Kannattaa käydä kaupassa kuuntelemassa. Ei ne soundbarit mitään erityisen ihmeellistä ole. Hintaskaala iso, löytyy 99€ alkaen.
Sen olen huomannut, että monikanavaääni on kyllä toimiva, mutta pitkällä tähtäimellä liian hankala ja tilaa vievä. 2.1 -systeemi on käytettävyyden puolesta sweet spot. Mutta kahteen kelpo kaiuttimeen + subbariin ja vahvariinkin saisi menemään niin paljon kuin löytyy. Kuulokepohjainen ääni on yhden henkilön katselussa melko edullista saattaa optimiin vain parilla sadalla (pl. jos haluaa kuulokevahvistimen).
Katso myös OLED-televisio Gigantissa. Voit huomata saman kuin minä, eli 55" oled vaikuttaa järkevämmältä saman rahan käytöltä kuin 65" led (tai qled). 55" LG B7 on yksi parhaista diileistä 1270€ hintaan. 65" maksaa liikaa lisää. Sohvaa on halvempi siirtää eteenpäin.
Tykillä saa halvimmalla ison kuvan (80"-100"). Tosin ei sitä peijoonikaan kehtaa käynnistellä vain aamu-tv:tä tai uutisia varten.
Rahaa voi käyttää monella tavalla. Esimerkiksi akustiikkalevyt on melko varhaisessa vaiheessa harkitsemisen arvoista rahankäyttöä. Tosin ne ja 5.1+ systeemit käytännössä vaatii "kotiteatterihuonetta", jota ei tarvitse säätää jatkuvasti uusiksi kuten tavanomaista olohuonetta.
Philipsin Ambilight on myös yksi tapa hakea näyttävyyttä. Siihen voi yhdistää itse huoneen Hue-valaistuksen.
Philips 65PUS8102 65" Smart Android 4K Ultra HD LED ‐televisio 999,90 €
IS:n Soundbar-testi kesäkuulta:
Testissä 7 soundbar-kaiutinta: Voittaja tuo jymäkät tehot elokuviin ja musiikkiin