Yleistä keskustelua autoista

Itse ottaisin vaikka penkinlämmittimet mielelläni palveluna jos ne voisi tilata kuukaudeksi kerrallaan (käytännössä se 4-5kk vuodessa) ja jos menevät rikki niin valmistaja tietty korjaa kun kerran palveluna myyvät.

Toteutuksestahan noi pitkälle ovat kiinni ovatko vain puhdasta rahastusta ja/tai voiko niistä seuraava omistaja hyötyä jotenkin.

Olihan uudistuneessa e sarjan volvoissakin teholisää jonka voi sovelluksesta ostaa (ja sen voi ostaa vain kerran, eli ei ole ominaisuus joka häviää seuraavalle omistajalle). Mutta jos eka omistaja ei ole ostanut niin seuraava voi sen tehdä.
 
Sinänsä hyvä jos tuolla valmistaja takaa Android Auto / Apple Car Play päivitykset pidemmäksi aikaa.
Niin, AA / Appleplay tukihan on siinä luurissa ja päivitykset tulee siihen. Autossa on vain rajapinta tuolle.

Valmistajat vaan ilmeisesti havittelevat tulovirtoja auton koko elinkaaren ajalta, mikä on sinänsä ymmärrettävää.
 
Itse ottaisin vaikka penkinlämmittimet mielelläni palveluna jos ne voisi tilata kuukaudeksi kerrallaan (käytännössä se 4-5kk vuodessa) ja jos menevät rikki niin valmistaja tietty korjaa kun kerran palveluna myyvät.
Vanhaan jonkinlainen vakuutus, vähän kuin tuulilaisvakuutus, sillä erolla että ilman maksamista ei saa käyttää.

Toteutuksestahan noi pitkälle ovat kiinni ovatko vain puhdasta rahastusta ja/tai voiko niistä seuraava omistaja hyötyä jotenkin.
Valmistaja maksimoi tuoton, hyödyttää autonostajia jotka eivät käytä kyseistä ominaisuutta. Valmistaja ynnää että tarvittavat komponentit kannattaa asentaa kaikkiin autoihin, ja ne jotka tarvitsee maksavat siitä sen verran tukevasti että homma kannattaa, voidaan kilpailla edullisemmalla lähtöhinnalla.

Hinnoittelupaketit alueellisesti, jos kk laskutus vs vuosilaskutus, niin valmistaja ynnää sitä vuosiliikevaihtoa, asiakas pysyvyyttä, niin kesäkaudet voi saada edullisesti, mutta pelkkää talvea ei kannata myydä edullisesti.

"vakuutus" tietenkin asia mistä voi saada vähän lisää rahaa.

Auton jälleenmyyntiarvolle, optio on puute, mutta mahdollisuus. miten hyvin sitten näkyy hinnassa, Suomessa talvivarusteet joista joutuisi maksamaan vuosimaksua, niin jos vieressä vaihtari jossa ne mukana....
 
Sähköautojen tullessa on pakkokin koittaa keksiä jotain tällaisia kuukausimaksullisia ominaisuuksia, kun perinteinen huoltotoiminta muuttaa muotoaan ja vähenee kyllä väkisinkin sähköautojen yleistyess.
 
Sähköautojen tullessa on pakkokin koittaa keksiä jotain tällaisia kuukausimaksullisia ominaisuuksia, kun perinteinen huoltotoiminta muuttaa muotoaan ja vähenee kyllä väkisinkin sähköautojen yleistyess.
Akkuvakuutus ?
Kuukausimaksullinen penkinlämmitin, on valmistajalta vähän ideaköyhyyttä, alustassa missä on tarjolla mahdollisuuksia uusille palveluille joista asiakas voi kokea saavansa jotain uutta. Autokauppa on vahvasti mielikuvia, hyviä mielikuvia kannattaa vaalia ja synnyttää.

Sitä odottaen että energiantalteenotto maksulliseksi, kwh hinnoittelu sopivaksi, niin kauppa käy. :-)
vs Algoritkmi palvelu joka parantaa älykkäästi energitehokkuutt, (Vertaa Volvo Truck)
 
No korjataan lausettani:

Sähköautojen tullessa on pakkokin koittaa keksiä jotain vaihtoehtoisia tulonlähteitä, kun perinteinen huoltotoiminta muuttaa muotoaan ja vähenee kyllä väkisinkin sähköautojen yleistyessä.

Toivottavasti todellisuus ei ole se, että kaikkien merkkien huoltotoiminta menee samanlaiseksi kuin Teslalla.
 
Auton jälleenmyyntiarvolle, optio on puute, mutta mahdollisuus. miten hyvin sitten näkyy hinnassa, Suomessa talvivarusteet joista joutuisi maksamaan vuosimaksua, niin jos vieressä vaihtari jossa ne mukana....

Itse näkisin tämän vahvuutena jos tuotteeseen saa lisäominaisuuksia rahalla. Siis joo, toki se voi jälleenmyyntiä parantaa että kaikki varusteet ovat jo vakiona mutta alemman varustelun autoille se parantaa jälleenmyyntimarkkinoita kun niitä voi myydä tuolla optiolla (eli ne ketkä tarvitsevat, sellaisen voivat ostaa). Sinänsä valmistaja tietysti haluaa tuotteestaan rahaa muutakin kuin vain alkuvaiheessa. Ehdottomasti ko. varusteet kuitenkin pitäsivät olla sellaisia että ne eivät olisi rajattuja ensimmäiseen omistajaan ja ne pitäisi voida ostaa myös kertamaksuna. Ostaja voi sitten pohtia mikä se tarve/hyöty on itselle ja päättää sen mukaan.

Noin muuten vaikka olen lisävarusteita rahalla tilauspalvelua vastaan, niin nykyautojen yhdistävyyden pysyvyys on niin häilyvällä pohjalla (esilämmityksineen, muine ohjauksineen, lataussäätöinen yms.), että maksullisuus voisi jopa olla hyödyllinen kun valmistaja täten lupaisi ylläpitää palveluitaan vaikka sitten rahaa vastaan. Nyt tuollaista lupausta ei ole ja mennään lähinnä hyvän tahdon varassa kuinka kauan autojen etäpalvelut toimivat (Kia Connect -tilaus on omassani takuu-ajan, tosin täysinä vuosina eikä kilometrirajoitetusti).
 
Paska systeemi kuluttajan kannalta, hinnoittelu on tasan niin korkea kuin kuluttaja sietää. Paljonko olisit maksamaan vaikka vakkarista, vaihtoehtona on että sitä ei ole, missä sun kipuraja?
Joo, markkina hoitaa, mutta perinteisesti lisävarusteiden arvo on melko mitätön jälleenmyynnissä. Nyt käytetyn ostaja saa sitten ostaa ne uudestaan, jee! Mitenkähän vaikuttaa vaihtohyvityksiin?
Bonuksena sen viiden kympin lisävarusteautoviihdekanavapakettitilauksen lisäksi on PAKKO olla valmistajalta ostettu etäyhteys, koska eihän se vakkaritilauspalvelu ilman nettiä toimi, kymppi lisää kiitos!

Siis mikä on se lisäarvo asiakkaalle tässä on, kokonaisuutena? Ei tartte maksaa kuukausimaksua penkinlämmittimistä (wtf?) kesällä? Mikä säästö! Niin, siis _mikä_ säästö?

Valmistajalla intensiivi tarjota palvelua? Joo, no mites Volvojen lämmittimien ohjaus VOC:lla kun 3g ajettiin alas? Eikö kaista riitä? (Tai näin sukulainen selitti, ei onnistu kuulemma sovelluksesta enää, jotain tekstaripohjaista tilalla…)
 
Kiva nähdä kun Audi ampuu itseään jalkaan.
BMW yritti tilauspalveluita ja sai negatiivisen vastaanoton. MB lopettaa autoista tilauspalveluita "3g-verkon alasajon takia", asiakkaat eivät sitäkään kiittele.
Mielenkiinnolla odotan, miten palvelu yritetään toteuttaa. Harmittaisi vanhempaa autoa ostettaessa, kun kaikki lisävarusteiden rauta on autossa olemassa, mutta mitään mahdollisuutta niiden käyttöönottoon ei ole esimerkiksi 6 vuoden jälkeen.
Jos tutka on maskista rikki, saanko silti tilata autoon adaptiivisen vakkarin? Jos en, niin annetaanko tilata edes carplay?

Iltalehden lähteenä käytetty artikkeli:
Audi A3 Buyers Have To Subscribe To Use Basic Car Features (Update)
 
Jotenkin voisi olettaa, että tuollainen penkinlämmitin on suht helppo hakkeroida päälle ilman mitään tilausta. Mitään laitontahan tuossa ei ole, jos vain omaa, penkinlämmittimen sisältävää, autoasi räpläät. Varmaan pätee muihinkin fyysisiin laitteisiin autossa. Auton ostanuthan omistaa sen lämmittimen, oli se päällä tai ei.
 
Jotenkin voisi olettaa, että tuollainen penkinlämmitin on suht helppo hakkeroida päälle ilman mitään tilausta. Mitään laitontahan tuossa ei ole, jos vain omaa, penkinlämmittimen sisältävää, autoasi räpläät. Varmaan pätee muihinkin fyysisiin laitteisiin autossa. Auton ostanuthan omistaa sen lämmittimen, oli se päällä tai ei.
Veikkaan, että BMW veti homman jäihin osittain juuri tästä syystä. Penkinlämmittimen ohjaus olisi ollut naurettavan helppo ohittaa, teki sen sitten softalla tai ihan karusti jälkiasenteisella ohjaimella. Audi sentään koittaa nyt reittiä, jossa tilattavan varusteen palvelun toiminta nojaa suuremmalta osin ohjelmistoon.
 
Tätä trendiä olen pelännyt.....BMW sai aikanaan näpeillen tästä, nyt yrittää Audi. Nämä kuukausimaksulliset varusteet tulevet hiton kalliiksi jos auto on tarkoitus pitää pidempään. Mielenkiintoista nähdä hinnoittelua.


Audilla ollut tuo jo vaikka kuinka kauan, nyt saa vaan lisää repertuaaria tuohon. On taas niin väärin tehty tuo uutinen kun vaan voi tehdä. Voit ostaa car playn tai adaptoituvan cruisen ihan normisti uuteen autoon ja mitään kk-maksuja ei ole. Tuo functions on demand on sitä varten että jos jälkikäteen harmittaa että et ostanut vaikka matriiseja niin voit ne jälkikäteen hommata.. Eihän tuo muuta tuo kuin joustavuutta, saattaa olla että joku lisävaruste (vaikka adaptiivinen cruise) on liian kallis, mutta voit hommata sen yhdeksi kuukaudeksi kun lähdet Norjaan katsomaan vuonoja.
 
Viimeksi muokattu:
Audilla ollut tuo jo vaikka kuinka kauan, nyt saa vaan lisää repertuaaria tuohon. On taas niin väärin tehty tuo uutinen kun vaan voi tehdä. Voit ostaa car playn tai adaptoituvan cruisen ihan normisti uuteen autoon ja mitään kk-maksuja ei ole. Tuo functions on demand on sitä varten että jos jälkikäteen harmittaa että et ostanut vaikka matriiseja niin voit ne jälkikäteen hommata.. Eihän tuo muuta tuo kuin joustavuutta, saattaa olla että joku lisävaruste (vaikka adaptiivinen cruise) on liian kallis, mutta voit hommata sen yhdeksi kuukaudeksi kun lähdet Norjaan katsomaan vuonoja.
Onko oma johtopäätelmä vai faktaa ? Functions on demend on tosiaan ollut jo kauan, mutta hyvin rajoitetusti, mutta onko tässä kyse ihan samasta asiasta. Jos edelleen voi valita ett äostaako suoraan tai "vuokraa", niin tämä on hyvä juttu. Tuosta uutisesta saa van sellaisen käsityksen että siirrytään pelkästään vuokraamaan ominaisuuksia.
 
Onko oma johtopäätelmä vai faktaa ? Functions on demend on tosiaan ollut jo kauan, mutta hyvin rajoitetusti, mutta onko tässä kyse ihan samasta asiasta. Jos edelleen voi valita ett äostaako suoraan tai "vuokraa", niin tämä on hyvä juttu. Tuosta uutisesta saa van sellaisen käsityksen että siirrytään pelkästään vuokraamaan ominaisuuksia.

Faktaa. Uutinen ei tiedä mistä puhuu.
 
Tätä trendiä olen pelännyt.....BMW sai aikanaan näpeillen tästä, nyt yrittää Audi. Nämä kuukausimaksulliset varusteet tulevet hiton kalliiksi jos auto on tarkoitus pitää pidempään. Mielenkiintoista nähdä hinnoittelua.

Kiva nähdä kun Audi ampuu itseään jalkaan.
BMW yritti tilauspalveluita ja sai negatiivisen vastaanoton. MB lopettaa autoista tilauspalveluita "3g-verkon alasajon takia", asiakkaat eivät sitäkään kiittele.
Mielenkiinnolla odotan, miten palvelu yritetään toteuttaa. Harmittaisi vanhempaa autoa ostettaessa, kun kaikki lisävarusteiden rauta on autossa olemassa, mutta mitään mahdollisuutta niiden käyttöönottoon ei ole esimerkiksi 6 vuoden jälkeen.
Jos tutka on maskista rikki, saanko silti tilata autoon adaptiivisen vakkarin? Jos en, niin annetaanko tilata edes carplay?

Iltalehden lähteenä käytetty artikkeli:
Audi A3 Buyers Have To Subscribe To Use Basic Car Features (Update)

Jep, enää 10v (?)niin 4G verkko ajetaan alas ja taas etäkäyttöpalvelut poistuvat lukuisista autoista.
 
Onko tosiaan 50-100 t€ autot sunniteltu niin idioottimaisesti ettei niihin voi vaihtaa/päivittää 3G,4G,5G ja xG modulia kuten esim läppäriin/PC voi vaihtaa?
 
Onko tosiaan 50-100 t€ autot sunniteltu niin idioottimaisesti ettei niihin voi vaihtaa/päivittää 3G,4G,5G ja xG modulia kuten esim läppäriin/PC voi vaihtaa?
Ei ehkä suoranaisesti mutta esimerkiksi mercedes on päättänyt laittaa kampoihin ettei niitä kukaan vaihtaisi. Vai olikohan se viimeisin käänne niin, että niitä kyllä omalla kustannuksellaan saa vaihtaa mutta etäpalveluja ei kuitenkaan enää voi jatkossa ostaa autoihin joissa on alunperin ollut 3G-moduuli joten siitä moduulin vaihdosta ei ole mitään hyötyä: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo - Sivu 7 -
 
BYD otti tuon ilmeisen vakavasti tuon neliveto ongelman, kun näköjään insinöörit lentäneet tiheästi.
Hyvä heille ja asiakkaille.
Syytäkin ottaa vakavasti. Noin merkittävän vian pääseminen myyntiin asti kertoo karua kieltä valmistajan testauksesta ja laadunvalvonnasta. Kahden vetävän pyörän puuttuminen jos jää huomaamatta, saattaa löytyä vielä jotain pienempiäkin mokia.
Asiakkaille hyvä että tuli esille, itse suosittelisin ostoa harkitsevia palaamaan asiaan vaikka puolen vuoden kuluttua.
 
Onko tosiaan 50-100 t€ autot sunniteltu niin idioottimaisesti ettei niihin voi vaihtaa/päivittää 3G,4G,5G ja xG modulia kuten esim läppäriin/PC voi vaihtaa?
On tosiaan,

Ei taida olla hintariippuvainen, vaan ihan toteutus/suunnittelu riippuvainen.
Auton suunnitelluissa elinkaarissa ei välttämättä ole isoa eroa, maksaako se 30k€, vai 100k€ , ja ns kalliissa se toteutunut voi olla jopa lyhyempi.

Toki tuo on ihan idioottimaista suunnittelua että jokin modeemi on niin idioottimaisesti suunniteltu että se ei ole erillinenkomponentti ja jos on niin ettei sen rajapinnat autoon ole jotain yleisiä vakiintuneita. Toki ymmärrän sen että sädösten vaatimia ominaisuuksia suunniteltu siihen modeemiin (esim nämä hätäjutut).
Nettiyhteyksien osalta osa autoista tukee WiFiä, eli jos se tuettuna, niin sellaistan palveluiden osalta toki helppo laittaa uutta nettimodeemia. No WiFi standartin happanee, ja jos joku nykyinen protokolla/pääsysuojaus happanee, niin voi vähän tuoda mutkia tulevaisuuteen. Toinen on sitten se SIM, jos SIM on autovalmistajan ja jotkin yhteydet ei toimikkaan ramdom nettiyhteyden yli, niin milläs jonkin eSIM omistaja siirtää uuteen modeemiin.

Isolle autovalmistajalle luulisi jopa olevan rahanteko juttu , suunnitella modeemi erilliseksi , päivitettäväksi, ja koska samaa modeemia voi käyttää laajasti konsernissa, niin myös päivitys versioiden suunnittelun luulisi kannattavan , niin jo niiden myynnillä, että palveluiden myynnillä.


Kuluttajalle tilanne paha, myyjä tuon MB tapauksen perusteella voi lupailla jatkuvuutta, helppoa sopimuksen uusimista, ja hups, ei onnistukkaan, niin vastuu asiakkaan.
 
Onko kukaan jälkiasentanut takaluukkuun avausmekanismiin kaasujousia jotta takaluukku avautuu "itse" auki. Nyt siis luukkua pitää avittaa jonkun matkaa että avautuisi kokonaan. Kyseessä hatchback luukku.
Mukavuuden halua ja helppoutta haen kun joskus kädet täynnä ostoksia.

Tällaista jousta ajattelin.

 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan jälkiasentanut takaluukkuun avausmekanismiin kaasujousia jotta takaluukku avautuu "itse" auki. Nyt siis luukkua pitää avittaa jonkun matkaa että avautuisi kokonaan. Kyseessä hatchback luukku.
Mukavuuden halua ja helppoutta haen kun joskus kädet täynnä ostoksia.

Tällaista jousta ajattelin.

Oletko varmistanut että luukun saranoinnin ja kaasujousien geometria yleensäkään mahdollistaa tuota? Jos tuo jossain luukussa toimiikin, niin samalla luukun sulkemisesta tulee huomattavasti hankalampaa.
On hyvä varmistaa että käytössäsi olevien kaasujousien männän pää on irroitettavissa. Samalla tietysti on hyvä uusia kaasujouset...
Varmista myös, että lukkolaitteesi sallii tuollaisen. Eli että lukko myös avautuu, vaikka siinä on jatkuva veto ulospäin.

Itse en yrittäisi, saavutetut hyödyt melko pienet ja muutoksen onnistuminen vähän niin ja näin.
 
Itse en yrittäisi, saavutetut hyödyt melko pienet ja muutoksen onnistuminen vähän niin ja näin.

Hyöty voi olla pieni mutta sähköluukkuun tottuneena siitä ei osaa luopua. Jalan heilautuksella avauskin tuntui täysin turhalta mutta, kun sellainen on tulee todella paljon käytettyä.
 
Onko kukaan jälkiasentanut takaluukkuun avausmekanismiin kaasujousia jotta takaluukku avautuu "itse" auki. Nyt siis luukkua pitää avittaa jonkun matkaa että avautuisi kokonaan. Kyseessä hatchback luukku.
Mukavuuden halua ja helppoutta haen kun joskus kädet täynnä ostoksia.

Tällaista jousta ajattelin.

Onkos sinulla nyt se Hyundai? Kumma juttu jos ei nouse ylös itsestään.
 
Onko täällä BMW-tietäjiä paikalla? Tuossa Suomen konfiguraattorissa kun BMW:n 4-sarjalaista pyörittelin, niin siellä on valittavana väri "Frozen Pure Grey II". Ja Saksan sivuilla kun 4-sarjalaisen faceliftiä kattelee, niin siellä on tarjolla väri "Frozen Pure Grey", eli ilman tuota II lopussa. Onko nämä erilaiset värit, vai ihan sama?
 
Asiasta mitään tietämättä, avaisin hinnastot molemmista ja katsoisin onko värillä sama varustekoodi? Jos on, niin väri on sama. Jos ei niin voi jatkaa selvittelyä.
 
Joo, tuolle uudelle faceliftille ei ole vielä hinnastoa olemassa. On vain tuollainen mini-konfiguraattori, jossa voi katsella miltä auto näyttää eri väreillä, vanteilla ja penkeillä.

Mutta hyvä vinkki, täytyy ottaa tämä nykyinen hinnasto talteen, niin voi sitten verrata kun faceliftin hinnasto tulee. Kuitenkin siinä vaiheessa tämä nykyinen varmaan poistuu sivuilta.
 
Onko täällä BMW-tietäjiä paikalla? Tuossa Suomen konfiguraattorissa kun BMW:n 4-sarjalaista pyörittelin, niin siellä on valittavana väri "Frozen Pure Grey II". Ja Saksan sivuilla kun 4-sarjalaisen faceliftiä kattelee, niin siellä on tarjolla väri "Frozen Pure Grey", eli ilman tuota II lopussa. Onko nämä erilaiset värit, vai ihan sama?
Jos kumpaankin myydään samalla värikoodilla c5a korjauskynää niin silloin ne värit on samat. Värikoodi ratkaisee ei se mitä nimeä milloinkin käytetään. Valmistajat saattavat käyttää samasta maalisävystä eri nimeä riippuen missä sitä myyvät. Jos kävelet automaalikauppaan ja pyydät c5a värikoodilla maalia saat tuota frozen pure grey maalia.
 
Jos kumpaankin myydään samalla värikoodilla c5a korjauskynää niin silloin ne värit on samat. Värikoodi ratkaisee ei se mitä nimeä milloinkin käytetään. Valmistajat saattavat käyttää samasta maalisävystä eri nimeä riippuen missä sitä myyvät. Jos kävelet automaalikauppaan ja pyydät c5a värikoodilla maalia saat tuota frozen pure grey maalia.
Joo mutta eihän tämä vastaa kysymykseen jos värikoodia ei ole mistään nähtävissä tästä II -versiosta?
Varmaan tulee joskus, mutta jos nyt on joku esituotantovaihe menossa, niin mahtaako varaosaluetteloissakaan olla vielä korjauskyniä tarjolla.
 
Joo mutta eihän tämä vastaa kysymykseen jos värikoodia ei ole mistään nähtävissä tästä II -versiosta?
Varmaan tulee joskus, mutta jos nyt on joku esituotantovaihe menossa, niin mahtaako varaosaluetteloissakaan olla vielä korjauskyniä tarjolla.
C5A värikoodilla myytiin kumpaankin frozen pure grey väriin sopivaa maalikynää. Siitä voi päätellä, että eiköhän ne ole samat värit.
 
No otetaan esimerkiksi ihan Suomen konfiguraattorista i4 ja i5, joista i4:ään tarjolla frozen pure grey II ja i5:een tarjolla frozen pure grey:

1714590716954.png

1714590734757.png


Näyttää ainakin näissä mallikuvissa eri väreiltä.
 
Miksi rivi 6 ei ole yleisempi moottoreissa? Siinä on kuitenkin ilmeisesti joitain etuja yleisempään rivi 4 verrattuna, esim. yleisesti ottaen tasaisempi käynti ja parempi vääntö.

Itsellä nyt auto jossa on rivi 6, ja vaikka tehoa ei ole kovin paljoa niin liikahtaa kuitenkin esim. valoista lähtiessä aika mukavasti.
 
Joo no mikään ekoauto tuo ei tosiaan ole. En tiedä viitsiikö sanoa merkkiä ja mallia. Aika harvinainen, niin voi olla aika tunnistettavissa.

Jotenkin tuo on vielä saatu mahtumaan poikittain moottoritilaan. Mukava kyllä ajaa omaan makuun, ja pitää ihan hauskaa ääntä korkeammilla kierroksilla.
 
Mikä auto on niin harvinainen että siitä tunnistaa käyttäjän Suomen mittakaavassa?
 
Kustannus (valmistus/ylläpito) ja päästöt/kulutushan ne on syynä, kuten kirjoteltiinkin. Kävisihän esim v10 vielä paljon hienommin ja vääntäisi vielä paremmin, mut samat syyt siinä :) Onhan tietysti rivikutosen vaatima tilakin yksi syy verrattuna esim v6 moottoriin.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko tää oikea paikka kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin, ollut nyt pari päivää lainassa vanhempien bmw 520d vm. 2011 ja ihmetyttänyt auton käytös, onko nämä ihan normaaleja juttuja kyseiselle autolle ja moottorille (N47)? Auto on manuaalivaihteistolla ja vaihdekeppi tärisee vapaalla ollessaan sen verran kovaa et tolla heilumisella onnistuis aika varmasti jo kermanki vatkaaminen? Ekana tuli mieleen joku vaihteiston tukikumien porsiminen, varsinkin kun risteyksestä lähtiessä kovemmin kiihdyttäessä taisi joku voimansiirron osa pamahtaa sen verran kovaa vaihteen vaihdossa 1 —> 2 että olin jo varma että nyt hajos jotain ja pahasti, mutta matka jatkui kuitenkin normaalisti. Toinen ihmetyksen aihe on moottorin täysin kuollut alavääntö, useamman kerran risteyksistä normaalisti lähtien on auto meinannut sammua kun vääntöä ei vaan ole ollut tarpeeksi, max vääntöhän tässä taisi alkaa jostain 1750 kierroksesta eteenpäin ja sen jälkeen kyllä vetoja löytyy mutta todella ihmeellinen on kun tuossa 1000-1500 kierroksen alueella ei tapahdu käytännössä mitään ja sitten auto lähteekin yhtäkkiä todella hyökkäävästi, myös moottorin käytös on todella kuminauhamainen tuolla alueella, pitkät viiveet että mitään tapahtuu kun kaasua antaa, aika kurja ajettava tuon takia, varsinkin nurkkapyörityksessä. Ei kai tämä nyt normaalia voi olla? Mitään vikavaloja ei autossa pala.
 
En tiedä onko tää oikea paikka kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin, ollut nyt pari päivää lainassa vanhempien bmw 520d vm. 2011 ja ihmetyttänyt auton käytös, onko nämä ihan normaaleja juttuja kyseiselle autolle ja moottorille (N47)? Auto on manuaalivaihteistolla ja vaihdekeppi tärisee vapaalla ollessaan sen verran kovaa et tolla heilumisella onnistuis aika varmasti jo kermanki vatkaaminen? Ekana tuli mieleen joku vaihteiston tukikumien porsiminen, varsinkin kun risteyksestä lähtiessä kovemmin kiihdyttäessä taisi joku voimansiirron osa pamahtaa sen verran kovaa vaihteen vaihdossa 1 —> 2 että olin jo varma että nyt hajos jotain ja pahasti, mutta matka jatkui kuitenkin normaalisti. Toinen ihmetyksen aihe on moottorin täysin kuollut alavääntö, useamman kerran risteyksistä normaalisti lähtien on auto meinannut sammua kun vääntöä ei vaan ole ollut tarpeeksi, max vääntöhän tässä taisi alkaa jostain 1750 kierroksesta eteenpäin ja sen jälkeen kyllä vetoja löytyy mutta todella ihmeellinen on kun tuossa 1000-1500 kierroksen alueella ei tapahdu käytännössä mitään ja sitten auto lähteekin yhtäkkiä todella hyökkäävästi, myös moottorin käytös on todella kuminauhamainen tuolla alueella, pitkät viiveet että mitään tapahtuu kun kaasua antaa, aika kurja ajettava tuon takia, varsinkin nurkkapyörityksessä. Ei kai tämä nyt normaalia voi olla? Mitään vikavaloja ei autossa pala.

Äkkiseltään kuulostaa ihan vastaavan ikäluokan toisen merkin 2 litran TDI käytökseltä. Ei kovin kummonen lähtemään mut kuhan turbo heräili niin kyllä se siitä.
 
En tiedä onko tää oikea paikka kysyä mutta kysytään nyt kuitenkin, ollut nyt pari päivää lainassa vanhempien bmw 520d vm. 2011 ja ihmetyttänyt auton käytös, onko nämä ihan normaaleja juttuja kyseiselle autolle ja moottorille (N47)? Auto on manuaalivaihteistolla ja vaihdekeppi tärisee vapaalla ollessaan sen verran kovaa et tolla heilumisella onnistuis aika varmasti jo kermanki vatkaaminen? Ekana tuli mieleen joku vaihteiston tukikumien porsiminen, varsinkin kun risteyksestä lähtiessä kovemmin kiihdyttäessä taisi joku voimansiirron osa pamahtaa sen verran kovaa vaihteen vaihdossa 1 —> 2 että olin jo varma että nyt hajos jotain ja pahasti, mutta matka jatkui kuitenkin normaalisti. Toinen ihmetyksen aihe on moottorin täysin kuollut alavääntö, useamman kerran risteyksistä normaalisti lähtien on auto meinannut sammua kun vääntöä ei vaan ole ollut tarpeeksi, max vääntöhän tässä taisi alkaa jostain 1750 kierroksesta eteenpäin ja sen jälkeen kyllä vetoja löytyy mutta todella ihmeellinen on kun tuossa 1000-1500 kierroksen alueella ei tapahdu käytännössä mitään ja sitten auto lähteekin yhtäkkiä todella hyökkäävästi, myös moottorin käytös on todella kuminauhamainen tuolla alueella, pitkät viiveet että mitään tapahtuu kun kaasua antaa, aika kurja ajettava tuon takia, varsinkin nurkkapyörityksessä. Ei kai tämä nyt normaalia voi olla? Mitään vikavaloja ei autossa pala.
Tulee mieleen olisiko (huonosti?) ohjelmoitu tai/ja sen lisäksi jotain pientä vikaa. Ainakaan vakiona ei 320d meinannut sammua eikä herätessään hyökännyt vaikka onkin kevyempi auto. Sittemmin hankin softan ja tuli selkeästi tuntuva väännön lisäys siinä 2000rpm eteenpäin. Ei myöskään vapaalla pitäisi kepin täristä silmin havaittavasti että jossain kannakkeissa on nyt liikaa väljää. Eikä myöskään kaasua pumpatessa saisi keppi heilua ees taas.
 
Tulee mieleen olisiko (huonosti?) ohjelmoitu tai/ja sen lisäksi jotain pientä vikaa. Ainakaan vakiona ei 320d meinannut sammua eikä herätessään hyökännyt vaikka onkin kevyempi auto. Sittemmin hankin softan ja tuli selkeästi tuntuva väännön lisäys siinä 2000rpm eteenpäin. Ei myöskään vapaalla pitäisi kepin täristä silmin havaittavasti että jossain kannakkeissa on nyt liikaa väljää. Eikä myöskään kaasua pumpatessa saisi keppi heilua ees taas.
Kyllä tuo ihan vakio peli tietääkseni on.
 
Audin A4 seuraajakin on julkaistu. Siisti laitos, mutta se hinta. Perusmalli tuhnu 110kW etuveto ja hintaa 50 KEUR. Aikaimoinen hinnanousu sukupolven välillä. Vanha neliveto 150kW irtoaa 44 KEUR.

Mielestäni liian kova hinta uudella, vaikka aika hieno laitos onkin.

 
Audin A4 seuraajakin on julkaistu. Siisti laitos, mutta se hinta. Perusmalli tuhnu 110kW etuveto ja hintaa 50 KEUR. Aikaimoinen hinnanousu sukupolven välillä. Vanha neliveto 150kW irtoaa 44 KEUR.

Mielestäni liian kova hinta uudella, vaikka aika hieno laitos onkin.

Autogefühlin esittely. Tuo S5 sedan on kyllä nätti.
EDIT: Tuossa videossa sanoi, että tämän uuden A5 oli tarkoitus nostaa vanhaa A4 pyklää premiumimpaan segmenttiin, joten kai siitä se hinnannousu.

 
Kai ruo on sitten harkittu veto. Karvalakki Quattro hieman pudikkaammalla koneella on sitten kai likemmäs 60 Keur. Kyllähän tuo ihan premiumilta näyttää....ja maksaa, taitaa olla ihan mersun hinnoissa.

Jotenkin tuntuu että ihmisten maksukyky ei seuraa autojen hinnan nousua. Sähköautot alkaa olemaan halpoja.
 
Viimeksi muokattu:
Rekat ovat nykyään niin huonoja, että eivät pääse mäkeä ylös. Toisin oli ennen kuin autot oli kunnollisia niin ei ollut jumiin jäämisen pelkoa.

Tässä kohtaa olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, kun hyvin varmaa tietoa vaikuttaisi olevan.
-Mitkä asiat ovat nykyään niin huonoja verrattuna entiseen aikaan, etteivät pääse mäkeä ylös?
-Milloin viimeksi autot olivat kunnollisia niin ettei ollut jumiin jäämisen pelkoa?
 
Tässä kohtaa olisi mielenkiintoista kuulla perusteluja, kun hyvin varmaa tietoa vaikuttaisi olevan.
-Mitkä asiat ovat nykyään niin huonoja verrattuna entiseen aikaan, etteivät pääse mäkeä ylös?
-Milloin viimeksi autot olivat kunnollisia niin ettei ollut jumiin jäämisen pelkoa?

Vitsinä heitin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 322
Viestejä
4 753 092
Jäsenet
77 295
Uusin jäsen
Enzio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom