Yleinen Mass Effect ketju

Tän LE:n hyvä puoli muuten on että nyt ei enää tartte hangata multiplayeria saadakseen parhaan war scoren ja sitä kautta parhaan lopun. :think:
 
Tän LE:n hyvä puoli muuten on että nyt ei enää tartte hangata multiplayeria saadakseen parhaan war scoren ja sitä kautta parhaan lopun. :think:
Mielestäni jo se Extended Ending DLC laski tarvittavaa pistemäärää sen verran, että jos teki valtaosan sivutehtävistä ja ryynäsi galanksin läpi niin se mahdollisti kaikki loput.
 
Itse taas tykkäsin paljon moninpelistä. Sitäkin tuli pelattua varmaan 50-100h, mutta ihan ymmärrettävää miksi ei ole nyt mukana.
 
Erään tubettajan parannusehdotukset:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

1. Multiplayer takaisin
2. Bugit pois
3. Ykköseen skillcheckit takaisin
4. Kamera taaemmas
5. Toinen kyky pikanapille
 
Mielestäni jo se Extended Ending DLC laski tarvittavaa pistemäärää sen verran, että jos teki valtaosan sivutehtävistä ja ryynäsi galanksin läpi niin se mahdollisti kaikki loput.

Jep, tuo muutos tuli jo Extended Cutissa. Vaadittu pistemäärä laski 4000->3100 ja tuo oli saavutettavissa puhtaalla soolopelaamisella.
 
Itse taas tykkäsin paljon moninpelistä. Sitäkin tuli pelattua varmaan 50-100h, mutta ihan ymmärrettävää miksi ei ole nyt mukana.
Tää oli vähän hassu, en juuri enää tuossa vaiheessa moninpelejä paljoa pelannut, mutta tätä tuli tahkottua sit vähän ku vahingossa melkee saman verran ku ite yksinpeliä.
 
Puhtaalla yksinpelillä 4000 pisteen minimiä ei ollut mahdollista saada. Sama miten täydellisesti pelasi, pisteet ei riitä.
Ei tainnut alunperin olla mahdollista, mutta on jo pitkään ollut. Viimeksi kun pelasin koko roskan läpi, niin pisteet riittivät. Moninpeliä en pelannut sekuntiakaan.
 
Ei tainnut alunperin olla mahdollista, mutta on jo pitkään ollut. Viimeksi kun pelasin koko roskan läpi, niin pisteet riittivät. Moninpeliä en pelannut sekuntiakaan.

Pointti olikin juuri se, että alunperin ei riittänyt. Siksi Extended Cut laski vaaditun pistemäärän 3100:aan, joka on helposti saavutettavissa pelkällä yksinpelillä.
 
Erään tubettajan parannusehdotukset:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

1. Multiplayer takaisin
2. Bugit pois
3. Ykköseen skillcheckit takaisin
4. Kamera taaemmas
5. Toinen kyky pikanapille

Tähän vielä vasta n 10h ykköstä pelanneelle. Karttaan oma nappi niin ei tarvitse valikon kautta mennä. Ainakin konsolilla en ole löytänyt.
 
Ääninäyttelijöitä ja muuta tekijätiimiä kerääntynyt fiilistelemään LE:tä, jos kiinnostaa. Femshepin kanavalla on pari aiempaakin tällaista kokoontumista tallennettuna.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Pointti olikin juuri se, että alunperin ei riittänyt. Siksi Extended Cut laski vaaditun pistemäärän 3100:aan, joka on helposti saavutettavissa pelkällä yksinpelillä.
En sanonutkaan missään kohtaa, että on aina ollut mahdollista, vaan sanoin että on aiemminkin ollut mahdollista.
 
Pitihän tämä lege ostaa, mutta vielä en ole vaan ehtinyt aloittaa :D Täysin uusi kokemus itselleni, eli ummikkona lähdettävä ekasta osasta lähtien takomaan. Sen verran kuitenkin ehdin, että sain hahmon luotua. Onko tuolla hahmon backstorylla iso merkitys pelin aikana dialogeissa/valinnoissa?
 
Pitihän tämä lege ostaa, mutta vielä en ole vaan ehtinyt aloittaa :D Täysin uusi kokemus itselleni, eli ummikkona lähdettävä ekasta osasta lähtien takomaan. Sen verran kuitenkin ehdin, että sain hahmon luotua. Onko tuolla hahmon backstorylla iso merkitys pelin aikana dialogeissa/valinnoissa?
Ei ihan hirveen, mainitaan siellä täällä, saattaa jossain random paikoissa hypätä esille.
 
Muistaakseni myös muutama pieni sivutehtävä ykkösessä aktivoituu taustan mukaan.
 
Tämä on ihan heittämällä yksi viime sukupolven aliarvostetuimpia pelejä ja edelleen tätä pidetään ihan paskana, koska se nyt vaan on se valloillaan oleva yleinen mielipide.

Suht yleistävä mielipide, joka pohjautuu olettamukseen että koska sinä pidit pelistä kovasti, niin tottakai muut sitten vain vääryydellä kuvittelevat etteivät pitäneet siitä?

Päähahmon totaalinen karisman puute ja ajoittain käsittämättömän paha itseääntoistavuus muutamien pienempien ärsytysten kanssa riitti mulle. Annoin sille kuitenkin ihan kunnon tilaisuudenkin, kahdesti. Harmitti niin vietävästi ettei peli imaissut mukaansa, tykkäsin todella paljon alkuasetelmasta ja pelin ideasta.

Mass effect sarja on aina ollut mallia "enemmän kuin osiensa summa". Harvalla osa-alueella se on ollut erityisen hyvä, mutta yhteen lyötynä onkin lopputuloksena ollut hämmentävän imuvoimainen kokonaisuus. Andromedan kohdalla näin ei vaan itselläni käynyt, ikävä kyllä.
 
Suht yleistävä mielipide, joka pohjautuu olettamukseen että koska sinä pidit pelistä kovasti, niin tottakai muut sitten vain vääryydellä kuvittelevat etteivät pitäneet siitä?

Päähahmon totaalinen karisman puute ja ajoittain käsittämättömän paha itseääntoistavuus muutamien pienempien ärsytysten kanssa riitti mulle. Annoin sille kuitenkin ihan kunnon tilaisuudenkin, kahdesti. Harmitti niin vietävästi ettei peli imaissut mukaansa, tykkäsin todella paljon alkuasetelmasta ja pelin ideasta.

Mass effect sarja on aina ollut mallia "enemmän kuin osiensa summa". Harvalla osa-alueella se on ollut erityisen hyvä, mutta yhteen lyötynä onkin lopputuloksena ollut hämmentävän imuvoimainen kokonaisuus. Andromedan kohdalla näin ei vaan itselläni käynyt, ikävä kyllä.
Tietenkään yksikään peli ei toimi kaikkien kohdalla. Osa tykkäsi Andromedasta, osa ei tykännyt. Täydellisestä pelistä se on kaukana, mutta on mielestäni ihan perusteltua sanoa, että Andromedan saama kritiikki meni aika pahasti yli. Kyse on kuitenkin varsin hyvästä pelistä ja vaikuttaa siltä, että suurin osa Andromedalle mahdollisuuden antaneista ei sitä lopulta katunut.

Trilogian osalta ainakin itselleni suurin asia oli mielenkiintoinen tarina, jota vietiin eteenpäin hyvin toteutulla dialogisysteemillä ja tietysti mielenkiintoisella dialogilla. Taistelu oli trilogiassa luokkaa "riittävän viihdyttävää", eli taistelu ei tuntunut hirveältä, mutta ei myöskään ollut mikään pelien johtotähti. Sivutehtävissäkin jäi paljon parantamisen varaa. Andromeda lähti vähän erilaisella otteella liikkeelle, kun trilogian suurimmat kompastuskivet, eli pelattavuus ja taistelu olivatkin Andromedan suurimmat vahvuudet. Samalla sitten tarina ja pelihahmot jättivät toivomisen varaa, vaikka mielestäni Andromedassakin oli paljon mielenkiintoisia hahmoja mukana.

Andromeda ei varmasti toimi, jos odottaa vastaavaa kokemusta mitä trilogiasta sai. Jos lähtee avoimemmin silmin liikkeelle ja on valmis hyväksymään Andromedan erilaiset vahvuusalueet, niin aika helppo siitäkin on lopulta nauttia.
 
Tietenkään yksikään peli ei toimi kaikkien kohdalla. Osa tykkäsi Andromedasta, osa ei tykännyt. Täydellisestä pelistä se on kaukana, mutta on mielestäni ihan perusteltua sanoa, että Andromedan saama kritiikki meni aika pahasti yli. Kyse on kuitenkin varsin hyvästä pelistä ja vaikuttaa siltä, että suurin osa Andromedalle mahdollisuuden antaneista ei sitä lopulta katunut.

Trilogian osalta ainakin itselleni suurin asia oli mielenkiintoinen tarina, jota vietiin eteenpäin hyvin toteutulla dialogisysteemillä ja tietysti mielenkiintoisella dialogilla. Taistelu oli trilogiassa luokkaa "riittävän viihdyttävää", eli taistelu ei tuntunut hirveältä, mutta ei myöskään ollut mikään pelien johtotähti. Sivutehtävissäkin jäi paljon parantamisen varaa. Andromeda lähti vähän erilaisella otteella liikkeelle, kun trilogian suurimmat kompastuskivet, eli pelattavuus ja taistelu olivatkin Andromedan suurimmat vahvuudet. Samalla sitten tarina ja pelihahmot jättivät toivomisen varaa, vaikka mielestäni Andromedassakin oli paljon mielenkiintoisia hahmoja mukana.

Andromeda ei varmasti toimi, jos odottaa vastaavaa kokemusta mitä trilogiasta sai. Jos lähtee avoimemmin silmin liikkeelle ja on valmis hyväksymään Andromedan erilaiset vahvuusalueet, niin aika helppo siitäkin on lopulta nauttia.
Ihan mielenkiinnosta, voitko nimetä vaikka kolme Andromedan "vahvuusaluetta"? Vaikka trilogiaan verraten.
 
Suht yleistävä mielipide, joka pohjautuu olettamukseen että koska sinä pidit pelistä kovasti, niin tottakai muut sitten vain vääryydellä kuvittelevat etteivät pitäneet siitä?

Mä tarkoitan sitä kuinka edelleen huudellaan pelin olevan täysin pelikelvotonta roskaa eikä edes sen alle kympin alehinnan arvoinen millä sitä nykyään myydään.
Siinä kuitenkin on "pieni" ero jos joku kokeilee ja osaa perustella miksi ei pelistä pidä, verrattuna siihen, että joku kysyy onko peli pelaamisen arvoinen ja vastauksena tulee vaan "ei. hirveetä paskaa. jne" jota näkee aika usein.
Ihan samaa tapahtuu nyt cyberpunkin kohdalla josta vaan postaillaan niitä miljoona kertaa nähtyjä meme glitch montage pätkiä ja huudellaan kuinka sitä ei voi edes päivityksillä korjata kun peli on niin rikki.
Todellisuus on tietenkin toinen, mutta tubettajat haluaa paljon katsomiskertoja joten sitten keskitytään tuohon ja sitten ne kymmenet-sadattuhannet videon katsoneet alkaa levittämään tuota totuutena eri foorumeilla.

Täysin sama efekti oli andromedan kohdalla ja se on edelleen nähtävissä.
 
Ihan mielenkiinnosta, voitko nimetä vaikka kolme Andromedan "vahvuusaluetta"? Vaikka trilogiaan verraten.
Juurihan mainitsin tuossa lainaamassasi viestissä pelattavuuden ja taistelut. Eli UI ja muut pelattavuuteen liittyvät asiat on toteutettu mielestäni hyvin. Liikkuminen ja taisteleminen on todella priimaa, etenkin verrattuna trilogiaan. Lisäksi sivutehtävistä tykkäsin Andromedassa keskimäärin enemmän kuin trilogiassa, vaikka vaihtelua niissä on aina ollut paljon.
 
Mä tarkoitan sitä kuinka edelleen huudellaan pelin olevan täysin pelikelvotonta roskaa eikä edes sen alle kympin alehinnan arvoinen millä sitä nykyään myydään.
Siinä kuitenkin on "pieni" ero jos joku kokeilee ja osaa perustella miksi ei pelistä pidä, verrattuna siihen, että joku kysyy onko peli pelaamisen arvoinen ja vastauksena tulee vaan "ei. hirveetä paskaa. jne" jota näkee aika usein.
Ihan samaa tapahtuu nyt cyberpunkin kohdalla josta vaan postaillaan niitä miljoona kertaa nähtyjä meme glitch montage pätkiä ja huudellaan kuinka sitä ei voi edes päivityksillä korjata kun peli on niin rikki.
Todellisuus on tietenkin toinen, mutta tubettajat haluaa paljon katsomiskertoja joten sitten keskitytään tuohon ja sitten ne kymmenet-sadattuhannet videon katsoneet alkaa levittämään tuota totuutena eri foorumeilla.

Täysin sama efekti oli andromedan kohdalla ja se on edelleen nähtävissä.
Itse ostin Andromedan aikoinaan jostain Xbox storen alennusmyynnistä olikohan hintaan 5€ tms. Alkua kokeilin noin tunteroisen verran, mutta ainakin omalla kohdalla kaikki negatiiviset arvostelut ja suoranaiset haukut peliä kohtaan saivat suhtautumaan peliin todella kriittisesti. Eikähän se samalla tavalla klikannut kuin esim. ME 1 aikanaan. Kovasti kyllä halusin Andromedasta pitää kun noita laadukkaita scifi-seikkailuja on niin vähän, mutta ei niin ei.

Jotenkin tuo oma pelimaku on mennyt muutenkin sellaiseksi, että ei jaksa keskinkertaisiin peleihin käyttää enää hirveästi aikaa. Jos joku peli ei 1-2 tunnin jälkeen sieppaa mukaansa, niin se on sitten siinä. Game Pass on omalla kohdalla ollut kyllä taivaanlahja, kun pystyy kokeilemaan paljon eri pelejä ilman että hukkaa rahoja.
 
Itse ostin Andromedan aikoinaan jostain Xbox storen alennusmyynnistä olikohan hintaan 5€ tms. Alkua kokeilin noin tunteroisen verran, mutta ainakin omalla kohdalla kaikki negatiiviset arvostelut ja suoranaiset haukut peliä kohtaan saivat suhtautumaan peliin todella kriittisesti. Eikähän se samalla tavalla klikannut kuin esim. ME 1 aikanaan. Kovasti kyllä halusin Andromedasta pitää kun noita laadukkaita scifi-seikkailuja on niin vähän, mutta ei niin ei.

Jotenkin tuo oma pelimaku on mennyt muutenkin sellaiseksi, että ei jaksa keskinkertaisiin peleihin käyttää enää hirveästi aikaa. Jos joku peli ei 1-2 tunnin jälkeen sieppaa mukaansa, niin se on sitten siinä. Game Pass on omalla kohdalla ollut kyllä taivaanlahja, kun pystyy kokeilemaan paljon eri pelejä ilman että hukkaa rahoja.
Tämä siinä juuri on, että kun joku peli leimataan "täysin paskaksi", niin etenkin halvalla ostavat pelaajat eivät kovin herkästi anna sille kunnon mahdollisuutta, kun ajatellaan että peli on kuitenkin paska. Itse pelasin Andromedaa heti julkaisussa, enkä katsonut etukäteen arvosteluitakaan, niin pystyin suhtautumaan siihen neutraaleista lähtökohdista. Kovasti hypettynyt toki olin pelisarjan suuren fanittamisen vuoksi, mutta silti Andromeda ei ollut pettymys. Tarina lähti liikkeelle hyvin ja pelaaminen oli viihdyttävää, niin kyllähän siitä nautti todella paljon.

Edelleen kun kysyy Andromedaa kovasti kritisoivilta kavereilta, että mikä siinä on niin paskaa, niin hyvin vähiin jää vastaukset. Kukaan ei oikein osaa eritellä mitään, koska suurin osa näistä tyypeistä ei ole peliä edes kunnolla pelannut. On vain menty hypen mukaan, että näkemättä paskaa jne.

Naurettavinta on, että jotkut julkaisun aikaan aivan liian paljon huomiota saaneet kasvoanimaatiot tuntuvat edelleen olevan suurin kritiikin aihe, vaikka niihin tuli pian julkaisun jälkeen korjauksia, eikä niissä mitään kovin ihmeellisen huonoa pääosin ollut muutenkaan. Nyt kun trilogiaa lähdin taas pelaamaan, niin ME1 on esimerkiksi aivan surkea kasvoanimaatioissa, mikä on toki ymmärrettävää kun pelillä on jo ikääkin, mutta eipä se tainnut ketään missään vaiheessa erityisesti haitata. Samalla sitten Andromedan kohdalla siitä on tehty niin iso ongelma, että pelin kaikki muut osa-alueet sivuutetaan kokonaan ja julistetaan koko tuotos täysin paskaksi.

Omaan makuun Andromeda on edelleen ehdottomasti yksi parhaista yksinpelikokemuksista, mitä olen miltään peliltä saanut ME-trilogian jälkeen. Toki tähän vaikuttaa ME-sarjan kova fanitus, mutta toisaalta sama asia on saanut monet vihaamaan Andromedaa. Sen vain sanon, että jokainen tuntemani kaveri on Andromedasta tykännyt, kun on antanut sille mahdollisuuden. Suurin ongelma tuntuu olevan siinä, että pelin saaman suuren kritiikin vuoksi sille ei oikein anneta edes kunnollista mahdollisuutta.
 
Tämä siinä juuri on, että kun joku peli leimataan "täysin paskaksi", niin etenkin halvalla ostavat pelaajat eivät kovin herkästi anna sille kunnon mahdollisuutta, kun ajatellaan että peli on kuitenkin paska. Itse pelasin Andromedaa heti julkaisussa, enkä katsonut etukäteen arvosteluitakaan, niin pystyin suhtautumaan siihen neutraaleista lähtökohdista.

Edelleen kun kysyy Andromedaa kovasti kritisoivilta kavereilta, että mikä siinä on niin paskaa, niin hyvin vähiin jää vastaukset. Kukaan ei oikein osaa eritellä mitään, koska suurin osa näistä tyypeistä ei ole peliä edes kunnolla pelannut. On vain menty hypen mukaan, että näkemättä paskaa jne.

Naurettavinta on, että jotkut julkaisun aikaan aivan liian paljon huomiota saaneet kasvoanimaatiot tuntuvat edelleen olevan suurin kritiikin aihe, vaikka niihin tuli pian julkaisun jälkeen korjauksia, eikä niissä mitään kovin ihmeellisen huonoa pääosin ollut muutenkaan. Nyt kun trilogiaa lähdin taas pelaamaan, niin ME1 on esimerkiksi aivan surkea kasvoanimaatioissa, mikä on toki ymmärrettävää kun pelillä on jo ikääkin, mutta eipä se tainnut ketään missään vaiheessa erityisesti haitata. Samalla sitten Andromedan kohdalla siitä on tehty niin iso ongelma, että pelin kaikki muut osa-alueet sivuutetaan kokonaan ja julistetaan koko tuotos täysin paskaksi.

Omaan makuun Andromeda on edelleen ehdottomasti yksi parhaista yksinpelikokemuksista, mitä olen miltään peliltä saanut ME-trilogian jälkeen. Toki tähän vaikuttaa ME-sarjan kova fanitus, mutta toisaalta sama asia on saanut monet vihaamaan Andromedaa. Sen vain sanon, että jokainen tuntemani kaveri on Andromedasta tykännyt, kun on antanut sille mahdollisuuden. Suurin ongelma tuntuu olevan siinä, että pelin saaman suuren kritiikin vuoksi sille ei oikein anneta edes kunnollista mahdollisuutta.
Onhan tässäkin ketjussa sanottu mitä ihmisten mielestä pelissä on ollut vikana mutta et vain tunnu itse niitä hyväksyvän kun pidät peliä niin hyvänä
 
Onhan tässäkin ketjussa sanottu mitä ihmisten mielestä pelissä on ollut vikana mutta et vain tunnu itse niitä hyväksyvän kun pidät peliä niin hyvänä
Ja olen itsekin sanonut mitä Andromedassa on vialla. Kukaan ei vain ole esittänyt kovin hyviä perusteita sille, että Andromeda ansaitsisi kaiken saamansa kritiikin. Olen vain sitä mieltä, että se kritiikki on mennyt yli.
 
