En nyt viitsi muuten ruokkia trollia, mutta kyllä ne mellakoijat yleensä nimenomaan päätä silittelemällä rauhoittuu. Olen pari kertaa ollut jouhakeisseissä mukana rauhanturvakeikalla, ja sen mellakkaporukan mielenkiintoa saa pidettyä yllä vaikka maailman tappiin kun antaa niille tarpeeksi vastakaikua. Sitten kun selkeää vastakkainasettelua ei enää oikein irtoa, niin homma tuppaa kuivamaan kasaan, kun jengille tulee kylmä / nälkä / pissahätä / tylsää. Aina tietenkään tuota mahdollisuutta ei ole, kun mellakoitsijat päättää vaikkapa ryhtyä lynkkausporukaksi, mutta yleensä räyhäämällä saa kyllä vain vahinkoa aikaan.
Oon aina ihaillut Oulun nuorisomellakan '90 (oi kun oisin saanut olla mukana, mutta hieman ikää puuttui vielä

) hoitoa, homma lähti käyntiin kun poliisi yritti pidättää paria nuorta, joita kaverit pitivät syyttöminä, ja sitten homma jotenkin leimahti poliisin naamalle, poliisit joutuivat vetäytymään tilanteesta ja porukka kaatoi auton ja pisti sen paskaksi. Sitten jengi alkoi paskomaan kauppojen ikkunoita ja muutenkin hajoittamaan paikkoja. Poliisi totesi että nyt kun lähdetään kapuloimaan jengiä menee homma ihan vituiksi, ja sen sijaan pistivät tarkkailijat katoille ja löysät tiesulut hyvän matkaa mellakka-alueesta. Sitten annettiin porukan riehua. Kun sitten nuoria alkoi liukumaan pois alueelta, päästettiin kaikki lähtökohtaisesti läpi suluista, paitsi jos pusakka oli ihan täynnä käplittyjä CD-levyjä. Lopulta kun kriittinen massa oli kadonnut, käytiin hakemassa viimeiset sissit patjoille kuivumaan. Sen jälkeen ei tuupattu helvetisti lisää paalua poliisin mellakkavarusteisiin vaan otettiin kaupungin nuorisotoimi kauniiseen käteen ja keskusteltiin poliisin kanssa vakavasti siitä miten nuorten kanssa yleisesti asioidaan. Sen jäljiltä esimerkiksi kun itse aloin tuosta muutaman vuoden päästä pyörimään kaupungilla, poliisin asenne nuoria kohtaan oli varsin asiallista.