Näinköhän tällä päätöksellä on myös vaikutusta Trafin päätökseen luovuttaa tietoja perintäyhtiöille.
Ei vaikuta. Traficom vedonnee edelleen siihen, että voivat luovuttaa tiedot "muuhun laissa säädettyä käyttöä varten", eli perintää varten. Korjatkaa, jos jollakulla on tuore kokemus yksityisestä pysäköinninvalvontamaksusta. Itse olen edellisen ja toistaiseksi ainoan maksun saanut 2015, jolloin Trafi, silloinen liikenteen turvallisuusvirasto luovutti tietoni ja kun asiasta Trafilta kyselin, niin vetosivat juurikin tuohon mainittuun seikkaan. Eli kun perintätoimisto kysyi tietojani ja perintätoimista säädetään laissa "laki saatavien perinnästä", Trafi katsoi että tiedot on OK luovuttaa. En maksanut eikä asiasta reklamaation ja uhkauskirjeen myötä sen koommin ole mitään kuulunut.
Hovioikeus muistuttaa ratkaisussaan, ettei tuomioistuimessa ole vireillä asiaa, johon kyseiset asiakirjat näyttönä liittyisivät. Myöskään ennakkotodistelua ei löydy sen selvittämiseksi, keitä vastaan kanne tulisi nostaa.
Jos käsitin oikein, niin Parkkipate yritti tässä mennä helpomman kautta, eli vaatia riita-asiana vuokrausfirmaa luovuttamaan tiedot sen sijaan, että olisi lähettänyt kaikki laskut autovuokraamolle ja alkanut vaatimaan vuokrausfirmaa autojen omistajana maksamaan maksut ja joutunut tätä kautta ottamaan osaa lopputulokseltaan epävarmaan rosiskeikkaan.
Hakee kyllä vertaistaan tämä yksityinen pysäköinninvalvontasekoilu. Mitäs tätä nyt on jatkunut, pitkälle toistakymmentä vuotta? Auttaisiko edes jos löytäisi jonkun sopivan virkamiehen oikeusministeriöstä, josta tekisi kantelun eduskunnan oikeusasiamiehelle. Lait säätää tottakai eduskunta, mutta oikeusministeriö ylläpitää ja kehittää oikeusjärjestystä ja oikeusturvaa sekä huolehtii demokratian rakenteista ja kansalaisten perusoikeuksista. Tässä kohtaa se on omasta mielestäni ryssinyt jo melko pitkään ja lahjakkaasti.
Itseäni häiritsee suuresti se, että laki ei tällä hetkellä ole millään muotoa yhdenvertainen. Jos julkinen toimija valvoo omaa aluettaan, voi se kummemmin kyselemättä lähettää sellaisenaan ulosottokelpoisen laskun auton omistajalle tai haltijalle, vaikkei tämä olisi edes ajanut sitä, mutta jos yksityinen toimija haluaisi samalla tavalla valvoa omistamaansa tai hallinnoimaansa aluetta, niin laki onkin kummallisesti erilainen. Kaikista hölmöintähän on esim. tilanne, jossa jätän autoni yksityisellä alueella sijaitsevalle pelastustielle. Lopputulos, ketään ei kiinnosta ja sen keltaisen lapunkin voi jättää maksamatta. Mutta auta armias jos pysäköin autoni katualueella edes hieman pientareen/viheralueen puolelle. Heti tulee sakot hirrrveästä rikkomuksesta, eli erittäin suurta vaaraa aiheuttavasta luvattomasta maastopysäköinnistä. Olen tällaisenkin maksun saanut. Tosin silloin koko auto seisoi kaupungin puiston nurmialueella.
Toki jos nyt jotain hyvää pitää tästä epäselvästä tilanteesta löytää, niin se hyvä puoli tässä on, että Parkkipaten lapusta selviää helpommin maksamatta, kuin parkkipirkon antamasta maksusta. Voisihan se tilanne olla niinkin, että molemmat joutuisi varmasti maksamaan.
Omalla kohdallahan tilanne on siitä ristiriitainen, että jos tuollaisen yksityisen valvontamaksun saisin, niin jättäisin sen kyllä maksamatta, mutta toisaalta en tunne mitään omantunnontuskia kun pari vuotta sitten päätimme taloyhtiön hallituksessa ottaa Parkkipaten vieraspaikkojen käyttäjiä kiusaamaan.