Andromedaa joskus kokeilin silloin kun Originissa oli vielä trialeita tarjolla. Pääsin ekan planeetan jonkin maanalaisen bunkkerin ovelle, johon trial-versio päättyi. Muistikuvinani on, että taistelu oli ihan ok, mutta muuten pelistä heijastui juuri sellainen "B-tiimin tekemä Mass Effect"-fiilis. Ajelu planeetalla ja varsinkin se taustalla höpöttävä VI mikälie oli jotenkin tosi tylsä. Tokihan sitä voisi ottaa kuukaudeksi EA Playn neljällä eurolla ja katsoa, onko vanhat savet vielä tallella, mutta kun jonossa on pelejä, joista on maksanutkin jo jotakin ja lukuisia, joista olisi kiva vetää uusintakierros vuosien jälkeen, niin jotenkin ei vaan viitsi.
 
varsinkin se taustalla höpöttävä VI mikälie oli jotenkin tosi tylsä
Ettäs kehtaat! S.A.M eli kamujen kesken "Samppa" on ihan pesunkestävä AI, eikä mikään rupuinen VI. Ja miten niin yli-ystävällinen holopallo voisi olla tylsä? Sillähän on aina teräviä havaintoja, etenkin kun planeetoilla seikkailee ja se hokee jatkuvalla syötöllä "systems are failing" ja kohta "systems are back to normal", kun pyörii vähän hazardeilla alueilla.

Vakavasti ottaen, Samppa lienee yksi huonoimmista puolista mitä Andromedaan tulee. Siinä on yritetty viedä EDI (trilogian AI) astetta pidemmälle, mutta lopputulos on aika valju. Idea siis mitä Andromedassa tuon Sampan osalta tehtiin oli hyvä, mutta pientä hienosäätöä olisin kaivannut toteutukseen. Vähän enemmän särmää ja vähemmän "Sampan taikaa" (paikoin hommat menee liiaksi kuin Strömsössä kun Samppa saa loistaa), niin olisi ehkä ollut parempi lopputulos.

Mutta eipä tuo loppuunsa haitannut, kun kolmesti olen pelin läpi pelannut :)
 
Päivitys tuli:

The following are fixes and improvements we’ve made across all platforms in this update.

General
  • Fixed the main issue where the launcher would crash or become unresponsive on Xbox Series X when using a wireless headset
    • Known issue: This can still happen if you enable/disable a headset in the launcher. A future fix will resolve this issue.
  • Improved iris shaders for better interaction with light and ambient occlusion
  • Minor calibrations, fixes, and stability improvements
Mass Effect

  • Improved terrain textures
  • Fixed an issue where kills for achievements/trophies weren’t tracking correctly
Mass Effect & Mass Effect 2

  • Resolved an issue where the character code would sometimes not display in the squad menu
  • Improvements to pre-rendered cutscenes to reduce occasional artifacts
Mass Effect 2

  • Improved lighting and shadows in some cinematics
  • Minor visual, rendering, and VFX improvements on some levels
  • Resolved minor text issues with achievements
Mass Effect 3
  • Fixed an issue where kills for achievements/trophies weren’t tracking correctly
 
Täysin samaa mieltä. Harmittaa oikeasti, kun moni trilogiasta tykännyt on jättänyt Andromedan kokonaan pelaamatta sen saaman huonon maineen vuoksi. Pahinta on, että Andromedan kritiikki ei yleisesti ottaen perustunut aidosti tärkeisiin asioihin.

Se on tietysti subjektiivinen mielipide, että mitä kukakin pitää tärkeänä. Itse tykkään trilogiasta, mutta sen mitä Andromedaa jaksoi, oli lähinnä karhujen persnahkojen keräämistä toisessa galaksissa yhdistettynä sjw-larppaukseen.
 
Andromeda oli graafisesti hieno ja pelattavuus oli tosi jees. Huonoa oli dialogi, hahmot ja juoni tasoa evvk. Eli käytännössä ne kolme tärkeintä asiaa Mass Effectissa. Tietynlaisten nykypäivän teemojen pakkosyöttö toisessa galaksissa oli myöskin teennäistä ja täysin turhaa. Andromeda on hyvä peli jos ei ole muita Mass Effect sarjalaisia pelannut ja omaankin kaveripiiriin kuuluu näitä jotka tuosta tykkää, koska alkuperäinen trilogia oli liian vanhaa heille. Andromedan perisynti on sen jäätävä keskinkertaisuus ihan kaikessa, se on kuin huonoista kliseepalikoista koottu scifipeli, johon lätkäistiin lisämyynnin toivossa Me brändi päälle.
 
Päivitys tuli:

The following are fixes and improvements we’ve made across all platforms in this update.

General
  • Fixed the main issue where the launcher would crash or become unresponsive on Xbox Series X when using a wireless headset
    • Known issue: This can still happen if you enable/disable a headset in the launcher. A future fix will resolve this issue.
  • Improved iris shaders for better interaction with light and ambient occlusion
  • Minor calibrations, fixes, and stability improvements
Mass Effect

  • Improved terrain textures
  • Fixed an issue where kills for achievements/trophies weren’t tracking correctly
Mass Effect & Mass Effect 2

  • Resolved an issue where the character code would sometimes not display in the squad menu
  • Improvements to pre-rendered cutscenes to reduce occasional artifacts
Mass Effect 2

  • Improved lighting and shadows in some cinematics
  • Minor visual, rendering, and VFX improvements on some levels
  • Resolved minor text issues with achievements
Mass Effect 3
  • Fixed an issue where kills for achievements/trophies weren’t tracking correctly
Oho, siellä oli tosiaan 18.8GB päivitys odottelemassa. :poop:
 
Se on tietysti subjektiivinen mielipide, että mitä kukakin pitää tärkeänä. Itse tykkään trilogiasta, mutta sen mitä Andromedaa jaksoi, oli lähinnä karhujen persnahkojen keräämistä toisessa galaksissa yhdistettynä sjw-larppaukseen.
Ihan totta, kuten olen aiemminkin tässä ketjussa sanonut, niin yksikään peli ei ole kaikille. Andromedan vahvuudet ovat erilaisia kuin trilogiassa, joten on luonnollista, että kaikki trilogiasta tykänneet eivät syty Andromedaan samalla tavalla.
 
Andromeda oli graafisesti hieno ja pelattavuus oli tosi jees. Huonoa oli dialogi, hahmot ja juoni tasoa evvk. Eli käytännössä ne kolme tärkeintä asiaa Mass Effectissa. Tietynlaisten nykypäivän teemojen pakkosyöttö toisessa galaksissa oli myöskin teennäistä ja täysin turhaa. Andromeda on hyvä peli jos ei ole muita Mass Effect sarjalaisia pelannut ja omaankin kaveripiiriin kuuluu näitä jotka tuosta tykkää, koska alkuperäinen trilogia oli liian vanhaa heille. Andromedan perisynti on sen jäätävä keskinkertaisuus ihan kaikessa, se on kuin huonoista kliseepalikoista koottu scifipeli, johon lätkäistiin lisämyynnin toivossa Me brändi päälle.
Pitkälti samaa mieltä, vaikka en itse ihan noin kriittinen olekaan. Dialogissa ja hahmoissa oli myös paljon hyvää, vaikka trilogiaan nähden jäikin toivomisen varaa. Tarina lähti liikkeelle ihan hyvin, mutta lässähti aika pahasti alun jälkeen. Omaa pelaamista vauhditti eteenpäin todella hyvin toiminut taistelu, joka tietysti oli muutos trilogiaan, jossa taistelu ei missään vaiheessa kannatellut pelejä.
 
Itselleni Andromedan taistelu ei kuitenkaan ollut tarpeeksi hyvää kantaakseen peliä kun verrokkina oli esimerkiksi Destinyn näpsäkämpi pelituntuma. Lisäksi Andromedan tapauksessa minua vaivasi sellainen mmorpg/Ubisoft-tyylinen maailman täyttäminen turhalla näpertelyllä. Vaikka tuo on ollut mukana kaikissa trilogian peleissä niin muissa se ei ole haitannut kun tarina on vienyt mukanaan. Andromeda ei oikein imaissut missään vaiheessa mukaansa ja se vain tuntui tylsältä.

Yritin antaa sille kovana ME-fanina kyllä kunnon mahdollisuuden kahteenkin otteeseen eikä minua missään nimessä haitannut suurin osa asioista joista sitä soihtujen ja hankojen kanssa syyteltiin.

Täytyy trilogian jälkeen antaa sille kenties vielä (kerran) uusi mahdollisuus, josko sen edes kerran pääsisi läpi.
 
Itselleni Andromedan taistelu ei kuitenkaan ollut tarpeeksi hyvää kantaakseen peliä kun verrokkina oli esimerkiksi Destinyn näpsäkämpi pelituntuma. Lisäksi Andromedan tapauksessa minua vaivasi sellainen mmorpg/Ubisoft-tyylinen maailman täyttäminen turhalla näpertelyllä. Vaikka tuo on ollut mukana kaikissa trilogian peleissä niin muissa se ei ole haitannut kun tarina on vienyt mukanaan. Andromeda ei oikein imaissut missään vaiheessa mukaansa ja se vain tuntui tylsältä.

Yritin antaa sille kovana ME-fanina kyllä kunnon mahdollisuuden kahteenkin otteeseen eikä minua missään nimessä haitannut suurin osa asioista joista sitä soihtujen ja hankojen kanssa syyteltiin.

Täytyy trilogian jälkeen antaa sille kenties vielä (kerran) uusi mahdollisuus, josko sen edes kerran pääsisi läpi.
Destinyn pelituntuma on myös hyvä, mutta mielestäni lähinnä samalla viivalla Andromedan kanssa, eikä sen edellä. Makuasioita toki. Minun kohdallani taistelu maistui niin hyvin, että se auttoi jaksamaan sitä näpertelyäkin. Kyllä Andromedassa piti saada aivot lokseutettua eri asentoon kuin trilogiassa, kun ei se olisi toiminut, jos olisi samalla tavalla halunnut tarinan olevan se eteenpäin vetävä voima.

Jos antaisin 1-10 pisteytyksiä, niin trilogiasta ME1 saisi 9½, ME2 9+ ja ME3 9. Andromeda puolestaan olisi sellainen kasin peli, ehkä korkeintaan 8+. En siis missään nimessä pidä Andromedaa trilogian pelien tasoisena, mutta sellaisena perushyvänä pelinä kuitenkin. Ymmärrän ettei Andromeda kolahda kaikille, mutta ei se silti ole ansainnut kaikkea saamaansa kritiikkiä. Nykypäivänä vain kritiikki tuppaa lähtemään käsistä aika herkästi.
 
