Tosiaan tää tais kans olla yks ns. dealbreaker-juttu, kun tuossa syksyllä näitä arvioin, että mikä töllö menee seuraavaksi tilaukseen.Toinen ongelma X900H:ssa on ettei 4k120Hz toimi oikein.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tosiaan tää tais kans olla yks ns. dealbreaker-juttu, kun tuossa syksyllä näitä arvioin, että mikä töllö menee seuraavaksi tilaukseen.Toinen ongelma X900H:ssa on ettei 4k120Hz toimi oikein.
Lyhyesti vastaten, että jos plasmasta on päivittämässä niin oled on silloin ainoa vaihtoehto varsinkin katselukulmien suhteen kun sitä pystyy katsomaan nolla kulmasta alkaen. Itse päivitin 60" plasmasta 55" olediin ja ei ole kaduttanut hetkeäkään vaikka koko hieman pieneni.Olisko sampan 55" Q70A hyvä korvaamaan panasonicin vanhaa 42" ST60 plasmaa? Saisi tuon plasman yläkertaan ja tuon sampan olohuoneeseen. Käyttö olisi nintendo switchin pelaamista ja telkkarikäyttöä urheilua/elokuvia.
Onkohan nuo kapeat katselukulmat oikeasti kovin kapeat kun plasmassa ne on aika hyvät?
Esimerkiksi itsellä on datauspiste ja tv samalla seinällä joten monesti tulee telkkaria vilkuiltua pienestä kulmasta kun tässä koneen äärellä viettää aikaa. Leffat, sarjat yms tulee sitten tietenkin katsottua ihan sohvalta vaikka sekään ei ole täysin suoraan edestä katsomista minun tapauksessa.Tuo katselukulma argumentti ihmetyttää monesti, mutta ehkä se on sitten vain normaalia, että telkkaria katsotaan todella sivusta.
Kalvoton VA paneeli menee kuvanlaadultaan aika alas jo ihan perus n. 15 asteen heitolla. Eli vaikka katsoisit kuvaa aivan keskeltä suoraan edestä, niin jos näyttö täyttää vaikka vaatimattomat 30 astetta näkökentästäsi, niin kuvan laidat on mm. gamman ja väritasapainon osalta reippaasti pielessä. Kuvitteellisessa tilanteessa jossa leffaa katsoo vaikka kaksi ihmistä tilanne on merkittävästi heikompi, sillä molemmat eivät voi olla samaan aikaan edes tuossa optimipisteessä kuvaa katsomassa.Tuo katselukulma argumentti ihmetyttää monesti, mutta ehkä se on sitten vain normaalia, että telkkaria katsotaan todella sivusta.
65-70" etsinnässä. Android mielellään.
Hinta Max 1000€
Onko Philipseistä kokemusta.
Tämä hinnan puolesta kävisi.
[404] Sivua ei löytynyt
www.verkkokauppa.com
Nyt tarjous hintana 2300€, joka varmaan olisi tuolloinkin pitänyt olla. Eiköhän kohta ala peruutusviestit tulemaan.On niin edullinen, että haiskahtaa virheeltä, mutta kannattaa kokeilla jos tarvetta; 85" Q70A 1300e. 75" 1500e...
Local dimmingiä käytetään koska natiivikontrasti ei riitä. Yhdellä taustavalolla pimeäkohtaus muuttuu harmaakohtaukseksi jos kuvaan ilmestyy jotain kirkasta. Tai musta pysyy mustana, mutta kirkas kohde ei ole kirkas.Rtingsin mukaan Q70A:ssa on kalibroituna parempi kuva värien puolesta kuin X900H:ssa, eikä X900H pysty yhtä hyvään kontrastiin edes paikallishimmennys päällä kuin mitä Q70A tuuttaa ulos natiivina. Typerää onkin, että heidän pisteytysjärjestelmässään Q70A suhteen pisteitä vähennetään, koska local dimming -ominaisuutta ei ylipäätään ole. Koko homma on lähtenyt jo aikoja sitten ihan lapasesta local dimmingin itseisarvostamisen puolesta, kun ainakin omaan silmään local dimming -kikkailut aiheuttavat aina enemmän haittaa kuin hyötyä, ellei kyse ole IPS-paneeleista, joiden kanssa susipaskasta kontrastista huolimatta saadaan ulos jollain tavalla tyydyttävää jälkeä paikallishimmennyksellä.
Haluan sen mitä natiivisti annetaan eikä yritetä yliprosessoimalla tuottaa. Jos töllö tykittää yli 500 nittiä silmille yhdestä kohtaa ruutua niin se natiivisti 8000 kertaa mustempi musta on ihan riittävän mustaa ollakseen musta. Ei silmä yksinkertaisesti erottele siinä kohtaa enää mustempaa ainakaan minulla. Toki sitten kun mennään oikeasti pimeisiin kohtauksiin ja silmä niihin tottuu niin erottaisi, mutta sitä varten riittää se yksi ainoa dimming zone, eli materiaalin mukana himmenevä taustavalo niin taas musta on riittävän mustaa, kun se on sen 8000 kertaa mustempaa kuin valkoinen. Ja materiaalin mukaan himmenevähän se on hyvissä LCD:issä ollut jo 10 vuotta ainakin. Mutta se paikallinen blooming minkä tahansa tekstin tai tähtien tai muun ympärillä auto local dimmingin kanssa sattuu silmiin joka kerta.
X900H:sta on aika paljon juttua netissä, että ALD aiheuttaa bloomingia tekstityksiin. Lisäksi toiset sanovat, että mustat palkit ovat harmaita, jos ALD on mediumilla ja highlla taas ei, jolloin gammakäyrä taas menee pipariksi. Ei ole yhtään kiinnostusta lähteä tohon leikkiin ja arpoa vähiten kuvaa pilaavat yliprosessointiasetukset aina jokaiselle lähdemateriaalille erikseen. Ja mahtaako VRR olla vieläkään korjattu Samsungin tasolle? Ainakin vielä pari kuukautta sitten tuntui toimivan vähän niin ja näin.
Perus myymälävalaistuksessa katselukulmien heikkoutta ei huomaa.Tuo katselukulma-asia on onneksi sellainen moniin muihin kuvanlaadullisiin asioihin verrattuna, että sen voi käydä itse toteamassa lähimmässä viihde-elektroniikkaa myyvässä liikkeessä, jossa laitteita on esillä. Kovin paljoa muuta siellä myymälävalaistuksessa myymäläsäädöin ei television kuvasta sitten voikaan päätellä.
No sitten vaan myymälävalaistus kotiin.Perus myymälävalaistuksessa katselukulmien heikkoutta ei huomaa.
Tai ei katso tv:tä läheltä.No sitten vaan myymälävalaistus kotiin.
Mulle se riittää, että se on 8000 kertaa kirkkaampi kuin se musta, jos taustavaloa ei säädetä ihan yliammutusti reisille vedetyllä algoritmilla. Eikä sitä välttämättä säädetä leffakuvatiloissa ollenkaan, jos se local dimming puuttuu. Minähän käytän taustavalolle jopa halveksuttua ambient light detectionia eli huonevalaistuksen mukaan säätyvyyttä, jotta musta on pimeässä katsottuna riittävän mustaa. Ei sitä silmätkään toimi niin, että niissä olisi rajaton dynaaminen range koko ajan, vaan pupillikin säätyy sen mukaan kuinka paljon valoa naamalle milloinkin tulee.Local dimmingiä käytetään koska natiivikontrasti ei riitä. Yhdellä taustavalolla pimeäkohtaus muuttuu harmaakohtaukseksi jos kuvaan ilmestyy jotain kirkasta. Tai musta pysyy mustana, mutta kirkas kohde ei ole kirkas.
Haluaisitko vähän perustella miten ei huomaa? Kun noita töllöjä tuli myymälävalaistuksessa aikanaan itse myytyä, niin kyllä huonot katselukulmat erottui paremmista aika hyvinkin, kun vieressä oli muita ruutuja mihin verrata. Erityisesti mustien palkkien harmaantumisen näkee sokeampikin, värivirheet voi sitten olla vähän haastavampia analysoida muuten kuin pysäytyskuvasta.Perus myymälävalaistuksessa katselukulmien heikkoutta ei huomaa.
Pakko katsoa, kun näöntarkkuus on nykyään mitä on laseilla korjattunakin.Tai ei katso tv:tä läheltä.
Hyvä jos sinulle riittää. Kunnolliseen hdr kuvaan ei silti pääse ilman faldia puutteellisen kontrastin vuoksi. Joko kuva on liian himmeä, tai koko kuva bloomaa.Mulle se riittää, että se on 8000 kertaa kirkkaampi kuin se musta, jos taustavaloa ei säädetä ihan yliammutusti reisille vedetyllä algoritmilla. Eikä sitä välttämättä säädetä leffakuvatiloissa ollenkaan, jos se local dimming puuttuu. Minähän käytän taustavalolle jopa halveksuttua ambient light detectionia eli huonevalaistuksen mukaan säätyvyyttä, jotta musta on pimeässä katsottuna riittävän mustaa. Ei sitä silmätkään toimi niin, että niissä olisi rajaton dynaaminen range koko ajan, vaan pupillikin säätyy sen mukaan kuinka paljon valoa naamalle milloinkin tulee.
Haluaisitko vähän perustella miten ei huomaa? Kun noita töllöjä tuli myymälävalaistuksessa aikanaan itse myytyä, niin kyllä huonot katselukulmat erottui paremmista aika hyvinkin, kun vieressä oli muita ruutuja mihin verrata. Erityisesti mustien palkkien harmaantumisen näkee sokeampikin, värivirheet voi sitten olla vähän haastavampia analysoida muuten kuin pysäytyskuvasta.
Pakko katsoa, kun näöntarkkuus on nykyään mitä on laseilla korjattunakin.
Mä oon tästä aika lailla täysin eri mieltä. Moni fald-vehje kun ei tosiaan pääse noihin Q70A:n kontrastilukemiin edes kaikki mahdolliset dynaamiset kontrastikikkailutkaan päällä. Haloja niillä kyllä saa aikaiseksi, kun zonet ei kuitenkaan osu koskaan kohdilleen kuvamateriaalin kanssa. Jos se 500 nittiäkin lyödään naamalle tollasesta 85" ruudusta alle kolmen metrin päästä, niin siinä alkaa pupillit olemaan sen verran pienenä, että se minkä silmä havaitsee pikimustana muussa osassa kuvaa ei tarvitse lopulta olla ihan älyttömän mustaa. Mulle se seuraava askel tuosta on oled, mutta tollaset yli seitsemän tonnin kontrastisuhteet alkaa jo olla ihan riittävän nautittavia, ettei oledin hintaeroa pysty noissa kokoluokissa järkevästi perustelemaan.Kunnolliseen hdr kuvaan ei silti pääse ilman faldia puutteellisen kontrastin vuoksi. Joko kuva on liian himmeä, tai koko kuva bloomaa.
Perus myymälävalaistuksessa katselukulmien heikkoutta ei huomaa.
Vaikuttaa että olet päässyt katsomaan jotan Samsungin ips faldia q80a? Sonyssä (xh90, xj90) kuva on monta luokaa parempi. Varmaan tuo Q70A on ihan kelpo tv, ja tärkeintä että itse on tyytyväinen. Seuraava askel tulee olemaan mini led, jolla selätetään oledin kuvanpalamisongelmat ja kestävyys.Mä oon tästä aika lailla täysin eri mieltä. Moni fald-vehje kun ei tosiaan pääse noihin Q70A:n kontrastilukemiin edes kaikki mahdolliset dynaamiset kontrastikikkailutkaan päällä. Haloja niillä kyllä saa aikaiseksi, kun zonet ei kuitenkaan osu koskaan kohdilleen kuvamateriaalin kanssa. Jos se 500 nittiäkin lyödään naamalle tollasesta 85" ruudusta alle kolmen metrin päästä, niin siinä alkaa pupillit olemaan sen verran pienenä, että se minkä silmä havaitsee pikimustana muussa osassa kuvaa ei tarvitse lopulta olla ihan älyttömän mustaa. Mulle se seuraava askel tuosta on oled, mutta tollaset yli seitsemän tonnin kontrastisuhteet alkaa jo olla ihan riittävän nautittavia, ettei oledin hintaeroa pysty noissa kokoluokissa järkevästi perustelemaan.
......jolla selätetään oledin kuvanpalamisongelmat ja kestävyys.
Kuvanpalamis ongelmat ja kestävyys... Onko sulla kokemusta näistä uusista oledeista, että miten huonost ne kestää tai palaa kiinni? Mulla on 2019 vuoden oled ja vaikka sitä kuinka on rääkätty, ei ole tietoakaan kuvan palamisesta. Se ongelma on parantunut vuosien saatossa huimasti. Ei se miniled välttämättä mikään ongelmaton ole ja niissäkin lastentauteja taitaa olla. Ihan samalla tavalla se yksittäinen miniled voi kosahtaa myöskin. Ei siinä, kukin voi perustella asioita itselleen minkä valitsee ja niin edelleen...Vaikuttaa että olet päässyt katsomaan jotan Samsungin ips faldia q80a? Sonyssä (xh90, xj90) kuva on monta luokaa parempi. Varmaan tuo Q70A on ihan kelpo tv, ja tärkeintä että itse on tyytyväinen. Seuraava askel tulee olemaan mini led, jolla selätetään oledin kuvanpalamisongelmat ja kestävyys.
Öh, aika lailla päin vastoin. Noita on tullut katseltua aika lailla laidasta laitaan, mutta noi Samsungin uudet IPS-faldit ovat jääneet kiinnostumisen puutteen vuoksi katsomatta. En silti ole vielä toistaiseksi vakuuttunut minkään LD-tekniikan ongelmattomuudesta. Toiset ovat toki ongelmallisempia kuin toiset, mutta en oikein ymmärrä FALD-kohkauksen päälle etenkään oletusarvollisesti. On väärin, että parempi kuva saa huonommat pisteet ja keskiarvon vain sen vuoksi, että TV:ssä ei LD:tä ole, kuten Rtingsilla. Sitten vaikka kuva olisi millaista ripulia tahansa niin heti ropisee pisteitä, jos telkkarissa ylipäätään se LD on.Vaikuttaa että olet päässyt katsomaan jotan Samsungin ips faldia q80a? Sonyssä (xh90, xj90) kuva on monta luokaa parempi. Varmaan tuo Q70A on ihan kelpo tv, ja tärkeintä että itse on tyytyväinen. Seuraava askel tulee olemaan mini led, jolla selätetään oledin kuvanpalamisongelmat ja kestävyys.
Nykyään taitaa olla urbaanilegendaa. Kummatkin. Ihan siinä missä skodakin on itäauto.
Ehdottomasti, siksihän LG ei käytä OLEDeissa mitään ABL:ää ja antaa kiinnipalamistakuun. Eikö?
Onko uusimpien OLEDeiden palamisesta faktaa ?
Tuollaisen worst case skenaarioiden takia ei kyllä kannata mitään jättää ostamatta, muuten joutuu kuvat katteleen jatkossa paperilta.
Se on myös se syy miksei sille saa takuuta
Kyllä Gigantista saa viiden vuoden kiinnipalamistakuun oledeihin. Muistaakseni 99 euroa
jokaisen markkinoilla olevan telkkarin virtalähde ”palaa” myös lopulta ja kyseinen ongelma on samalla tavalla leivottu itse teknologiaan. Ikuisia laitteita ei ole olemassakaan.OLED "palaa" kyllä aina lopulta, sehän on leivottu itse teknologiaan.
Ehdottomasti, mut sitten voi ostaa QD-OLEDin, mitä sitä turhaan OLEDia. Tai sitten ostaa vain ei-OLEDin, jos ei OLEDia halua. OLEDilla on kuitenkin ongelmana myös hinta, isot telkkarit maksavat OLEDina todella paljon, eikä sille rahalle välttämättä vastinetta saa.
Mikä teknologia vie voiton ?
Miten määrittelet voiton?
Viisammat asioista parmmin ymmärtävät ammattilaiset tekevät sen puolestamme. Tekevät sokkotestin ja moninaisila kriteereillä arvioivat kuvan laatua.
Viisastelu sikseen. Puhun nyt televisioista joita me ostamme olohuoneeseen, otsikon mukaisesti.Ai kuvanlaatu on se? Eli voittaako sen mahdollisesti joku 1" miniruutu 8k resolla? Muussa tapauksessa sanoisin että Samsungin microLEDejä voi olla vaikea voittaa, OLEDeita ei edes tehdä siinä koossa.
Viisastelu sikseen. Puhun nyt televisioista joita me ostamme olohuoneeseen, otsikon mukaisesti.
Juu tottakai.Säätöketju? Siinä tapauksessa microLEDit on varmaan edelleen keskustelussa.
Minä taas otin (ostin) Sonyn (75-xh9096). Kyllä on yksi parhaita hankinnoista pitkään aikaan. Käytännössä tekstitys näkyy oikein (ei bloomaa), mustat palkit näkyy mustina (ei näy harmaina). Varmaan jos alkaisin ottamaan valokuvia pitemmillä valotusajoilla pysäytyskuvasta, ilmiön voisi saada esiin.Öh, aika lailla päin vastoin. Noita on tullut katseltua aika lailla laidasta laitaan, mutta noi Samsungin uudet IPS-faldit ovat jääneet kiinnostumisen puutteen vuoksi katsomatta. En silti ole vielä toistaiseksi vakuuttunut minkään LD-tekniikan ongelmattomuudesta. Toiset ovat toki ongelmallisempia kuin toiset, mutta en oikein ymmärrä FALD-kohkauksen päälle etenkään oletusarvollisesti. On väärin, että parempi kuva saa huonommat pisteet ja keskiarvon vain sen vuoksi, että TV:ssä ei LD:tä ole, kuten Rtingsilla. Sitten vaikka kuva olisi millaista ripulia tahansa niin heti ropisee pisteitä, jos telkkarissa ylipäätään se LD on.
Jokainen voi tosta aiemminkin olleesta Q70A vs. X900H linkistä vilkaista sieltä alempaa Local Dimming -kohdan videoista, että onko toi Samsungin kuva oikeasti nollan pisteen arvoinen ja Sonyn kuva 7.5 pisteen arvoinen. Mä otan mikä tahansa päivä mieluummin noi Samsungin tasaväriset mustat palkit kuin noi Sonyn subien mukana bloomaailevat mustat palkit ja mustan pään prosessoinnin ongelmat ja säädän taustavalon valaistuksen mukaan sellaiseksi, että musta on riittävän mustaa ilman LD:tä. Noi mustapohjaiset tekstikohtaukset tyyliin "FEDERAL BUREAU OF INVESTIGATION" -teksti tossa videolla on aika hirveetä katseltavaa X900H:lla ja jos katselukulma muuttuu vähänkään epäedulliseksi niin noi ongelmat Sonylla pahenee potensseihin.
Itse asiassa ei saa, koska erot natiivikontrastissa. Sony ei pääse yhtä hyvään kontrastisuhteeseen edes LD päällä. FALD ei ole millään tavalla edellytys DV/HDR-materiaalille, ihmiset on vain saatu uskomaan niin.Ja bonuksena tästä Sonysta saa tarvittaessa päälle Q70A -emulaation laittamalla local dimmingin pois päältä. Siis jos jostain ihmeen syystä tarvitsisi. Q70A:han on vaikeampi viritellä faldia, mikä tarvitaan, jos haluaisi katsoa Dolby Vision / HDR -materiaalia.
No ainakin Ratingsin mukaan juuri HDR on se osa-alue, missä Sony on näistä parempi. No lienevät siellä väärässä...FALD ei ole millään tavalla edellytys DV/HDR-materiaalille, ihmiset on vain saatu uskomaan niin.
Ja bonuksena tästä Sonysta saa tarvittaessa päälle Q70A -emulaation laittamalla local dimmingin pois päältä.
Juurikin siitä mainitsemastani syystä, että Rtingsin pisteytyksessä saa automaattisesti nollaa yhdestä HDR-pisteisiin vaikuttavasta osa-alueesta, kun local dimming puuttuu. Ne on lähinnä teoriapisteitä, sillä käytännön mitattavat osa-alueet eli HDR brightness, contrast, post calibration picture ja color gamut ovat Samsungilla joko yhtä hyvät tai paremmat kuin Sonyssa. Missään näissä Samsung ei häviä, mutta silti paskemmat kokonaispisteet, koska nollat local dimmingin olemassaolosta. Mulle on täysin käsittämätöntä miksi se on edes erikseen pisteytettävä osa-alue, koska vain kuvanlaadullisella lopputuloksella tulisi olla merkitystä.No ainakin Ratingsin mukaan juuri HDR on se osa-alue, missä Sony on näistä parempi. No lienevät siellä väärässä...
Juurikin siitä mainitsemastani syystä, että Rtingsin pisteytyksessä saa automaattisesti nollaa yhdestä HDR-pisteisiin vaikuttavasta osa-alueesta, kun local dimming puuttuu.
Eikä q70a pääse edes kohtuullisiin kirkkauksiin hdr kuvalla. Tuolla kontrastilla/kirkkaudella ei vaan saa hyvää hdr kuvaa. Joko tingitään kirkkaudesta, tai sitten mustan tasosta.Mä oon tästä aika lailla täysin eri mieltä. Moni fald-vehje kun ei tosiaan pääse noihin Q70A:n kontrastilukemiin edes kaikki mahdolliset dynaamiset kontrastikikkailutkaan päällä. Haloja niillä kyllä saa aikaiseksi, kun zonet ei kuitenkaan osu koskaan kohdilleen kuvamateriaalin kanssa. Jos se 500 nittiäkin lyödään naamalle tollasesta 85" ruudusta alle kolmen metrin päästä, niin siinä alkaa pupillit olemaan sen verran pienenä, että se minkä silmä havaitsee pikimustana muussa osassa kuvaa ei tarvitse lopulta olla ihan älyttömän mustaa. Mulle se seuraava askel tuosta on oled, mutta tollaset yli seitsemän tonnin kontrastisuhteet alkaa jo olla ihan riittävän nautittavia, ettei oledin hintaeroa pysty noissa kokoluokissa järkevästi perustelemaan.
Tosiaan tuon local dimmingin painotus on vielä ihan överi ottaen huomioon, ettei se kerro mitattavista tuloksista oikein mitään.Tässä kuva, jos joku ei tiedä mistä tuon näkee.
Kuva linkin testistä: "The Samsung Q70 has a fantastic contrast ratio, but this can vary a little between units. It’s among the highest native contrast ratios we’ve tested on an LED TV, which is a good thing considering it doesn’t have a local dimming feature."
Millaisellas kontrastilla/kirkkaudella sitä riittävän hyvää HDR-kuvaa sitten mielestäsi saa? Parhaatkin OLEDit pystyvät aika marginaalisella erolla tuosta parempaan kirkkauteen ja lähinnä vain max 10% ikkunoilla ja aika harva FALD-LCD tarjoaa parempaa kontrastia local dimmingin kanssakaan. Eihän tuo Q70A mikään täydellinen HDR-televisio tietenkään ole, mutta ei missään nimessä kelvotonkaan. Lisäksi sillä koolla on merkitystä tuossakin asiassa nittien lisäksi: kaksinkertainen kuvapinta-ala tuottaa kaksinkertaisen määrän valoa mitä aistia.Eikä q70a pääse edes kohtuullisiin kirkkauksiin hdr kuvalla. Tuolla kontrastilla/kirkkaudella ei vaan saa hyvää hdr kuvaa. Joko tingitään kirkkaudesta, tai sitten mustan tasosta.
Millaisellas kontrastilla/kirkkaudella sitä riittävän hyvää HDR-kuvaa sitten mielestäsi saa? Parhaatkin OLEDit pystyvät aika marginaalisella erolla tuosta parempaan kirkkauteen ja lähinnä vain max 10% ikkunoilla ja aika harva FALD-LCD tarjoaa parempaa kontrastia local dimmingin kanssakaan. Eihän tuo Q70A mikään täydellinen HDR-televisio tietenkään ole, mutta ei missään nimessä kelvotonkaan. Lisäksi sillä koolla on merkitystä tuossakin asiassa nittien lisäksi: kaksinkertainen kuvapinta-ala tuottaa kaksinkertaisen määrän valoa mitä aistia.