Hah, edelleenkin puhut asian vierestä etkä millään suostu ottamaan kantaa siihen, että ruotsinkieliseen tuotantoon panostetaan suhteettoman paljon rahaa suhteessa suomenkieliseen.Jos nyt katsot kommentteja, niin se en taida olla minä joka tässä hakkaa capseilla, eli "hajoaa".
Mikä tekee siitä saastaisen? Ja enhän minä ole ketään sitä vaatinut ylläpitämään, omaa hölmöyttähän se on että opetettua kielitaitoa ei pidä yllä.
Mutta ruotsinkielistä ohjelmaa saamme onneksi jatkossakin.
On se vaan vaikeaa keskustella asiasta ja faktoista, vaan sen sijaan triggeröidytään kun sun fanittamaa natsifasistista haittapakkoruotsia arvostellaan.
Kielitaidossa ei ole mitään "ylläpidettävää", jossei sitä kielitaitoa ole koskaan ollutkaan, ja kun ei mokoma saastainen hurrein korruptioaivopesu joka tapauksessa KIINNOSTA. On se vaikeaa ymmärtää.
Sitä paitsi minä henkilökohtaisesti en ole katsonut Yleisradion ohjelmia ylipäätään tällä vuosituhannella juuri lainkaan, ja muutenkin perinteinen televisio ja etenkin Yleisradio on lähinnä teidän vanhojen mummojen huvitusta. Tervetuloa nykyaikaan, tämä on 2024, ei mikään 1979!
"Yhtäläisin perustein" jättää aika paljon tulkinnanvaraa.Yle laki, 7. pykälä:
”4) kohdella ohjelmatoiminnassa yhtäläisin perustein suomen- ja ruotsinkielistä väestöä, tuottaa palveluja saamen, romanin ja viittomakielellä sekä soveltuvin osin myös maan muiden kieliryhmien kielellä;”
Toisaalta tuon voi tulkita niin, että molempiin kieliin pitää pumpata tasan yhtä paljon rahaa. (Missä nyt tietenkään ei ole mitään järkeä eikä kohtuutta.) Toisaalta sen voi ymmärtää niin, että panostetaan suhteessa väestöosuuksiin. Kumpikaan näistä ei siis toteudu.
Toisaalta YLE-laki ei ole mikään perustuslaki, joten mihinkään perustuslain kansalliskieli-asetuksiin tämä ei suoraan liity, vaan yksinkertaisilla parlamentaarisilla päätöksillä voidaan muuttaa miksi halutaan, ja toisaalta nyt siis käytännössä YLE päättää itse miten paljon panostaa ruotsin kieleen (=liikaa).