Ei välttämättä oikea ketju laittaa tätä, mutta ihmettelen miten kukaan ei ole maininnut taikka testannut aqaran u200 lukkoa. Oli hetki sitten aqara days tarjouksessa tämä lukko hintaan 179e ja oli pakko ostaa Yale linuksen tilalle testaukseen. En alunperin ostanut tätä koska mistään ei löytynyt tietoa kelpaako suomalaiseen oveen ja mahtuuko ylipäätään. Noh kuten kuvasta näkee asennettuna Pihlan uuteen oveen abloy lc102 lukkorunkoon ei tilaa jää hiuskarvaa enempää. Ihme kyllä ovi mahtuu aukeamaan eikä tuo edes kopise karmiin vaikka näette oikeanpuoleisesta kuvasta miten hemmetin lähelle tuo lukko tulee. Vieläkin olen tuosta hämmentynyt. Asennus sujui samalla lailla kuin Yalella, eli laitoin us deadbolt lukkoasennuksena kahdella ruuvilla ihan vartissa kiinni.
Asennuskokemus oli huomattavasti parempi kuin yalella. Sovelluksen kanssa meni ehkä pari minuuttia ja homma toimi. Yalella säädin asetuksia yli tunnin että homma lähti pelaamaan. Aqaran mukana tulee myös keypad mikä oli ihan toista maata Yalen versio 2 näppiksen kanssa. Sormenjälkilukija toimii lähes välittömästi (ehkä matter over thread) tekniikan ansiosta. Yalella homma toiminee bluetoothilla ja lukon avautumisessa on aina 5 sekunnin viive sekä sormenjälkilukijalla voi omasta mielestäni heittää vesilintua.
Miinuksena aqara on tosiaan paljon isompi, huolettaa vielä jos karmit lähtee turpoamaan talvella tai kesällä että mahtuuko lukko olemaan tuossa. Myös turvallisuus huolettaa snadisti koska tämä on kiinalaisten valmistama. Kolmantena tässä lukossa on kiihtyvyysanturi eikä sellaista teipinpalaa mikä yalessa jonka perusteella lukko sitten autolukitaan kun oven lyö kiinni. Tämä toiminto oli lisäksi betaominaisuus joten saa nähdä kuinka hyvin se oikeasti toimii. Jos taas ovea haluaisi pitää auki niin että se ei mene automaattisesti lukkoon tämä toimii luultavasti paremmin kuin yale. Itse pidän ovea aina lukossa joten testaillaan tuota betaominaisuutta.
Aqaraan saa myös halutessaan apple homekeyn (en itse käytä) ja mukana tuli 1kpl nfc tageja joka toimii myös avaimena.