Destinyn pelituntuma on myös hyvä, mutta mielestäni lähinnä samalla viivalla Andromedan kanssa, eikä sen edellä. Makuasioita toki. Minun kohdallani taistelu maistui niin hyvin, että se auttoi jaksamaan sitä näpertelyäkin. Kyllä Andromedassa piti saada aivot lokseutettua eri asentoon kuin trilogiassa, kun ei se olisi toiminut, jos olisi samalla tavalla halunnut tarinan olevan se eteenpäin vetävä voima.

Jos antaisin 1-10 pisteytyksiä, niin trilogiasta ME1 saisi 9½, ME2 9+ ja ME3 9. Andromeda puolestaan olisi sellainen kasin peli, ehkä korkeintaan 8+. En siis missään nimessä pidä Andromedaa trilogian pelien tasoisena, mutta sellaisena perushyvänä pelinä kuitenkin. Ymmärrän ettei Andromeda kolahda kaikille, mutta ei se silti ole ansainnut kaikkea saamaansa kritiikkiä. Nykypäivänä vain kritiikki tuppaa lähtemään käsistä aika herkästi.

Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä että ei Andromeda ansainnut totaalista lyttäämistä ja toisaalta, kyllä sille puolustajansa löytyivät alussakin. Joskin meemittelijät ja kriitikot olivat äänekkäämpiä.

"Perushyvä" se oli omankin kokemukseni mukaan, mutta todella hyviäkin pelejä tulee nykyään niin valtavasti (ja backlogi on niin nolostuttavan pitkä) että se ei aina riitä ylläpitämään mielenkiintoa. Toinen Biowaren peli joka minulta jäi kesken oli viimeisin Dragon Age, jossa tykkäsin tarinan kerronnasta erittäin paljon, mutta MMORPG-mekaniikat olivat niin poskettoman tylsät että pelaaminen kävi työstä.
 
"Perushyvä" se oli omankin kokemukseni mukaan, mutta todella hyviäkin pelejä tulee nykyään niin valtavasti (ja backlogi on niin nolostuttavan pitkä) että se ei aina riitä ylläpitämään mielenkiintoa. Toinen Biowaren peli joka minulta jäi kesken oli viimeisin Dragon Age, jossa tykkäsin tarinan kerronnasta erittäin paljon, mutta MMORPG-mekaniikat olivat niin poskettoman tylsät että pelaaminen kävi työstä.
Tokihan niitä todella hyviä pelejä riittää, kun pelitarjonta on nykypäivänä aikamoista, mutta vastaavan tyylisiä scifiropeja ei ihan hirveästi ole liikkeellä. Kun scifi on äärimmäisen lähellä sydäntä ja muut yksinpeliropet eivät kauheasti nappaa, niin Andromeda on monella tapaa parasta mitä löytyy. Minun kohdallani isoja tekijöitä olivat siis Mass Effectiin pohjautuva maailma ja erittäin vahva scifi.

Mass Effectit ovat jo vuosikausia olleet ainoita yksinpelejä, jotka ovat saaneet pidettyä allekirjoittaneen otteessaan. Ja tässä ei ole kyse siitä, että en olisi yrittänyt pelata muutakin, sillä pelejä on tahkottu laidasta laitaan ihan tolkuttoman paljon.
 
Olen samassa veneessä kanssasi ja siksi tuo Andromedan kesken jääminen onkin harmittanut.
Itse yllätyin siitä miten hyvin ME1 taas nappasi otteeseensa. Kyseessä ei siis olekaan pelkästään oma "kyllästyminen" peleihin vaan myös pelillä on paljon vaikutusta ;)
 
Miinusta:
Legendary PC-version graffat bugaa Super Ultra Widescreenillä ainakin ME1:ssä. Vähän vaikea kuvailla, mutta vasen reuna missä normaali ultra widescreen 21:9 kuva loppuisi, niin siitä vasemmalle 32:9 SUWS-kuvassa näkyy haamuja. Osa vektoreista piirretään selkeästi väärään kohtaan ruutua.
Niille jotka mahdollisesti kärsivät samasta bugista. Ongelma koskee ainakin kaikkia Nvidia + 5120x1440 resoluutiolla pelaavia ja kyse on pelin bugista. Workaroundina ja pysyvää fiksiä odotellessa antialiasoinnin disablointi poistaa ongelman.
 
Ettäs kehtaat! S.A.M eli kamujen kesken "Samppa" on ihan pesunkestävä AI, eikä mikään rupuinen VI. Ja miten niin yli-ystävällinen holopallo voisi olla tylsä? Sillähän on aina teräviä havaintoja, etenkin kun planeetoilla seikkailee ja se hokee jatkuvalla syötöllä "systems are failing" ja kohta "systems are back to normal", kun pyörii vähän hazardeilla alueilla.

Vakavasti ottaen, Samppa lienee yksi huonoimmista puolista mitä Andromedaan tulee. Siinä on yritetty viedä EDI (trilogian AI) astetta pidemmälle, mutta lopputulos on aika valju. Idea siis mitä Andromedassa tuon Sampan osalta tehtiin oli hyvä, mutta pientä hienosäätöä olisin kaivannut toteutukseen. Vähän enemmän särmää ja vähemmän "Sampan taikaa" (paikoin hommat menee liiaksi kuin Strömsössä kun Samppa saa loistaa), niin olisi ehkä ollut parempi lopputulos.

Mutta eipä tuo loppuunsa haitannut, kun kolmesti olen pelin läpi pelannut :)
Jaa se olikin AI. Mietin, että kumpi se nyt oli, veikkasin loren perusteella todennäköisempää vaihtoehtoa (kun tekoälytutkimus oli bannassa koko galaksissa) mutta meni sit näköjään väärin.
 
Mulle andromedan ongelma oli se, että seittemässä tunnissakaan en ollut saavuttanut sitä "hyvää pelattavuutta". Se oli ihan pumpumia siihen asti. Ja tosiaan sisältö kun oli hyvin morppimaista ja kaikki hahmot aiheutti jotenki lähinnä myötähäpeää nii ei se vaan jatkunut sitä pitemmälle. Sain jonku kylän just ja just avattua ja pyörittyä sillä planeetalla jonki aikaa. Joku suuri juonipaljastus siinä muka oli, mutta ei se siltä tuntunut.
 
Latasin Andromedan eilen Xbox One S:lle ja pelasin ensimmäiseen taisteluun asti. Liikkuminen ja ampuminen oli kömpelöä ja kankeaa. Tähtäämisessä jotai kiihtyvyyttä tai muuta mikä sai sen tuntumaan erittäin tahmealta ja epätarkalta. FPS myös turhan alhainen. Poistin.

ME trilogiassa ei ollut mitään ongelmia Xbox 360:llä.
 
Latasin Andromedan eilen Xbox One S:lle ja pelasin ensimmäiseen taisteluun asti. Liikkuminen ja ampuminen oli kömpelöä ja kankeaa. Tähtäämisessä jotai kiihtyvyyttä tai muuta mikä sai sen tuntumaan erittäin tahmealta ja epätarkalta. FPS myös turhan alhainen. Poistin.

ME trilogiassa ei ollut mitään ongelmia Xbox 360:llä.
Saattaa olla konsoleilla eri juttu, mutta Andromedan jälkeen trilogian liikkuminen ja taistelu yleisesti tuntuu järjettömän kankealta. Andromedan osalta oli erittäin sulavaa liikettä. PC:llä siis.

EI se toki menoa haittaa, kun hiljalleen tuohon trilogian kankeuteen on taas tottunut.
 
Legendary editionin 1 osan vedin viikonloppuna päätökseen. Päälle 30h meni normaalilla ja sivutehtävistä jäi vaan niitä mineraali kerättävät. Oikein hyvä peli edelleen, juoni ja tunnelmahan tuossa on mitä parasta. Pelattavuus ei niinkään, mutta olihan tuossa paranneltu ampumista paljonkin.
Piti muutama päivä pitää taukoa mutta pakkohan tuo 2. osa oli aloitella. Tuo nyt tuntuu samalta kuin ennenkin, mutta näyttää yllättävän hyvältä vielä tänä päivänä isolta ruudulta 4K:na.
 
1621952641165.png

1621953611712.png


Trilogia tuli pelattua nyt myös Legendary Editionina läpi, ~100% Renegade Vanguardina, Veteran/Hardcore vaikeustasolla. Upealtahan Mass Effect taas maistui ja melko pinseteillä tälläkin kerralla, että sai kaiken irti.

Legendary Edition PC pari mainintaa:
+Alkuperäisyys
+Sopivasti tuotu visuaalista puolta nykypäivään, mitään mielestäni kuitenkaan pilaamatta (paitsi Andersonin naama ensimmäisessä kahdessa osassa)
+Ei kaatunut kertaakaan, sekä vältyin bugien kiroamiselta.
+Launcherista suoraan valitsemasi peliosan tallennuksen lataaminen!

-ME1 inventory olisi voitu kyllä vaihtaa, se oli huono jo pelin tullessa alunperin
-ME1 ehkä toisinaan toimiva automaatticover edelleen tallella, onneksi pelasin Vanguardina.
-ME2 ja varsinkin 3: Suurinosa kuolemistani johtui kun esim biotic skillit eivät vain aktivoidu. Mieleenpainuvimpana esimerkkinä ME3 Geth Dreadnought tehtävässä on yli puolet ajasta kun biotic charge ei toimi ollenkaan, koska pelin mielestä viholliset on varmaan jossain "taustalla", vaikka seisoisivat naamasi edessä.
-ME3 30fps cutscenet.
-Ultrawidella cutscenet leikattuja reunoista. Ei tavatonta mutta tämä on uusi remaster.

Toivottavasti FOV säätö tulee, itse pelasin 100 fov modilla, toisena modina launcher videoiden poisto.
Paikoitellen hieman optimointikukkasia (Citadel jne..), mutta muuten (3900x+3070+3440x1440) pyöri hyvin, varsinkin siellä missä eniten merkitsee.

Pelielämykseni ei kuitenkaan mennyt mitenkään pilalle ja nautin joka hetkestä näin vuosien jälkeenkin, sekä suosittelen tietysti muillekin!
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin trilogia +lisärit läpi. me1 veteranilla että sai alta pois ja loppu insanityllä. Adept-infiltrator-engineer pääosin snipuilla.

Mitään muuta kuukauteen ole pelannutkaan/tehnyt mutta kyllä se edelleen nautinollinen oli. Paitsi makolla kulku.

Vaikka kuinka koitin niin suurimmaks osaks en pysty vetään renegadena, aina tulee paragon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 653
Viestejä
5 047 343
Jäsenet
80 969
Uusin jäsen
Helmi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom