Yleinen Mass Effect ketju

Itselleni Andromedan taistelu ei kuitenkaan ollut tarpeeksi hyvää kantaakseen peliä kun verrokkina oli esimerkiksi Destinyn näpsäkämpi pelituntuma. Lisäksi Andromedan tapauksessa minua vaivasi sellainen mmorpg/Ubisoft-tyylinen maailman täyttäminen turhalla näpertelyllä. Vaikka tuo on ollut mukana kaikissa trilogian peleissä niin muissa se ei ole haitannut kun tarina on vienyt mukanaan. Andromeda ei oikein imaissut missään vaiheessa mukaansa ja se vain tuntui tylsältä.

Yritin antaa sille kovana ME-fanina kyllä kunnon mahdollisuuden kahteenkin otteeseen eikä minua missään nimessä haitannut suurin osa asioista joista sitä soihtujen ja hankojen kanssa syyteltiin.

Täytyy trilogian jälkeen antaa sille kenties vielä (kerran) uusi mahdollisuus, josko sen edes kerran pääsisi läpi.
Destinyn pelituntuma on myös hyvä, mutta mielestäni lähinnä samalla viivalla Andromedan kanssa, eikä sen edellä. Makuasioita toki. Minun kohdallani taistelu maistui niin hyvin, että se auttoi jaksamaan sitä näpertelyäkin. Kyllä Andromedassa piti saada aivot lokseutettua eri asentoon kuin trilogiassa, kun ei se olisi toiminut, jos olisi samalla tavalla halunnut tarinan olevan se eteenpäin vetävä voima.

Jos antaisin 1-10 pisteytyksiä, niin trilogiasta ME1 saisi 9½, ME2 9+ ja ME3 9. Andromeda puolestaan olisi sellainen kasin peli, ehkä korkeintaan 8+. En siis missään nimessä pidä Andromedaa trilogian pelien tasoisena, mutta sellaisena perushyvänä pelinä kuitenkin. Ymmärrän ettei Andromeda kolahda kaikille, mutta ei se silti ole ansainnut kaikkea saamaansa kritiikkiä. Nykypäivänä vain kritiikki tuppaa lähtemään käsistä aika herkästi.
 
Destinyn pelituntuma on myös hyvä, mutta mielestäni lähinnä samalla viivalla Andromedan kanssa, eikä sen edellä. Makuasioita toki. Minun kohdallani taistelu maistui niin hyvin, että se auttoi jaksamaan sitä näpertelyäkin. Kyllä Andromedassa piti saada aivot lokseutettua eri asentoon kuin trilogiassa, kun ei se olisi toiminut, jos olisi samalla tavalla halunnut tarinan olevan se eteenpäin vetävä voima.

Jos antaisin 1-10 pisteytyksiä, niin trilogiasta ME1 saisi 9½, ME2 9+ ja ME3 9. Andromeda puolestaan olisi sellainen kasin peli, ehkä korkeintaan 8+. En siis missään nimessä pidä Andromedaa trilogian pelien tasoisena, mutta sellaisena perushyvänä pelinä kuitenkin. Ymmärrän ettei Andromeda kolahda kaikille, mutta ei se silti ole ansainnut kaikkea saamaansa kritiikkiä. Nykypäivänä vain kritiikki tuppaa lähtemään käsistä aika herkästi.

Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä että ei Andromeda ansainnut totaalista lyttäämistä ja toisaalta, kyllä sille puolustajansa löytyivät alussakin. Joskin meemittelijät ja kriitikot olivat äänekkäämpiä.

"Perushyvä" se oli omankin kokemukseni mukaan, mutta todella hyviäkin pelejä tulee nykyään niin valtavasti (ja backlogi on niin nolostuttavan pitkä) että se ei aina riitä ylläpitämään mielenkiintoa. Toinen Biowaren peli joka minulta jäi kesken oli viimeisin Dragon Age, jossa tykkäsin tarinan kerronnasta erittäin paljon, mutta MMORPG-mekaniikat olivat niin poskettoman tylsät että pelaaminen kävi työstä.
 
"Perushyvä" se oli omankin kokemukseni mukaan, mutta todella hyviäkin pelejä tulee nykyään niin valtavasti (ja backlogi on niin nolostuttavan pitkä) että se ei aina riitä ylläpitämään mielenkiintoa. Toinen Biowaren peli joka minulta jäi kesken oli viimeisin Dragon Age, jossa tykkäsin tarinan kerronnasta erittäin paljon, mutta MMORPG-mekaniikat olivat niin poskettoman tylsät että pelaaminen kävi työstä.
Tokihan niitä todella hyviä pelejä riittää, kun pelitarjonta on nykypäivänä aikamoista, mutta vastaavan tyylisiä scifiropeja ei ihan hirveästi ole liikkeellä. Kun scifi on äärimmäisen lähellä sydäntä ja muut yksinpeliropet eivät kauheasti nappaa, niin Andromeda on monella tapaa parasta mitä löytyy. Minun kohdallani isoja tekijöitä olivat siis Mass Effectiin pohjautuva maailma ja erittäin vahva scifi.

Mass Effectit ovat jo vuosikausia olleet ainoita yksinpelejä, jotka ovat saaneet pidettyä allekirjoittaneen otteessaan. Ja tässä ei ole kyse siitä, että en olisi yrittänyt pelata muutakin, sillä pelejä on tahkottu laidasta laitaan ihan tolkuttoman paljon.
 
Olen samassa veneessä kanssasi ja siksi tuo Andromedan kesken jääminen onkin harmittanut.
Itse yllätyin siitä miten hyvin ME1 taas nappasi otteeseensa. Kyseessä ei siis olekaan pelkästään oma "kyllästyminen" peleihin vaan myös pelillä on paljon vaikutusta ;)
 
Miinusta:
Legendary PC-version graffat bugaa Super Ultra Widescreenillä ainakin ME1:ssä. Vähän vaikea kuvailla, mutta vasen reuna missä normaali ultra widescreen 21:9 kuva loppuisi, niin siitä vasemmalle 32:9 SUWS-kuvassa näkyy haamuja. Osa vektoreista piirretään selkeästi väärään kohtaan ruutua.
Niille jotka mahdollisesti kärsivät samasta bugista. Ongelma koskee ainakin kaikkia Nvidia + 5120x1440 resoluutiolla pelaavia ja kyse on pelin bugista. Workaroundina ja pysyvää fiksiä odotellessa antialiasoinnin disablointi poistaa ongelman.
 
Ettäs kehtaat! S.A.M eli kamujen kesken "Samppa" on ihan pesunkestävä AI, eikä mikään rupuinen VI. Ja miten niin yli-ystävällinen holopallo voisi olla tylsä? Sillähän on aina teräviä havaintoja, etenkin kun planeetoilla seikkailee ja se hokee jatkuvalla syötöllä "systems are failing" ja kohta "systems are back to normal", kun pyörii vähän hazardeilla alueilla.

Vakavasti ottaen, Samppa lienee yksi huonoimmista puolista mitä Andromedaan tulee. Siinä on yritetty viedä EDI (trilogian AI) astetta pidemmälle, mutta lopputulos on aika valju. Idea siis mitä Andromedassa tuon Sampan osalta tehtiin oli hyvä, mutta pientä hienosäätöä olisin kaivannut toteutukseen. Vähän enemmän särmää ja vähemmän "Sampan taikaa" (paikoin hommat menee liiaksi kuin Strömsössä kun Samppa saa loistaa), niin olisi ehkä ollut parempi lopputulos.

Mutta eipä tuo loppuunsa haitannut, kun kolmesti olen pelin läpi pelannut :)
Jaa se olikin AI. Mietin, että kumpi se nyt oli, veikkasin loren perusteella todennäköisempää vaihtoehtoa (kun tekoälytutkimus oli bannassa koko galaksissa) mutta meni sit näköjään väärin.
 
Mulle andromedan ongelma oli se, että seittemässä tunnissakaan en ollut saavuttanut sitä "hyvää pelattavuutta". Se oli ihan pumpumia siihen asti. Ja tosiaan sisältö kun oli hyvin morppimaista ja kaikki hahmot aiheutti jotenki lähinnä myötähäpeää nii ei se vaan jatkunut sitä pitemmälle. Sain jonku kylän just ja just avattua ja pyörittyä sillä planeetalla jonki aikaa. Joku suuri juonipaljastus siinä muka oli, mutta ei se siltä tuntunut.
 
Latasin Andromedan eilen Xbox One S:lle ja pelasin ensimmäiseen taisteluun asti. Liikkuminen ja ampuminen oli kömpelöä ja kankeaa. Tähtäämisessä jotai kiihtyvyyttä tai muuta mikä sai sen tuntumaan erittäin tahmealta ja epätarkalta. FPS myös turhan alhainen. Poistin.

ME trilogiassa ei ollut mitään ongelmia Xbox 360:llä.
 
Latasin Andromedan eilen Xbox One S:lle ja pelasin ensimmäiseen taisteluun asti. Liikkuminen ja ampuminen oli kömpelöä ja kankeaa. Tähtäämisessä jotai kiihtyvyyttä tai muuta mikä sai sen tuntumaan erittäin tahmealta ja epätarkalta. FPS myös turhan alhainen. Poistin.

ME trilogiassa ei ollut mitään ongelmia Xbox 360:llä.
Saattaa olla konsoleilla eri juttu, mutta Andromedan jälkeen trilogian liikkuminen ja taistelu yleisesti tuntuu järjettömän kankealta. Andromedan osalta oli erittäin sulavaa liikettä. PC:llä siis.

EI se toki menoa haittaa, kun hiljalleen tuohon trilogian kankeuteen on taas tottunut.
 
Legendary editionin 1 osan vedin viikonloppuna päätökseen. Päälle 30h meni normaalilla ja sivutehtävistä jäi vaan niitä mineraali kerättävät. Oikein hyvä peli edelleen, juoni ja tunnelmahan tuossa on mitä parasta. Pelattavuus ei niinkään, mutta olihan tuossa paranneltu ampumista paljonkin.
Piti muutama päivä pitää taukoa mutta pakkohan tuo 2. osa oli aloitella. Tuo nyt tuntuu samalta kuin ennenkin, mutta näyttää yllättävän hyvältä vielä tänä päivänä isolta ruudulta 4K:na.
 
1621952641165.png

1621953611712.png


Trilogia tuli pelattua nyt myös Legendary Editionina läpi, ~100% Renegade Vanguardina, Veteran/Hardcore vaikeustasolla. Upealtahan Mass Effect taas maistui ja melko pinseteillä tälläkin kerralla, että sai kaiken irti.

Legendary Edition PC pari mainintaa:
+Alkuperäisyys
+Sopivasti tuotu visuaalista puolta nykypäivään, mitään mielestäni kuitenkaan pilaamatta (paitsi Andersonin naama ensimmäisessä kahdessa osassa)
+Ei kaatunut kertaakaan, sekä vältyin bugien kiroamiselta.
+Launcherista suoraan valitsemasi peliosan tallennuksen lataaminen!

-ME1 inventory olisi voitu kyllä vaihtaa, se oli huono jo pelin tullessa alunperin
-ME1 ehkä toisinaan toimiva automaatticover edelleen tallella, onneksi pelasin Vanguardina.
-ME2 ja varsinkin 3: Suurinosa kuolemistani johtui kun esim biotic skillit eivät vain aktivoidu. Mieleenpainuvimpana esimerkkinä ME3 Geth Dreadnought tehtävässä on yli puolet ajasta kun biotic charge ei toimi ollenkaan, koska pelin mielestä viholliset on varmaan jossain "taustalla", vaikka seisoisivat naamasi edessä.
-ME3 30fps cutscenet.
-Ultrawidella cutscenet leikattuja reunoista. Ei tavatonta mutta tämä on uusi remaster.

Toivottavasti FOV säätö tulee, itse pelasin 100 fov modilla, toisena modina launcher videoiden poisto.
Paikoitellen hieman optimointikukkasia (Citadel jne..), mutta muuten (3900x+3070+3440x1440) pyöri hyvin, varsinkin siellä missä eniten merkitsee.

Pelielämykseni ei kuitenkaan mennyt mitenkään pilalle ja nautin joka hetkestä näin vuosien jälkeenkin, sekä suosittelen tietysti muillekin!
 
Viimeksi muokattu:
Vihdoin trilogia +lisärit läpi. me1 veteranilla että sai alta pois ja loppu insanityllä. Adept-infiltrator-engineer pääosin snipuilla.

Mitään muuta kuukauteen ole pelannutkaan/tehnyt mutta kyllä se edelleen nautinollinen oli. Paitsi makolla kulku.

Vaikka kuinka koitin niin suurimmaks osaks en pysty vetään renegadena, aina tulee paragon.
 
Onko genophagen korjaus kuinka oleellinen parhaan lopun saavuttamisessa? Mieli tekisi sabotoida, mutta aika paljon menettää sotavoimia jos Wrex elossa. Total militray strenght nyt 2078 ja kaikki paitsi omega ja leviathan tehty ja tietysti priority tuchanka.
 
Onko genophagen korjaus kuinka oleellinen parhaan lopun saavuttamisessa? Mieli tekisi sabotoida, mutta aika paljon menettää sotavoimia jos Wrex elossa. Total militray strenght nyt 2078 ja kaikki paitsi omega ja leviathan tehty ja tietysti priority tuchanka.

Jos Wrex elää, genophagen parannuksen sabotointi käytännössä tarkoittaa kaiken krogantuen menetystä. Koska kroganit ovat aika iso armeija, se tuntuu. Toki salarianit tykkäävät, mutta niiden tarjoama korvike ei vastaa menetystä.

Lisäys:

Jos Wrex olisi kuollut ja Wreav johtaisi kroganeita, sabotointi kannattaa, koska Wreav on tollo eikä saa sabotointia selville.

edit:

Pieni lisäys.
 
Tämän Legendary Editionin myötä vihdoin tullut tähänkin sarjaan kunnolla tutustuttua. Omistin siis kyllä jo aiemmin Mass Effect 1:sen Steam version ja sitä jonkin aikaa pelasinkin, mutta se kyllä suoraan sanottuna sekä näytti silloin jo grafiikoiden osalta vanhentuneelta ja tuntui myös kankealta. Kun taas nyt mielestäni Legendary Editionin myötä Mass Effect 1:sen pelattavuus on parantunut ja peli näyttääkin tarpeeksi hyvältä, jotta maailman immersioon pääsee paremmin kiinni kuin aiemmalla yrityksellä. :thumbsup:Joskin esim. oman ryhmän jäsenten path findingia olisi kyllä voinut vielä hioa sekä joissakin kohtaa tallennussyteemi heittää myös ikävästi kapuloita rattaisiin, kun pitkän combat jakson aikana et pääse tallentamaan. Myöskin vaikeustaso tuntuu välillä heilahtelevan varsin paljon taistelusta toiseen.
 
Legendary Edition on 59,90 Steamissa ja 40,49 EA Desktopissa (koska GamePass), onko noissa teknisesti eroa, kun Steamin asentamakin pitää ilmeisesti EA/Origin laucherin kautta käynnistää.
 
Gigantissa olis Legendary Editionin konsoliversiot nyt 36,95 €. Itse taidan kuitenkin jaksaa odottaa, kunnes tämä tulee väistämättä EA Playhin ja Game Passiin varmaankin alkuvuodesta 2022.
 
Meniköhän meikän MELE2 rikki kun yhtäkkiä Shepardin healthbaria ei näy ollenkaa ja shieldit ja healthit ei laske ollenkaan eli Shepard on kuolematon. Ainakaan tietoisesti en ole mitään god modea kytkenyt vaikka modeja onkin. Ton cheat modin korvasin jo orkkis tiedostoilla, mutta sekään ei auta. Kellään mitään vinkkiä?

Disabloin kaikki modit modmanagerilla ja coalesced filut korvasin alkuperäisillä eikä sekään auta.
 
Viimeksi muokattu:
Aika jännä. Oletko kokeillut muuttuuko tilanne aiemmalla tallennuksella tai jos aloittaa alusta?

Originin kautta jos on asennettu, niin sillä voi kokeilla pelin korjaamista (ainakaan jos aiemmin mainituilla ei ole vaikutusta).
 
Olen kokeillut vaihtaa myös careeria ja silläkään ei mitään vaikutusta. Originista on joo, pitääpä kokeilla korjata, en ole tiennytkään että siellä sellainen toiminto.
 
Originista on joo, pitääpä kokeilla korjata, en ole tiennytkään että siellä sellainen toiminto.

Tosiaan, sekä Originissa että Steamissa (ja useimmissa muissa alustoissa) on tuo "tarkista pelitiedostojen eheys", "korjaa", tjsp ominaisuus siltä varalta että jokin pelitiedosto on korruptoitunut tai uupuu kokonaan.
 
Toi ominaisuus on kätevä kun haluat modauksen jälkeen tehdä vanillaksi pelin tai sitten joskus(joskin todella harvinaista) mutta joskus ihan pelin päivityksen jäljeen on jäänyt puuttumaan joku tiedosto ja tuo tarkista eyheys on löytynyt puuttuvan.
 
Ajoin Originin korjausporsessin läpi, mutta ongelma ei poistunut :O Pitääköhän seuraavaksi poistaa ja asentaa uudestaan? :/
 
Nyt on kokeiltu myös poistaa ja asentaa uusiksi ja sekään ei auta. Mikäs helvetti tossa voi olla? Näemmä ei kovin perusteellisesti poista origin tai sitten sen on oltava kytköksissä noihin savefileihin. No nyt kokeilin aloittaa uuden pelin ME2:sssa puhtaalta pöydältä ja se on ok. Mikähän hitto noissa save fileissä on? Save editorilla mahdollista korjata?
 
Melkein tuosta jo koittasin tavoitella pelintekijöiden aspaa ja koittaa raportoida ongelmasta.
 
Jos tosiaan uudella hahmolla bugia ei ole, mutta varsinaisella päähahmolla on, todennäköisimmin tallennus on rikki. En tiedä, onko edes editorilla mahdollista korjata.
 
Jos käyttänyt cheattiä ja se on jotenkin rikkonut tallennuksen niin ei taida olla kyllä raportoitava ongelma
Voi se olla hyvä silti raportoida jos pystyvät sen tarkistamaan läpi, jos sitä kautta löytyisi jotain mikä voi potentiaalisesti olla rikki muillakin pelaajilla.
 
Tai kannattaa raportoida myös modin tekijälle myös.

En tiedä sitten jokken tapauksessa voi kanssa yrittää peruttaa saveissa niillä alkuperäisillä tiedostoilla ja katsoa josko sitä kautta voisi saada pelin tolpilleen mutta tuo nykyinen ongelma on save tiedostoissa kiinni.

Onko se tämä?
 
Voi se olla hyvä silti raportoida jos pystyvät sen tarkistamaan läpi, jos sitä kautta löytyisi jotain mikä voi potentiaalisesti olla rikki muillakin pelaajilla.
:asif:
Voipi olla että EA:n vastaus sisältää ainoastaan joko suoraa tai piilotettua vittuilua tuosta tsiitin käytöstä.
 
Jos käyttänyt cheattiä ja se on jotenkin rikkonut tallennuksen niin ei taida olla kyllä raportoitava ongelma

En ole tuota cheattia käyttänyt ja tosiaan en minä EA:lle tästä alka vinkumaan kun hyvin todennäköistä, että modien takia peli seonnut. Mutta onhan osa noista modeista ihan must have juttuja. Esin tuo loputon sprintti, max renegade/paragon arvot, minipelien skippaus, planeettojen skannaus jne. Ei tollaisia enään jaksa hieroa kun pelin pelannut esim 10 kertaa läpi.
 
Tai kannattaa raportoida myös modin tekijälle myös.

En tiedä sitten jokken tapauksessa voi kanssa yrittää peruttaa saveissa niillä alkuperäisillä tiedostoilla ja katsoa josko sitä kautta voisi saada pelin tolpilleen mutta tuo nykyinen ongelma on save tiedostoissa kiinni.

Onko se tämä?

Tuo ja kakkoselle vastaava:

 
EA Pro tilauksen innoittamana päätin sukeltaa vihdoinkin Mass Effectin maailmaan, Legendary editionin voimin. Olen nyt pelannut vähän alkua ensimmäisestä osasta, olisinko lvl 15, ensimmäisellä planeetalla sen aloitusplaneetan jälkeen ja haluaisin muutamaan kysymykseen vastauksen.

- Taistelu on äärimmäisen tönkköä ja ankeaa. Ilmeisesti tämä on ensin tehty konsolille ja sitten portattu pc:lle, kontrollit ovat aika hirveät. Paraneeko taistelu myöhemmissä osissa?
- Rytmitys. Tähän asti sanoisin menneen 5% taisteluun ja 95% jutteluun tai kävelyyn paikasta toiseen. Muuttuuko tuo suhde pelin/trilogian edetessä?

Nykyisellä otannalla peli on käytännössä juttelua ja paikasta toiseen haahuilua ja melkein tekisi mieli jättää kesken, kun vähätkin taistelut ovat kankeita ja eivät järin palkitsevia. Toisaalta maailma tuntuu kiinnostavalta, että mikäli tämä tästä paranee kontrollien ja rytmityksen osalta, niin ehkä tämän ensimmäisen osan voisi koittaa jotenkin juosta läpi.
 
Taistelu paranee dramaattisesti kakkososaan, ja koko käyttöliittymää suoraviivaistetaan valtavasti (alussa se voi jopa vähän järkyttää, mutta ne muutokset oli lopulta järkeviä).

Rytmitys ei ehkä muutu niin hirveästi, mutta on kakkosessa muistaakseni tiuhemmin toimintaa. Joka tapauksessa se on paljon hauskempi peli pelata ja ainoa Mass Effect, jonka olen jaksanut läpäistä useampaan kertaan. e: tarkemmin ajatellen pelasin kyllä ME1:n kahdesti läpi, mutta ME2:n varmaan viidesti.

Toki ykkönenkin kannattaa katsoa loppuun asti tarinan takia, mutta välttäisin liiempiä vapaaehtoisia sivutehtäviä.
 
Viimeksi muokattu:
Taistelu paranee dramaattisesti kakkososaan, ja koko käyttöliittymää suoraviivaistetaan valtavasti (alussa se voi jopa vähän järkyttää, mutta ne muutokset oli lopulta järkeviä).

Rytmitys ei ehkä muutu niin hirveästi, mutta on kakkosessa muistaakseni tiuhemmin toimintaa. Joka tapauksessa se on paljon hauskempi peli pelata ja ainoa Mass Effect, jonka olen jaksanut läpäistä useampaan kertaan. e: tarkemmin ajatellen pelasin kyllä ME1:n kahdesti läpi, mutta ME2:n varmaan viidesti.

Toki ykkönenkin kannattaa katsoa loppuun asti tarinan takia, mutta välttäisin liiempiä vapaaehtoisia sivutehtäviä.
Okei, no annetaan vielä mahdollisuus. Suorinta tietä eteenpäin. Kiitos.
 
Okei, no annetaan vielä mahdollisuus. Suorinta tietä eteenpäin. Kiitos.

Ja jos loppuu kärsivällisyys ME1:n kanssa, niin Legendary Editionissa ME2:n alussa tarjotaan ME1:n juonen kertaavaa interaktiivista sarjakuvaa, jossa pääsee myös itse päättämään ykkösen tärkeimmät valinnat, jotka vaikuttaa myös kakkoseen. Eli ME1 on mahdollista skipata suht ongelmitta, jos ei vaan jaksa.

(Se kertausmahdollisuus tehtiin alunperin PS3-versioon, kun PS3:lle ei silloin saanut ME1:tä lainkaan. Muilla alustoilla se oli huvittavasti maksullinen DLC.)
 
Ja jos loppuu kärsivällisyys ME1:n kanssa, niin Legendary Editionissa ME2:n alussa tarjotaan ME1:n juonen kertaavaa interaktiivista sarjakuvaa, jossa pääsee myös itse päättämään ykkösen tärkeimmät valinnat, jotka vaikuttaa myös kakkoseen. Eli ME1 on mahdollista skipata suht ongelmitta, jos ei vaan jaksa.

(Se kertausmahdollisuus tehtiin alunperin PS3-versioon, kun PS3:lle ei silloin saanut ME1:tä lainkaan. Muilla alustoilla se oli huvittavasti maksullinen DLC.)
Kiitos tästä tiedosta. Jäi kesken tuo ykkönen niin sen voi jättää hyvällä omalla tunnolla kokonaan tekemättä:)
 
EA Pro tilauksen innoittamana päätin sukeltaa vihdoinkin Mass Effectin maailmaan, Legendary editionin voimin. Olen nyt pelannut vähän alkua ensimmäisestä osasta, olisinko lvl 15, ensimmäisellä planeetalla sen aloitusplaneetan jälkeen ja haluaisin muutamaan kysymykseen vastauksen.

- Taistelu on äärimmäisen tönkköä ja ankeaa. Ilmeisesti tämä on ensin tehty konsolille ja sitten portattu pc:lle, kontrollit ovat aika hirveät. Paraneeko taistelu myöhemmissä osissa?
- Rytmitys. Tähän asti sanoisin menneen 5% taisteluun ja 95% jutteluun tai kävelyyn paikasta toiseen. Muuttuuko tuo suhde pelin/trilogian edetessä?

Nykyisellä otannalla peli on käytännössä juttelua ja paikasta toiseen haahuilua ja melkein tekisi mieli jättää kesken, kun vähätkin taistelut ovat kankeita ja eivät järin palkitsevia. Toisaalta maailma tuntuu kiinnostavalta, että mikäli tämä tästä paranee kontrollien ja rytmityksen osalta, niin ehkä tämän ensimmäisen osan voisi koittaa jotenkin juosta läpi.
Mulla oli ihan ekalla kerralla kun ykköstä pelasin alkupuolella fiilis, että VMP tätä taistelua. Mutta sitten kun sai muutaman levelin alle niin alkoi olla jo siedettävämpää. Ja sama itse asiassa kun tuossa viime joulun tienoossa vuoden alussa pelasin ykkösestä kolmoseen pitkästä aikaa. Se oli kuudes läpipeluu ykköselle, neljäs kakkoselle ja toinen kolmoselle mikä kertonee peleistä jotakin mulle. Ja kolmonenkaan ei enää tuntunut niin karmealta kuin alkuperäisen lopun jälkeen, vaikka siinä edelleen tietyt hölmöydet olikin.

Ja kuten tuossa aiemmin jo todettiinkin niin juoni, hahmot ja maailma on ne syyt miksi tätä trilogiaa arvostetaan, ei se piu piu. Joskin sekin paranee pelisarjan edetessä.
 
EA Pro tilauksen innoittamana päätin sukeltaa vihdoinkin Mass Effectin maailmaan, Legendary editionin voimin. Olen nyt pelannut vähän alkua ensimmäisestä osasta, olisinko lvl 15, ensimmäisellä planeetalla sen aloitusplaneetan jälkeen ja haluaisin muutamaan kysymykseen vastauksen.

- Taistelu on äärimmäisen tönkköä ja ankeaa. Ilmeisesti tämä on ensin tehty konsolille ja sitten portattu pc:lle, kontrollit ovat aika hirveät. Paraneeko taistelu myöhemmissä osissa?
- Rytmitys. Tähän asti sanoisin menneen 5% taisteluun ja 95% jutteluun tai kävelyyn paikasta toiseen. Muuttuuko tuo suhde pelin/trilogian edetessä?

Nykyisellä otannalla peli on käytännössä juttelua ja paikasta toiseen haahuilua ja melkein tekisi mieli jättää kesken, kun vähätkin taistelut ovat kankeita ja eivät järin palkitsevia. Toisaalta maailma tuntuu kiinnostavalta, että mikäli tämä tästä paranee kontrollien ja rytmityksen osalta, niin ehkä tämän ensimmäisen osan voisi koittaa jotenkin juosta läpi.
Pelit ei tosiaan ole Doom tyylisiä FPS peliä vaan RPG peliä missä juoni ja sen seuraaminen on SE juttu
 
Ja kuten tuossa aiemmin jo todettiinkin niin juoni, hahmot ja maailma on ne syyt miksi tätä trilogiaa arvostetaan, ei se piu piu.

Juurikin näin. Erityisesti kaikki hahmot ja interaktiot niiden kanssa ovat tämän pelisarjan parhautta.

Ja olen eri mieltä tuosta Genesis-sarjakuvasta, ei todellakaan korvaa edellisosan pelaamista ja siinä tehtyjä päätöksiä. Ne pienetkin päätökset vaikuttavat myöhemmin.
 
Pelit ei tosiaan ole Doom tyylisiä FPS peliä vaan RPG peliä missä juoni ja sen seuraaminen on SE juttu
Joo en kyllä miksikään doomiksi kuvitellutkaan vaan avaruus rpg. Kaikissa muissa pelaamissani rpg peleissä taistelua on ollut merkittävä osa suhteessa muuhun, siksi kyselin, kun alun perusteella sitä taistelua on tässä huomattavan vähän. Mutta ehkä tämä tästä, heti kirjoituksen jälkeen tuli suurempi taistelukohtaus jossa jo vähän pääsi taistelun makuun.
 
  • Tykkää
Reactions: Zat
Ja olen eri mieltä tuosta Genesis-sarjakuvasta, ei todellakaan korvaa edellisosan pelaamista ja siinä tehtyjä päätöksiä. Ne pienetkin päätökset vaikuttavat myöhemmin.

Ei tietenkään korvaa, mutta se on paljon parempi kuin ei mitään siinä tilanteessa, jossa joku päättää skipata ME1:n tai lopettaa sen kesken. ME2:n oletusvalinnat ja ilman kontekstia tarinaan hyppääminen on kaukana optimaalisesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 626
Viestejä
4 494 013
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom