Yleistä keskustelua autoista

Voisiko olla syynä kylmäkäynnistykset ja pätkäajo talvella ja kesällä?

Jos ajaa talvella pelkkää pitkää maantieajoa, niin tuo kulutusero ei ehkä ole kovin suuri?

"Ryyppy" siis päällä kauemman aikaa kylmemmän sään takia?

Sähköautossa sitten sisätilan lämmitys syö sähköä pakkasen mukaan. Eli siinä tulee toki suurempi kulutusero.
Niin, eikö ainakin bensakoneissa sinne moottoriin yleensä ruiskuteta vähän reilummin polttoainetta kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ns. rikastus)?
 
Niin, eikö ainakin bensakoneissa sinne moottoriin yleensä ruiskuteta vähän reilummin polttoainetta kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ns. rikastus)?
Kyllä. Aika paljonkin reilummin rikastaa.

Mulla Peugeot 407 2.2 bensa-auto kärryn vetämiseen. Muistaakseni 16.6 keskikulutus, kun auton lämmitystä. En ole jaksanut käyttää lohkolämmitintä, enkä sisätilanlämmitintä. Olen ajellut 1000km ja nytkään auto ei ole liikennekäytössä. Matka-ajossa kärryn kanssa kulutus varmaan 10. Ajotietokoneesta nuo lukemat, mutta en kyllä ihan tarkkoja lukuja edes muista.

Jos siis ajaa pätkäajoa talvella, niin korkea se kulutus on ainakin bensa-autossa. Dieselissä ero ehkä hieman pienempi, eikä kärryn vetäminenkään vaikuttaisi aivan niin paljonnkulutukseen. Pösön täytyykin katkastaa kuukauden päästä. En tiedä sitten meneekö esim päästöistä läpi.

Model S ei harmillisesti saa koukkua, niin olen pitänyt tuota 500€ bensa Pösöä myös joskus ajossa.
 
Se että kulutus lisääntyy talvioloissa ei kyllä oikein ole auton syy..
Tavallaan ei ja tavallaan joo. Riippuu softasta, miten nopsaan moottorin sallitaan lämpeävän. Mitä pidempään moottorinohjaus pitää moottoria haaleana, sitä pidempään ajat ”ryyppy” päällä.
Mitä helvettiä? Oikeastikko näin? Ainakin Tojo/Lexuksessa tehot ovat aina käytössä vaikka itse EV ajo ei kylmässä toimisikaan.
Mini ilmoittaa liian kylmästä akusta johtuvista tehon rajoituksista jo +5C alkaen. Kunnon pakkasilla auto voi tovin olla likimain etuvetoinen kun sähköä ei heru takana olevalle sähömoottorille.
Mitäh? polttomoottorissa vaikutus on aika minimaalinen. Luokkaa joitakin prosentteja. Sähkössä se WLTP ja todellisen elämän ero voi olla 50%
En nyt tiedä. Työmatka-ajossa kesäkuussa kulutus 5-6,5l/100km tyhjällä akulla. Samassa ajossa joulukuussa 10-13l/100km.
Todella vahvalla mutulla säännöllisesti samaa motarimatkaa ajavana talvella ajovastus eli keli vaikuttaa todella paljon. Pienimmillään menee talvirajoituksilla kuivalla kelillä ja sohjoisella sateisella ja tuulisella kelillä vetää saman verran, kun kesällä kesärajoituksilla 20 km/h kovemmalla keskinopeudella.

Muistaakseni menevänä talvena ajotietokoneen mukaan paras kerta taitaa olla 4.9 l/100km ja heikoimmillaan 6.2 l/100km toki myös rajoitukset muuttuvat kelien mukaan yms.
2tkm roadtrip vuoden vaihteessa ja puolisen litraa nousi kulutus kun lämpötila putosi
+4C-> 6,62l-100km
-8C->7,22l-100km
Niin, eikö ainakin bensakoneissa sinne moottoriin yleensä ruiskuteta vähän reilummin polttoainetta kylmäkäynnistyksen yhteydessä (ns. rikastus)?
Kyllä. Ja mitä hitaammin moottori lämpenee käyntilämpöön (koska hybridi ja/tai moottorinohjaus) sitä kauemmin sitä ajaa rikkaalla seoksella.
 
Tavallaan ei ja tavallaan joo. Riippuu softasta, miten nopsaan moottorin sallitaan lämpeävän. Mitä pidempään moottorinohjaus pitää moottoria haaleana, sitä pidempään ajat ”ryyppy” päällä.
No ei kai sitä lämpenemisnopeutta mitenkään ohjelmallisesti rajoiteta.. Mutta ihan erilaisten ajovastusten kasvaminen tuon tekee, vaikka auto itsessään maagisesti pysyisi kesälämpöisenä.
 
En nyt tiedä. Työmatka-ajossa kesäkuussa kulutus 5-6,5l/100km tyhjällä akulla. Samassa ajossa joulukuussa 10-13l/100km.
Joo, varmaan jos työmatka on luokkaa 900 metriä eikä sillä autolla ajeta koskaan mitään muuta kun ihan lyhyttä pätkäajoa.
Silloin tosin voisi argumentoida että mitä sillä sähköautollakaan tekee, kun kuitenkaan kulut eivät kummoiset ole bensassakaan ja jonkun daihatsun saa pikkurahalla. Tai kai sitä sähköautoksi voi tuollaiseen ajoon ottaa vaikka Elcatin kun ei tarvitse montaa kilometriä kerralla päästä :D
 
Joo, varmaan jos työmatka on luokkaa 900 metriä eikä sillä autolla ajeta koskaan mitään muuta kun ihan lyhyttä pätkäajoa.
Silloin tosin voisi argumentoida että mitä sillä sähköautollakaan tekee, kun kuitenkaan kulut eivät kummoiset ole bensassakaan ja jonkun daihatsun saa pikkurahalla. Tai kai sitä sähköautoksi voi tuollaiseen ajoon ottaa vaikka Elcatin kun ei tarvitse montaa kilometriä kerralla päästä :D
Tai tekeekö sillä autolla tuolloin ylipäätään mitään kun voisi myös kävellä noin 10 minuuttia :D
 
No ei kai sitä lämpenemisnopeutta mitenkään ohjelmallisesti rajoiteta.. Mutta ihan erilaisten ajovastusten kasvaminen tuon tekee, vaikka auto itsessään maagisesti pysyisi kesälämpöisenä.
En tiedä, mutta eikös matalampi palamislämpö tuottanut vähemmin typenoksideja?
Joo, varmaan jos työmatka on luokkaa 900 metriä eikä sillä autolla ajeta koskaan mitään muuta kun ihan lyhyttä pätkäajoa.
Silloin tosin voisi argumentoida että mitä sillä sähköautollakaan tekee, kun kuitenkaan kulut eivät kummoiset ole bensassakaan ja jonkun daihatsun saa pikkurahalla. Tai kai sitä sähköautoksi voi tuollaiseen ajoon ottaa vaikka Elcatin kun ei tarvitse montaa kilometriä kerralla päästä :D
10km työmatkaa ei viittine kävellä ja julkisillakin menee yli…
 
Kuulostaa joka tapauksessa aika uskomattomalta, että kulutus olisi talviaikaan tuplat.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, mutta eikös matalampi palamislämpö tuottanut vähemmin typenoksideja?
Joo, mutta tuo on laihaseosmootoreiden ongelma. Siis laiha seos palaa kuumempana ja tuottaa typen oksideja, mutta kylmällä moottorilla seosta on pakko rikastaa, jotta se ylipäätään käy, eli sitä lämpenemistä ei voi nopeuttaa laihalla seoksella, vaikka siihen olisikin haluja.

Diesel moottorissa tuo voisi teoriassa päteä, mutta käytännössä EGR muuttaa kyllä tilanteen päinvastaiseksi.
 
Kuulostaa joka tapauksessa aika uskomattomalta, että kulutus olisi talviaikaan tuplat.
Tuossa kesältä ja talvelta. Talven kulutuksissa neljä matalampaa tankkausta kun tuli ajettu 2tkm road trip, muut kulutukset työmatka-ajoa.

IMG_3594.jpeg


IMG_3595.jpeg
 
Joo, mutta tuo on laihaseosmootoreiden ongelma. Siis laiha seos palaa kuumempana ja tuottaa typen oksideja, mutta kylmällä moottorilla seosta on pakko rikastaa, jotta se ylipäätään käy, eli sitä lämpenemistä ei voi nopeuttaa laihalla seoksella, vaikka siihen olisikin haluja.

Diesel moottorissa tuo voisi teoriassa päteä, mutta käytännössä EGR muuttaa kyllä tilanteen päinvastaiseksi.
Voihan se olla moottorityypistäkin kiinni? BMW 1,5l 3 syl (B38) vie sportilla öljyjen lämmetä 15min johonkin 80C kun taas 330e kuskit puhuvat B48 eli 2.0 bensan lämpenevän viidessä minuutissa vastaavaan hybridiajossa.
 
Itse ajelen 17 km suunta päivässä. Toyota hybridit kesäkulutus 4.8-5.3 ja talvella 5.8-6.2. Auto seisoo aina kylmässä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 408
Viestejä
4 592 276
Jäsenet
75 652
Uusin jäsen
Jakkehh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom