• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköautoilun haasteita. Auto jäi laturiin kiinni.

Voi olla ihan todellinen jumi, eli tapin solenoidi rikki tai esimerkiksi kotona latausliitin käväissyt maassa ja sen jälkeen vienyt likaa ja kosteutta latausporttiin lukitustapille, joka siksi jumii etenkin pakkasella. Helenan latausportti ei tosin näytä aivan kamalalta, muttei priimaltakaan.
Ennaltaehkäisevästi kannattaisi pitää kontissa pientä froteepyyhettä, jolla pyyhkäisee aina sadelatausten jälkeen portin, suojakorkin ja latausliittimen kahvoineen. Siihen ei kymmentä sekuntia kauempaa kulu. Miillä alkaa nyt kuudes talvi, eikä ole ollut jäätymisiä 76 tkm aikana.

Voi myös olla, että on ollut monta kokkia sähläämässä. Autoja on paljon erilaisia, joten kanssa-autoilijoilta tai hinureilta ei välttämättä saa apua. Käyttöohjetta ja nettiä oli käytetty apuna, mutta niitäkin voi käyttää niin monella tavalla. Kaikkia konsteja oli kuulemma kokeiltu. Minulle tulee vastaan joka vuosi useita vaimon/sukulaisten/kaverien ongelmia. Niissäkin on kuulemma kaikki kokeiltu ja ohjeita luettu, mutta ei vaan toimi. Siitä huolimatta homma alkaa usein toimimaan, kun etsin ohjeet ja teen niiden mukaan. Aivan samoin Helenan jumiva latausporttikin aukesi kiltisti, kun paikalle saapui sähkömies Tampereelta. Siitäkin huolimatta, että: "Vaikka tilanne oli sähkömiehelle uusi, hän sai Helenan auton irrotettua.". Ilmeisesti ei siis rikkonut mitään, vaan teki jotain paremmin kuin muut.

Oletan, että e-Up on noilta osin vastaava kuin 2020 Mii Electric.

Pikalatauksen lopetus:

1. Ensin pitää stopata lataus latausasemasta (pömpeli/sovellus). Jos se ei jostain syystä onnistu, niin stoppaa lataus auton keskikonsolin napista (pistotulppasymboli).

2. Avaa lukitustappi auton avaimen ovienavauspainikkeesta. Jos se ei onnistu, paina kuljettajan oven nappia, jossa on aukeavan riippulukon kuva. Molemmissa tapauksissa on 30 sekuntia aikaa hilpaista letkulle ja vetää se irti autosta. Muuten se lukittuu taas.

3. Jos tappi ei auennut, voi ennen hätävapautusta kokeilla "startata" auton, käyttää keppiä muulla vaihteella ja takaisin P:lle, sammuttaa virrat ja sen jälkeen avaa ovien lukitus avaimesta tai kuskin ovesta.

4. Jos kaapeli ei vieläkään irtoa, pitää tehdä hätävapautus. Vaihde pitää olla P:llä. Ovien lukitusten pitää olla auki. Pidä painettuna keskikonsolin pistotulppanappia ja paina samaan aikaan kuskin oven riippulukkonappia. Vedä kaapeli irti autosta. Vie auto korjaamolle, jotta vika voidaan korjata.

Mekaanista vaijerivapautusta ei mielestäni ole ainakaan Miissä. Tavaratilan kylkimuovin luukun irrottamalla näkyy vain sähköjohtoja, joita ei parane nykiä.

Screenshot_2025-11-28-15-25-23-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Väittäisin että myöskään Stellantiksen B-segmentin sähkiksissä ei ole manuaalista "narua" millä saisi mekaanisesti lukituksen auki, paremmin tietävät korjatkoon.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/ItHVUgzV_0g


VW polttoaine/latausluukun ennakkofiksi.

viddu.. tän oisin tarvennu kk si... mä jouduin repiin omasta id3:sta paskaks luukun, ei ollu manuaali vapautusta, ja ny o irti toi korinvärinen pleksi, ja latausluukku törröttää..
muoks uus aktuaattorikin on jo, mutten jaksanu tuolla kylmässä alkaa vaihtaan ja pohdin miten sen sais hengettömäksi ettei lukittis vaikka ovet lukkoon tms josta se syy löytyy ko menee paskaksi vedestä jota sinne pääsee, myös kesällä ei pelkästään talven ongelma
 
