... mikä on aivan älytöntä nykyisessä laissa. Tehtiinkö koko lakimuutos tältä osin vain jotta noilla parkkipate-firmoille saadaan lisää töitä?
Ainakaan tuollaista tarkoitusta ei ole myönnetty. Lakia valmistellut virkamies on väittänyt yksityiselle alueelle pysäköintiä koskevan säännöksen olevan tarpeeton ja nykyisten säännösten mahdollistavan valvonnan myös taloyhtiöiden pysäköintipaikoilla ja ajoteillä, mutta useat kunnat ovat olleet asiasta toista mieltä.
Uutta tieliikennelakia koskevassa hallituksen esityksessä kyseistä muutosta ei ole perusteltu mitenkään eikä edes mainittu. Ainoat asiaan edes etäisesti liittyvät perustelut hallituksen esityksessä olivat selostus lainsäädäntöuudistuksen norminpurkuun liittyvistä tavoitteista ja ylimalkaiset maininnat tieliikennelain soveltamisalan uudistamisesta.
Lakiehdotuksen eduskuntakäsittelyn aikana
liikenne- ja viestintäministeriö esitti vastineenaan hallituksen esityksestä annettuihin lausuntoihin mm. seuraavaa:
"LVM toteaa, että kielto pysäköidä yksityisellä alueella ilman kiinteistön omistajan tai haltijan mukaan on laissa tarpeeton. Kiinteistön omistajalla olisi toimivalta asettaa pysäköinnin kieltävä liikenteenohjauslaite, esimerkiksi liikennemerkillä, johon olisi hankittu kunnan suostumus. Tiealueen omistussuhteella ei ole tällöin merkitystä pysäköintikieltojen kannalta.
– –
LVM toteaa, että yleiselle liikenteelle tarkoitetulla tai yleisesti liikenteeseen käytetyllä yksityisellä alueella, esimerkiksi markettien pysäköintialueella, pysäköintiä koskevat määräykset osoitettaisiin nykyiseen tapaan liikennemerkillä. Tien ulkopuolisella yksityisellä alueella, kuten kiinteistön pihassa, pysäköinti on jatkossakin kielletty ilman maanomistajan tai haltijan lupaa maastoliikennelain 4 §:n nojalla."
Kuten tässä ketjussa on aiemmin useaan otteeseen (mm. tässä
viestissä ja
tässä) tuotu esille, noihin tulkintoihin liittyy ongelmia sellaisten moottorikäyttöisille ajoneuvoille tarkoitettujen yksityisten alueiden (esim. taloyhtiön pysäköintipaikka tai ajotie) osalta, jotka eivät ole yleiseen liikenteeseen tarkoitettuja tai yleisesti liikenteeseen käytettyjä.