Yleistä keskustelua sähköautoista

Kauhea haloo jostain kahdenkympin maksusta, onko tässä nyt kyse siitä, että jo annettua ilmaista etua ollaan viemässä pois?

Eikö tuo nyt ole ihan sama kuin se kännykän verotusarvo. Jos käytät omaan käyttöön, maksan sen 20€, jos et käytä, ei tarvitse maksaa. Lisäksi moni työnantaja ei tuota jaksa edes kokemusteni mukaan periä, vaan niin kauan kun laskut pysyy kohtuudessa, työnantaja maksaa ja ilman verotusarvoa. Siinäkin osa käyttää vaan puhepakettiin kuuluvia osia, kun osa ostelee satasella kuussa limppareita ja kuukausimaksuja.
 
Noihin pieniin töpselilatauksiin on markkinoilla myös kohtuu kustannuksilla tarjolla ulkoistettuja palveluita, jolloin palvelun tarjoja hotaa laskutuksen, jos siis työntekijöillä ei halua etuun, mutta kysyntään lataukseen.
Niissä siten joutuu maksamaan myös noiden kolmannen osapuolen firmojen haluamat marginaalit jotta voivat pyörittää yritystään voitolla, ja annetaan heille täysi päätäntävalta paljonko palvelu maksaa, varsinkin jos vaihto kilpailijaan ei ole pelkkä puhelinsoitto. Minä ainakin kartan tällaisia ulkoisia toimijoita esim. taloyhtiön latausratkaisuissa, parempi pitää homman taliyhtiön ja isännöintiyhtiön hallinnassa niin voidaan tarjota edullista palvelua taloyhtiön asukkaille.

Jos jollakin on puolestaan hyviä kokemuksia tuollaisista latausoperaattoreista taloyhtiöissä niin voi kertoa, eli halpaa latausta ja homma vaan toimii.
 
Tietääkö joku, miten tuo käytännössä toteutetaan? Täytyykö työnantajan järjestää jonkinlainen järjestelmä, jolla estetään muiden kuin latausetua käyttävien lataaminen? Vai käykö tässä sitten lopulta niin, että työnantajien on käytännössä pakko lopettaa ilmaisen latauksen tarjoaminen?
Latauksen työpaikalla voi toteuttaa usealla eri tavalla.

Esimerkiksi:
-Merkityt paikat rekisteritunnuksella vain lataajille ja ainoastaan niillä paikoilla saa ladata.
-Laturiin annetaan tagi vain niille jotka haluaa ladata.
-Latausasemat ulkoistetaan ja latausmaksut suoritetaan suoraan kolmannelle osapuolelle.

Helpoin ja tasapuolisin ratkaisu on se, että joku kolmas osapuoli tulee ja rakentaa riittävän latausinfran ja työntekijä maksaa esim. 15snt/kWh suoraan kolmannelle osapuolelle. Näin kukaan ei saa etua enempää kuin toinen ja maksut menee suoraan kulutuksen mukaan.
 
. Lisäksi moni työnantaja ei tuota jaksa edes kokemusteni mukaan periä, vaan niin kauan kun laskut pysyy kohtuudessa, työnantaja maksaa ja ilman verotusarvoa. Siinäkin osa käyttää vaan puhepakettiin kuuluvia osia, kun osa ostelee satasella kuussa limppareita ja kuukausimaksuja.
Yksi, kaksi, muutama , monta ehkä.

Mutta jos siellä nyt joku tarkempi tilitoimista, palkan laskenta, niin luulis olevan aika tarkkoja. jos on työantajan matkapuhelin liittymineen, jonka käyttö ei tarkkaan valvota, niin se latetaan luantaiseduksi. Jos pomo muuta mutiseen, niin tentaavat miten sitä valvotaan. Ei ne laskut, vaan se miten valvotaan se että laite liittymineen on vain työaikaa kätyössä, esim jää työpaikalla , tai sillä ei voi käyttää kuin työasioihin, jos sen voi viedä kotiinsa.


Niissä siten joutuu maksamaan myös noiden kolmannen osapuolen firmojen haluamat marginaalit jotta voivat pyörittää yritystään voitolla,....

No ne usein tehokkaita, edullissia, vs se että työpaikka itse järjestäisi mittauksen, laskutuksen käytönvalvonnan.
 
Kauhea haloo jostain kahdenkympin maksusta
Pienistä puroista tulee iso virta. Harva haluaa maksaa suotta ylimääräistä ei-mistään, eli jos vähäinen työpaikkalatailu maksaisi sähkönä kuussa 5€, miksi haluaisin siitä ilosta maksaa verottajalle 20€ (tai paljonko siitä oikeasti tuleekaan jos tuo katsotaan verotettavaksi palkanlisäksi) joka kk?

Jos latailisin joka päivä työnantajan laskuun 11kW latausasemasta, sitten en välittäisi tuosta muutoksesta pätkääkään. Tosin ei ole vielä tullut vastaan työnantajaa joka tuollaista ilmaista latausta olisi tarjonnut aiemminkaan, eräskin työpaikka mainosti että heidän ilmaisessa parkissaan on kyllä sähköauton lataus mutta se on maksullinen (kolmannen osapuolen). Tämä oli jo useita vuosia sitten.

Ehkä tämä koskee jotain työmaita missä firman pomo on sanonut että se ja se työntekijä saa laittaa autonsa lataukseen työmaalla voimavirtapistokkeeseen. Ehkä hän kuitenkin sulattaa tuon 20€ lisäverotuksen ainakin jos työmatka työmaalle on satoja kilometrejä.

Eikö tuo nyt ole ihan sama kuin se kännykän verotusarvo. Jos käytät omaan käyttöön, maksan sen 20€, jos et käytä, ei tarvitse maksaa. Lisäksi moni työnantaja ei tuota jaksa edes kokemusteni mukaan periä, vaan niin kauan kun laskut pysyy kohtuudessa, työnantaja maksaa ja ilman verotusarvoa. Siinäkin osa käyttää vaan puhepakettiin kuuluvia osia, kun osa ostelee satasella kuussa limppareita ja kuukausimaksuja.
Minulla on työnantajan SIM (ja kännykkä) omaan käyttöön koska en jaksa pelleillä kahden SIM kanssa, edes yhdellä puhelimella. Työnantaja alkoi karsia kuluja estämällä maksullisia palveluita kännykällä, minkä vuoksi en enää pysty tarkistamaan Enirosta kuka soitti, jos vaikka oli joku asiakas työaikana kun olin palaverissa tai vessassa eikä Hesarin myyjä tai skämmeri. No olkoot sitten, ehkä asiakas soittaa uudestaan jos oli tärkeää asiaa, en soita takaisin jos onkin Hesarin myyjä. Tosin nyt en pysty tarkistamaan numeroita myöskään vapaa-ajallani, paitsi vaimon puhelinta käyttäen.
 
Viimeksi muokattu:
Pienistä puroista tulee iso virta. Harva haluaa maksaa suotta ylimääräistä ei-mistään, eli jos vähäinen työpaikkalatailu maksaisi sähkönä kuussa 5€, miksi haluaisin siitä ilosta maksaa verottajalle 20€ (tai paljonko siitä oikeasti tuleekaan jos tuo katsotaan verotettavaksi palkanlisäksi) joka kk?

Työpaikan latausmahdollisuus on muutakin kuin sensähkön arvo. Mutta jos siitä ei ole itselle mitään arvoa, niin miksi sitä etua ottaa, miksi ladata työpaikalla.
Jollekkin se on taasen arvokast tärkeä juttu, ja jos työantaja tarjoaa palkanlisänä lataus mahdollisuuden niin se vo olla hyvin oleellinen etua.


Minulla on työnantajan SIM (ja kännykkä) omaan käyttöön koska en jaksa pelleillä kahden SIM kanssa, edes yhdellä puhelimella. Työnantaja alkoi karsia kuluja estämällä maksullisia palveluita kännykällä, minkä vuoksi en enää pysty tarkistamaan Enirosta kuka soitti, jos vaikka oli joku asiakas työaikana kun olin palaverissa tai vessassa eikä Hesarin myyjä tai skämmeri. No olkoot sitten, ehkä asiakas soittaa uudestaan jos oli tärkeää asiaa, en soita takaisin jos onkin Hesarin myyjä. Tosin nyt en pysty tarkistamaan numeroita myöskään vapaa-ajallani, paitsi vaimon puhelinta käyttäen.

Kulut ja tietenkin noissa maksullilisten palveluiden karsinnassa vähenee se palkan laskennan selvittely mihin ne liittyy.
Osassa tehväiä numeropalvelu on hyvin oleellinen, selaliset firmat tekee siitä erillisen sopparin. Jos tarvi hyvin satunnaista, mutta tärkeää niin menee toki vaikeaksi jos kakki näppärät vaihtoehdot estetty.

Jos palvelumaksut merkittäviä, ja ei työhön liittyviä, kustanus tehokkaita, niin ehkä joka vähän käytellyt liikaa, firmoilla se ongelma että pelkäävät tehdä yksilökohtaisia rajauksia.
 
Pienistä puroista tulee iso virta. Harva haluaa maksaa suotta ylimääräistä ei-mistään, eli jos vähäinen työpaikkalatailu maksaisi sähkönä kuussa 5€, miksi haluaisin siitä ilosta maksaa verottajalle 20€ (tai paljonko siitä oikeasti tuleekaan jos tuo katsotaan verotettavaksi palkanlisäksi) joka kk?
Jos ei näe latausedulle tarvetta omalla kohdalla niin ei kukaan sitä pakota ottamaan. Miksi kaikesta pitää aina tehdä niin hankalaa.

Jos 30 eurolla voi ajaa kaikki työmatka-ajot niin ei pitäisi olla liian kallista ainakaan.
 
...firmoilla se ongelma että pelkäävät tehdä yksilökohtaisia rajauksia.

Miksi kaikesta pitää aina tehdä niin hankalaa.
Siinäpä ne olennaisimmat. Halutaan kaikki heti nyt ja ilmaiseksi, mutta vieläkin tärkeämpää on, että kukaan muu ei saa enempää kuin minä.

En jaksa edes kommentoida ylläolevaa tilitoimisto/puhelinspekulaatiota. Ihan yhtä lailla kun sähköautonkaan latausta, tilitoimistoa ei voisi vähempää kiinnostaa selvitellä, kuka sitä puhelinta tai sähköä on käyttänyt, koska ja mistä töpselistä, niin kauan kun kyse on jostain yrityksen yleisestä parkkialueesta/hallista. Rakennusalalla on jo vuosia ollut ihan normaalia, että niiden työmaakoppien kyljessä on rivi 16A 3-vaiherasioita, josta saa omalla laturillaan ladata ne teslat ja ix:t täyteen hiljaisella hyväksynnällä, kunhan asiasta ei nouse porua tai synny riitaa. Eikä ole syntynyt.
 
En minäkään oikein ymmärrä tätä asioiden monimutkaistamista. Samalla tavallahan ne muut edut toimivat. Sähkölataus oli erikseen säädetty väliaikaisesti verottomaksi etuudeksi 2021-2025, mutta ei ole varsinainen yllätys, että bensan hintaa kannatuskalastelun laskeva vuoksi laskeva hallitus ei jatkanut etua. Tällä nyt mennään. Laskin itse, että sukosta lataamalla olen jokseenkin tuon 30€ kuukaudessa säästänyt tähän asti, eli sinällään tuo vaikuttaa oikeansuuntaiselta.
 
Ensi vuonna ei saa töissä ladata enää ilmaiseksi vaan sähköautoille 30€ ja hybrideille 20€ luontaisetu maksu. Eli käytännössä siis n. puolet tuosta joutuu maksamaan.

Aika kallista jos ei aja paljoa ja jos voi ladata kotonakin halvalla. Ja jos on lähinnä etänä.

Onko tietoa onko maksu 12kk vai 11kk ajalta, lomalla kuitenkin ainakin 1kk niin kohtuutonta jos joutuisi siltäkin ajalta maksamaan, vaikkei lataa?

Noh täytyy kysyä josko työnantaja haluaa myydä latausta toteutuneiden kustannusten hinnalla.
En tiedä onko vastattu jo, mutta eihän tuota ole pakko maksaa ja jättää vain lataamatta?

Tai sitten ei lataa kotona ollenkaan ja käyttää työpaikan latausta (koska hinta on kiinteä)? Toki menee varmaan turhan hankalaksi kikkailuksi.

Onkohan tuo lataus lukittu hintaan 30€ x 12kk? Jos lataisikin vain talvikuukaudet ja maksaisi vain siitä? Vähän samoin kuin polttis autojen lämmitykset talvella, paitsi että ne on ilmaisia.
 
- Meneekö samalla veroedulla riippumatta siitä lataako työntekiä omaa autoa, tai työsuhdeautoa (käyttöetu), lataako sitä töissä työnantajan lataus asemalla, ulkopuolisen lataus asemalla missä tahansa, tai kotona omalla asemalla. Eli menee kuten aiemmin, vai tuleeko tähän muutoksia.

No jos on käyttöetu, niin tuo muuttunee takaisin verotettavaksi eduksi. Vapaalla autoedulla ei muutosta.
 
On iso merkitys jos jatkossa kotilataus ei menisikään edun piiriin.

No ei ole millään tavalla iso merkitys. Sähköllä ajaminen on sen verran edullista, että jos sen sähkön itse maksaa, niin se ei tunnu kenenkään työssäkäyvän budjetissa.

Jollekkin se on taasen arvokast tärkeä juttu, ja jos työantaja tarjoaa palkanlisänä lataus mahdollisuuden niin se vo olla hyvin oleellinen etua.

No se lataaminen ei ole niin kallista, etteikö siitä voisi itsekin maksaa. Meilläkin työpaikan parkkipaikalla voi ladata, mutta siitä peritään pieni hinta per kWh. Eli kaikki halukkaat voivat ladata ja maksaa siitä. Toimii hyvin. Se, että tuo tarjottaisiin ilmaiseksi, ei ole merkityksellinen asia kenellekään. Ja jos joku väittää että se on hänelle iso asia, niin se on kyllä jo köyhän leikkimistä.
 
Työpaikan latausmahdollisuus on muutakin kuin sensähkön arvo. Mutta jos siitä ei ole itselle mitään arvoa, niin miksi sitä etua ottaa, miksi ladata työpaikalla.
Jollekkin se on taasen arvokast tärkeä juttu, ja jos työantaja tarjoaa palkanlisänä lataus mahdollisuuden niin se vo olla hyvin oleellinen etua.
Siksi että esim. eilen meinasi sähkö loppua tien päällä kun ajoin pariin kertaan työpaikan ja pääkaupunkiseudun väliä sattuneesta syystä, eikä jäänyt luppoaikaa välilatailuihin muualla kuin työpaikalla. En tiedä miksi verottajan pitäisi katsoa se verotettavaksi eduksi etten jää motarille sähköttä kesken työpäivän, yhtä hyvin voisi verottaa siitä että työpaikalla on lämmitys ja kahvia tarjolla niin säästän vaatetus- ja kahvikuluissa.

Työpaikalla ehdin ladata 1x8A latauksella aamupäivällä n. kaksi tuntia ja iltapäivällä n. 40 minuuttia kun akkua oli jäljellä 19%. Piti lähteä ajelemaan töistä kohteeseen X ennenkuin se sulkeutuu klo 18 joten pysähdyin hetkeksi välilataukselle sillä välillä koska muuten olisin luultavasti jäänyt tien päälle sähköttä. Kotiin lopulta päästyäni oli 8% akusta jäljellä kun kotimatkan ajoin ilman sisätilan lämmitystä, ei olisi ollut sitäkään jos en olisi ehtinyt työpaikalla ladata hieman superhidaslatauksella.

Kotoa aamulla lähtiessä akku oli 84% täynnä, luulin sen riittävän hyvin päivän ajoihin vaikka olisin jättänyt töissä lataamatta mutta toisin kävi, aikataulut muuttuivat ja piti äkisti käydä parissa eri paikassa kesken työpäivän kun piti sovittaa omat aikataulut työpaikalle tilaamani huoltomiehen muuttuneisiin aikatauluihin.

Tai jos tulee käynti Tampereen toimistolla, sinne päästyäni akku lienee n. 10% täynnä kun ei ole aamulla valitettavasti aikaa lataustauollle (en voi lähteä aiemmin koska pitää saada lapset kouluun ennen lähtöä), olisi kiva jos auto voisi edes vähän latautua siellä oloaikana (7-8 tuntia), tai sitten pitää kotimatka aloittaa pidemmällä lataustauolla jossain Tampereen maksullisessa latauksessa. Tai maksaa 25€ pysäköinnistä läheisessä kaupallisessa parkkihallissa jossa on latausmahdollisuus, ja käydä siellä kesken päivän siirtämässä auto latauspaikalta pois ettei ala mennä korotettua maksua latauspaikan turhasta varaamisesta.

Pertti perusajaja ajaa päivittäin ehkä vain 5km työmatkoja mutta joskus tulee yllätyksiä ja on ihan kiva että työpaikalla voi ladata ne tunnit kun auto seisoo tyhjänpanttina työpaikan parkkipaikalla. Ajan minäkin normipäivänä 0 km työajoja, kun olen etätöissä.

Koska tarve käyttää työpaikkalatausta on muuta kuin säästöä sähkön hinnassa, mielestäni polttomoottoriautoilijoita pitäisi verottaa siitä että he eivät joudu miettimään työpäivän aikana tankkaustaukoja ja pääsevätkö viimeisillä pisaroilla takaisin kotiin. Se on heille selkeä etu verrattuna sähköautoilijoihin.

En tiedä voisinko sopia työnantajani kanssa etten normaalisti lataa työpaikalla, mutta jos tiedän tulevan tällaisia yllättäviä tarpeita, sitten lataan ja maksan käteisellä pomolle pari euroa päivän latailuista? Ehkä verottaja olisi tähän järjestelyyn tyytyväinen? Samanlainen systeemi kuin aikoinaan työpaikan kahvirahasto eli piti laittaa lippaaseen 50 sentin kolikko jos joi kupin kahvia.
 
No se lataaminen ei ole niin kallista, etteikö siitä voisi itsekin maksaa. Meilläkin työpaikan parkkipaikalla voi ladata, mutta siitä peritään pieni hinta per kWh. Eli kaikki halukkaat voivat ladata ja maksaa siitä. Toimii hyvin. Se, että tuo tarjottaisiin ilmaiseksi, ei ole merkityksellinen asia kenellekään. Ja jos joku väittää että se on hänelle iso asia, niin se on kyllä jo köyhän leikkimistä.
Samaa mieltä, mutta miten lasketaan kuka on ladannut kuinka monta kWh? Onko jokaisella nimetty latauspaikka vai onko siinä joku ulkopuolinen firma laskuttamassa?
 
Samaa mieltä, mutta miten lasketaan kuka on ladannut kuinka monta kWh? Onko jokaisella nimetty latauspaikka vai onko siinä joku ulkopuolinen firma laskuttamassa?

Ulkopuolinen firma, lataus käynnistetään sovelluksella tai tägillä ja laskutus menee sovellukseen syötetyltä maksukortilta.

Koska tarve käyttää työpaikkalatausta on muuta kuin säästöä sähkön hinnassa,

Mutta eihän siinä olisi mitään ongelmaa maksaa siitä latauksesta, tällöin ei veroetua synny.
 
Ulkopuolinen firma, lataus käynnistetään sovelluksella tai tägillä ja laskutus menee sovellukseen syötetyltä maksukortilta.
Paljonko maksaa per kWh?

Mutta eihän siinä olisi mitään ongelmaa maksaa siitä latauksesta, tällöin ei veroetua synny.
Ei olekaan, kysymys vain on miten maksaminen firmalle järjestetään jos on esim. tällainen ajoittainen 1x8A suko-lataus kyseessä. Euro tai kaksi toimarin lippaaseen niiltä päiviltä kun on ladannut? En tiedä laskinko oikein että sähköä tuossa saa 8-tuntisena työpäivänä kulumaan 14,72kWh ja se maksaisi ehkä normipäivänä just jotain 2€ (tai jopa alle?) normipäivänä?

Nykytilanteessa meillä kyllä toimisi sekin että me työntekijät (2 kpl) sopisimme että me maksamme koko sen latauspaikan sähkölaskun hallin omistajalle joka tilaa meille vuokraa. Joko jaamme laskun puoliksi tai nykytilanteessa luultavasti minä maksaisin yksinäni, sopisi kyllä minulle.

Kysyin muuten eilen asiasta kyseiseltä omistajalta, hän sanoi ettei ole enää aikoihin laskuttanut niitäkään työnantajaltamme kun siinä tuntuu olevan latailijoita niin harvoin...
 
En tiedä onko vastattu jo, mutta eihän tuota ole pakko maksaa ja jättää vain lataamatta?

Tai sitten ei lataa kotona ollenkaan ja käyttää työpaikan latausta (koska hinta on kiinteä)? Toki menee varmaan turhan hankalaksi kikkailuksi.

Onkohan tuo lataus lukittu hintaan 30€ x 12kk? Jos lataisikin vain talvikuukaudet ja maksaisi vain siitä? Vähän samoin kuin polttis autojen lämmitykset talvella, paitsi että ne on ilmaisia.

Wääää ei toimi etätöissä wää. Kyllä sen 30€ pitää kattaa myös kotona tapahtuvat lataukset.
 
Siksi että esim. eilen meinasi sähkö loppua tien päällä kun ajoin pariin kertaan työpaikan ja pääkaupunkiseudun väliä sattuneesta syystä, eikä jäänyt luppoaikaa välilatailuihin muualla kuin työpaikalla. En tiedä miksi verottajan pitäisi katsoa se verotettavaksi eduksi etten jää motarille sähköttä kesken työpäivän, yhtä hyvin voisi verottaa siitä että työpaikalla on lämmitys ja kahvia tarjolla niin säästän vaatetus- ja kahvikuluissa.

Työpaikalla ehdin ladata 1x8A latauksella aamupäivällä n. kaksi tuntia ja iltapäivällä n. 40 minuuttia kun akkua oli jäljellä 19%. Piti lähteä ajelemaan töistä kohteeseen X ennenkuin se sulkeutuu klo 18 joten pysähdyin hetkeksi välilataukselle sillä välillä koska muuten olisin luultavasti jäänyt tien päälle sähköttä. Kotiin lopulta päästyäni oli 8% akusta jäljellä kun kotimatkan ajoin ilman sisätilan lämmitystä, ei olisi ollut sitäkään jos en olisi ehtinyt työpaikalla ladata hieman superhidaslatauksella.

Kotoa aamulla lähtiessä akku oli 84% täynnä, luulin sen riittävän hyvin päivän ajoihin vaikka olisin jättänyt töissä lataamatta mutta toisin kävi, aikataulut muuttuivat ja piti äkisti käydä parissa eri paikassa kesken työpäivän kun piti sovittaa omat aikataulut työpaikalle tilaamani huoltomiehen muuttuneisiin aikatauluihin.

Tai jos tulee käynti Tampereen toimistolla, sinne päästyäni akku lienee n. 10% täynnä kun ei ole aamulla valitettavasti aikaa lataustauollle (en voi lähteä aiemmin koska pitää saada lapset kouluun ennen lähtöä), olisi kiva jos auto voisi edes vähän latautua siellä oloaikana (7-8 tuntia), tai sitten pitää kotimatka aloittaa pidemmällä lataustauolla jossain Tampereen maksullisessa latauksessa. Tai maksaa 25€ pysäköinnistä läheisessä kaupallisessa parkkihallissa jossa on latausmahdollisuus, ja käydä siellä kesken päivän siirtämässä auto latauspaikalta pois ettei ala mennä korotettua maksua latauspaikan turhasta varaamisesta.

Pertti perusajaja ajaa päivittäin ehkä vain 5km työmatkoja mutta joskus tulee yllätyksiä ja on ihan kiva että työpaikalla voi ladata ne tunnit kun auto seisoo tyhjänpanttina työpaikan parkkipaikalla. Ajan minäkin normipäivänä 0 km työajoja, kun olen etätöissä.

Koska tarve käyttää työpaikkalatausta on muuta kuin säästöä sähkön hinnassa, mielestäni polttomoottoriautoilijoita pitäisi verottaa siitä että he eivät joudu miettimään työpäivän aikana tankkaustaukoja ja pääsevätkö viimeisillä pisaroilla takaisin kotiin. Se on heille selkeä etu verrattuna sähköautoilijoihin.

En tiedä voisinko sopia työnantajani kanssa etten normaalisti lataa työpaikalla, mutta jos tiedän tulevan tällaisia yllättäviä tarpeita, sitten lataan ja maksan käteisellä pomolle pari euroa päivän latailuista? Ehkä verottaja olisi tähän järjestelyyn tyytyväinen? Samanlainen systeemi kuin aikoinaan työpaikan kahvirahasto eli piti laittaa lippaaseen 50 sentin kolikko jos joi kupin kahvia.
Et ota verotusarvollista työpaikkalatausta, maksat työnantajan töpselin sähköstä listahinnan ja keräät työajosta kilometrikorvaukset, ihan kuten polttomoottoriautoilija. Ilmaista se ei kait saa olla, jotta sitä ei katsota verotettavaksi luontaiseduksi.

Ei kai tuossa sen erikoisempaa ole?

Missään ei one käsittääkseni määritelty että minkä verran lataussähkön pitää maksaa, mutta mikään ei nähdäkseni estä työnantajaa tai työpaikan parkkipaikkafirmaa keksimästä jotain kiinteää hintaa mikä on ihan jees?
 
Kiinassa ehdotellaan rajoituksia autojen kiihtymiseen.
Lyhyesti:
  • Ehdotetaan rajoitusta että 0-100km/h kiihdytys ei saa olla alle 5 sekuntia. Pitää siis kestää yli 5 sekuntia kiihdyttää 0-100km/h
  • Rajoitus päällä jokaisella auton käynnistyskerralla, mutta voi olla poiskytkettävissä aina käynnistyksen jälkeen. Kuten esim. kaistavahti nykyisin.
  • Rajoitussääntö vaikuttaisi kaikkiin autoihin käyttövoimasta riippumatta, ei pelkästään sähköautoihin.

 
Siksi että esim. eilen meinasi sähkö loppua tien päällä kun ajoin pariin kertaan työpaikan ja pääkaupunkiseudun väliä sattuneesta syystä, eikä jäänyt luppoaikaa välilatailuihin muualla kuin työpaikalla....
Siis hetkinen, ajat omalla autollasi ja sähkö loppuu eikä ole aikaa latailla? Tämähän on tasan tarkkaan sinun ongelmasi. Vaihda bensa-autoon niin ongelma poistuu.
Jos taas kyse on työnantajan autosta tai pakollisista työajoista, työnantaja varmasti tarjoaa sulle siihen latauksen tai auton käyttöön, työasioita jos kerran hoidat?

Särähtää vähän korvaan, koska olen parikin kertaa törmännyt jo tilanteeseen, että ei voi olla paikassa x aikaan se ja paikassa y aikaan se, koska pitää ladata autoa. Tällöin vaan varmistan, että työpäivässä on myös ajallinen katko tässä latausajankohdassa. Ei se ole työnantajan ongelma, jos ei tekijän autossa ole bensaa tai sähköä. Sitten ei ajeta niitä ajoja sillä omalla autolla jos siitä tulee ongelma
 
Tosiaan jos sähköstä maksaisi töihin niin silloinhan se ei ole mikään etu. Täytyy kysyä josko voisivat ensi vuodesta alkaen ruveta vähentämään kerran vuodessa palkasta yhden euron niin tulisi maksettua sähköstä ja säästäisi sen 15€/kk. Tähänkin asti on tuo on mielellään tarjottu ilmaiseksi, joten tuskin on mitään valittamista tuostakaan järjestelystä.
 
Tosiaan jos sähköstä maksaisi töihin niin silloinhan se ei ole mikään etu. Täytyy kysyä josko voisivat ensi vuodesta alkaen ruveta vähentämään kerran vuodessa palkasta yhden euron niin tulisi maksettua sähköstä ja säästäisi sen 15€/kk. Tähänkin asti on tuo on mielellään tarjottu ilmaiseksi, joten tuskin on mitään valittamista tuostakaan järjestelystä.
Tietysti siitä sähköstä pitää maksaa käypä hinta eikä mitään euro/vuosi -hintaa, muuten se on edelleen verotettava etu. Käypänä hintana sitten menee se 30e/kk tai todellinen hinta perustuen ladatun sähkön määrään ja sen hintaan.
 
No jos on käyttöetu, niin tuo muuttunee takaisin verotettavaksi eduksi. Vapaalla autoedulla ei muutosta.

Yritin tavata ohjeita, jäi kyllä se kotona lataaminen ilmaan, ja käsitys että jos on vapaa etu, niin sitten työantaja voi maksaa ne kotilaamisen sähköt, mutta jos ei ole autoetua, tai käyttö etu, niin ei voisi maksaa.

No ei ole millään tavalla iso merkitys. Sähköllä ajaminen on sen verran edullista, että jos sen sähkön itse maksaa, niin se ei tunnu kenenkään työssäkäyvän budjetissa.

Jos ajelee omia ajoja kymmenniä tuhansia ja ei mene ihan sillä niukalla 20kWh 100km kulutuksella, niin noissa kalliimman siirron alueilla eroineen siirtoineen ei 10 senttiä kWh riitä.

Jos työantaja tarjoaisi latauseutua palkan päälle, niin kyllä se ihan käypää ostovoimaista rahaa on. Se sitten oma lukunsa jaksaisiko satasen, saati muutaman kympin takia latailla ulkopuolisilla asemilla. vs kotona.

(En selvittänyt ylärajoja, ja jos tässä keskustelu lähti siitä että etätöitä kotona tekevälle ja autonsa kotona lataavalle latausedun arvo riippuu siitä kuuluisko siihen kotona latailut)

Riippuen työantajasta niin tuolloin kannattaa toki tingata palkan päälle tarjottua latausetua ihan rahapalkkana.

(siis käyttöetu, oma-auto)
 
tilitoimistoa ei voisi vähempää kiinnostaa selvitellä, kuka sitä puhelinta tai sähköä on käyttänyt, koska ja mistä töpselistä, niin kauan kun kyse on jostain yrityksen yleisestä parkkialueesta/hallista....

Jos ei ihan surkea tilitoimisto/palkanlaskenta, jos siellä puheliittymä menoja , niin kyllä se kysäisee että missä käytössä ne on, jos ne on työntekijöiden käytössä, niin onko se etu, ja jos ei ole etu niin miten se valvotaan. Lisä lukunsa sitten os puhelimiakin ostettu.

Tuskin tilitoimisto halua että asiakaalle ja sen työntekijöille homma tulee kalliiksi. ja nykyään vähän miettivät omaakin vastuuta.

En tässä nyt väitä etteikö olisi tahoja jotka ei välitä, ummistavat silmänsä, pienipalkkainen nyt vain tekee työtään.
 
Jos ajelee omia ajoja kymmenniä tuhansia ja ei mene ihan sillä niukalla 20kWh 100km kulutuksella, niin noissa kalliimman siirron alueilla eroineen siirtoineen ei 10 senttiä kWh riitä.
Ajattelin sitä kautta, että jo oletusarvoisesti kaikki maksavat omat polttoaineensa ja ajosähköt, joten ei se, että ne joutuu jatkossakin maksamaan ole kenellekään mikään ongelma. Ei kukaan ole budjetoinut omia kulujaan sen varaan, että pitäisi saada ajella ilmaisilla sähköillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 060
Viestejä
4 997 957
Jäsenet
80 199
Uusin jäsen
PerttiM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom