Kertoisiko joku mulle, miksi mustan pitää olla pikimustaa telkkarissa, kun luonnossa sellaista ei esiinny? No ehkä piki on pikimustaa, mutta en muista nähneeni asiaa käsitteleviä ohjelmia.
IPS-mustan alle menevää mustaa näkee aivan jokapuolella, etenkin pimeämpinä hetkinä. Ihmisen silmän kontrastinerottelu on myös niin laaja, että joku 1000-1500 on täysin
epärealistinen siihen verrattuna. Tosin täytyy myös todeta, että tässä vaikuttaa ihmisten välillä olevan jonkinlaisia eroja - kuten värienkin erottelussa tai ylipäätänsä silmän tarkkuudessa.
Johtuuko tuo pumppaaminen siitä, että haetaan jotain maksimidynamiikkaa asiassa, mistä siitä on vain haittaa? Vai mistä se yleensä johtuu? On kehitetty ja myyty jotain, mitä kukaan ei tarvitse tai halua?
Johtuu juurikin dynaamisen alueen maksimoimisesta ja tummimpien ja kirkkaimpien sävyjen klippaamisen estämisestä. Samaa tekee ihmisen silmäkin. Ongelmahan tuo on yleisen konsensuksen mukaan lähinnä muutamissa Samsungin telkkareissa ja jossain määrin OLED:ssa.
Mitä väreihin tulee, en kyllä muista tällä vuosituhannella yhdenkään telkkarin olleen ongelmissa värien kanssa.
Useimpien telkkareiden värien delta tällä vuosikymmenellä on mennyt yli kolmen ilman kalibrointia ja monilla kalibroinnin kanssakin. Väriavaruus ja volyymi eivät myöskään oikein tapaa vastata sitä, mihin ihmissilmä kykenee.
Edelleen kameravertauksia. Miksi pitää saada kohinatonta kuvaa pimeässä ISO12800 nostamalla varjot tappiin? Kun on pimeää, on pimeää. Jos haluaa nähdä jotain, laittaa valot päälle.
Miksikö? Jos tarkoituksena on kuvata jotain muuta kuin pimeyttä, ja usein tarkoituksena on kuvata jotain muuta kuin pelkkää pimeyttä, on hyvä nähdä kuvattava asia(t). Liike hämärissä olosuhteissa edellyttää myös korkeaa isoa ja aukkoa. Kohinaton kuva on parempi, ja kohina yhdistyy myös muilla tavoin vähemmän laadukkaaseen kuvaan, jos ja kun kennon kyky joutuu koville. Dynaaminen alue ja värien laajuus ottavat samalla myös turpiin. Pimeässä voi olla monenlaisia mielenkiintoisia kuvattavia asioita - myös pitkällä valotuksella -, joita voi haluta kuvata puhtaasti huvin vuoksi, tai informaatioarvon tai julkaistakseen esim. lehdessä.
Ulkona ei aina pysty vain laittamaan valoja päälle. Mahdatkohan myös puristisesti käyttää suljinta ja aukkoa siten, että ne vastaavat aina joka tilanteessa mahdollisimman tarkasti realistista silmän toimintaa?
Mulla on kuitenkin perstuntuma (eli ei faktaa), että mustan toisto ei ole ongelma kuin niille, jotka piippaavat pikseleitä.
Tuon voisi muotoilla myös niin, että mustan toisto on ongelma vain niille, jotka välittävät hyvästä katselukokemuksesta.

Periaatteessa kuvio on sama kuin audionkin puolella - jotkut ovat totuttautuneet kännykän mukana tuleviin nappeihin tai töllön omiin kaiuttimiin, jotkut vaativat parempaa. Ja jos sitä parempaa on joskus päässyt maistamaan, vanhaan voi olla vaikea mennä takaisin. Osa ei tiedä paremmasta, osa on käytänössä sokeita ja osa antihifistelee. Jos riviin laitetaan hyvillä säädöillä esittämään samaa materiaalia fald-ips, va ja kärkipään fald-va/oled, useimmat luultavasti kyllä huomaavat näiden erot kontrastissa ja mustassa. Sokkotesteissäkin suurimman pään kontrastin tv:t pärjäävät parhaiten. Melkein millä tahansa materiaalilla, jopa sillä jääkiekolla, kuva muuttuu iskevämmäksi, syvemmäksi ja realistisemmaksi, kun kontrasti ja mustan taso paranevat.