Viimeksi muokattu:
viddu.. tän oisin tarvennu kk si... mä jouduin repiin omasta id3:sta paskaks luukun, ei ollu manuaali vapautusta, ja ny o irti toi korinvärinen pleksi, ja latausluukku törröttää..
muoks uus aktuaattorikin on jo, mutten jaksanu tuolla kylmässä alkaa vaihtaan ja pohdin miten sen sais hengettömäksi ettei lukittis vaikka ovet lukkoon tms josta se syy löytyy ko menee paskaksi vedestä jota sinne pääsee, myös kesällä ei pelkästään talven ongelma
ID.3:ssa sen verran jämäkkä jousi luukussa, että jos tekee tuon tempun, luukku töröttää koko ajan pystyssä. Eli ei toimi siinä. :whistling:
 
ID.3:ssa sen verran jämäkkä jousi luukussa, että jos tekee tuon tempun, luukku töröttää koko ajan pystyssä. Eli ei toimi siinä. :whistling:
no sitä pelkäsin, eli paluu aikasempaan ajatukseen kuinka saan ton aktuaattorin ku asennan uuden sellaiseen tilaan ettei osaa enää lukita itseään
edit sullahan @aapelih oli tosta kokemusta? oisko vinkkejä jakaa kuis estää enää? mua kiinosta vaikkei lukkiutuis ikinä koko luukku, kohan pysyis kii ko tarve
lukitus musta ihan turhaa muutenkin tossa
ja btw huomannu et aika hyvä jousi, satasen vauhissakin se hiukan törröttää sieltä :(
 
Tekniikan Maailma koeajanut Neue Klasse BMW iX3 50 ja tykkäsivät kovasti. Autossa on 108 kWh:n akku ja möhköksi kova wltp-kulutus 15,1. Tietty 800V arkkitehtuuri (400V tuella). Fyysiset painikkeet löytyy useimmin tarvittaville toiminnoille, fiksu uusi mittaristo tuulilasin alareunassa (Panoramic iDrive-konsepti, joka tekee HUDin ehkä tarpeettomaksi) ja toisaalta vähän kököt, tunnottomat sisään liukuvat ovenkahvat. Moottoritiellä voi ajaa ja ohitella koskematta rattiin, joskaan ei vielä Suomessa. Tykkäsivät paljon ajettavuudesta.

 
Tekniikan Maailma koeajanut Neue Klasse BMW iX3 50 ja tykkäsivät kovasti. Autossa on 108 kWh:n akku ja möhköksi kova wltp-kulutus 15,1. Tietty 800V arkkitehtuuri (400V tuella). Fyysiset painikkeet löytyy useimmin tarvittaville toiminnoille, fiksu uusi mittaristo tuulilasin alareunassa (Panoramic iDrive-konsepti, joka tekee HUDin ehkä tarpeettomaksi) ja toisaalta vähän kököt, tunnottomat sisään liukuvat ovenkahvat. Moottoritiellä voi ajaa ja ohitella koskematta rattiin, joskaan ei vielä Suomessa. Tykkäsivät paljon ajettavuudesta.

On se vaan silti iso ja ruma. Autotoimittajahan ei ikinä hauku autoa liian isoksi. Se on yhteiskunnan vika että parkkiruudut ja autotallit on liian pieniä, ei autojen vika että ne on liian isoja.
 
On vaan ilmeisesti rakennettu tuo akku vähintäänkin vaikeaksi korjata ellei mahdottomaksi, ei moduleita vaan kennot kaikki yhtenään akussa.
 
En kyllä tajua miten saivat keulasta noin ruman, kuvittelin että kun niistä jättimäisistä majavan hampaista keulalla päästään eroon niin kaikki hyvin mutta toi on masentavan ruma keula Bemussa.
 
Tekniikan Maailma koeajanut Neue Klasse BMW iX3 50 ja tykkäsivät kovasti. Autossa on 108 kWh:n akku ja möhköksi kova wltp-kulutus 15,1. Tietty 800V arkkitehtuuri (400V tuella). Fyysiset painikkeet löytyy useimmin tarvittaville toiminnoille, fiksu uusi mittaristo tuulilasin alareunassa (Panoramic iDrive-konsepti, joka tekee HUDin ehkä tarpeettomaksi) ja toisaalta vähän kököt, tunnottomat sisään liukuvat ovenkahvat. Moottoritiellä voi ajaa ja ohitella koskematta rattiin, joskaan ei vielä Suomessa. Tykkäsivät paljon ajettavuudesta.

Debyyttimalli iX3 50:n arvot ovat kunnioitettavat: akun tarjoamat 108,7 kilowattituntia riittävät wltp-mittauksessa peräti 805 kilometriin, kiitos 15,1 kilowattituntiin sadalla jäävän kulutuksen.
Tää ei oo ensimmäinen sähköauto minkä kohdalla törmään vastaavaan epäjohdonmukaisuuteen ilmoitetun kulutuksen, toimintamatkan ja akkukoon välillä: millä perusteella 109kWh akulla päästään 15,1kWh/100km kulutuksella 805km?
 
On tuo kyllä uskomattoman ruma auto. Luulisi, että BMW:n budjetilla osattaisiin tehdä jotain muutakin, kuin rumia sähköautoja. Kai tuossakin nuo nenäreiät on vielä valaistut? Että näyttää mahdollisimman tökerölle?
 
Tää ei oo ensimmäinen sähköauto minkä kohdalla törmään vastaavaan epäjohdonmukaisuuteen ilmoitetun kulutuksen, toimintamatkan ja akkukoon välillä: millä perusteella 109kWh akulla päästään 15,1kWh/100km kulutuksella 805km?

Tähän löytyy varmasti vastaus ja yleensä sen esittää @TommiZeliard

En osaa suoralta sanoa mutta voisiko olla että tuo WLTP kulutus sisältää myös lataushäviöt jolloin auton varsinainen kulutus on alhaisempi kuin tuo WLTP kulutus?
 
Minulla tökkii ylipäätään nykyinen trendi, että aina vaan isompia ja isompia akkuja lyödään autoihin, jotta saadaan se yhden latauksen toimintamatka hienon isoksi. Auto painaa kohta neljättä tonnia ja arvokkaita akkumetalleja menee siihen yhteen autoon kahden edestä.

Järkevämpi akkukoko ja toimiva lataus olisi paljon fiksumpaa. Niitä 500+km yhtämittaisia ajoja tulee kuitenkin tilastollisesti erittäin harvoin. Älytöntä raahata satoja kiloja ylimääräistä massaa mukana sen 99% ajasta, jotta sen kerran kun ajaa pitkälle, ei tarvitse yhtä 15 minuutin taukoa pitää
 
Minulla tökkii ylipäätään nykyinen trendi, että aina vaan isompia ja isompia akkuja lyödään autoihin, jotta saadaan se yhden latauksen toimintamatka hienon isoksi. Auto painaa kohta neljättä tonnia ja arvokkaita akkumetalleja menee siihen yhteen autoon kahden edestä.

Järkevämpi akkukoko ja toimiva lataus olisi paljon fiksumpaa. Niitä 500+km yhtämittaisia ajoja tulee kuitenkin tilastollisesti erittäin harvoin. Älytöntä raahata satoja kiloja ylimääräistä massaa mukana sen 99% ajasta, jotta sen kerran kun ajaa pitkälle, ei tarvitse yhtä 15 minuutin taukoa pitää
Jos iX3 tarkoitat niin tämä on vasta launch malli. Eiköhän jatkossa tule kaveriksi myös pieniakkuisempi versio.
 
En kyllä tajua miten saivat keulasta noin ruman, kuvittelin että kun niistä jättimäisistä majavan hampaista keulalla päästään eroon niin kaikki hyvin mutta toi on masentavan ruma keula Bemussa.

Klikkasin tuon linkin auki vaan siksi että näkee onko tehneet hirveälle maskille jotain. No positiivista on se että ovat tehneet. Ei tuo vieläkään nätti ole, mutta ei tuo nyt mun silmään ihan hirveältä näytä. Vähän tulee mieleen 70-luvun mallit joissa nuo sieraimet oli kapeat ja korkeat.

Minulla tökkii ylipäätään nykyinen trendi, että aina vaan isompia ja isompia akkuja lyödään autoihin, jotta saadaan se yhden latauksen toimintamatka hienon isoksi. Auto painaa kohta neljättä tonnia ja arvokkaita akkumetalleja menee siihen yhteen autoon kahden edestä.

Järkevämpi akkukoko ja toimiva lataus olisi paljon fiksumpaa. Niitä 500+km yhtämittaisia ajoja tulee kuitenkin tilastollisesti erittäin harvoin. Älytöntä raahata satoja kiloja ylimääräistä massaa mukana sen 99% ajasta, jotta sen kerran kun ajaa pitkälle, ei tarvitse yhtä 15 minuutin taukoa pitää
Kyllä tuosta todennäköisesti tulee se pikkuakkuisempikin malli. Tuo iso akku on vaan niin kätevä kun se ratkaisee samalla sekä range-, että latausnopeusongelman.

Eihän siitä nyt mihinkään pääse että jos pienen akun haluaa latautuvan nopeasti, pitää joko akkukemiaa vaihtaa, tai sitten rääkätä sitä akkua kovaa.
 
Minulla tökkii ylipäätään nykyinen trendi, että aina vaan isompia ja isompia akkuja lyödään autoihin, jotta saadaan se yhden latauksen toimintamatka hienon isoksi. Auto painaa kohta neljättä tonnia ja arvokkaita akkumetalleja menee siihen yhteen autoon kahden edestä.

Järkevämpi akkukoko ja toimiva lataus olisi paljon fiksumpaa. Niitä 500+km yhtämittaisia ajoja tulee kuitenkin tilastollisesti erittäin harvoin. Älytöntä raahata satoja kiloja ylimääräistä massaa mukana sen 99% ajasta, jotta sen kerran kun ajaa pitkälle, ei tarvitse yhtä 15 minuutin taukoa pitää
Tarpeita on erilaisia, markkinoille tulee myös pieniakkuisia malleja.

Tuon BMW keskustelun jälkeen kommentti vähän menee metsään, kyse mallista joka menee varsin pienellä virralla, joten sen massan rahtaaminen ei näy kulutuksessa, ja kyse ei ole kertakäyttö autosta, joten isompi akku tuo sitä elinkaarta. varsinkin jos ajetaan enemmän. vähän kärjistäen puolet pienemmällä ne kilometrit jää myös puoleen.

Sitten jos mennään ihan jollain optimoinilla niin kyse on rahasta, maksaa enemmän, toisaalta Suomessa kotilataajalle tuo merkittävää optimointi mahkuja energia kustannuksissa, ja siitä kiittää muutkin.

Pitkienetäisyyksien maassa osalle kyse on isosta lisäarvosta , kustannuksesta jos voi vedellä päivittäiset ajot ilman välilatauksia. tai ne viikonloppu reissut ilman säätämistä.


Edit:
Mutta samaa mieltä siinä että turhaa nyt takoa rahaa sellaiseen mitä ei tarvi, vaikka pienellä akulla kipuilijoita ollut paljon, niin on heitäkin jotka "tuhaan" valinneet ja maksaneet jotain isoakkuista versiosta, vaihdossa joo menee helpommin, mutta ei niistä omiaan välttämättä saa..
 
Minulla tökkii ylipäätään nykyinen trendi, että aina vaan isompia ja isompia akkuja lyödään autoihin, jotta saadaan se yhden latauksen toimintamatka hienon isoksi. Auto painaa kohta neljättä tonnia ja arvokkaita akkumetalleja menee siihen yhteen autoon kahden edestä.

Järkevämpi akkukoko ja toimiva lataus olisi paljon fiksumpaa. Niitä 500+km yhtämittaisia ajoja tulee kuitenkin tilastollisesti erittäin harvoin. Älytöntä raahata satoja kiloja ylimääräistä massaa mukana sen 99% ajasta, jotta sen kerran kun ajaa pitkälle, ei tarvitse yhtä 15 minuutin taukoa pitää
Varmaan sen takia lyödään koska ihmiset haluavat sitä pidempää rangea. Itsekin haluaisin ja koen lataamaan pysähtymisen auton ehdoilla äärimmäisen vastenmieliseksi.

Ja vaikka niitä pitkiä ajoja toki tulee aika harvoin mutta itse ainakin haluan sen helvetin kalliin auton olevan hyvä myös silloin eikä siten että mieleen tulee että oispa alla edes joku bensa ceed.
 
Tää ei oo ensimmäinen sähköauto minkä kohdalla törmään vastaavaan epäjohdonmukaisuuteen ilmoitetun kulutuksen, toimintamatkan ja akkukoon välillä: millä perusteella 109kWh akulla päästään 15,1kWh/100km kulutuksella 805km?

WLTP sisältää ajoa neljällä eri nopeusalueella keskivauhdin ollessa varsin maltillinen.
 
Tää ei oo ensimmäinen sähköauto minkä kohdalla törmään vastaavaan epäjohdonmukaisuuteen ilmoitetun kulutuksen, toimintamatkan ja akkukoon välillä: millä perusteella 109kWh akulla päästään 15,1kWh/100km kulutuksella 805km?
BMW iX3 50 xDrive:
-Brutto 115 kWh
-Netto 108,7 kWh
-WLTP 15,1 kWh/100 km
-WLTP Vehicle 13,5 kWh/100 km
-AC-lataushäviö 10,6 % (laskin kahdesta edellisestä)
-range 805 km (WLTP)


Yleensä ilmoitetaan kulutus lataushäviöineen, eli paljonko pitää ottaa verkosta, jotta pääsee WLTP-syklin mukaista ajoa 100 km. Akusta otetaan 108,7 kWh / 805 km * 100 = 13,503 kWh/100 km, mikä on pyöristyksen jälkeen juuri sama 13,5 kuin EVDatabasen taulukossa lukeva WLTP Vehicle.

@Hammer Schultz @stabbulamus
 
Tuossa bemarissa (kuten muissakin) saattaa akun koko vaikuttaa rangen lisäksi sekä latausnopeuteen että kuinka paljon siitä saadaan kerralla tehoa irti. Ei se nyt mitenkään yllättävää ole, että tehomalleissa on myös keskimäärin hivenen isompi akku. Tässäkin tulee ensin neliveto versio saataville ja vasta myöhemmin pelkkä takaveto ja se pienempi akku. Latausnopeus taisi olla jotain 350km/10minuuttia sopivilla tasoilla.
 
On se vaan silti iso ja ruma. Autotoimittajahan ei ikinä hauku autoa liian isoksi. Se on yhteiskunnan vika että parkkiruudut ja autotallit on liian pieniä, ei autojen vika että ne on liian isoja.
Iso verrattuna mihin? Tuon kokoiset autot nyt vaan on tuon kokoisia autoja. Lyhyempi ja kapeampihan tuo on verrattuna vaikka esim model y.
Jos koko ahdistaa niin kaupasta saa kyllä pienempiäkin autoja.
 
Tuli oltua taas Tesla 3:n kyydissä viime viikolla on kyllä kamala laitos kaikkine kikkailuineen. Ovenkahvat ja ohjaamon kosketusnäyttö ilman mittaristoa tai fyysisiä nappeja. Jopa etenemissuunta valittiin tuosta kosketusnäytöstä. Lisäksi ei sähköauto sovellu maahan jossa ei ole joka kulmalla nopeita latureita koska range ei vaan riitä asiakaskäynteihin. Nytkin piti pari asiakaskäyntiä ajaa polttomoottorivehkeellä kun olisi jääty matkalle. Tosi kätevää.

Tekeekö kukaan länkkärivalmistaja (tai japanilainen) sähköautoa joka näyttää sisältä ja päältä normaalilta 2010 luvun autolta mittareineen, nappeineen ja säätimineen eikä perustu kosketusnäyttöön tai ole katumaasturimainen korotettu malli? Joku bemarin malli vaikutti hyvältä mutten nähnyt sitä sisältä, enkä ole varma oliko hybridi mutta keulamaskin perusteella ei ollut.
 
Tuli oltua taas Tesla 3:n kyydissä viime viikolla on kyllä kamala laitos kaikkine kikkailuineen. Ovenkahvat ja ohjaamon kosketusnäyttö ilman mittaristoa tai fyysisiä nappeja. Jopa etenemissuunta valittiin tuosta kosketusnäytöstä. Lisäksi ei sähköauto sovellu maahan jossa ei ole joka kulmalla nopeita latureita koska range ei vaan riitä asiakaskäynteihin. Nytkin piti pari asiakaskäyntiä ajaa polttomoottorivehkeellä kun olisi jääty matkalle. Tosi kätevää.

Tekeekö kukaan länkkärivalmistaja (tai japanilainen) sähköautoa joka näyttää sisältä ja päältä normaalilta 2010 luvun autolta mittareineen, nappeineen ja säätimineen eikä perustu kosketusnäyttöön tai ole katumaasturimainen korotettu malli? Joku bemarin malli vaikutti hyvältä mutten nähnyt sitä sisältä, enkä ole varma oliko hybridi mutta keulamaskin perusteella ei ollut.
Mersu ja tämä uusi CLA?
 
Missä näin, Koillismaalla? :joy: Kolmosella kun vetelee näissä pikkuplussakeleissä +400km kevyesti, on se tietysti suuri haitta kulkumulkulle ottaa varttin paussi ja hörpätä kuppi kahveeta 1-2 kertaa päivän aikana on on kiire_kiire_kiire. :joy:

Joku muu saa laittaa laturikartan +150kw roikista ympäri Suomenmaan.
 
Missä näin, Koillismaalla? :joy: Kolmosella kun vetelee näissä pikkuplussakeleissä +400km kevyesti, on se tietysti suuri haitta kulkumulkulle ottaa varttin paussi ja hörpätä kuppi kahveeta 1-2 kertaa päivän aikana on on kiire_kiire_kiire. :joy:

Joku muu saa laittaa laturikartan +150kw roikista ympäri Suomenmaan.
Kuka puhui Suomesta? Portugalissa ei tuntunut ainakaan Porton lähettyvillä olla juuri latausasemia. Sama Puolassa ja Italiassa.
 
Ei oo itselläkään pitkissä matkoissa ollu robleemia, ehkä jos ajaa todella paljon reissu hommaa niin diesel voi olla juttu.

Aika kattava on yli 200kw kartta, puhumattakaan jos ottaa 100kw kartan. (olikin Puolasta kyse)

AISelect_20251205_090740_Chrome.jpg
 
Kuka puhui Suomesta? Portugalissa ei tuntunut ainakaan Porton lähettyvillä olla juuri latausasemia. Sama Puolassa ja Italiassa.
Jos ei heti itse tuo julki missä maassa liikutaan ja puskee tilityksen suomalaisen palstan lähinnä Suomea koskeviin asioihin niin... Pitäiskö osata lukea ajatuksia? :confused:

Screenshot_20251205-095022.Tesla.png

Ei se Portugali Superchargerien osalta täysin tekemätön valtio ole varsinkaan Teslalla matkustaa, mutta en sano, etteikö siellä olla pohjoismaita jäljessä.
 
Kuka puhui Suomesta? Portugalissa ei tuntunut ainakaan Porton lähettyvillä olla juuri latausasemia. Sama Puolassa ja Italiassa.
En tiedä Portugalista ja Italiasta, mutta ainakin Puolassa latureita riittää, eikä niitä tarvitse sen kummemmin etsiskellä. Toki jos Teslalla olette liikkuneet ja rajanneet haun pelkästään Supereihin, niin tilanne voi olla eri.
 

Kauanhan siinä kestikin kun merkkiorganisaatiot heräsi siihen, että tekee bisnekselle huonoa kun ei pääse vaihtamaan kympin liittimen hajotessa kolmen tonnin johtosarjaa kun on näitä kaikenmaailman vitun akkuautoja, kokkoloita ja muita häiritsemässä marmoritiskin rahantekoa.

Ja aseeksi on tietysti otettu Trafi, että saadaan pelottelut perille.
 
Tekeekö kukaan länkkärivalmistaja (tai japanilainen) sähköautoa joka näyttää sisältä ja päältä normaalilta 2010 luvun autolta mittareineen, nappeineen ja säätimineen eikä perustu kosketusnäyttöön tai ole katumaasturimainen korotettu malli?
Peugeot e-308 on aika perinteiseen tyyliin toteutettu. Kosketusnäyttö taitaa olla nykyään vakiona kaikessa.
 
En tiedä Portugalista ja Italiasta, mutta ainakin Puolassa latureita riittää, eikä niitä tarvitse sen kummemmin etsiskellä. Toki jos Teslalla olette liikkuneet ja rajanneet haun pelkästään Supereihin, niin tilanne voi olla eri.
Tämä menee ehkä enemmän julkiset laturit laturit ketjun aiheeksi mutta toivotaan että jossain kohtaa päästään samaan kuin polttoaineiden kanssa että julkisten hinnat +- 10% sisällä toisistaan. Nyt ainakin jos enemmän suhaa julkisten varassa ulkomailla niin "joutuu" tarkkaan valkkaamaan missä lataa.
 

Kauanhan siinä kestikin kun merkkiorganisaatiot heräsi siihen, että tekee bisnekselle huonoa kun ei pääse vaihtamaan kympin liittimen hajotessa kolmen tonnin johtosarjaa kun on näitä kaikenmaailman vitun akkuautoja, kokkoloita ja muita häiritsemässä marmoritiskin rahantekoa.

Ja aseeksi on tietysti otettu Trafi, että saadaan pelottelut perille.
Minusta tuo on vähän ylitulkittu trafin lausuntoa. Eikös siellä lue vaan että korjaukset tehtävä tyyppihyväksynnän mukaisiksi, eikä omilla purkkaviritelmillä. Yleensähän noissa on jotkut raja-arvot mitkä täytyy todistetusti täyttyä korjauksen jälkeen. Eli kunhan on todisteet siitä että korjauksen jälkeen ei ole eroa oem-valmisteeseen niin hyvä?
 

Kauanhan siinä kestikin kun merkkiorganisaatiot heräsi siihen, että tekee bisnekselle huonoa kun ei pääse vaihtamaan kympin liittimen hajotessa kolmen tonnin johtosarjaa kun on näitä kaikenmaailman vitun akkuautoja, kokkoloita ja muita häiritsemässä marmoritiskin rahantekoa.

Ja aseeksi on tietysti otettu Trafi, että saadaan pelottelut perille.

Eikös se akkuautokin esitellyt jollain youtube videolla jotain kilpailijansa tekemää epäonnistunutta korjausta, jossa akkua oli korjattu kuumaliimalla kun ei juottaminen ollu sujunu :D
 
FB:n EV6 suomiryhmässä sanoivat Kian maahantuojan edustajan kertoneen viikonlopun automessuilla, että ICCU on levinnyt 1,9%:ssa suomeen myydyistä autoista (samaisen foorumin omassa kyselyssä luku oli 20% n. 400:n vastanneen kesken..). Oli myös kertonut toimitusongelmien olevan nyt ohi ja suunnittelu-/komponenttiongelman olevan korjattu osassa, jolla nuo nykyään korjaavat. Aika näyttää.

Samaisessa ryhmässä kehoittelevat pikkuakun kanssa tuskailevia investoimaan siihen suosiolla sen reippaan satasen omista ja vaihtamaan kunnon akkuun heti kun alkaa oireilemaan. Takuuvaihtona tulee ilmeisesti vain samaa paskaa tilalle mitä se alkuperäinenkin.

Täällä yksi EV6 omistaja, jolla vajaa 60 tkm mittarissa ja ensimmäinen ICCU taisi juuri hajota. Auto ei enää lataa vaihtovirrasta, mutta pikalataus toimii. Olen varotoimenpiteenä pitänyt 12v akkua ylläpitolaturissa, vaikka lataus saattaakin edelleen toimia siitä päätellen, että selvisin pitkästä ajomatkasta (3h) ilman auton sammumista. Soitin huollolle etupeltoon varaamastani ajasta ja kyselin uuden ICCU:n mahdollista toimitusaikaa ja sieltä todettiin, että Ruotsissa löytyy varastosta ja 5 arkipäivää menisi toimituksessa, eli teoriassa on mahdollista saada auto joulun pyhille täydessä toimintakunnossa.

Auto siis edelleen toimii muuten, liekö sitten firmispäivitysten takia, mitä tässä on vuosien varrella tehty huollossa ICCU:uun liittyen. Harmillinen ongelma kyllä kun tämä on ainut isompi juttu mikä autossa on ollut laajemmalti kai.

Kia/Hyundai ei itse taida tietää mikä on ongelma tarkalleen, tai ainakin pitävät tiedon itsellään ja kenties toivovat, että takuut loppuu. Olen lukenut väitteitä, että 2025 autoistakin on ICCUja mennyt heti uutena ja välittömästi. Olen myös lukenut väitteitä, että heillä on joku revisioitu versio ICCU:sta kun niitä vaihdetaan autoihin, joista se hajoaa, mutta ota näistä nyt selvää.
 
Olen myös lukenut väitteitä, että heillä on joku revisioitu versio ICCU:sta kun niitä vaihdetaan autoihin, joista se hajoaa, mutta ota näistä nyt selvää.
Joo. Olen myös lueskellut, että vaihtavat nyt tilalle erilaista osaa kun alkuperäinen, mutta ei tosiaan mullakaan käsitystä onko niitä mennyt. Itsellä nyt 20k mittarissa ja toistaiseksi ilman ongelman ongelmaa, jos ei jatkuvaa hajoilua Apple Carplayn paskuuteen lasketa.
 
Minusta tuo on vähän ylitulkittu trafin lausuntoa. Eikös siellä lue vaan että korjaukset tehtävä tyyppihyväksynnän mukaisiksi, eikä omilla purkkaviritelmillä. Yleensähän noissa on jotkut raja-arvot mitkä täytyy todistetusti täyttyä korjauksen jälkeen. Eli kunhan on todisteet siitä että korjauksen jälkeen ei ole eroa oem-valmisteeseen niin hyvä?
TM on lähes täysin muokkaamatta julkaissut sen Traficomin tiedotteen, joka löytyy tästä:
 
TM on lähes täysin muokkaamatta julkaissut sen Traficomin tiedotteen, joka löytyy tästä:
"Käytännössä riittäväksi perehdytykseksi katsotaan standardin SFS6002 mukaiset, erityisesti autoihin liittyvät sähkötyöturvallisuus- ja jännitetyökoulutukset ja näiden lisäksi riittävä automallikohtainen perehtyneisyys."

Eli tulkitsen että kolmannen osapuolen korjaamoja ei olla heittämässä pois markkinoilta.

"Parhaillaan käynnissä ovat komission työryhmän keskustelut menettelyistä vaihtoehtoisten osien hyväksymiseksi ja asentamiseksi."

Tarkoittanee sitä että hyväksyntämenettely kolmannen osapuolen korjauksille on vasta tekeillä, eli on herätty siihen että alalle olisi ehkä hyvä saada jotkin pelisäännöt.
 
Minusta tuo on vähän ylitulkittu trafin lausuntoa. Eikös siellä lue vaan että korjaukset tehtävä tyyppihyväksynnän mukaisiksi, eikä omilla purkkaviritelmillä. Yleensähän noissa on jotkut raja-arvot mitkä täytyy todistetusti täyttyä korjauksen jälkeen. Eli kunhan on todisteet siitä että korjauksen jälkeen ei ole eroa oem-valmisteeseen niin hyvä?
Kyllä se traficomin lausunto on siellä suoraan linkattuna.

Ongelmahan on se, että monissa autoissa on tyyppivikoja / suunnitteluvirheitä ja niiden korjaamisen kieltäminen on suorastaan vaarallista...

Tämä nyt ajan kanssa parenee kun valmistajat oppivat virheistään, mutta kyllä niitä fiboja tulee jatkossakin.
 
Jos ei heti itse tuo julki missä maassa liikutaan ja puskee tilityksen suomalaisen palstan lähinnä Suomea koskeviin asioihin niin... Pitäiskö osata lukea ajatuksia? :confused:

Screenshot_20251205-095022.Tesla.png

Ei se Portugali Superchargerien osalta täysin tekemätön valtio ole varsinkaan Teslalla matkustaa, mutta en sano, etteikö siellä olla pohjoismaita jäljessä.
Ei kai tuo tilitys ollut vaan kommentti. Ei autot niin paljon tunteita herätä että tilittää pitäisi ellei oma auto ole rikki ja siihen uppoaa tonneja. Lisäksi otsikossa on yleistä keskustelua sähköautoista eikä se indikoi että puhutaan pääasiassa Suomesta. Sanoin vielä että sähköauto ei sovellu maahan jossa ei ole joka kulmalla pikalatureita, sehän ei silloin oikein koske edes Suomea, vaan on yleistoteamus maista joissa ei tilanne ole hyvä (kuten Suomessa).

Mutta, olet oikeassa etten sanonut että kyseessä ei ole Suomi vaan joku toinen maa. Pahoittelut että viestiin jäi osittain tulkinnan varaa. Hyvää viikonloppua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 130
Viestejä
5 027 599
Jäsenet
80 651
Uusin jäsen
ae86

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom