Joo eiku mietin ku nykyisessä plugarissa pienikin pakkanen käytännössä estää totaalisesti sähköajon ja vaatii pitkähköä ajoa että on lämmennyt riittävästi, että onko täyssähköillä samaa ongelmaa?
No ei taatusti samaa ongelmaa kuin plugarissa, ettei pääsisi ollenkaan ajamaan sähköllä. Kylmä kuitenkin rajoittaa akun purkutehoa. Etenkin, jos akku on pieni suhteessa tehoihin, kuten tehokkaimmissa Tesloissa. Plugarilla (poislukien uusi 25 kWh M-B C jne. isoakkuiset) asia korostuu ongelmaksi asti.
Tavallinen maantieajo lämmityksen kera voi talvella vaatia tehoa 15-25 kW tasaisella. Ylämäet/motari/normikiihdytys helposti 30-50 kW, mikä tarkoittaisi 10 kWh-akkuisella plugarilla 3-5C -purkutehoa, mikä ei kovalla pakkasella onnistu. Jos taas akku on 50-110 kWh, kuten sähköautoissa, niin em. 30-50 kW tarkoittaa <1C, mikä onnistuu kyllä kylmälläkin. Akun koolla on siis muitakin vaikutuksia kuin pelkkä toimintamatka.
Seat Mii, 32,3/36,8 kWh, auto seissyt ilman piuhaa ja ajamatta taivasalla 4 vuorokautta, -21 C:
Kuva 1:
-mittariston muovi on jäässä
-ikkunat paksussa jäässä
-klo 9.15, -21,0 C
-SoC 59 %
-range 67 km (=114 km täydellä akulla)
-akusta saatavilla oleva teho 0/5, mutta yhtenäinen viiva 100 % (Tämä "available power" näkyyn rangen ja lämpötilan yläpuolella. Sen suuruuteen vaikuttavat akun lämpötila ja SoC yhdessä.)
-tehonpuute ei haittaa normaalia ajoa, eli pihasta/risteyksistä/valoista lähtiessä tehoa rajoittaa eturenkaiden pito, Länsiväylän rampista pääsee sujuvasti liikenteen sekaan ja sitten cruise 85 km/h
Kuva 2:
-autoa on lämmitetty lähes 10 min, jotta ikkunoista näkisi kunnolla (skrapaan en koskenut, vaan laitoin tuulilasin vastukset päälle ja 5 kW pöhöttämään)
-lisäksi on ajettu matkaa 11 km
-klo 9.38, -21,0 C
-23,3 kWh/100 km (1-2 km kohdalla oli 62 kWh/100 km, koska paikallaan lämmittämällä 4 vrk kohmeen sulatus)
-SoC 50 %
-range 62 km (=124 km@100 %)
-saatavilla oleva teho 0/5 palkkia, mutta yhtenäistä 100 %
Kuva 3:
-matkaa ajettu 30 km
-klo 9.53, -22,0 C
-19,6 kWh/100 km
-SoC 40 %
-range 61 km (=153 km@100 %)
-Hep! Saatavilla oleva teho on 1/5 palkkia ja yhtenäinen viiva 100 %
Kuva 4:
-matkaa ajettu 75 km
-klo 10.58, -21,0 C
-13,1 kWh/100 km (nollattu 43 km kohdalla ja laitettu lämmitys tosi pienelle)
-SoC 12 %
-range 23 km (=192 km@100 %, hetkeä aiemmin range oli 32 km = 267 km@100 %, mutta laski 23:een, kun jouduin lisäämään lämmitystä näkyvyyden nimissä)
-teho 0/5 ja yhtenäinen viiva 25 %, auto kulki ainakin 80 km/h, mutta kiihtyvyys valoista oli yhtä tahmeaa kuin keskimääräisellä polttiskuskilla
Kuva 5:
-matkaa ajettu sama 75 km, mutta ladattu akku 80 %:iin
-klo 14.32, -19 C
-range 218 km (=273 km@100 %)
-akusta saatavilla oleva teho 4/5 + 100 %
Kaikki kuvat ovat samalta reissulta, jossa testasin 4 vrk kylmänä parkkipaikalla seissyttä autoa SoC 59 % -> 12 % -> 80 %. Paluumatkalla ajoin parinkympin pakkasella koirankusetusvaatteissa minimilämmöillä. Vaikuttihan se lämmitys aika paljon, kun menomatkalla oli 19,6 ja palatessa vain 13,1 kWh/100 km. Välissä oli 13 km käkkärirälläystä pikkuteillä, mikä laski SoC 40 % -> 27 %.