Yleinen TV:n hankinta- & säätöketju

Ja minä kun olen ollut siinä uskossa, jotta jos kalibrointi tehdään vimpan päälle niin se nimenomaan tehdään siinä tilassa ja mielellään vielä ainakin edes lähellä sitä valaistusta missä tv:tä tullaan möllöttämäänkin. -Itse en kyllä moisesta hommasta maksaisi.

Väärä uskomus, mutta aika yleinen. :)

Mites, olisko oma ketju hyvä noille kalibroinneille? Meinaan, että Suomessa telkareista promillen murto-osa on kalibroitu, niin ei kovin yleistä ole.

Ja minä kun olen ollut siinä uskossa, jotta jos kalibrointi tehdään vimpan päälle niin se nimenomaan tehdään siinä tilassa ja mielellään vielä ainakin edes lähellä sitä valaistusta missä tv:tä tullaan möllöttämäänkin. -Itse en kyllä moisesta hommasta maksaisi.
No näinhän tuo menee jos tehdään ns "vimpan päälle" eli aletaan hifistelemään. Jos esim rahamies teettättää itselleen 100K€ kotitetatterin niin silloin on ihan ok ottaa ammattilaiset paikalle säätämään valaistus, äänet ja kuva vimpan päälle. Tulee tod.näk samasta firmasta mutta helpostikin semmonen 5-10K€ homma. Hänelle pennosia. Sitten jos ihan tavallinen duunari innostuu ostamaan vaikka noin 3000€ telkun niin 300€ kuvan kalibrointiin on aika kohtuullista. Äänet pystyy jokainen vähänkin innokkaampi harrastaja säätämään suht kohdilleen. Se kerrostalon olkkari tai makkari on sit mitä on ja sillä mennään. Senkin kyllä innokas harrastaja ruuvaa toimivaksi.

No näinhän tuo menee jos tehdään ns "vimpan päälle" eli aletaan hifistelemään. Jos esim rahamies teettättää itselleen 100K€ kotitetatterin niin silloin on ihan ok ottaa ammattilaiset paikalle säätämään valaistus, äänet ja kuva vimpan päälle.
Valaistus toki voidaan optimoida kalibroidulle näytölle ja seinien värit mutta nuokin säätää näyttölaitteen D65:lle.

Sitten jos ihan tavallinen duunari innostuu ostamaan vaikka noin 3000€ telkun niin 300€ kuvan kalibrointiin on aika kohtuullista.
Toisaalta parilla kolmessa sadalla saa harrastajan käyttöön riittävän mittalaitteen ja sillä voi sitten säädellä kaikki olemassa olevat ja tulevat näytöt. Ei ole kummoinen homma, jos vähän viitsii perehtyä.

Mutta tosiaan, jos D65 näyttää omaan silmään väärälle jostain syystä, oli se syy valaistus tai seinän väri ja se ettei tilaa pimennetä katsottaessa niin ihan turha maksaa kalibroinnista tai ostaa mittalaitetta. Vääntelee kuvan sellaiseksi, että itselle kelpaa vaikka mikään kuvassa ei näytä sille mille pitäisi.

Toisaalta parilla kolmessa sadalla saa harrastajan käyttöön riittävän mittalaitteen ja sillä voi sitten säädellä kaikki olevat ja tulevat näytöt. Ei ole kummoinen homma, jos vähän viitsii perehtyä.

Ei nuo 300€ kolorimetrit osaa mitata tarkasti mitään nykytelevisioiden paneeleita. WOLED:ia voi kalibroida ~2000€ spektrolla ja QDOLEDia ~7000€ spektrolla.

Ei nuo 300€ kolorimetrit osaa mitata tarkasti mitään nykytelevisioiden paneeleita. WOLED:ia voi kalibroida ~2000€ spektrolla ja QDOLEDia ~7000€ spektrolla.
Ei ole tullut seurattua tätä niin tarkkaan viime aikoina mutta olen ollut käsityksessä, että kolorimetreistä olisi nykyisin myös OLEDille kelvollisia vehkeitä tarjolla. Voin olla väärässä. Mitä lie tämän foorumin väki omiinsa käyttänyt, oliko Colormunki tjsp...
Ei tietenkään spektrolle nuo pärjää mutta kyllä niillä kohtuullisen lähelle pääsee tai ainakin ennen pääsi.

Statistiikka

Viestiketjuista
264 809
Jäsenet
75 509
Uusin jäsen
EvilVinyl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom