Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko se sun mökkitiesi nyt oikeasti niin hirveässä kunnossa että edellyttää nelivetoa?

Maavara nykyaikaisesta henkilöautosta loppuu kyllä helposti, mutta suurinosa nelivetoisista on kyllä täysin tyhjänpäiväisiä.

Muutamana päivänä vuodessa ne kaksi mäkeä on.

Tähän asti olen kulkenut etuvetoautolla, ja pari kertaa ei ole päässyt perille asti, ja kerran olen ajanut ojaan jyrkässä mäessä jossa mutka, kun yritin ottaa siihen kunnolla vauhtia.

Takaisinpäin taas heti mökin pihasta lähtee ylämäki, johon ei oikein pysty ottamaan kunnolla vauhtia, kun se mäki alkaa heti mökin pihasta. Viime talvenakin piti ottaa se pariin kertaan uusiksi ennen kuin nousi.

Kaikilla mökkinaapureilla on jo nelivedot, että he pääsevät mökeilleen myös kaljamakelillä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos neliveto Volkkariin tai Skodaan maksaa nyt sen noin 3000e lisää verrattuna pelkkään takavetoon, niin vähemmän tehokas malli voisi olla ehkä n. 1000e halvemmalla kuin tuo nykyinen tehokkaampi neliveto, koska jokatapauksessa olisi kalliimpi kuin pelkkä takaveto. Onko ostaminen oikeasti kiinni tuosta noin tuhannesta eurosta.
 
Muutamana päivänä vuodessa ne kaksi mäkeä on.

Tähän asti olen kulkenut etuvetoautolla, ja pari kertaa ei ole päässyt perille asti, ja kerran olen ajanut ojaan jyrkässä mäessä jossa mutka, kun yritin ottaa siihen kunnolla vauhtia.

Takaisinpäin taas heti mökin pihasta lähtee ylämäki, johon ei oikein pysty ottamaan kunnolla vauhtia, kun se mäki alkaa heti mökin pihasta. Viime talvenakin piti ottaa se pariin kertaan uusiksi ennen kuin nousi.

Kaikilla mökkinaapureilla on jo nelivedot.
Lumiketjutkin on aika kätevät ja pirusti halvemmat kuin neliveto, varsinkin jos tosiaan sille olisi oikeasti ollut kaksi kertaa tarvetta.

Käytännössä kuitenkin maavara on se joka alkaa tuomaan vastaan ratkaisemattomia ongelmia, nelivetoa voi kompensoida monellakin kikalla.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Jos neliveto Volkkariin tai Skodaan maksaa nyt sen noin 3000e lisää verrattuna pelkkään takavetoon, niin vähemmän tehokas malli voisi olla ehkä n. 1000e halvemmalla kuin tuo nykyinen tehokkaampi neliveto, koska jokatapauksessa olisi kalliimpi kuin pelkkä takaveto. Onko ostaminen oikeasti kiinni tuosta noin tuhannesta eurosta.

Ei pelkästään siitä, vaan myös siitä että monista keskikokoisista sähköautoista (esim id.3) joiden hinta muutenkin selvästi halvempi ei ole ollenkaan nelivetomallia.

id.3 on n. 15 tonnia halvempi kuin halvimmat nelivedot.

Eikö se ole ihan luonnollista, että kun lisätään toinen moottori mukaan, niin teho kasvaa. Ei liene näin varhaisessa kehitysvaiheessa priorisointia, että takamoottoriksi suunniteltaisiin kevyempi versio jotta tehot pysyy kurissa. Varsinkin kun ne nelivedot maksaa näinkin vain hitusen enemmän kuin takaveto.

Aika monesta sähköautosta on kaksivetoisena kaksi eri moottorivaihtoehtoa, pieniakkuisen mallin kanssa pienempi moottori ja isomman akun kanssa isompi moottori. Ja nelivetomallit on sitten tyypillisesti tehty siten että valittu niille kaksivetomallissakin vetäville pyörillekin se tehokkaampi moottorivaihtoehto ja sen lisäksi laitettu se toinen moottori toiseen päähän. Järkevämpää olisi valita nelivetomalliin se heikompi moottori, ja sen lisäksi se toinen moottori, kokonaistehoa olisi silti tyypillisesti hiukan enemmän muttei paljoa enempää kuin kaksivetomalleissa
 
Miksi 10 minuutin lataustauoista pitää huudella, kun ne eivät ole ollenkaan todellisuutta Tampereen pohjois- ja itäpuolella. Esimerkkinä nyt vaikkapa reitti, johon olen aiemminkin viittannut, autona ID4 ja kelinä -15 C ja vähän lunta tiellä. Viimeinen nopea(hko) latauspaikka olisi Kokkolassa, mutta edes Kokkolasta Vuokattiin (<300 km) ei pääse talvikelissä perille. Lopputuloksena 40 minuutin pysähdys kylmäasemalla keskellä ei mitään.

1622794067040.png
Tadaa, kärsämäen juustoportti on saamassa suurteholaturit, mikä osuu aika mallikaasti tuolle reitille:

 
Kuinka pitkälle ID4 kuskit ovat ajaneet nyt kesäaikaan akullisella?

Itseä hieman jännittää (jos auto nyt joskus tulee, viimeisin tieto että heinäkuun puolessa välissä) kun mölkille 300km joka sijaitsee kiteellä.
Auto tietenkin täyteen pakattu ja 3 lasta takapenkillä. Riittääkö perille asti ilman pysähdyksiä? Näin kesäälä siis. Talvella tuskin lähellekkään.
 
Milläs nopeudella ja akkukoolla olet liikenteessä? Vaikea uskoa, että 77 kWh ja 80 km/h ei onnistusi, 52 kWh akulla kahvitauko on hyvä varata.
 
Mä ajoin ID4:llä yksinään pk-seudulla 60km/h keskinopeudella noin 68km testilenkin ja kokonaiskulutus oli 15,1 kWh/100km. Sää oli lähes ideaalinen eli aurinko paistoi ja oli lämmintä. Eli heittämällä menee 300km yhdellä latauksella ellei ole aivan järkyttävä vastatuuli ja vesisade ja aja reilusti yli 100km/h keskinopeudella. Varmasti pääsee perille ilman latausta, jos on valmis hiukan tiputtamaan normaalista nopeudesta 120km/h tieosuuksilla.
 
Ei pitäis olla mitään ongelmaa, just ajoin SR+:llakin vastaavan lenkin. Moottoritiehän on ainoa joka syö enemmän akkua.
 
Pitäisi näin aikuisena ajaa ajokortti ja hommata sähköauto. Osaisitteko hieman avata, että millaisiin kuluihin kannattaa varautua, jos tarkoituksena on lähinnä ajaa töihin pari kertaa vikossa (noin 100 km per viikko), kauppoihin (noin 50 km per viikko) ja pari kertaa vuodessa pidempi reissu (noin 600 km per reissu).

Varmaan kaikenlaista vakuutusta, veroa ynnä muuta pitää maksella? Kaikki netistä löytäväni kulutiivistelmät perustuu keskittyy vain sähkönkulutuksen kuluihin.
 
Pitäisi näin aikuisena ajaa ajokortti ja hommata sähköauto. Osaisitteko hieman avata, että millaisiin kuluihin kannattaa varautua, jos tarkoituksena on lähinnä ajaa töihin pari kertaa vikossa (noin 100 km per viikko), kauppoihin (noin 50 km per viikko) ja pari kertaa vuodessa pidempi reissu (noin 600 km per reissu).

Varmaan kaikenlaista vakuutusta, veroa ynnä muuta pitää maksella? Kaikki netistä löytäväni kulutiivistelmät perustuu keskittyy vain sähkönkulutuksen kuluihin.
Pitäisi tietää vähän tarkemmin minkä auton meinaat hankkia, onko se Mii electric vai Porcshe Taycan. Uutena vai käytettynä? Kotilataus vai ei?
Laske nyt vaikka alkuun 0,45€/km ja joku arvio vuoden ajoista, niin saat siitä osviittaa. Otetaan vähän yläkanttiin, koska sitä autoa tulee yleensä käytettyä jos sellainen on ja ajaisit 10tkm vuodessa, niin se maksaisi 4500€/v.
Suuret kuluerät on auton arvonalenema, jos siihen pitää laittaa rahaa kiinni niin korotkin juoksee, vakuutus on äkkiä yli tonnin vuodessa jne.
Sitten jos sitä autoa on tarkoitus pitää pidempään, niin tulee kaikki remontit, renkaan vaihdot, tuulilasit ja sen semmoiset.
 
Pitäisi näin aikuisena ajaa ajokortti ja hommata sähköauto. Osaisitteko hieman avata, että millaisiin kuluihin kannattaa varautua, jos tarkoituksena on lähinnä ajaa töihin pari kertaa vikossa (noin 100 km per viikko), kauppoihin (noin 50 km per viikko) ja pari kertaa vuodessa pidempi reissu (noin 600 km per reissu).

Varmaan kaikenlaista vakuutusta, veroa ynnä muuta pitää maksella? Kaikki netistä löytäväni kulutiivistelmät perustuu keskittyy vain sähkönkulutuksen kuluihin.
Paljonko olet valmis laittamaan autoon pääomaa kiinni ja/tai maksamaan siitä kuukaudessa? Tällä hetkellä ehkä halvin järkevä vaihtoehto uudelle sähköautolle on esimerkiksi Autoverkkokaupan autovuodeksi sähkö Kona tai NF Fleetin ID4 yksityisleasing. Niissä maksat käytöstä per kuukausi mutta et joudu laittamaan omaa pääomaa kiinni.

Lisäksi tulee kuluja verosta noin 150-200 €/vuosi, vakuutuksesta 700-1000 €/vuosi ja ladatusta sähköstä oman käytön mukaan. Kotona ladattu sähkö on aina halpaa, mutta tietyillä julkisilla latureilla voi päästä jopa samaan hintaan kuin kotona. Jos et päädy liisariin niin sitten pitää myös varautua huolto- ja rengaskuluihin.
 
Pitäisi näin aikuisena ajaa ajokortti ja hommata sähköauto. Osaisitteko hieman avata, että millaisiin kuluihin kannattaa varautua, jos tarkoituksena on lähinnä ajaa töihin pari kertaa vikossa (noin 100 km per viikko), kauppoihin (noin 50 km per viikko) ja pari kertaa vuodessa pidempi reissu (noin 600 km per reissu).

Varmaan kaikenlaista vakuutusta, veroa ynnä muuta pitää maksella? Kaikki netistä löytäväni kulutiivistelmät perustuu keskittyy vain sähkönkulutuksen kuluihin.

Tuo tarjous on voimassa kai tämän kuun. On oikeasti edullinen ja autokin on sähköautojen kärkikastia.
Jos otat itse vakuutuksen, niin maksaa 395€/kk. Tosin tuo vakuutus vaikuttaa edulliselta, mutta en ole tutustunut ehtoihin.

 
Mahtaavatkohan antaa tehdä sopimusta, jos ei ole ajokorttia mitä vilauttaa :D
Ei tietenkään.
Ei kai vakuutuksen ostamineen ajokorttia tarvitse, jos voit tunnistaa itsesi esimerkiksi passilla. Ajokorttia tarvitaan autolla ajamiseen.
 
Kuinka pitkälle ID4 kuskit ovat ajaneet nyt kesäaikaan akullisella?

Itseä hieman jännittää (jos auto nyt joskus tulee, viimeisin tieto että heinäkuun puolessa välissä) kun mölkille 300km joka sijaitsee kiteellä.
Auto tietenkin täyteen pakattu ja 3 lasta takapenkillä. Riittääkö perille asti ilman pysähdyksiä? Näin kesäälä siis. Talvella tuskin lähellekkään.
Riittää vaikka ajaisit vähän kovempaakin. Tein juuri 720 km reissun ID.4 1st -mallilla keskikulutuksella 20,3 kWh/100km, jolloin käytännön rangeksi pienellä pelivaralla (100%->10%) tulee 341 km. Koko matka ajettu reipasta vauhtia ja mukana on 200 km motaria, keskinopeus 85 km/h. Menomatka 340 km kokonaiskulutus 67,1 kWh eli olisi mennyt helposti ilman välilatausta, mutta latasin kuitenkin pikalaturista 19 kWh, koska latausmahdollisuus kohteessa oli epävarma. Paluumatka eri reittiä 380 km kokonaiskulutus 79,8 kWh eli ei onnistunut ilman välilatausta varsinkaan, kun akku ei ollut lähtiessä ihan täynnä.
 
Pitäisi näin aikuisena ajaa ajokortti ja hommata sähköauto. Osaisitteko hieman avata, että millaisiin kuluihin kannattaa varautua, jos tarkoituksena on lähinnä ajaa töihin pari kertaa vikossa (noin 100 km per viikko), kauppoihin (noin 50 km per viikko) ja pari kertaa vuodessa pidempi reissu (noin 600 km per reissu).

Varmaan kaikenlaista vakuutusta, veroa ynnä muuta pitää maksella? Kaikki netistä löytäväni kulutiivistelmät perustuu keskittyy vain sähkönkulutuksen kuluihin.
Siis haluatko sä nimenomaan sähkoauton jostain ideologisista tai muista henkilökohtaisista syistä? Taloudellisesti ajatellenhan bensapeli tulee huomattavasti halvemmaksi, kun sillä ei ole tarkoitus juurikaan ajaa.

Autolehtien käyttötesteissä on on kululaskelmat, joista pystyy laskemaan sen auton kulut omalle kohdalleen.
 
Kuinka pitkälle ID4 kuskit ovat ajaneet nyt kesäaikaan akullisella?

Itseä hieman jännittää (jos auto nyt joskus tulee, viimeisin tieto että heinäkuun puolessa välissä) kun mölkille 300km joka sijaitsee kiteellä.
Auto tietenkin täyteen pakattu ja 3 lasta takapenkillä. Riittääkö perille asti ilman pysähdyksiä? Näin kesäälä siis. Talvella tuskin lähellekkään.

Kesäkelillä meni täyteen ladatulla akulla reilu 400km ja laturilla näytti vielä 50km rangea. Matkalla noin 50km moottoritietä ja loput 80km/h-100km/h aluetta. Auto näytti matkan kulutukseksi 16.8kWh/100km.
ID4 77kWh akulla 300km menee siis heittämällä. Talvelta ei ole vielä kokemusta.
 
Mahtaavatkohan antaa tehdä sopimusta, jos ei ole ajokorttia mitä vilauttaa :D
Ei tietenkään.
Miksi ei? Eikö se nyt ole liisausfirmalle paras mahdollinen diili antaa auto istumaan jonkun parkkipaikalle joka ei aja siihen metriäkään matkamittariin?

edit: näköjään vaaditaan kortti. Pidän kyllä hassuna rajata tuota. Pitäisin suhteellisen normaalina ajatuksena, että esim. Ajokortiton isovanhempi tai vanhempi hommaa lapsille tai lastenlapsille auton käyttöön tjsp.
 
Miksi ei? Eikö se nyt ole liisausfirmalle paras mahdollinen diili antaa auto istumaan jonkun parkkipaikalle joka ei aja siihen metriäkään matkamittariin?

edit: näköjään vaaditaan kortti. Pidän kyllä hassuna rajata tuota. Pitäisin suhteellisen normaalina ajatuksena, että esim. Ajokortiton isovanhempi tai vanhempi hommaa lapsille tai lastenlapsille auton käyttöön tjsp.
Niin, no ensinnäkin taitaa olla laitonta luovuttaa autoa kortittomalle. En tiedä saako sen omiin nimiin ja vakuutukseen ilman korttia(eikä puhuta kortista mikä on vaikka kuivumassa)?

Vaikka sen saisi tuolta tilattua, niin varmaan noudettaessa pitää jotain paperia näyttää. Itsellä alkaisi ainakin herätyskello soida, jos joku yrittää pelkän passin kanssa autoa hommata.
 
Niin, no ensinnäkin taitaa olla laitonta luovuttaa autoa kortittomalle. En tiedä saako sen omiin nimiin ja vakuutukseen ilman korttia(eikä puhuta kortista mikä on vaikka kuivumassa)?

Vaikka sen saisi tuolta tilattua, niin varmaan noudettaessa pitää jotain paperia näyttää. Itsellä alkaisi ainakin herätyskello soida, jos joku yrittää pelkän passin kanssa autoa hommata.
Tämä nyt on aikalailla ot keskustelua, mutta miksi autoa ei saisi luovuttaa kortittomalle?

Jos 17v ajokoulussa oleva tulee hakemaan autoa isänsä kanssa, niin miksi isän ei voisi antaa ajaa autoa sinne perheen pihaan?

Se on tietty ihan eri juttu jos ei halua liisata autoa onnettomuusherkille kuskeille, mutta lain kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
 
Tämä nyt on aikalailla ot keskustelua, mutta miksi autoa ei saisi luovuttaa kortittomalle?
Se on tietty ihan eri juttu jos ei halua liisata autoa onnettomuusherkille kuskeille, mutta lain kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Ajokorttilaki, 33 §:

"Ajoneuvoa ei saa luovuttaa sellaisen kuljetettavaksi, jolla ei ole tässä laissa tarkoitettua ajokorttia tai ajo-oikeutta."

Oli entinen tieliikennelain pykälä 64 tai vastaava (kumottu 2020, ilmeisesti siirtynyt ajokorttilakiin koska tieliikennelaki ei puhu enää ollenkaan ajo-oikeuksista).

 
Ajokorttilaki, 33 §:

"Ajoneuvoa ei saa luovuttaa sellaisen kuljetettavaksi, jolla ei ole tässä laissa tarkoitettua ajokorttia tai ajo-oikeutta."

Oli entinen tieliikennelain pykälä 64 tai vastaava (kumottu 2020, ilmeisesti siirtynyt ajokorttilakiin koska tieliikennelaki ei puhu enää ollenkaan ajo-oikeuksista).

Ei kai tässä oltu autoa kenenkään kuljetettavaksi luovuttamassa, vaan auton myynnistä / hallinnan luovutuksesta. Ajokorttia tarvitaan edelleenkin vain ajamiseen, ei auton omistamiseen tai ostamiseen.

Jos isi ja poika ovat kaupassa ostamassa autoa pojan enolta saamilla perintörahoilla ja ajokortin saamiseen on vielä 2vk, niin mitään laillista estettä auton myyntiin ei nähdäkseni ole, kunhan isä ajaa sen auton sieltä autokaupasta omaan pihan odottamaan sitä kortin saantia.

Ja sama homma jos ajokortiton 25 vuotias on kortillisen puolisonsa kanssa noutamassa leasing-autoa. Ainakaan ajokorttilain 33 pykälä ei sitä luovutusta estä, mutta leasing-sopimukset ehdot sen voivat toki estää. Mutta se on leasing firman oma päätös, eikä mikään lakiin perustuva päätös.

Ajokorttilaki puhuu nimenomaan luovuttamisesta kuljetettavaksi.
 
Ei kai tässä oltu autoa kenenkään kuljetettavaksi luovuttamassa, vaan auton myynnistä / hallinnan luovutuksesta. Ajokorttia tarvitaan edelleenkin vain ajamiseen, ei auton omistamiseen tai ostamiseen.

Kyllä leasing voidaan nimenomaan rinnallistaa luovutettavaksi ajamiseen. Ei sitä autoa kuitenkaan liisata kenellekään jonkun kolmannen osapuolen ajettavaksi, eikä myöskään showroom esiteltäväksi. Asia ei varsinaisesti eroa mitenkään vuokrasopimuksesta, vuokranantaja pitää vuokranmaksajaa vastuullisena, eikä jotain kuviteltavaa kolmatta osapuolta jolta vasta lähtisi hakemaan jotain. Kyllä se on nimenomaan sille henkilölle luovutettu ajoneuvo ja siihen rinnastettavaa toimintaa, eikä varmasti oikeus katsoisi asiaa mitenkään muuten.

Leasingissa kyse ei ole ostamisesta, kyse on ajoneuvon kuljettamisen käyttöoikeuden vuokraamisesta.
 
Tuskin pitää paikkaansa lakiteknisesti. Itse myyvä yritys varmaan voi jotain ylimääräisiä määrittää, ja varmaan onkin ihan järkevä määrittää.

Tutuilla on maatiloja, joilla on työkäytössä kuorma-autoja ja erilaisia kortteja vaativia traktoreita, joita aikoinaan vielä ilman OY:tä pyörittäessä omistaja ei olisi saanut ajaa kortin osalta metriäkään. Suurin osa oli osamaksullisia, mutta parikin liisaritapausta tulee mieleen, joissa omistajan kortti ei riittänyt.
 

Olisi ollut kiva tietää, paljonko autoilla oli ajettu..

Ja mitkä autot kyseessä? 2016-2020 oli suuri osa sähköautoista varmaan Teslaa. Minkäköhänlaiset prosentit tulisi perinteisillä valmistajilla jotka alkaneet tuoda omiaan vasta tuossa 2019+ aikana?
 
Koska olisi tosi kiva käyttää päivässä tunnin palkka verojen jälkeen siihen että siirtyy kotoa töihin ja takaisin? Jos muuten sähköauto olisi hankittu sen takia että sillä on halvempaa ajaa kuin bensalla...
Kyllä sieltä varmaan saa lifetime tai kk hinnallakin.
 
Koska olisi tosi kiva käyttää päivässä tunnin palkka verojen jälkeen siihen että siirtyy kotoa töihin ja takaisin? Jos muuten sähköauto olisi hankittu sen takia että sillä on halvempaa ajaa kuin bensalla...

Sitten voi joko ajaa itse tai maksaa 10k€ tyyppisen kertamaksun?
 
Se voi menna myos 5G aikakautena siihen etta autolla on etaohjausvastaava vinkuintiassa joka vahtii auton kulkua 2 euron tuntipalkalla. 6 euroa jaa sitten katetta firmalle. Tallaisia systeemeja jo demotaan Kiinassa.
 
Pajeetilla 9 ruutua edessään ja jokaista valvoo. Mikä voisikaan mennä vikaan :D Lauantai-illan kotiinpaluun aikaan oma auto etäohjattuna taksina olis kyllä aika 6/5 ratkaisu, vastuukysymykset voi tosin mennä hankalaksi.
 
Ajokorttilaki, 33 §:

"Ajoneuvoa ei saa luovuttaa sellaisen kuljetettavaksi, jolla ei ole tässä laissa tarkoitettua ajokorttia tai ajo-oikeutta."

Oli entinen tieliikennelain pykälä 64 tai vastaava (kumottu 2020, ilmeisesti siirtynyt ajokorttilakiin koska tieliikennelaki ei puhu enää ollenkaan ajo-oikeuksista).

Ei ajo-oikeuden puute ole omistajuuden este. Et vain saa ajaa tieliikenteessä.
 
FSD vaatii käytännössä väkisin jonkun subscription koska karttojen, algoritmien, liikennesääntöjen, tietoturva-aukkojen ja bugien korjaaminen vaatii jatkuvasti työtä.

Toki se kk-kustannus voidaan jättää keräämättä ja myydään FSD:tä vaan 10 000e hintaisena kertaostoksena, mutta liiketaloudellisesti silloin pitää laskuttaa enemmän, koska kk-hintaa ei voida säätää kilpailun ja todellisten kustannusten mukaan, vaan siihen pitää sisällyttää kaikki mahdolliset myöhemmin realisoituvat riskit. Ja silti jossain vaiheessa tulee vastustamaton kiusaus vain sanoa, että sori, nyt loppui.

Käytännössä kertapanoksena myytävä FSD on kuin android-puhelin. Tuki loppuu viimeistään X:n vuoden iässä, koska ei vaan kannata ylläpitää jonkun 10v vanhan auton pilotin softaa. Paitsi jos maailmanlaajuisesti useampi miljoona autopilottia edelleen käyttävää kuskia kukin maksaa x-euroa per käyttötunti tai x-euroa per kk.
 
Toki se kk-kustannus voidaan jättää keräämättä ja myydään FSD:tä vaan 10 000e hintaisena kertaostoksena, mutta liiketaloudellisesti silloin pitää laskuttaa enemmän, koska kk-hintaa ei voida säätää kilpailun ja todellisten kustannusten mukaan, vaan siihen pitää sisällyttää kaikki mahdolliset myöhemmin realisoituvat riskit. Ja silti jossain vaiheessa tulee vastustamaton kiusaus vain sanoa, että sori, nyt loppui.

Toki, toisaalta yritykselle on myös taloudellisesti parempi diili saada rahat etukäteen kuin pikkuhiljaa tulevaisuudessa. Varsinkin jos oletusarvoisesti suurin osa käyttäjistä ei käyttäisi 10k€ edestä palveluja, niin silloin jäisi vielä enemmän voitolle sekä rahan arvon menetyksenä kuin myös käytettyinä palveluina.

Näinhän Tesla teki, 10k€ rahaa etukäteen ja FSD:n saa joskus, mutta ei tuolla nyt maksetulla summalla koska se ei siirry auton mukana. Ilmeisesti se oli parempi diili kuin maksaa vasta sitten kun itse palvelu on saatavissa..
 
Pitkän kaavan vertailujen ja tarjouspyyntöjen jälkeen päädyin lopulta tilaamaan Kia EV6:n. Kauppaan sisältyy pienoinen riski siinäkin mielessä, että olen nähnyt autosta vain joitakin kuvia ja videoita, enkä löytänyt kaivamallakaan tietoja esimerkiksi siitä, millaiset auton sisämitat on, mutta oletettavasti ainakin kuljettaja saa säädettyä penkin istuma-asennon riittävän mukavaksi. ID4, Enyaq, Audi Q4 ja BMW i4 olivat varteenotettavia vaihtoehtoja, mutta Kian takuu, auton urheilullisuus ja muutamat pienet varustelun yksityiskohdat ratkaisivat asian.
 
Pitkän kaavan vertailujen ja tarjouspyyntöjen jälkeen päädyin lopulta tilaamaan Kia EV6:n. Kauppaan sisältyy pienoinen riski siinäkin mielessä, että olen nähnyt autosta vain joitakin kuvia ja videoita, enkä löytänyt kaivamallakaan tietoja esimerkiksi siitä, millaiset auton sisämitat on, mutta oletettavasti ainakin kuljettaja saa säädettyä penkin istuma-asennon riittävän mukavaksi. ID4, Enyaq, Audi Q4 ja BMW i4 olivat varteenotettavia vaihtoehtoja, mutta Kian takuu, auton urheilullisuus ja muutamat pienet varustelun yksityiskohdat ratkaisivat asian.
Kävitkö kyselemässä koska tällaisen saisi koeajoon ja livenä nähtäville edes, vai suoraan tilausta?
Mustangistakin on tällä viikolla Helsingin Konalaan tullut yksilö koeajettavaksi, vielä viime viikolla ei ollut kuin ne pari pressiautoa eikä niihinkään tavan kuolevaisilla ollut asiaa huudella
 
Kävitkö kyselemässä koska tällaisen saisi koeajoon ja livenä nähtäville edes, vai suoraan tilausta?
Mustangistakin on tällä viikolla Helsingin Konalaan tullut yksilö koeajettavaksi, vielä viime viikolla ei ollut kuin ne pari pressiautoa eikä niihinkään tavan kuolevaisilla ollut asiaa huudella
Ilmeisesti pitää odotella ainakin elo-syyskuuhun, jotta autoa pääsisi kokeilemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 547
Viestejä
4 508 352
Jäsenet
74 432
Uusin jäsen
Lu0pio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom