 
Aika hyvin noita on sulle perusteltukin jo aikaisemmin mutta kosketusnäytön kautta on todella surkeata säätää jotain pyyhkimiä yms ottaen vielä huomioon Model3:n surkean sadetunnistimen (tai jota ei siis oikeasti ole).
Ikäväähän tässä on se, että kehityksen suunta menee osittain vielä jopa alaspäin Teslan kanssa, kun jatkossa ajosuunta valitaan näytöltä ja vilkkuja joutuu arpomaan hipaisunäppäimiltä ratista ja samoin äänitorvea. Tämä vielä yhdistettynä epätoimivaan yoke-rattiin niin ajoelämys on taattu.

Lisäksi kolmosen typeryyksiä on hanksikaslokeron avaaminen jostain valikon takaa eikä käyttöjärjestelmää voi muokata mieluisakseen (valikkojen paikkojen muokkaus) kuten esim. ID4 / Enyaq:ssa voi.
 
No lähes kaikki, wazet, whatsappit, audiobookit, kalenterit, mailit jne

Mitä ikinä sitä kännykällä tulee tehtyäkään

Kalenterit kyllä saa käsittääkseni synkattua. Kaikkia mobiiliappeja ei varmaan Teslasta löydy, mutta enpä itse kaipaa niitä lainkaan auton näytölle. Toki jos tuo on se kriteeri joka tekee mielestäsi Teslasta "todella surkean", niin sitten tosiaan kannattaa katsella muita automerkkejä.

Lisäksi kolmosen typeryyksiä on hanksikaslokeron avaaminen jostain valikon takaa eikä käyttöjärjestelmää voi muokata mieluisakseen (valikkojen paikkojen muokkaus) kuten esim. ID4 / Enyaq:ssa voi.

ID4:n käyttöjärjestelmää voit muokata vaikka maailman tappiin, ja se on silti n. 10 vuotta perässä Teslaa käytettävyydeltään. Mutta mitäpä sillä väliä jos mielestäsi ID4 käyttöjärjestelmä on sähköautojen aatelia :)
 
Mutta mitäpä sillä väliä jos mielestäsi ID4 käyttöjärjestelmä on sähköautojen aatelia :)
En kyllä noin missään sanonut, mutta näinhän se oli saksalaisessa laajahkossa sähköautojen testissä todettu. Tesla taisi multimediaominaisuuksiltaan olla joukon häntäpäätä ellei jopa viimeinen.
 
En kyllä noin missään sanonut, mutta näinhän se oli saksalaisessa laajahkossa sähköautojen testissä todettu. Tesla taisi multimediaominaisuuksiltaan olla joukon häntäpäätä ellei jopa viimeinen.

Tää on kyllä aika kyseenalaista, enemmän sitä tykkää Teslan spotify sovelluksesta kuin car play rajoitetusta vastaavasta. Waze ainoa puute omaan makuun, book beatin saa nyt samalla vaivalla päälle puhelimestakin.

Plussana sitten youtube, netflix yms. jotka ei car playllä toimi ollenkaan isolla näytöllä. Lisäksi teslassa yksi isoimmista jutuista pienet asiat kuten dog mode. Ihan eri tasolla kuin vanhassa volkkarin lataushybridissä, jolla jäähdytys ja lämmitys pysy maksimissaan vartin päällä. Helpottaa elämää esimerkiksi mökkimatkalla kaupassa käydessä merkittävästi.
 
Tää on kyllä aika kyseenalaista, enemmän sitä tykkää Teslan spotify sovelluksesta kuin car play rajoitetusta vastaavasta. Waze ainoa puute omaan makuun, book beatin saa nyt samalla vaivalla päälle puhelimestakin.

Plussana sitten youtube, netflix yms. jotka ei car playllä toimi ollenkaan isolla näytöllä. Lisäksi teslassa yksi isoimmista jutuista pienet asiat kuten dog mode. Ihan eri tasolla kuin vanhassa volkkarin lataushybridissä, jolla jäähdytys ja lämmitys pysy maksimissaan vartin päällä. Helpottaa elämää esimerkiksi mökkimatkalla kaupassa käydessä merkittävästi.
YouTube ja Netflix tuntuu todella erikoiselta tarpeelta autossa, mutta varmaan joissain erikoistilanteissa hyvä. En tosin koskaan ole liikkumattomassa autossa ole koskaan niin kauaa omikseni istunut, että osaisin kuvitella noille tarvetta. Spotifyn käyttökin vastaa aika lailla radiota, niin sen ominaisuuksia en ole edes havainnut arvioida - eikä toki Teslan versiosta ole riittämiin kokemustakaan.

Omasta mielestä ylivoimaisesti tärkeimpiä CarPlayn valtteja ovat PodCastien / kuunnelmien PC/Mac/iOS/Android synkronoitu helppo käyttö suoraan näytöltä, sekä äänikomentojen toimivuus. Esim. itse käynnistelen nykyään useimmiten musiikin/PodCastin/minkälien puhekomennolla, soitan kaikki puhelut ja vastaan asiakkaiden viesteihin puhekomennoilla. Jopa tuo viestittely toimii yksinkertaisten vastausten osalta, kuin junan vessa. Nimenomaan suomenkieli on syystä tai toista ainakin allekirjoittaneella viimein hyväksyttävällä tasolla.

Kaikkineen kosketusnäytön hapuilu multimedian perustoiminnoissa tuntuu jo vanhahtavalta vanhassa autossa, kun CarPlayllä varustetussa Passatissa saa itse ajamiseen keskittyen hoitaa ne joko puheella tai sen kummemmin mitään katsomatta kojetaulun nappulasta. Kaikkineen nimenomaan CarPlay mahdollistaa nyt jotakin, mitä en voinut tehdä jo vuonna 2015 bluetoothilla. Boonuksena CarPlay mahdollistaa nämä hienot jutut nyt jopa niissä 2015 vm autoissa, jossa se CarPlay on vain saatavilla.

Erityisen mukavaa on, kun vuokra-autossa tai ajoittain alla olevassa firman autossa on CarPlay. Kaikki jo selkärangassa olevat tutut komennot ja jutut löytyy juuri samasta paikasta, kuin omastakin autosta.

Kaikkineen on iso harmi, että jotkut automerkit joko tukevat CarPlayta mallistossaan rajallisesti tai ei ollenkaan. Oma multimedia ja viestintäkäyttö on kyllä CarPlayttomissa autoissa omien kokemusten mukaan isosti rajattu.

Täytyy toki myöntää, että viimeisintä 7 bemaria eikä EQS-mersua ole tullut testattua, mutta ainakin Vagin viritelmä oli heikko esitys verrattuna CarPlayn antamiin mahdollisuuksiin. Lisäksi yksinkertaisemmassa käytössä, kuten radion kuuntelussa tai vaikka Spotifyn käynnistyksessä CarPlayllä ei taida olla mitään merkitystä.
 
Lisäksi mobiili-appsi(t) toimii hyvin ja sen kautta voi tehdä kaikki tärkeimmät asiat

Eikä voi. Siitä puuttuu esimerkiksi niinkin yksinkertainen asia kuin lähtöajan säätäminen. Jos haluaa laittaa auton lämpenemään klo X (tai että akku on täynnä hetkellä X), niin pitää mennä auton sisälle, koska Teslan mobiiliapp ei kykene siihen. Eli Tesla on ottanut mallia siitä miten webasto toimii 80-luvun Hiacessa.
 
YouTube ja Netflix tuntuu todella erikoiselta tarpeelta autossa, mutta varmaan joissain erikoistilanteissa hyvä. En tosin koskaan ole liikkumattomassa autossa ole koskaan niin kauaa omikseni istunut, että osaisin kuvitella noille tarvetta. Spotifyn käyttökin vastaa aika lailla radiota, niin sen ominaisuuksia en ole edes havainnut arvioida - eikä toki Teslan versiosta ole riittämiin kokemustakaan.

Omasta mielestä ylivoimaisesti tärkeimpiä CarPlayn valtteja ovat PodCastien / kuunnelmien PC/Mac/iOS/Android synkronoitu helppo käyttö suoraan näytöltä, sekä äänikomentojen toimivuus. Esim. itse käynnistelen nykyään useimmiten musiikin/PodCastin/minkälien puhekomennolla, soitan kaikki puhelut ja vastaan asiakkaiden viesteihin puhekomennoilla. Jopa tuo viestittely toimii yksinkertaisten vastausten osalta, kuin junan vessa. Nimenomaan suomenkieli on syystä tai toista ainakin allekirjoittaneella viimein hyväksyttävällä tasolla.

Kaikkineen kosketusnäytön hapuilu multimedian perustoiminnoissa tuntuu jo vanhahtavalta vanhassa autossa, kun CarPlayllä varustetussa Passatissa saa itse ajamiseen keskittyen hoitaa ne joko puheella tai sen kummemmin mitään katsomatta kojetaulun nappulasta. Kaikkineen nimenomaan CarPlay mahdollistaa nyt jotakin, mitä en voinut tehdä jo vuonna 2015 bluetoothilla. Boonuksena CarPlay mahdollistaa nämä hienot jutut nyt jopa niissä 2015 vm autoissa, jossa se CarPlay on vain saatavilla.

Erityisen mukavaa on, kun vuokra-autossa tai ajoittain alla olevassa firman autossa on CarPlay. Kaikki jo selkärangassa olevat tutut komennot ja jutut löytyy juuri samasta paikasta, kuin omastakin autosta.

Kaikkineen on iso harmi, että jotkut automerkit joko tukevat CarPlayta mallistossaan rajallisesti tai ei ollenkaan. Oma multimedia ja viestintäkäyttö on kyllä CarPlayttomissa autoissa omien kokemusten mukaan isosti rajattu.

Täytyy toki myöntää, että viimeisintä 7 bemaria eikä EQS-mersua ole tullut testattua, mutta ainakin Vagin viritelmä oli heikko esitys verrattuna CarPlayn antamiin mahdollisuuksiin. Lisäksi yksinkertaisemmassa käytössä, kuten radion kuuntelussa tai vaikka Spotifyn käynnistyksessä CarPlayllä ei taida olla mitään merkitystä.

Noh jotkut tykkää äidistä ja joku tyttärestä. Car play oli itsellä käytössä nelisen vuotta ennen Teslaa parissa eri autossa. Ainoa mitä olen kaivannut on Waze. Soittolistat sun muut nyt synkkaantuu suoraan Teslan spotify sovellukseen automaattisesti. Äänikomentoja en ikinä ole oikein käyttänyt, mitä nyt välillä latausluukun avaa sillä Teslassa.

Nuo Youtubeja Netflix hyviä lähinnä kun autossa joutuu odottelemaan, lähinnä vaimoa tulee välillä venailtua , lataustauoilla ehkä kerran käyttänyt.

Lähinnä se että on erillinen systeemi koko muusta auton infotainmentistä on huono, toki sillä saadaan hyvin lisää ominaisuuksia autoihin joihin ei muuten tule ominaisuuksia päivityksillä. Tähän aivan mahtava tuote. Kuitenkin minusta eri kategoriassa Teslan kanssa. Kovasti odotan mitä Polestarin Android automotive OS tuo tullessaan (eri kuin android auto). Se saattaa tulevaisuudessa viedä Teslaakiin kovalla kädellä, toivottavasti saa hyvin tuulta alle ja vie Teslankin kehitystä eteenpäin. Avoin SDK ja App store pitäisi Teslaankin saada.
 
Perustuuko tämä omaan kokemukseen vai palstan Tesla-vihaajien toistamiin mantroihin? Ei itselläni ole ollut ongelmia sadetunnistimen kanssa. Eikä niiden pyyhkinten säätäminen kosketusnäytön kauttakaan mitenkään ”todella surkeata” ole, mutta eipä sitä käytännössä joudu tekemäänkään.

Olet silloin niitä harvoja, jotka ei joko koskaan ole nähnyt sadetunnistinta, tai ei tahdo myöntää sen olevan surkea. Viimeksi tästä asiasta kun keskusteltiin Model 3 forumilla niin 99% ihmisistä koki sen surkeaksi. Jopa Teslafanisivusto kuten Electrekissa se koetaan surkeana. Sitten joukossa on aina jostain syystä ne 1-2 ihmistä, joilla ei koskaan ole ikinä mitään ongelmaa missään Teslan jutuissa.

Itse säädin tänäänkin useampaan kertaan ruudulta pyyhintänopeutta, koska automaatti ei taaskaan osannut pyyhkiä järkevällä nopeudella. Valitettavasti Teslassa ei voi edes säätää sen herkkyyttä.

En näe mitään tarvetta Android Autolle tai Carplaylle Teslassa. Auton oma käyttöliittymä on niin hyvä että se riittää täysin ja muiden autojen käyttöliittymät tuntuvat antiikkisilta kun Teslaan on tottunut.

Android Auto toisi Model 3:lle mukavia ominaisuuksia, kuten toimivan navigaation. Olisi kiva jos navigaattoriin saisi niinkin alkeelliset asiat kuin välietapit, lisättyä muut laturit, lisättyä vaikkapa valvontakamerat, paremman näkymän, etc. Sitten jos haluaisi jotain näitä muita asioita, niin saisi omat musasoftansa (eikä tarvitsisi aina kännykän näytöltä niitä laittaa) ja jos on sitä mieltä että "multimedia is nice", niin toimiva selain tulisi sitä kautta, samoin videosovellukset etc

Aivan samat puutteet kuin kaikissa muissa autoissa. Auton omasta käyttöliittymästä ja hankaluudesta soittaa edes edelliseen numeroon jo puhuttu aiemmin, se kalpenee jopa 15-vuotta vanhalle Audin MMI 2G:lle valitettavasti. En jaksa käydä tätä keskustelua enää uudestaan, koska olet sitä mieltä ettei ratissa saa olla nappeja vaan on parempi ettei katso tietä. Tämä käytiin jo kerran läpi aiemmin, kelaa sieltä sinulle selitettynä miten asiat toimivat helpommin. Vertaus siihen "jonkun Teslafanin mielestä tää on vuosituhansia muita edellä" ei oikein jaksa naurattaa. Tuntuu edelleen samalta mantralta kuin 90-luvulla olevat printerrit joissa on kosketusnäppäimet, koska ne on niin hot ja edellä kaikkea. Unohdetaan se käytettävyys ja laitetaan vähän bling bling, niin kyllä menee taas läpi.

Kalenterit kyllä saa käsittääkseni synkattua. Kaikkia mobiiliappeja ei varmaan Teslasta löydy, mutta enpä itse kaipaa niitä lainkaan auton näytölle. Toki jos tuo on se kriteeri joka tekee mielestäsi Teslasta "todella surkean", niin sitten tosiaan kannattaa katsella muita automerkkejä.

Eiköhän se ollut esimerkki missä Tesla on muita jäljessä kun ei tue CarPlay / Android Autoa. Ei siihen ole mitään järkevää syytä muuta kuin että Elon haluaa vain omat rahastuksensa sinne (hänhän unelmoi omasta Tesla app storesta). Kalenterin saa kyllä synkattua Teslan näytölle, mutta en tiedä toimiiko se integraatio mitenkään. Saako siitä painettua suoraan navigaattorille osoitteen kalenterimerkinnästä? Tai soitettua puhelun kalenterimerkinnästä? Vai pitääkö sitä varten kaivaa puhelin, katsoa tieto ja näppäillä se käsin?
 
Olet silloin niitä harvoja, jotka ei joko koskaan ole nähnyt sadetunnistinta, tai ei tahdo myöntää sen olevan surkea. Viimeksi tästä asiasta kun keskusteltiin Model 3 forumilla niin 99% ihmisistä koki sen surkeaksi. Jopa Teslafanisivusto kuten Electrekissa se koetaan surkeana. Sitten joukossa on aina jostain syystä ne 1-2 ihmistä, joilla ei koskaan ole ikinä mitään ongelmaa missään Teslan jutuissa.

Itse säädin tänäänkin useampaan kertaan ruudulta pyyhintänopeutta, koska automaatti ei taaskaan osannut pyyhkiä järkevällä nopeudella. Valitettavasti Teslassa ei voi edes säätää sen herkkyyttä.



Android Auto toisi Model 3:lle mukavia ominaisuuksia, kuten toimivan navigaation. Olisi kiva jos navigaattoriin saisi niinkin alkeelliset asiat kuin välietapit, lisättyä muut laturit, lisättyä vaikkapa valvontakamerat, paremman näkymän, etc. Sitten jos haluaisi jotain näitä muita asioita, niin saisi omat musasoftansa (eikä tarvitsisi aina kännykän näytöltä niitä laittaa) ja jos on sitä mieltä että "multimedia is nice", niin toimiva selain tulisi sitä kautta, samoin videosovellukset etc

Aivan samat puutteet kuin kaikissa muissa autoissa. Auton omasta käyttöliittymästä ja hankaluudesta soittaa edes edelliseen numeroon jo puhuttu aiemmin, se kalpenee jopa 15-vuotta vanhalle Audin MMI 2G:lle valitettavasti. En jaksa käydä tätä keskustelua enää uudestaan, koska olet sitä mieltä ettei ratissa saa olla nappeja vaan on parempi ettei katso tietä. Tämä käytiin jo kerran läpi aiemmin, kelaa sieltä sinulle selitettynä miten asiat toimivat helpommin. Vertaus siihen "jonkun Teslafanin mielestä tää on vuosituhansia muita edellä" ei oikein jaksa naurattaa. Tuntuu edelleen samalta mantralta kuin 90-luvulla olevat printerrit joissa on kosketusnäppäimet, koska ne on niin hot ja edellä kaikkea. Unohdetaan se käytettävyys ja laitetaan vähän bling bling, niin kyllä menee taas läpi.



Eiköhän se ollut esimerkki missä Tesla on muita jäljessä kun ei tue CarPlay / Android Autoa. Ei siihen ole mitään järkevää syytä muuta kuin että Elon haluaa vain omat rahastuksensa sinne (hänhän unelmoi omasta Tesla app storesta). Kalenterin saa kyllä synkattua Teslan näytölle, mutta en tiedä toimiiko se integraatio mitenkään. Saako siitä painettua suoraan navigaattorille osoitteen kalenterimerkinnästä? Tai soitettua puhelun kalenterimerkinnästä? Vai pitääkö sitä varten kaivaa puhelin, katsoa tieto ja näppäillä se käsin?

Chillataan hieman, nää on vaan autoja. Teslan kalenterisync toimii ihan hyvin ja laittaa navin automaattisesti kohteeseen jos osoite kutsussa. Tai voi käydä manuaalisesti napauttamassa sen auton näytöltä. Lisäksi google mapsiin jos laittaa kohteen, sen saa suoraan auton naviin.

Huono ominaisuus on ettei auton selain tue ainakaan teams kokouksia. Teams web app sanoo että ei tueta ja pitää liittyä normaalisti puhelimella ja äänet autosta.

Eihän se Tesla täydellinen auto ole, mutta ainoa auto jossa vaimo on osannut tehdä muuta kuin vaihtaa radiokanavaa. Nimittäin käynnistää pasianssin.
 
Mitä itse olen uusia sähköautoja kokeillut, niin kyllä teslan valikot kiinnitti heti huomion että kaiken mitä etsii löytää aika nopsaan. VW ID.3, Volvo, Opel, BMW, Citroen, Huyndai oli aika heikkoja tämän suhteen. Toimintalogiikka kaikissa sellainen että lopulta vaan luovutti kun sitä etsittyä asetusta ei mistään löytänyt. Honda oli hieman loogisempi kokonaisuus täysleveän kosketusnäyttönsä kanssa. Tai no oikeastaan VW e-up oli kaikista selkein, kaikki mitä tarvitsi löytyi sieltä helposti ;)

Toivottavasti tulee vielä yksinkertaisesti toimivia sähköautoja, jossa olisi vain tarvittavat perusjutut ja jos on muita toimintoja niin ne saisi piilotettua. Täydellinen muokattavuus olisi jees ja normaalit ovenkahvat, ikkunoihin reunat, vilkkuun vipu ja napista päälle menevä toimiva FSD. Mutta tärkeimpänä että kaikki toiminnot olisi niin helposti käytettäviä että ne oppisi vaikka liikkuvassa autossa ensimmäistä kertaa ratissa muutamassa minuutissa.

En ole kaivannut mitään ei ajamiseen liittyiä toimintoja vielä tähän mennessä, mutta ehkä sitten kun itse ajamiseen ei tarvitse enää keskittyä niin niillekkin tulisi käyttöä.
 
Noh jotkut tykkää äidistä ja joku tyttärestä. Car play oli itsellä käytössä nelisen vuotta ennen Teslaa parissa eri autossa. Ainoa mitä olen kaivannut on Waze. Soittolistat sun muut nyt synkkaantuu suoraan Teslan spotify sovellukseen automaattisesti. Äänikomentoja en ikinä ole oikein käyttänyt, mitä nyt välillä latausluukun avaa sillä Teslassa.
Näinhän se on, makuja ja käyttötapoja on monia. Toisaalta taas aina välillä tulee vastaan toimintatyylejä, joita ei yksinkertaisesti huomannutkaan kokeilla, jonka vuoksi kannattaa olla avoin uusille jutuille.

Onko siinä Teslan spotify -apissa jotain erikoista verrattuna bluetoothin kautta soitteluun? Ite en ole kyllä koko sovelluksen ystävä yleensä, joten näkemys on vajavainen. Esim. omassa käytössä synkkaava playlist on ihan yksi lysti vrt. synkkaava podcast -appi. Ilman synkkaavaa appia on podcasteja on lähes mahdoton, tai ainakin itelle aivan liian kova työmaa, käyttää. Ilman soittolistojakin taas pärjää hienosti.


Lähinnä se että on erillinen systeemi koko muusta auton infotainmentistä on huono, toki sillä saadaan hyvin lisää ominaisuuksia autoihin joihin ei muuten tule ominaisuuksia päivityksillä. Tähän aivan mahtava tuote. Kuitenkin minusta eri kategoriassa Teslan kanssa. Kovasti odotan mitä Polestarin Android automotive OS tuo tullessaan (eri kuin android auto). Se saattaa tulevaisuudessa viedä Teslaakiin kovalla kädellä, toivottavasti saa hyvin tuulta alle ja vie Teslankin kehitystä eteenpäin. Avoin SDK ja App store pitäisi Teslaankin saada.

Ite koen täysin päinvastoin. On huono, kun infotainmentin multimediaosio ei vastaa ja synkkaa lähes 100% pääasiallisten medioiden nauttimiskanavien kanssa. Multimedian käytettävyyden kannalta on erittäin tärkeää, että kesken jäänyttä median nauttimista voi jatkaa tasan siitä, mihin viimeksi jäin. Ite CarPlaykin on vielä vajavainen, koska aivan kaikkeen sekään ei vielä veny.

Jonkinlaisen alustatalouden sekä riittävän avoimen SDK:n kannalla itsekin olen - se antaa edes jonkinlaiset mahdollisuudet pysyä kehityksessä mukana. Sinällään olen kyllä skeptinen, että nykyinen lähes valmistajakohtainen käyttöjärjestelmäkavalkadi tulee elämään kovin kauaa, koska alustat eivät ole millään tarpeeksi isoja. Tulevaisuus on varmaan juuri jossain suoraan auton infotainmentissa pyörivässä Android Auton tyylisessä järjestelmäratkaisussa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom