Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Uskon kyllä, että pakattavuudessa on eroja. Mielestäni kuitenkin kritiikki jotain mittaustapaa (banaanilaatikot) ei oikein toimi, jos tulokset ovat samansuuntaisia muiden mittaustapojen kanssa, edellämainittu ADAC ja esim. Tekniikan Maailma (Leaf kontin subbarilla 360 litraa, E-tron 380+50). TM ei mitannut konttia hattuhylly poistettuna. Sanoisin, että paremmin nuo erilaiset mittaukset edustavat tilavuutta kuin joku satunnaisen käyttäjän yksilöllinen pakkaustarve ja -kokemus. Auton valmistajien omat tilavuusluvut on taas aina enemmän tai vähemmän optimistisia, kun niissä tavataan käyttää litran kokoisia palikoita.Molemmat autot omistaneena, kyllä aivan varmasti pakkaan mielummin lastenrattaat + 4 matkalaukkua E-troniin vrt Leafiin johon jo pelkkiä lastenrattaita pakatessa pitää vähän katsoa, että missä suunnassa ne sujahtaa sinne kun e-troniin voi heittää ihan missä suunnassa tahansa. Toki Leaf takakontti on muodoltaan "monttu" siinä missä E-tronissa on nostettu välitilalla lastausluukun tasolle lattia, ratkaisu varmaan tuo Leafille testilitroja hitusen mutta häviää reippaasti käytännöllisyydessä.
No ei tuo kohdistu niille köyhille joilla ei ole varaa autoon, jotka eivät aja > 15 000km vuodessa omalla autolla. Eikä sen idea ole tuossa.No ei kai tuo nyt köyhille kohdistu? Köyhällä ei ole varaa ostaa uutta autoa, vaikka siihen saisikin parin tonnin tuen. Köyhät ostavat niitä parin tonnin käytettyjä autoja. Suurin osa ihmisistä ei koko elämänsä aikana osta ainuttakaan uutta autoa, vaan autot ostetaan käytettyinä.
Selkänoja, hattuhylly raja on tavallaan ymmärettävä, eihän kukaan se yli lastaa, vaarallista....Uskon kyllä, että pakattavuudessa on eroja. Mielestäni kuitenkin kritiikki jotain mittaustapaa (banaanilaatikot) ei oikein toimi, jos tulokset ovat samansuuntaisia muiden mittaustapojen kanssa, edellämainittu ADAC ja esim. Tekniikan Maailma (Leaf kontin subbarilla 360 litraa, E-tron 380+50). TM ei mitannut konttia hattuhylly poistettuna. Sanoisin, että paremmin nuo erilaiset mittaukset edustavat tilavuutta kuin joku satunnaisen käyttäjän yksilöllinen pakkaustarve ja -kokemus. Auton valmistajien omat tilavuusluvut on taas aina enemmän tai vähemmän optimistisia, kun niissä tavataan käyttää litran kokoisia palikoita.
Näinhän se on, ja siten esimerkiksi se banaanilaatikkokoe on aika turha ( sillä viihteellinen arvo, ja jossain määrin jollekulle viitteellinenkin) kun harvemmin tulee sen kokoista pakattua autoon.. Sanoisin, että paremmin nuo erilaiset mittaukset edustavat tilavuutta kuin joku satunnaisen käyttäjän yksilöllinen pakkaustarve ja -kokemus. Auton valmistajien omat tilavuusluvut on taas aina enemmän tai vähemmän optimistisia, kun niissä tavataan käyttää litran kokoisia palikoita.
Lähdin googletteleen banaanilaatikoiden kokoa, jossain ulkomitat 600mmx400mmx211mm ja siitä sitten enemmän tai vähemmän alaspäin. Noiden sovittaminen on myös tetristä ja pahvisina samansarjan laatikoillakkin voi tiukoissa tapauksissa tule eroja testikeroilla.Näinhän se on, ja siten esimerkiksi se banaanilaatikkokoe on aika turha ( sillä viihteellinen arvo, ja jossain määrin jollekulle viitteellinenkin) kun harvemmin tulee sen kokoista pakattua autoon.
Ero virallisten tilavuuksien ja todellisten tilavuuksien välillä ei ole välttämättä iso. Se minkä itse olen eniten nähnyt vaikuttavan kontin käyttökelpoisuuteen on takapenkin kaltevuus; esimerkiksi mökkireissulle tetrishengessä pakkaamme ensin joustavat laukut ja reput selkänojia vasten niin, että takapinta( puskuria kohden) on suht suora ja sen perään sitten mm. kylmälaukut. Tavaratilan täyttöaste, hattuhyllyn tasoon asti, on yleensä korkea mutta silti takapenkitkin ottavat omansa.Lähdin googletteleen banaanilaatikoiden kokoa, jossain ulkomitat 600mmx400mmx211mm ja siitä sitten enemmän tai vähemmän alaspäin. Noiden sovittaminen on myös tetristä ja pahvisina samansarjan laatikoillakkin voi tiukoissa tapauksissa tule eroja testikeroilla.
Jos mitataan jotan etutilaa, tai muita tavaratilan lokeroita, niin voi siinä miettiä kumpi on isompi, 600x400x210 vai 500x500x500, vai 1000x1000x200 Ekaan sopii yksi laatikko, keskimmäiseen ei yhtään, jälkimmäiseen ei yhtään,tai pari runnommalla (jos mennään tuolla 600x400x210, pienempiä voi sopia keskimmäiseenkin)
Kuvahaulla kun haki niin testeissä käytetään monelaista laatikkoa ja niitä runnotaan eri tavoin, tässä ketjussa nopeasti en löytänyt artikkelia Bjørn Nyland laatikoiden vakioinnista, joku autotalli kuva missä seinustalla kasa pahvilaatikoita eri brändeillä ja "yksinkertaisina"
Jos litroja haluaa, niin mites testi missä tuupataan venyvä "pallo" joka pumpataan täyteen ja mitataan täytteen tilavuus, no vaatisi jotain kevyttä käyttökelpoista nestettä, ja säiliön kestävyyttä, kuutio vettä voi olla vähän liikaa.
Kaasulla mittaaminen, paine ja painosaadaan mitattua.
Olen samaa mieltä, ja tärkeää tarkasteltava tuon asento mittojen lisäksi, millaiset mahdollisuuden kaataa selkänoja kokonaan, samoin suksiluukku voi olla erittäin tärkeä. Näissä voi olla saman mallin varusteluissa merkittäviä eroja.Tässä auttaa vietävästi jos takapenkkin on liikkuvaa mallia, joko kokonaan tai edes selkänojien osalta.
Merkistä huolimatta sähköautoa ei pitäisi säilyttää talossa olevassa autotallissa eikä näemmä ihan kiinni talossakaan. Harmittava tapaus mutta näitä on ollut, tuleekohan jotain goodwilliä volkkarilta: esimerkiksi ilmainen avaimenperä?Kyllä se ID4 oli, näkee mm. takaoven ja latausluukun muodoista. Kuva Ilta-Sanomien jutusta: Sähköauto tuhoutui täysin tulipalossa – tuli levisi rivitaloon
Kirjoituksessasi on virhe, pitäisi olla: Merkistä huolimatta autoa ei pitäisi säilyttää talossa olevassa autohallissa eikä näemmä ihan kiinni talossakaan.Merkistä huolimatta sähköautoa ei pitäisi säilyttää talossa olevassa autotallissa eikä näemmä ihan kiinni talossakaan. Harmittava tapaus mutta näitä on ollut, tuleekohan jotain goodwilliä volkkarilta: esimerkiksi ilmainen avaimenperä?
Vuosia sitten oli epäluuloja sähköautojen osalta ja jossain jopa oltiin laittamassa kieltoja sähköautoille.Merkistä huolimatta sähköautoa ei pitäisi säilyttää talossa olevassa autotallissa eikä näemmä ihan kiinni talossakaan. Harmittava tapaus mutta näitä on ollut, tuleekohan jotain goodwilliä volkkarilta: esimerkiksi ilmainen avaimenperä?
Kuten kirjoitin, olen autoni hankkinut niin, että sillä pystyy 4 matkustamaan silloin kun meitä matkusti 4( eli auto on väh. c-segmenttiä), myöhemmin 3 ja nyt edelleen se kolme on vaatimuksena vaikka 2 matkustaa 99 % ajasta. 170 km on kuitenkin niin pitkä matka ettei kassit sylissä haluaa kukaan matkustaa. Mökille voidaan niin mennä kun matka on lyhyt.Matkustamisen osalta tulee vähän se ristiriita että jos on useampi matkustaja niin takapenkin tilat on niiden käyttöön ja niiden mukavuuden kannalta sen kutistaminen on vähän ristiin sen kanssa että silloin tarvii enemmän tavaratilaa. vs se että matkustaa, yksin kaksin, parin hengen kamoi, jolloin ihan sama vaikka takana ahdasta, tai sinne vo tuupata osa kasseista, kaataa osan selkänojasta suoraksi.
Mitä tarkoitat vanhalla? Suhteellisen uusiahan noi kaikki ovat. Vanteista ja etuoven lätkäpaikasta vois arvailla, että tuo on alkupään autoja 21-22. Varma en ole, kun ei hajuakaan milloin nuo vanteet vaihtui ja lätkä poistui. Uusinta sorttia tuo ei ole.Ei toi ID4 kovin vanhalta näyttänyt? Joo ei siitä vaan pääse mihinkään että sähköauto palaa paljon kovemmin kuin bensa saatikka diesel joka on paloturvallisin näistä yleisistä voimanlähteistä. Hälyttimet tosiaan kuntoon jos sisällä pitää. Ei sitä sammumaan saa käsivehkeillä mutta ehtii ulos.
NMC on akkuteknikkoista ilmeisesti hieman korkeariskisempi syttymään kuin LFP.
Webasto oli aikanaan yleinen palon aiheuttaja mutta liekö johtunut huonoista asennuksista tjms.
Sähköauton akun syttyessä palo on voimakkaampi, mutta näin ei ole tapahtunut läheskään kaikissa tapauksissa sähköauton palaessa. Toki ikävää tilanteen osuessa kohdalle, varsinkin jos auto on pysäköity jonkin rakennuksen viereen johon palo leviää.Ei toi ID4 kovin vanhalta näyttänyt? Joo ei siitä vaan pääse mihinkään että sähköauto palaa paljon kovemmin kuin bensa saatikka diesel joka on paloturvallisin näistä yleisistä voimanlähteistä. Hälyttimet tosiaan kuntoon jos sisällä pitää. Ei sitä sammumaan saa käsivehkeillä mutta ehtii ulos.
NMC on akkuteknikkoista ilmeisesti hieman korkeariskisempi syttymään kuin LFP.
Webasto oli aikanaan yleinen palon aiheuttaja mutta liekö johtunut huonoista asennuksista tjms.
NMC on akkuteknikkoista ilmeisesti hieman korkeariskisempi syttymään kuin LFP.
Edit:
Linkissä on asiaa vähän avattu teorian kanssa.
Uusimmissa Kiinassa myytävissä BYDeissä näyttäisi olevan 0-100km/h tylsät 2,7 sekuntia. Mutta eihän nuo mitään ratavehkeitä ole, kun on reilusti painoa.LFP on vähän painavampi ja tylsempi ratkaisu jolla saadaan vieläkin auto kiihtymään ihan tarpeeksi nopeasti normaaliin käyttöön
Uusimmissa Kiinassa myytävissä BYDeissä näyttäisi olevan 0-100km/h tylsät 2,7 sekuntia. Mutta eihän nuo mitään ratavehkeitä ole, kun on reilusti painoa.
NMC:n käyttö länsiautoissa johtuu nähdäkseni isolta osin siitä, että länsimaiset firmat pääsivät ilman lisenssimaksuja käsiksi LFP-teknologiaan vasta äskettäin. Vaikea käyttää kun ei osaa.
Ja jos vaan ostaa kennot kiinasta, niin vaikea uskoa että ero kuroutuu kiinni -> menee varmasti hetki ennenkuin länsifirmat pääsevät vauhtiin teknologian kanssa.
Jos tuo Longin 8C on todellinen purkuteho vähintään 2,7 sekunnin ajan, niin kyllähän sekin riittää 2,7 s 0-100.Niissä on varmaan käytössä uudet BYD Blade 2.0 akut joista on ilmeisesti short ja long versiot. Shortin pitäisi kyetä antamaan 16C ja Longin 8C. Jos ei ihmeitä ole akkukemian suhteen keksitty niin arvasin että moduuleja on rinnakkaistettu entistä enemmän.
Long versiolla tuskin saadaan 2.7s kiihtyvyyttä, mutta se on todennäköisesti tarkoitettu tavallisempiin autoihin.
Ei ainoastaan lisenssi kuluista (jotka saa yleensä neuvoteltua sopiviksi) vaan myös länsivalmistajien vahvasta uskosta että sähköauton tärkein ominaisuus on range.NMC:n käyttö länsiautoissa johtuu nähdäkseni isolta osin siitä, että länsimaiset firmat pääsivät ilman lisenssimaksuja käsiksi LFP-teknologiaan vasta äskettäin. Vaikea käyttää kun ei osaa.
Ja jos vaan ostaa kennot kiinasta, niin vaikea uskoa että ero kuroutuu kiinni -> menee varmasti hetki ennenkuin länsifirmat pääsevät vauhtiin teknologian kanssa.
Sanoisin, että molempia tarvitaan. Perusautoihin, joilla ei muutenkaan ajeta pitkää matkaa säännöllisesti, LFP on hyvä valinta. Mutta isoon ja kalliiseen autoon sopii paremmin NMC, koska autosta tulee kallis joka tapauksessa. Vaikka nyt Bemarit ja Mersut.Ei ainoastaan lisenssi kuluista (jotka saa yleensä neuvoteltua sopiviksi) vaan myös länsivalmistajien vahvasta uskosta että sähköauton tärkein ominaisuus on range.
Kiinalaiset ymmärsivät, että hinta on tärkeämpi. Ihmiset ulisevat ostavansa sähköauton vasta kun Lappiin pääsee kusematta. Mutta tosiasiassa ostavat sähköauton sitten kun se on riittävän halpa (vaikkei sillä pääsekkään Lappiin kusematta).
Kuinka vanha tilus sinulla on? Muutamankymmentä vuotta vanhoissa, ellei vanhemmissakin on voimapistorasia yleensä tonttikeskuksessa. Siitä saisi vaikka reilussa tunnissa tuon ajosuoritteen ladattuaKotona on mahdollisuus vain 1 x 8A hidaslataukselle, mutta sen ei kaiketi pitäisi olla ongelma, koska ajo on pääosin nurkkapyöritystä max 50 km/päivä.
Kysessä on taloyhtiö. Autolämmitystolpan tilalle on mahdollista vaihdattaa latauskotelo, mutta virta saa kuulemma olla maksimissaan 8 A.Kuinka vanha tilus sinulla on? Muutamankymmentä vuotta vanhoissa, ellei vanhemmissakin on voimapistorasia yleensä tonttikeskuksessa. Siitä saisi vaikka reilussa tunnissa tuon ajosuoritteen ladattua
8 A antaa 8 tunnissa noin 50 km kaupunkiajoa, ainakin nelivedossa( kulutus lyhyillä matkoilla on 250- 500 Wh/km ja 20 km matkoilla 170 Wh/km kesällä ja pahimmillaan tuplat talvella mutta yleensä noin 280 Wh/km).
Toiseksi 8 tuntia tavallisesta pistorasiasta päivittäin on tuhoon tuomittua, ja siten tarvitaan 16 A pistorasia varmuuden vuoksi. Mutta jos nämä ovat kunnossa, 8 A:lla pärjää vallan mainiosti.
Ok, nämä unohtuivat( tämä tilanne on tyttärellänikin edessä huomisesta lähtien).Kysessä on taloyhtiö. Autolämmitystolpan tilalle on mahdollista vaihdattaa latauskotelo, mutta virta saa kuulemma olla maksimissaan 8 A.
Itse en ymmärrä miksi autovalmistajat edes viitsii enää käyttää NMC:tä. Ainoa syy joka tulee mieleen on munan kasvatus eli NMC tarjoaa kevyemmän, energiatehokkaamman ja enemmän virtaa antavan ratkaisun jolla saadaan sähköauto kiihtymään parissa sekunnissa ja asiakas kasvattamaan virtuaalipenistään. LFP on vähän painavampi ja tylsempi ratkaisu jolla saadaan vieläkin auto kiihtymään ihan tarpeeksi nopeasti normaaliin käyttöön, mutta edut ovat huomattavia (paloturvallisuus, hinta, jne).
Tuosta puuttuu Pilot-paketti eli ei ole mm. adaptiivista vakkaria, sumareita tai Pixel led ajovaloja. Pilot paketin tunnistaa helposti sumuvaloista eli jos ei ole sumareita niin ei ole Pilot-pakettia.Mitä mieltä tästä Polestarista? Ainakin lämpöpumppu löytyy ja akkutakuu on voimassa. Onko jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon?
![]()
Vaihtoautomme
www.autoliikemiettinen.fi
Kotona on mahdollisuus vain 1 x 8A hidaslataukselle, mutta sen ei kaiketi pitäisi olla ongelma, koska ajo on pääosin nurkkapyöritystä max 50 km/päivä.
En ehkä siitä lähtisi silti tinkimään kun polestareja on järkyttävä määrä tarjolla ja paketit kun ei perinteisesti enää oikein käytetyn hinnassa näy50 km päiväsiirtymillä tosin ei pilotpakettia välttämättä tarvitse
Jos ajelee 50km kehä3:sen sisällä ruuhka-aikoihin, niin kaipaisin pilottia, jos ajaa 50km jossain skutsissa, varmaan normivakkarikin menettelee.50 km päiväsiirtymillä tosin ei pilotpakettia välttämättä tarvitse
Skutsissa tarvitaan sitten ne paremmat valotJos ajelee 50km kehä3:sen sisällä ruuhka-aikoihin, niin kaipaisin pilottia, jos ajaa 50km jossain skutsissa, varmaan normivakkarikin menettelee
Se on totta, eikä tuo hintakaan ole kummoinen.En ehkä siitä lähtisi silti tinkimään kun polestareja on järkyttävä määrä tarjolla ja paketit kun ei perinteisesti enää oikein käytetyn hinnassa näy
Itse kattoisin single motorilla, niin tulisi hinta alas/saisi paremman muulta osin. Vai onko dual moottoriin joku tarve?Mitä mieltä tästä Polestarista? Ainakin lämpöpumppu löytyy ja akkutakuu on voimassa. Onko jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon?
![]()
Vaihtoautomme
www.autoliikemiettinen.fi
Kotona on mahdollisuus vain 1 x 8A hidaslataukselle, mutta sen ei kaiketi pitäisi olla ongelma, koska ajo on pääosin nurkkapyöritystä max 50 km/päivä.
Kaikkea voi toivoa. 3 vuotta vanhaa iX saa liikkeestä nyt 42 tonnilla niin voi tuo 5 vuotta ja 35 tonnia tehdä tiukkaa.No itse ostin 77te auton viime joulukuussa (Fully Charged iX40 + ilma-alusta, 22kW lataus, soft close yms.). Ilman käsirahaa ja 25te jämäri 72kk maksuaika (2.4% todellinen korko). Maksan 830e/kk ja veikkaan n. 5v iässä olevan arvon sellainen , ettei tartte kättä laittaa taskuun luopuessa.. 6v iässä siis 25te. Eli jos 5v ois sen 35te arvoinen, niin ok.
Erikoinen muotoilu, pienehkö akku (xdrive40) ton kokoseen möhkäleeseen, ekoja merkin sähköautoja (jos unohdetaan i3) tulee nyt äkkiä mieleen. Ehkä voi myös vaikuttaa, että uusi mallilinja, niin vanhan X3/X5 omistaja päivittää ennemmin uudempaan X5?Mikähän ton iX hintaa pudottaa?
Mitä mieltä tästä Polestarista? Ainakin lämpöpumppu löytyy ja akkutakuu on voimassa. Onko jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon?
![]()
Vaihtoautomme
www.autoliikemiettinen.fi
Kotona on mahdollisuus vain 1 x 8A hidaslataukselle, mutta sen ei kaiketi pitäisi olla ongelma, koska ajo on pääosin nurkkapyöritystä max 50 km/päivä.
Kaikkea voi toivoa. 3 vuotta vanhaa iX saa liikkeestä nyt 42 tonnilla niin voi tuo 5 vuotta ja 35 tonnia tehdä tiukkaa.
Sen sijaan 5-6 vuotta vanhat lähes 200 tkm ajetut X5 on täysin samoissa hinnoissa.
Mikähän ton iX hintaa pudottaa?
No ei ihan kannata verrata nettiauton halvimpaan kuitenkaan. Uskon, että mun auton myyntiä helpottaa ilmajousitus ja koukku. Varsinkaan ilmajousitusta ei juuri iX40 näe. Yllättävän monesta puuttuu myös koukku. Ja osa halvimmista on muutenkin aika vajailla varusteilla (ja rumilla 20” vanteilla, mulla 21” kesällä ja talvella). Uskon mulla myös kilsojen olevan alle 100tkm tossa vaiheessa. Mutta kyllä se tiukkaa silti varmaaan tekee. No se on sen ajan murhe. Nautitaan siihen asti mahtavasta kyydistä.Kaikkea voi toivoa. 3 vuotta vanhaa iX saa liikkeestä nyt 42 tonnilla niin voi tuo 5 vuotta ja 35 tonnia tehdä tiukkaa.
Sen sijaan 5-6 vuotta vanhat lähes 200 tkm ajetut X5 on täysin samoissa hinnoissa.
Mikähän ton iX hintaa pudottaa?
Mitä nyt 830e/kk ja siihen päälle bemarin vakuutukset yms huollot/renkaat niin varmaan siellä vähintään 1000e/kk maksaa toi ilmainen autoiluKertaakaan ei ole omaa tarttenut vielä pikaladata, vaan 100% kotilatauksilla menty ja yölataukst pörssisähköllä tarkoittaa käytännössä ilmaista ajoa.
Ajostahan siinä puhuttiinkin ja nää yllä mainitut kulut juoksee vaikkei metriäkään liikkuisi.Mitä nyt 830e/kk ja siihen päälle bemarin vakuutukset yms huollot/renkaat niin varmaan siellä vähintään 1000e/kk maksaa toi ilmainen autoilu![]()
Ja arvonalenema kilsojen takia. Ja sähkönsiirrot taitaa olla se 21kWh*20000km vuodessa = 10snt hinnalla ~420e vuosi.
En kyllä usko että varusteet juuri hinnassa tulee näkymään. 6 vuotta vanha ilmajousitus on muutenkin sama kun heittäisi viisi tonnia rahaa kaivoon.No ei ihan kannata verrata nettiauton halvimpaan kuitenkaan. Uskon, että mun auton myyntiä helpottaa ilmajousitus ja koukku. Varsinkaan ilmajousitusta ei juuri iX40 näe. Yllättävän monesta puuttuu myös koukku. Ja osa halvimmista on muutenkin aika vajailla varusteilla (ja rumilla 20” vanteilla, mulla 21” kesällä ja talvella). Uskon mulla myös kilsojen olevan alle 100tkm tossa vaiheessa. Mutta kyllä se tiukkaa silti varmaaan tekee. No se on sen ajan murhe. Nautitaan siihen asti mahtavasta kyydistä.
Luulen, että raju pudotus johtuu enimmäkseen Saksantuonneista. Saksassa ei sähkö ole kauhean halpaa ja iX40 on aika heikko, jos pitää autobahnia ajella. Muutenhan tämä on aivan mahtava auto. Mä pääsen talvella n. 300km ja kesällä 400km omia ajoja, kun ajelen ympäri pk-seutua kehäteitä pääosin. Nyt 11tkm mittarissa ja keskikulutus appin mukaan ekan 7kk ajalta 21kWh/100km. Kesäiset mökkimatkat menee 16-18kWh kulutuksella. Kertaakaan ei ole omaa tarttenut vielä pikaladata, vaan 100% kotilatauksilla menty ja yölataukst pörssisähköllä tarkoittaa käytännössä ilmaista ajoa. Ja lataan 80% tasoon, kolme kertaa olen täyteen tän ladannut ennen pidempää reissua.
Niin, no onhan X5 ihan saman hintaluokan auto ymmärtääkseni ja pitää paljon paremmin hintansa, vaikka siinä se akun hajoaminen on vielä todennäköisempää ja kalliimpaa. Mistään kapasiteetin laskuista en tiedä, ei ole tullut vielä vastaan sähköautoa missä se olisi ollut kovin kummoinen.Pohjimmiltaan kyse lienee siitä, että uutena nuo 100k tietämissä olevat autot ovat haluttuja vain ns. paremmin toimeentulevien keskuudessa. Kun ikää ja kilsoja tulee, tuulipuku ei ole valmis maksamaan sitä hintaa mikä siinä ehkä laskennallisesti olisi, jolloin markkinat korjaavat hinnan kysynnän ja tarjonnan mukaisesti. Kun osa siitä hinnasta on sitä, että naapurikin ymmärtää sun tulotason. Käytännössä noista +100k premiumeista omalla kokemuksella hintansa pitävät ”oikeat” urheiluautot tai muut sporttisemmat pelit. Plus iX on todellinen hamsteri renkailla, mulle pitäs maksaa, että huolisin sen pihaani, vaikka vanha bemaristi olenkin. Tuo kalliiden ”perusautojen” korkeampi arvonalenema on koskenut myös polttiksista esimerkiksi mm. MB S, Audi A8 & BMW 7. Ässä mersu ehkä pitänyt tiettyyn pisteeseen asti haluttavuuttaan mielikuvan vuoksi paremmin, mutta sitten sekin tulee kolisten alas.
Tuohon kokonaisuuteen vielä päälle sähkäreissä tapahtuva kapasiteetin lasku ja aika nopeassa kehityksessä oleva akkuteknologia laskee myös vertailuhintaa polttiikseen. Meilläkin tässä laskeskellaan, että jos on 180km työmatka päivässä ja työpaikalla ei latausmahdollisuutta, niin 3 vuotiaana voi olla huonolla yksilöllä siinä ja siinä, että pääseekö talvella pakkasessa takaisin kotiin lataamatta noilla epäairodynaamisilla mukamaastureilla jos soh laskisi 80%. Ja muutakin tekemistä elämässä, että alkaisi talvella ajamaan 80km/h sitä matkaa satasen tiellä.
Nämähän se varmaan on. Kelpaa kyllä minulle, koska kyllä tolla pienemmällä akulla pärjää aivan loistavasti.Erikoinen muotoilu, pienehkö akku (xdrive40) ton kokoseen möhkäleeseen, ekoja merkin sähköautoja (jos unohdetaan i3) tulee nyt äkkiä mieleen. Ehkä voi myös vaikuttaa, että uusi mallilinja, niin vanhan X3/X5 omistaja päivittää ennemmin toiseen X5?
63 senttiä kilometri, no ei se paha, hullunpäivän pösöllä muistaakseni ynnäiltiin sellainen 30 senttiä kilometri (=>15000km ), ja se on jo todella halpaa.Ja mulla muuten latauskulut olleet lähempänä 5snt/kWh. Vero+siirto yöllä 3.7snt ja yöllä sähkö 0-2snt.. ei sillä, että sillä suurta merkitystä vs 10snt, mutta kuitenkin.
Oma arvio on 1050e/kk kaikiineen tolle autolle 20tkm vuosiajoilla. Nun mielestä ihan ok, ton luokan autolle.
Edit.ja ei yhtään omaa rahaa kiinni autossa.
Ilmajousituksen arvo käytettyjen markkinoilla vahvalla mutulla ihan mallikohtaista, jos hyvämainen toimiva systeemi, niin voi helpottaa myyntiä, sitäkautta pientä arvostuksen nousua, jos vuodet osoittaa toteutuksen ongelmalliseksi niin voi olla hyljeksitty (no tämä kai korostuu iänmyötä)En kyllä usko että varusteet juuri hinnassa tulee näkymään. 6 vuotta vanha ilmajousitus on muutenkin sama kun heittäisi viisi tonnia rahaa kaivoon.
Jeps. Taloudessa myös hullupösö ja ekat vuodet toi 0,30e/km pitää. Vaan kun siihen ostaa parit renkaat 5v pidolla, niin nousee jonkun sentin. Kesärenkaat 500-700e ja talvi 700-800e.63 senttiä kilometri, no ei se paha, hullunpäivän pösöllä muistaakseni ynnäiltiin sellainen 30 senttiä kilometri (=>15000km ), ja se on jo todella halpaa.